Sněží :-)

prohledat
9428 příspěvků (zobrazeno 2801 až 2850) od 04.09.2007 do 17.11.2024, založil/a Mr.Lumpy
řadit dle data
20:58:54
22.01.2013
U-Geen
-> Bukaj: jenze to ti nepokreje dalsi vyhodu ABS poku mas na levem a pravem kole jiny povrch :-)
20:56:59
22.01.2013
palinator
-> haso:

No protože ač už jsem tady navrženej na ředitele zeměkoule, mě pořád není jasný, kde se vzalo tu se vzalo, že největší tření je mezi dvěma dokonale hladkými plochami, když uvedu příklad součinitelů tření:

guma-asfalt : 0,55

ocel-ocel : 0,15

Znamená to, že plochy guma a asfalt jsou hladší?

Tomu, že slick je na suchu nejlepší, tomu věřím a dalo by se to podle mě vysvětlit i tím, že se ta guma "drbe" z větší plochy.

Ono taky nemůžu jen tak bez odpovědi přijmout cizí názor, když mě to dosud učili (případně jsem slyšel odjinud) trochu jinak. Byl bych pak trochu nesvéprávnej.
20:47:49
22.01.2013
haso
-> palinator: to je trenie na povrchu dotykovych ploch



asi smykove, kedze sa tam scitavaju smykove napatia



boze, zas taky fyzik nejsom
20:46:00
22.01.2013
Bukaj
-> U-Geen 22.01.13 13:14:57:

Nevěřím - vím, jak se chová auto na různých povrchách (ještě máme ve firmě staršího Jumpera 2004 bez ABS). Prostě jde o to, že na to nejsem zvyklý a že tu reakci neočekávám a pokud má elektronika rozhodovat o něčem, za co nesu zodpovědnost, tak děkuji, nechci81

Minimálně by dle mne mělo být ABS neaktivní, pokud je volant natočen do přímého směru (a nějaké výseče blízko tomuto stavu) a jeho poloha se nemění...
20:42:38
22.01.2013
palinator
-> haso:

Otázka mimo. Adhezní tření = smykové tření?
20:38:20
22.01.2013
suri
Cvach vs Štrosmajer (Nemocnice na kraji města)
Miloš Kopecký vedie...
20:37:43
22.01.2013
haso
-> palinator: a tuto fyziku si zopakuje Doc. Ing. Ikrinsky CSc, Emer. prof. Ing. Tichy CSc, Doc. Ing Patek CSc 4
zvětšit Sněží :-) - obrázek od haso vložen 22.01.2013 20:37:43
20:36:54
22.01.2013
Rapid135
-> Bukaj: kolego nic proti tobě ale můj názor je tohoto stylu: v zimě na sněhu a ledu sem měl dlouhodobou zkušenost s vozy Š120LS,Š136GL,R135,R136,F elicia LXi to všechno bez ABS.následně nekolik služebních vozů s ABS,poté T815 bez ABS,nyní Avia D90-160 s ABS,příležitostně T.Terrno taktéž s ABS a moje soukromý vozidlo fabia I combi 1,9TDi s vypínatelným ABS a nemůžu říct že sem poznal rozdíl mezi zapnutým a vypnutým ABS.ono de spíš o to zhodnotit situaci,upravit rychlost dle uvážení vizuelního stavu povrchu a zkusit "oco vlastně jde" a pak dle toho brzdit.podotýkám že na nikoho nenarážím,pouze píšu svou zkušenost 4
20:32:19
22.01.2013
palinator
skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=415

"ABS má za úkol zabezpečit při brzdění to, aby se kolo docela nezablokovalo. Kolo má nejvyšší brzdný účinek tehdy, kdy je jeho skluz asi 15%, tzn. že se otáčí o tuto hodnotu pomaleji, než by odpovídalo normálnímu odvalování."



Uznávám, o 100% jsem se sekl, neni to 30%, ale 15%. A zase jsem naletěl někomu, kdo něco vyplodil. No, přinejhorším si tu fyziku s panem Čechem zopakujem oba. A na nějakou snahu zpochybňovat řečené už seru nebo budu upálenej za kacířství.3
20:21:23
22.01.2013
palinator
-> King 22.01.13 19:22:43:

Bruslení? Máš na mysli tu teorii, která se dlouhá léta učila, že led pod nožem brusle taje a nůž tak klouže po vrstvičce vody? Na střední škole nám pan učitel říkal, že vědci objevili, že pod tím nožem žádnej led netaje. Tak si můžu vybrat.



-> alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí):

Jistě, to že BMW a kde kdo machruje, že díky inovacím se podařilo zkrátit brzdnou dráhu já nevim na jakej rekord v dané třídě, to je asi taky nějakej podvod, že dřív nezabrzdí filcka bez ABS.



-> vhml:

Prosím odkaz na studijní materiál. Zatím jsem totiž objevil pouze koeficienty tření různých materiálů a netvrdil bych, že ty pro laika nejhladší jsou s největším koeficientem.

Nehledě na to, že jsme se na střední učili, že při skluzu je odpor při tření nižší, než když předmět je v klidu a nějaká mezní tažná síla na něj působí. A čím vyšší rychlost, tím nižší odpor.
20:14:10
22.01.2013
suri
King 22.01.13 19:58:25 napsal:

→ alchstuip – (Až kým nás STK nerozdelí): Ale no

ták, pochybovat je přeci taky cesta k poznání :)
ale trošku iným štýlom :D
19:58:25
22.01.2013
King
-> alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí): Ale no ták, pochybovat je přeci taky cesta k poznání :)
19:47:47
22.01.2013
alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí)
-> palinator: Zaujimava povaha, X ludi ti tu bude vraviet svoje skusenosti, dalsi ich podlozia fyzikou ale ty nie, ty si najmudrejsi... mal by si kandidovat na riaditela zemegule a prilahlych okresov
19:22:43
22.01.2013
King
-> palinator: Jestli on není skluz kola po namrzlý kolejnici takovým mixem několika fyzikálních jevů4

Hint: bruslení...
19:15:53
22.01.2013
vhml
-> palinator: doporučuju nastudovat základy fyziky.
19:14:34
22.01.2013
haso
-> palinator: to pise mudra kniha 3
19:12:12
22.01.2013
palinator
-> haso:

Takže mašiny pískujou proto, aby se jim to líp klouzalo a na led (jakožto dokonale hladkou plochu) se sype písek nebo štěrk ze stejnýho důvodu?
19:08:33
22.01.2013
haso
-> palinator: ale ano 3
18:59:30
22.01.2013
palinator
-> haso:

Maximální adhezní tření mezi dokonale hladkými povrchy?! To snad ne.4 5
18:58:44
22.01.2013
palinator
-> King:

Pokud já vím, tak nejúčinnější brždění je při cca 30% skluzu, kdy se pneumatika "drbe" (čímž se pohlcuje energie), ale otáčením se neustále odvádějí "kulaté" vydřené šupinky fungující jako valivé ložisko.
18:56:14
22.01.2013
King
Jinak mám určitý porovnání z několika firmou pořádaných škol smyku, kde většina má firemní mondea s ABS a holky z kanclů občas mívaj třeba soukr. filcku nebo něco podobnýho bez ABS.

Při nácviku panickýho brždění věětšinou felda zastaví dřív nebo nastejno (filcka je i podstatně lehčí a ženský obvykle mívaj zábrany naplno hamstnout na brzdu :). Ovšem na mokrým asfaltu nebo na tom mokrým igelitu (jakože led :) dojedou non-ABS auta suveréně dál :) Při nácviku brždění s půlkou auta na "ledu" pak instruktor radši povoluje non-ABS autům jenom nižší nájezdovou rychlost, aby se mu tam netočily jak čamrdy :)
18:47:25
22.01.2013
King
-> palinator: Podle známýho faktu, že při panickým brždění na suchým asfaltu je nejúčinější brutální zahamstnutí brzdy, kdy se materiál gumy hobluje o nerovnosti asfaltu. Na dálnici to sice obvykle znamená všechny 4 gumy na vyhození, ale oproti ABS, kdy jsou gumy udržovaný na hranici prokluzu, se pár metrů cenných brzdný dráhy ušetří. V mokru, sněhu nebo při brždění na dvou povrchách s rozdílnou adhezí je to samozřejmě jiná liga.
18:41:40
22.01.2013
haso
-> palinator: pretoze maximalne adhezne trenie sa dosahuje medzi dvoma dokonale hladkymi povrchmi...a kedze neprsalo, na ceste nebol bordel, ostrostrelec na VW mal zodrate gumy a zadupol to...tak je to jasne
18:39:10
22.01.2013
palinator
-> King:

Seš si jistej, že ta horší brzdná dráha vůči němu byla daná ABSkou? Podle čeho usuzuješ?
18:35:51
22.01.2013
King
-> Bukaj: Sorry, ale pak ta tvoje zkušenost s ABS není zrovna bohatá. Ten systém je už dost fousatej na to, aby se nevědělo jeho slabinách. Těma je brždění na SUCHÝM asfaltu a případně ty roletky na silnici, který zblbnou senzory. S ABS mám naježděno nějakejch půl mega a jediná situace, kdy jsem částečně litoval, že ho mám (ABS :) se stala v létě na suchý dálnici. To se nějakýmu tydýtovi ve starším golfu ztopořila ve 160 haubna a omotala se mu kolem předního skla. Šel panicky na brzdy, ale protože do něj pralo ze zadu sluníčko, poznal jsem že flekuje až když mu začal tancovat zadek. Vyhnout se nedalo, protože v pravým jeli kamiony a ABS proti jeho vofrézovanejm zablokovanejm kolům nemělo šanci. Tak jsem využil jinou fíčuru ABSka, kdy se dá poměrně dobře brzdit i s jedním párem kol na trávě a zaparkoval jsem mondeo vedle toho nešťastníka se zklopeným zrcátkem o jeho a pár cm od svodidla :)
upraveno 1x, naposled 22.01.2013 18:36:15
18:17:03
22.01.2013
Majki
-> Maťulo: Bohu/dík/žel nemám ve přeru za co tahat.. zavit na oko jsem minulou zimu utrhl 4
16:46:54
22.01.2013
castrol
-> Maťulo: no ale ono bolo treba ocuvat spravodajstvo 1 -> Majki88: no ja som mal stastie ze nebol lad ale len sneh
16:36:11
22.01.2013
Maťulo
-> Majki88: musis tahat na spiatocke nech sa zatazi predok 4
16:28:45
22.01.2013
Majki
-> castrol: Já včera vytahoval souseda... Marně, cely v příkopě a fela na ledu bez šance...
16:27:51
22.01.2013
Maťulo
-> castrol: sak som ocuval! Iron Maiden! 14
16:20:36
22.01.2013
castrol
-> Maťulo: treba ocuvat radio
15:55:37
22.01.2013
Maťulo
-> castrol: zistil som! skoro som sa vyebaaal... 3
15:44:07
22.01.2013
castrol
decka pozor robia sa zaveje jak krava ,pred chvilkou som dvoch vytahoval
14:23:02
22.01.2013
castrol
pekne sa to niekde klze
13:14:57
22.01.2013
U-Geen
-> Bukaj: neboj, bez ABS bys dojel jeste dal.
12:55:49
22.01.2013
Syny
-> Bukaj: Jen jestli to Ducato neni o neco tezsi nez felicie...
12:30:59
22.01.2013
Bukaj
Když už je tady ta debata ohledně ABS, tak také přidám svou nevelkou zkušenost s tímto systémem:

Víceméně jediný vůz, kterým pravidelně jezdím a který má ABS, je firemní Fiat Ducato L2H1 2008 (ten nejnovější model). Jak již níže bylo napsáno, auto není na hraní a už vůbec ne, pokud je firemní 4

Za dva roky, co s autem jezdím, se mi dvakrát podařilo aktivovat systém ABS a vždy to bylo na škodu dané situace - v obou případech stejný scénář - město, mokrá, rovná silnice a nějaký důvod k zastavení (jednou STOPka, podruhé přechod). V obou případech jsem "díky" ABS přejel "lajnu" 9 Vždy tak o metr a půl, naštěstí na STOPce po hlavní nic nejelo a na přechod chodec nevstoupil před mým zastavením.



Díky této mé zkušenosti považuji ABS za nebezpešný systém, který může být užitečný pro lidi, kteří nikdy nejezdili na voze bez ABS, nebo kteří obecně moc nenajezdí a jezdí spíše po okreskách a dálnicích.

Do města bych uvítal možnost volby, zda ABS vypnout, či ne. Já bych jej vypnul8



Jinak pro srovnání Ducato má zánovní pneumatiky, na Feldě (můj spotřebák, na kterém poslední dobou nejvíc jezdím) mám v sezóně na kámen ztvrdlé stoleté Barumy Brillantis.

Takže, zvyklý z Feldy, že na mokru to klouže si dávám pozor i ve firemní dodávce. U Feldy se mi nikdy nestalo, že bych nedobrzdil před přechodem, nebo jinou "překážkou".

V tomto to u Ducata bylo od ABS podpásovka8

Kdybych si s s autem s ABS více hrál a zkoumal jeho možnosti a hranice (a častěji používal ABS), tak si zvyknu a o ABS už bych takto negativně neuvažoval, ale když veškeré moje osobní zkušenosti s tímto systémem jsou negativní...4
23:56:03
21.01.2013
alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí)
-> xerox422: jj, presne tak
20:49:45
21.01.2013
Mil@n
tak opět sněží a ta ledovka na cestě9To bude ráno pěkně klouzat do práce47
20:38:05
21.01.2013
U-Geen
-> King 21.01.13 15:26:18: precenujou to spis lidi, co to nemaj, nebo nevedej, proc si to poridili :)
19:12:18
21.01.2013
xerox422
alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí) 20.01.13 21:52:30 napsal:

→ castrol: Siel som do BA od Sladkovicova cez Zlate Klasy a

Malinovo a pohoda, mokra cesta.



→ xerox422: Viem kde to je, maly koniec sveta, Skoro ako

Cechy – Podhajska, akurat ze ta nieje udrziavana vobec… ty si odkial,

z Lotu?
Hej hej odtial, ty tuším z Kolty ak som dobre čítal v príspevkoch.
17:23:40
21.01.2013
suri
-> palinator: to už ja neviem ako je , nestíham všetko dianie sledovať ... ale tak 10 ľudí nájdem , ktorých vidím rád
17:22:34
21.01.2013
palinator
-> suri:

Pak je tady ještě 10 milionů lidí a všichni si přejou totéž.3
17:19:03
21.01.2013
suri
-> palinator: taky doufám že se nesetkáme ;-)
17:17:05
21.01.2013
palinator
-> King:

No dobře, ale to je trochu jiná část motorismu, že. Ta část Virtu, která tady auta upravuje, rovněž nehraje na to, že se nic nemůže stát. Kolik z těch lidí, který maj ve Škóda 90+ HP, jezdí jenom na okruhu? Kolik z nich jezdí jenom při závodech? Ti lidé moc dobře vědí, že riskují a nedbají toho, co všechno se může stát, bez toho se to prostě nedá. Kdyby jezdili jenom letiště, protože tam se de facto fakt nic stát nemůže, tak je to hodně brzo přestane bavit.4

Ba co víc, když se dělaj kraviny na sněhu, tak je rozdíl následků oproti tomu, když někdo ve 140 vyletí do pole.



-> suri:

Jo, dej pozor ať mě nikde nepotkáš, protože těch 98% procent doby jízdy, kdy jedu téměř předpisově a v rámci nejvyšší bezpečnosti, je fakt ohromně rizikovejch jenom proto, protože ti popisuju nějaký 2%, když se "bavím".
17:09:32
21.01.2013
suri
-> palinator: ja ti to neberiem , len dúfam že ťa nestretnem nikde na ceste... No my čo nemáme čas a ani náladu už toľko nekravneme , a ako som preinvestoval 500eur do felicie dávam pozor aj na ňu ... Zatiaľ sa držím priority dôjsť živý a s celým autom a na kravnutie čas nie je ...
17:07:39
21.01.2013
King
-> palinator: Ale tomu my rozumíme, akorát dáváme přednost tréningu tam, kde se chyba nevymstí. Je do toho potřeba zakalkulovat i to, že žijeme ve společnosti, která má potřebu citelně trestat i situace, kdy dojde k nehodě, ale škoda vznikne na jenom na majetku a zdraví viníka4
17:05:45
21.01.2013
palinator
-> suri:

Ani gumy, ani trať, na to bych to nesváděl, já dělal kraviny se škodovkou na letňákách a neviděl jsem problém, jen je třeba uzpůsobit rychlost. Trať... asi to nebudu dělat na silnici druhý třídy, ale na nějaký, kde je i číslo 3 docela odvážný tvrzení. Musí bejt ta cesta přehledná a bez zástavby... pak nevidim problém.

Zvláštní je, že ačkoliv záměrně se klouzám poměrně často (a to prosím i na mokru, což se mi mimochodem taky párkrát skoro vymstilo, jednou zase vinou ABS :o)))) ), tak v reálném provozu se mi to zas až tak často nestává. Teda jednou se mi stala nepříjemnost, kdy jsem projel odbočku přes obrubák oběma kolama - to jsem totiž zrovna kraviny přestal dělat a nedotáčivej smyk a už jsem to jenom stih trochu zbrzdit, srovnat auto i kola aby to tam skočilo naráz a nehla se geometrie.. světe div se.. nehla se ani rameno se nevytrhlo...3
17:04:30
21.01.2013
castrol
tak to pekne poprcha, dufam ze nebude mrznut
16:58:20
21.01.2013
Nepér
Jo, takhle jsem s ABS spadnul z cesty do pole 3 Rozjel jsem to a že se sklouznu bokem, tak zatočím, dám auto naštorc a plný brzdy, no a ono to nečekaně jelo tam, kam jsem zatočil, čili do pole 1 . Ale myslím, že většina řidičů chce, aby auto jelo tam, kam se zatočí 6
Extreme Tyres