
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> bouchy 21.02.20 14:49:48: Světlou výšku můžeš sledovat okem jak se to zdánlivě tváří. Ale má to strašně moc jiných vlivů. Ten klín co vidíš /nebo nevidíš má svůj vlastní význam. Hraje v tom vliv tlumičů a podvozku, potom aerodynamický tvar podlahy a stejně tak vliv přítlaku spojlerů. Proto je jinak výška v klidu a jinak je dynamicky za jízdy. Proto jsou jasně stanovený podmínky a měřící body kdy a jak se taková výška měří 

-> MVM: Minimální mají, ale stejně je zajímavý sledovat, že některý formule maj podlahu "rovnoběžně" s asfaltem a některý předek dolů jak na Avii
a to i na stejným okruhu. Jinak dle libosti...


-> Luky 21.02.20 12:46:33: Rozložení máš z 90% daný konstrukcí. Světlou výšku máš většinou někde přesně definovanou co se minima týká. Samozřejmě že když s tím budu hýbat řádově o centimetry tak se váha někam málo přesune.
-> MVM 21.02.20 10:59:56: já to myslel tak, jestli změny rozložení hmotnosti se dosahuje změnou světlé výšky vpředu/vzadu? Nebo čím se mění rozvážení, když píšeš že se to udělá nezávisle na sobě? Napadá mě ještě změna rozvoru, ale to asi ne-e?
-> Eidy: Ja ja bych to posoudil jinak. Jde o to, že obecně platí že je potřeba vždycky vyhovět požadavkům pneumatiky. A také to závisí na dráze.. Tzn pokud jsou rovné úseky pneumatiky mi s nulou chladnou. - tak si je mám možnost ohřát aby mi to na konci rovinky zabrzdilo a zatočilo. A nebo si na rovině uberu kvůli snížení odporu. Záleží jak potřebuje s pneu pracovat. Životnost nebo grip.
Každopádně je to hezký,ale nezmění to ale můj názor na F1 a po prvním závodě se asi zase přestanu dívat....b
Každopádně je to hezký,ale nezmění to ale můj názor na F1 a po prvním závodě se asi zase přestanu dívat....b
-> všichni: Dle videa to mají rozbíhavé a na rovince to srovnají, čím sníží přehřívání a zbytečné ojíždění vnitřků gum.
-> dragon_cb_cz 21.02.20 12:13:40: chrome mě nesedí, používám next browser, protože tam má virt na šířku vzhled a rozložení jako na PC a stejně tak autohificlub...
-> Tuner#2: Chrome v mobilu by měl mít možnost překladu integrovanou.
-> vhml 21.02.20 11:28:42: hmm, na mobilu to jde dost těžko, než tu operaci udělám, to je rychlejší se zeptat, od toho je to diskuze...
Jedna z teorii byla, že to má zabránit přílišnému ochlazení pneumatik na rovinkách. Ale to ví beztak jen u mercedesu, k čemu to má sloužit

-> Jumbo 21.02.20 11:20:27: já zase k tomuto tématu četl, že větší zbihavost na rovince = větší valivý odpor. Menší v zatáčce = horší ochota zatáčet.
-> Jumbo 21.02.20 11:20:27: nastavuje to z rozbíhavosti na nulu pro snížení jízdních odporů.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 21.02.20 11:03:54: takovým většinou doporučuji stránky translate.google.com
-> Tuner#2: Mají to udělané logicky, před zatáčkou volant od sebe a za zatáčkou k sobě, takžeti pomáhají brzdy/motor...
-> Jumbo 21.02.20 11:10:18: aha, překvapuje mě, že při těch Géčkách to budou schopni obsluhovat? Hlavně třeba na brzdách?
-> Antony: tak jsem asi slepý, ale hned na začátku videa je vidět, že při nájezdu do cílovky tahá volant k sobě a předky kol jdou směrem k sobě, což je větší sbíhavost, ne?
Edit: A je to logické, větší sbíhavost = větší stabilita v přímce, měnší sbíhavost = lepší reakce na zatáčení
Edit: A je to logické, větší sbíhavost = větší stabilita v přímce, měnší sbíhavost = lepší reakce na zatáčení
-> Jumbo: přesně obráceně, na rovince snižuje, v zatáčce zvětšuje sbihavost.
-> Tuner#2: posun volantu (od sebe/k sobě) mění sbíhavost kol, takže v zatáčce má menší sbíhavost a na rovince větší, pokud jsem to správně pochopil...
-> vhml 20.02.20 18:55:50: a copak, že to dělá pro ty co mají v práci bloknutý youtube a stejně neumí anglicky?
-> Luky 21.02.20 10:52:23: Ano obojí zároveň aniž bys to vzájemně ovlivnil. Ale dneska už to jde i bez pushrod. Jsou jinak konstruovány tělesa tlumiče..
-> MVM: rozložení váhy laděním podvozku, čili rozdílnou světlou výškou předek/zadek?
-> MVM: Pushrod má spoustu výhod. Možná to uchycení na těhlici je v motorsportu dneska zakázaný, možná to při přejezdu nerovností moc kope do volantu, určitě je to složitější na výrobu. Mě by stačil i obyčejný pushrod. 

-> Eidy 21.02.20 10:06:00: Ok. To je ale spíš jedna z vývojových uliček. Benefitem pro mě u klasických konstrukcí je možnost s push rody,nebo jejich odvozenou variantou, udělat na autě zároveň perfektně světlou výšku a rozložení váhy. Ano je to všechno v přímým směru jízdy, dynamicky se zatočenými koly to není měřitelný. Respektive na vahách točit volantem můžu ale nikdy jsem si ty hodnoty nepsal do poznámek.Ale v podstatě to auto se v zatáčce opírá jen o vnější kola..
-> vhml: Vlastně i ano.
-> MVM: Ano, v 99% je to na spodním rameni. Na těhlici to má stejný benefity a navíc to ještě výškově mění polohu kola. Už kdysi mě napadlo, jak udělat někde na těhlici šroubovici s velkým stoupáním a tohle vyřešit. No a pak jsem před lety narazil na YT na tohle řešení z F1. A viděl jsem to snad na jedný formuli v muzeu v Lánech.
-> MVM: Ano, v 99% je to na spodním rameni. Na těhlici to má stejný benefity a navíc to ještě výškově mění polohu kola. Už kdysi mě napadlo, jak udělat někde na těhlici šroubovici s velkým stoupáním a tohle vyřešit. No a pak jsem před lety narazil na YT na tohle řešení z F1. A viděl jsem to snad na jedný formuli v muzeu v Lánech.
-> Eidy 21.02.20 09:39:03: Tak já jsem pushrod měl vždycky upevněny na spodním rameni a těžilo se z jiných přednosti... To co popisujes je úvaha nebo to jsi někde viděl?
-> Eidy 21.02.20 09:39:03: jakože to pak i nakloní kastli do zatáčky?
Nebo to chápu blbě?

-> MVM: No vzhledem k záklonu rejdové osy a ET kola se při zatočení vnější kolo zvedá a vnitřní jde dolů. Dobře je to vidět na motokáře, kde se kroutí šasi. Ale když se pushrod přichytí na těhlici před rejdovou osu, tak dojde k tomu, že bod uchycení toho pushrodu (na těhlici) se při zatáčení přibližuje nebo oddaluje od kastle. Takže vnější těhlice jde při zatočení dolů a vnitřní nahoru. Dle vzdálenosti uchycení a úhlu pushrodu pak styčné místo pneu s asfaltem zůstává třeba v rovině nebo vnější může jít i níž a vnitřní kolo výš.
-> Eidy 20.02.20 20:09:27: Můžeš tuhle teorii trošku jinak rozvést nebo jak to myslíš?
-> vhml: Hmm, něco do sebe to asi má. Nicméně kdybych chtěl něco z F1 instalovat, tak to bude pushrod a uchycení do těhlice před osou svisláku, aby to přitlačovalo vnější kolo a odlehčovalo vnitřní kolo, což ve výsledku zlepší rozložení zatížení a zmenší naklánění auta. Ale to je takový kdyby.

Kdo jako prvni zdvihne hozenou rukavici? Nabastli to Eidy do Koci? www.formula1.com/en/.../a
rticle.new-das-steering-wh
eel-system-legal-and-safe-
insist-mercedes.6pSo0iDVCZ
0HBdcz2MvMPd.html
já mám při 25 l v nádrži a s posádkou celkovou sbíhavost + 4´
odklon 2°
odklon 2°
-> Aviatik93: Podle mě je stanovená seriová sbíhavost pro 13" kola 1mm. (Tolerance -1/+2. Tzn 0 až 3mm - celkové sbíhavosti) Co se pamatuju tak se nejdřív udělala 0 a potom klidně na jednom kole do sbíhavosti 1mm, Důležitý je u Všech geometrii dodržet podmínky - tj, zatížení,a obsah nádrže. Nikde se nedočteme co používáš za pneu a jaký je využití auta.
-> Aviatik93: Máš pravdu. Buď mi tam vypadla jednička nebo jsem to blbě převedl. Stejnak bych to dal k nule. Ale to tahání tam bude vždycky.
-> Bery: Sbíhavost je 1,84 mm, nikoli 7mm. Je to sin0,16x330 =0,92 mm na jedno kolo, takže celková sbíhavost 1,84. 0,6 stupně je 36 minut a to opravdu nemám.
-> Aviatik93: To s tim autem jezdíš jen rovně? Ta sbíhavost - jako psal Eidy - kurva dost to krásně vystihuje:-)
Jinak těch 10´ na jedno kolo jsem si spočítal přes lichoběžník a celková sbíhavost mi vychází 1,84 mm
Smáznul jsem, v práci máme pomalý net a když jsem to přidal, byly tu už jiné příspěkvy a k tomu jsem napsal blbost s těma podložkama, samozřejmě že ubrat. Jinak ty hodnoty přední sbíhavosti se dělali na laseru podle předlohy Škoda 120 a tam je 15´ +- 30´. Zkusím nejdříve zmenšit Ačka a uvidí se, když to nepomůže tak dám sbíhavost k 0
-> Aviatik93: Kam přidáš podložky? Pod horní ramena? To ty štafle ještě zvětšíš. Na sbíhavosti bych rozhodně nepřidával. Naopak bych to hodil někam na nulu. Ta štafle fungují jako sbíhavost samy od sebe.
Edit: Aha, než jsem to dopsal, příspěvek zmizel.
Edit: Aha, než jsem to dopsal, příspěvek zmizel.
-> zabiakPUK: To já vím. Jenže sin0,6 x 330mm=3,45mm. Takže sbíhavost 7mm. Předtím jsem dosadil 450mm, páč jsem to nastřelil od boku. Takže sbíhavost kurva veliká. Pokud je to údaj pro jedno kolo.
-> Aviatik93: Jak píše Eidy, to je vlastnost Aček. Já mám vpředu příklon 3°, vzadu 2,5° a tahá to neskutečně. Nejhorší jsou vyjetý koleje.
eidy: on píše 12 minút nie stupňov. a to je asi málo. trošku by som pridal na zbiehavosti. (aj zmenil odlony do mínusu,ak to ide)
edit: prečital som to ešte raz. vzadu zväčšiť zbiehavosť!
edit: prečital som to ešte raz. vzadu zväčšiť zbiehavosť!
-> Aviatik93: Ty odklony jsou pozitivní nebo negativní? U předních kol do štaflí je to tak nějak normální, že hrbatá silnice to tahá do stran. Taky záleží na ET kol. Ale ta sbíhavost mě vychází přes sinus cca 9mm, což je strašně moc. Tam bude asi problém.
Zdravím,
měl bych dostaz, na Š130 mám vyztužené nápravy dle L/A, sníženo cca o 5 cm vepředu, vzadu vlečka s pružinou z kyvky, tlumiče HP sporting, stabík 19 mm. Geometrii mám nastavenou na předku: sbíhavost 10´, odklony 50´. Vzadu sbíhavost 12´ a odklony 1 stupeň. Auto nikam netáhne, v zatáčkách se vede dobře, jen na rovině se chytá každé nerovnosti a při jízdě nad 100 km/h je potřeba to dost korigovat. Co bych měl zkusit změnit? Budu rád za každé rady.
měl bych dostaz, na Š130 mám vyztužené nápravy dle L/A, sníženo cca o 5 cm vepředu, vzadu vlečka s pružinou z kyvky, tlumiče HP sporting, stabík 19 mm. Geometrii mám nastavenou na předku: sbíhavost 10´, odklony 50´. Vzadu sbíhavost 12´ a odklony 1 stupeň. Auto nikam netáhne, v zatáčkách se vede dobře, jen na rovině se chytá každé nerovnosti a při jízdě nad 100 km/h je potřeba to dost korigovat. Co bych měl zkusit změnit? Budu rád za každé rady.
Tak záhada malých odklonů vyřešena, áčkové držáky tlumičů nejsou úplně kompatibilní s protlumy, nicméně stačilo trochu probrousit a je to tam. Odklony jsem nakonec nastavil digitální vodováhou, kde se dá alespoň trochu korigovat křivá podlaha. Uvidíme jak to bude vycházet v servisu na geometrii.
Nicméně jsem to projel a je to dost divoký, tak uvidíme až bude čas na větší testování.
Díky všem za rady a doporučení, rozbíhavost jsem nakonec nastavil na cca 2 mm.
Nicméně jsem to projel a je to dost divoký, tak uvidíme až bude čas na větší testování.
Díky všem za rady a doporučení, rozbíhavost jsem nakonec nastavil na cca 2 mm.

-> Venca.: Ten stav při měření by měl odpovídat stavu při jizdě. (Píšu měl by.) Protože záleží na tuhosti pružin a tomu jak se při propružení auta geometrie změní. Takže já se tomu jizdnímu stavu přibližuju co nejvíc.Když to měříš na těch cihlách - tak zkus aspoň vodováhou na bublinku mit je v rovině.. Jinak to nemá smysl,(nebo jen hodně orientačně),pokud je tam nerovnost.
A co se týká nastavení - tam tomu budeš muset pomoct, nebo zjistit proč to nejde víc, nula je prostě málo.
A co se týká nastavení - tam tomu budeš muset pomoct, nebo zjistit proč to nejde víc, nula je prostě málo.
na to první nastavení se to asi nemusí hrotit, ale pozdeji to budeš řešit až to auto poznáš.
Dělali jsme geo v zatíženém autě, mě se blbě třeba jede (jezdilo...) s rozbíhavou geo. Při kompresy a brzdách nemám rád když je auto neklidné a musel jsem hodně rovnat např do retardéru.
Navíc náprava v tý gumě pořád dost cvičí, takže některý hodnoty lítají neuvěřitelně..
Dělali jsme geo v zatíženém autě, mě se blbě třeba jede (jezdilo...) s rozbíhavou geo. Při kompresy a brzdách nemám rád když je auto neklidné a musel jsem hodně rovnat např do retardéru.
Navíc náprava v tý gumě pořád dost cvičí, takže některý hodnoty lítají neuvěřitelně..
-> MVM: Chápu, na geo plánuju jet v sobotu, ale chtěl jsem to změřit jenom orientačně, po nastavení jsem auto sundal a popojel s ním, aby si to sedlo. Ale prostě i při nastavení max odklonu je to kolo v nejlepším případě rovně.
Mimochodem, když už se řeší i benzín, co hmotnost posádky, řešit nebo neřešit, vzhledem k tomu co váží auto a co my
Mimochodem, když už se řeší i benzín, co hmotnost posádky, řešit nebo neřešit, vzhledem k tomu co váží auto a co my

-> Petr Urban: Ja jsem nikde nenapsal že 2° nebudou fungovat. A taky jsem Tunerovi nebo Tobě neřek že nemáte pravdu,nebo nefuknční kompromisní hodnotu.
Já odklon nastavuju právě podle toho aby fungovala ta daná pneumatika.na tom určitým jednotlivým kole na autě.za těch daných podmínek. Taky mě znáš a chápu že amaterská Felda je trochu jinde než třeba okruhový auto. Zároveň ale pokud něco měřím nebo nastavuju na závodním autě -klidně Felda -přece nikdo nebrání to udělat precizně a smysluplně. Tak jako každý jiný měření čehokoliv.
-> Venca. 24.04.18 23:45:25:
V první řadě to chce mit vodorovnou podlahu na který auto stojí - to je mimimální základ. Nejlip však zajet na geometrii kde maji rovinu srovnanou do nuly,volant rovně,kola v přímým směru/rovnoběžně s podélnou osou/. Za další je chyba v tom že pod pneumatikama není kluzná podložka pro snížení odporu,házivost disků /musí být nové nebo rovné/ tlaky v pneu,zatížení auta předpokládám se neřeší případně benzin v nádrži .. atd.
Já odklon nastavuju právě podle toho aby fungovala ta daná pneumatika.na tom určitým jednotlivým kole na autě.za těch daných podmínek. Taky mě znáš a chápu že amaterská Felda je trochu jinde než třeba okruhový auto. Zároveň ale pokud něco měřím nebo nastavuju na závodním autě -klidně Felda -přece nikdo nebrání to udělat precizně a smysluplně. Tak jako každý jiný měření čehokoliv.
-> Venca. 24.04.18 23:45:25:
V první řadě to chce mit vodorovnou podlahu na který auto stojí - to je mimimální základ. Nejlip však zajet na geometrii kde maji rovinu srovnanou do nuly,volant rovně,kola v přímým směru/rovnoběžně s podélnou osou/. Za další je chyba v tom že pod pneumatikama není kluzná podložka pro snížení odporu,házivost disků /musí být nové nebo rovné/ tlaky v pneu,zatížení auta předpokládám se neřeší případně benzin v nádrži .. atd.