skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
vlečka
-> Jarda: je to možný.... já mám taky 85 a sundání i zpětné nalisování dalo zabrat.
-> Pavel P..: no nevim, jestli je to prasackym jezdenim, dal jsem tam hridel s unasecem z 85 a tam je presah a s tim autem bylo dost prasacky jezdeno - dojezdeno
mam rapida, kterej nema nic najeto a sundam to na obouch stranach rukou - je to r.1989 a prasacky ten deda nejezdil, na zlutym r.1988 to slo taky sundat rukou, ale rozebiral jsem nejake napravy ze starsich stotricitek a tam jsem s tim mel co delat i stahovakem...
tak mi prijde, ze na prvnich vleckach se to delalo s presahem a pak od urciteho roku ne...
mam rapida, kterej nema nic najeto a sundam to na obouch stranach rukou - je to r.1989 a prasacky ten deda nejezdil, na zlutym r.1988 to slo taky sundat rukou, ale rozebiral jsem nejake napravy ze starsich stotricitek a tam jsem s tim mel co delat i stahovakem...
tak mi prijde, ze na prvnich vleckach se to delalo s presahem a pak od urciteho roku ne...

-> Jarda: jak to jde do sebe lehce rukou nebo klepnutím o ponk tak je to špatně a pak to tam pracuje a matice se povolují.. jak to jde lehce tak tam prostě je byť minimální vůle a při prasečím ježdění se prostě pomalinku, polehounku zvětšuje a zvětšuje až je vůle největší a matici to prostě povolí a kolo odletí..... takže pokud to nejde ruční sílou ale lisem tak se tam ta vůle nevymačká, protože se to nehejbe.
je to prostě o tom jak kdo prasácky jezdí.... na mojí škodovkce kde ta náprava měla najeto 105tis km ty náboje drželi tak že jsem s tim zápasil stahovákem s metrovou trubku a po půlotáčkách je pracně sundaval...
je to prostě o tom jak kdo prasácky jezdí.... na mojí škodovkce kde ta náprava měla najeto 105tis km ty náboje drželi tak že jsem s tim zápasil stahovákem s metrovou trubku a po půlotáčkách je pracně sundaval...
-> Jarda: presne ako pises mal s tymto cest asi dvakrat,ked sa mi povolila matica aj ked bola zaklepnuta,bola uz vymlatena oska,a tie jazdne vlastnosti chodieval som do prace po kopcoch serpentinami a bola to fakt skusenost,ked to zadok doslova hadzalo v zakrutach samozrejme aj buchotanie,dosiel do prace na zdvihak a matica povolena o neuveritelne tri otacky,az ma pot oblial,odvtedy v kufri pripravok 36ka s pakou,a hotovo,vzdy pripraveny
teraz je to uz v pohode ale to asi tym ze namiesto 40000km rocne urobi cca 700km


-> Pavel P.. 29.12.12 11:38:23: ja jen diky tomu, ze jsem to mel zaklepnuty, tak me neulitlo kolo, pred dvema lety jsem byl na STK a tam mi rikal, ze mi nejak kopou brzdy, nevenoval jsem tomu pozornost, rikam si trochu hazi buben, jezdil jsem cca rok (kolem 50tis.km) az to zacalo hucet v zatackach, tak si rikam, ze odchazi lozisko, ale kdyz to nehuci porad, tak to jeste neni tak hrozne a doslo to az do takoveho stavu, kdy jsem riznul zatacku a mel jsem co delat, abych to zvladnul - pribrzdilo mi kolo - to huceni bylo od pribrzdovani, to uz jsem se o to zacal zajimat - zvednu auto a s kolem cloumam do stran, po sundani bubnu pakny ojete zesikma
brutalni vule se tam udelala, to bych necekal... ikdyz po tech km, tak jsem tam dal jiny hridel i unasec a taky to do sebe vubec neslo, namlatil jsem to dohromady palici pres drevo a ted mi na STK rikal, ze mi kope druha strana :) zkousel jsem to, ale zadne vule zatim nepozoruji, je fakt, ze ta druha strana sla do sebe pri vymene lozisek rukou...

no vlastne ked sa tak nad tym zamyslim tak sa ani nedivim ze je to take ake je ked predchadzajuci majitel lisoval pod kladivom dlhe stefty

-> eben: tak ho sundej, vylisuj štěfty, upni pořádně do soustruhu a nech dosedací plochu srovnat.
-> Bukaj: já je ty unašeče měl dokonce i z druhý strany nechutně omlácený jak to asi vytáhli i s hřídelí a snažili se to smlátit dolu někde v servisu. protože dědek to dával pouze do servisu, sám na tom nic nebastlil.
-> Bukaj: já je ty unašeče měl dokonce i z druhý strany nechutně omlácený jak to asi vytáhli i s hřídelí a snažili se to smlátit dolu někde v servisu. protože dědek to dával pouze do servisu, sám na tom nic nebastlil.
-> Pavel P.. 29.12.12 11:30:00:
Nojo, když jsem koupil 130L, tak od začátku auto trochu kopalo do brzdového pedálu...
...na STK jsem zjistil, že to dělají zadní bubny, hlavně tedy jeden. Ať jsem měnil bubny za jakékoli, tak se mi to nedařilo odstranit Měnil jsem dokonce i poloosy, hřídel a nakonec i unašeče. A tam byl zakopanej pes - jeden unašeč byl křivej. Pak jsem podobný problém řešil u kamarádové 130L a tam jsem už šel najisto - unašeč ohnutý na protilehlých šteftech...
Jinak i když jsem zkoušel nový unašeč nasadit na novou hřídel, tak to šlo rukou asi do 3/4 tisícihranu, dál jsem to nerval, unašeč nebyl můj...
Nojo, když jsem koupil 130L, tak od začátku auto trochu kopalo do brzdového pedálu...
...na STK jsem zjistil, že to dělají zadní bubny, hlavně tedy jeden. Ať jsem měnil bubny za jakékoli, tak se mi to nedařilo odstranit Měnil jsem dokonce i poloosy, hřídel a nakonec i unašeče. A tam byl zakopanej pes - jeden unašeč byl křivej. Pak jsem podobný problém řešil u kamarádové 130L a tam jsem už šel najisto - unašeč ohnutý na protilehlých šteftech...

-> Pavel P..: presne si popisal moj aktualny mne nechce dosadnut bubon a este ktomu mi to pri brzdeni fajn trase,ozaj nemate niekto navyse jeden unasac uz ked sme pritom???

-> minno: presne ako hovoris, ja to berem tak ze keby nieco maximalne mi uleti koleso, ale sak ajtak mam este 4 s rezevou 

-> J3STER 29.12.12 11:56:34: jj to isté som písal aj ja, je to kus od kusu, ako sa stretnú tolerancie. Ani nové s novým nemusí ísť nasadiť ťažko.
-> peti: To mne nevrav, mne je to jasné :-) To len Pavel frajerí, že na to, aby to dobre fungovalo, je potreba mať len všetko nové a usádzané pod 100 tonovým lisom a všetko ostatné je zlé
Ja som to lepil len pre istotu, nič som nepokazil, len som to poistil.

-> peti: Když nemá vakl není co řešit. Jak jsem psal níže některé hřídele jsou těsnější v náboji a některé tak akorát. Záleží jak ji obrobili.

-> minno: naboj mi siel nasadit volne rukou, vôlu nema, nieje zalepený a matky mam pouzite stare , a neni stym ziadny problem uz 25 tis km, a popravde uz ani neviem na ktorej strane to tak je 

-> minno: Určitě, když použiješ novou matku a dobře dotáhneš bude sloužit dobře.

-> Pavel P..: Ja len poukazujem na to, že dobre dokáže poslúžiť aj to, čo nie je v úplne ideálnom stave.
-> Pavel P..: Moc jsem ten stahovák nerval, abych jak píšeš, nezkřivil ná boj ikdyž byl stahovák dotažený na čtyři matky. Poklepem to ško pěkně.
Doma mám více pěkných hřídelí a dokonce jednu úplně novou. Je zajímavé že pěkný nábojek na některé hřídele šel nasunout rukou bez vaklání, a na jiné šel posouvat jen s poklepem. Podotýkám že hřídele jsou v párech z jednotlivých aut vždy po jednom kuse "nasunout rukou" a "nasunout s poklepem".
Doma mám více pěkných hřídelí a dokonce jednu úplně novou. Je zajímavé že pěkný nábojek na některé hřídele šel nasunout rukou bez vaklání, a na jiné šel posouvat jen s poklepem. Podotýkám že hřídele jsou v párech z jednotlivých aut vždy po jednom kuse "nasunout rukou" a "nasunout s poklepem".
No ja to mam zalepeny a drzi to a jede rovne, ale je fakt ze sem se s tim navztekal dost.
-> minno: to je super lepit něco lepidlem co má držet samosvorně..... já doteď ještě ani nemám zaklepnutý matice na nábojích a nic se nepovoluje a mám na tom už tak 1200km najeto.
-> Pavel P..: asi je to kus od kusu, mám doma nové náboje aj hriadele a až tak ťažko to tam zas nasadiť nejde, aby bol k tomu potrebný lis. A ak ide náboj nasadiť rukou, ešte neznamená, že to musí mať "vakl". Moje čo mám na aute šli tiež nasadiť rukou, ale vôľa v nich nebola, prilepené lepidlom na hriadele a svetu div sa, drží to už cez 30 tis. km bez jediného problému.
apropos... jestli náboj šmajdá tak může bejt taky inteligentně stahovaný i v servisu jen za dvě matky čimž se ohnou kraje se šteftamma a buben po nasazení se tam vyklá a šmajdá... měl jsem to na mojí škodovce.
jak to má vakl a jde to nasadit rukou tak zahodit.... já to musel nechat nalisovat pod lisem protože jinak to nešlo.... a při hrubý síle bych to akorát zničil, na sundání při rozborce jsem taky potřeboval stahovák na bubny, metrovou trubku a po půlotáčkách jsem to dával dolu....
-> Matthes, záškodník z TechWebu:

No jo, vakl měly asi proto že někdo neusadil náboj pod lisem a nemohl tak centrální matku dotáhnout jak měl, a za provozu se to hýbalo. Kdysi jsem ve své blbosti a důvěřivosti svěřil rapida do servisu. Měnili pakny a sundávali náboje ikdyž to jde bez sundání nábojů. No a když jsem nasadil nové bubny pač ty zku*vené zůstaly na autě divil se jak to při brždění pěkně kope do pedálu. Dvakrát sjet prudký kopec s intenzivním bržděním(s rozumem) náboj usadilo. Budu muset ramena vyndat, náboje sundat a pak znova nalisovat, dát novou matku.


No jo, vakl měly asi proto že někdo neusadil náboj pod lisem a nemohl tak centrální matku dotáhnout jak měl, a za provozu se to hýbalo. Kdysi jsem ve své blbosti a důvěřivosti svěřil rapida do servisu. Měnili pakny a sundávali náboje ikdyž to jde bez sundání nábojů. No a když jsem nasadil nové bubny pač ty zku*vené zůstaly na autě divil se jak to při brždění pěkně kope do pedálu. Dvakrát sjet prudký kopec s intenzivním bržděním(s rozumem) náboj usadilo. Budu muset ramena vyndat, náboje sundat a pak znova nalisovat, dát novou matku.
Ja je posledne mazal lepidlem na zavity
Pac mely vakl.
Mam pocit, ze havlik s tim taky zapasil a slo to jen pod tezkym lisem...


Mam pocit, ze havlik s tim taky zapasil a slo to jen pod tezkym lisem...
-> Bukaj: Právě že jsem zápasil se stahovákem. Vůbec to nešlo ikdyž jsem na to šel velkým klíčem. Pak, světe div se, stačilo poklepat na hlavu šroubu na stahováku a nábojek šel bez odmlouvání dolů.
-> J3STER:
Tak že by nešel unašeč sundat stahovákem, to se mi ještě nestalo, jde to líp, než bubny na kyvce
Zpět jde většinou (po očištění a odrezení dosedacích ploch) rukou a když není moc opotřebený tisícihran, tak poklepem gumovou paličkou (případně kovovou přes dřevo).
Mažu vazelínou (když je po ruce grafitka, tak tou, když není, tak obyč LV 2-3, nebo prostě tím, čím plním ložiska.
Tak že by nešel unašeč sundat stahovákem, to se mi ještě nestalo, jde to líp, než bubny na kyvce

Zpět jde většinou (po očištění a odrezení dosedacích ploch) rukou a když není moc opotřebený tisícihran, tak poklepem gumovou paličkou (případně kovovou přes dřevo).
Mažu vazelínou (když je po ruce grafitka, tak tou, když není, tak obyč LV 2-3, nebo prostě tím, čím plním ložiska.
Tak exhumuji tohle vlákno. Chci se podělit o zkušenosti a prodiskutovat problematiku náboj verzus hřídel na vlečené nápravě.
Přišel jsem na to že když nejde náboj z drážkování sundat ani stahovákem, sundáte ho snadno tahem za náboj a současným poklepáváním na čelo hřídele. Rvat to za každou cenu vede spíš k poškození.
Pokud jste náboj sundali a vracíte jej zpět je důležité ho usadit pod lisem tak jak je v chytré knížce aby nešmatlal na křivo. Pak se není čemu divit že je drážkování vymačkané.
Zajímá mě čím mažete drážkování na hřídeli. Vazelínou, měděná pasta?
Díky za další postřehy.
Přišel jsem na to že když nejde náboj z drážkování sundat ani stahovákem, sundáte ho snadno tahem za náboj a současným poklepáváním na čelo hřídele. Rvat to za každou cenu vede spíš k poškození.
Pokud jste náboj sundali a vracíte jej zpět je důležité ho usadit pod lisem tak jak je v chytré knížce aby nešmatlal na křivo. Pak se není čemu divit že je drážkování vymačkané.
Zajímá mě čím mažete drážkování na hřídeli. Vazelínou, měděná pasta?
Díky za další postřehy.
Tím to totiž musí jít...
-> Boga: Jakým stahovákem? Tím co ho přišroubuješ k náboji kolovýma matkama a pak utahováním velkýho šroubu uprostřed náboj stahuješ?
-> Boga: stahovákem ne bubny to musí jít, zaber. když tak to pocákej brzdovkou nebo WDčkem. Bud rád že to jde ztuha.
Mel bych na vas prozbu nemate nekdo nejakej figl jak sundat zadni naboj z vlecky....vubec mi to nejde a delal sem to stahovákem. Popripade kam tlouct abych neco nezku.... dik moc