vůle v řízení-matice - 1000mb

prohledat
105 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 21.03.2014 do 12.05.2014, založil/a Koblet
řadit dle data
23:37:12
23.03.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Mno.. mám stop stav na třetí - nemám místo, mám dílech totální chaos a pravda - taky jsem letos už stihl utopit ve škodovkách víc jak 2x tolik kačen, nežli vloni za celej rok..
22:54:45
23.03.2014
dragon_cb_cz
-> Koblet: No já si taky občas něco dopřeju, ale pokaždý riskuju rozvod 4
22:32:59
23.03.2014
Koblet
-> dragon_cb_cz: Já mám permanentní stop stav kvůli baráku, ale převodku ještě zvládnu.6
22:20:47
23.03.2014
dragon_cb_cz
-> Jozka: Já bych taky mohl říct, že mám stop stav - ale realita je smutnější, jsem prostě socka 1
21:31:33
23.03.2014
Jozka
-> Bukaj: 3 3

-> Koblet: Mám víceméně stop stav, vyjímku v současnosti uplatňuju jen na věci extrémně výhodné nebo raritní...4
21:20:53
23.03.2014
Koblet
-> Bukaj: Pán není jen na šneky, on konzumuje do skladu i veškeré ostatní díly na litra.3
21:18:17
23.03.2014
Bukaj
-> Jozka: Pán je Francouz?1
20:39:54
23.03.2014
Jozka
-> Koblet: 3 3 Zkusím, jestli pojede kámoš.. a šneků mám dost, mě se nemusíš bát..5
20:35:01
23.03.2014
Koblet
-> Jozka: Jo v sobotu je tam. Teda vlastně v neděli večer jsem chtěl napsat, aby na mně něco zbylo.3
20:26:43
23.03.2014
Jozka
-> Koblet: Ona je burza na lnářským letišti ? Že bych se zcela výjimečně donutil vstát v sobotu před 9h.. a vyfoukl ti šneky..4
20:26:39
23.03.2014
Bukaj
-> Koblet 23.03.14 20:17:02: Ono se to ale nemá dotáhnout na krev, ale pouze s citem na "doraz" (plné stlačení pružiny, ale nepřetahovat)...4
20:26:25
23.03.2014
dragon_cb_cz
-> Koblet: Zkusím pohledat.
20:18:18
23.03.2014
Koblet
V sobotu jedu do Tchořovic na burzu tak ne že mi je tam všechny vyberete.3
20:17:02
23.03.2014
Koblet
-> Bukaj: no já když to podle návodu dotáhl na krev a povolil o cca 120st tak jsem skoro neotočil volantem.
20:16:03
23.03.2014
Bukaj
-> Jozka: Jinak šnek s maticí se dnes nabízí na Aukru kolem 700, ale když jej člověk nepotřebuje, tak sežene i levněji 3
20:14:38
23.03.2014
Bukaj
-> Jozka: Jo, nastavení přítlaku se mění s povolením pružiny, ale ten šroub se nesmí dotáhnout tak, aby smáčkl pružinu natvrdo a naopak se nesmí povolit moc, aby při nějakém rázu od kola nepřeskočila matice po šneku o zub. Proto je předepsán postup dotažení. A vůli neodstraní ani dotažení svěcenou ráčnou, spíš může víc uškodit.

Tohle jsem chtěl napsat, ale nějak neumím psát stručně...3
20:04:45
23.03.2014
Jozka
-> Bukaj: To není úplně pravda s tím nastavením přítlaku, šroubem se nastavuje předpětí pružiny, která vůli vymezuje (nač by tam jinak byl, že?). Ale pravda zas je, že vymletej šnek vprostředku to nezachrání..

-> Koblet: Hele úplně blbuvdorný to není vzhledem k výrobním tolerancím, musíš jedno víčko utáhnout natvrdo a pod druhý dát podložku - nedat podložku, silnější papír. těsnění nebo slabší, aby byl odpor otáčení šneku tak akorát..

-> Bukaj: Šneka s maticí za 250 už umíš asi sehnat jenom ty..3
19:42:22
23.03.2014
Bukaj
-> Koblet: No, to bych si právě nebyl jist, zda je novej - ono se to občas dost blbě pozná. U origo matice docela snadno - na povrchu je něčím pokovená, po použití je odhalen bronz v oblasti styku se šnekem a s pánví páky (na "kloubu") Novější provedení matice - pro 742 (nevím, zda se dokonce nedělala i druhovýroba v zahraničí) už je bronzová bez pokovení...
19:34:45
23.03.2014
Koblet
-> dragon_cb_cz: Pokud by jsi ji našel tak Tě jí rád zbavím.6

-> Bukaj: Nový šnek i s nalisovanými ložisky byl v té bedně od Krejčíka co jsem Ti sebral na aukru.6 Zkušenost s podložkami na šneku teda nemám, ale snad to bude blbuvzdorné.
18:44:23
23.03.2014
dragon_cb_cz
-> Koblet: Plonkovou matici možná někde mám....
18:39:49
23.03.2014
Bukaj
-> Koblet: Jestli Ti lítá axiálně celý šnek v převodce, tak je buď totálně v háji nějaké ložisko, nebo chybí/přebývají plechové podložky pod/nad ložisky (horní či spodní víko šneka). A to je jasná příčina "tahání" volantu na stranu, kam se zatáčelo.

Jinak u 742 maticových nápravnic většinou rupnul či uhnil plech nápravnice pod svárem držáku převodky, u MB jsem se jednou setkal s prasklým držákem nápravnice v místě horního šroubu a jednou s vymletým držákem pod převodkou - zřejmě důsledek uvolnění šroubů ucycení převodky k držáku.

Pravděpodobná příčina obou závad byla snaha vymezit vůli v matici řízení dotahováním šroubu, a obecně špatná údržba (zarezlé svisláky a pomocňák) v důsledku čehož působily na převodku, respektive držák velké síly při otáčení volantem...

Pokud je v ozubu šnek/matice vůle, není možno ji vymezit šroubem, šroub je pouze pojistka proti přeskočení matice po šneku, o správný přítlak se stará pružina. Pokud se šroub dotáhne na doraz, pružina je plně stlačená a jediné, čeho se tím dosáhne, je tuhé řízení a zvýšené opotřebení matice a šneka.

Pomůže pouze nový šnek s maticí, případně lze vybrat z použitých dílů nějaký páreček bez vůle. zatímco šnek bývá nejvíce opotřeben ve středové části (okolo přímého postavení kol), matice je většinou opotřebena rovnoměrně. Kdysi se nouzově opravovala vůle snížením (osoustružením) zubů převodu, vzhledem ke konickým zubům to mohlo chvíli ještě fungovat.

Ale v dnešní době vzhledem k pracnosti oprav a dostupnosti dílů (komplet nový šnek s maticí se dá sehnat kolem 250 Kč - ovšem pozor, dost často někdo inzeruje očividně jeté díly jako nové)

doporučuji rovnou vyměnit za nový pár a správně vymezit podložkami ložiska šneka...4
18:27:38
23.03.2014
Koblet
-> Jozka: Nejsem si jistej jestli vyndat napravu nebude snazsi nez se dostat nejak kulturne k tomu vicku. 3
17:58:08
23.03.2014
Jozka
-> Koblet: Ještě nedávno jsem měl dvě matice plonkový, ale nenabídnu, vyskytly se mi k nim dva osamělý šneky 4. Nápravu vyndávat nemusíš, převodka se nechá vypreparovat relativně pohodlně skrze to víčko v pedálový podlaze..

Já se k tomu vlezu i jak je, jestli jseš jinoch ztepilé postavy, půjde lépe po vyndání sedadla. Chce to jen začít stažením páky z čepu a ke správnému nářadí opatřit trochu trpělivosti (na M10 povolování po dvou zoubcích na ráčně)..
16:29:00
23.03.2014
Koblet
-> Jozka: Mám tady ještě jednu převodku z původní nápravy, tak ji asi budu muset repasnout. Nový šnek s ložisky a kulisa je také, tak ještě sehnat matici. A nadšení pro sundání nápravy také chybí.8
16:20:41
23.03.2014
Jozka
-> Koblet: Jsem rozepsal k tomu historku, ale smazal.. neb návštěva. Tak znova - mě se možná tohle stalo taky, při pootočení volantem šla nejdřív nahoru celá sestava - šnek si místo pootočení povylezl nahoru.. ale nezkoumal jsem proč, ta převodka, která se takhle projevila, tuším dostala nějakou pecku a je dodnes někde pod ponkem.. vůli s ní mělo řízení pochopitelně jak prase, v silném větru třeba byla jízda lahůdková.



No.. zvenka na autě můžeš leda tak zkusit, jak jsou dotažený víčka šnekový..
15:55:22
23.03.2014
Koblet
-> Jozka: Tohle neni ve spojce. Normálně se to hýbe celé i se šnekem nejspíš. Pravděpodobnost že lítá ta vidlice spojky co je na šneku je minimální, obzvlášť když jsem ji nedokázal vloni ani sundat. To bohužel tou dírou u pedálu nepoznám.8
15:19:38
23.03.2014
Jozka
-> Koblet: Tak až takhle pružná hurdy spojka fakt není 3



Máš na ní samojistící matice, nebo origo korunový ? Jestli se ti nekousla při montáži spojka někde na půl cesty.. Hřídel volantu dělenou stovkovou předpokládám asi nemáš...
14:36:04
23.03.2014
Koblet
Tak převodka se ani nehne a drží se nápravnice jako klíště. Během toho jak jsem své lepé tělo strkal pod pedály abych viděl na převodku jsem zjistil, že volantová tyč je nějaká plovoucí. Když zatáhnu za volant, tak povytáhnu volantovku tak odhadem o centimetr ven. Zdá se že jezdí v převodce celý šnek. To by asi neměl co?9
21:37:16
22.03.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Tak to jim asi nápravnice upadla ještě třešňová po svaření do vody..3
21:28:35
22.03.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Představ si, že ano. Sám jsem to nemohl pochopit, jak se to stalo. Taky mi nešlo na rozum, že plech uhnul hliníku, že se to neurvalo v hliníku.
21:13:17
22.03.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Tos tedy měl.. 4mm (?) plech, vystřiženej hliníkovým odlitkem.. i když je to pochopitelný, v tý době drtivá většina lidí fotila tak nanejvejš na dovolený.
21:05:24
22.03.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Škoda, že jsem to tenkrát v r. 1978 nevyfotil, s tím jsem se já taky nikdy před tím nepotkal. Proto to sem dávám k dobru.
20:56:14
22.03.2014
Jozka
-> Koblet: Tak při takovém počínání se opatrnost vyplatí.. taky jsem znal dva takový.. přitom profíci řidiči.. až tak, že to přehnali.

Ale myslel jsem to spíš tak, že je potřeba pohybovat ve stavu zatížených P kol, jsem jednou zapomněl auto shodit úplně na zem, naladil a pak se dost divil..
20:45:57
22.03.2014
Koblet
-> Jozka: Na zvedáku nestrkám pod auto ani prst. Nedávno pod autem na zvedáku jeden známej zůstal a nerozdýchal to. Takže trojnožky, zašpalkovat, zakvaltovat, zabrzdit a kartičku pojišťovny položit na kapotu.6
20:37:58
22.03.2014
Jozka
-> Koblet: Tím líp, nebudeš muset strkat nos až mezi pedály.. 4 Jo a ne na zvedáku zkoumat - ale to asi víš..



-> srdcar 120L: Jo, špatně, padaj mi víka po večeři.. Tak to jsem tedy neviděl vůbec ještě nikdy a ani o tom neslyšel.. Tam museli omylem navařit jahodovej plech nějakej.. :-).
upraveno 1x, naposled 22.03.2014 20:42:02
20:35:53
22.03.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Špatně čteš. Nepsal jsem ulomený, ale vylomený přesně podle tvaru převodky. V tom byla ta záludnost. Na ulomený bych přišel hned. Tam se to pravděpodobně stalo tím, že předchozí majitel se o autí moc nestaral a jen jezdil a to hodně moc. A přitom to byl ing.strojař. Když jsem MB koupil, mělo najeto 170.000 km, ptal jsem se ho, kdy měnil olej v motoru. Jeho odpověď:,, A to se taky mění, když žere olej?" mě vyrazila dech. 1,5 l na 1000 km zas tolik nebylo. Obtokový filtr byl jeden kus, pomalu nešel ani vyndat.
20:25:20
22.03.2014
Koblet
-> Jozka: Pomocnej čep už byl dole minulý týden. Zítrá bude hnusně tak šup do garáže.
20:20:35
22.03.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Urvanej držák u originální MB nápravnice je dost rarita - ale stodvacítkový převodky téměř urvaný od zbytku nápravnice jsou naopak jev poměrně běžnej..



-> Koblet: Ničím nelomcuj, jen sundej víčko pedálový podlahy a zvolna pohybuj - tou dírou uvidíš úplně všechno, co potřebuješ, s trochou snahy i pomocnej čep..5
20:14:03
22.03.2014
Koblet
-> srdcar 120L: Pred rokem jsem mel napravu rozebranou, opiskovanou a napravnice byla ok tak tohle by me hodne prekvapilo. Kazdopadne diky za tip, zitra to zvednu a budu lomcovat s cim se da.8
20:01:21
22.03.2014
srdcar 120L
-> Koblet: Nevím, jestli ti to pomůže, ale podělím se o zkušenost s tímto typem řízení. Měl jsem totiž jak Š 1000 MB, tak i několik Š 100.

Řešil jsem podobně jako ty vůli v řízení u Š 1000 MB, vyměnil jsem skoro úplně všechno a zaboha jsem nemohl na problém dojít. Řízení fungovalo jak kormidlo na lodi, dlouho nic a pak zabralo, autíčko plavalo, řízení si dělalo, co chtělo.

Pak mě napadlo, v jakém stavu je uchycení převodky řízení na nápravnici. To, co jsem našel, by mě ani ve snu nenapadlo, že k tomu může dojít. Držák převodky byl vylomený přesně podle jejího tvaru, držel už jen na kousíčku u jednoho šroubu. Stačila by jedna pořádná díra a rozbil bych si úsměv. Bez sundání z nápravnice na to nelze přijít. Po řádném zavaření problém zmizel.

Poradil bych ti pořádně celý držák prohlédnout, vyztužit a případně dovyvařit, podle mě budeš mít asi tento problém taky. Pak teprve hledat dál v tyčích spojovačky.

A můžu tě ujistit, že po vyvaření držáku byla vůle v řízení srovnatelná s hřebenovým řízením. Samozřejmě ne úplně.
upraveno 1x, naposled 22.03.2014 20:03:46
05:30:20
22.03.2014
Koblet
-> dragon_cb_cz: Já tak nějak počítám s tím, že vůle k tomuhle autu patří. Kromě spojovačky a převodky je celá náprava po GO, takže zabít se také nemůžu.6 Spíšei pořád vrtá hlavou co může způsobovat ten odklon volantu. Přemýšlím o tom při každé jízdě a vůbec si to neužiju.3 V rámci zachování originality potřebuji vědět že to tak má být a zase budu šťastný člověk a spát jako nemluvně.1
23:19:56
21.03.2014
dragon_cb_cz
-> Koblet: Hele pokud to chceš fakt bez vůle, tak udělej generálku nápravy komplet z nových dílů - a pár tisíc km to možná bez vůle bude. Pokud tam máš jetou spojovačku, nikdy se jí nezbavíš...
22:51:25
21.03.2014
Koblet
-> Adam59: tak dobře nasměruj kola ať neskončíš v jámě3
22:44:39
21.03.2014
Adam59
-> Koblet: však to dotáhnu než otevře vrata 3 a přes STK to je jen rovně 3
22:41:30
21.03.2014
Koblet
-> Adam59: no pokud to dotahnes na krev tak pojedes na STK jen rovne. To se neda volantem skoro hnout6
22:37:30
21.03.2014
Adam59
-> Koblet: no ještě jednu matici i se šnekem doma mám 4 táta (1. majitel) říkal že si s tím taky kdys dlouho hrál a různě laboroval,ale že ta vůle tam byla vždy 9 takže já už se s tím smířil 3 teď jen přesvědčit STK 3 asi to dotáhnu co pude ten šroub a uvidíme 4
22:20:59
21.03.2014
Skili
-> Koblet: mě to taky dělá z toho si nic nedělej
22:17:06
21.03.2014
Koblet
-> Adam59: tak STK jsem před 1000km udělal bez zaváhání a stejně to řeším. Mám ještě jednu převodku k repasi, novou kulisu, šneka, ložiska. Tak zkusim nekde sehnat matici, repasnout a prehodit. Ale moc se mi do toho nechce, neni moc casu.10
22:11:18
21.03.2014
Adam59
-> Koblet: co máš z toho já na kilu taky řešil vůli v řízení ... napřed jsem dal novou hardy spojku - nepomohlo, pak nový čepy - nepomohlo, tak jsem koupil novou spojovačku i s "ložiskama" - nepomohlo, tak jsme rozdělal převodku řízení vše vyměnil a dotáhl tak jak má být ... už sem i zdálo že je to dobré ale na STK řekli že ne 3
22:00:20
21.03.2014
Koblet
-> dragon_cb_cz: spojovačku jsem neměnil. V podstatě jsem ze dvou náprav dělal jednu a spojovačka se zdá ok. S pomocnou pákou jsem dováděl před 2 týdny a také v pohodě. Nikde se vůle nezdá. Hlavně nechápu v čem může být ten variabilní odklon volantu po zatáčce.
Extreme Tyres