Risan

prohledat
15 příspěvků (zobrazeno 1 až 15) od 02.01.2010 do 07.01.2010, založil/a su.tech – nezodpovědný hajzlík
řadit dle data
00:37:41
07.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Risan: Tak jdem na to...



Co se týká toho upřesnění ohledně zrodu Favorita tak s tím vůbec žádný problém nemám. Nemám problém přiznat, že tohle nebo tamto v hlavě nemám, nebo že si nejsem jistý. Dokonce bych řekl, že vůbec nemám problém s tím, když mě někdo poučí nebo poradí - ovšem samozřjemě když své tvrzení doloží. Takže tvoje vysvětlení toho kde a jak jsi k info přišel a že jsi to měl z knížky bylo vcelku zbytečné. Ono kdyby se mi tehdá chtělo pro tu knížku zajít, zalistovat tak jsem to taky mohl napsat přesně... Ale zase vysvětlovat tady celou věc a k tomu tisíc malých souvislostí je zbytečné, protože většinu lidí tady tyhle info vůbec nezajímají. Jsem proto rád, že je tady pár výjimek se kterýma se o těchto věcech mluvit dá. Každý se občas dostaneme k novým informacím a je dobré si je předávat a rozhodně si nemyslím, že taková skutečnost kdy mi někdo podá další info je na škodu. Naopak je dobré, když existuje pár lidí, za kterými můžeš dojít a oni ti ty informace vysypou z hlavy nebo ti poradí kde je najít. Důvody jsou jednoduché, dnes kdy je například mému vozu 20 let je už od jeho vzniku tolik fám, že by se o tom dala napsat knížka. A je fajn vědět kam se obrátit s radou o pomoc, identifikaci, nebo jen pro informace kde hledat. Takže se rozhodně není za co omlouvat.



Z historie mě osobně zajímají výrobní procesy, postupy a zrod automobilů vůbec. Nemyslím tím jen technickou stránku věci, ale i ty drobnosti kolem, rivalita značek, ekonomický pohled na věc, možnosti, ochota tehdejších lidí se na projektu podílet či podat pomocnou ruku... Co se týká Tatrovek tak samozřejmě jsem obdivovatel těchto vozů, ale časy, kdy jsem snil o koupi nějaké té 603-ky jsou dávno pryč. Nejde jen o stránku peněžní, ale pro mě je tohle auto tak nějak "velké" - velké vším. Velké svým rozměrem (potřebuješ větší než normální garáž), velké provozními náklady, velké svým duchem, velké cenou ND... prostě velké. Mám je rád a přiznám se, že ač je pro mě Škodovka na 1. místě, tak i do nějakých těch knížek o Tatře sem tam zainvestuju. Nejpovedenější co mám doma je asi Tatra 603 od Karla Rosenkranze... nemám ji teda přečtenou, ale občas v ní listuju a přijde mi vcelku povedená. Ale to je názor laika, protože Tatry jako takové moc neznám a nemůžu soudit stejně jako bych soudil knížku například o Škodě Rapid protože tam dokážu být velmi kritický právě díky tomu co o tom vím z ověřených zdrojů. Co se týká tvého názoru na tatrovkáře - že většinou problém s tatrovkářem je, že považují tatry za něco nadřazeného a zbytkem produkce pohrdají tak s tím zcela souhlasím. Ono na to je právě zajímavá knížka utajené projekty Škoda popisující životní osudy pana Meduny. Pracoval všude možně - dokonce i v Tatře a popisuje už v té době machinace jak protlačit ne zrovna povedený projekt Tatry k životu na úkor ostatních značek... Je to velmi zajímavé čtení protože se to dotýká více sfér automobilového průmyslu a nikoli jen Škodovky. Co se týká toho, že vlastníš T613, tak mě osobně se z prodkuce 613 líbí jen 2 vozidla, nebo spíš typy. A to klasická 613 chromka a pak ten jeden jediný kus T613 kupé... resp. je to vlastně 700 kupé? (nemyslím ten návrh z itálie, ale to auto na novojičínských značkách... pokud je teda ještě má). Ale to je spíš o nadšení k designu nebo detailům tvořícím celek...



Co se týká knížky „V soukolí okřídleného šípu“ tak se celkem s tvým názorm ztotožnuji. Jsem sice trochu lehce podezřívavý protože jsem četl více životopisů některých slavných lidí doby minulé a je velký rozdíl v tom, jak to vnímá člověk sám a jak to vnímá okolí. Nicméně tím jsem nechtěl nijak shodit Hrdličku a jeho knížku protože je to opravdu velmi dobrá knížka, hlavně se nezabývá vysloveně jeho osobou, ale děním a událostmi které ho potkali a na kterých se podílel a čtení je to perfektní. Jeho stať o návštěvě ve slovenské BAZ-ce a o BAZ-ce vůbec považuju za velmi dobře a přesně napsanou. Nevím proč zmiňuju zrovna tohle, protože ta knížka je celkově suprová.



Píšeš tady o autorech - víš to se přiznám, že jsem nějak zvlášť nesledoval. Ale po tom, co jsi napsal o Janu Králíkovi, jsem se podíval kolik knížek od něj vlastním... a musím souhlasit... knížka "utajené projekty škoda" je velmi dobře napsaná, dokonce bych si dovolil ji stavět na stejnou úroveň jako "v soukolí okřídleného šípu", dále mám od něj jako spoluautora "Z Kvasin do celého světa" o té si myslím, že by jí neškodilo být obsáhlejší, ale když uvážím, kolik má stran a co obsahuje, tak musím přiznat, že je velmi dobře napsaná. Samozřejmě zajímá mě to a tak bych chtěl více a více, ale je to určeno širší veřejnosti tak té formě a velikosti rozumím. Takže tím, že jsi mi objasnil, že knížka „Škoda 1945 – 2003“ - díl druhý je od něj tak si ji určitě v brzké době pořídím. Mám je už oba dva díly, ale z toho úplně prvního vydání a v angličtině. (časem na zlepšení angličtiny, ono to tak nějak jde líp, když čteš o něčem o čem něco víš a co tě hlavně zajímá...)



Pan Tuček... od něj mám "zapomenuté vozy" - je to pro mě statistický přehled s jednoduchým popisem. Neurazí, ale nic extra navíc nenabízí...



Pavlůskovi - tak od nich mám 3 knížky a musím říct, že dobrý, ale pokazili si to tím GARDE/RAPID... to, že je na knížce Garde, které nemá některé věci jak má Garde mít... no budiž nemohli najít nějaké úplně origo auto, ale že v kapitolách se časově přeskakují některé věci a objevuje se tam i pár fám... Mě to přijde, že tu knížku narychlo spíchli protože o vozech Garde/Rapid tu nikdo nic ještě pořádného a věnujícího se jen těmto vozům nevydal tak honem ať jsme první... nevím, pořád ve mě jaksi zůstává po této knížce nějaká pachuť...



Nachtmann - pokračování díla Cedrycha... recyklačně... neznám ho ani jsem si s ním nepsal - nějaký vážný názor nemám. Ale pan



René Mario Cedrych - to je pro mě autor... Když někde na burze, aukru, inzerci, u známých potkám knížku na které je napsané tohle jméno a jedná se o knihu která mě zajímá, tak pokud ji doma nemám tak ji beru, nebo se aspoň majitele snažím přesvědčit, že ji nutně potřebuju... Tím chci říct, že když mám od něj třeba poslední vydání nějaké knihy, které předcházelo vydání dřívější kde tím, že je to vydáno dříve je i méně informací, tak stejně pokud ji nemám tak ji beru... Kvalitní autor.



Trochu si myslím, že jsi zapoměl ale na jedno jméno... Andrt... To je si myslím taky klasický autor slušných knih jako údržba a opravy...



Tak a teď zase jinak. Myslím, že by stálo za to se někde srazit. Docela bychom si možná i měli co říct, ale přiznám se, že Furgonet, T613 a jiné vozy ve tvé zbírce zní zcla lákavě, takže pokud bys někdy měl chuť a čas tak bych se docela možná i projel s tím mým "bílým zázrakem" jehož historie je taky zajímavější než jsem čekal... Ono když se tak bavím tady s lidma a sleduju tady ten cvrkot na virtu, tak jsem zcela někde jinde než většina. Nejde o to, že jsem třeba více-méně originalista, ale i o ten přístup. Plasty, xenon hlavně honem... brzdy? na co? To je dobré... Nevím kdo měl ten vliv, nebo kdy se tyhle věci u mě nějak usadily, že vidím to podstatné jinde než většina zdejšího osazenstva. Mě docela vadilo, když tady měl Rapid kdysi kartu to rýpání, věčné zbytečné dotazy a komentáře... je to prostě origo auto a nejde vysvětlovat 10-ti rádobyděckům, že v té době se moc na spasování nehrálo, tak je normální, že tahle mezera je takhle a tahle zase trochu jinak a podobně a to jsem na tom ještě dobře, protože Rapid má ten lepší odchov z Kvasin... ono vysvětlit není to hrozné, ale hrozné je, když tě rádobyděcko, co ani neví, že se dělal rapid 120 poučuje, že tohle a tamto není origo protože on to nikdy na vrakáči takhle neviděl... To přestane po čase bavit... zase když se sejdou opravdoví trochu znalí škodovkáři tak je to super, protože hned si těch lidí vážíš tak nějak víc... aspoň já to tak mám.



No ale je to krapet delší tak už jen jednu otázečku... Prosímtě, šlo by zjistit přesný název té knížky o BAZ-ce? od toho autora pana Schustera? Nemůžu to nikde na slovenském webu najít... Díke.s
upraveno 1x, naposled 07.01.2010 00:47:30
20:49:31
03.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Risan: Ozvu se, tahle konverzace bude asi na déle... ale možná by nebylo na škodu popřemýšlet jeslti by nebylo od věci sejít se osobně... někdy v létě samozřjemě4.
13:30:38
03.01.2010
Risan
Tak jsem zde - především díky za založení tohoto tématu, chtěl jsem si s Tebou už dřív pokecat, protože mi přišlo, že máš jako jeden z mála zde na fóru rozum a že vidíme věci tak nějak podobně.



Pokud jde o to moje upřesnění průběhu jednání pánů Hrdličky a Barčáka na autosalónu v Ženevě o designu rodícího se Favorita, samozřejmě jsem to nesypal z hlavy, ale mrknul jsem se do "Soukolí okřídleného šípu". Měl jsem tu knížku položenou vedle počítače, protože jsem v ní předtím hledal tu cenu, kterou zaplatilo AZNP Bertoneho kanceláři. Takže pokud to vypadalo, že jsem taková hvězda (nebo takový omezenec, ono jak se to vezme), že všechny ty informace permanentně držím v hlavě, tak se omlouvám.

Historie škodovek mě zajímá, ale nepovažuju se za kdovíjakého odborníka. Asi tak vím to, co je v knížkách + věci okolo aut, která vlastním (tam si dovolím tvrdit, že vím víc, než je v knížkách, ale to jsou zase okrajové modely, které do našich dějin každodennosti moc nezasáhly). Spíš jsem kovanější v historii osobních tatrovek, zejména T613, tam bych si dovolil tvrdit, že vím mnohem víc, než je v knížkách (ono taky pravda o T613 nic moc, co by stálo za řeč, zatím nevyšlo - něco připravuje snad prý pan Tuček, ale průlom nečekám). Šestsettřináctkama se zabývám docela dlouho, asi jsem jich viděl hodně a hodně jich už kuchal, byl mockrát v kopřivnickém fabrickém archivu, mluvil s hodně lidma, co s tím měli nebo mají něco společného. Ale to jsme asi rozebírat nechtěli. Jen ještě řeknu, že problém s tatrovkářema je většinou v tom, že považují tatry za něco nadřazeného a zbytkem (tuzemské) produkce pohrdají. A já vím, že to je škoda, protože i mimo tatru vznikla spousta zajímavých aut. Takže dneska v mé skromné sbírce proti dvěma tatrám (jen jedna je T613, nechápu lidi, kteří jich mají víc - sice znám tu rozmanitost, která tam je, ale i tak má člověk vždycky na každé další ve sbírce minimálně 1500kg zbytečné duplicity) stojí tři ne-tatry. A i když by amatér řekl, že jsou to škodovky, žádná z nich v techničáku jako výrobce Škodu nemá.



OK - knížky. Já tedy nejsem moc sběratel knížek, tatrovkáři si ze mně dělají legraci, že mi jednou koupí alespoň "Vysoké Tatry ve fotografii", abych měl doma nějakou knížku o tatrovkách. Ale u knížek o škodovkách jsem zjistil, že kvalita hodně závisí na autorovi. Mezi absolutní špičku řadím to "V soukolí okřídleného šípu". Jednak proto, že je to přímo od zdroje. Když píše knížku nadšenec nebo publicista, tak mu spousta souvislostí uteče, spoustu věcí nepochopí (ti lepší tam věci, které nechápou, raději nedají vůbec, ti horší to tam nějak napíšou a pak je z toho dezinformace nebo legenda). Hrdlička jistě sám nejlíp ví, jak a hlavně proč se co jak udělalo.



Mezi autory ne-insidery je u mne favoritem Jan Králík. Ten si prostě vždycky dává práci, aby to za něco stálo. Má na to, aby si dal práci s chápáním souvislostí. To se moc nevidí. Spojení Hrdlička jako svědek událostí nejpovolanější a Králík jako hvězda mezi motoristickými publicisty je prostě ideální a tak "Soukolí okřídleného šípu" je pro mne #1 a jako zdroj informací je pro mne vysoce důvěryhodná.



V souvislosti s panem Králíkem tedy doporučuju velice i ten druhý díl "Škoda 1945 - 2003". Kniha je dražší, ale stojí za to. Obsahuje nejen kvalitní fotografie a přehledy, ale hlavně text je profesionálně napsaný, věci jsou dávány do souvislostí, mluví se i o lidech, kteří určovali, jak co bude. Kup si ji, doporučuju. Taky mám jen ten druhý díl. Jako přehled a pro představu o souvislostech pro mne skvělé, podrobností o specialitách tam člověk ale i tak moc nenajde. Ale to stejně ani v žádné z těch dalších knížek.



Pak tady máme pan Tučka, který už pro mne není tak dobrý jako pan Králík. Přijde mi, že pan Tuček to hrne trochu moc "pod tlakem". Vydává jednu knížku za druhou a já mám pocit, že tam nic nového není. Že recykluje pořád ty samé základní informace, ty samé fotky, jen sem-tam přihodí nějakou novou. A nedivím se - v takovém tempu to ani není možné, zkoumat moc do hloubky. To by na uživení nebylo. A otázka je, koho by to dneska zajímalo. Možná pár bláznů. Ale dneska se lidem moc číst a přemýšlet stejně nechce, mladí čerstvě vylíhnutí fandové se rádi tak maximálně dívají na obrázky a i základní informace jsou pro ně nové a objevné. Knížky se prodávají a penízky se kutálejí, tak co. Ono vydat jednu knížku za pět let, mezitím intenzivně bádat, aby v ní bylo něco nového, to prostě neuživí. Třeba ty zapomenuté vozy - taky jen tak letem světem. Zapomenuté jsou ty vozy snad jen pro amatéry s Fabiema. Třeba o Furgonetu je tam toho mnohem míň, než jsem se dopátral já. Pro mne škoda, ale zase chápu, že když se dělá taková přehledovka pro vyražení dechu zapáleným teenagerům, není na bližší zkoumání čas. Vzpomínám si, jak jsme se s panem Tučkem, když připravoval tuhle knihu, minuli v bratislavském muzeu. Já tam byl shodou okolností zrovna Furgonetem. Nemluvili jsme spolu ale o tom.



Pavlůskovi - taky mi přijde, že hlavně kompilují a dávají dohromady známé věci "v nových souvislostech", potěší čerstvě vylíhnuté zájemce, ale kdo už četl Králíkovu monografii "Let okřídléného šípu - Škoda 1945 - 2003", sotva se dozví nějaké převratné novinky. Jistě, mají za tím spoustu práce, to já nepopírám. Třeba od nich jsem se dozvěděl o turbodieselové stodvacítce z itálie, taky jsem na toto téma s nima chvíli korespondoval. Ale k uspokojení mojí touhy po vědění toho ani tak moc nevěděli (zase - chápu je, byla by to dřina, zjistit další informace a za jeden odstavec v knížce to nestojí).



Cedrych a Nachtmann - jo, René Mario Cedrych, to byl pan historik. A věděl toho hodně o technice (však taky publikoval něco technických knih o škodovkách) a pracoval přímo ve Škodovce. Bohužel, zatím nemůžu totéž říct o jeho mladém nástupci - panu Nachtmannovi. Já kdybych byl archivářem ve škodováckém archivu, jo, to bych věděl věcí. Nevím, jestli on nesmí ty informace pouštět ven nebo ho to nebaví, každopádně jsem se od něj tedy nedověděl nikdy nic. Knížky jsou jen vývarem z Cedrycha a v osobní korespondenci vždycky mlžil, házel po mně spíš domněnkami než ověřenými informacemi (nevím jaký problém byl pro něj jako pro archiváře se prostě podívat do správného regálu, než mi odpoví). Dvě zkušenosti se dvěma různými auty s odstupem nějakého toho roku a vždy stejné. Už se ani na nic neptám.



Tu knížku o motorech neznám, díky za tip. Já Ti vlastně ani moc žádný tip nedal, jednak jak jsem psal, moc knížky nesbírám a jednak možná ani není pořádně co. Snad jen v Bratislavě vyšla svého času knížka o vývoji motorových vozidel v BAZ, tam se dají najít věci, které jinde nejsou. Napsal to pan Schuster, který tam pracoval. Nevím, jestli se to dá někde koupit, mám to přímo od něj z bratislavského muzea dopravy.
17:29:19
02.01.2010
105
su.tech 02.01.10 16:24:17 napsal:

Slušný historický přehled vozů co nikdy sériově nevyráběli. Dobrá

knížka.




krasna knizka
16:27:51
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Risan: Další většinou technickou literaturu uvádět nebudu to už není tak o historii jako takové... Takže pokud máš něco co bys doporučil budu jen rád. Já můžu doporučit přestože to není knížka - tuhle brožurku, která je velmi slušně napsaná... není v prodeji - v MB v muzeu ti ji dají když si o ni řekneš, jinak to někdo prodává na aukru...
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:27:51
16:25:35
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Tahle není špatná, ale... ale je tam spousta nesrovnalostí a najdou se i nějaké blbosti...
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:25:35
16:25:06
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Tahle je dobrá.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:25:06
16:24:46
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Tahle nepatří mezi moje nej... ale je slušná.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:24:46
16:24:17
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Slušný historický přehled vozů co nikdy sériově nevyráběli. Dobrá knížka.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:24:17
16:23:38
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Velmi dobrá knížka - moře zajímavých maličkostí.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:23:38
16:23:03
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Slušné čtení - není to až tak doba, která mě zajímá, ale čte se dobře od začátku až do konce a je tam spousta zajímavostí...
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:23:03
16:22:05
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Slušný historický přehled, popis, dobrá knížka.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:22:05
16:21:34
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
130 RS a všechny další různé závodní verze vozů Škoda - velice kvalitní knížka.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:21:34
16:21:00
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
O kvasinském závodě - kvalitní a dobrá.
zvětšit Risan - obrázek od su.tech – nezodpovědný hajzlík vložen 02.01.2010 16:21:00
16:03:51
02.01.2010
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Risan: Zdar, tak kdyby tě něco napadlo ohledně těch knížek budu rád za tip...4

A rád by mě zajímal i tvůj názor na danou knížku... a abychom se nebavili o tomtéž ale každý myslel něco jiného tak tady je pár fotek...
upraveno 1x, naposled 02.01.2010 16:20:27
Extreme Tyres