-> Borderer: Ja jsem si dělal v 17.letech kompletní celou motorku od základu. Konopnici 634 poslední verzi. Hned po GO jsem ji při zaběhu úspěšně přidřel (lehce klasicky se chytly pisty). Ačkoliv jsem lil Husqvarna 2T olej.
No ve snaze reklamovat "moc těsný" výbrus..jsem vzal oba válce a pisty a jel do strojírny. A tam mě zjebali jak malyho kluka, právě za ten olej. Potom mi to na počkání vyhonovali znova,koupil jsem nový pisty a kroužky a objednal jsem si Castrol TT. První od začátku 1:40 , výfuky čistý, svičky NGK cihlový a holka se mnou byla až do vojny. Pak jsem ji blbec prodal. Za dneska směšnou cenu.
Takže litinový válce s určitým druhem honování,poměrně vysoký pistni krouzky a dlouhý pisty jako ma 350ka, a relativně lenošnej nízkootáčkovej dvoutakt což třiapůla je, tak vyhovuje kvalitni minerál, do oilmastera meli kluci Mogul TSF myslim. Ale to byla tenkrát nova Style 640. Najezdili jsme moc tenkrát. Zlatý časy.
PS : Známý měl v závodní motokáře v 80tých letech motor ČZ 516. A tam se za minulyho režimu lil takový olej aby se to nekousalo. Buď Castrol TT a nebo ruský Sam jsem si ho pak sháněl do 634 ale snazší bylo koupil CASTROL
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Motorkáři sobě
17:57:24
17.08.2023
17.08.2023
Václav Vašák
-> Borderer 17.08.23 13:56:17: neříkám,že se čep vydřel,ale že jsem tohle najel (na stroji co jezdil po silnici a měl tachometr co počítal km) a nic se nestalo a když už mě motor padnul,tak vždycky na pístním kroužku,který ulítnul a kousnul se do kanálu a to byl třeba už 1mm a méně vysoký,někde bych asi našel i fotku.
A ano,kdo by se patlal s futrem,když se dá koupit ojnice na jehlách,...před 20-25lety to tak snadné nebylo,před 30 se prostě jezdilo na tom,co bylo
Taky nemůžeš srovnávat dachla a 350-ku,kde jsou ty rozměry krapet jinde,na CZ250 mám ještě původní kliku z roku cca 60,protože ten motor pochází z frézy a jezdí uplně v pohodě,možná i s tím origo futrem,měl jsem ho rozebraný možná před 20 lety,takže jsi to nepamatuju
A ano,kdo by se patlal s futrem,když se dá koupit ojnice na jehlách,...před 20-25lety to tak snadné nebylo,před 30 se prostě jezdilo na tom,co bylo
Taky nemůžeš srovnávat dachla a 350-ku,kde jsou ty rozměry krapet jinde,na CZ250 mám ještě původní kliku z roku cca 60,protože ten motor pochází z frézy a jezdí uplně v pohodě,možná i s tím origo futrem,měl jsem ho rozebraný možná před 20 lety,takže jsi to nepamatuju
15:47:09
17.08.2023
17.08.2023
StepaNoFUN
-> Borderer: Co je to? Plasty a nádrž z 640, světlo kulatý... Nějakej mezityp, nebo domorobo upgrade 639?
13:56:17
17.08.2023
17.08.2023
Borderer
-> Václav Vašák: Jo, těch 10 tisíc by tak mohlo odpovídat, než se ten čep při poměru 1:50 vydře. Jenže to je jaksi smutná bilance, jestliže ty motory mohou najet mnohonásobky více. Pár takových strojů a jejich majitelů znám, co lili kosmickej olej v homeopatickém poměru. Nikdy to nedopadlo dobře. My ostatní najezdili na normální poměr desítky tisíc km a procestovali půl Evropy v době, kdy se tyhle stroje dávaly za večerní útratu v hospodě. Prostě na originální futro patří max 1:33 ať je to M2T nebo super závodní "syntetika" - ten prostě toho oleje potřebuje hodně. Další debaty o kosmických materiálech na futru mi přijdou lichý, protože kdo by to dělal, když se dá koupit dobrá Taiwanská ojnice na jehlách.
Imho viz. foto: Na kliku najeto 90 tisíc km, než se rozpadla klec na středovém ložisku, válce v zámku vůle 0,8mm atd - lehce "mastněji" nastavený oilmaster po celý život.
Imho viz. foto: Na kliku najeto 90 tisíc km, než se rozpadla klec na středovém ložisku, válce v zámku vůle 0,8mm atd - lehce "mastněji" nastavený oilmaster po celý život.
12:10:52
17.08.2023
17.08.2023
Don_pepe
-> Pavel P..: Tahle taky zahálela dlouho doma. Nejhorší byla vyrzelá nádrž, ale aspoň sem se na tom naučil pomědit nádrž zevnitř :D
-> castrol 16.08.23 14:17:07: Prostě regenace DPF :D
-> castrol 16.08.23 14:17:07: Prostě regenace DPF :D
10:03:43
17.08.2023
17.08.2023
Václav Vašák
-> Jarda/felda 16.08.23 17:26:55: jak to je teď nevím,už se nějaký čas závody na pionýru nezabývám,ale kvalitu výroby a materiálu jsem poznal na jednom motoru,který byl nejhorší co jsem kdy měl a prostě nejel a válec byl ještě 05...když jsem pak měl pocit,že jsem na louce píchnul a nebo mám zlomený rám a po otočení jsem zjistil,že za mnou na 2-ku (byť otočenou) lítají drny na mokré louce s Mitas drapákem 2,75 tak jsem si uvědomil,že to není jenom o to mít 40mm výbrus Motor byl každý kartér jiný,klika teda dělaná a válec pořádný výbrus,KP v hlavě jsem nikdy neřešil a naopak jezdil raději 05 kůli tvaru.
-> Bukaj 16.08.23 23:15:43: karbec na dachla může být tak složitý,že se u toho bude potit i někdo jako já Zažil jsem to a opravu to nemusí být uplně prdel aby to jelo jak má a jo,pořád mluvím o sérii motoru,protože byly zakázány všechny úpravy,pouze "stačilo" naladit to na maximum co v tom motoru z výroby bylo,některý kus měl možná 4,5Hp No a s tou klikou máš zaděláno akorát na průser a u takového motoru to je základ,kdybys chtěl,tak ti jednu udělám.
-> Borderer 17.08.23 08:32:30: svýho času jsem najel na M2T s pouzdrem a 1:50 na jeden motor 10 000km v silničním provozu a nic se nikdy nestalo,ono taky musíš mít pouzdro z dobrého materiálu a ne z hliníku,pak se vytluče pístní čep a pouzdro je netknuté.A motor jsem provozoval tak,že mě většinu času rafička tachometru ukazovala,že se mám otočit a 100km úsek jsem byl schopen ujet za 1,5hod...pravda plyn jsem dal do polohy off jenom když jsem řadil,jinak byl vždy na plno No ale nic se neraflo,byť dneska už bych na M2T asi jel akorát na starém motoru,aby se nezkurvila volná klika,ale na závodním mustangu s motorem napůl K.O. aktuálně vozím malou na nádrži,takže jak to je dneska nevím,ale jako u všeho to šlo nejspíš všechno do řitě
-> Bukaj 16.08.23 23:15:43: karbec na dachla může být tak složitý,že se u toho bude potit i někdo jako já Zažil jsem to a opravu to nemusí být uplně prdel aby to jelo jak má a jo,pořád mluvím o sérii motoru,protože byly zakázány všechny úpravy,pouze "stačilo" naladit to na maximum co v tom motoru z výroby bylo,některý kus měl možná 4,5Hp No a s tou klikou máš zaděláno akorát na průser a u takového motoru to je základ,kdybys chtěl,tak ti jednu udělám.
-> Borderer 17.08.23 08:32:30: svýho času jsem najel na M2T s pouzdrem a 1:50 na jeden motor 10 000km v silničním provozu a nic se nikdy nestalo,ono taky musíš mít pouzdro z dobrého materiálu a ne z hliníku,pak se vytluče pístní čep a pouzdro je netknuté.A motor jsem provozoval tak,že mě většinu času rafička tachometru ukazovala,že se mám otočit a 100km úsek jsem byl schopen ujet za 1,5hod...pravda plyn jsem dal do polohy off jenom když jsem řadil,jinak byl vždy na plno No ale nic se neraflo,byť dneska už bych na M2T asi jel akorát na starém motoru,aby se nezkurvila volná klika,ale na závodním mustangu s motorem napůl K.O. aktuálně vozím malou na nádrži,takže jak to je dneska nevím,ale jako u všeho to šlo nejspíš všechno do řitě
08:57:53
17.08.2023
17.08.2023
Bukaj
-> Borderer: Žádný fichtl (a snad ani jiný ČSSR 2T stroj) neměl ložisko pístního čepu na jehlách - tuplem ne Jawa 555 z roku 1958
A filtrbox tam není - je tam drátěnkový filtr v nerozebiratelném kovovém pouzdře (pouze s přívěrou pro snadné starty za chladného počasí) www.jawa-50.cz/clanek/mon ografie-jawa-50-typ-555-pi onyr-pionier-1959.html
V karburátoru je možno částečně nastavit poměr paliva a vzduchu přesunutím zajišťovacího plíšku v drážkách na jehle, uzavírající trubici s tryskou paliva. Aktuálně jsem tu jehlu měl tak, jak byla, když se ke mně stroj dostal - na druhém "nejbohatším" zářezu (ze čtyř). Přesunul jsem ji teď o jeden zářez více do chuda a až bude čas (tak za 14 dní), tak to otestuji, případně ještě posunu...
Jinak co se směsi týče, tak zachovám doporučený poměr (v rozmezí 1:25-1:33) a budu se držet M2T - nikdy jsem s touto kombinací neměl problémy, tak nevidím důvod něco dělat jinak
A filtrbox tam není - je tam drátěnkový filtr v nerozebiratelném kovovém pouzdře (pouze s přívěrou pro snadné starty za chladného počasí) www.jawa-50.cz/clanek/mon ografie-jawa-50-typ-555-pi onyr-pionier-1959.html
V karburátoru je možno částečně nastavit poměr paliva a vzduchu přesunutím zajišťovacího plíšku v drážkách na jehle, uzavírající trubici s tryskou paliva. Aktuálně jsem tu jehlu měl tak, jak byla, když se ke mně stroj dostal - na druhém "nejbohatším" zářezu (ze čtyř). Přesunul jsem ji teď o jeden zářez více do chuda a až bude čas (tak za 14 dní), tak to otestuji, případně ještě posunu...
Jinak co se směsi týče, tak zachovám doporučený poměr (v rozmezí 1:25-1:33) a budu se držet M2T - nikdy jsem s touto kombinací neměl problémy, tak nevidím důvod něco dělat jinak
08:32:30
17.08.2023
17.08.2023
Borderer
-> Bukaj: Tak to máš moc bohatý. Díky nenastavitelnosti karburátorů se směs u fichtlů často řeší navrtáváním nebo naopak ucpáváním děr ve filtrboxu. Co máš na ojnici na čepu? Bronzový pouzdro nebo jehly? Pokud tam je pouzdro, tak je obecně doložený fakt, že oleje musí být minimálně 1:33 a ne, jak tady radí kolega níže. Ono by to sice z krátkodobého hlediska fungovalo, ale vydře se to. Pokud tam máš jehly, 1:40 - 50 s rozumným olejem je na pohodu. Za rozumný považuju oleje typu Mogul TSF, Addinol MZ 406 atp. U toho M2T bych jezdil dál na 1:25.
23:15:43
16.08.2023
16.08.2023
Bukaj
-> Václav Vašák 16.08.23 17:15:17: To zní zajímavě. Ale stejně bych zase musel hledat někoho, kdo mi to udělá (rozlisuje klikovku a vymění ojnici a zase klikovku slisuje, vyváží atd.) - to tam raději nechám vše původní (přece jen, je to "veterán" víceméně v původním stavu), maximálně vyměním to pouzdro pístního čepu...
Jinak píst s kroužky mi dali přímo v brusírně (podle pístu dělali výbrus), výrobce nevím. Doma mám pár originál pístů, ale na novější pionýry s větším průměrem pístního čepu...
Co se karburátoru týče, tak ten je tak jednoduchý, že tam není co řešit - jediné, co je tam ke kontrole, je tryska (ta je OK) a jediné, co tam lze nastavit, je jehla (tu jsem nechal tak, jak byla, když se ke mně motorka po dědovi dostala) - s tím zkusím ještě polaborovat...
Díky za nasměrování
Jinak píst s kroužky mi dali přímo v brusírně (podle pístu dělali výbrus), výrobce nevím. Doma mám pár originál pístů, ale na novější pionýry s větším průměrem pístního čepu...
Co se karburátoru týče, tak ten je tak jednoduchý, že tam není co řešit - jediné, co je tam ke kontrole, je tryska (ta je OK) a jediné, co tam lze nastavit, je jehla (tu jsem nechal tak, jak byla, když se ke mně motorka po dědovi dostala) - s tím zkusím ještě polaborovat...
Díky za nasměrování
21:45:47
16.08.2023
16.08.2023
Milan 136
17:26:55
16.08.2023
16.08.2023
Jarda/felda
-> Václav Vašák 16.08.23 17:15:17: písty se dějají i v česku ale cenově levnější jsou maďarský nebo indický
17:15:17
16.08.2023
16.08.2023
Václav Vašák
-> Bukaj 15.08.23 23:47:39: nenapíšu k tomu víc než tohle :-)
www.motomax.cz/ojnice-upl --jawa-50-550-555--ckr-s-l oz-pist-cepu--m
A že kvalitní oprava ojnice by vyšla asi na 5x tolik,protože pokud bys to dělal jo echt,musel bys udělat i jiný ložiska na čep v klice,protože to je celý vytahaný a zvlášť ten hřebík,co tam místo ojnice je v řadě 550-555...05 byla už krapet vymakanější.
A taky ber to,že máš celolitinový válec a ne vložku a bůhví co za píst z Mongolska,nebo kde se to dneska dělá.Ale s dobrýmy materiály nemá cenu mazat víc jak 1:40.A karbec bys jako jejich opravář měl mít teda v TOP stavu a ne zjišťovat,že to nějak moc žere,...teda máš asi zhruba třetinovou nádrž
Já když naposledy jel na sériový 550 a to jsem už byl určitě těžší jak ty,tak to jelo všude 3-kou,protože ten motor je dělaný na spodek a nižší otáčky jak klasická 20-ka bez ohledu na výkon.
A zvonění jsi sis odpověděl sám s klikou a není to pouzdro,to kdyby tam nebylo,motor zvonit nebude a zkontroloval sis aspoň,jestli tam máš všechny jehly a ten vryp na 3-brus nebyl právě od nějaké z nich?
Motor vadnou nesmí,neohřeješ ho na takovou teplotu,aby se zadřel a nebo zlenivěl,pokud je udělaný dobře a je to pouze o materiálech a kvalitě výroby,ale ty s tím nezávodíš jako já,takže to ber jako veterána a jako tobě to funguje dalším X-tisíc lidem,kterým to teda většinou stojí jenom v garáži
www.motomax.cz/ojnice-upl --jawa-50-550-555--ckr-s-l oz-pist-cepu--m
A že kvalitní oprava ojnice by vyšla asi na 5x tolik,protože pokud bys to dělal jo echt,musel bys udělat i jiný ložiska na čep v klice,protože to je celý vytahaný a zvlášť ten hřebík,co tam místo ojnice je v řadě 550-555...05 byla už krapet vymakanější.
A taky ber to,že máš celolitinový válec a ne vložku a bůhví co za píst z Mongolska,nebo kde se to dneska dělá.Ale s dobrýmy materiály nemá cenu mazat víc jak 1:40.A karbec bys jako jejich opravář měl mít teda v TOP stavu a ne zjišťovat,že to nějak moc žere,...teda máš asi zhruba třetinovou nádrž
Já když naposledy jel na sériový 550 a to jsem už byl určitě těžší jak ty,tak to jelo všude 3-kou,protože ten motor je dělaný na spodek a nižší otáčky jak klasická 20-ka bez ohledu na výkon.
A zvonění jsi sis odpověděl sám s klikou a není to pouzdro,to kdyby tam nebylo,motor zvonit nebude a zkontroloval sis aspoň,jestli tam máš všechny jehly a ten vryp na 3-brus nebyl právě od nějaké z nich?
Motor vadnou nesmí,neohřeješ ho na takovou teplotu,aby se zadřel a nebo zlenivěl,pokud je udělaný dobře a je to pouze o materiálech a kvalitě výroby,ale ty s tím nezávodíš jako já,takže to ber jako veterána a jako tobě to funguje dalším X-tisíc lidem,kterým to teda většinou stojí jenom v garáži
11:34:52
16.08.2023
16.08.2023
Jarda/felda
-> vhml 16.08.23 09:07:18: fotřík měl taky takovou jednorychlostní ale byla udělaná od odborníka na babety za nemálo peněz ale ta lítala že stačila simsonům pak ale přišel osudný den a přetr ojnici to se opravilo ale už nikdy nejela jako tenkrát
11:09:32
16.08.2023
16.08.2023
kraska98
Já už 6 let jezdím na tuhle polosyntetiku a nemůžu vynachválit. Ředím 1:40, karbon žádný. S nějakým vadnutím se taky nepotýkám. Posledně teď o víkendu jsem s tím natočil zase 300km za 2 dny a že bylo v neděli horko.... www.lavio.cz/e-shop/.../l
avio-moto-synt-2t-6.html
09:37:42
16.08.2023
16.08.2023
Pavel P..
-> vhml: taky jsem byl prekvapenej... byla skoro nova, takze zadna bezkompresni mrtvola.
09:07:18
16.08.2023
16.08.2023
vhml
-> Pavel P.. 16.08.23 08:43:03: v případě tý Babetty si dovedu představit jak jela jako pila. Ruční pilka
08:43:03
16.08.2023
16.08.2023
Pavel P..
-> Don_pepe: Taky jsem před několika lety získal bábu 207, nejela asi 25let, sundavali jsme jí z půdy, vše vypadalo původně a vše jak nový. Tak jsem vše vyčistil, dal nový hadičky, kohout a svíčku... motor chytil na prošlápnutí ale nejelo to a do mírnýho kopce to zdechlo... tak jsem všechno znova několikrát prošel, zkusil jiný karbec, jiný výfuk, svíčku.... a furt nic, až pak koukám na tu šedivou hadici co spojuje rám s plastovým krytem karburátoru a v ní byl nacpanej další kus silný hadice který zmenšil průměr asi na 1cm, když jsem to vyndal tak bába najednou jela jak pila... asi dobovej omezovač
07:09:23
16.08.2023
16.08.2023
Don_pepe
Bábrle, bábrle, pročpak ty nejedeš? Že by zas*anej výfuk? :D
23:47:39
15.08.2023
15.08.2023
Bukaj
-> Václav Vašák 15.08.23 09:37:19: Po poskládání obou našich fichtlů (vlastně tří, ale ten první složený nikam nejel - jenom na technickou a zpátky) vůbec nebyl čas něco testovat - prostě jsem to složil, zajel na technickou, druhý den na úřad přihlásit a další den se mělo vyrážet, ale když přijel kamarád se svým Mustangem a viděl jsem, v jakém je stavu (motorka, ne kamarád), tak jsem ten stroj komplet rozebral taky a jeli jsme o den později - hned po opětovné kompletaci.
Můj stroj (Jawa 555) má původní klikovku, ale nový výbrus (byly tam hlubší vrypy, takže mi to vybrousili na III. výbrus) a nový píst na 2 kroužky (původní píst měl kroužky 3). Chtěl jsem sice ještě vyměnit pouzdro pístního čepu, ale nebyl čas to někomu zadat včetně vyúhlování (rozhodnutí o výletu bylo rychlé a kamarád měl čas jen do neděle), takže jsem nechal čep s vůlí v pouzdru...
Motor v kamarádovém Mustangu měl válec bez větších vrypů, ale píst i pístní kroužky poškozeny někým, kdo to kdysi rozebíral, takže též dostal nový píst a kroužky (pro I. výbrus - kdysi už někdo válec vybrousil).
Do obou strojů jsme lili směs v poměru 1:25.
Jawa 555 má předepsáno 1:24 (při záběhu do ujetí 1000 km dokonce 1:16)
- já do 555 M2T, kamarád do 23A syntetický Castrol Power Racing (nedal si říct, že to do Pionýra nepatří ).
Předstih jsem u obou strojů nastavil přesně dle technické dokumentace k danému stroji.
Kamarád říkal, že mu to jede parádně a že většinu cesty jede na půl plynu, zatímco mně to moc nejelo a jel jsem skoro furt na "plnej". Kdybych neměl cca dvojnásobnou spotřebu paliva, než kamarád, tak bych si řekl, že je to v pohodě, že mezi našimi stroji je pár desetiletí vývoje (1958 vs. 1981) a o třetinu rozdíl ve výkonu (2,2 vs. 3,5 K). Ale ta spotřeba mnohem vyšší, než udává výrobce a neschopnost dosáhnout výrobcem udávanou max. rychlost na rovině mne přesvědčuje o tom, že někde je něco špatně. Když ne v zapalování, tak v karburátoru. Ale jak jsem to poskládal, tak to ujelo bez závady celý výlet (cca 600 km - nevím přesně - jediná závada byla, že mi po ujetí 300 km přestal fungovat tachometr ). Kamarád v půli výletu řešil vynechávání zapalování - odlupující se karbon ze svíčky zkratoval elektrody - předpokládám, že to mohlo být tím syntetickým olejem...?
Jinak to, že za studena to jede o poznání lépe, než po za(pře)hřátí nevnímám jako závadu, ale jako vlastnost - dělal to už můj první Pionýr (Jawa 20 1967), u nějž jsem motor měl v dobrém stavu - jezdil přes 70 po rovině a 65 do kopce; taktéž všechny ostatní fichtly, na kterých jsem kdy seděl, když se někde ve stoupání přehřály, tak pak jely hůř, dokud motor nevychladl...
...dokonce si pamatuju, že v manuálu byla zmínka o tom, že je dobré při jízdě z kopce vypnout zapalování a nechat motor chladit nezapálenou směsí paliva.
Můj stroj (Jawa 555) má původní klikovku, ale nový výbrus (byly tam hlubší vrypy, takže mi to vybrousili na III. výbrus) a nový píst na 2 kroužky (původní píst měl kroužky 3). Chtěl jsem sice ještě vyměnit pouzdro pístního čepu, ale nebyl čas to někomu zadat včetně vyúhlování (rozhodnutí o výletu bylo rychlé a kamarád měl čas jen do neděle), takže jsem nechal čep s vůlí v pouzdru...
Motor v kamarádovém Mustangu měl válec bez větších vrypů, ale píst i pístní kroužky poškozeny někým, kdo to kdysi rozebíral, takže též dostal nový píst a kroužky (pro I. výbrus - kdysi už někdo válec vybrousil).
Do obou strojů jsme lili směs v poměru 1:25.
Jawa 555 má předepsáno 1:24 (při záběhu do ujetí 1000 km dokonce 1:16)
- já do 555 M2T, kamarád do 23A syntetický Castrol Power Racing (nedal si říct, že to do Pionýra nepatří ).
Předstih jsem u obou strojů nastavil přesně dle technické dokumentace k danému stroji.
Kamarád říkal, že mu to jede parádně a že většinu cesty jede na půl plynu, zatímco mně to moc nejelo a jel jsem skoro furt na "plnej". Kdybych neměl cca dvojnásobnou spotřebu paliva, než kamarád, tak bych si řekl, že je to v pohodě, že mezi našimi stroji je pár desetiletí vývoje (1958 vs. 1981) a o třetinu rozdíl ve výkonu (2,2 vs. 3,5 K). Ale ta spotřeba mnohem vyšší, než udává výrobce a neschopnost dosáhnout výrobcem udávanou max. rychlost na rovině mne přesvědčuje o tom, že někde je něco špatně. Když ne v zapalování, tak v karburátoru. Ale jak jsem to poskládal, tak to ujelo bez závady celý výlet (cca 600 km - nevím přesně - jediná závada byla, že mi po ujetí 300 km přestal fungovat tachometr ). Kamarád v půli výletu řešil vynechávání zapalování - odlupující se karbon ze svíčky zkratoval elektrody - předpokládám, že to mohlo být tím syntetickým olejem...?
Jinak to, že za studena to jede o poznání lépe, než po za(pře)hřátí nevnímám jako závadu, ale jako vlastnost - dělal to už můj první Pionýr (Jawa 20 1967), u nějž jsem motor měl v dobrém stavu - jezdil přes 70 po rovině a 65 do kopce; taktéž všechny ostatní fichtly, na kterých jsem kdy seděl, když se někde ve stoupání přehřály, tak pak jely hůř, dokud motor nevychladl...
...dokonce si pamatuju, že v manuálu byla zmínka o tom, že je dobré při jízdě z kopce vypnout zapalování a nechat motor chladit nezapálenou směsí paliva.
14:23:43
15.08.2023
15.08.2023
11mAjA11
Ne ten olej byl prostě nevhodný esterovy syntetický a málo ho tam nebylo..ostatní stroje dojely normálně. Jeli sme na Machac a zpět jedna cesta přes 400km v podstatě v tahu, jedna v noci zpět přes den a nefungovalo to..
12:41:45
15.08.2023
15.08.2023
dragon_cb_cz
-> Bukaj 14.08.23 09:35:48: K téhle úvaze bych jen řekl, že obecně to bývá přesně naopak - vyšší oktanové číslo umožňuje větší předstih. A pokud je pravda co píše -> palinator 14.08.23 14:14:18: (a já žiju ve stejném přesvědčení), tak tím spíš
09:37:19
15.08.2023
15.08.2023
Václav Vašák
-> Bukaj 14.08.23 23:40:27: neměl jsem problém ohřát pionýra tak,že mě jel i s odpojeným zapalováním a nijak to nezvonilo.Oleje tam máš jak sraček,pokud je dělaný brus nějak fest,tak O.K.,ale zcela stačí 1:50 i M2T a opravdu se to nezadře na silnici,protože neznám kopec,kde bych to musel rvát na 1-ku až do zakousnutí kůli nízký rychlosti a s těma tvýma 50kg to musí jet na 3-ku všude.Ale dachl zvoní na klice nebo kroužkách,pouzdro ne.A pokud je klika stará,tak to neřeš a jezdi,dokud nevylítají jehly z ložiska a budeš mít možnost motor udělat z gruntu pořádně
PS: i zde platí kvalita dílů a já na tom závodil 4hod na trial/lesních tratích a motor tam šel bez zajetí a třeba v + 35°C pod plným plynem a otáčkama v bezvědomí (výdrž 2-3 závody tj. 200-300km než začal vadnout) a ve finále to se sériovkou stačilo kolikrát i na bednu mezi speciálama,pořádný motor je to nejsnažší,problém byl třeba s tím,že se zlomil celý pionýr napůl a musel jsem dojet po dvou částech,které jsem držel u sebe,protože byly zakázány úpravy rámu.
PS: i zde platí kvalita dílů a já na tom závodil 4hod na trial/lesních tratích a motor tam šel bez zajetí a třeba v + 35°C pod plným plynem a otáčkama v bezvědomí (výdrž 2-3 závody tj. 200-300km než začal vadnout) a ve finále to se sériovkou stačilo kolikrát i na bednu mezi speciálama,pořádný motor je to nejsnažší,problém byl třeba s tím,že se zlomil celý pionýr napůl a musel jsem dojet po dvou částech,které jsem držel u sebe,protože byly zakázány úpravy rámu.
08:24:08
15.08.2023
15.08.2023
Sita
-> Klubko_: kdyz das jinej olej, nebo jinej pomer, tak to nevadne?
-> 11mAjA11: nejak se mi ty nazvy pomichaly a nevim proc jsem si myslel, ze ten Divinol, co do pionyra vetsinou leju je plna syntetika, ale ted jsem koukal, ze je to polosynt.... Normy to splnuje cca stejny jako ten Mogul Alfa, az na tu Thajskou... Tak se omlouvam ze mystifikaci. Na plnou syntetiku Denicol Racing 2 to taky uz neco pojezdilo, ale ne tolik abych mohl rict, ze to je vpohode, i kdyz si osobne myslim, ze jo :D
-> 11mAjA11: nejak se mi ty nazvy pomichaly a nevim proc jsem si myslel, ze ten Divinol, co do pionyra vetsinou leju je plna syntetika, ale ted jsem koukal, ze je to polosynt.... Normy to splnuje cca stejny jako ten Mogul Alfa, az na tu Thajskou... Tak se omlouvam ze mystifikaci. Na plnou syntetiku Denicol Racing 2 to taky uz neco pojezdilo, ale ne tolik abych mohl rict, ze to je vpohode, i kdyz si osobne myslim, ze jo :D
08:06:46
15.08.2023
15.08.2023
StepaNoFUN
Bracha lil do Jawy 350 Castrol TT 1:50, vejfuky o dost cistsi a jezdilo to bez problemu.
07:53:05
15.08.2023
15.08.2023
Jarda/felda
-> 11mAjA11 14.08.23 14:07:57: a nebylo to spíš špatným poměrem ?
23:40:27
14.08.2023
14.08.2023
Bukaj
-> Václav Vašák 14.08.23 09:47:41: Tak nějaká vůle v pouzdře pístního čepu je - to jsem nestihl vyměnit. Ale "zvoní" jen když je přehřátý ve vysokých otáčkách (a je to typický projev detonačního hoření)...
...olej používám klasiku M2T v poměru 1.25 - jak je předepsáno pro Jawa 555...
-> palinator 14.08.23 14:14:18: Aha, zajímavé, co tedy má vliv na rychlost hoření?
-> Klubko_ 14.08.23 16:40:54: Výkon tohoto motoru klesá vždy s přehřátím - po vychladnutí jede zase pěkně
...olej používám klasiku M2T v poměru 1.25 - jak je předepsáno pro Jawa 555...
-> palinator 14.08.23 14:14:18: Aha, zajímavé, co tedy má vliv na rychlost hoření?
-> Klubko_ 14.08.23 16:40:54: Výkon tohoto motoru klesá vždy s přehřátím - po vychladnutí jede zase pěkně
22:46:22
14.08.2023
14.08.2023
Klubko_
-> vhml 14.08.23 16:47:54: tož můžeš se podívat:
17:54:05
14.08.2023
14.08.2023
Václav Vašák
-> Sita: Na závodech se mě neosvědčil :-) A ve finále ani na denní použití :-)
17:45:17
14.08.2023
14.08.2023
Sita
-> 11mAjA11: jezdi to prakticky denne +-20km uz skoro 2 roky. Motor nikdy nemel GO, 40 let to jezdilo na m2t, ted 2 roky syntetika Denicol, Dal jsem akorat vape a novy gufera na kliku. Domu je to do kopce a zadny vadnuti nepozoruju, to bych to tam nelil
To zadirani je podle me sadou pist/valec. Dela mi to jedna pila poskladana z cinskej dilu. Druha, ta sama, origo hq, stejnej benzin, to nedela. Oboje jsem vim co v tom je a v jakym stavu.
To zadirani je podle me sadou pist/valec. Dela mi to jedna pila poskladana z cinskej dilu. Druha, ta sama, origo hq, stejnej benzin, to nedela. Oboje jsem vim co v tom je a v jakym stavu.
16:47:54
14.08.2023
14.08.2023
vhml
-> Klubko_ 14.08.23 16:40:54: jakože to nevydrží jet 15minut v kuse? Takovejma sráčema bych se fakt chtěl zabejvat
16:40:54
14.08.2023
14.08.2023
Klubko_
-> 11mAjA11 14.08.23 14:07:57: zajímavá premisa s tím synt. olejem. Jezdím teď s fichtlem prakticky jen "závod", 15 minut okruh po dědině vždycky v září, takže prostě jen vždycky vycucnu benzín z 2T endura a kapnu tam trochu oleje co leju do endura navíc. Při závodu pak prostě postupně klesaj max. otáčky. Jde to vidět na maximálce, prostě klesá.
14:36:05
14.08.2023
14.08.2023
palinator
-> charon:
Pokud vím, tak samozápal není detonační hoření...
Samozápal je chytnutí směsi neřízeně ještě před jiskrou.
Detonační hoření může nastat i po řízeném zapálení, když jsou parametry kritické a prostě to bouchne rázovou vlnou.
Pokud vím, tak samozápal není detonační hoření...
Samozápal je chytnutí směsi neřízeně ještě před jiskrou.
Detonační hoření může nastat i po řízeném zapálení, když jsou parametry kritické a prostě to bouchne rázovou vlnou.
14:24:33
14.08.2023
14.08.2023
charon
-> Bukaj: Já jsem si dycky myslel, že čím větší oktanový číslo, tím větší odolnost proti detonačnímu hoření ... Detonační hoření ve vlastně samozápal, nebo ne? Ale já tomu pendrek rozumím ...
Jen tak do pléna - nemáte soudruzi někdo zkušenosti s progresivníma pružinama? Mám v plánu to svojí hujdu přes zimu malinko vrátit do origo stavu a vzhledem k tomu, že budu repasovat vidle, rovnou bych tam dal progresivní pružiny, neb jsem tlustoprd a mohlo by to pomoct. Vyzkoušel to někdo? Co jsem našel, tak stojejí cca 3 - 5 000 Kč podle výrobce ...
Klidně i zadní jestli někdo nemá zkušenost. Nějakej progresivn tlumič i s pružinou se dá koupit taky, i když teda ten je docela drahej ...
Jen tak do pléna - nemáte soudruzi někdo zkušenosti s progresivníma pružinama? Mám v plánu to svojí hujdu přes zimu malinko vrátit do origo stavu a vzhledem k tomu, že budu repasovat vidle, rovnou bych tam dal progresivní pružiny, neb jsem tlustoprd a mohlo by to pomoct. Vyzkoušel to někdo? Co jsem našel, tak stojejí cca 3 - 5 000 Kč podle výrobce ...
Klidně i zadní jestli někdo nemá zkušenost. Nějakej progresivn tlumič i s pružinou se dá koupit taky, i když teda ten je docela drahej ...
14:14:18
14.08.2023
14.08.2023
palinator
14:07:57
14.08.2023
14.08.2023
11mAjA11
Tak s tím nejezdi dlouhé streky v tahu v horku bo to zadres..není to na to konstruované, bohužel někdy méně je více..
Vlastní zkušenost..kámoš při jednom tripu zadřel jen kvůli syntetickému oleji, do fichtla prostě neee.
Ale třeba Mogul Alfa 2t funguje výborně a je do zahradní techniky..
Vlastní zkušenost..kámoš při jednom tripu zadřel jen kvůli syntetickému oleji, do fichtla prostě neee.
Ale třeba Mogul Alfa 2t funguje výborně a je do zahradní techniky..
13:52:18
14.08.2023
14.08.2023
Sita
-> Václav Vašák: pionyr sice neni motorovka, ale leju jam uplne stejnej syntetickeh olej, 1:45. Jede to skvele a nehuli to.
10:34:12
14.08.2023
14.08.2023
kraska98
-> Bukaj: 4q převodovka na pionýra jde normálně koupit. Pasuje do origo karteru.
10:05:02
14.08.2023
14.08.2023
Jindas
-> Bukaj 14.08.23 08:11:44: a co teprve dvouvalec?
09:47:41
14.08.2023
14.08.2023
Václav Vašák
-> Bukaj 14.08.23 09:35:48: motor ti zvoní,protože máš buď volnou kliku a nebo píst ve válci,respektive kroužky,ale nejvíc je slyšet klika (že je třeba dělaná neznamená,že je O.K.),popřípadě ložiska co jí drží v kartéru...a tvoje teorie dále je zcela zcestná.Nastav co tam má být a lej tam to co najdeš u benzínky,tohle nikdy extra nepojede A hlavně pozor na 2T oleje,pionýr není motorovka
09:35:48
14.08.2023
14.08.2023
Bukaj
Jedna teoretická úvaha a otázka k fichtlovi:
Když motor "zvoní" (detonační hoření), děje se to proto, že zážeh je příliš brzy (ještě před dokončením komprese) a nikoli příliš pozdě, že ano?
Tedy je třeba snížit předstih zážehu.
Jawa 555 z roku 1958 - nastavil jsem předstih dle technické dokumentace (cca 2,8 - 3 mm před HÚ), ale později jsem si uvědomil, že předepsané palivo je BA80 a dnes je dostupné pouze BA95-100 - a čím vyšší oktanové číslo, tím rychlejší hoření směsi - tedy by předstih s použitím BA95 měl být nižší, než s původním BA80, používaným v 50. - 60. letech. Novější Pionýry mají předepsaný menší předstih (cca 1,5 mm před HÚ), ale s komplet přepracovaným motorem - jiný válec, tvar kanálů (časování) i hlava...
Máte někdo odzkoušený nějaký ideální předstih na 550/555 se soudobým palivem, nebo mám zkoušet metodou pokus-omyl?
Děkuji :)
www.facebook.com/10001301 6985817/.../15346073778422 7
Když motor "zvoní" (detonační hoření), děje se to proto, že zážeh je příliš brzy (ještě před dokončením komprese) a nikoli příliš pozdě, že ano?
Tedy je třeba snížit předstih zážehu.
Jawa 555 z roku 1958 - nastavil jsem předstih dle technické dokumentace (cca 2,8 - 3 mm před HÚ), ale později jsem si uvědomil, že předepsané palivo je BA80 a dnes je dostupné pouze BA95-100 - a čím vyšší oktanové číslo, tím rychlejší hoření směsi - tedy by předstih s použitím BA95 měl být nižší, než s původním BA80, používaným v 50. - 60. letech. Novější Pionýry mají předepsaný menší předstih (cca 1,5 mm před HÚ), ale s komplet přepracovaným motorem - jiný válec, tvar kanálů (časování) i hlava...
Máte někdo odzkoušený nějaký ideální předstih na 550/555 se soudobým palivem, nebo mám zkoušet metodou pokus-omyl?
Děkuji :)
www.facebook.com/10001301 6985817/.../15346073778422 7
08:11:44
14.08.2023
14.08.2023
Bukaj
-> Jirik_Tuňák1983 10.08.23 18:43:57: On tam má 4 kvalty
09:15:19
12.08.2023
12.08.2023
SO545
-> Don_pepe 10.08.23 20:52:48: podvozok riesim u tothto pana.
www.sinko-hightech.com/in dex.php?lang=sk
Top u nas. Vie co robi a robi to dokonale.
www.sinko-hightech.com/in dex.php?lang=sk
Top u nas. Vie co robi a robi to dokonale.
22:53:35
10.08.2023
10.08.2023
Jirik_Tuňák1983
-> vhml 10.08.23 22:33:05: Na telefonu docela blbě. Mám prasklej displej.
22:33:05
10.08.2023
10.08.2023
vhml
-> Jirik_Tuňák1983 10.08.23 16:57:22: ano, jak si to poznal?
20:52:48
10.08.2023
10.08.2023
Don_pepe
-> SO545 10.08.23 20:42:36: Ty to nebude motor, spíš něco rachtá v podvozku...
Já na to papíry nemám... A jo, Terka jezdí poměrně kudlu... sama! zásadně sama, na moto ji všichni okolo serou :D
Já na to papíry nemám... A jo, Terka jezdí poměrně kudlu... sama! zásadně sama, na moto ji všichni okolo serou :D
20:42:36
10.08.2023
10.08.2023
SO545
-> Don_pepe 10.08.23 20:33:04: a sakra.....tak to je iny motor....a ked nieco klepe tak nebrat na lahku vahu.
JA jazdim uz druhy rok desmo motor....tam je obcas zvukov...ale nic co by drazdilo.
Ako casto menite olej ? JAzdi sa pohoda...alebo aj palba ?
U mna olej po 4-5000km je ako z TDi ....interval na 12000km je cista ekoidea.
JA jazdim uz druhy rok desmo motor....tam je obcas zvukov...ale nic co by drazdilo.
Ako casto menite olej ? JAzdi sa pohoda...alebo aj palba ?
U mna olej po 4-5000km je ako z TDi ....interval na 12000km je cista ekoidea.
20:33:04
10.08.2023
10.08.2023
Don_pepe
-> SO545: S1000RR................
20:25:18
10.08.2023
10.08.2023
SO545
-> Don_pepe 10.08.23 20:07:19: aky baworak ? Tie obcas klepu zo zvyku...
Mal som zalusk preg rokmi na K1300R
Mal som zalusk preg rokmi na K1300R