skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
2306 po cca 40tkm
17:54:44
08.01.2010
08.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Ne, uz takhle mam jeden unasec na hovno zalepenej To je asi jako bych se te ptal jesis zkousel dotahnout buben u kyfky na 100Nm.
17:48:01
08.01.2010
08.01.2010
Syny
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tys to zkousel na 200Nm?
17:46:32
08.01.2010
08.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Praxe je takova ze se to vymacka kdyz to neutahnes poradne.
17:44:55
08.01.2010
08.01.2010
Syny
-> Labros: Ja od zacatku chapu co Pilot myslel - ze se prohne ten vnitrni krouzek loziska a tim se lozisko oddela, ale snazil sem se tady vymyslet jeste nejaky jiny mozny varianty, proc to odchazi, protoze je mi divny, ze zborcenim stredu loziska by se vzdy udelal drazka na horni vnejsi strane loziska...
Nakres vlecky sem daval Pilot, ja pouze obrazek upravil barvou a s otazkou jsem ho sem dal znovu. Kyvku bohuzel nemam, ale kazdy jiste vi jak to tam vypada, je to dost podobny... Velky plus v tej kosntrukci kyvky je, ze buben a zaroven naboj sedi oprenej o kuzel a ne o lozisko... O lozisko se opre taky, ale v pripade, ze by se o nej opiral moc a hrozila jeho deformace, tak se posune krouzek na poloose (ten na kterej tu vsichni nadavaj) a tim se defakto lozisko zachrani. Kazdopadne kyvka se utahuje 200Nm a sedi na kuzelu a lozsiko muze odsunout krouzek, takze na to lozisko pusobi mnohanasobne mensi sila nez u vlecky. Ale stejne si myslim, ze loziskum moc nepridaj Acka, protoze tim se ta hridle neustale stlacuje smerem k prevodovce a tim padem naboj tlaci na vnitrni krouzek loziska, vnejsi krouzek je ale oprenej o rameno, takze tim to lozisko dostava taky na prdel. No a o nejakym driftovani nebo litani do zatacek na hrane ani nemluve - tim spis pokud je u vlecky to lozisko opravdu nacaty tou velkou silou, kterou se utahuje...
Osobne bych se fakt nebal utahnout to na 200Nm a zkusit to, dle me se i tak nebude kroutici moment prenaset ozubenim a nevymacka se hridel... Ale je to jen odhad, chtelo by to spocitat... Teoreticky bych to mel i umet
Nakres vlecky sem daval Pilot, ja pouze obrazek upravil barvou a s otazkou jsem ho sem dal znovu. Kyvku bohuzel nemam, ale kazdy jiste vi jak to tam vypada, je to dost podobny... Velky plus v tej kosntrukci kyvky je, ze buben a zaroven naboj sedi oprenej o kuzel a ne o lozisko... O lozisko se opre taky, ale v pripade, ze by se o nej opiral moc a hrozila jeho deformace, tak se posune krouzek na poloose (ten na kterej tu vsichni nadavaj) a tim se defakto lozisko zachrani. Kazdopadne kyvka se utahuje 200Nm a sedi na kuzelu a lozsiko muze odsunout krouzek, takze na to lozisko pusobi mnohanasobne mensi sila nez u vlecky. Ale stejne si myslim, ze loziskum moc nepridaj Acka, protoze tim se ta hridle neustale stlacuje smerem k prevodovce a tim padem naboj tlaci na vnitrni krouzek loziska, vnejsi krouzek je ale oprenej o rameno, takze tim to lozisko dostava taky na prdel. No a o nejakym driftovani nebo litani do zatacek na hrane ani nemluve - tim spis pokud je u vlecky to lozisko opravdu nacaty tou velkou silou, kterou se utahuje...
Osobne bych se fakt nebal utahnout to na 200Nm a zkusit to, dle me se i tak nebude kroutici moment prenaset ozubenim a nevymacka se hridel... Ale je to jen odhad, chtelo by to spocitat... Teoreticky bych to mel i umet
14:03:37
08.01.2010
08.01.2010
Martin136COUPE
Jezdím ZKL od Února 2008 tj. skoro 30 000km s tukem LA 2-3. Asi rok byla vlečka originál po GO tj. vysoká koza. Pak přišly Sakyho 380ky jeté další rok a nyní asi půl roku jezdím kyvkové pružiny. Takže postupně zvětšuji áčka a namáhání nápravy.
Moment nevím jestli jestli je dodržen, ale matice sem natočil zpět jak byly. Vím že se mají dávat nové ale hov.. se stane.
Nic nehučí. Což je pěkné na to že ty nová ložiska byla plná prachu z řezání flexou a musel sem je hodinu máchat v benzínu.
Moment nevím jestli jestli je dodržen, ale matice sem natočil zpět jak byly. Vím že se mají dávat nové ale hov.. se stane.
Nic nehučí. Což je pěkné na to že ty nová ložiska byla plná prachu z řezání flexou a musel sem je hodinu máchat v benzínu.
13:53:00
08.01.2010
08.01.2010
Pilot 105
-> Labros: Spíš mikrometrem, ale otázka je jakou mají výrobní toleraci, aby se člověk něčeho vůbec doměřil.
13:41:50
08.01.2010
08.01.2010
Labros
-> Pilot 105: ale to by nezaručilo, že se matka nepovolí. Síla kterou působí matka na náboj (a opačně) musí být dost velká, ale síla, kterou působí náboj na ložisko už se může hodně lišit, podle toho, jaký je tření mezi nábojem a hřídelí. Tak co teda porovnat přesnou šuplerou tloušťku starýho a novýho ložiska (vnitřního kroužku)?
13:34:18
08.01.2010
08.01.2010
Pilot 105
-> Labros: Pokud by na to mělo takový vliv tření, tak by se to mohlo rovnou utahovat od oka a garantuji Ti, že na to aby si nalisoval ložiska a náboj nebudeš potřebovat na matici kroutící moment větší než 100 Nm.
13:33:00
08.01.2010
08.01.2010
Labros
-> Tuner#2: Ale prosímtě, ty to zase bereš hnedka osobně, já vůbec nemyslel na tebe a i jsem citoval někoho jiného. Tak klid.
No a s těma áčkama je to hodně zajímavá spojitost, mně teda odešlo jedno ZKL i s nulovým áčkem, ale to jsem tam měl tu bílou měkkou vazelínu.
Testovat ZKL - já je testuju, ale za poslední 3 roky mám naježděno necelých 7000km, takže toho moc nenatestuju.
No a s těma áčkama je to hodně zajímavá spojitost, mně teda odešlo jedno ZKL i s nulovým áčkem, ale to jsem tam měl tu bílou měkkou vazelínu.
Testovat ZKL - já je testuju, ale za poslední 3 roky mám naježděno necelých 7000km, takže toho moc nenatestuju.
13:11:14
08.01.2010
08.01.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Labros: Prosím Tě přečti si to celý než tady začneš psát blbosti. Ano původně jsem si to chybně vyložil, bavil jsem se s Pilotem 10min. a řešili jsme i něco jiného a prostě jsem to špatně pochopil a vyjasnili jsme si to až s příspěvkem petra s. Pilot to chápal od začátku, já si to blbě přebral, ale v diskuzi jsme se k tomu dobrali všichni, takže to co píšeš je bezpředmětné.
12:58:27
08.01.2010
08.01.2010
Labros
-> Pilot 105: Ok, tys teda deformaci vnitřního kroužku zmínil, ale jinak to asi zůstalo zhusta nepochopeno, protože tady čtu úvahy o axiálním předpětí (např."Podle me pokud to maly lozisko opravdu ma vuli v rameni, tak velky lozisko nemuze trpet pretazenim. Resp ze by vyssi utahovaci moment vic namahal lozisko v axialni ose.")
Stejně z toho podle mě moc nevyplývá. Materiál SKF může být úplně jinačí, než ZKL. Síla působící na vnitřní kroužek nezávisí jen na utahovacím momentu, ale hlavně na tření v závitu a mezi nábojem a hřídelem, což je kus od kusu jinačí.
Syny, jestli máš po ruce, dej prosím ještě nákres kyvky, pro porovnání.
Stejně z toho podle mě moc nevyplývá. Materiál SKF může být úplně jinačí, než ZKL. Síla působící na vnitřní kroužek nezávisí jen na utahovacím momentu, ale hlavně na tření v závitu a mezi nábojem a hřídelem, což je kus od kusu jinačí.
Syny, jestli máš po ruce, dej prosím ještě nákres kyvky, pro porovnání.
12:40:47
08.01.2010
08.01.2010
Pilot 105
-> Labros: Nezlob se na mě, ale pokud si někdo myslí, že si to chci nechat pro sebe, tak mě to prostě nakopne.;) Čas opravdu nemám, celou věc jsem řešil hlavně kvůli Honzovi, protože jsem mu chtěl pomoci, nebýt kamarádů kteří mě občas takhle nevědomky přinutí se zajímat o Škodoky, tak jsem o nich už 2 roky neslyšel.
Od začátku tady nepíši o ničem jiném než o možné deformaci středového kroužku ložiska vlivem velkého utahovacího momtentu matice. Pan Opravil pochopil celou situaci velmi dobře s ničím si nic neplete. Bohužel nic není podložené čísly, takže se jedná opravdu pouze o teorii, byť z jeho hlediska nejpravděpodobnější. Pokud si chce někdo zaplatit analýzu ložiska v laboratořích ZKL mohu to přes něj zařídit. Zbytek si přeberte jak chcete,
já mu mohu pouze velmi poděkovat za ochotu a čas který tomu objetoval.
Od začátku tady nepíši o ničem jiném než o možné deformaci středového kroužku ložiska vlivem velkého utahovacího momtentu matice. Pan Opravil pochopil celou situaci velmi dobře s ničím si nic neplete. Bohužel nic není podložené čísly, takže se jedná opravdu pouze o teorii, byť z jeho hlediska nejpravděpodobnější. Pokud si chce někdo zaplatit analýzu ložiska v laboratořích ZKL mohu to přes něj zařídit. Zbytek si přeberte jak chcete,
já mu mohu pouze velmi poděkovat za ochotu a čas který tomu objetoval.
12:30:08
08.01.2010
08.01.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Labros: Hele souhlas, ale ten konec sis teda moch fakt odpustit... Tomáš je hodně zaměstnaný člověk a přes den nemá čas tohle řešit a psát slohy, proto napsal, že mě to řekne osobně protože mě něco nesl do práce a já to sem napsal. Nic víc, pokud Ty jsi na virtu non stop, tak Tomáš ne.
12:10:30
08.01.2010
08.01.2010
Labros
Teď čtu, i když nevím jestli to chápu dobře, že COL asi spekuluje s tím, že příliš velkým utažením mohla nastat deformace vnitřního kroužku. To by bylo možné a mohlo by to vysvětlovat i předčasný opotřebení ložiska.
12:06:25
08.01.2010
08.01.2010
Labros
Nemám čas to číst celý, ale začátek od Tunera#2 a několik zajímavých příspěvků jsem přečetl.
Chtěl bych dodat:
1) vnitřní ložisko opravdu axiální sílu žádnou přenášet nemusí a ani nesmí, vnější kroužek má v trubce nějaký milimetr nebo půl místa v axiálním směru dovnitř (ven neomezeně)
2) z výkresu, co dával Syny, je vidět, že utahováním náboje se pouze stlačuje vnitřní kroužek ložiska. Matice tlačí náboj na vnitřní kroužek, který se opírá o osazení na hřídeli. Síla by se neměla a nesmí přenášet přes ložisko. To není jako u kuželíkovýho ložiska. Pán ze ZKL se mohl splést a představovat si situaci, jaká je na jiných autech.
3) Určitě se ložisko může zničit axiálními silami, ale ty závisejí na tom, jak rychle jezdíte do zatáčky a jak často jezdíte bokem, ne na utahovacím momentu. To, že 2306 musí přenášet axiální síly, jsem psal včera ke Žlutce, když tam někdo napsal, že našel nevýklopný ložisko, který by se údajně dalo použít místo 2306.
Takže závěr z toho žádnej nevyvozuju, dám prostor další diskuzi.
Ještě je zajímavý, že Pilot105 nemá čas psát slohový práce, ale jakmile jeho informace už jednou napíše někdo jiný, tak Pilot105 najednou má čas psát to ještě jednou
Chtěl bych dodat:
1) vnitřní ložisko opravdu axiální sílu žádnou přenášet nemusí a ani nesmí, vnější kroužek má v trubce nějaký milimetr nebo půl místa v axiálním směru dovnitř (ven neomezeně)
2) z výkresu, co dával Syny, je vidět, že utahováním náboje se pouze stlačuje vnitřní kroužek ložiska. Matice tlačí náboj na vnitřní kroužek, který se opírá o osazení na hřídeli. Síla by se neměla a nesmí přenášet přes ložisko. To není jako u kuželíkovýho ložiska. Pán ze ZKL se mohl splést a představovat si situaci, jaká je na jiných autech.
3) Určitě se ložisko může zničit axiálními silami, ale ty závisejí na tom, jak rychle jezdíte do zatáčky a jak často jezdíte bokem, ne na utahovacím momentu. To, že 2306 musí přenášet axiální síly, jsem psal včera ke Žlutce, když tam někdo napsal, že našel nevýklopný ložisko, který by se údajně dalo použít místo 2306.
Takže závěr z toho žádnej nevyvozuju, dám prostor další diskuzi.
Ještě je zajímavý, že Pilot105 nemá čas psát slohový práce, ale jakmile jeho informace už jednou napíše někdo jiný, tak Pilot105 najednou má čas psát to ještě jednou
11:49:02
08.01.2010
08.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Pilot 105: No to sem nemyslel ze budes hledat takovej parametr u loziska. Jesi nekdy stahnu strojnicky tabulky tak to pro danej material snad zjistim
10:51:39
08.01.2010
08.01.2010
Pilot 105
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Takže, žádný takový parametr jako "maximalni dovoleny tlak na material loziska" není k dispozici, jediná nová informace "ložiskové kroužky jsou vyráběny z oceli 14109 i 14209. Jsou kaleny na HRC61-63".
23:51:51
07.01.2010
07.01.2010
darklord
-> Matthes, záškodník z TechWebu: no tak to by som si aj odvodil, ale slo mi o to ci sa teda este chceme hrat aj na trecie sily a podobne voloviny ktore by to paradne skomplikovali... ak chceme vediet teoreticke maximum tak je to jednoduche
23:49:53
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ty Juzinovy vyfikundace me obcas serou, to furt nemohlo zobrazit vzorec.
23:48:53
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> darklord: Vzorec je takyto F=Mu/(0,75*d *tn(a+f))
Mu - utahovaci moment
d - malej prumer zavitu, tedy neporusena hridel bez vysky zavitu
a, f - uhel stoupani a treci uhel
F je pocitana sila samozrejme.
Mu - utahovaci moment
d - malej prumer zavitu, tedy neporusena hridel bez vysky zavitu
a, f - uhel stoupani a treci uhel
F je pocitana sila samozrejme.
23:47:50
07.01.2010
07.01.2010
COL
-> petr s:
no ja bych si na aute predstavoval servis lozisek (krom vymeny maziva) tak po 500.000 km..... no, holt to neni lokomotiva :o), no....
no ja bych si na aute predstavoval servis lozisek (krom vymeny maziva) tak po 500.000 km..... no, holt to neni lokomotiva :o), no....
23:44:12
07.01.2010
07.01.2010
COL
-> darklord: pro hrubej odhad rozhodne. Ten odhad bude horni, takze by nam to melo stacit.
23:43:19
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> COL: Jak jsem psal na TW, pokusím se ještě něco zjistit.
23:42:19
07.01.2010
07.01.2010
COL
Pilot 105 07.01.10 23:36:23 napsal: → Matthes, záškodník z TechWebu: Dobrej nápad, Honza bude testovat kvalitu SKF, Ty ukrajince a kdo se hlásí na ZKL?:)
Ja hlasim, ze SKF po nyni uz asi 25tkm s LGWA 2 zatim ok. Vadou na krase experimentu je neznamy utahovaci moment.
Ja hlasim, ze SKF po nyni uz asi 25tkm s LGWA 2 zatim ok. Vadou na krase experimentu je neznamy utahovaci moment.
23:41:52
07.01.2010
07.01.2010
darklord
-> COL: na tu axialnu silu hadam staci len vediet stupanie zavitu, alebo si to predstavujem jak hurvinek valku?
23:40:06
07.01.2010
07.01.2010
COL
-> Pilot 105: nicmene, pokud ta deformace nebyla uplne pruzna a nechala nasledky, tak by v ZKL mohli stanovit diagnozu, na co pacient umrel.... a take by mohli mit predstavu, jakou silou lze krouzek jeste bezpecne smacknout. Pak se bude muset tech 300NM prepocitat na ax. silu - ale na to by mohla byt nejaka tabulka nebo nomogram.
23:37:43
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> petr s: Na to bych se vysral
23:37:18
07.01.2010
07.01.2010
petr s
Tak je ještě varianta po 30 000 otočit ložiska
23:37:11
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> COL: No u toho myho vim 100% ze drazka byla nahore na vnejsi strane jak sem tu 3x psal uz
23:36:23
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Dobrej nápad, Honza bude testovat kvalitu SKF, Ty ukrajince a kdo se hlásí na ZKL?:)
23:35:43
07.01.2010
07.01.2010
COL
Jste si jisty, ze se to deje (nebo zacina) jen u vnejsi rady? Ja jsem tehdy dosel k zaveru, ze na tom lozisku z pocatku diskuze byla ta drazka na vnitrni strane.... ostatne ono staci u tohohle "self adjusting" loziska otocit stred o 180 st A hned je to naopak.... :o).
23:34:13
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> COL:
23:33:23
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Pilot 105: Momentak netreba mam metrovou trubku a osobni vahu. Musite mi ale pucit auto na kterym to budeme zkouset... Honza by to mohl otestovat kdyz s tim prisel
23:32:40
07.01.2010
07.01.2010
COL
Pilot 105 07.01.10 23:31:43 napsal: Tak to zkuste někdo přetanout na 500 Nm, momenťák zapůjčím a budeme sledovat dojezd.:)
si na to udelej zkusebni stav :o)
si na to udelej zkusebni stav :o)
23:31:43
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
Tak to zkuste někdo přetanout na 500 Nm, momenťák zapůjčím a budeme sledovat dojezd.:)
23:28:38
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Praveze ne, dost vlecek dojelo na to, ze to lidi malo utahli a pak se jim unasece vymackaly...
23:26:22
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> petr s: vsak jo... Ale osobne si myslim, ze i 200Nm by v pohode dokazalo prenest tocivej moment trenim aniz by se hridel oprel zubama o naboj... U kyvky vim ze to je jinak diky kuzelu, ale kdyz to je utazeny na 200Nm, tak sem klinek rukou vytahl i po 2000km... Ale tma to je taky dany tim, ze buben sedi na velkej plose kuzelo no... Ono ta kyvka zase tak spatna neni no :)
23:21:37
07.01.2010
07.01.2010
petr s
-> Syny: Když vezmu kyvku kde ložisko sedí celou plochou a je utaženo menší silou tak ložiska vydrží minimálně jednou tolik
23:20:44
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> Tuner#2: Z nakresu je stejna plocha jak naboje tak opernyho krouzku na hrideli...
23:20:04
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Pilot 105 07.01.10 23:15:35: Hosi, ale to otlaceny ty drazky na krouzku loziska... tam maji byt. V techto mistech jsou ty drazky se stejnym prumerem jako zbytek hridele kde je lozisko, az za loziskem jsou to ty drazky pro unasec s mensim prumerem. Takze to tam takhle sedi vzdy. Coz ukazuje ze to neni navrzeny uplne debilne a ze ten krouzek je podepreny...
23:18:28
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> Pilot 105: v tom pripade by se prohnul ten stred mirne dolu (mysleno k ose hridele) a ty kulicky by meli vetsi vuli => nemohli by vydrit drazku... Ne?
23:17:58
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> Syny: Bavíme se tady o setinách a i ty mohou mí vliv na životnost, proto jsem Ti třeba nedoporučoval natloukat ty slabounké kroužky do bubnů.;)
23:17:26
07.01.2010
07.01.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Syny: Protože na vnějšku na to tlačí náboj, který nemá úplnou dosedací plochu a působí na to více jako "hrot" a jak známo čím menší styčná plocha, tím větší tlak. Proto se to na straně u hřídele nezbortí neb je tam celý plný opěrný kroužek.
23:15:35
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> Syny: Otázka je jestli to nesedí až po té deformaci střed. kroužku.
23:14:18
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> Tuner#2: Ale proc vzdy na vnejsku? Kdyby se ten vnirni krouzek prohnul, tak to bude tlacit na obe rady tech kulicek...
23:13:28
07.01.2010
07.01.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Tuner#2: Ja to chapal prvne jak si o tom zacal, ale proste se mi nezda ze by soudruzi byli idoti. Proto bych chtel vedet dovoleny tlak na material toho loziska...
23:12:44
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> Pilot 105: Jj, na to sem taky koukal... Ale zase jak sem dal fotku dole -> Matthes, záškodník z TechWebu 07.01.10 21:17:02: tak tady je videt ze to tam sedi asi...
23:12:01
07.01.2010
07.01.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
petr s 07.01.10 22:55:48 napsal:
Podle mne se zbortí střed a zmizne vůle v ložiskuBingo, teď jsem to pochopil i já. Když jsme debatovali narychlo s Pilotem při odchodu z práce tak jsem si myslel, že tím jak to náboj natlačí tou silou, tak že se zbortí ta klec a kuličky stratí svou přirozenou vůli, proto jsem to popsal blbě. Teď už to chápu a je to dobré vysvětlení.
Podle mne se zbortí střed a zmizne vůle v ložiskuBingo, teď jsem to pochopil i já. Když jsme debatovali narychlo s Pilotem při odchodu z práce tak jsem si myslel, že tím jak to náboj natlačí tou silou, tak že se zbortí ta klec a kuličky stratí svou přirozenou vůli, proto jsem to popsal blbě. Teď už to chápu a je to dobré vysvětlení.
23:09:40
07.01.2010
07.01.2010
Pilot 105
-> Syny: Třeba proto, že středový kroužek je na vnější straně špatně podepřený, což byla další věc která se mu nelíbila, kroužek by měl být dokonale podepřen hřídelí v celé ploše a pokud vím tak drážkování má o něco menší průměr.
23:08:02
07.01.2010
07.01.2010
Syny
-> petr s: jo jasnyyyy, to je jako videt hrana ty drazky ze tou hrideli... OK :)