skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Spínač větráku chladiče
prohledat
26 příspěvků (zobrazeno 1 až 26) od 17.05.2003 do 21.05.2003, založil/a
10:54:12
21.05.2003
21.05.2003
Ludek Umisti cidlo do motoru je prace pro nekoho aspon trosicku zrucnyho, takze ne pro me, ja osobne nevim, jak ho tam zakomponovat, takze mi nezbyva, nez cachrovat se spinacem. JO a moje zkusenost je ze to cidlo, stejen vydrzi poradne funkcni 2-3 roky, tazke by se muselo stejne obhospodarovat. Fakt, ze kdyz prijizdim ke kolone a vim co me ceka, tak proc si nepomoct je proste nespornej.
Mužete mi udělat přednášku o manuálním zapínání větráku jakou chcete,vím,že každý stupeň je někdy důležitý,ale pokud vše funguje jak má,tak to není potřeba.Osobně bych jako elegantnější řešení viděl umístění čidla na spínání někam k motoru,aby to prostě seplo dřív a né,až se ta vařící voda dostane do chladiče a motor už je přehřátej.
klidně tam můžeš dát diodu na 100V ampéry nechat min na 10A
Já jen tvrdím že je lepší to předimenzovat (vono při rozběhu větráku tam de solidní impipulz) než se kolem toho furt srát a vyklepávat hlavou kapotu s nadáfkama proč to furt blbne
Já jen tvrdím že je lepší to předimenzovat (vono při rozběhu větráku tam de solidní impipulz) než se kolem toho furt srát a vyklepávat hlavou kapotu s nadáfkama proč to furt blbne


21:23:59
19.05.2003
19.05.2003
To Ludek: Teda to jsou mi novinky, ze termospinac na chladici staci - panacek toho asi moc se shkochtli po Praze nenajezdil :o). Ale koukam, ze Reeve uz to vycerpavajicim zpusobem objasnil....
21:19:33
19.05.2003
19.05.2003
To Bob: FAQ: A ten paramatr diody Ur=1000V je pro aplikaci v aute nezbytny a nebo se muzu spokojit s typem na 800V :o)
já mám starý ruský ještě po dědoj sou na 700 V / 20A
ale když pudeš do krámu s elektrosoučástkama (jenom proboha nechoď do elektry) a řekneš že chceš diodu 1000V na 10 A neměl by bejt problém (teďka sem ji kupoval a stála 24 Kč)

ale když pudeš do krámu s elektrosoučástkama (jenom proboha nechoď do elektry) a řekneš že chceš diodu 1000V na 10 A neměl by bejt problém (teďka sem ji kupoval a stála 24 Kč)
18:42:13
19.05.2003
19.05.2003
Bob: nemyslim, ten clanek, myslim tuhle diskuzi, zkratka rikat nekomu "at tam prdne relatko a je to" kdyz dotycnej nevi ktera bije a nikdy to nedelal je blbost, to se na me nezlob.
ReeveTo s tou diodou je pravda, ale doporucuju tam bouchnout diodu na poradnej proud (msylim ze ten vetrak je 55W coz pro 12V vychazi na neco mezi 4 - 5A takze rozhodne ne 1N4007 ale neco bytelnejsiho ( 1N4538 nebo jak se to potvora tlusta jmenuje, by to mohle rozdejchat, ale radis neco dimenovanejsiho (tusim ze 1N607 sou diodu na 10A ale to tedka z halvy nevim))
Bob co ste tam dali vy, za diody?
ReeveTo s tou diodou je pravda, ale doporucuju tam bouchnout diodu na poradnej proud (msylim ze ten vetrak je 55W coz pro 12V vychazi na neco mezi 4 - 5A takze rozhodne ne 1N4007 ale neco bytelnejsiho ( 1N4538 nebo jak se to potvora tlusta jmenuje, by to mohle rozdejchat, ale radis neco dimenovanejsiho (tusim ze 1N607 sou diodu na 10A ale to tedka z halvy nevim))
Bob co ste tam dali vy, za diody?
2Luděk: To je právě to, že občas nefunguje. Navíc je někdy lepší zapnout větrák dřív, než to sepne termostat. Zvláště, když vím, že po pár kilometrech mě čeká kolona a navíc do kopce. Pak má každý sražený °C cenu zlata. Kdo zažil prakticky denně zacpaný barrandovský kopec, ví, o čem mluvím.
BTW myslím, že tu nikdo neobhajuje řešení, při kterém by se termospínač úplně vyřadil z činnosti. Všechny diskutované možnosti počítají s tím, že zůstane na svém místě a bude normálně fungovat. Ten "manuál" je tam vždycky nějak paralelně jako "alternativní zdroj".
BTW myslím, že tu nikdo neobhajuje řešení, při kterém by se termospínač úplně vyřadil z činnosti. Všechny diskutované možnosti počítají s tím, že zůstane na svém místě a bude normálně fungovat. Ten "manuál" je tam vždycky nějak paralelně jako "alternativní zdroj".
Pokud dobře funguje čidlo chladiči,tak není zapotřebí vymýšlet nějaký vypínače,navíc,když už si ho někdo udělá,tak by měl zachovat funkčnost původního čidla,aby když sedne do auta někdo cizí,nedošlo k nějakým průšvihům.
jo nětso málo si to veme ale než se srát s relátkem tohle je jednoduchý a 100 0/0 ně funkční
Mám to už na svim autě a asi 10 dalších a nikdo si nestěžuje
Mám to už na svim autě a asi 10 dalších a nikdo si nestěžuje
2Bob: Já tomu teda kozu rozumím, ale nežere ta dioda něco (alespoň trošku)? Pak by bylo škoda okrádat větrák o výkon, byť minimálně. Ale jak říkám, o elektrice (a nejen o ní) vím velký kulový.
2Tomáš Černý: vim co říkám
a čet sem to celí i když sem utoho skorem spal
je to ůplně jednoduchý
postupně : 2 pojistka - kus kabelu - vypínač - dioda - kus kabelu - napojení na kabel mezi větrákem a spínačem na chladičí
Ta dioda je tam kuli tomu aby zabránila průchodu proudu vod sepnutýho spínače na chladiči zpátky do vokruhu auta když vypneš klíček
žádný relátko není potřeba


je to ůplně jednoduchý
postupně : 2 pojistka - kus kabelu - vypínač - dioda - kus kabelu - napojení na kabel mezi větrákem a spínačem na chladičí
Ta dioda je tam kuli tomu aby zabránila průchodu proudu vod sepnutýho spínače na chladiči zpátky do vokruhu auta když vypneš klíček

žádný relátko není potřeba

Předpokládám, že relé zůstává v kabině pod přístrojovkou. A "silový přívod" do relé asi rovnou z pojistky 1, že? Takže z kabiny nakonec půjde jen jeden vodič přímo k ventilátoru? Nebo se mýlím?
17:50:40
18.05.2003
18.05.2003
Bob: nevis co rikas, precti si to znovu, vsecko, pozorne a pak popremejslej
cio rešíte s relátkem stačí tam dát do cesty vod 2 pojistky k větráku diodka (10A) a je po problému
11:29:14
18.05.2003
18.05.2003
nechci vypadat jako paranoik, ale ja se ty S120 elektryky fakt bojim, na Techwebu zu se mi asi pred 14 dny peken vysmali, ale sem z toho takovej posranej. V lete nabehnu a celou instalaci predelam, vsechno (krom starteru) pojde nejdriv do pojistky a pak teprv do relatek a spotrebicu !
11:27:35
18.05.2003
18.05.2003
King: porad lepsi nez cely auto. A cely auto je porad lepsi nez cely auto i s lidma !!!
Koruna je prý OK :) nejlepsi pojistky sou prej papirovy penize.
21:27:45
17.05.2003
17.05.2003
Jenom malinke varovani pred pouzivanim ruznych hrebiku a minci misto pojistek. Dvoukoruna misto pojistky c.2 a volne pohozeny kablik k elmag. ventilu volnobehu v motorovem prostoru = kvalitne vyhorela elektroinstalace :o(. Nastesti ne na mem stroji. Timto zdravim Applea :o).
18:44:59
17.05.2003
17.05.2003
Nojo, Barrandov, tak to je potom vsechno tezsi.
Prodava se i v abchode s autodilama a vyvody ma FAST-ONy tazke to co v aute treba na koncovejch svitilnach, na objimkach, proste po celym aute (s vyjimkama, samozrejme)
Prodava se i v abchode s autodilama a vyvody ma FAST-ONy tazke to co v aute treba na koncovejch svitilnach, na objimkach, proste po celym aute (s vyjimkama, samozrejme)
Díky Tomáši, přesvědčil jsi mě. Tvůj renovovaný článek je názorný a srozumitelný i pro mě, takže ho musí chápat úplně každý debil. A pokud se relátka prodávají i v autodílech, není co řešit. Já se hlavně bál, abych něco nebastlil jen tak od oka nebo si nemusel nechat radit od těch frajerů u nás v prodejně s elektrosoučástkami, kteří zastávají názor, že "nejlepší pojistka je ta šedá na 100A nazývaná hřebík" (jak tu nedávno kdosi vtipně poznamenal).
Je to řešení, které nejvíc respektuje původní instalaci, takže ho teda zkusím.
A k té zimě: Bydlím v Praze na barrandovském kopci, takže za té správné kolony jsem schopen roztočit větrák i v mrazivém lednu. Ale po dojezdu se dost rychle vypne, to je fakt...
Je to řešení, které nejvíc respektuje původní instalaci, takže ho teda zkusím.
A k té zimě: Bydlím v Praze na barrandovském kopci, takže za té správné kolony jsem schopen roztočit větrák i v mrazivém lednu. Ale po dojezdu se dost rychle vypne, to je fakt...
15:12:14
17.05.2003
17.05.2003
Ten clanek sjem od te doby uplne predelal, vysledek je k shlednuti zde
www.nejedly.com/cerny-tom as/.../ventilator
relatka se neboj, kdybych mel digifotak, tak ten postup, jak zapojit rele nafotim, protoze se toho boji hodne lidi a zbytecne. Pokud koupis rele v autodilech, tak je to jeste jednodussi, nozicky maj osnaceny vyvody a ty zapojis:
85 - přívod od spínače
86 - zemnění
30 - silový přívod od baterie, alternátoru, ....
87 - silový výstup ke spotřebiči
kdyz prohodis 30-87 nebo 85-86 tak se nic nestane, to se jen dodrzuje, kvuli orientaci, kdyz nekdo spravuje neco na elektrice, aby to mel jednodussi a vede kam kterej kabl vede.
add 1. pojistka: presne tak, vsichni vyrobci totak delaj, tak na tom neco bude, me jenom napada, ze kdyz se voda za 110° ohreje na 80° tech pal decilitru, tek to spis pomuze motoru, az prijde ta troska studeny vody do motoru, nez kdyz se neochladi vubec nic. Precijen nez neudelat nic tak aspon neco. Ale to je jen nazor, fakt me nenapada nic chytrejsiho. Privod od 2. pojistky do spinace by to podle me vyresil, takova varianta me nenapadla, asi proto, ze sem chtel zachovat originalitu zapojeni. A v zime mi voda nikdy nejde pres 80° takze v zime se v tomhle ohledu o baterku neboj.
www.nejedly.com/cerny-tom as/.../ventilator
relatka se neboj, kdybych mel digifotak, tak ten postup, jak zapojit rele nafotim, protoze se toho boji hodne lidi a zbytecne. Pokud koupis rele v autodilech, tak je to jeste jednodussi, nozicky maj osnaceny vyvody a ty zapojis:
85 - přívod od spínače
86 - zemnění
30 - silový přívod od baterie, alternátoru, ....
87 - silový výstup ke spotřebiči
kdyz prohodis 30-87 nebo 85-86 tak se nic nestane, to se jen dodrzuje, kvuli orientaci, kdyz nekdo spravuje neco na elektrice, aby to mel jednodussi a vede kam kterej kabl vede.
add 1. pojistka: presne tak, vsichni vyrobci totak delaj, tak na tom neco bude, me jenom napada, ze kdyz se voda za 110° ohreje na 80° tech pal decilitru, tek to spis pomuze motoru, az prijde ta troska studeny vody do motoru, nez kdyz se neochladi vubec nic. Precijen nez neudelat nic tak aspon neco. Ale to je jen nazor, fakt me nenapada nic chytrejsiho. Privod od 2. pojistky do spinace by to podle me vyresil, takova varianta me nenapadla, asi proto, ze sem chtel zachovat originalitu zapojeni. A v zime mi voda nikdy nejde pres 80° takze v zime se v tomhle ohledu o baterku neboj.
Jojo. Všechna. A zapojit rele neni problem
No ale pokud vím, všechna auta to mají tak, že větrák funguje i po vytažení klíčku. Osobní zkušenost Felicia, Fabia, Golf...
Zdravím všechny nadšené škůdkaře a prosím vás o názor:
Chci si udělat normální spínač větráku chladiče tak, že z pojistkové skříňky vyvedu kablík ke spínači a od něj další kablík k motorku (tj. klasicky "obejdu" termostatický spínač). Vím, že obě možné varianty propojení mají své mouchy:
Když to zapojím klasicky na pojistku č. 1 (trvale pod napětím) a zapomenu spínač po jízdě vypnout, větrák se bude točit pořád a vybije se baterka.
Když to zapojím na pojistku č. 2 a zapomenu po jízdě spínač vypnout, přičemž bude spojený termostatický spínač, půjde nějaký čas proud do motoru a dalších okruhů pojistky č. 2 i po vytažení klíčku ze zapalování. Což také může být zdrojem problémů.
Použít relé, jak to popisuje Tomáš Černý na Techwebu se mi nechce, neb jsem elektrický antitalent.
Napadla mě ovšem hloupá otázka: Proč je vlastně větrák chladiče zapojený na pojistku č. 1? Jaký má význam to, že větrák se může točit i po vypnutí motoru a vytažení klíčku? Vždyť čerpadlo kapaliny tou dobou už nepracuje a kapalina neobíhá, takže se chladí jen to málo, co je v přímo v chladiči, zatímco kapalina v motoru zůstává horká. Navíc když vypínám motor, tak je to většinou na delší dobu a kapalina se ochladí tak jako tak. Není nutné to zbytečně urychlovat větrákem. A kdybych nedejbože už vařil, tak nějaký větráček běžící i po vypnutí motoru už toho stejně moc nezachrání.
Takže se tedy ptám: Nebylo by jednodušší zapojit celý větrák chladiče na pojistku č. 2? Zapojení ručního spínače by pak bylo zcela bez problémů. Navíc by odpadl běh větráku (podle mého názoru zbytečný) po jízdě, což by zvláště v zimě šetřilo baterku. Co si o tom myslíte?
Chci si udělat normální spínač větráku chladiče tak, že z pojistkové skříňky vyvedu kablík ke spínači a od něj další kablík k motorku (tj. klasicky "obejdu" termostatický spínač). Vím, že obě možné varianty propojení mají své mouchy:
Když to zapojím klasicky na pojistku č. 1 (trvale pod napětím) a zapomenu spínač po jízdě vypnout, větrák se bude točit pořád a vybije se baterka.
Když to zapojím na pojistku č. 2 a zapomenu po jízdě spínač vypnout, přičemž bude spojený termostatický spínač, půjde nějaký čas proud do motoru a dalších okruhů pojistky č. 2 i po vytažení klíčku ze zapalování. Což také může být zdrojem problémů.
Použít relé, jak to popisuje Tomáš Černý na Techwebu se mi nechce, neb jsem elektrický antitalent.
Napadla mě ovšem hloupá otázka: Proč je vlastně větrák chladiče zapojený na pojistku č. 1? Jaký má význam to, že větrák se může točit i po vypnutí motoru a vytažení klíčku? Vždyť čerpadlo kapaliny tou dobou už nepracuje a kapalina neobíhá, takže se chladí jen to málo, co je v přímo v chladiči, zatímco kapalina v motoru zůstává horká. Navíc když vypínám motor, tak je to většinou na delší dobu a kapalina se ochladí tak jako tak. Není nutné to zbytečně urychlovat větrákem. A kdybych nedejbože už vařil, tak nějaký větráček běžící i po vypnutí motoru už toho stejně moc nezachrání.
Takže se tedy ptám: Nebylo by jednodušší zapojit celý větrák chladiče na pojistku č. 2? Zapojení ručního spínače by pak bylo zcela bez problémů. Navíc by odpadl běh větráku (podle mého názoru zbytečný) po jízdě, což by zvláště v zimě šetřilo baterku. Co si o tom myslíte?
