-> Pavel P..: -> King: -> palinator:
Mne v autoškole posadil instruktor za volant a řekl jeď. Čekal jsem nějakou instruktáž pro někoho, kdo sedí poprvé za volantem... Nechápavě jsem na něj pohleděl a on na mne. Nějak nemohl pochopit, že člověk, který jde dělat autoškolu, nikdy auto neřídil

(holt vesnická autoškola).
Druhý den mne táta posadil do 120L (1978) a v ulici mne učil se rozjíždět. Pak mi řekl, abych zastavil před tou hromadou písku, tak jsem dupl na brzdu a nepřipoutaný otec obtiskl sklo čelem

(byl jsem zvyklý pouze na jízdní kolo značky Favorit a když jsem chtěl zabrzdit, chtělo to páčky stisknout silou, nečekal jsem takovou reakci brzd).
Pak už jsme vždy po lekci s Toledem v autoškole po nocích objížděli s tátou a stodvácou okolní vesnice a okresky (byl sychravý podzim, takže s užovkou dobrá škola)
Co se síly a jiných vlastností brzd týče, mne ještě překvapily dvě auta - mámina Fabia II. generace - jak brzdy, tak řízení mi připadá šíleně přeposilované, takže člověk ztrácí zpětnou vazbu a nemá přehled o kvalitě povrchu vozovky. Ale zvyknout se na to dá.
Druhé auto, co mne překvapilo a na které jsem si dosud nezvykl, je šéfova stará Xantia 1,8i (1996) - to auto vůbec nemá brzdovou kapalinu a systém brzd je nějak spřažen s hydraulikou podvozku - pedál brzdy je takovej gumovej, vypadá, že ani nemůže brzdit a mám z toho takový pocit, že vůbec nepřenáší sílu, kterou na pedál tlačím na hydrauliku brzd, ale že je tam nějaký senzor, který odhaduje tlak (něco jako u elektronických kláves) - pedál neustupuje pod tlakem nohy pozvolna, ale při tlačení větší silou to vypadá, že pruží. Výsledek brždění při pozvolném stlačování pedálu je takový, že zezačátku nic, nic, pedál začne klást odpor a furt nic a najednou zničehonic se rozhodne brzdit. A Xantia brzdí dobře
Občas se to auto chová podivně - jakoby se hydraulika pomátla a pérování je takové divně gumově tvrdé a Xantia poskakuje po silnici jako koza. A když se tohle stane, tak brzdění je jako u škodovky s nefunkčním posilovačem...
Pravděpodobvně ta Xantia má nějaký problém, nikdy jsem v jiné neseděl, abych to mohl porovnávat, ale pocitově je mi nepříjemné, když se auto chová za stejných podmínek různě
