"Efekt nátačení kuláku" bude nejspíš fakt souviset s tou vůlí v hřebenu a souvisejícím posunem. Ve vyndaném řízení, co jsem teď měl v ruce, jsem takovou vůli nenašel.
Zbývá vyřešit problém excentrů, kde taky ta chyba v podstatě nemá kde být....
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Peripetie s geometrií
00:41:34
28.08.2021
28.08.2021
COL
17:42:11
24.08.2021
24.08.2021
Eidy
-> COL: Sériový hřeben jsem takhle nezkoumal, ale po montáži strmého pastorku tam nějaká úhlová vůle je. Několik stupňů. A s tím souvisí lehký axiální posuv, protože hřeben díky šikmým zubům funguje jako šroub.
17:35:48
24.08.2021
24.08.2021
COL
-> Eidy: šišky to nejsou....
Měnilo se to málo, ale v číslech viditelně. Jediný, co mne napadá, že lehké pootočení hřebenu ho trochu posune, popravdě, když o tom zpětně přemýšlím, tak tím, že se poloha kola nezměnila i na druhé straně si 100% jistý nejsem...
btw. jak moc bývá za normálních okolností hřeben ve svém uložení otočitelný (kolem své osy)??
Měnilo se to málo, ale v číslech viditelně. Jediný, co mne napadá, že lehké pootočení hřebenu ho trochu posune, popravdě, když o tom zpětně přemýšlím, tak tím, že se poloha kola nezměnila i na druhé straně si 100% jistý nejsem...
btw. jak moc bývá za normálních okolností hřeben ve svém uložení otočitelný (kolem své osy)??
15:12:59
24.08.2021
24.08.2021
Eidy
-> COL: Je to hodně záhadný. Leda by koule nebyly koule ale šišky. O kolik se to mění? Nějakou minutu bych neřešil. Beztak se sbíhavost lehce mění s propružením.
14:58:43
24.08.2021
24.08.2021
COL
-> Eidy:
Hmmm. to máš asi pravdu. Tak to je ještě vetší záhada... Nicméně jsem to viděl.
To by mohla být příčina, ale redukce jsou utažený na předepsaný moment a zaklepnutý, to jsem dělal osobně. Otočit lze maličko celým hřebenem. Což nevím, do jaké míry lze akceptovat, ale na sbíhavost by to nemělo mít vliv - pokud by při tom popojel hřeben do strany změnilo by se nastavení obou kol, ale vzdálenost koulí zůstane stejná.
Hmmm. to máš asi pravdu. Tak to je ještě vetší záhada... Nicméně jsem to viděl.
To by mohla být příčina, ale redukce jsou utažený na předepsaný moment a zaklepnutý, to jsem dělal osobně. Otočit lze maličko celým hřebenem. Což nevím, do jaké míry lze akceptovat, ale na sbíhavost by to nemělo mít vliv - pokud by při tom popojel hřeben do strany změnilo by se nastavení obou kol, ale vzdálenost koulí zůstane stejná.
14:28:26
24.08.2021
24.08.2021
Eidy
-> COL: Osa tyče nemusí procházet středem koule, to nemá vliv. Důležitá je vzdálenost středů koulí.
Ptám se proto, že kdyby to bylo jak píšu, tak by to naznačovalo povolené přípojky redukce na hřebenu. Ale uznávám, že je to hodně přitažený za vlasy.
Ptám se proto, že kdyby to bylo jak píšu, tak by to naznačovalo povolené přípojky redukce na hřebenu. Ale uznávám, že je to hodně přitažený za vlasy.
14:18:00
24.08.2021
24.08.2021
COL
-> Eidy 24.08.21 12:55:00:
3) Na kterou stranu se to jak mění, si už nepamatuju... Nicméně, pokud osa řídicí tyče neprochází středem koule čepu, mohl by nastat problém - mi tak přijde.
3) Na kterou stranu se to jak mění, si už nepamatuju... Nicméně, pokud osa řídicí tyče neprochází středem koule čepu, mohl by nastat problém - mi tak přijde.
12:55:00
24.08.2021
24.08.2021
Eidy
-> COL 24.08.21 12:25:17:
1) Jo, je to +- 18'.
2) Jestli máš digitální vodováhu, zkus změřit sklon nápravnice. Jinak nevím.
3) Hondě divný. Vnitřky do kuláku jsou dělaný na soustruhu, čili k tomuhle dojít nemůže. Jak se to mění. Sbíhavost roste, když točíš doleva a zmenšuje se při točení kulákem doprava?
1) Jo, je to +- 18'.
2) Jestli máš digitální vodováhu, zkus změřit sklon nápravnice. Jinak nevím.
3) Hondě divný. Vnitřky do kuláku jsou dělaný na soustruhu, čili k tomuhle dojít nemůže. Jak se to mění. Sbíhavost roste, když točíš doleva a zmenšuje se při točení kulákem doprava?
12:25:17
24.08.2021
24.08.2021
COL
-> Eidy 24.08.21 10:14:00:
1) Andrt píše +-18', ne? Já to mám 3x +-9' a 1x +-18'. Vyrezlý ani vydřený to není, ta náprava, kde to má omezený rozsah na obou stranách, je složená vloni...
2) Podložky jsou správně, to jsem kontroloval hned na rampě při geometrii... asi budu muset dát obě auta vedle sebe a vše porovnat.
3) otáčíš kulákem s dotaženou kontramatkou (takže se točí i řídicí tyč) a při tom se na bílém (složeno vloni) lehce mění sbíhavost, na šedém ne (složeno 2010). Dělají to oba kuláky, je tam údajně nové originál řízení, které jsem ale dostal s odpojenejma řídicíma tyčema, ale bez známek použití - nicméně musel jsem začít výměnou vedení hřebenu, protože tam byla vůle (viz jiné vlákno) na originálně vypadající kostce.
1) Andrt píše +-18', ne? Já to mám 3x +-9' a 1x +-18'. Vyrezlý ani vydřený to není, ta náprava, kde to má omezený rozsah na obou stranách, je složená vloni...
2) Podložky jsou správně, to jsem kontroloval hned na rampě při geometrii... asi budu muset dát obě auta vedle sebe a vše porovnat.
3) otáčíš kulákem s dotaženou kontramatkou (takže se točí i řídicí tyč) a při tom se na bílém (složeno vloni) lehce mění sbíhavost, na šedém ne (složeno 2010). Dělají to oba kuláky, je tam údajně nové originál řízení, které jsem ale dostal s odpojenejma řídicíma tyčema, ale bez známek použití - nicméně musel jsem začít výměnou vedení hřebenu, protože tam byla vůle (viz jiné vlákno) na originálně vypadající kostce.
12:12:39
24.08.2021
24.08.2021
COL
-> vhml 24.08.21 06:59:28: Hmm, tohle jsem neuvažoval, aby to byl jediný důvod, muselo by to být tak 8cm, ale jeden z faktorů to být může.... prověřím, porovnám
10:14:00
24.08.2021
24.08.2021
Eidy
-> COL: 1) Pozdější excentr (pro gumový SB) má rozsah nastavení 0°18'. Není trubka excentru nebo excentr samotný vyrezlý/vydřený?
2) Buď sklon celého auta viz. vhml nebo je křivě svařená bouda nebo je to spodními šrouby špatně našponované nebo jsou špatně namontované opěrné podložky pod spodním SB svisláku. Nejsou náhodou zpředu? Mají být zezadu.
3) S tím jsem se nikdy nesetkal, resp. jsem nikdy nebal na laseru, abych toto zjistil. Nicméně si nejsem přesně jistý, jak to myslíš.
2) Buď sklon celého auta viz. vhml nebo je křivě svařená bouda nebo je to spodními šrouby špatně našponované nebo jsou špatně namontované opěrné podložky pod spodním SB svisláku. Nejsou náhodou zpředu? Mají být zezadu.
3) S tím jsem se nikdy nesetkal, resp. jsem nikdy nebal na laseru, abych toto zjistil. Nicméně si nejsem přesně jistý, jak to myslíš.
06:59:28
24.08.2021
24.08.2021
vhml
-> COL 23.08.21 19:20:32: ad 2) to klidně můžou být i zadní pružiny. Prostě jestli i samotné auto stojí vodorovně nebo je na pružinách "do klínu"
19:20:32
23.08.2021
23.08.2021
COL
Dělal jsem teď geometrii na obou autech a protože jsem u toho byl, zjistil jsem následující věci:
1) 3 ze 4 excentrů mají poloviční rozsah regulace
2) na šedivým jsou záklony rejdových čepů o 2 stupně menší
3) některý kuláky, ač se tváří jako originální, způsobují při svém otáčení kolem osy řídicí tyče změny sbíhavosti, takže to nejde pořádně nastavit.
ad 1) jak má vypadat správný excentr (tím myslím velikost excentricity) ?
ad 2) čím může tak velká chyba být? kdyby měla být náprava v autě předkloněná - muselo by to být posunutý o 8-10mm, na což to pohledem na čepy spodních ramen a jejich uchycení do kastle moc nevypadá a tak velký rozdíl na podložkách u horních ramen, aby v tom měla prsty horizontální rotace horního ramene, tam také není...
ad 3) setkal se s tím někdo??
1) 3 ze 4 excentrů mají poloviční rozsah regulace
2) na šedivým jsou záklony rejdových čepů o 2 stupně menší
3) některý kuláky, ač se tváří jako originální, způsobují při svém otáčení kolem osy řídicí tyče změny sbíhavosti, takže to nejde pořádně nastavit.
ad 1) jak má vypadat správný excentr (tím myslím velikost excentricity) ?
ad 2) čím může tak velká chyba být? kdyby měla být náprava v autě předkloněná - muselo by to být posunutý o 8-10mm, na což to pohledem na čepy spodních ramen a jejich uchycení do kastle moc nevypadá a tak velký rozdíl na podložkách u horních ramen, aby v tom měla prsty horizontální rotace horního ramene, tam také není...
ad 3) setkal se s tím někdo??