
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Brzdy 130
-> cuker: -> darabos: jsem si říkal, že to bude ono. dík 

-> Antony: Zrejme brzdove svetlo.
to je tlakové čidlo,ktoré môže spínať zadné svetlá.
Obnovím téma s dotazem k čemu slouží u závodních 130-tek "čidlo" napojeny na jeden z okruhů?
skoda-virt.cz/cz/.../313- technika-na-ecce-homo
foto č 87.
skoda-virt.cz/cz/.../313- technika-na-ecce-homo
foto č 87.
-> minno 10.01.13 22:45:54: Přesně tak. Podle teorie vhml bys zabizdil poprvý s pedálem na podlaze a podruhý, kdy už si to vše sedlo a pístky vylezli už normálně což je nesmysl...
Jinak já měl dlouhý chod pedálu s HBV19mm a vzadu 22mm prasata. S kotoučema po sednutí desek se to dost zlepšilo.
Jinak já měl dlouhý chod pedálu s HBV19mm a vzadu 22mm prasata. S kotoučema po sednutí desek se to dost zlepšilo.
-> vhml 10.01.13 22:40:09: no ale keď tie piestiky povytiahneš, tak to tak či onak funguje iba chvíľu
Akonáhle sa platničky začnú drať, piestiky sa samé vysúvajú o to viac von a sadne si to podľa seba a nie tak ako si si ty tie piestiky v prvej fáze "prednastavil" :)))

-> Bukaj: Mazať mazať mazať..... Už som to tu písal. Tiež som montoval 4-piesty po repase, vyskladané z nových dielov, prvá jazda ma zdesila, lebo to fakt nebrzdilo a pedál šiel dole....Stačilo prejsť pár km a trochu pobrzdiť a bolo to v poriadku....A žiadna zbytočná robota s povyťahovaním piestikov.....
-> minno: ano, pricina je ze na hovno behaj pístky, který se obcas moc vrací i když jsou poctivě namazaný.
A předpokladem správné funkce (krátký chod pedálu) je ovšem také dobrý stav všeho ostatního - ložiska bez vůlí, nepokřivené a nezkorodované kotouče (bubny) atd.
házející či orezlý kotouč "odhodí" destičky (zatlačí pístky) více, než kotouč rovný a hladký. To samé udělá ložisko s vůlí. Nebo stačí na staré kotouče dát nové destičky a než se "zajedou", tak je chod pedálu delší...
házející či orezlý kotouč "odhodí" destičky (zatlačí pístky) více, než kotouč rovný a hladký. To samé udělá ložisko s vůlí. Nebo stačí na staré kotouče dát nové destičky a než se "zajedou", tak je chod pedálu delší...
-> minno:
Příčina je totiž v tom, že je to nově poskládané - pístky byly venku, jsou nové gumky a ve všem jsou menší vůle a větší pnutí.
Tak se to musí ručně nastavit, aby to fungovalo od začátku.
Kdyby se s tím nic nedělalo, tak po čase si to sedne a bude brzdit normálně, ale takhle je to hned v cajku
Příčina je totiž v tom, že je to nově poskládané - pístky byly venku, jsou nové gumky a ve všem jsou menší vůle a větší pnutí.
Tak se to musí ručně nastavit, aby to fungovalo od začátku.
Kdyby se s tím nic nedělalo, tak po čase si to sedne a bude brzdit normálně, ale takhle je to hned v cajku

-> vhml: no a nemyslíš, že je to taktiež len riešenie následku a nie príčiny?
-> minno: blbost, ale funkcni :-)
-> vhml 10.01.13 21:20:03: to tvrdím ja a nie že zbytočné, ale že je to z princípu blbosť.
-> Martin120L: brzdí nakonci protože máš něco blbě :-) Mě to brzdí s normálním chodem a tlačí všech 16 pístků najednou... ( musíš si ale nastavit pístky těsně na dotek, i přesto že molso tvrdí, že je to zbytečné )
22mm válec je řešení následku, ne příčiny.
22mm válec je řešení následku, ne příčiny.
-> Martin120L: Proč brzdí na konci? Protože musí natlačit stejnej objem jako 22mm, což jde při menším vrtání na delší dráze...
-> m8rinek: Tak proč 19 mm v podstatě brzdí, až na konci pedálu? To znamená tak 6 cm nad podlahou ? Dělal jsem to na dvou autech a výsledek s 19 mm úplně stejný na ... pedál dole a tlak v brzdách nula nula nic. Vem si tlakoměr a změř si tlak s 19 a s 22 a pak mi dáš za pravdu. Je varianta 19 starší provedení do roku cca 86 než udělali jednotnou pumpu 19mm na 105-136. A teď raď.
-> Martin120L:
-> m8rinek:
Tak tak sám jsem 22tku jezdil a člověk si zvykne. 19 u mě nefungovalo, dodnes nevím proč.
-> m8rinek:
Tak tak sám jsem 22tku jezdil a člověk si zvykne. 19 u mě nefungovalo, dodnes nevím proč.
S 19mm podle mě bude lepší dávkovatelnost, kdežto 22 naplní systém za kratší dráhu, ale zase bude potřebovat víc síly na sešlápnutí, což řeší posilovač....
-> MOLSO: A v čem je lepší??? Pokud zachováš origo brzdy kotouč - buben tak je 19 mm o malinko měkkčí ,než 22 mm a nepotřebješ tolik šlapat. 22 mm je více tvrdší a pokud změníš objem kapaliny na brzdách tak s 19mm přijdeš o tlak a neutáhne to.
-> RALLY1976: protože je lepší
Tak mám nový HBV průměr 22,o víkendu ho tam dám a uvidím...
Doufám že se problém vyřeší.Jenom mě nemuže nikdo vysvětlit jaky je rozdíl když je na brzdách HBV 19 nebo 22mm.Všichni koho se zeptám tak říkají dej tam 22 a bude to o 100procent lepší.Proč ale potom začli dávat ve výrobě jen HBV 19mm?

-> minno: a nebo už je vrácený po x-té 

-> MATTESS: no a toto je práve ten, ešte stále ho nepredali ďalšiemu zákazníkovi

-> sikula: nátrubky na hadičky z vyrovnávací nádržky v gumě? Pokud ano - ten mi vnutili někdy v roce 2003 a po 3 týdnech jsem jim jej hodil na hlavu
Nevím jak pečlivě jsi to namazal mazelínkou, ale pokud jsi neměl válečky venku, tak to 100% nebude, proto že se nedostane na těsnění.... Jestli to s 22mm HVB bude lepší to nevím, nemám zkušenost, ale při koupi HVB dávej bacha na ty šmejdy co maji gumu pro přechod sání kapaliny z nádobky.
Tak zdravím znovu,děkuju za rady vše jsem dnes překontroloval nikde nic neteče,brzdové válečky jsem mázl vazelinou-chodí o něco líp ale stále to brzdí důle.Dokonce jsem dal druhý HBV sice zase 19mm.ale zdálo se mě že po sundání je orosený-že pouští.Tam kde mě vyměnili HBV jem popsal můj problém a říkali že je možné že 19 HBV je málo že to chce 22 HBV.Myslíte že to bude takový rozdíl?Už jsem tam volal jestli ho mají po tom co to pořád nebrzdí tak jak má, říkali že ne že jen na obědnávku,tak nevím jestli ho mám obědnat aby to nebylo stejné jako 19.Co vy na to?
-> vhml: osobne si myslím že plnohodnotne by poslúžila aj vazelína Castrol LMX čo sa používa na ložiská, krikľavo zelená farba, plastické mazivo, nerozožiera gumu, nezmýva ju voda, drží svoju viskozitu. Nebál by som sa toho.
A čím nahradit vazelínu do brzdičů? U nás mají pytlíček snad za 30Kč a namažeš s ním jeden brzdič. Předpokládám, že to v rozumný míře musí jít nahradit něčím obyčejným.
Vysúvať piestiky z brzdiča viac von, kvôli tomu aby boli platničky na tesno -> aby pedál zaberal viac zhora je blbosť. Jednak to bude chvíľu pribrzďovať a ono si to aj tak po pár zabrzdeniach zas sadne tak ako to bolo a znova sa tam spraví vôľa, čo je logické, takže tadiaľto cesta nevedie.
Riešením je to čo písal sikula, a čiže mazať, mazať mazať....Valčeky pred zložením brzdiča namazať vazelínou na brzdové systémy a aj pod prachovky dať trochu tejto mazelíny a hotovo.
"Mazať" brzdovkou nie je najlepšie riešenie, po "namazaní" brzdovkou ostane brzdič funkčný bez zadrhovania piestikov len istý čas a ani neochráni piestiky z tej strany, z ktorej trčia von.
Mazivo na brzdy funguje dlhodobo a spoľahlivo. Mám 4-piesty takmer dva roky po repase a jazdené celoročne zima-nezima vyše 30 tis. km a ani neviem že mám brzdy. Nie že by nebrzdili, práve naopak, nemusím sa o ne nijako starať a fungujú bezchybne.
Riešením je to čo písal sikula, a čiže mazať, mazať mazať....Valčeky pred zložením brzdiča namazať vazelínou na brzdové systémy a aj pod prachovky dať trochu tejto mazelíny a hotovo.
"Mazať" brzdovkou nie je najlepšie riešenie, po "namazaní" brzdovkou ostane brzdič funkčný bez zadrhovania piestikov len istý čas a ani neochráni piestiky z tej strany, z ktorej trčia von.
Mazivo na brzdy funguje dlhodobo a spoľahlivo. Mám 4-piesty takmer dva roky po repase a jazdené celoročne zima-nezima vyše 30 tis. km a ani neviem že mám brzdy. Nie že by nebrzdili, práve naopak, nemusím sa o ne nijako starať a fungujú bezchybne.
-> RALLY1976: já jedu také 4 písty v předu + propojky, v zadu 4 písty vrchní pístky na ručku, spodní nožní brzda, HBV 19 mm a brzdí to, na válcích je slabší účinek v zadu, ale funguje to.
Když jsem montoval 4 písty v předu a vzadu jsem měl ještě bubny, měl jsem něco podobného a neveděl jsem si už rady, šlápnul jsi a až na zem, podruhé a o trochu lepší, na sněhu to nezastavilo kola, tak jsem sundal kola, desky ven, téměř vyšlapat válečky a pod prachovky injekcí trochu brzdovky, je to prasárna a ještě když máš brzdíče po go a v barvě, ale od té doby to funguje a vždy když dávám válečky zpět, tak je máznu tou mazelínou přímo na to a dobrý. Prostě jak ten váleček byl suchej, tak ho to těsnění vracelo moc zpět a v tom byl problém.
Když jsem montoval 4 písty v předu a vzadu jsem měl ještě bubny, měl jsem něco podobného a neveděl jsem si už rady, šlápnul jsi a až na zem, podruhé a o trochu lepší, na sněhu to nezastavilo kola, tak jsem sundal kola, desky ven, téměř vyšlapat válečky a pod prachovky injekcí trochu brzdovky, je to prasárna a ještě když máš brzdíče po go a v barvě, ale od té doby to funguje a vždy když dávám válečky zpět, tak je máznu tou mazelínou přímo na to a dobrý. Prostě jak ten váleček byl suchej, tak ho to těsnění vracelo moc zpět a v tom byl problém.
-> RALLY1976:
Pokud je vše v pořádku, tak u škodovky po předpružení gumek pístků (vytažení), nasazení destiček a brždění za jízdy musí pístky zajet tak, aby kola nepřibržďovala. Pokud se tak neděje, je někde chyba.
Průměr HBV na to vliv nemá, ten může mít vlůiv na délku chodu pedálu (čím menší průměr HBV, tím delší mrtvý chod pedálu).
Takže pokud přibržďují všechna kola, šel bych po vůli mezi tlačítkem posilovače a HBV, pokud jen některé kolo, tak přidřený pístek, bordel v brzdovce, přicpané vedení, nebo chyba v HBV (pokud blbne jeden okruh). Pokud je chyba v zadním okruhu, tak ještě možný vliv nastavení ručky...
Když předpružíš pístky a po zkušební jízdě se nebudou vracet (auto bude přibržďovat), tak hned po jízdě zkus odšroubovat HBV od posilovače (stačí povolit). Povolí-li v ten moment brzdy, tak víš, na čem jsi
Pokud je vše v pořádku, tak u škodovky po předpružení gumek pístků (vytažení), nasazení destiček a brždění za jízdy musí pístky zajet tak, aby kola nepřibržďovala. Pokud se tak neděje, je někde chyba.
Průměr HBV na to vliv nemá, ten může mít vlůiv na délku chodu pedálu (čím menší průměr HBV, tím delší mrtvý chod pedálu).
Takže pokud přibržďují všechna kola, šel bych po vůli mezi tlačítkem posilovače a HBV, pokud jen některé kolo, tak přidřený pístek, bordel v brzdovce, přicpané vedení, nebo chyba v HBV (pokud blbne jeden okruh). Pokud je chyba v zadním okruhu, tak ještě možný vliv nastavení ručky...
Když předpružíš pístky a po zkušební jízdě se nebudou vracet (auto bude přibržďovat), tak hned po jízdě zkus odšroubovat HBV od posilovače (stačí povolit). Povolí-li v ten moment brzdy, tak víš, na čem jsi

-> Antony: zrejme utlaci :-)
-> vhml: a to 16-tka utlačí 8 pístků? to ale musí mít větší zdvih, ne ?
-> Antony: na závody se používá 16mm...
-> RALLY1976: Já měl měl jiný problem (4 písty a 22 prasátka) a vše se vyřešilo 22 HBV. S 19 HBV to dělalo to co tobě na jakýkoliv zapojení. . .
-> Antony: To nevím,ale předtím tam byla taky 19 a fungovalo to.
-> RALLY1976: Možná blbej postřeh, ale nebude problem v 19-ce HBV? přecijemon celý 4 pístky na jeden okruh. . .
-> Bukaj: Provedl jsem kompletní repasi brzd-nové trubky kovové,nové opletené,nové kostky,nový HBV průměr 19mm,vzadu nové čtyřpístky ze škody 130,ve předu provedená repase čtyřpístků-nové pístky,gumičky,odvzdušnov
aci šrouby,prachovky-celá ta sada jak se prodává na repas.Ty přední jsou propojené propojkou na jednu hadici,ty zadní vršek je na kapalinovou ručku a spodek je napojený HBV.Co se týče posilovače ten je úplně nový a ta tyčinka je taky nastavená dobře.CO se týče netěsnosti tak nikde nic neteče ani brzdovka se neztrácí z nádobky,dokonce jsem kontroloval jestli to neteče přes válečky v brzdičích když jsem je měnil ale nikde žádný prusak nebo orosení.Už jsi nevím rady,nejhorší je že než jsem to zrepasoval tak to brzdilo jako čert.

-> RALLY1976: Jestli to přibržďuje po vytažení pístků, tak je něco špatně v HBV, posilovači, nebo vedení. U 120/130 brzd není žádný zpětný ventil, který by (po uvolnění pedálu) znemožnil pístkům pohyb zpět, jako například u některých aut (VW) jsou na zadní kotoučové brzdě pístky "šroubovací"... U škodovky (pokud je vše v pořádku) jdou pístky normálně zatlačit rukou.
U Škodovky po uvolnění pedálu normálně kotouč v pohybu odtlačí pístky a udělá si potřebnou vůli sám. Pokud ne, může být problém v HBV, s největší pravděpodobností je blbě nastavená vůle mezi tlačítkem posilovače a pístkem HBV. Případně nějaký bordel v trubkách/hadicích, pokud přibržďuje jen některé kolo.
A taky je otázka (když píšeš, že máš vzadu kotouče), jaký brzdový systém máš použit vzadu - jestli klasiku čtyřpísty, nebo brzdiče z jiného vozu...
Poslední možnou závadou, pokud ti to brzdilo dobře a během relativně krátké doby se to opět zhoršilo, je nějaká menší netěsnost ve vedení...
Trochu rozviň, co přesně máš za brzdy a co přesně jsi s tím dělal/nedělal a jak se to projevilo
U Škodovky po uvolnění pedálu normálně kotouč v pohybu odtlačí pístky a udělá si potřebnou vůli sám. Pokud ne, může být problém v HBV, s největší pravděpodobností je blbě nastavená vůle mezi tlačítkem posilovače a pístkem HBV. Případně nějaký bordel v trubkách/hadicích, pokud přibržďuje jen některé kolo.
A taky je otázka (když píšeš, že máš vzadu kotouče), jaký brzdový systém máš použit vzadu - jestli klasiku čtyřpísty, nebo brzdiče z jiného vozu...
Poslední možnou závadou, pokud ti to brzdilo dobře a během relativně krátké doby se to opět zhoršilo, je nějaká menší netěsnost ve vedení...
Trochu rozviň, co přesně máš za brzdy a co přesně jsi s tím dělal/nedělal a jak se to projevilo

-> vhml: Já jsem si stím hrál několikrát a zkusil to vychytat,daval jsem vše nové-desky a kotouče a moc místa tam nebylo.Zkusil jsem tam dát starší desky aby tam bylo víc místa na manipulaci s těma pístkama ale bylo to ještě horší co se týče přibrždování.
-> RALLY1976: musíš povytahnout pístky tak aby to nepribrzdovalo :-) chce si to chvili hrat nez to nastaviš.
Tak už jsem tady zase se stejným problémem,zase brzdí až je pedál úplně důle.Znova jsem vše prošel a je to stejné.Dal jsem na radu a nechal jsem pístky povytažené ale přibrždovalo to ale byl pedál nahoře.Budu potřebovat aby mě to brzdilo co nejlíp ale nevím co už stím dělat.Jeden mechanik ještě říkal že když mám vzadu kotouče tak musím přehodit na HBV hadice,ale já jsem namontoval vše jak bylo předtím když to fungovalo.Je schopný mě někdo poradit?
-> minno: no to že to brzdí u podlahy a nevim už co s tim :(
-> Bucin: čo u 2p?
to je hezký žes to tak vyřešil u 4p ale jak u 2p ???
-> Bukaj: manžety na 4p majú kov len v obruči, ktorá ide do brzdiča, čo na rozťahovanie sa manžety nemá vplyv. Len taká otázka, piestiky a gumičky v brzdiči si pri skladaní mazal?-> vhml: Možno sa mýlim, ale som si tým takmer 100% istý a nepresvedčíte ma ani jeden :-) Ako som už písal, manžety môžu vyvíjať spätný tlak na piestiky tak maximálne len keď sú už tie piestiky vysunuté moc von = našpanované manžety = opotrebované platničky, ináč nie. No a druhá vec je, že tie brzdy musia predsa fungovať stále, čiže riešenie povysunúť piestiky trochu viac von a dať platničky natesno, to je trochu blbosť, pretože v takomto prípade sa dĺžka kroku zmenší len dovtedy, kým sa platničky trošku nezoderú a kým tam nevznikne zas len taká vôľa, aká sa vymedzí vždy aj samočinne brz špekulovania s piestikmi.
Mám zrepasované 4p a pedál brzdí pekne od hora a to tam sú aj tie vaše nové "pružiace", piestiky zatlačujúce manžety
Pedál šiel až k podlahe len kým bolo všetko nové čerstvo zložené a kým si to všetko nesadlo.
Mimochodom tiež som pri výmene platničiek skúšal piestiky poriadne nezatlačiť a nechať tak nové platničky "na tesno", áno brzdový pedál začal brzdiť ešte o niečo vyššie, no bolo to naprd, pretože to pribrzďovalo a brzdy sa prehrievali.
Proste môj názor je taký, že treba hlavne pri skladaní poriadne všetko namazať, piestiky pri montáži nových platničiek pekne zasunúť a ono si to už potom sadne samo a všetko bude OK. Žiadne finty robiť netreba.
Mám zrepasované 4p a pedál brzdí pekne od hora a to tam sú aj tie vaše nové "pružiace", piestiky zatlačujúce manžety

Mimochodom tiež som pri výmene platničiek skúšal piestiky poriadne nezatlačiť a nechať tak nové platničky "na tesno", áno brzdový pedál začal brzdiť ešte o niečo vyššie, no bolo to naprd, pretože to pribrzďovalo a brzdy sa prehrievali.
Proste môj názor je taký, že treba hlavne pri skladaní poriadne všetko namazať, piestiky pri montáži nových platničiek pekne zasunúť a ono si to už potom sadne samo a všetko bude OK. Žiadne finty robiť netreba.
-> minno: ver nebo ne, ale je to tak.
-> minno:
Když si srovnáš manžetky na 4p (gumokov) s manžetkami na 2p (guma), tak ti to možná přijde reálné. Prostě se pístky musí více vytlačit a zasunout zpět, aby tlak manžet vyrovnal protitlak těsnicího kroužku, pak je to ok :)
A destičky jsem nedával nové, byly, spolu s kotouči, tak půl roku jeté (takže téměř nové).
Když si srovnáš manžetky na 4p (gumokov) s manžetkami na 2p (guma), tak ti to možná přijde reálné. Prostě se pístky musí více vytlačit a zasunout zpět, aby tlak manžet vyrovnal protitlak těsnicího kroužku, pak je to ok :)
A destičky jsem nedával nové, byly, spolu s kotouči, tak půl roku jeté (takže téměř nové).
-> vhml: tak to je ale riadna blbosť. Prachovky sú na všetkých brzdičoch, prečo práve na 4-piestoch by mali prachovky / manžety zatláčať piestiky späť do brzdiča? Mimochodom, aby piestik bol vysunutý až toľko, aby prachovka bola našpanovaná, to už musia byť platničky zodraté na výmenu.