havevo 18.02.13 17:49:49 napsal: Když otevřu kapotu motoru, taky slyším syčení, ale nejsem schopen identifikovat zdroj.
To syčení ti může dělat vypadlá nebo poškozená hadička, která vede ze spodku karburátoru ( trubička na ni je schovaná pod držákem bowdenu plynu) a je připojena na obal vzduchového filtru kolmo k odvětrání motoru do filtru. Je to poměrně častá závada, protože je nad výfukovým sběračem a trpí teplem stejně jako hadice posilovače. Taky při tom kolísají otáčky na volnoběh nebo jde mizerně seřídit motor, saje falešný vzduch pod klapky karburátoru. Snad to pomůže nejen tobě.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Š105 nebrzdí
-> Borderer: a já jsem v tomhle zase za jedno s minnem. Nikdy jsem neslyšel, že by mi sytič tak hrozně syčel. Až se projedu a sundám sytič, omrknu, jestli to furt syčí ;)
Palinátor má pravdu, sytič u šáde mě syčí velice slyšitelně.
Tak kluci, dneska jsem to posral. Pravděpodobně se mi podařilo úspěšně odvzdušnit HBV, ale zase jsem si poslal vzduch do okruhů
Místo toho, abych ty průtokáče jen povolil, tak jsem je celé vytáhl. Že jsem to asi udělal špatně mi došlo až ve chvíli, kdy bylo po všem ...
Teď na mě svítí z kapličky kontrolka brzd a auto sice nějak brzdí, ale zkoušel jsem se pouze projet po parkovišti, kde funkci brzd moc neprověřím
Syčení u posilovače má na svědomí spoj náústek - posilovač. Asi to zkusím zalepit silikonem. Syčení u motoru stále neidentifikováno

Teď na mě svítí z kapličky kontrolka brzd a auto sice nějak brzdí, ale zkoušel jsem se pouze projet po parkovišti, kde funkci brzd moc neprověřím

Syčení u posilovače má na svědomí spoj náústek - posilovač. Asi to zkusím zalepit silikonem. Syčení u motoru stále neidentifikováno

-> minno: ad 1) vidím to na špatnou hadici a nebo třeba jen není pořádně nasazená na tom náústku. Zítra budu laborovat, tak to snad pořeším. Filtrbox mám nasazený. Palinator přišel s teorií, že to dělají všechny Škodovky na sytič, ale jak sám píšeš, nikdy dřív jsem nezpozoroval, že by to bylo nějak extra slyšet.
ad 2) to jsem taky konzultoval s Palinatorem a shodli jsme se, že bude možná vzduch v HBV. Zkusím jej pořádně odvzdušnit
ad 2) to jsem taky konzultoval s Palinatorem a shodli jsme se, že bude možná vzduch v HBV. Zkusím jej pořádně odvzdušnit
-> palinator: neviem o tom :) respektíve možno syčí, ale nepovažujem to za nezvyčajne syčavý zvuk

-> minno:
Ani na sytič ti nic v motorovém prostoru nesyčí?
Ani na sytič ti nic v motorovém prostoru nesyčí?
-> havevo: 1. syčať od posilňovača nemá byť počuť (ak teda nestláčaš brzdový pedál - vtedy áno), pri motore taktiež nemá syčať (máš nahodený filterbox? ak nie je na karbeči nahodený tlmič sania - filterbox, tak vtedy syčí nasávanie motora).
2. Nič také som nikdy nespozoroval, takže to asi tiež nie je normálne.
2. Nič také som nikdy nespozoroval, takže to asi tiež nie je normálne.
Tak netěsné holendry opraveny, HBV vyměněnen, posilovač taktéž. Auto brzdí a jede jak šlak. Ale přesto bych měl pár poznatků k chování auta. Nejsem si jistý, zda jsou takové projevy normální, tak se radši zeptám:
1.) když auto běží na volnoběh, jde zřetelně slyšet syčení od posilovače (zjistil jsem, že nejspíš uniká ?vzduch? kolem hadice podtlaku). Když otevřu kapotu motoru, taky slyším syčení, ale nejsem schopen identifikovat zdroj. Pravděpodobně také hadice podtlaku
2.) když je motor vypnutý a zhruba 2x - 3x šlápnu na brzdový pedál, třikrát si to "uprdne" (nejspíš HBV) a při každém takovém "uprdnutí" pedál o malinko klesne
Asi řeším ptákoviny, přesto se radši zeptám, aby mě to zase někde nevypeklo :)
1.) když auto běží na volnoběh, jde zřetelně slyšet syčení od posilovače (zjistil jsem, že nejspíš uniká ?vzduch? kolem hadice podtlaku). Když otevřu kapotu motoru, taky slyším syčení, ale nejsem schopen identifikovat zdroj. Pravděpodobně také hadice podtlaku
2.) když je motor vypnutý a zhruba 2x - 3x šlápnu na brzdový pedál, třikrát si to "uprdne" (nejspíš HBV) a při každém takovém "uprdnutí" pedál o malinko klesne
Asi řeším ptákoviny, přesto se radši zeptám, aby mě to zase někde nevypeklo :)
Tak jsem to dal do servisu. Starý HBV jsem vyhodil, stejně už byl vyrezlý. Tak použili ten nový a řekli mi, že tekly holendry a že mám v prdeli membránu posilovače
tak ho teď sháním ...

Někdy ten nový THV ještě kloudně nesedí a má potíže pumpovat. Párkrát se mi to taky nevysvětlitelně stalo a tak mám na tyto případy upravené víčko nádobky brzdovky a na něm napojenou hadičku s ventilkem. Povolím zadní odvzdušňovák a pumpováním pumpičkou protlačím skoro celou nádobku, aby trochu zbylo, doleju, utáhnu, povolím druhej zadní, protlačím o něco méně kapaliny, než poprvé, páč už je plná trubka pod vozem a tlačím jen z boční trubky, pak stejnym způsobem přední kola a vždycky to pak po dotažení spolehlivě chodilo. V jednom člověku je to nejelegantnější způsob odvzdušňování. Jinak ta kapalina ti z posilovače bude slintat dlouho, páč je tam natečená z toho prvního válce. Ta manžeta okolo tlačítka posilovače to málokdy udrží.
-> havevo:
Uvidíš... hlavně ať je to složený správně podle katalogu!
Uvidíš... hlavně ať je to složený správně podle katalogu!
-> palinator: a je možný, že díky tomu, že nejsou ty dva kousky v novém HBV pevně spojené, nevzniká tlak? Zkusím ten plíšek přihnout, zajistit a uvidíme
-> havevo:
Vždyť je to jasný, ten žlutej "pipíšek" zapadá do tý černý "objímky", kde je zajištěnej přihnutím takové packy.
Porovnej s katalogem:
skoda-katalog.eu/ekatalog -105-120/.../76-dily-hlavn iho-valce-brzdy-d.19
Válec se nechá rozebrat do prvosoučástí tak, jak je na obrázku. Musíš dodržet i správnou pozici gumiček!
E: Rozebrat to nemůžeš práve proto, protože ta černá objímka, co je pod pružinou, je zajištěná. Šroubovákem ten plíšek musíš trochu povypáčit a povolí to.
Vždyť je to jasný, ten žlutej "pipíšek" zapadá do tý černý "objímky", kde je zajištěnej přihnutím takové packy.
Porovnej s katalogem:
skoda-katalog.eu/ekatalog -105-120/.../76-dily-hlavn iho-valce-brzdy-d.19
Válec se nechá rozebrat do prvosoučástí tak, jak je na obrázku. Musíš dodržet i správnou pozici gumiček!
E: Rozebrat to nemůžeš práve proto, protože ta černá objímka, co je pod pružinou, je zajištěná. Šroubovákem ten plíšek musíš trochu povypáčit a povolí to.
Ahoj kluci,
tak jsem to dneska rozhodil a zase k ničemu nedospěl, respektive jsem tu s dalšími otázkami...
1) vnitřek starého brzdového válce je jakýsi jednolitý monolit, který ani silou nedokáži oddělit od sebe, proč tedy
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
2) vnitřek nového brzdového válce je na dva resp. tři kusy? čímž dospívám ke třetí otázce
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
3) zda má být otočen takto nebo takto, aby chodil jak má?
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
tak jsem to dneska rozhodil a zase k ničemu nedospěl, respektive jsem tu s dalšími otázkami...
1) vnitřek starého brzdového válce je jakýsi jednolitý monolit, který ani silou nedokáži oddělit od sebe, proč tedy
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
2) vnitřek nového brzdového válce je na dva resp. tři kusy? čímž dospívám ke třetí otázce
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
3) zda má být otočen takto nebo takto, aby chodil jak má?
havevo.rajce.idnes.cz/nas tenka
-> havevo: brzdovka je len posledné riešenie čím mazať.....Mazať mazivom na brzdy (hydraliku).
-> palinator: O pročištění lihem vim, promazání brzdovkou jsem nějak zazdil ...
-> havevo:
HBV se odvzdušňuje úplně stejně jako jednotlivá kola, akorát že povoluješ ty průtokový šrouby na trubkách. Já vždycky postupoval tak, že jsem odvzdušnil válec a až pak jednotlivý brzdový větve. Být tebou, udělám to, je to jednoduchá věc. Ve válci pořád vzduch zůstat může, obzvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o dva samostatný okruhy.
E: a hlavně že jsem Ti psal, že máš válec vyčistit lihem a vše před složením namazat brzdovkou.
A válec jsi nezkurvil, možná jen gumičky... Záležitost 7,50 Kč
HBV se odvzdušňuje úplně stejně jako jednotlivá kola, akorát že povoluješ ty průtokový šrouby na trubkách. Já vždycky postupoval tak, že jsem odvzdušnil válec a až pak jednotlivý brzdový větve. Být tebou, udělám to, je to jednoduchá věc. Ve válci pořád vzduch zůstat může, obzvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o dva samostatný okruhy.
E: a hlavně že jsem Ti psal, že máš válec vyčistit lihem a vše před složením namazat brzdovkou.

-> palinator: jak bych měl odvzdušňovat HBV? Povolím ovzdušňovák a při sešlápnutí pedálu se přece válec začne plnit kapalinou, která před sebou tlačí vzduch až ke šroubu, kde ho "vyfoukne" ...
-> minno: Lihem jsem ho proléval samozřejmě rozebraný, ale vyschnout jsem ho fakt nenechal ... o nějakém mazání ani nemůže být řeč ... takže jsem to zku*vil? ... jestli ano, tak do toho kopnu, dám do depozitu a uvidíme se nejdřív na jaře
-> minno: Lihem jsem ho proléval samozřejmě rozebraný, ale vyschnout jsem ho fakt nenechal ... o nějakém mazání ani nemůže být řeč ... takže jsem to zku*vil? ... jestli ano, tak do toho kopnu, dám do depozitu a uvidíme se nejdřív na jaře

-> havevo: Tak ako Bukaj...
A ja ešte dodám k tomu vylievaniu HBV liehom - vylieval si ho predpokladám rozobratý. Pred zložením si ho nechal od liehu vysušiť? Namazal si vnútro HBV (valec, gumičky) pred zložením mazivom na brzdy, alebo aspoň brzdovkou? Ak si to zložil na sucho, je možné že si si zničil gumičky.
A ja ešte dodám k tomu vylievaniu HBV liehom - vylieval si ho predpokladám rozobratý. Pred zložením si ho nechal od liehu vysušiť? Namazal si vnútro HBV (valec, gumičky) pred zložením mazivom na brzdy, alebo aspoň brzdovkou? Ak si to zložil na sucho, je možné že si si zničil gumičky.
-> havevo:
HBV jsi odvzdušňoval?
HBV jsi odvzdušňoval?
-> havevo:
Takže:
1) - pokud byla (je) v posilovači brzdovka, pak se tam pravděpodobně nedostala jinak, než únikem z vadného HBV - tedy ano, pravděpodobně byl vadný (ale nejlíp to zjistíš tak, že jej rozebereš a uvidíš).
2) - nový válec pravděpodobně neodešel jen tak (pokud jsi při jeho rozborce a sborce něco nezmrvil
3) - pokud do posilovače natekla brzdovka, tak posilovač z toho radost mít nebude. Když je jí tolik, že při sešlápnutí pedálu prská ven, doporučil bych demontáž a vyčištění posilovače (nebo nejlevnější a nejefektivnější by bylo sehnat jiný funkční). A pokud je membrána v posilovači v pořádku a vše těsní, jak má, tak vzduch z posilovače logicky někam unikat musí, když neběží motor.
4) - pokud není natlakován brzdový systém, tak posilovač nemá co posilovat, tudíž ani pedál nemá kam klesat, jinak ke stavu posilovače viz bod 3)
5) - Normální to není, ale běžné to je a patogenita tohoto zvukového efektu nebyla dosud jednoznačně prokázána
6) - teoreticky ano, ale může se stát, že v brzdiči nějaký vzduch zůstane prívě v místě odvzdušňováku
7) - od nejvzdálenějšího v okruhu - tedy od pravého zadního po nejbližší - levé přední (vzdálenost od HBV). Jinak občas je nutno zkoušet různé věci
8) - buď se ti to někde neustále zavzdušňuje, nebo je zavzdušněn HBV, nebo je HBV v háji (blbě složen).
9) - pokud jsi na to sám, zkus si vyrobit "pomocníka" - sežeň druhé víčko nádobky brzdové kapaliny, ventilek ze staré motoduše (nebo i cykloventilek), víčko provrtej, vsaď ventilek a utěsni (kovový ventilek dotáhnout kotramatkami) a natlakuj systém pumpičkou přes víčko a odfrkávej jednotlivá kola (za stálého doplňování brzdovky). Pokud máš někoho k ruce, tak ať ti zkouší natlakovat systém několikerým prudkým sešlápnutím pedálu a pak ať ho drží sešláplý, než povolíš a znovu utáhneš odvzdušňovák. A tak furt dokola, postupně všechna kola (PZ, LZ, PP, LP), klidně dvakrát dokola. Pokud nezapomeneš dolévat brzdovku a soustava je těsná (není nikde únik), tak to musí fungovat...
10) - nemáš zač
Takže:
1) - pokud byla (je) v posilovači brzdovka, pak se tam pravděpodobně nedostala jinak, než únikem z vadného HBV - tedy ano, pravděpodobně byl vadný (ale nejlíp to zjistíš tak, že jej rozebereš a uvidíš).
2) - nový válec pravděpodobně neodešel jen tak (pokud jsi při jeho rozborce a sborce něco nezmrvil
3) - pokud do posilovače natekla brzdovka, tak posilovač z toho radost mít nebude. Když je jí tolik, že při sešlápnutí pedálu prská ven, doporučil bych demontáž a vyčištění posilovače (nebo nejlevnější a nejefektivnější by bylo sehnat jiný funkční). A pokud je membrána v posilovači v pořádku a vše těsní, jak má, tak vzduch z posilovače logicky někam unikat musí, když neběží motor.
4) - pokud není natlakován brzdový systém, tak posilovač nemá co posilovat, tudíž ani pedál nemá kam klesat, jinak ke stavu posilovače viz bod 3)
5) - Normální to není, ale běžné to je a patogenita tohoto zvukového efektu nebyla dosud jednoznačně prokázána

6) - teoreticky ano, ale může se stát, že v brzdiči nějaký vzduch zůstane prívě v místě odvzdušňováku
7) - od nejvzdálenějšího v okruhu - tedy od pravého zadního po nejbližší - levé přední (vzdálenost od HBV). Jinak občas je nutno zkoušet různé věci

8) - buď se ti to někde neustále zavzdušňuje, nebo je zavzdušněn HBV, nebo je HBV v háji (blbě složen).
9) - pokud jsi na to sám, zkus si vyrobit "pomocníka" - sežeň druhé víčko nádobky brzdové kapaliny, ventilek ze staré motoduše (nebo i cykloventilek), víčko provrtej, vsaď ventilek a utěsni (kovový ventilek dotáhnout kotramatkami) a natlakuj systém pumpičkou přes víčko a odfrkávej jednotlivá kola (za stálého doplňování brzdovky). Pokud máš někoho k ruce, tak ať ti zkouší natlakovat systém několikerým prudkým sešlápnutím pedálu a pak ať ho drží sešláplý, než povolíš a znovu utáhneš odvzdušňovák. A tak furt dokola, postupně všechna kola (PZ, LZ, PP, LP), klidně dvakrát dokola. Pokud nezapomeneš dolévat brzdovku a soustava je těsná (není nikde únik), tak to musí fungovat...
10) - nemáš zač

Zdravím, mám nějaké problém s brzdami na mé Š105 - viz. karta ...
S autem jsem dojel kam bylo třeba, bez potíží zaparkoval. Po návratu ihned po nastartování svítí kontrolka brzd. Pedál se propadá až na podlahu, brzdovka zdánlivě vůbec nemizí, resp. jen velmi, velmi pomalu.
Později zjišťuji, že pod hlavním brzdovým válcem je na posilovači jakási drážka (od výroby), kudy při sešlapování pedálu brzdy uniká vzduch a ubublává brzdovka.
Usuzuji, že je v háji brzdový válec a objednávám nový. Vyměnil jsem brzdový válec, šrouby v něm i s podložkami, hadičky propojující nádržku s brzdovkou a brzdovým válcem, dolil kapalinu a dal se do odvzdušňování.
Pravé zadní kolo, vyměněn odvzdušňovák, ale i přes opětovné našlapání (cca 10 cyklů po 10 sešlápnutích kdy je šroub zatažený, našlapu, držím pedál, povolím šroub, utáhnu, pustím pedál) skrz odvzdušňovák vždy jen odteče něco kapaliny, žádný "odstřik", jaký by se měl dostavit.
Levé zadní kolo, vyměněn odvzdušňovák, stejný postup při odvzdušňování, občas dojde k odstříknutí kapaliny v které je patrné množství vzduchu, ale většinou kapalina také pouze odteče po povolení šroubu (tlak se ne a ne vytvořit).
Pravé přední kolo, odvzdušňovák se zalomil, pokouším se brzdu odvzdušnit povolováním matky trubičky na horní části třmenu. Tlak nelze vůbec vytvořit, brzdovka jen odtéká. Při sešlápnutém pedálu brzdy jde kotoučem volně otáčet...
Levé přední kolo, vyměněn odvzdušňovák, pedál nepatrně tuhne a konečně nejde došlápnout až k podlaze.
Rozhoduji se znovu demontovat hlavní brzdový válec a provést kontrolu jeho složení. Zjišťuji, že střední díl je tvořen dvěma miskami mezi kterými je pružina. Jedna z misek má na sobě "zářezy" a druhá nikoli. Válec skládám znovu tak, jak byl a montuji na posilovač.
Po dolití brzdovky se přesvědčím, že z obou komor tato vytéká, tudíž je válec průchozí. Po sešlápnutí pedálu válec vytváří i tlak do (nepřipojených) trubiček.
Znovu připojuji trubičky a než se dám znovu do kolečka s odvzdušňováním zjišťuji, že tu mám onu původní závadu zpět - pod hlavním brzdovým válcem mi onou "drážkou" na posilovači uniká tlak a vyprskává se brzdovka, která opět (zdá se) po trošičkách ubývá...
Dlužno dodat, že brzdový válec od počátku poněkud divně "vrže". Před montáží jsem jej prolil několikrát lihem, ale to snad na to nemůže mít vliv...
A teď moje otázky -
1) byl tedy v háji vůbec onen nahrazený hlavní brzdový válec?
2) pokud se závada tváří nyní stejně, znamená to, že mi odešel i nový válec a jak je to možné?
3) má nebo nemá "drážkou" v posilovači odcházet vzduch, resp. z tama prskat brzdovka, která se pod válec dostala omylem při jeho výměně?
4) mám v háji posilovač, když po sešlápnutí pedálu, který má minimální odpor, ale má ho a nastartování motoru, pedál nepoklesne?
5) je normální, že válec "vrže"?
6) dá se přední brzda solidně odvzdušnit jen přes převlečnou matici trubičky, přímo na třmenu?
7) jaké je správné pořadí odvzdušnění kol?
8) proč mi nejde vytvořit dostatečný tlak pro samotné odvzdušnění?
9) ... návrhy, nápady co a jak dál ? :)
10) díky za přečtení dlouhého příspěvku a fundované odpovědi.
PS: samozřejmě jsem průběžně brzdovku doléval, ale prakticky neubývala (cca 1 nádržka na všechna kola)
S autem jsem dojel kam bylo třeba, bez potíží zaparkoval. Po návratu ihned po nastartování svítí kontrolka brzd. Pedál se propadá až na podlahu, brzdovka zdánlivě vůbec nemizí, resp. jen velmi, velmi pomalu.
Později zjišťuji, že pod hlavním brzdovým válcem je na posilovači jakási drážka (od výroby), kudy při sešlapování pedálu brzdy uniká vzduch a ubublává brzdovka.
Usuzuji, že je v háji brzdový válec a objednávám nový. Vyměnil jsem brzdový válec, šrouby v něm i s podložkami, hadičky propojující nádržku s brzdovkou a brzdovým válcem, dolil kapalinu a dal se do odvzdušňování.
Pravé zadní kolo, vyměněn odvzdušňovák, ale i přes opětovné našlapání (cca 10 cyklů po 10 sešlápnutích kdy je šroub zatažený, našlapu, držím pedál, povolím šroub, utáhnu, pustím pedál) skrz odvzdušňovák vždy jen odteče něco kapaliny, žádný "odstřik", jaký by se měl dostavit.
Levé zadní kolo, vyměněn odvzdušňovák, stejný postup při odvzdušňování, občas dojde k odstříknutí kapaliny v které je patrné množství vzduchu, ale většinou kapalina také pouze odteče po povolení šroubu (tlak se ne a ne vytvořit).
Pravé přední kolo, odvzdušňovák se zalomil, pokouším se brzdu odvzdušnit povolováním matky trubičky na horní části třmenu. Tlak nelze vůbec vytvořit, brzdovka jen odtéká. Při sešlápnutém pedálu brzdy jde kotoučem volně otáčet...
Levé přední kolo, vyměněn odvzdušňovák, pedál nepatrně tuhne a konečně nejde došlápnout až k podlaze.
Rozhoduji se znovu demontovat hlavní brzdový válec a provést kontrolu jeho složení. Zjišťuji, že střední díl je tvořen dvěma miskami mezi kterými je pružina. Jedna z misek má na sobě "zářezy" a druhá nikoli. Válec skládám znovu tak, jak byl a montuji na posilovač.
Po dolití brzdovky se přesvědčím, že z obou komor tato vytéká, tudíž je válec průchozí. Po sešlápnutí pedálu válec vytváří i tlak do (nepřipojených) trubiček.
Znovu připojuji trubičky a než se dám znovu do kolečka s odvzdušňováním zjišťuji, že tu mám onu původní závadu zpět - pod hlavním brzdovým válcem mi onou "drážkou" na posilovači uniká tlak a vyprskává se brzdovka, která opět (zdá se) po trošičkách ubývá...
Dlužno dodat, že brzdový válec od počátku poněkud divně "vrže". Před montáží jsem jej prolil několikrát lihem, ale to snad na to nemůže mít vliv...
A teď moje otázky -
1) byl tedy v háji vůbec onen nahrazený hlavní brzdový válec?
2) pokud se závada tváří nyní stejně, znamená to, že mi odešel i nový válec a jak je to možné?
3) má nebo nemá "drážkou" v posilovači odcházet vzduch, resp. z tama prskat brzdovka, která se pod válec dostala omylem při jeho výměně?
4) mám v háji posilovač, když po sešlápnutí pedálu, který má minimální odpor, ale má ho a nastartování motoru, pedál nepoklesne?
5) je normální, že válec "vrže"?
6) dá se přední brzda solidně odvzdušnit jen přes převlečnou matici trubičky, přímo na třmenu?
7) jaké je správné pořadí odvzdušnění kol?
8) proč mi nejde vytvořit dostatečný tlak pro samotné odvzdušnění?
9) ... návrhy, nápady co a jak dál ? :)
10) díky za přečtení dlouhého příspěvku a fundované odpovědi.
PS: samozřejmě jsem průběžně brzdovku doléval, ale prakticky neubývala (cca 1 nádržka na všechna kola)