etanol?

prohledat
53 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 12.02.2008 do 28.08.2018, založil/a JayZee
řadit dle data
21:42:13
28.08.2018
zedd
-> Jarda: Tak 130ka by i chtěla víc oktanů, ale zase pokaždé hledat beznínky s 98kou se mi nechce.. ale když jsem ji tam jednou dal tak rozdíl to byl :-) ethanol jsem v ní ještě myslím neměl, ale čekám že to bude cukcuk hopity hop:-D
upraveno 2x, naposled 28.08.2018 21:44:24
13:47:29
28.08.2018
Jarda - zrušená registrace
-> zedd 28.08.18 12:54:32: jestli nepotrebujes vyssi okt. cislo, tak to podle me nema smysl, to co usetris na cene, o to si to vic vezme4
Mam znameho, je konstrukter, inzenyr a tvrdi, ze na vsechna paliva e85, benzin, plyn musi stacit jedno stejne serizeni, nejde mu to vysvetlit a hadal by se...
upraveno 1x, naposled 28.08.2018 13:51:03
12:54:32
28.08.2018
zedd
-> palinator: nj.. na pytel kdybych to chtěl střídat :-(
06:39:47
28.08.2018
palinator
-> zedd:
Na E85 musí bejt uplně jiný natryskování.
00:32:06
28.08.2018
zedd
nevím no, dříve jsem dlouhou dobu jezdil s feldou jen na čistý ethanol, dohromady tak dva nebo tři roky, a motoru to nijak neuškodilo. dnes už má ta 1,6 přes 200 tisíc a pořád běží tiše a emise dává bez problému, jen už jsem se na ethanol vyprdl protože mě nebavily ty starty a rozjezdy při každém poklesu teplot, to bych si spíš dokurvil všechny silentbloky na motoru a spojku z toho cukání.. pak už to jelo dobře, ale přece jen spotřeba byla vyšší.. u rapida jsem to snad ještě nezkoušel, nevím co tam upravovat kvuli ethanolu, předstih, bohatost?
21:28:03
21.08.2018
dragon_cb_cz
-> bouchy: A abys neřekl, že se jen vysmívám, tak jsem si dal těch pár minut práce a tady to máš černé na bílém: www.zakonyprolidi.cz/cs/2 012-201

Tak prosím přestaň šířit bludy.
21:23:54
21.08.2018
dragon_cb_cz
-> bouchy: Ale prdlajs 3 To z těch šesti nebo kolika slov děláš veliké závěry...
20:50:18
21.08.2018
bouchy
-> dragon_cb_cz: 2. věta non-bold textu. Myslím, že to dostatečně vysvětluje, že praxe Eurooilu, Primu atd, že "se prodá x litrů čistýho paliva a y biopaliv jinde a pak se to "zprůměruje" už není možná. Ostatně na jiných forech jsou očité zkušenosti, že i prémiovka EO něco měla (meřo/líh) - ne třeba každá, ovšem dle dodávky.
20:39:21
21.08.2018
dragon_cb_cz
-> bouchy 21.08.18 20:15:05: Nikde tam nemůžu vyčíst, že by se začalo přimíchávat povinně do každého litru 4 Takže si zatím stojím za tím, že v tomhle směru žádná změna nenastala a koupit palivo bez biosložky stále možné je.

Jinak já teda ten dražší benzín i naftu celkem kupuju - resp. do Hondy jsem Verva naftu bral téměř výhradně, do Saaba beru buď Verva 100 když čekám, že se budu chtít povozit, nebo nejlevnější N95 v okolí, když to bude jezdit jen po Praze 3 Tam je ten rozdíl docela znát...
20:27:52
21.08.2018
bouchy
-> palinator: Asi tak. Ale dneska si dá majitel velkýho majzla, aby někoho nechal tankovat na dálnici nebo za draho - jedna vyhlášená:Ždírec n.D., ještěže je o kus dál noname Topexol(?), ten je zas nejlevější3
20:22:57
21.08.2018
palinator
-> bouchy:
Třeba protože zákazníci na těch drahejch benzínách:
a) tankujou za smluvní ceny do služebáků
b) tankujou za nesmluvní ceny do služebáků 3
c) netankujou vůbec nic, ale daj si kafe na každý pumpě na dálnici aby nebyli na pracovišti moc brzo
d) jsou to cizinci

Pokud je to někde zastrčený, pak nevim. Jedině pračka na peníze.
20:15:05
21.08.2018
bouchy
-> dragon_cb_cz 20.08.18 21:18:08: Psal jsem "už se to na netu řešilo", čili si toho i na netu všimnuli, např: www.tyden.cz/rubriky/.../ vyroba-primesi-do-bionafty -v-cesku-stoupla-o-5-8-pro cent_479982.html ale i mnohde jinde. Lze doporučit oleje.cz/forum; kde se tyhle články štosují a každý si může udělat svůj obrázek. Osobně už jedu v podstatě jen prémiovku N95 (i kdyby jen Mol/Slovnaft), už se s tím pro pár deseťáků s*át nechci. Spíš mě štve skoro naprostá absence N>95 - dřív byla "všude", teď přešli na prémiovou N95 - snad krom Vervy a OMV. Ono jde o to kupovat za rozumnou cenu, existuje pár vyhlášeně drahých míst, bez ohledu na značku - nevím jak se to může uživit, jedině na CCS s kamionem, ale to bych se divil. Takto to v tomto státě je.
Dotaz - neví někdo, jak to dopadlo s tou uskladněnou naftou v SRN, jak ji vlakama odváželi? Tehdy cosi říkali, že to půjde normálně k prodeji na pumpách, ale musí se to znovu rafinovat. Silně pochybuji o rentabilitě toho procesu, navíc pokud to bylo napadeno biosrágorou, no to by měli mít majitelé dieselů neklidné spaní - pistole nerozlišuje, jestli se bere do traktoru nebo nejnovějšího commonrailu. S tou srágorou nevim - snad tam zmínili značnou separaci/degradaci, ale pochybuju, že se státní rezerva (na území jiného státu haha) dělá s bio.
14:49:09
21.08.2018
dragon_cb_cz
-> Tom Troll: Mistr měl asi hodně špatnou pamět/divokou fantazii 4

-> darklord: Ano, ale to je přesně to o čem mluvím - na "základní předstih" to stejně většinou nefunguje a musíš předstih seřídit tak, aby to nějak fungovalo... no a to prostě uděláš s tím, co běžně tankuješ a je po problému.

A třeba 136GL i 110L mi na N95 dost beznadějně detonujou, takže mi stejně nic jinýho než ta Verva nezbývá...
10:14:47
21.08.2018
Tom Troll
-> Bukaj: Mistr vždycky vyprávěl že když byl se škochtlí na dovelený do Itálie a tenkrát tam čepovali snad 110 oktan tak načerpal plnou a na parkovišti za benzínkou si seřídil předstih atd. od ucha a najednou to bylo naprosto jiný auto.1
09:32:43
21.08.2018
Bukaj
-> dragon_cb_cz 20.08.18 21:18:08: To je právě to - že hoří pomaleji, jak píše Darklord...6
-> palinator 21.08.18 09:06:13: ...ale je pravdou, že teorie je někde jinde, než praxe (teoreticky jsem milionář, ale prakticky mám doma dvě kur... 3) - V době, kdy škodovky byly běžné popostrkovadlo a občas jsem na některé něco někomu dělal, tak jsem se divil, v jakém stavu zapalovací soustavy a celkově motoru ta auta mohou bez problému jezdit...3
Prostě jsem asi jen moc cimprlich6
09:06:13
21.08.2018
palinator
-> darklord:
Vzhledem k tomu, jaký procento rozdělovačů je uplně v prdeli, tak se divim že tu nejezděj škodovky výhradně s prasklejma pístama a po výfukových ventilech zbylejma dírama. 3
08:51:12
21.08.2018
darklord
-> dragon_cb_cz: vyssie oktanove cislo samotne neuskodi nicomu. Co uz je horsie je to, ze tento benzin hori "pomalsie" a tak sa moze stat ze postupne upalis vyfukove ventily, hlavne u tychto starsich aut, pokial patricne nezvysis predstih.
21:18:08
20.08.2018
dragon_cb_cz
-> bouchy: Můžeš to "už se to tu řešilo" někde doložit? O žádné změně v tomhle smyslu nevím.

A to že na stojanu či podobně je označení E5 ještě neznamená, že tam těch 5 procent biosložky skutečně je. Stejně jako to, že třeba Verva 100 je označená jako BA98 neznamená, že má RON 98 4

-> Bukaj 19.08.18 00:16:49: Můžeš mi vysvětlit, jak přesně to vyšší oktanové číslo tomu motoru uškodí? Řekl bych, že "přizpůsobení" vyššímu oktanovému číslu je výrazně menší, než "přizpůsobení", které na každé zadomotorové škodovce je potřeba udělat kvůli stavu rozvodu, regulace rozdělovače a nevím čeho všeho ještě...

Ostatně, většina zadomotorů byla stavěná na RON 91 nebo ještě větší srajdy a na 95 jezdí zcela zvesela.
19:17:05
19.08.2018
bouchy
-> palinator: uloz.to/!JjbleMZUamVy/sve t-motoru-3-2012-diesel-pdf Pokud je to poslední test naft (6 let??), tak zrovna Optimal Diesel cosi obsahuje. Možná i modulováno datem sběru dat. Měl jsem za to, že existuje i aktuálnější test - dtest, SM,...
16:35:30
19.08.2018
Tomaso435
-> palinator 19.08.18 16:26:08: ted koukám že bych po paní měl chtět 1500kč za to že mi tvrdila že jejich 98ka je čistá bez ničeho :D
16:26:08
19.08.2018
palinator
-> bouchy:
www.ceproas.cz/eurooil/so rtiment-paliv

Pak je to klamání spotřebitele ne?
14:43:29
19.08.2018
bouchy
-> Mil@n: Pokud je to tak na stojanu, je to na 99% tak; přesnější info z dodáku, ale už se to na netu řešilo, že od jistého data MUSÍ být v každém litru, nestačí prodat nutné minimum jako bionaftu, ethanol a pak to vykázat jako kvótu. V prémiovkách toho bude třeba míň, nebo tam bude rovnou aditivum, který to "zakryje" z hlediska problémů, ale bude to tam.
-> palinator: Viz výše. Mám za to, že i u našeho Eurooilu mají značení B7 na obou stojanech (nezajímám se). Konkrétní množství zavisí i na počasí a info v dodáku. Marketing je v tuto chvíli nepodstatný, kromě toho samolepky na stojanech nebo totemech už většinou doznaly změny (i jen kvůli čtverci s Ex nebo By). Viz testy N95, naft a prémiovek v SM nebo jinde, tam je to vypsané a není to dobré čtení.
-> Bukaj 19.08.18 11:04:59: Aha, dvojku jsem špatně pochopil. Ne, žádný sarkasmus - doložená pochvala technika, když šlo embéčko na GO před xy lety (za dob t.e.olova), jak je vše od sání po výfuk čistý. Auto jelo velmi dobře, bylo na to seřízeno, majitel věděl proč nepodtáčet, nedetonovat atd. Ale to nemá na čisticí schopnost vliv, to musel udělat ten Super.
11:07:04
19.08.2018
Bukaj
-> Tom Troll 19.08.18 11:00:11: No, to právě ne - líh vyplavuje změkčovadla z plastů, takže ta nádrž se po pár letech může rozpadnout... 3
...zatímco plechová je i vevnitř pozinkovaná a dá se opravit a znovu nazinkovat1
11:04:59
19.08.2018
Bukaj
-> palinator 19.08.18 02:04:55: No, voda na dně nádrže se za provozu většinou neválí, neboť se tam nestihne usadit - vysaje ji čerpadlo. A ano, aditiva na vázání vody po delším odstavení vozidla jsou založena na lihu, ovšem k okamžitému efektu - zamezení problémů s vodou po delší době stání. Ale naopak, pro dlouhodobé použití (odstavení vozidla na pár měsíců či let) je palivo s podílem lihu nevhodné, neboť není stabilní a rychleji se rozkládá...

-> bouchy 19.08.18 06:46:25:
ad 1): to jsem netušil, věřil jsem té informaci o splnění kvót v celkovém objemu paliv...
ad 2): přečti si to ještě jednou - není tam psáno "favority... do 1989", ale "favority... a všechny starší modely škoda vyrobené před 1989"
A "Benadit" je tam jen pro doplnění a připomenutí - ten text je psán i pro laiky, kteří vlastní nějaké starší auto, nikoli pro odbornou veřejnost
4
A to s tou čistotou motoru - oč jde? Má to být nějaký sarkasmus, nebo to mám chápat tak, jak je to napsané (směska paliv prospívá čistotě)? 6
11:00:11
19.08.2018
Tom Troll
-> Bukaj: Takže shánět plastový nádrže 135/136 který mají už teď více méně status jednorožce? 3
10:55:03
19.08.2018
palinator
-> bouchy:
Takže s naftou kde EuroOil píše že bez biosložky, tak je to lež?
10:16:59
19.08.2018
Mil@n
-> bouchy 19.08.18 06:46:25: To jsem si právě taky ted všiml že i u vervy 100 je psáno E5 a celkem mě to naštvalo,protože se tvrdilo,že biosložky neobsahuje....
06:46:25
19.08.2018
bouchy
-> Bukaj 18.08.18 10:20:49: Spam plný nepravd a poplašných zpráv.
1. Všechny benzíny prodávané v ČR mají biosložku (nyní 5%) - včetně těch prémiových (už ani Eurooil na tom není jinak, byť bylo tvrzeno, že jde o armádní zádoby - oba benzíny jsou E5). Biosložka musí být v každém prodaném litru, ne splnění kvóty přes celý prodejní sortiment. Tím pádem nevím, jak přišel na odstavec "Řešení?".
2. Pokud správně čtu, E10 vadí u Favoritů < 1989 a pak u Felicií 95-02...takže mezi tím to nevadí??
A nechápu, proč do toho autor motá Benadit - ten se lít musel a musí už od zrušení tetraethylolova, s lihem nemá nic společného. To, co měl zmínit, je Vif nebo jiné aditivum na zlepšení mazivosti a potlačení vlivu biosložky.

-> Bukaj 19.08.18 00:04:40: To už neplatí, tahle urban legend stále žije, ačkoli je jasně psáno E5 na obou stojanech. Ostatně to prokazuje asi zatím poslední(?) test benzínů (95) v SM: uloz.to/!6PDFiDvXVjLy/sm2 2-14-zip (pokud ne poslední - určitě se to "nezlepšilo")
-> Tomaso435: Kruh se uzavírá, četl jsem pochvalu na čistotu motoru 1000MB, jehož majitel tehdy dobrovolně jezdil na směs Specialu a Supru.
02:04:55
19.08.2018
palinator
-> Bukaj:
Když se válí voda na dně nádrže, tak je to lepší, než když je navázaná na líh? Pokud vim, tak aditiva proti vodě v palivu jsou založený právě na lihu.

A čistě pragmaticky 4,5 % není nic, pokud nejezdíš jen pro rohliky.
00:24:04
19.08.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: Nechápu :-) Kdybys používal nižší oktanový číslo, tak je to jasný, ale vyšší by dle mě nemělo vadit...
00:16:49
19.08.2018
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu: bez nastavení správného sechiometrického poměru a předstihu zapalování ublížit může...
00:12:55
19.08.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: No že vyšší oktanový číslo neprospěje, to je jasný, ale přece neublíží, to je blbost...
00:10:12
19.08.2018
Bukaj
-> palinator 18.08.18 14:37:02: S tím oktanovým číslem je to myšleno tak, že pokud použiješ palivo s vyšším oktanovým číslem do vozidla, které na něj není stavěné, tak (bez úprav karburace a zapalování) to motoru rozhodně neprospěje.
A ty procenta - to by bylo na dotaz na autora textu, z čeho čerpal tento údaj, ale klidně bych tomu věřil - 4,5% je prakticky nic - bráno čistě pragmaticky4
00:04:40
19.08.2018
Bukaj
-> Tom Troll 18.08.18 12:23:20: No, než o gumové hadice, které jsou celkem kvalitní a vydrží 20 let i s biolihem, tak bych se bál kondenzátu vody v plechové nádrži a následné koroze, a nepříznivého vlivu na slitinu karburátoru a palivového čerpadla (vyžírání a následná pórovitost) - už dneska je problém sehnat slušnej karbec od Jikovu a nepoškozenou nádrž.
Ale vidím to jako Tomaso - holt budu tankovat lepší benzíny, nebo budu věřit, že síť benzinek EuroOil bude nadále vyprodávat strategické státní rezervy paliva, které (údajně - a z logiky věci bych tomu i věřil) biosložky neobsahují.

Jinak letos jsem po třech letech stání s plnou nádrží škodovku normálně nastartoval, i když benzín už vůbec nevoněl a měl barvu jako Kofola (ale před vyjetím na emisní kontrolu jsem nádrž raději vypustil a nalil čerstvé palivo) 3
14:44:19
18.08.2018
palinator
-> Tomaso435:
Ještě že je deasel. 3
14:39:18
18.08.2018
Tomaso435
tak si vemu 20L toho šitu a 20L 98ky a je to ... ono se to nějak rozředí.. a jesi tankuju za 30,90 nebo 33,90 je asi už jedno. není to tak dávno co se nam povedlo tankovat za 41,90
14:37:02
18.08.2018
palinator
-> Bukaj:
Jsou tam trochu zavádějící informace, který mail řaděj do textů typu poplašná zpráva.

"vyšší oktanové číslo znamená vyšší opotřebovávání motoru, vyšší spotřebu oleje atd." - skutečně?
"pokaždé se musí měnit filtr" - zajímavá novina
"Spotřeba benzínu vzroste průměrně o 4,5%" - to číslo mi přijde přehnaný, vzhledem k tomu, že u E85 spotřeba vzrostla o 15-20%.

Jinak bych řek, že problém E10 oproti E5 bude ve všem stejnej jako dosud, jen o něco intenzivnější. Neřekl bych, že se motor po prvním tankování rozpadne.

Ale každopádně jsou biosložky v palivu celkově kravina.
upraveno 1x, naposled 18.08.2018 14:37:20
12:23:20
18.08.2018
Tom Troll
-> Bukaj: Je to humus, slováci můžou jásat.
Řekl bych že zrovka zadomotory s tim takový problémy mít nebudou (v porovnání s ostatníma starejma autama), protože hadice, která se bude muset vyměnit jednou, je poměrně krátká a systém vedení benzínu celkem jednoduchej. Potom v nejhoršim případě pravidelně vyměňovat spojovačku hrdla, membránu, a naučit se rychlou rozborku karbecu, a doufat že přez kroužky to nepouští tolik aby to sežralo těsnění na motoru. K tomu povinnost častějc projet mazla aby vyjel benzín, jinak neodjede. 47
Spousta lidí tu stejně jezdí (ať chce nebo kvůli motoru musí) na 98 takže těch se to snad ani nedotkne.
10:31:36
18.08.2018
miguelias
-> Bukaj 18.08.18 10:20:49: řešení je lpg 1
10:20:49
18.08.2018
Bukaj
Obnovím téma (nebo nevím, kam jinam s tím):
Přišel mi od mamky mail (a to už jsem ji odnaučil šířit různé pochybné zprávy) s níže uvedeným textem. Asi nic nového pod sluncem, škodovek s motorem vzadu se to zase až tak citelně netýká, jen mne překvapil ten rok 2019 - na to, že je to "za chvilku" se tady o tom vůbec nediskutuje...? 1

Ví někdo něco víc? 4

Datum: 9. 8. 2018 23:06:41
Předmět: Fwd: Benzín - Čas bioblaženosti přichází...


Přeji Vám hezký den,

dovolím si připomenout, od 1. 1. 2019 přichází další „bič Boží“ na stará auta – zvýšený podíl ethanolu v benzínu. Ze stojanů zmizí nejpoužívanější benzín Natural 95.
Partner ÚAMK, německý automotoklub ADAC, testoval benzín s vyšším podílem etanolu (E10 je již několik let běžně k dostání v Německu) na vozidle Opel Signum 2,2 l vyráběném v letech 2003 až 2008. Výsledkem po ujetí 27 000 km bylo poškození palivového čerpadla. Nejedná se přitom o žádnou výjimku. Značky jako Opel, Ford nebo Mercedes upozorňují, že je riskantní byť jediné natankování E10 do vozidla, které není na toto palivo homologováno jako splňující evropskou normu Euro 4. Jde tedy o benzínové agregáty zhruba do roku výroby 2005. Odborníci doporučují jeho rozředění v nádrži. Další automobiloví výrobci dokonce ani toto nepřipouštějí. Hovoří o nutnosti vyčerpat, po nechtěném použití E10 do starého vozu, celou palivovou nádrž.

Co zavedení E10 od 1. 1. 2019 bude znamenat pro ČR?

Průměrný věk osobních automobilů v Čechách je asi 16 let. Vozy starší 10 let stále představují asi 60 % českého automobilového parku. Z nich je odhadem 2,5 milionu benzinových a takových, které mohou mít problémy do budoucna s novým palivem E10.
Co s tím? Přestat je používat? Nesmysl. Počítat s tím, že je postupně vinou používání nového druhu benzínu zničí a majitelé pak vyřadí? Rozhodně to nebude většina motoristů. Koupit si nový automobil? S tak velkou obměnou se počítat nedá. Používat do starého auta benzín Natural 98, který neobsahuje žádné biosložky? Cena takového paliva je zásadně vyšší, a navíc vyšší oktanové číslo znamená vyšší opotřebovávání motoru, vyšší spotřebu oleje atd. Zkrátka ani tohle zdánlivě nejjednodušší řešení není tím pravým. Ideální řešení tohoto problému prostě neexistuje. Je to problém, který velmi rychle zasáhne miliony českých motoristů.
Do přílohy Vám přidávám německý metodický materiál VDIK – VDA z roku 2011, který stanoví vozidla neschopná provozu na benzín Normal E 10 (95 oktanů, 10% ethanolu), Special E 10 (98 oktanů, 10% ethanolu) a Super E 10 (100 oktanů, 10% ethanolu). Např. na tento benzín mohou jezdit Fiaty až po roce výroby 2000 s Euro 3 (s určitými výjimkami) a s Euro 4 a 5. Na tento benzín nemohou jezdit všechny starší Škody, včetně Felicií a Fabií Euro 3 do roku výroby 2005 a později.

Na E 10 nemohou dlouhodobě jezdit, nebo se provoz nedoporučuje těmto typům vozidel:

Škoda Felicia (typ 791, 795, 797), modelové ročníky 1995-2002
Škoda Favorit, Forman, Pick Up (typ 781, 785, 787) a všechny další modely, vyrobené před rokem 1989
Fiat – všechny modely včetně EURO 2 do roku výroby 2000 s výjimkou Barchetta 1.8 16V, Bravo (typ 182)/ Brava (typ 182)/ Marea/ Multipla/ Palio 1.6 16V, 2.0 16V, Punto (typ 188) 1.8 16V, Sitlo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V. Platí to i pro Fiat 126 BIS a 126p až do ukončení výroby.
Všechny automobily zn. Tatra.
Všechny motocykly Piaggio vyrobené do 1. 1. 2000, včetně dvoutaktních.
Všechny motocykly JAWA, ČZ, Manet, Stadion, Pionýr, Ogar…, všechny Velorexy – nemají palivový systém dlouhodobě odolný účinkům bioložky (leptání a bobtnání hadic, narušování pryžových těsnění a tekutých těsnění na bázi šelaku.
Nikdo netestoval Trabanty a Wartburgy (vzhledem ke stáří a početnímu výskytu), na základě poznatků z provozu je předpoklad rozkladu pryžových těsnění, křehnutí hadic a praskání odkalovacích nádobek.
A tak bychom mohli pokračovat dále – viz tabulka v metodickém VDIK – VDA v příloze.

Řešení?

Jen vybraný segment benzínových stanic bude od 1. 1. 2019 prodávat aditivovaná paliva bez bioložky (ethanolu), např. Benzina Verva 98 a Verva 100 (vozí se z Rakouska).
Shell V Power Nitro – v letním období obsahuje 4% modifikované čistící bisložky ETBE a 3% bioethanolu
Shell V Power Nitro Racing (100) – ethanol neobsahuje
Maxxmotion 100 – ethanol neobsahuje
Verva 98, 100 – ethanol neobsahuje, obsahuje přídavek ETBE
Optimal 95e – ethanol obsahuje
Carrera 100 (ÖMW) – 4,9% bioethanolu + 10% ETBE
Shell V Power Diesel – bio neobsahuje
Maxxmotion Diesel – je bio druhé generace
Verva Diesel – bio obsahuje
Optimal Diesel – bio neobsahuje
E 10 – obsahuje 10% bio složky (etanolu)
Budete ovšem platit větší cenu za tzv. prémiový benzín.

Co to je ETBE?

Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu. Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu – automobilového benzinu – méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.

Když budete jezdit na benzín E 10 – nesmíte jej nechat v nádrži přes zimu, pokud nejezdíte autem, nesekáte sekačkou trávu. Jeho skladovatelnost je max. 3 měsíce, k oddělování bioložky a vázané vody dochází už v průběhu jednoho měsíce a dělá pak velké problémy při startování. Kovové nádrže silně rezivějí, díky lihu v nádrži vnikají bludné proudy a poškozují palivová čerpadla, když jsou elektrická, líh vyplavuje změkčovadla z plastů (lámou se palivová vedení, plastové díly vstřikování). Spotřeba benzínu vzroste průměrně o 4,5%.
Pokud budete jezdit na E 10, je potřeba u starších aut provést změnu nastavení poměru vzduch – benzín (pokud to vůbec jde), zkrátit interval výměny motorového oleje na 2/3, pokaždé se musí měnit filtr, častěji se musí měnit svíčky v motoru (pokud je to benziňák). Ani dvoutakty na E 10 nejedou dobře – musí se přidávat více oleje do benzínu a pravidelně se musí vyjíždět nádrž. Pokud máte doma sud bolševického benzínu – radujte se, jeho životnost byla prakticky neomezená (na benzín od Wehrmachtu také dodnes nastartujete).
Zelené šílenství pokračuje dál („Babišovy řepné chrásty“ v benzínu nemají s ekologií nic společného, je to obrovský byznys). Evropský parlament na začátku července 2016 schválil emisní limity pro stroje poháněné spalovacími motory, které nejsou určené k dopravě po silnicích, jako jsou například sekačky na trávu, lodě, buldozery či dieselové lokomotivy. Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů. Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, včetně českých, proti jich bylo pouhých 57.

Předejdu Vaší divoké diskusi. Na co budou jezdit starší auta a motorky?

Na to, co bude bez biosložky. Fiaty mající vysokootáčkové motory budou patrně ve výhodě u vysokooktanových benzinů. Dvoutakty (Trabi, Jawa, ČZ…)? Při vyšším obsahu bio složky se špatně rozpouští olej a motory se rychleji opotřebují. Hodně stará auta už před válkou jezdila na lihobenzín – po seřízení by mohla zase jezdit. Jenomže kdysi byla těsnění samá kůže, fíbr, korek, metaloplastik, apod. Nevíte co je to metaloplatsik? Mám ho doma ještě část role. Z něj se vysekávala tesnění pro motory, zejména pod hlavy a ventilová víka.

Napadá mně jedině tato hláška. Varování říšského ministra zdravotnictví: Pančování benzínu etanolem způsobuje sebevraždu motoru. A někteří z Vás se pořád diví, proč manželé Poláškovi pořád kupují stará jízdní kola a postupně s nimi plní půdu na svém domě…

Musím ještě něco přidávat do benzínu? Ano – v řadě případů musíte.

Do všech veteránů, které ještě nemají tvrzená sedla ventilů, musíte přidávat náhražku tetraetylu olova – přípravek Vif Benadit Ba na bázi sloučenin draslíku (100 ml, cca 25 Kč se přidá na 40 l benzínu). Obchodní název je BENADIT BA FORTE. Např. Benadit (nebo nějaký jiný adekvátní přípravek) byste měli přidat i do nádrže JAWY 500 OHC – původně byla konstruována na benzín s oktanovým číslem 65 (rozpínal se a hořel pomaleji). Pozor: Nesmíte přidat do nádrží benzínových aut s katalyzátorem!

Do nádrže kterých aut musíte přidat Benadit:

Všechny Fiaty s benzínovým motorem do roku výroby cca 1983-85: …Fiat 500, 600, 850, Fiat 124 včetně Coupé a Spider, 125, 126, 127 včetně Sport, 128 včetně Sport Coupé (také starší X 1/9 bez katalyzátoru a vstřikování), 130, 131 včetně Sport, Ducato 1.8; FSO a FSM (127p, 126p, 127p, 131p, Polonez) – všechny typy.
Fiat Fiorino Mk I, Panda Mk I, Ritmo, Regata a Uno mají tvrzená sedla, pokud mají motory typu FIRE. Alfa Romeo – zhruba od roku 1983 mají mít všechny tvrzená sedla ventilů.
Starší Fiaty mají hliníkové hlavy a vsazená sedla z litiny tř. 422431 – tudíž se musí chránit proti zaklepávání a obrušování přísadou.
Majitelé posledních Fiatů 126p s katalyzátorem EURO 1 také nemusí přidávat přísadu.
Zastava – všechny typy nemají tvrzená sedla.
Lancia – A 112, Beta, Delta, Gamma, Prisma, Thema, Trevi a Y 10 (starší modely) nemají tvrzená sedla. SEAT Fura a Panda nemají tvrzená sedla.
Tvrzená sedla mají všechny typy Žiguli, Lada a VAZ od začátku výroby, naproti tomu všechny starší Volhy a UAZy nemají tvrzená sedla.
Tvrzená sedla nemají všechny Tatry až do typu 613.4 a motoru č. 10740 a výše.
Tvrzená sedla nemají všechny Škody až do typu 742 (Maxík) a 743 (Rapid) včetně s výjimkou motorů 135 a 136: hlava bočního nálitku a bez vývrtu do 6/1992, znak Škoda natřen bíle – provoz jen s Benaditem; hlava nálitku s vývrtem do 6/1992, znak Škoda natřen modře – tvrzená sedla, bez Benaditu; hlava nálitku bez vývrtu od 6/1992, znak Škoda natřen zeleně – tvrzená sedla, bez Benaditu. Wartburgy a Trabanty se čtyřdobými motory – majitelé nemusejí přidávat Benadit. Do dvoutaktů se Benadit nelije.

Pokud jste si schovali naše perspektivní varování z roku 2016, už tehdy jsme varovali, že se blíží datum, kdy budeme shánět do starých aut použitelný benzín jako banány a mandarinky za bolševika. Ten čas už je tady. Na rozdíl od strašení děsivou dodatkovou ekodaní doba dominantního „biosajrajtu“ přichází. Proto z principu nevolím a nebudu volit sluníčkáře, slunečnice, třešňový sad a krocany.


Mgr. Jaromír Polášek, předseda Old Fiat Clubu
upraveno 1x, naposled 18.08.2018 10:22:16
18:11:07
14.02.2008
rolls
-> Mr.Lumpy: pohoda...ja len pre upresnenie4
17:44:11
14.02.2008
Mr.Lumpy
-> rolls: nj nejsem chemik tak sem si nebyl jistej... 42
17:32:49
14.02.2008
rolls
-> Mr.Lumpy: len tak mimochodom, etanol, lieh, vodka, etylalkohol je jedno a to iste4
11:00:42
13.02.2008
vlasmi
Vem si ze za 2 sv. valky kdyz Hitler zjistil ze loziska ropy v Rumunsku nebo Bulharsku nebo tam nekde nejsou buhvijak vydatna a ze ma spoustu hnedyho uhli v podkrusnohori coz je taky udroj uhlovodiku tak zacal vyrabet benzin z toho hnedyho uhli. Nejak to jde, ale je to dost drahy.
10:15:36
13.02.2008
Gemini
-> Skoda RBK: benzin je zmes uhlovodikov a aditiv......cize ak zmiesas nejale lahko odparitelne uhlovodiky, zo stredne a (tazko-neviem isto) odparitelnym uhlovodikmi, pridas antidetonacne prisady, vznikne ti benzin ako palivo........
Shell VPower 99+ sa vyraba syntetickou cestou napriklad.....

Cele Euro normy su nahovno, pretoze predrazia auta o 20-50 000 a bude to k nicomu, ked ostatny svet bude chodit na benzin, naftu bez katalizatorov......

co z toho ze europa bude ekologicka a ostatny svet neekologicky ??

na lieh sa u nas este moc nebude jazdit, je tam velka spotrebna dan..a nejak stym nic nerobia
06:58:01
13.02.2008
Skoda RBK - zrušená registrace
-> Mr.Lumpy: benzin sa da vyrobit synteticky? som este nepocul...ak vies tak pribliz aspon priblizne ako...
23:23:24
12.02.2008
Mr.Lumpy
-> Kuladmin: nám asi ne... spíš dalším generacím... jako benzin bude vždy dá se totiž vyrobit syntetickou cestou ale to bude tak drahej že si veteráni vyjedou na pořádnou projížďku tak jednou dvakrát v roce
23:20:52
12.02.2008
Kuladmin
-> Mr.Lumpy: To ano ale hold jaky prace to da ze. Jednou pokud se toho lidstvo ovsem vubec dozije a dojde ropa nam stejne nic jineho nezbude.
23:19:14
12.02.2008
Mr.Lumpy
-> Kuladmin: hlavní a nejdůležitější je že je to obnovitelnej zrdoj
23:19:06
12.02.2008
Kuladmin
Vynatek z textu: "Největší bonus je v tom, že tolik neškodíte přírodě. Snižujete emise plynu CO2 o 75 až 80 %, což je nejdůležitější hodnota pro globální oteplování. Ethanol se vyrábí z rostlin, stromů, které během svého růstu CO2 absorbují. Když ho pak spalujete v autě, nemohou ho produkovat více než během svého života vstřebaly, takže emise CO2 by v ideálním případě měly být nulové. Zatím tomu tak ale není. V palivu je totiž ještě 15 procent benzínu a také je třeba započítat traktory, které obdělávají pole, stejně jako třeba náklaďáky, které palivo rozváží. Kdyby ale všichni jezdili na biopaliva, budou emise skoro nulové. Kruh se uzavře."
To me se kdyz uz spis libi CNG ale radsi stejne klasicky poradny benzin v aute se solidni spotrebou a hlavne musi vse pracovat jak ma.1
Extreme Tyres