-> Eidy: Jakmile šlápnu na spojku, přestane to. Jinak to dělá pořád, za jízdy na kterýkoliv kvalt i volnoběh i když vůz stojí a nestojím na spojce. Dokonce naopak, jedu na neutrál a chci zařadit, tak slyším, jak se převodovka přes synchron roztáčí.
edit: Já osobně o tom moc nevím, jen sem to viděl jednou rozebírat. Konstatování, že je to "domeček plnej koleček" je trefný a teďka pročítám Andrta.
edit2: Proč je naprd jen svěsit převodovku? Přístup ke šroubům nebo přístup obecně? Auto by bylo na pořádném zvedáku a převodovka by byla podepřená kozou, aby se tam člověk pohodlně vešel.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
4q vs. 5q - vůle, řazení, hluk
-> Borderer: Takže spíš hnací hřídel. A když vyšlápneš spojku a pro jistotu zařadíš kvalt, tak co? To celá převodovka stojí.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: No, já doufám, že si Bukaj najde chvilku, ale připravuju se na to, že to asi zkusim sám.
Převodovka vydává takovéto zvuky www.facebook.com/Borderer
/.../2036469799696756 a dělá to v podstatě pořád. Ztichne to, jen když se přestane točit převodovka...takže to musí být hnaná hřídel. Před rozborkou nic takového nevydávala, tak doufám ve špatně vymezenou vůli na ložiskách.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer: Tak ja jsem taky lajk a zatim to slo vzdy... Tuk tuk. A kterou vuli budes nastavovat?
No, tak zítra to teda začne nanovo.. :-/ zvládne dyztak ložisko vymezit i laik s Andrtem a náhradními podložkami? Jedu s tím autem do Bosny za 14 dnů, tak jestli nemůžu víc věcí zničit, než opravit. Původní 4Q by to možná ještě přežil, tak zebych ho tam vrátil.
-> Borderer: lepšie je vyhodiť to celé von
-> Borderer: V kyvke som už dááávno nevrtal ale tam nie je náprava napojená na priečku takže teoreticky
by to dalo po zhodení priečky a uvolnení buchiet dostatočne spustiť.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Je to kyvka. Takže to raději vyhodit celé? Co je dyztak nejrychlejší? Vyhodit motor s převodovkou bez polonaprav nebo i s nima? Začíná mne tlačit čas. :-/
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Já zapomněl, že na hnědé nemám nádrž.. Takže tam to jde dobře bez sundání motoru.. ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
S nádrží to asi tak růžové nebude, to věřím..
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
S nádrží to asi tak růžové nebude, to věřím..
-> Borderer: Raz som to tak robil,možno to netrvalo tolko než vytiahnúť to s motorom a dať späť ale nikdy viac ma to nenapadne.Mimochodom je to kyvka či vlečka?
-> Kocvin: Vim a taky už to dělat nebudu :-D Motor je pár šroubů navíc a ten přístup je 100 x lepší...
-> Matthes, záškodník z TechWebu 31.07.18 22:51:00: Motor nemusíš, stačí jen převodovku..
-> Borderer: Jednou jsem to dělal a nikdy víc :-D Radši vyndám motor a převodovku...
-> Borderer: da sa to na aute, ale nechces to robit, ver mi.
Položím otázku do placu. Je možné sundat mezikus a víko 5Q převodovky bez vyndání z auta? Moje představa je taková, že se sundá příčka a převodovka se svěsí (podepře). Lze to tak udělat nebo musí převodovka ven z auta? Pravděpodobně (doufám) jde o vůli na ložiskách hnané hřídele. ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Borderer: Už se děsím, co jsem zmršil v té převodovce...
Zkoušel jsem teď v autě, jak se řadí z 5 na R bez mezipolohy a ta zpátečka tam bez běžícího motoru jen tak nejde, taky je třeba ji tam "narvat", než zaskočí, ale po vyřazení "rohových" rychlostí (1,2,5,R) se páka hned vrátí do neutrální středové pozice.
Domnívám se, že u tebe by to mohlo být i tím, že je nový o-kroužek a manžetka na hokejce, tak než se to trochu vyběhá (do první jízdy), tak bude ta guma klást odpor a páka automaticky nezaskočí do středové polohy po vyřazení kvaltu...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![17](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/17.gif)
Zkoušel jsem teď v autě, jak se řadí z 5 na R bez mezipolohy a ta zpátečka tam bez běžícího motoru jen tak nejde, taky je třeba ji tam "narvat", než zaskočí, ale po vyřazení "rohových" rychlostí (1,2,5,R) se páka hned vrátí do neutrální středové pozice.
Domnívám se, že u tebe by to mohlo být i tím, že je nový o-kroužek a manžetka na hokejce, tak než se to trochu vyběhá (do první jízdy), tak bude ta guma klást odpor a páka automaticky nezaskočí do středové polohy po vyřazení kvaltu...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> minno: Problém je, že sem to u 4Q převodovky nepozoroval, protože sem pětku řadit nemusel.
Blbý je, že nejsem schopnej zjistit, odkud to jde. Pokud je páka na středu, tak lze páku vyhnout a zařadit bez problému. Jakmile je někde jinde...vůle cca 5cm v podélném směru, tak ji vychýlím do strany, pak tam něco cvakne a páka jde vychýlit ješte o trochu víc, pak zařadím... Popis strašnej, vím....zkusím se podívat zespodu, když někdo bude vrklat klackem a když na nic nepřijdu, pokusim se to natočit na video a postnout sem. Táhlo jinak chodí volně.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer: 4q kulisa sa dá bez problémov používať s 5q prevodovkou. Na funkčnosť to nemá vplyv.
5q kulisa má na spodku akurát plech s výrezom pre ohraničenie dráh radenia - o niečo presnejšie radenie (+ poistka spiatočky) + nedá sa otáčať tyč radenia voči vlastnej osi ako u 4q kulisy.
Podľa tvojho popisu problému si síce neviem predstaviť o čo presne ide, ale podľa vety "jinak je cítit, že se tam s něčím lehce peru", sa bude jednať určite o nejakú mechanickú závadu, alebo chybu pri montáži.
5q kulisa má na spodku akurát plech s výrezom pre ohraničenie dráh radenia - o niečo presnejšie radenie (+ poistka spiatočky) + nedá sa otáčať tyč radenia voči vlastnej osi ako u 4q kulisy.
Podľa tvojho popisu problému si síce neviem predstaviť o čo presne ide, ale podľa vety "jinak je cítit, že se tam s něčím lehce peru", sa bude jednať určite o nejakú mechanickú závadu, alebo chybu pri montáži.
5q kulisa má na spodku toho kvádru takový čůro který zabírá o plíšek kterej tam je navíc - při chodu z 5 to vždy schodí na střed aby to nezklozlo do R, jinak jsou krom závitu a tloušťky klacku stejný. Provozovatelný bez problému ale člověk na to musí myslet.
Tak po týdenním snažení už skoro finišuju výměnu a potřebuju ještě jednu radu. Je nějaký podstatný rozdíl mezi 4Q a 5Q kulisou? Jde mi o to, že jsem musel prozatím nechat v autě 4Q kulisu a řazení mi nechce držet střed v podélném směru. Když pak zkouším řadit 1-2 nebo 5-R (vůle v kulise není, hýbe se i táhlo), tak při vyhýbání řadičky musím hledat střed manuálně, jinak je cítit, že se tam s něčím lehce peru, pak to cvakne a jde zařadit. Je to vlastnost nebo je tam něco špatně? Nerad bych vylágroval převodovku...
-> Borderer:
5q dává dobře i moje 120. Na pětku se dá projet 30 km obec neobec. Kopec musí bejt docela prudkej a dlouhej, aby bylo potřeba podřazovat, ale chce to bejt rozjetej. V Polabí bych snad ocenil i SP 3,9.
5q dává dobře i moje 120. Na pětku se dá projet 30 km obec neobec. Kopec musí bejt docela prudkej a dlouhej, aby bylo potřeba podřazovat, ale chce to bejt rozjetej. V Polabí bych snad ocenil i SP 3,9.
-> Borderer: Je to dost na tom motoru no, kopce kde táta musel před dvaceti lety jezdit s vylítanou 105kou na 3ku to já beru sériovou 120 na 5ku a s rezervou.
Jinak třeba na starý mělnický státovce se za líbeznicema napojim a na pětku jedu až do prvního kruháku v mělníku. 50 se dá jet na pětku v pohodě ale o moc níž už ne, a pokud nikam nespěcháš tak to i akceleruje bez podtáčení. Když nad tim tak přemejšlim tak z pětky na státovkách podřazuju spíš z kopce než do kopce.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak třeba na starý mělnický státovce se za líbeznicema napojim a na pětku jedu až do prvního kruháku v mělníku. 50 se dá jet na pětku v pohodě ale o moc níž už ne, a pokud nikam nespěcháš tak to i akceleruje bez podtáčení. Když nad tim tak přemejšlim tak z pětky na státovkách podřazuju spíš z kopce než do kopce.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer: Tak u toho motoru asi dost záleží na stavu, ale pokud platí, co jsem slýchával - že motor 130 nejezdí o moc líp, než 120LS a motor máš po generálce, tak by to měla být úplná pohoda. Pokud vím, stejně nechceš dávat převod 3,9 - chceš zachovat 4,22 a ani s tím 3,9 nemám na státovkách ani jinde moc problém, pokud netáhnu 1,5t vlek...![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Oživím mrtvolu, 4Q vs 5Q....láká mne to z jednoho důvodu, moje převodovka už to má relativně za sebou...ložiska hučí, synchrony jsou pouze vlhký sen, řadit 1/2 znamená spíš hledání ztracené archy a nyní se přidal další symptom - v tahu při cca 70km/h vibruje (když pustím plyn, přestane a dělá to jen na čtyřku - trojku mužu motat do bezvědomí a nic).... Mám motor 120LS a nyní se mi líbí, že vyjedu za obec, zařadím čtyřku a v cílové destinaci ji vyřadím. Jak se ten motor chová na běžných státovkách? Sice slintám nad možností jezdit po dálnici, aniž bych měl špunty v uších, ale zase se bojím situace, kdy na státovce budu muset v každém kopci podřazovat....
Ještě se optám na nádrže, je nějaká šance, žeby byla nádrž s dvouma výpušťákama pro 5Q? Tunel v autě připraven je a vlézt pod auto teďka nemám kdy, jen musím plánovat co a jak, abych stihl výměnu do srpna (dovolená).
Ještě se optám na nádrže, je nějaká šance, žeby byla nádrž s dvouma výpušťákama pro 5Q? Tunel v autě připraven je a vlézt pod auto teďka nemám kdy, jen musím plánovat co a jak, abych stihl výměnu do srpna (dovolená).
-> Evž@: ale tá matka sa neuťahuje na krev![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> srdcar 120L: mě to tež hučela pětka.Pak sem dával pětikvalt s rovnyma zubama tam se nedalo nic vytknout :D.Pak sem daval zpět ten sériový pětikvalt kde se utáhla na krev ta matka na 5 kole.Půl roku dobrý,pak nějaký menší srandičky na sněhu a během krátké doby začal jít citelně slyšet 3 a 5 převod.A nebo sem jen zkrátka blbě vymezil diferák :D.Sere mě to ale jezdím denně.Po městě je to v klidu ale rovinka 5 plný to je už hezky slyšet(ale proti tomu když bylo povolené pětkové kolečko to celkem nic není,to šlo slyšet hned po zařazení v nízké rychlosti)
-> afro100: Tiahlo sa asi nebude dat vytiahnut "len tak". A inak asi si myslel radiacu paku, na riadenie je volant![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Ladasss: rozhodne to nemackaj nadoraz, pokial v tom te nove gumy budu v klietke moc natesno, bude ti rezonovat riadiaca paka .. btw. pod autom sa to rozobrat a vymenit da, ci sa to tiahlo da vytiahnut ale netusim ..
-> Josifek: S největší pravděpodobností máš povolenou matku, která drží 5.kolo. Sundej čelo převodovky, dotáhni matku, zajisti ji do drážky a nebude hučet. Ta matka totiž taky stahuje dvojité kuželíkové ložisko v převodovce a když se to celé uvolní, tak hučí, hlavně 5-ka. Mě to začalo taky podobně a nakonec už 5. kvalt vyskakoval. Matku jsem měl skoro celou vytočenou.
-> Josifek: je to normálne u 5-ky, ktorá je už KO :) Inak u týchto prevodoviek vždy čosi hučí. Takže ostáva sa len zmieriť alebo vymeniť prevodovku za takú, na ktorej bude hučať niečo iné :)
-> Josifek 24.03.15 08:20:48: Neni to normální :-)
Je normalne ze 5ty kvalt huci ako keby mal rovny zub ? Ziadna ina rychlost nehuci len 5ka, je to mokry 5q.
Příští víkend se do toho táhla pustím a kdyžtak dám vědět,jak to dopadlo s vytáhnutím ven.Ty gumy do klece dám co mám,tvarově jsou trochu jiný a napatrně menší a uvidí se.Ty původní byly opravdu hodně"nacucaný"
olejem.Bukaj,Jožka,Díky moc!
-> Bukaj: Nevím tohle vlastně ani u těch starších typů - nějak mi nikdy nebylo třeba táhlo vysouvat "uprostřed sezóny".. ale věřím ti.
-> Jozka: U MBčka a kila je táhlo vysunout v pohodě po ošroubování gumokovové průchodky. 742 tam má trubky chlazení a jinou (nižší) příčku převodovky, tak nevím...
-> Ladasss: Asi jako -> Bukaj: : gumky jetý jsou někdy skoro o polovic nateklý.. jsou i dvě velikosti správnejch gumek, ale mezi nima je rozdíl nepatrnej, asi jen změna formy. Klec trochu zmáčknout jde, táhlo jsem bohužel nikdy vysunout s převodovkou v autě nezkoušel..
-> Ladasss: U užovky by to táhlo myslím mělo jít vyndat bez demontáže převodovky, ale nezaručuji...
...ty původní gumy budou spíš nabobtnalé - nacucané olejem tekoucím kolem tyčky řazení z převodovky...
...ale byly dvě velikosti gumek, jen myslím, že ty větší jsou na 1203, nebo tak nějak.
...ty původní gumy budou spíš nabobtnalé - nacucané olejem tekoucím kolem tyčky řazení z převodovky...
...ale byly dvě velikosti gumek, jen myslím, že ty větší jsou na 1203, nebo tak nějak.
Moc prosím zkušenější"stodvacít
káře"o radu...než se do toho pustím,vyndám táhlo řazení na 4 kvaltu(užovka)bez vyklonění převodovky,systémem ježek z klece?
Mám v háji v kleci na táhle ty gumy,no připravuji náhr.táhlo,ale dalsí problém a to,že když poměřím původní gumy,tak jsou oproti těm novým co jsem koupil o něco větší.Asi by šla víc zmáčknout klec,aby tam nebyla velká vůle,já jen zda někdo velikost těch gum.kostek též neřešil.Nebo jsou různá táhla,resp.velikosti těch klecí?Dík!
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Václav Kršek: Nemyslim si, ze by uzovkova prevodovka zpusobila markantni rozdil u takovyho vozitka. Kazdopadne zesilena z Mka od tusim r87 je jistota.
Děkuji ,já ji nebudu brát do auta, ale do traktůrku, tak právě proto bych chtěl nějakou pokud možno co nejpevnější
takže asi vybírat tu co měla málo najeto a nejlépe s motorem 105 ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
A v koncovym zneni je to jedno, protoze je kazdou potreba otevrit a zkontrolovat.
-> Václav Kršek: Tak poměrně logicky je pevnější ta nejnovější.
Abych nemusel zakládat nové téma, položím dotaz zde... budu shánět 4q převodovku sp. 4,22, takže ze š 105-120, myslíte že by bylo lepší sehnat nějakou z užovky, nebo spíše z posledních eMek? Která je odolnější? Děkuji ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Zdravím,
skládám 5q suchou převodovku. Je tam radiální vůle asi cca 2 desetinky milimetru na uložení prostřední tyče řazení = 3q a 4q. Zajímal by mě jak moc to může mít vliv na hlučnost. Převodovka nebyla na autě 15 let, takže nemůžu posoudit jaký to mělo vliv.
skládám 5q suchou převodovku. Je tam radiální vůle asi cca 2 desetinky milimetru na uložení prostřední tyče řazení = 3q a 4q. Zajímal by mě jak moc to může mít vliv na hlučnost. Převodovka nebyla na autě 15 let, takže nemůžu posoudit jaký to mělo vliv.
-> TechniX: Zkus, v jaké poloze přesně máš neutrál a pak to dolaď na kulise, proto tam jsou oválné díry pod upevňovacími šrouby. Zkus couvnout s kulisou asi 2 mm dozadu a kvalty by měly sedět všechny.
Řekl bych že ze škodovky se stalo auto... Tak jsem vyndal ten spodní plech a řazení je konečně jak má být, teď si s tím člověk kroutí do všech stran jak kretén
Jediný akorát jako by dvojka když dělám tah na ní tak občas mi přijde jako když je menší zásek, ale je možný že tu páku už tahám zbytečně na delší dráhu než mě povolí sama převodovka, no uvidím až to bude zapojený do sebe...
Jinak to debilní řazení do oblouku zmizelo
Koukal jsem na plech a nějaký otěrky tam jsou, ale né nic těžkého, každopádně už tam nepřijde.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak to debilní řazení do oblouku zmizelo
![156](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/156.gif)
Koukal jsem na plech a nějaký otěrky tam jsou, ale né nic těžkého, každopádně už tam nepřijde.
-> TechniX: nie vymen iba kulisu za 4q a bude klud
-> minno: Pamatuji že ve Š100 a ve Š120 jsem si nikdy nic takového nevšiml že by to řadilo takhle divně, za to tady u 5Q to je děs.
Zkusím prvně vyndat ten plech jaké to bude a uvidím.
Když tam dám 4Q kulisu tak budu muset i měnit táhlo řazení že ?
Zkusím prvně vyndat ten plech jaké to bude a uvidím.
Když tam dám 4Q kulisu tak budu muset i měnit táhlo řazení že ?
-> TechniX: ja by som dal 4Q kulisu. S 5q kulisou sa mi vždy radilo divne.
-> vhml: Dobře zkusím ho vyndat, toho jsem si včera taky všiml že když jsem dal zpátečku a trošku jí vyndal tak páka zůstala zaseklá, musel jsem jí uplně celou ručně vybouchnout do neutrálu, jinak by tam zůstala...