Pro srovnání
3.6-300až400 MPa
4.6 4.8 400až500 MPa
5.6 5.8 500až600 MPa
6.8 600až700 MPa
8.8 800až900 MPa
9.8 900až1000 MPa
10.9 1000až1100MPa
12.9 1200až1300MPa
Číslo za tečkou označuje poměr meze kluzu k pevnosti v tahu. tzn že.8 je 80% atd.
U starých pevností dle staré normy to je takhle
4A 340-420 MPa (11 343, 10 340, 11 343 )
4D 340-550 (10 370, 11 343)
4S 400-550 (11 343)
5D 500-700 (11 500, 11 523, 11 600, 12 040)
5S 500-700 (11 373, 11 107)
6S 600-800 (14 240)
8E 800-950 (14 240)
8G 800-1000 (12 042, 13 240)
10G 1100-1300 (14 338)
10K 1000-1200 (14 240,12 042,15 230)
Šrouby co drží brzdiče jsou původně 8G
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
pevnosti šroubů
No tak já znám jen starý značení 5s...8G,10G,12G
10G jsou v hlavě u škodky
10G jsou v hlavě u škodky

-> havlik: já myslím na V6 motoru
drzak trmenu je urcite pevnejsi.. a ty male sroubky drzaku ty uz jsou mene pevne..
a myslíte, že když sem použil pevnostní šrouby 8,8 na držáky třemů 4-pístů, že je to OK?...nebo i ty jsou původně vyšší pevnosti?..(10,9) ?
-> Saky: nejsou z 10,9-ky? na skodovku
-> Saky: dík...
otazka co je to staci to.. original jsou 12,9
nicmene bezne se prodavaj stefty pouze rezany na soustruhu a taky to nejak drzi.. ono musis vzit v uvahu ze je vse predimenzovany a zvlast na kolech.. nicmee pokud bych je delal ja tak ybch do rezanejch zavitu nesel ..
nicmene bezne se prodavaj stefty pouze rezany na soustruhu a taky to nejak drzi.. ono musis vzit v uvahu ze je vse predimenzovany a zvlast na kolech.. nicmee pokud bych je delal ja tak ybch do rezanejch zavitu nesel ..
kolik by měli bejt štefty na kola?nechal jsem je udělat ze šroubů 10.9 stačí to?kolik má orig. šteft?
-> David V6: i škodovka má 12.9 šrouby na setrváku

Hele šrouby 12,9 jsou mám je v autě na setrváku a je dost těžký je ale sehnat.A to číslo označuje celkovou pevnost šroubu nejen střih ale i tah a otlačení.Jinak podle pevnosti se i šrouby utahujou. nato jsou taky tabulky ale jinak ti stačí základy ze střední školy a už víš co tam dát
-> RomanT: to je blbost pevnost v tahu i na strih je dana pouze pevnosti v tahu daneho materialu a nejakyma konstantama ktery nejsou dulezity, a vzdy sroub s vetsim cislem tedy s vetsi pevnosti v tahu snese vic jak na tah, tak na strih.. samozrejme porovnavameli stejne prumery sroubu.. vzdyt je to jasne patrne z tech vzorcu i z tech tabulek... nicmene je mnoho sroubovych spoju kde je nizsi pevnost spoje schvalne,..
-> RomanT: jinak ses si jistej ze 8,8 je na kola? to snad ne - a k brzdam, treba kdyz koupis desky, tak ty srouby v krabicce sou 10,9
Ale jak rikam - ja tomu nerozumet, jase rad necham poucit


-> Saky: jinak nevim jak si to myslel, ale treba namym audinackym motoru je tech 8,8cek celkem dost - ale tech 10,9 a 12,9 je vic, to jo :) ale kdyz to budu brat tak, co sem vypozoroval, tak na strih by mely bejt nejlepsi 12,9tky, pac drzej treba setrvak
-> Saky: tak aspon aby se tu nekdo neco priucil-vsadim se ze tu polovina lidi ani nevi, ze neco jako namahani v tahu nebo ve strihu existuje. jinak oni v tom maj malinko hokej i odbornici treba v brnenskejch pobockach FABORY - v jedny mi rekli ze jejvetsi zatez ve strihu snesou srouby 10,9, ve druhy ze 12,9 - tak sem z toho malinko jelen :) 10,9 by melo bejt podle me nejlepsi na strih a 12,9 na tah? kdo je tu odbornik??
mimochodem to ze se nekomu ulomi sroub jeste neznamena ze je to spatnym sroubem nybrz vetsinou je to spatnym utazenim.. to jsou ty "momenty v ruce" a kecy typu momentak pouziva jen vul.. a dalsi duvod je pouziti spatneho typu sroubu.. misto specialnich (nesehnatelnych nebo vyrabenych na zakazku s osazenim) se da beznej celozavitovej podle CSN (ktery se da bezne koupit) u ktereho je namáhání na střih o nějákych cca 40pct menší, takže i pokud je ve škodovce šroub 8,8 a vy ho nahradíte "pevnostním" 10,9 tak stejně únosnost na střih bude u toho pevnějšího menší .. jinak sroubu s pevnosti nad 8,8 zas tak moc v aute neni.. snad jen brzdy a kola nic vic.. nicméně si stejně myslím že tahle tabulka nikomu nic neřekne je to jen okecanej výcuc s tabulek, ještě mohli aspoň popsat význam dopňkové číslice který číslo značí zinkování niklování bez povrchovky atd.. to člověk vždycky zapomene..
kdyby to někoho zajímalo (jako že by mělo
) a někdo nevěděl, proč se mu tak často ulomí to bláto, který prodávaj v klasickým železářství s označením 8,8 :) tak by si tohle mohl přečíst 
první : www.fsid.cvut.cz/~lukavsk y/.../srouby.ppt
druhej: www.pozemni-stavitelstvi. wz.cz/dkk24.php


první : www.fsid.cvut.cz/~lukavsk y/.../srouby.ppt
druhej: www.pozemni-stavitelstvi. wz.cz/dkk24.php