skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120L
r.v. 1987
Jak to všechno začalo:
V roce 2003 jsem získal zachovalou škodovku po mém dědovi. Jelikož jsem s ní denně jezdil a jezdím, tak započala postupná oprava celého auta...
- opravil jsem brzdy
- vyměnilo se pár dílů na karoserii
- kompletně se zgenerálkoval motor a předělal na GLS
- nahodil jsem zgenerálkovanou pětistupňovou převodovku a stočil setrvačník a řemenici
- montáž zapalování z Fava
Dále proběhla montáž sedadel z T613 a pokračovalo se očalouněním dveří, zadního plata, bočků a střechy látkou, která barevně pasovala k sedačkám.
Také přišla na řadu montáž benzínového topení z T613, namontování dalšího akumulátoru a přestavba celé elektroinstalace, tak aby vše fungovalo tak jak má...
Co mám v plánu:
- kompletní zgenerálkování přední nápravy (rozebrání, pískování, výměna nutných dílů, kompletní pozinkování) - HOTOVO
- montáž čtyřpístů (jsou nachystané), výměna brzdových trubek a hadic... , teda vlastně celé nové brzdy - HOTOVO
- kompletní GO zadní nápravy (podobně jako u přední nápravy) - HOTOVO 2x :-D
- drobné lakýrnické práce - HOTOVO
- jeden klíč na celé auto (zapalování, dveře, uzávěr nádrže) - HOTOVO
- vyčalounění kufru a přečalounění sedaček
- přestavba vedení vzduchu od benzínového topení
- celolak
8.2.2010: Mohlo by se zdát, že toto auto je již v hutích, ale není tomu tak... Po několika letech stání na špalcích je konečně po podvozkové stránce troufnu si říci nové :-) Co se tedy dělo?
- proběhla kompletní rozborka podvozku, nic nezůstalo na svém místě.
- vyvaření všeho co bylo načaté
- vše z náprav a podobně opískováno a nalakováno penetrátorem a následně dvěma vrstvama Alkytonu
- věci co byly původně v zinku se přezinkovaly
- spodek ošetřen Bitumenem od BKP
- nové hadice topení a vlastně všechny gumové díly, nové brzdové trubky...
- výměna lamely spojky
- úprava chladícího okruhu na systém jako v Ladě
- nová hydraulika komplet
- čtyřpísty
- centrální zamykání
- zámky a spínací skříňka favorit, uzávěr nádrže vyroben na klíč favorit
- alternátor 90A (55A nejak nestačil při všech spotřebičích)
- a mnoho dalších věcí... si ani nevzpomenu
18.6.2010: Proběhla montáž karburátoru LEKR. Bylo nutné udělat podtlakový měřič k nastavení velké mezery, malé mezery a testu příslušenství karburátoru, atd. Zkušenosti jsou zatím více než kladné :-) Jediná věc, co mi kazí radost je trošičku horší startování za tepla, kdy vlivem ohřátí karburátoru a vlivem odvětrávání plovákové komory do filtrboxu, nastávají problémy po několika minutách stání. Je nutno startovat s lehce sešláplým plynem. Jinak studené starty, přechody motoru za studena i tepla perfektní. Hlavně žádné škubání, cukání a ostatní nedostatky. Spotřeba oproti EDSR klesla. Jezdím mezi 7-mi až 7,6 litry na 100km, a nijak se neflákám.
17.8.2010: Nainstalována kondenzační nádobka u odvětrávání klikové skříně. Konečně už se mi nebude svinit karburátor. Zkušenosti k datu 21.9.2010 jsou takové, že hadice ke karburátoru je úplně suchá a v nádobce bylo cca 15mm kondenzátu a Fridex to není. Takže shrnuto - Paráda.
20.10.2010: Konečně namontováno a zapojeno tažné zařízení...
10.8.2011: Po dvou měsících mám konečně hotovou hlavu od Chovance. Byly namontovány upravené a přebroušené ventily z Favorita, na ventilech guferka, vložená sedla pro použití N95, slícované a zvětšené sací a výfukové potrubí, upraven KP na 10:1 a nainstalovány C vahadla. K tomu bylo dodáno nižší těsnění pod hlavu, tenčí o 0,5 mm, z důvodu zachování co nejvíce materiálu na hlavě. Motor výrazně ožil nad 3500 ot. Dá se říci, že jsem spokojen. Ještě bude potřeba lehce doladit charakteristiku předstihu a bude to paráda.
23.8.2011: Vyměněna gufera těsnící buben před pronikáním tuku z ložiska ( červené byly po 10.000 km úplně sjeté). Při té práci jsem zjistil, že zadní brzdové válečky po dvou letech a stejném počtu kilometrů jako gufera přestaly z poloviny pracovat. Takže válečky ven, v každém válečku zarezlý pístek tak, že nešel ani vyrazit, montáž průměru 22 mm (Fragokov) a konečně zase naprostá spokojenost. Také byla vyměněna brzdová kapalina v celém hydraulickém okruhu a hadičky ke spojkovému a brzdovému válci za EPDM materiál.
7.5.2012: Nehoda, označená pojišťovnou jako totálka. Ze zadu do mne flákla oktávka a hýbla mi motorem s převodovkou o kus vpřed.
29.11.2012: Průběžně pokračují opravy a údržba. Podrobnosti dodám časem.
15.1.2013: Konečně udělána geometrie náprav a spousta jiné práce. Auto zase bezproblému jezdí. Chce to jen opravit výfukové svody, které začaly z neznámého důvodu praskat nad přírubou výfuku a namontovat nový pohliníkovaný výfuk.
r.v. 1987
Jak to všechno začalo:
V roce 2003 jsem získal zachovalou škodovku po mém dědovi. Jelikož jsem s ní denně jezdil a jezdím, tak započala postupná oprava celého auta...
- opravil jsem brzdy
- vyměnilo se pár dílů na karoserii
- kompletně se zgenerálkoval motor a předělal na GLS
- nahodil jsem zgenerálkovanou pětistupňovou převodovku a stočil setrvačník a řemenici
- montáž zapalování z Fava
Dále proběhla montáž sedadel z T613 a pokračovalo se očalouněním dveří, zadního plata, bočků a střechy látkou, která barevně pasovala k sedačkám.
Také přišla na řadu montáž benzínového topení z T613, namontování dalšího akumulátoru a přestavba celé elektroinstalace, tak aby vše fungovalo tak jak má...
Co mám v plánu:
- kompletní zgenerálkování přední nápravy (rozebrání, pískování, výměna nutných dílů, kompletní pozinkování) - HOTOVO
- montáž čtyřpístů (jsou nachystané), výměna brzdových trubek a hadic... , teda vlastně celé nové brzdy - HOTOVO
- kompletní GO zadní nápravy (podobně jako u přední nápravy) - HOTOVO 2x :-D
- drobné lakýrnické práce - HOTOVO
- jeden klíč na celé auto (zapalování, dveře, uzávěr nádrže) - HOTOVO
- vyčalounění kufru a přečalounění sedaček
- přestavba vedení vzduchu od benzínového topení
- celolak
8.2.2010: Mohlo by se zdát, že toto auto je již v hutích, ale není tomu tak... Po několika letech stání na špalcích je konečně po podvozkové stránce troufnu si říci nové :-) Co se tedy dělo?
- proběhla kompletní rozborka podvozku, nic nezůstalo na svém místě.
- vyvaření všeho co bylo načaté
- vše z náprav a podobně opískováno a nalakováno penetrátorem a následně dvěma vrstvama Alkytonu
- věci co byly původně v zinku se přezinkovaly
- spodek ošetřen Bitumenem od BKP
- nové hadice topení a vlastně všechny gumové díly, nové brzdové trubky...
- výměna lamely spojky
- úprava chladícího okruhu na systém jako v Ladě
- nová hydraulika komplet
- čtyřpísty
- centrální zamykání
- zámky a spínací skříňka favorit, uzávěr nádrže vyroben na klíč favorit
- alternátor 90A (55A nejak nestačil při všech spotřebičích)
- a mnoho dalších věcí... si ani nevzpomenu
18.6.2010: Proběhla montáž karburátoru LEKR. Bylo nutné udělat podtlakový měřič k nastavení velké mezery, malé mezery a testu příslušenství karburátoru, atd. Zkušenosti jsou zatím více než kladné :-) Jediná věc, co mi kazí radost je trošičku horší startování za tepla, kdy vlivem ohřátí karburátoru a vlivem odvětrávání plovákové komory do filtrboxu, nastávají problémy po několika minutách stání. Je nutno startovat s lehce sešláplým plynem. Jinak studené starty, přechody motoru za studena i tepla perfektní. Hlavně žádné škubání, cukání a ostatní nedostatky. Spotřeba oproti EDSR klesla. Jezdím mezi 7-mi až 7,6 litry na 100km, a nijak se neflákám.
17.8.2010: Nainstalována kondenzační nádobka u odvětrávání klikové skříně. Konečně už se mi nebude svinit karburátor. Zkušenosti k datu 21.9.2010 jsou takové, že hadice ke karburátoru je úplně suchá a v nádobce bylo cca 15mm kondenzátu a Fridex to není. Takže shrnuto - Paráda.
20.10.2010: Konečně namontováno a zapojeno tažné zařízení...
10.8.2011: Po dvou měsících mám konečně hotovou hlavu od Chovance. Byly namontovány upravené a přebroušené ventily z Favorita, na ventilech guferka, vložená sedla pro použití N95, slícované a zvětšené sací a výfukové potrubí, upraven KP na 10:1 a nainstalovány C vahadla. K tomu bylo dodáno nižší těsnění pod hlavu, tenčí o 0,5 mm, z důvodu zachování co nejvíce materiálu na hlavě. Motor výrazně ožil nad 3500 ot. Dá se říci, že jsem spokojen. Ještě bude potřeba lehce doladit charakteristiku předstihu a bude to paráda.
23.8.2011: Vyměněna gufera těsnící buben před pronikáním tuku z ložiska ( červené byly po 10.000 km úplně sjeté). Při té práci jsem zjistil, že zadní brzdové válečky po dvou letech a stejném počtu kilometrů jako gufera přestaly z poloviny pracovat. Takže válečky ven, v každém válečku zarezlý pístek tak, že nešel ani vyrazit, montáž průměru 22 mm (Fragokov) a konečně zase naprostá spokojenost. Také byla vyměněna brzdová kapalina v celém hydraulickém okruhu a hadičky ke spojkovému a brzdovému válci za EPDM materiál.
7.5.2012: Nehoda, označená pojišťovnou jako totálka. Ze zadu do mne flákla oktávka a hýbla mi motorem s převodovkou o kus vpřed.
29.11.2012: Průběžně pokračují opravy a údržba. Podrobnosti dodám časem.
15.1.2013: Konečně udělána geometrie náprav a spousta jiné práce. Auto zase bezproblému jezdí. Chce to jen opravit výfukové svody, které začaly z neznámého důvodu praskat nad přírubou výfuku a namontovat nový pohliníkovaný výfuk.
Jenik120/Š120L - komentáře:
14:32:34
07.05.2013
07.05.2013
jenik120
Největší problém vidím v tom, že závaží jsou zinková a tedy lehčí. Tím pádem jsou rozptýlena více po obvodu a aby jsi dosáhl třeba 40g v jednom bodě tak potřebuješ více gramů na obvodu, nebo je lepit na sebe.
14:28:14
07.05.2013
07.05.2013
jenik120
-> Pavel P..: Obutím to nebude. To je zánovní a na plecháčích mělo do 20g na kole. Každopádně když vše napočítali, tak závaží vyšli na jakýsi násobek práce za přezutí. Tak se slitovali a dali mi "paušál"
-> Tomaso435: Kdo se bojí, nesmí do lesa
-> Tomaso435: Kdo se bojí, nesmí do lesa
14:23:37
07.05.2013
07.05.2013
jenik120
-> Vojtisek: To je jedna z možností, hlavně že s tím přišli až u posledního kola a to bylo celkem v poho... Každopádně odlitky mých meteorů jsou celkově nic moc a chtělo by je přesoustružit ze vnitřní strany. Ale to já už dělat nebudu...
14:22:20
07.05.2013
07.05.2013
Tomaso435
-> jenik120: 220g? ty vole :-D už při 50g se děsím :-D natož 100 :-D 220 se nedává snad už ani na autobusy
14:19:08
07.05.2013
07.05.2013
Pavel P..
ty krávo.... to si dal víc za ten zinek než samotný vyvážení ne?
asi by to chtělo jiný obutí...
asi by to chtělo jiný obutí...
14:18:55
07.05.2013
07.05.2013
jenik120
Napočítal jsem 220 gramů. V pneuservise jsem málem spotřeboval celou špulku na všechna kola
A to tak je se vším. Člověk se s tím drbe hromadu času, nasype do toho další hromadu peněz a nakonec ještě zjistí, že to není úplně 100%. Nicméně vyvážení se povedlo a volant nehází v celém spektru rychlostí. Příště nechám kola před pískováním a komaxitem kontrolně projet vyvažovačkou.
A to tak je se vším. Člověk se s tím drbe hromadu času, nasype do toho další hromadu peněz a nakonec ještě zjistí, že to není úplně 100%. Nicméně vyvážení se povedlo a volant nehází v celém spektru rychlostí. Příště nechám kola před pískováním a komaxitem kontrolně projet vyvažovačkou.
14:17:22
07.05.2013
07.05.2013
Vojtisek
-> jenik120: takže buď je v háji disk nebo a to spíš, stačilo jen na disku pootočit pneumatikou. Toto mě taky hrozilo, ale "servisáka" jsem v pneuservisu upozornil...
14:09:40
07.05.2013
07.05.2013
Tomaso435
-> jenik120: ježiš
14:07:33
07.05.2013
07.05.2013
sep
-> jenik120: :pro zajímavost,kolik (k)g tam je?:-)
14:01:48
07.05.2013
07.05.2013
jenik120
Konečně jsem namontoval Meteory, které chystám už dva roky...
08:47:02
02.04.2013
02.04.2013
jenik120
-> afro100: Jo původem jsou přední i zadní T613. Zadní však prošly lehkým předěláním.
-> Tommyk: Mám předělané chlazení na termostat z lady. Má to výhodu v tom, že teplota prakticky nekolísá a na první vložku válce už nejde při otevření termostatu ledová voda.
-> minno: Teď už to chce posledních pár dodělávek a už jenom jezdit. Ještě doladím výfuk Ronelt, opravím praskající výfukové svody, předělám doraz podtlakové regulace předstihu a vyměním motorek centrálu spolujezdce.
-> Tommyk: Mám předělané chlazení na termostat z lady. Má to výhodu v tom, že teplota prakticky nekolísá a na první vložku válce už nejde při otevření termostatu ledová voda.
-> minno: Teď už to chce posledních pár dodělávek a už jenom jezdit. Ještě doladím výfuk Ronelt, opravím praskající výfukové svody, předělám doraz podtlakové regulace předstihu a vyměním motorek centrálu spolujezdce.
19:12:58
31.03.2013
31.03.2013
Tommyk
Můžu dotaz? Co to je za zmatek v těch hadicích na vodu na foto č. 13? proč to tak je, k čemu je to dobry?
19:07:41
31.03.2013
31.03.2013
afro100
-> jenik120: to mas sedacky z tatry ? :)
13:44:21
30.03.2013
30.03.2013
minno
-> jenik120: tak paráda a interiér zas o to lepší :)
19:28:40
29.03.2013
29.03.2013
jenik120
Zahrál jsem si na čalouníka a po několika letech jsem konečně předělal zadní sedáky na oreginál škoda korpusy. Vlevo původní, vpravo přešitý na škoda korpusu.
19:21:12
29.03.2013
29.03.2013
jenik120
Dlouho jsem nic nenapsal. Auto je konečně po kompletní geometrii a opět jezdí.
08:44:48
30.11.2012
30.11.2012
minno
-> jenik120: ja tiež jazdím dosť aj v zime a v pohode....penetrátor sám o sebe ochráni, nepotrebuje ani vrchnú farbu....
19:35:32
29.11.2012
29.11.2012
jenik120
-> minno: Nevím, kde je u mne chyba, ale na penetrátoru mi nedrží dobře ani alkyton ani syntetika. Možná jde i o podmínky, kde se provozuje auto. Jsem 2 roky denně nazdil do práce cca 100 km denněa v ziměbpres solené a sypané úseky. Sypání se muselo podepsat...