Jumbo / Favorit č.1 Jumbo / Favorit č.1

komentáře | popis | fotky | Jumbo | 17.06.24 12:43 | 56x v oblíbených
Tak tohle je můj nový přírůstek do rodiny, Favorit číslo 1.



Ptáte se proč číslo 1? No tak hlavně proto, že je to můj první Favorit… Ale taky proto, že se jedná o prvního sériově vyrobeného Favorita s číslem 2501, kdy prvních 2500 kusů bylo součástí předprodukční série. Stejně tak se jedná o první kus, který byl určený k prodeji v maloobchodě, tedy první prodaný do soukromých rukou, předprodukční kusy byly určeny pouze pro státní podniky a instituce.



První zmínka o tomhle autě byla v televizi 5.8.1988, kdy v reportáži o Favoritu a jeho výrobě ukazují na montážní lince jedoucí oranžovou karosérii a dodávají, že Favorit s číslem 2501 zahájí běžnou sérii a bude jako první prodán v maloobchodě.

Škoda Favorit 8/20 - Ako sa pracuje po novom (5. august 1988)




Podle velkého technického průkazu bylo auto vyrobeno 23.8.1988, následně si jej 31.8.1988 převzal šťastný nový majitel, vše zaznamenala televize v krátké reportáži (čas videa cca od 18:30).

euscreen.eu/item.html?id= EUS_E93...



Zajímavé je, že ve videu není jméno původního majitele, pana Němce, ale jméno Vladislav Jeřábek. Tohle jméno je i na faktuře k nákupu auta z 31.8.1988, kterou jsem dostal spolu s autem, podle všeho se jedná o zaměstnance AZNP Mladá Boleslav, který se dostal na první místo pořadníku, ale auto nechtěl, tak se domluvil s kamarádem a auto mu přenechal. V reportáži mluví pan Jeřábek, původní majitel, pan Němec, stojí oprostřed. Tohle jsem složil dohromady spolu s rodinou bývalého majitele, je to už dost dlouho a tak přesné informace už asi nezjistíme, ale rodina si pana Jeřábka pamatuje, jako kamaráda od jejich tatínka, stejně tak si pamatovali, že se na tatínka dívali v televizi ve zprávách, když si auto přebíral.



První registrace 1.9.1988, další zápis v techničáku je až přepis na dědice a následně na mě, oboje 26.5.2022.



Co vím, tak auto moc nejezdilo, dlouho bylo garážované, ale pak kvůli výstavbě garáže zrušili a tak auto stálo dlouhá léta v Praze na Žižkově přímo na ulici. Je zázrak, že se dochovalo aspoň v takovém stavu, jako je dneska, kdy je auto sice obouchané skoro ze všech stran, ale s minimem koroze, prahy, lemy i všechny nosné části jsou v pořádku, má pár puchýřků na blatníku u blinkru a na horní straně blatníků pod kapotou, ale je to opravdu minimum, na svůj věk až malý zázrak. Podle toho, co mi říkala dcera majitele, tak si auto nechal po dovezení nastříkat zespoda na letišti nějakou speciální „srajdou“ na letadla a pravidelně proléval všechny dutiny olejem, podle toho, jak to auto vypadá, tak bych tomu asi i věřil.



A jak jsem se k autu dostal já? To jsem se takhle v sobotu ráno vzbudil, kouknul na WhatsApp do Virt skupiny a byl tam inzerát na tohohle „krasavce“ s tím, že se jedná o kus číslo 2501. Vzhledem k tomu, že jsem už delší dobu hledal nějaké zajímavější auto, které by hned mohlo jezdit (FUN vyžaduje aktuálně víc práce a času, než mu můžu dát), takže pár organizačních rozhodnutí a telefon do Prahy, v neděli jsem jel na výlet a už byla ruka v rukávě… Pak skoro 14 dní nervů, aby všechno klaplo a 26.5. jsem pro auto vyrazil, zaplatil a už je doma…



Jak vidíte na fotkách, původní majitel měl rád samolepky, takže je polepené skoro celé auto, včetně interiéru. Postupně se snažím dostat dolů, co půjde, hlavně z interiéru, exteriér nechám asi na profíkovi.



A teď pár údajů:

Škoda Favorit 136L

Výrobní číslo: 2501

Barva: 8155 oranžová tmavá, podle faktury za příplatek a fakturováno na zvláštní faktuře, tu bohužel nemám

Datum první registrace: 1.9.1988

Najeto: bůh ví… Tachometr ukazuje 36 999 km, ale podle výpisů z STK to ukazuje už minimálně od roku 2009. Můj odhad je tak 50 – 60 000 km, podle toho co říkala rodina, jak málo se s autem jezdilo.

Výbava: Volant, pedály a to bude asi všechno. Nedělená zadní sedadla, chybí i zadní stěrač, takže prostě úplný základ



Plány:

1.) „odtunění“ interiéru, návrat co nejblíže sérii, maximálně několik dobových originálních doplňků – hotovo

2.) kompletní kontrola všech mechanických částí auta, auto má sice platnou STK, ale kontrola všeho bude nezbytná

3.) opískovat a nalakovat původní plecháče, obout nějaké normální pneu - hotovo

4.) nechat odstranit samolepky z exteriéru, opravit co nejšetrněji promáčkliny, pokud to půjde, a nechat rozleštit lak - hotovo, díky pane Apple





Co aktuálně sháním:

1.) Sametku na levé zadní dveře, starší model

2.) kapsy na dveře, sice tam nemají být, ale bez nich budou děravé tapecy, moje jsou rozlámané

3.) hnědé gumové koberce





To bude asi zatím všechno…





Velké díky si zaslouží:

Tom Troll za sdílení inzerátu a hromadu informací

Skili za půjčení podválu (pivo ještě doladíme na Pohofestu)

Peca za první nouzové díly, abych mohl odtunit interiér



Apple za bezkonkurenční péči o zevnějšek auta, vypadá jako ze salónu...

Jumbo / Favorit č.1 - komentáře:

13:29:19
04.06.2023
Jumbo
-> Eidy: Tak je pravda, ze zakovyhle vylet ssi uz dlouho nemel... Kazdopadne to byla jedina "zavada" na aute, takze ja jsem spokojeny...
07:04:45
04.06.2023
Eidy
-> Jumbo: Asi bylo Fáčko po tolika km trochu unavený :) Ale dobrý to bylo. Rádi jsme tě tu viděli, pokecali a příště zas ;)
22:32:42
03.06.2023
Jumbo
Tak prvni velky letosni sraz za nama, poprve na Besinach a spokojenost...



Za patek a sobotu skoro 650 km po okreskach, pocasi super, Facko super, lidi super, proste povedene dva dny... 2x 5 hodin cesta vcetne prestavek a celou dobu velky rohlik a zabava... Jen posledni pulhodina za tmy lesem domu byla dost o nervy, navic kdyz mi prestaly jet dalkove, ale vyreseno "jemnym poklepanim" po relatku... Ale radsi ho vymenim...
16:56:31
09.05.2023
michael
-> Jumbo: Oficiálně ne to máš pravdu.
15:38:06
09.05.2023
Jumbo
-> michael: Tuhle barvu Forman myslim oficialne nemel...
15:32:40
09.05.2023
michael
Tahle barva slušela i Formanu.
22:13:04
19.04.2023
MrAngry / Adam
-> HASTRMAN-TATRMAN: Je to moja voľnočasová aktivita a nemám čas chodiť do MB. Podľa to čo som sa snažil už zistiť tak v tom archíve až také zázraky nie sú (ale rád by som sa mýlil). Mňa hlavne zaujíma vidieť tie autá na fotkách a nejak to zorganizovať aby bolo vidieť autá vyrobené v tesnej blízkosti od seba. Keby tam sú autá iba z inzerátov tak by ten zoznam mal možno 5 tisíc riadkov a nie momentálnych 115 tisíc :D
upraveno 2x, naposled 19.04.2023 22:14:03
14:08:20
19.04.2023
Tomaso435
-> alesek - F135L 19.04.23 13:36:16: ja to bádal u mě pozdní 89 u táty ranná 89, vs různé kusy na vrakovištích a jento plus mínus autobus všechno
14:07:05
19.04.2023
Tomaso435
-> Jumbo 18.04.23 19:40:54: nekolik desítek motorů bylo 781.115 .... Až hduu mít náladu,pohrabu fotky raznice, jaké tam byly typy...
upraveno 1x, naposled 19.04.2023 14:07:19
13:36:16
19.04.2023
alesek - F135L
-> Tomaso435 18.04.23 18:58:46: U tohoto ranně sériového kusu věřím, že to mohlo být takto vysoko, ale 89 kupovali naši novou v červnu a to už bylo níž. A stejnou polohu mám i já na 90. A kdysi jsem to odměřoval u kamarádova otce, který měl nevím jestli 88 nebo 89, ale každopádně dřív než naši a také poloha stejná.
19:55:20
18.04.2023
michael
-> Jumbo: To ano.
19:53:37
18.04.2023
Jumbo
-> michael: Ale kastle vcetne VINek...
19:46:36
18.04.2023
michael
-> Jumbo: Ano kastle použili, protože jich bylo vyrobeno daleko více než kompletních vozů.
19:40:54
18.04.2023
Jumbo
-> michael: Muj motor ma cislo 2463, coz mi prijde OK, odhaduju, ze ne vsech 2500 ks melo motor 781.136...



Klidne se mohlo stat, ze nejake kastle preskocili, aby se 2501 vyrobila nacas, ale na 100% ty kastle pak pouzili, protoze ty VINka existovaly...
19:33:33
18.04.2023
Tom Troll
-> michael: Tak to je ale potom trošku víc nesoulad 3
19:23:09
18.04.2023
michael
Počet vyrobených karoserií a agregátů absolutně nekoresponduje s počtem vyrobených vozů a následně počtem vyrobených kompletních vozů, které odebrala expedice.
18:58:46
18.04.2023
Tomaso435
-> alesek - F135L 01.03.23 09:43:52: tech standardních mist k lepení bylo vícero..... První 89 oproti pozdní je mají také každé jinak
18:37:08
18.04.2023
MrAngry / Adam
26.7.1988 hlásili v správach vyrobených viac ako 1300 kusov, 29.7.1988 sa skončila CZD a už bolo hlásených 1400 vyrobených kusov, pričom sa začala montáž v MB. Od tej chvíle bol plán vyrábať v oboch závodoch 150 áut denne do dovŕšenia 2500 kusov. Tam bol viac než dostatok priestoru a času na to aby sa to podarilo vykryť.



O prevodovkách existuje svedectvo kde sa prevodovka na linke namontovala, na konci vymontovala a auto bez nej bolo vytlačené na parkovisko kde sa namontovala znovu keď ich bol dostatok, tento problém sa vraj vyskytoval začiatkom jari 1988. Takto aspoň mohla výroba zvyšku pokračovať.
Extreme Tyres