skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
to vhml
Je někde dostupné porovnání přenosu tepla toho evanscoolantu oproti vodě? Je sice fajn, že chladicí kapalina zároveň nezamrzne a nevaří ani při vyšších teplotách, ale provozně by stejně bylo lepší tu stovku nepřekračovat.
-> Stepan FUN: No infrakamerou ale vidíš teplotu zvenku, i v tom chladícím okruhu se to asi měřit dá dobře, ale třeba teploty ve spalováku...
-> dragon_cb_cz: Já bych hádal že infrakamerou...
-> Fifa: Předpokládám ale, že to je to ještě daleko složitější...
-> Fifa: Předpokládám ale, že to je to ještě daleko složitější...
-> Fifa: Jak se takovýhle věci měří?
Teploty na hlavě se u hliníkového motoru OHV detailně, podle toho co vím, nikdy pořádně u nás neměřily. Navíc celou sestavu ovlivňuje systém chlazení (motor vpředu, vzadu atd.) Na nových motorech máme lokální rozložení teplotního pole na různá paliva, třeba konkrétně na hlavě, zmapováno už dost důkladně.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 26.09.14 23:42:04: nijak zvlášť si myslím. Tady se jedná přímo o teplotu povrchu a cca 1mm kolem...
-> vhml 26.09.14 23:24:30: Jasný. Já třeba mám čidlo v hlavě, takže určitý lepší přehled o teplotě mám. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tuner#2 - zrušená registrace 26.09.14 20:39:32: to je právě otázka co je vhodnější a sám netuším. Ta super kapalina má sice vysokej bod varu, ale špatně přenáší teplo. Tudíž sice nevaříš, ale teplota je vysoko. Otázka je jestli se pak třeba nekroutí hlava nebo tak něco.
Na druhou voda s aditivama sice vaří při nižší teplotě, ale snáz jí chladíš. tudíž s tím ve výsledku nemusí být takový problém.
Problém je, že nikdo neví co se v motoru děje doopravdy. Teploměr sice ukazuje nějakou teplotu, ale na hlavě může docházet k lokálnímu varu. Povrch hlavy se obalí bublinkama a ještě výrazně tak stoupne její teplota, protože se v tu chvíli nechladí vůbec. Motor detonuje a začíná cesta do záhuby.
Na druhou voda s aditivama sice vaří při nižší teplotě, ale snáz jí chladíš. tudíž s tím ve výsledku nemusí být takový problém.
Problém je, že nikdo neví co se v motoru děje doopravdy. Teploměr sice ukazuje nějakou teplotu, ale na hlavě může docházet k lokálnímu varu. Povrch hlavy se obalí bublinkama a ještě výrazně tak stoupne její teplota, protože se v tu chvíli nechladí vůbec. Motor detonuje a začíná cesta do záhuby.
-> Eidy 26.09.14 20:35:19: To ani já ne, necháme to koňovi, ten má větší hlavu. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tuner#2: Teplota bude vyrovnanější. Přenos tepla se zvětšuje/zrychluje s tepelným spádem/rozdílem. Takže sací kanál ochladíš o 5°C, ale výfukový třeba o 10 nebo 15°C. Nechci se pouštět do detailních rozborů, protože je to mimo moje znalosti, ale logicky mi to přijde lepší. Namáhání dílů atd.
-> Eidy 26.09.14 20:09:27: No to je otázka. Hlava je v každé oblasti jinak teplá. Jinak bude u sacího, jinak u výfukového kanálu a když vezmu, že výfukový kanál jí ohřeje na nějakou teplotu, tak voda s rychlejším přenosem tepla se tím teplem od výfuku rychleji nasytí/ohřeje ne? Jasně, dřív se to teplo dostane přenosem k chladiči, ale takhle lokálně to bude podle mě spíš na škodu.
-> Tuner#2: Jenže ty budeš mít vodu na 90°C ale povrch hlavy v kanálech chlazení bude třeba 140°C (teď jen hádám) zatímco s aditivem bude třeba 130 nebo 120°C. Chápeme?
-> Eidy 26.09.14 19:49:49: Já teda nevím, ale u motoru s termostatem kolem 90°C řešit nějaký přenos tepla, když je při provozní teplotě vše ohřáto na tuto teplotu nějak mimo. Spíš jde o to aby při menší náporu vzduchu = chlazení nedošlo k nárůstů teploty na mez kdy to začne vařit což je vždy pro motor špatně. Ještě že eMko tyhle problémy nemá a stačí tam obyč směs ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Tuner#2: Však ano, to tady nikdo nepopírá. Nemrzka zvyšuje bod varu, ale má horší přenos tepla než pouze aditivovaná voda, která líp chladí, ale zase má bod varu jako voda. To je právě problém, že obojího zároveň se těžko dosahuje.
Edit: To co Jozka napsal bylo myšleno tak, že s aditivem snížíš teplotu kapaliny. Čili potvrzení výše zmíněného.
Edit: To co Jozka napsal bylo myšleno tak, že s aditivem snížíš teplotu kapaliny. Čili potvrzení výše zmíněného.
-> Eidy 26.09.14 19:14:51: A nebyl jsi to Ty, který tvrdil, že nemrzka bod varu dost zvyšuje v čemž teda žiju i já? To si dost silně odporuje i s tím co píše jozka teď v kartě u vhml. Z té angličtiny si moc nepočtu.
Tady je pěkný porovnání teploty varu a rychlost přenosu tepla. www.redlineoil.com/conten
t/.../WaterWetter%20Tech%2
0Info.pdf
-> Tuner#2: To od Evanse je něco úplně jinýho. Nemsíš to plést s nemrzkou a aditivama. Evans je bezvodná kapalina, do který se už nic nepřidává. To co říká Venca je proto, že nemrzka dost zvyšuje viskozitu/povrchový napětí vody čili schopnost kapaliny namočit povrch. Když dáš hadr do studený vody a do horký vody tak jakej je rozdíl v rychlosti namočení? Dost velký. A to je právě ono. Přilnout na povrch a posléze nabrat/odevzdat teplo.
-> Eidy 26.09.14 19:09:07: Jo tuhle kapalinu jezdí v EDDA cupu ty pick-upy s motorama z motorky. Říkal, že je to kapalina do 180°C. Jen mě není jasné, proč to nemrzka zkurví, kde to čtete? Asi se budu muset začít učit ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> vhml: A nebo kdybys chtěl fakt hardcore kvalitu, tak něco od Evanse www.evanscoolants.cz/powe
r-cool-180-for-performance
-cars.html
Jen ta cena www.mxshopcepelak.cz/prod ukty-chladici-kapalina-eva ns-power-sports-2-litry-de tail-2326
Jen ta cena www.mxshopcepelak.cz/prod ukty-chladici-kapalina-eva ns-power-sports-2-litry-de tail-2326
-> Eidy 26.09.14 18:23:27: Jo, WaterWetter je to samý jaký MoCool. Pěkný je to porovnání teplot. Jak jsem psal - jakmile se do toho najele nemrzka tak ty vlastnosti přenosu tepla jdou rapidně dolů.
-> vhml: Tak já zkusím něco jinýho od konkurence. Když už jsem objednával na speedpru, přihodil jsem to do košíku.
-> vhml: Třeba tuhle www.gme.cz/1n4007-p220-00
2
To je jedno. Stačí, aby měla aspoň 20V (kvůli špičkám) a 1A je bohatě.
To je jedno. Stačí, aby měla aspoň 20V (kvůli špičkám) a 1A je bohatě.
-> Nwkt: No dyť nemyslim ledky, normální diody, jsou tam v pojistkový skříňce.
-> stepan: Ale to nejsou LEDky
-> vhml: Ve fordech jsou diody ve tvaru nožových pojistek, tak asi něco takovýho by bylo nejlepší.
-> Eidy 05.03.14 20:44:44: to uz se skoro blizi tomu mýmu zapojení :-D
Zkusim proměřit ten stovkovej prepinac jak se chova. I by mi pekne pasoval do ty prepinacovy listy vlevo pod palubovkou co je na stovce
Jaky diody volit? Vůbec nemam predstavu. Idealne ze sortimentu GME.
Zkusim proměřit ten stovkovej prepinac jak se chova. I by mi pekne pasoval do ty prepinacovy listy vlevo pod palubovkou co je na stovce
Jaky diody volit? Vůbec nemam predstavu. Idealne ze sortimentu GME.
-> Eidy 05.03.14 20:37:10: druha dioda tam bejt nemusi? Ja myslim ze asi jo... ale nejsem znalec ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jak zní zadání?
Tohle by asi nefungovalo si myslím. Pokud bych měl rozsvícený mlhy i dálky a chtěl to ztlumit jen na tlumený ( tj. běžná věc s ,,rampou" v provozu ) tak mi to začne používat signál od tlumených a bude svítit pořád dál