skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Nepravidelně sjeté pneu
13:07:14
27.11.2018
27.11.2018
radekp
Naskenuju výsledek geometrie, ale jednalo se o seřízení z -1mm na +1mm. Řádově 2 mm na kole.
07:29:55
27.11.2018
27.11.2018
Eidy
-> Bukaj:
01:05:05
27.11.2018
27.11.2018
Bukaj
-> palinator: Jo. Eidy má pravdu-> Eidy 25.11.18 20:47:08:
Jen jsem furt žil v tom, že je rozhozeného něco víc, než jen sbíhavost a nějak jsem se do toho zamotal A přitom po některých servisních úkonech sám dolaďuju u svých aut rovinnost volantu při zachování stejné sbíhavosti...
...a naopak podle pozice volantu zase šteluju sbíhavost (bez měření) třeba po výměně kuláku, nebo řídící páky na jedné straně
Nicméně za tím, co jsem "nakreslil" si stojím, i když na to nemá vliv pouhé "posouvání spojovačky".
A těch švidrajících čtyřstopých vozidel potkávám denně několik. A taky aut se zcela nefunkčním tlumičem - to je také krásně vidět, když za ním jedete...
Jen jsem furt žil v tom, že je rozhozeného něco víc, než jen sbíhavost a nějak jsem se do toho zamotal A přitom po některých servisních úkonech sám dolaďuju u svých aut rovinnost volantu při zachování stejné sbíhavosti...
...a naopak podle pozice volantu zase šteluju sbíhavost (bez měření) třeba po výměně kuláku, nebo řídící páky na jedné straně
Nicméně za tím, co jsem "nakreslil" si stojím, i když na to nemá vliv pouhé "posouvání spojovačky".
A těch švidrajících čtyřstopých vozidel potkávám denně několik. A taky aut se zcela nefunkčním tlumičem - to je také krásně vidět, když za ním jedete...
12:20:42
26.11.2018
26.11.2018
palinator
-> Bukaj 25.11.18 14:37:40:
Středy kol jsou pevně daný uložením nápravy a její konstrukcí ne? Resp. rejdovej čep, kolem kterýho se kolo otáčí, je furt ve stejné pozici ne?
Středy kol jsou pevně daný uložením nápravy a její konstrukcí ne? Resp. rejdovej čep, kolem kterýho se kolo otáčí, je furt ve stejné pozici ne?
09:12:50
26.11.2018
26.11.2018
Milan 136
-> Vojťas 25.11.18 21:46:41: takovy auta potkavam snad denne. Naposledy v patek rano Twingo. To bylo asi taky tak o 5 cm na stope, byl videt celej levej bok
21:46:41
25.11.2018
25.11.2018
Vojťas
S tou sousoostí ste mi pripomněli punto co sem potkal v patek. Regulerne jelo bokem tak o 5 cm jel sem za nim a fakt to bylo videt
20:47:08
25.11.2018
25.11.2018
Eidy
-> Bukaj: Snažím se ti jen vysvětlit, že souosost náprav se nijak nezmění. Pokud jsou kola rovně, tak jsou rovně. Bez ohledu na bordel ve spojovačce.
16:14:40
25.11.2018
25.11.2018
Milan 136
Kromě rozdílných maximálních rejdů se nezmění vůbec nic. Jak píše Eidy, jen je hřebenová tyč víc na jednu stranu.
14:43:33
25.11.2018
25.11.2018
Bukaj
-> Eidy: Jinak s tím volantem máš samozřejmě také pravdu. Otázkou je, proč by to někdo dělal? Mít volant pootočený o půl otáčky a na každou stranu jiný rejd?
14:38:24
25.11.2018
25.11.2018
SO545
-> Eidy 25.11.18 13:35:58: akurat zmenis pomer zatacania
14:37:40
25.11.2018
25.11.2018
Bukaj
-> Eidy 25.11.18 13:35:58: Ano, v případě, že je komplet geometrie náprav v pořádku, tak máš pravdu, ale tady se (pokud si dobře pamatuji) řešil případ, kdy zjevně nebyla geometrie v pořádku - bylo potřeba štelovat obě dvě strany, jedna nešla povolit, tak se to "dohnalo" na druhé straně - což bude mít za následek minimálně to, že volant bude při rovném směru jízdy vyosený a v případě, že se měla upravovat druhá strana a nejen ta, která se upravovala, tak se lehce rozhodí souosost (tím, že natočením předních kol se mění vzdálenost jejich středů vůči středům kol zadních).
To, co píšeš, by platilo pouze v případě, že by převodka řízení byla "plovoucí". A jelikož není, tak každé nastavení, při němž nejsou stejné délky obou tyček (předpokládám, že z výroby jsou délky obou stran stejné, jako u škodovky) je vlastně špatně. Špatně proto, že pokud není auto (kastle, nápravnice, díly náprav a řízení) nějak hnuté, nápravy jsou v obou směrech souosé (podélně i příčně), tak není jediný důvod, aby bylo třeba při štelování sbíhavosti na jedné straně ubrat/přidat víc...
To, co píšeš, by platilo pouze v případě, že by převodka řízení byla "plovoucí". A jelikož není, tak každé nastavení, při němž nejsou stejné délky obou tyček (předpokládám, že z výroby jsou délky obou stran stejné, jako u škodovky) je vlastně špatně. Špatně proto, že pokud není auto (kastle, nápravnice, díly náprav a řízení) nějak hnuté, nápravy jsou v obou směrech souosé (podélně i příčně), tak není jediný důvod, aby bylo třeba při štelování sbíhavosti na jedné straně ubrat/přidat víc...
13:35:58
25.11.2018
25.11.2018
Eidy
-> Bukaj: Myslel jsem teda souosost, ale ta stejně se nezmění. Představ si, že kastle je rovná, nápravy taky. Nastavíš všechno rovně. Všechno je souosý, souhlas? A pak přilepiíš kola k zemi a začneš si štelovat obě spojovačky současně na stranu. Jednu tyč prodlužuješ, druhou zkracuješ. Volant se točí na stranu. Co se stalo s geometrií? Nic.
13:31:32
25.11.2018
25.11.2018
Eidy
-> MVM: Však píšu, že ta změna bude drobná. A samozřejmě se tu bavime o hřebenu. Na V3S je to šumák.
13:30:22
25.11.2018
25.11.2018
Bukaj
-> Eidy 25.11.18 11:58:09: Sbíhavost náprav se nezmění, ale změní se souosost - představ si to třeba tak, že seřizuješ sbíhavost s pootočeným volantem - v tu chvíli bude sbíhavost správná, ale kdybys to měřil globálně ve vztahu k postavení zadních kol, tak při srovnání volantu auto nepojede rovně, nebo naopak při jízdě po rovině bude "tahat" ke straně...
...takhle nějak - pokud jsem ještě úplně nezblbnul:
...takhle nějak - pokud jsem ještě úplně nezblbnul:
12:15:11
25.11.2018
25.11.2018
MVM
-> Eidy: Dobrá, připouštím že to může trošku ujíždět. Ale zase si musíme položit otázku o kolik. A vše bude záviset na tom jak velký rozdíl je v tý délce tyčí. Tím chci říct,že když nastavím souměrně nulu a jedním kolem doženu 1-2mm sběh/rozběh - nemůže to být výrazně znát. Pokud budu dohánět na jednom kole "naražený" 2cm bude to víc extrémně markantní. A za další záleží jaký je provední mechanismu řízení. Pokud to nebude hřeben,ale tuhá náprava a jedna spojovací tyč - bude ten vliv zase jiný -než třeba hřeben a lichoběžníková náprava.
11:58:09
25.11.2018
25.11.2018
Eidy
-> Bukaj: Sbíhavost náprav se přece nezmění.
-> MVM: Tak to nesouhlasím. Při rejdu/zatočení jsou spojovačky pod úhlem a různá dělka tyčí pak ovlivňuje úhel natočení kol spolu s tím, jak se mění úhel řídících pák. A tím se Ackerman změní. Bavíme se o drobných rozdílech, ale beze změny to nebude.
-> MVM: Tak to nesouhlasím. Při rejdu/zatočení jsou spojovačky pod úhlem a různá dělka tyčí pak ovlivňuje úhel natočení kol spolu s tím, jak se mění úhel řídících pák. A tím se Ackerman změní. Bavíme se o drobných rozdílech, ale beze změny to nebude.
08:44:06
25.11.2018
25.11.2018
MVM
-> Eidy 24.11.18 21:54:51: Tou rozdílnou délkou když to doseřídíš jen na jedný straně sice změníš konečný velikosti rejdových úhlů jak říká -> Bukaj: (např při parkování,kdy se točí kraj/kraj) Ale nezasáhneš do Ackermanna což je podstatný. To bys musel mít jinou délku řídících pák na těhlici,nebo ji mít třeba naraženou/ohnutou - aby to dělalo to co Ty píšeš.
08:24:25
25.11.2018
25.11.2018
Bukaj
-> radekp 24.11.18 17:32:36: Vadí to tomu, že možná máš OK sbíhavost, ale zase nebude sedět souosost náprav...
-> Eidy 24.11.18 21:54:51: -> MOLSO 25.11.18 02:11:12: Neřekl bych, že to ovlivní sbíhavosti při zatáčení - jediné, co to v extrému může při zatáčení ovlivnit, jsou maximální rejdy (ale třeba u škodovky jsou dorazy rejdového čepu na nápravnici s rezervou i pro dolaďování souososti náprav) a hlavně tu souosost, což negativně ovlivní jízdní vlastnosti (auto bude víc plavat, jak se budou nápravy "hádat" o směr jízdy)...
-> Eidy 24.11.18 21:54:51: -> MOLSO 25.11.18 02:11:12: Neřekl bych, že to ovlivní sbíhavosti při zatáčení - jediné, co to v extrému může při zatáčení ovlivnit, jsou maximální rejdy (ale třeba u škodovky jsou dorazy rejdového čepu na nápravnici s rezervou i pro dolaďování souososti náprav) a hlavně tu souosost, což negativně ovlivní jízdní vlastnosti (auto bude víc plavat, jak se budou nápravy "hádat" o směr jízdy)...
02:11:12
25.11.2018
25.11.2018
MOLSO
-> Eidy: takže keď mám napr pri priamom smere geometriu ok a nastavenú správne, ale jeden gulák je "zaskrutkovaný takmer nadoraz" a druhý je "vyskrutkovaný takmer na doraz" tak to ovplyvňuje geometriu v zatáčkach ? nejak mi nie je jasné ako by to mohlo vadiť ... môžeš to rozviesť ?
Dík :)
Dík :)
21:54:51
24.11.2018
24.11.2018
Eidy
-> radekp: Záleží na tom, o kolik to nahnali. Při přímý jízdě je to jedno, v zatáčkách to bude na jednu stranu sbíhavější a na druhou rozbíhavějši. Jestli je to o kousek, tak se nic nestane. Zvlášť, pokud jezdíš spíš meziměsto.
17:32:36
24.11.2018
24.11.2018
radekp
Dneska proběhla geometrie. Bohužel jednu stranu u čepu řízení vs. řídící tyčky nepovolili. Tak se to nahnalo na druhé straně. Otázkou je, čemu to vadí? Akorát volant není úplně rovně.
Pomohla by výměna kulového čepu, ale nejradši bych to udělal až po zimě...
Pomohla by výměna kulového čepu, ale nejradši bych to udělal až po zimě...
06:58:30
22.11.2018
22.11.2018
MISCHO
-> radekp: na nasom Huntery je v strede , celkova zbiehavost, poloha riadenia a subeznost prednej a zadnej osy
06:48:31
22.11.2018
22.11.2018
radekp
a taky nechápu, proč je sbíhavost v mm namísto stupňů
06:46:15
22.11.2018
22.11.2018
radekp
Tohle je geometrie z roku 2016. Jde vidět, že na rozbíhavosti ještě přidali.
Spodní hodnota u předních kol je sbíhavost. Nahoře je záklon rejdového čepu.
Odklon je zřejmě druhá hodnota shora. Ale nevím co jsou hodnoty uprostřed?
Ještě jsem byl na geometrii na jaře, ale výtisk se mi zatím nepodařilo najít.
Spodní hodnota u předních kol je sbíhavost. Nahoře je záklon rejdového čepu.
Odklon je zřejmě druhá hodnota shora. Ale nevím co jsou hodnoty uprostřed?
Ještě jsem byl na geometrii na jaře, ale výtisk se mi zatím nepodařilo najít.
18:01:09
20.11.2018
20.11.2018
George88
Tyhle alfy mají dost citlivý řízení. Já to dělám v práci třeba na 2x nebo i na víc. Seřídím dle hodnot v pc, pak pustím auto na poslední západky zvedaku. Otocim volantem na každou stranu cca půl otacku a pak znovu volant do roviny podle vodovahy a vsadim se, že se hodnoty změní.a tohle dělám tak dlouho, dokud i po otočení volantem nejsou hodnoty dle výrobce. Od té doby se mi lidi nevraci a i při prezouvani jsou kola vcelku rovnoměrné sjeté..
06:02:39
14.11.2018
14.11.2018
radekp
-> palinator: to nedokážu říct. Ony se sjely kraje docela rychle a pak už to nepoznáš
14:54:06
13.11.2018
13.11.2018
Jirik_Tuňák1983
-> palinator 13.11.18 14:34:32: Přesně tak a nebo jsem dával mezi max. a běžnej tlak.
14:34:32
13.11.2018
13.11.2018
palinator
-> radekp:
Osobně foukám všechny auta na dnešních "komfortních" gumách na hodnotu pro plné zatížení, protože jinak se mi mají tendenci sjíždět více kraje. Zlepšilo se to, když jsi fouknul na těch 2,6?
Osobně foukám všechny auta na dnešních "komfortních" gumách na hodnotu pro plné zatížení, protože jinak se mi mají tendenci sjíždět více kraje. Zlepšilo se to, když jsi fouknul na těch 2,6?
07:17:37
13.11.2018
13.11.2018
radekp
Tak jsem se objednal na příští sobotu a nastavíme minimálně 0, možná sbíhavost. Už se těším na ty řeči.
-> Kuladmin: JJ, mám manuál, jsou tam stejné hodnoty.
Díky za rady, dám sem ještě naskenovanou geometrii...
-> Kuladmin: JJ, mám manuál, jsou tam stejné hodnoty.
Díky za rady, dám sem ještě naskenovanou geometrii...
06:41:05
13.11.2018
13.11.2018
Kuladmin
-> radekp: Nevím přesně co máš za motorizaci a r.v., ale dá se říct že běžné modely mají tato nastavení. Máš to v mm pro lepší představu. :)
14:34:42
12.11.2018
12.11.2018
Jirik_Tuňák1983
-> fido06 12.11.18 14:26:19: Ale když to funguje, tak ta náprava nemá chybu.
14:26:19
12.11.2018
12.11.2018
fido06
Nastav to do sbíhavosti a když se to bude stále ojíždět, tak nahoře upravit uložení tlumiče. (Samozřejmě předpoklad že ramena jsou ok). Nic jiného s touhle nápravou bohužel nejde....
Mám 156sw, na pravým zadku se mi děje to samé, dle geometrie mám jedno kolo rozbíhavý, ale zatím se mi nepodařilo povolit excentr v tý hliníkový nápravnici....
Mám 156sw, na pravým zadku se mi děje to samé, dle geometrie mám jedno kolo rozbíhavý, ale zatím se mi nepodařilo povolit excentr v tý hliníkový nápravnici....
13:31:24
12.11.2018
12.11.2018
vhml
-> radekp 12.11.18 13:14:41: pokud máš rozbíhavost a zároveň áčka, tak jseš doma. Do toho nějaký deformace silentbloků za jízdy, který rozbíhavost ještě zvětší...
13:14:41
12.11.2018
12.11.2018
radekp
-> suri: editoval jsem svou chybu, proto jeho údiv.
Vzpomínám si, že jsem kdysi našel post českého majitele Alf, že měl více generací Alf a u každé měnil geometrii než byla nastavená výrobcem - rozbíhavost, pro lepší stabilitu.
Vzpomínám si, že jsem kdysi našel post českého majitele Alf, že měl více generací Alf a u každé měnil geometrii než byla nastavená výrobcem - rozbíhavost, pro lepší stabilitu.
13:11:41
12.11.2018
12.11.2018
Syny
-> suri: Ted uz jo :)
13:10:14
12.11.2018
12.11.2018
suri
-> Syny: minúty , nie stupne
13:09:05
12.11.2018
12.11.2018
Syny
-> radekp: Originalne -8° +/-4° na jedno kolo?
E: Aha, uz koukam opraveno... Heled nevim jak to ma Alfa, ale osobne bych se u zadnyho beznyho auta pro denni jezdeni nebal jit do sbihavosti 0 +/- nejaky 2mm.
E: Aha, uz koukam opraveno... Heled nevim jak to ma Alfa, ale osobne bych se u zadnyho beznyho auta pro denni jezdeni nebal jit do sbihavosti 0 +/- nejaky 2mm.
13:04:11
12.11.2018
12.11.2018
radekp
-> vhml: zadní jsou víceméně v pohodě. 2x jsem byl na laserové geometrii. Údaj výrobce z příručky je přední sbíhavost -8min. +-4min. Podle vlákna na alfaowner.com -2min +-5min. Obojí jsou údaje pro jedno kolo. Každopádně podle toho vlákna lze jít i do sbíhavosti. Ale všichni radí nastav 0.
12:59:18
12.11.2018
12.11.2018
radekp
-> Jirik_Tuňák1983: levá strana je vnitřní. Pro tento rozměr pneu je předepsán tlak 2,3 (poloviční zatížení) a 2,6 (plné zatížení).
-> bouchy: tohle je daily car, takže vesměs pohodová jízda...
-> bouchy: tohle je daily car, takže vesměs pohodová jízda...
12:59:14
12.11.2018
12.11.2018
vhml
Vsadím pětikorunu, že si někdo nelámal hlavu s rozdílem stupňů a milimetrů u sbíhavosti. Dělají to obě kola? Obě přední? Zadní jsou v pohodě?
12:54:57
12.11.2018
12.11.2018
radekp
-> palinator: neotáčel ani neprohazoval - pokud narážíš jako Eidy na to, že je sjetý i vnější okraj, tak jsem jezdil tlak 2,3 (údaj pro poloviční zatížení) a když jsem si toho všimnul, dofoukl jsem na 2,6 (plné zatížení).
-> Eidy: ano, naskenuju list z geometrie. Mám větší negativní odklon, než by měl být (tedy víc do A). Horní i spodní rameno vyměněno za nové. Zůstal prakticky jen kulový čep a pak polyuretan nad tlumičem. Ale není to Mc Pherson, takže tam bych chybu nehledal.
-> Eidy: ano, naskenuju list z geometrie. Mám větší negativní odklon, než by měl být (tedy víc do A). Horní i spodní rameno vyměněno za nové. Zůstal prakticky jen kulový čep a pak polyuretan nad tlumičem. Ale není to Mc Pherson, takže tam bych chybu nehledal.
12:52:39
12.11.2018
12.11.2018
bouchy
Na těch fórech většinou píšou, že se to otahá na vnitřní straně, takže větší A než by guma chtěla. Tahle je otáčená? Pokud ne, tak víc nafouknout a nejezdit zatáčky po dvou kolech (rovina = omete se vnitřek, zatáčka vnějšek.) Jinak tohle jsem nedávno viděl na zimákách nějakýho předohrabu, co se s nim nejezdilo právě v rukavičkách. Podle toho, jak to bylo popsáno, buď majitel jezdil smykem v zatáčkách, nebo nevěděl, co je manometr.
12:51:56
12.11.2018
12.11.2018
Jirik_Tuňák1983
-> radekp 12.11.18 11:52:06: Když na tu gumu (obrázek) čumím, jaká byla její pozice na autě po směru jízdy?
Ta více sjetá strana je vnitřní strana (k motoru), že? Na kolik hustíš a kolik máš tlak v příručce?
Ta více sjetá strana je vnitřní strana (k motoru), že? Na kolik hustíš a kolik máš tlak v příručce?
12:43:49
12.11.2018
12.11.2018
Eidy
-> radekp: jestli tomu správně rozumím, tak odklony máš víc do V než je předepsáno? Píšeš, že jsou větší... Záleží na konstrukci nápravy, ale třeba jdou dát pod ramena podložky a odklony tím srovnat. Další věcí je stav SB ramen. Nejsou nějak popraskaný, zpuchřelý apod.?
A za další bych to určitě foukal víc, protože je to smetený na obou krajích.
A za další bych to určitě foukal víc, protože je to smetený na obou krajích.
12:37:54
12.11.2018
12.11.2018
palinator
-> radekp:
Tys ty gumy otáčel?
Tys ty gumy otáčel?
12:36:26
12.11.2018
12.11.2018
radekp
-> Tomaso435: sbíhavostí
12:28:00
12.11.2018
12.11.2018
Tomaso435
a čim jiným než odklonama by si tohle chtěl napravit? myslim že žvejkáním gumy z druhý strany díky jiný geometrii tohle asi neovlivníš.....
11:52:06
12.11.2018
12.11.2018
radekp
Alfa Romeo 159 SW. Třetí rok, třetí přední gumy sjeté zevnitř. Vnitřek pneu je sjetý takřka pod úhlem 45 stupňů. Po prvním roce jsem nechal udělat geometrii - říkal jsem si, že je tam zřejmě rozbíhavost. A oni dle údajů výrobce naopak udělali rozbíhavost ještě větší. Odklony kol jsou větší, než by měly být, ale s tím nic neudělám. Není to Mc Pherson, ale dvojitý lichoběžník. Tak jsem vyměnil pružiny, tlumiče, ramena ve snaze že se geometrie zlepší, ale opět nic.
České alfaforum tohle neřeší, ale našel jsem nějaká vlákna na netu:
www.alfaowner.com/Forum/. ../262263-steering-alignme nt-with-correct-data-in-po st-1-a.html
www.alfaowner.com/Forum/. ../554842-159-brera-andamp -946-spider-owners-tech-in fo-fault-guides.html
Jsou i jiné auta takhle citlivé na nepravidelné sjíždění? Foukat gumy raději na max?
Vzorek má uprostřed 5mm a vnitřní strana je skoro na kord.
Včera jsem vyměnil pneu a tak chci opět nechat seřídit sbíhavost - podle fóra na 0.
České alfaforum tohle neřeší, ale našel jsem nějaká vlákna na netu:
www.alfaowner.com/Forum/. ../262263-steering-alignme nt-with-correct-data-in-po st-1-a.html
www.alfaowner.com/Forum/. ../554842-159-brera-andamp -946-spider-owners-tech-in fo-fault-guides.html
Jsou i jiné auta takhle citlivé na nepravidelné sjíždění? Foukat gumy raději na max?
Vzorek má uprostřed 5mm a vnitřní strana je skoro na kord.
Včera jsem vyměnil pneu a tak chci opět nechat seřídit sbíhavost - podle fóra na 0.