skládáme nápravu...

prohledat
6481 příspěvků (zobrazeno 151 až 200) od 23.09.2007 do 29.03.2024, založil/a T
řadit dle data
10:26:49
09.02.2023
MVM
-> vhml 09.02.23 10:07:30: Tak klasika to je uprostřed volný, dáš to na zem,propruziš, a zůstanou kola v odklonu 3
10:07:30
09.02.2023
vhml
-> MVM 09.02.23 09:53:48: a když chceš mít hustě tvrdej podvozek, tak to prostě lízneš víc 3
09:53:48
09.02.2023
MVM
-> vhml: Když delam převodovku, tak ty vika vzdycky liznu. Ale nohavice a plechový půlkule byvaji zevnitř vydřený,je nutný je pootočit tak jak to bylo zvyklý chodit. A ta vůle to je takovy nutný zlo. Buďto to chodí moc těsně a nebo to ma trochu vůli. Je dobrý to zas nehrotit, do extremu.. 4
08:36:03
09.02.2023
vhml
-> minno 09.02.23 08:18:29: já jsem ty dekly utáčel.
08:18:29
09.02.2023
minno
-> Robert 106 08.02.23 22:35:09: Horšie je, že toto sa môže stať aj pri nových komponentoch. Mne sa to tak stalo. Vyskladal som si fungl novú prevodovku, aj dekly diferáku boli nové. Novú nápravu som už jazdil (aj nohavice nové). Rozhodil som auto, že vymením prevodovku. Celá náprava aj s agregátom von. Nápravu som oddelil od prevodovky a šiel ju skompletovať s novou prevodovkou. A ejha, na L strane vakl jak sviňa, možno ten 1 mm, ako máš ty. P strana ok. Našťastie som mal doma viac kusov použitých deklov diferáku zo starých prevodoviek, tak som začal merať a vyberať. Lenže ony tie dekly sa líšia aj vybratím zo strany od diferáku, kde sa dávajú vymedzovacie podložky. Našťastie jeden z deklov bol z tejto strany rozmerovo totožný, tak som ho tam dal a už sedela aj polnáprava.

Vydržalo mi to takto necelý rok, pretože znova sa objavil olej v brzde, tak šlo všetko kyvkové z domu, do auta som dal vlečku a odvtedy chodím vysmiaty...3



Edit: riešením na vakl ešte môže byť osústruženie dosadacej plochy príruby diferenciálu.
upraveno 1x, naposled 09.02.2023 08:21:32
23:02:38
08.02.2023
Eidy
-> Robert 106 08.02.23 22:35:09: Tak určitě to není super, že jo. Většinou bývá problém v tom, že se vytáhne plech příruby kolem matic. Omrkni to a sklepni to do roviny nebo lehce na druhou stranu a zkus to složit. Jinak bys musel použít jiný víko na převodovku, ale to znamená nově vymezit vůli diferáku.
22:35:09
08.02.2023
Robert 106
Prosím o radu,



při výměně poloosy na kyvce jsem při zpětné montáži zjistil,

že mám v kloubu nohavice s převodovkou vůli a to i bez jakéhokoliv těsnění.

V knížce píšou, že se mají přidávat těsnění dokud nejde s poloosou zlehka hýbat z toho

usuzuji, že bez těsnění to má být na těsno. I původní prohnilá nohavice má úplně stejnou vůli.

Přitom původně tam bylo těsněni skoro 1 mm. Dal jsem tam nejslabší těsnění a bude tam vakl něco pod 1 mm. Ač nerad jsem vyndal dekl diferáku a když ho přiložím k přírubě poloosy tak tam je prostě vůle.



Je to problém ?



Díky
13:44:03
08.02.2023
MOLSO
-> P@WL: okolo 18 mm je super ...ked mas vystruznik 18h7 a nvy zvislak ma 17.8 mm 3
06:35:43
08.02.2023
P@WL
Včera na večer som si v dielni spomenul na požiadavku od Minna na zmeranie priemerov na nových zvyslákoch

-> minno 30.01.23 14:44:03:



Všetky mali okolo tých 18mm, moc na presno sa mi to zle meralo jednou rukou... 3
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od P@WL vložen 08.02.2023 06:35:43
upraveno 2x, naposled 08.02.2023 06:39:52
16:57:29
07.02.2023
saskyn2
-> Milan 136 07.02.23 13:01:33: no uvidíme, bud to půjde nebo ne. I tak dík4
15:16:10
07.02.2023
minno
-> Eidy 07.02.23 11:41:37: Značka je fixou poznačená aj na tele matice, áno je to v mieste drážky, len to blbo vidno.

Áno, výpočty tak, ako uvádzaš, ale vidíme, ako sa bežne v praxi doťahuje3 Doťahovať to len tak rukou bez momenťáka, tak to človek možno pretiahne ešte viac.

Tento spoj sa navyše doťahuje moment + na závlačkový otvor, takže doťahovať to na sucho, vyšlo by to možno nastejno. Ja som to po dotiahnutí takto namazané trochu povolil k závlačkovému otvoru.
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od minno vložen 07.02.2023 15:16:10
13:01:33
07.02.2023
Milan 136
-> saskyn2 07.02.23 12:14:44: Jo. Taky tu takovej je. A pořád se mu něco vrací s vypadanýma šroubama atd. Kola po něm nepovolíš. Tak to fakt dělat nechci 3



-> saskyn2 07.02.23 12:55:26: Dělal asi jednou. Ale jen olej. Jak přesně tam je to čerpadlo přístupný na vyndání už si nevybavím.
upraveno 1x, naposled 07.02.2023 13:02:06
12:55:26
07.02.2023
saskyn2
-> Milan 136 07.02.23 10:12:03: hele když už tě tu mám, dělal si někdy olej v samosvoru na RS/GTI/CUPRA? Jeden virták to chce udělat, olej není problém, ale nevím jestli tam je místo na vyndání čerpadla k vyčištění sítka.
12:14:44
07.02.2023
saskyn2
-> palinator 07.02.23 10:26:33: zrovna tsi svíčky dělám že značím polohu.

-> Milan 136 07.02.23 10:12:03: hele kolik takových lidí znáš

Já asi jen tebe3 naopak znám lidi co vše berou na pistol ani to ručně nekontroluje.
11:41:37
07.02.2023
Eidy
-> minno 07.02.23 10:43:14: Jestli byla ta značka do drážky, tak to vypadá jako trochu, ale zkus si těch 30° pootočit nasucho momenťákem.

Pokud vezmu, že tam je stoupání závitu třeba 1,25, tak při 30° natočení matice to vychází na desetinu mm stlačení/natažení. Při stoupání závitu 1,5 je to 0,125 mm.To už je na tak krátkým spoji slušný.
11:40:58
07.02.2023
minno
-> vhml: Hm, tiež zaujímavé poznatky.



Inak dobre ste sa chytili diskusie1
11:22:41
07.02.2023
MVM
-> vhml: Asi tak.. No jeden takovej podobnej vzduchovým urval při montáži M8 na přítlačáku. A došel za mnou.. jelikož ví.. jestli doma memam MPi Felicia setrvák..3
10:43:14
07.02.2023
minno
Test so značkou. Nasucho dotiahnuté, označené, matica vykrútená až na koniec (nezhodená, ostala na poslednom závite), zavit navazelinovaný (mierne aj spodok matice). Dotiahnuté a tu je výsledok. Len o kúsok ďalej, ako nasucho.
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od minno vložen 07.02.2023 10:43:14
upraveno 1x, naposled 07.02.2023 10:43:39
10:38:46
07.02.2023
vhml
Ještě pár zajímavostí z praxe -



Loctite 270 , vysokopevností lepidlo. Ještě před pár lety měli recepturu s takovým třením, že šroub, byl-li utažen jen na moment, šel povolit snáze, než když se tam to lepidlo nedalo. Protože prostě utažen nikdy nebyl. Teď už to nějak vyřešili.



Interflon Lube TF - nějaká obdoba WDčka. Máme naměřeno, že po jeho použití má šroub "standartní" tření , takže je možno s tím libovolně mazat bez zásadního vlivu na výsledek.
10:26:33
07.02.2023
palinator
Mi připomínáte jak jsem na TSI měnil svíčky, podle TPI se mělo dbát na správnou polohu jiskřiště, tak jsem koupil origo svíčky, momenťák, udělal podle předpisu a protože jsem si poznačil polohy jiskřišť, docela jsem čuměl o jaký úhel se vzájemně lišily... 3
10:12:03
07.02.2023
Milan 136
-> saskyn2 07.02.23 09:27:39: Tak jsem asi divnej.
10:08:28
07.02.2023
dragon_cb_cz
Já momenťák používám hlavně na karbonový díly - ale občas mají předepsaný tak malý momenty, že už se do rozsahu nevejdu. A momentový šroubováky na hodnoty pod 1 Nm jsou tak drahý, že tolik dílů asi za život zničit nestihnu 3



A pak ta zmíněná čistota závitu... Na novým kole jsem teď laboroval se zajížděním sedlovky. Když jsem sundal výrobcem dodanou objímku a protáhnul v ní závit, tak jsem se nestačil divit, co z toho lezlo za bordel - nehledě na to, že nebyl dovrtaný/doříznutý až na konec, takže se ten šroub spíš opíral koncem. No stejně jsem nakonec dal jinou dvojitou...



Obecně si ale momenťák beru hlavně tam, kde se bojím, že bych to dotáhnul spíš málo než moc a uvolnění za provozu by nejspíš vedlo k destrukci dílu. Třeba kliky na čtyřhran mají od některých výrobců předepsáno i přes 60 Nm, s čímž se na kole ve stojanu kde protipáka je jen druhá (17cm dlouhá) klika docela peru a bez momenťáku bych se na to stopro vysral dřív. Často při tom dotahování chytám pochyby, jestli ten momenťák vůbec funguje, že už to tam musí být 1



No a pak stejně narazím na levý závit a mám smůlu 3
upraveno 1x, naposled 07.02.2023 10:08:51
09:27:39
07.02.2023
saskyn2
Tak neznám nikoho v servisu kdo šaší s momentákem. To by nic nevydělal. Jediný asi šrouby na hlavě motoru bych si teda nelajznul, ale jinak třeba podvozek normálně pistolí plus to pak ještě přetáhnu růčo, za ty roky mám moment v ruce3
08:42:43
07.02.2023
Eidy
Mimochodem tohle video je super ukázkou toho, jakou sílu vyvine různá velikost šroubu resp. závitu. S velikostí závitu roste tření a ve výsledku několik malých šroubů udělá větší přítlak než jeden velký šroub.

Pick The Screw That Makes More Power? Big, Medium or Small?
08:28:23
07.02.2023
Eidy
-> vhml 07.02.23 08:01:44: Třeba to má nastavený pořád na 24 Nm, aby něco nezničil. 3
08:01:44
07.02.2023
vhml
-> MVM 07.02.23 07:52:48: teď v Rakousku při závodech nám tam taky frajer utahoval všechno od M8 po jemnou M12 jedním vzduchovým rázákem na kola. Ale jelikož nás tam uprostřed noci zachránil a vyřešil ohnutý rameno, tak mi bylo blbý ho zmrdat 3
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od vhml vložen 07.02.2023 08:01:44
07:52:48
07.02.2023
MVM
-> vhml 07.02.23 07:07:15: Nemyslím si ale,že šrouby na podvozku škodovky se při utažení na Nm dle dílenské prodlužují. A hlavně to mezní napětí člověk cití v ruce, kdy ten spojovány závit měkne. Což je ale už v háji.

Taky občas když spěchám, nebo neni prostor pro momenťák to rvu rukou na krev, a šrouby od M10 dál rozumnej člověk s klasickou řáčnou neutrhne. Znam lidi ze servisu co všecko povolují i utahuji rázovým utahovákem. A tim vic,co nastala doba Aku. Od rána to drži v tlapě,řekl bych že i svíčky je schopnej s tim delat 1
07:07:15
07.02.2023
vhml
-> minno 06.02.23 19:36:11: jak píše Eidy, posuvkou nenaměříš nic. Musel bys porovnávat úhly od dosednutí matice ( tj. předutáhnout třeba na 20Nm ) . Když potřebujeme změřit skutečný natažení šroubu a tím i reálnou předepínací sílu, tak se na oba konce nabrousí plochy a změří se to ultrazvukem.







-> MVM 06.02.23 18:03:58: to jsem taky viděl. Ale to už byly šrouby, který do díry dáváš jeřábem 3
upraveno 1x, naposled 07.02.2023 07:08:29
22:41:51
06.02.2023
minno
-> Eidy 06.02.23 21:03:56: Označiť radiálnu polohu matky ma v rýchlosti toho pokusu nenapadlo :) Ale môžem ešte zopakovať. Áno, merané šublerou, ale opakovane a na viacerých miestach.

Je mi jasné, že vo výsledku to dotiahnuté nebolo rovnako, aj malý uhol otočenia matice môže znamenať veľa Nm, len som chcel poukázať, že to zrejme nebude až také peklo. Aspoň v tomto prípade.



Každopádne je to ale zaujímavé a "sranda", ako sa to líši od okolností.
22:19:14
06.02.2023
StepaNoFUN
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Hele asi dokonce jen ty mezitypy v customu (predface kastle a EcoBlue motor). Mame z ty doby 3 EcoBlue ve velkejch a no problem. Ale maj najeto min.. max 90 zatim.

Ale mne ji delali v 60ti...
upraveno 1x, naposled 06.02.2023 22:21:45
21:53:52
06.02.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> StepaNoFUN: Ale to byly jen predfejslift, ne? Ja se snad bat nemusim 3
21:41:58
06.02.2023
StepaNoFUN
-> MVM: To nesmíš bejt konstruktér Fordu... Kterej změní materiál těsnění hlavy (asi ekonomika) a zbytek nechá bejt... A tak v 60tis. se dělá na záruku repas hlavy a dává nový těsnění. Neoficiálně přiznáno, že to není vada, ale vlastnost. :-/
21:15:45
06.02.2023
MVM
-> minno: Ideálně bys musel znát materiál šroubu, materiál matky. Většinou bývá matice větší bláto než šroub. A šrouby utahuješ obecně maximálně na mez pružnosti. Samozřejmě neřeším teď žádný speciálně definováný šrouby ojnic,nebo šrouby hlav válců. Tam je možný přesně stanovit prodloužení a je na to ten spoj vymyšlený.
21:03:56
06.02.2023
Eidy
-> minno 06.02.23 19:36:11: Předpokládám, žes to měřil posuvkou. Jenže to nejsou broušený součástky a záleží spíš, kde přesně to změříš. Daleko lepší by byl pokus, kdyby sis označil místo na matce a porovnal úhel natočení mezi "suchým a namazaným" pokusem. Každopádně já když utahuju hlavu motoru, tak všechno namažu dle návodu, utáhnu všechno na 20Nm, udělám si fixou na matkách čáru v jednom směru a pak utahuju postupně na 90 Nm dle návodu. Ve výsledku mám matky "rozházený" v rozmezí asi 100°. No a pak utáhnu všechny stejně podle té nejvíc utažené.
19:36:11
06.02.2023
minno
Pre vlastnú potrebu / dobrý pocit / zvedavosť, či som to moc nedosral (moc nepretiahol) tým, keď som čapy na náprave dotiahol so závitmi namazanými vazelínou momentom podľa knihy, som vykonal malý subjektívny test.



Zvislákový silentblok, starý čap, vyskladané ako v ramene.

1. pokus závity odmastené, úplne nasucho, 70 Nm

2. pokus namastené vazelínou, 70 Nm.



1. sa pocitovo doťahovalo trochu horšie, bolo cítiť, že to ide nasucho, pocit "zadrhávania".

2. pocitovo doťahovanie o niečo ľahšie / lepšie.



Výsledok: vzdialenosť matky od konca šróbu v obidvoch prípadoch cca rovnaká. Nič sa nezbortilo, nič sa nenatiahlo, nič neprasklo.



Povoliť to šlo v obidvoch prípadoch pocitovo asi narovnako, pocit z povoľovania taký, že to bolo dotiahnuté v oboch prípadoch tak nejako "normálne/dobre" ;.



Záver nech si každý urobí sám. Určite na to treba myslieť a dávať si pozor ako čo robím, ale na druhej strane ideály v tom ťažko hľadať a určitá dimenzácia a blbovzdornosť tých súčiastok tam tiež je.
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od minno vložen 06.02.2023 19:36:11
19:23:52
06.02.2023
hans1
-> MVM 06.02.23 18:03:58: 52 u stabiláků ČKD je jak uveden dotahovací moment tak prodloužení šroubu(hlava ojnice,hlavní ložiska) takže pokud máš jak a čím změřit tak by to šlo teoreticky dotáhnout ne na moment ale na prodloužení
19:16:53
06.02.2023
minno
-> MVM: 158
18:03:58
06.02.2023
MVM
-> minno: Hrozně moc udělá to mazivo,respektive čím to namažeš. Tzn.pokud máš vyloženě suchý spoj a chceš to utahovat na Nm exaktně podle knížky, tak to stríkni lehce WD40. Pokud to namažeš vazelínou,grafitkou,měden kou. Tak to prostě dotahneš trocha víc. Obecně pokud nebudeš dávat na klíč nástavec abys měl delší páku. Tak jsou klasický plochý/očkoplochý klíče vymyšlený tak rozměrově, abys ten šroub utahnul běžnou silou,a bylo to ok. Nebo je poučka že dotáhneš matku na dotyk lehce rukou, a potom o 90° kličem.

Ale vždycky závisí na materiálu (pevnosti) šroubu.

Pro zajímavost na obřích motorech lodí a pod M.A.N. Se hydraulicky natáhne šroub předepsanou osovou silou,matka se utáhne na dotyk, a hyraulika se uvolni.

1
17:18:19
06.02.2023
minno
-> Matthes, záškodník z TechWebu 06.02.23 16:33:23: Andrta pozriem. Ale myslím, že o mazaní tam nie je nič. Jemne potrieť závity olejom sa uvádza až pri hlavových šróboch 135/6.



No, aby sa čert v tom vyznal.



A dotiahúť momenťákom na jeden šup sa tiež často kvôli obmedzenému priestoru nedá :)
16:33:23
06.02.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
Nebylo v Andrtovi napsáno, že každej šroubovej spoj se má mazat? Vyjímku podle mě uvádí výrobce v tabulce pro danou servisní operaci. Třeba Frod u některejch aut zakazuje mazat kolový šrouby. Třeba John Deere předepisuje u kritickejch spojů (např. šrouby hlavy) dokonce konkrétní mazivo (ne že bych to vždycky nemazal tím, co je po ruce).



Pak jsou experti, co třeba nevyčistěj slepý díry v bloku a když dotahujou hlavový šrouby, tak jim konec závitu dosedne do těch sraček na dně díry dříve než se opře hlava šroubu o hlavu motoru... To samý, když někdo hlavový šrouby namaže moc a v tý slepý díře se udělá hladina oleje...



Pak málo kdo řeší, že při dotahování momenťákem by se měla na šroub vyvíjet trvalá síla a ne, aby člověk utahoval šroub po 15 ° nebo po pár zoubcích na ráčně (jako pořád přehmatávat), to je taky špatně.
15:58:33
06.02.2023
hans1
-> minno 06.02.23 13:14:55: protože všechno s citem mažu(včetně matic kol) tak momenťák používám pouze na hlavu,ojnice,kliku(to nemažu)
15:55:03
06.02.2023
vhml
-> minno 06.02.23 15:52:54: no že z utahovacího momentu se 10% energie využije na předepnutí šroubu a 90% na tření. Takže pokud o 10% snížíš tření, tak na předepnutí šroubu využiješ najednou 20% energie, tj. dvojnásobek.
15:54:44
06.02.2023
dragon_cb_cz
-> vhml 06.02.23 15:40:54: To je pro jaký případ ten graf?
15:52:54
06.02.2023
minno
-> vhml: Áno, Nm na momenťáku budú rovnaké, ale vo výsledku tú maticu utiahnem viac otáčok a šrób viac natiahnem.



Ale hej, je to blbosť, ono to šmykové trenie na závite sa aj tak líši od ďalších X okolností, zrnitosť povrchu (zinok / FE povrch), teplota...



Tomu obrázku aj tak nerozumiem1
15:50:10
06.02.2023
Bukaj
-> minno 06.02.23 15:36:42: Nevím o kolik %, ale pocitový rozdíl tření suchý/namazaný závit (a třecí plochy hlavy šroubu či matice) je poměrně výrazný. Další otázka zní, kolik z toho udělá tření na závitu a kolik tření na podložce/hlavě šroubu (matici)...



Já bych se třeba bál dotahovat nasucho šroubové spoje dvou rozdílných kovových materiálů (třeba šrouby hlavy - ocel/hliník) - jednak aby třením nezmršily závity, druhak abych to ještě někdy v budoucnu byl schopen povolit...3
15:40:54
06.02.2023
vhml
-> minno 06.02.23 15:36:42: Nm budou pořád stejné. Ale kvůli Nm to neutahuješ. To je jen strašně jednoduchej a blbej systém jak přepočítávat osovou sílu na nějakou měřitelnou jednotku.



A ano, může to být klidně dvojnásobek síly.
zvětšit skládáme nápravu... - obrázek od vhml vložen 06.02.2023 15:40:54
15:36:42
06.02.2023
minno
-> vhml: Čo znamená obrovské? Ak maticu, ktorá sa má doťahovať suchá 70 Nm, dotiahnem na tento moment namazanú, je z toho vo výsledku, koľko, 200 Nm?1
15:10:48
06.02.2023
vhml
-> minno 06.02.23 13:14:55: již jsem to tu psal několikrát. Ty rozdíly suchý/namazaný jsou tak obrovské, že skoro nemá smysl používat momenťák. Zařízení na správné utažení šroubu začíná na 20000 Eur. Zbytek je jenom hádání výsledku.
upraveno 1x, naposled 06.02.2023 15:11:37
15:00:14
06.02.2023
StepaNoFUN
-> isti: To je to, že to dorveš na krev a moment počkáš, jestli to nepraskne.
14:53:41
06.02.2023
isti
-> minno: Čo je to moment?3
Extreme Tyres