skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
4q vs. 5q - vůle, řazení, hluk
09:40:03
08.08.2013
08.08.2013
vhml
-> TechniX 08.08.13 09:38:35: pravdy na tom není nic, 4kvaltový kulisy plech neměli a taky to jezdí. Je tam víceméně jen kvůli tomu aby jsi nemohl dát z 5 zpátečku.
09:39:01
08.08.2013
08.08.2013
vhml
-> TechniX 08.08.13 09:30:27: zkus ten plech odsroubovat a vidis hned na cem jsi
Já ho třeba vyndal, protože byl nějakej divnej a pokud jsem dokázal zařadit zpátečku, tak už kvůli plechu nešla pořádně vyndat.
Já ho třeba vyndal, protože byl nějakej divnej a pokud jsem dokázal zařadit zpátečku, tak už kvůli plechu nešla pořádně vyndat.
09:38:35
08.08.2013
08.08.2013
TechniX
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Taky mě to napadlo, ale nemám nic náhradního pomocí čeho bych to porovnal, leda tak to vyndat z jedné staré š120 to bych tu měl ..
Četl jsem že se dá i použít i ten plech ze š1203 5q, ale prej to s tím divně řadí, co je na tom pravdy ? :)
Četl jsem že se dá i použít i ten plech ze š1203 5q, ale prej to s tím divně řadí, co je na tom pravdy ? :)
09:32:04
08.08.2013
08.08.2013
Matthes, záškodník z TechWebu
Nemas jen v podobnym stylu vybehanej ten plech dole na kulise razeni?
09:30:27
08.08.2013
08.08.2013
TechniX
Zdravím, trochu tu oživím téma jedním problémem, který mě teď sere ..
Na voze Š. Rapid 136 1989 5Qualt převodovka, suché poloosy je problém na kulise řazení. Mám vyndanou převodovku i táhlo řazení (jako vždy u konce kde se spojuje s kulisou naprasklé ale to není problém tohoto dotazu) .. kulisu jsem vyčistil a promazal, zdá se být oká vůle žádná, ale co mě na ní sere je to že nejde řadit v ose! Dělalo to už od samého začátku co to auto mám, i když tam byla převodovka (byla vymačkaná i ta gumová kost a naprasklá, tak jsem původně myslel že to řadí divně kvůly tomu, ale chyba)..
Problém je v tom že když zařadím jako by 1 a přecházím na tah na 2. rychlostní stupěň tak ta dráha najde v ose, ale malinko se páka vykloní směrem k neutrálu a pak se vrátí směrem do leva na dvojku, je cítit že to malinko táhne.
To samé je i u když zkusím zařadit 5. rychlost a jen tak za srandy dělám tah na R tak taky není přímo v ose, ale taky se ta páka vyklání směrem k neutrálu a pak zapadne na R.
3 a 4 chod je přímí ten je ok (ještě aby ne )
Měl jsem to vyndané a přemýšlel jsem jestli by to nemohl ovlivňovat ten obloukový plech ve spod že není to v ose a zkusit to vypilovat do roviny a nebo jestli to ovlivňuje ta šponovací pružina ??
Upozorňuji že táhlo v tunelu je odpojené, takže to do ničeho nenaráží ani za nic nedrží.
Jaké by bylo řešení ? Dát tam kulisu ze 4Q ? Protože tohle je fakt divné řazení s tím.
Děkuji za každou radu co pomůže k odstranění problému
Na voze Š. Rapid 136 1989 5Qualt převodovka, suché poloosy je problém na kulise řazení. Mám vyndanou převodovku i táhlo řazení (jako vždy u konce kde se spojuje s kulisou naprasklé ale to není problém tohoto dotazu) .. kulisu jsem vyčistil a promazal, zdá se být oká vůle žádná, ale co mě na ní sere je to že nejde řadit v ose! Dělalo to už od samého začátku co to auto mám, i když tam byla převodovka (byla vymačkaná i ta gumová kost a naprasklá, tak jsem původně myslel že to řadí divně kvůly tomu, ale chyba)..
Problém je v tom že když zařadím jako by 1 a přecházím na tah na 2. rychlostní stupěň tak ta dráha najde v ose, ale malinko se páka vykloní směrem k neutrálu a pak se vrátí směrem do leva na dvojku, je cítit že to malinko táhne.
To samé je i u když zkusím zařadit 5. rychlost a jen tak za srandy dělám tah na R tak taky není přímo v ose, ale taky se ta páka vyklání směrem k neutrálu a pak zapadne na R.
3 a 4 chod je přímí ten je ok (ještě aby ne )
Měl jsem to vyndané a přemýšlel jsem jestli by to nemohl ovlivňovat ten obloukový plech ve spod že není to v ose a zkusit to vypilovat do roviny a nebo jestli to ovlivňuje ta šponovací pružina ??
Upozorňuji že táhlo v tunelu je odpojené, takže to do ničeho nenaráží ani za nic nedrží.
Jaké by bylo řešení ? Dát tam kulisu ze 4Q ? Protože tohle je fakt divné řazení s tím.
Děkuji za každou radu co pomůže k odstranění problému
22:04:14
05.09.2009
05.09.2009
David.
-> minno: mě tam teda nevadí a příjde mi to lepší že se to netočí
22:03:20
05.09.2009
05.09.2009
David.
-> LiMaK - 742 forever: přesně tak
01:37:38
05.09.2009
05.09.2009
afro100
-> LiMaK - 742 forever: ahááá tak teraz už mi to je jasné
01:35:28
05.09.2009
05.09.2009
LiMaK - 742 forever
-> afro100: bylo to asi myšleno, že abys tam omylem při VYřazování 5ky nekopl zpatečku...omylem..
19:37:45
04.09.2009
04.09.2009
afro100
-> David.: neviem ako ty ale ked mam 5 rychlostne auto tak radim len po 5 stupen, raketu nepouzivam
18:39:36
04.09.2009
04.09.2009
minno
-> David.: tá poistka tam je na dve veci, 1) na hovno 2) na nič, pri radení akurát občas zbytočne zavadzia.
15:42:48
04.09.2009
04.09.2009
Mr.Lumpy
-> Matthes, záškodník z TechWebu: jj
14:36:29
04.09.2009
04.09.2009
David.
minno 04.09.09 07:49:32 napsal: → Mr.Lumpy: 4q kulisa + 5q prevodovka = stále 5q prevodovka a 5 rýchlostí kulisy sú zámenné, menia sa len trochu technickým prevedením. Jedinú výhodu 5q kulisy vidím v tom, že tá páka je aretovaná voči otáčaniu sa v ose, ináč mi ale vždy prišlo radenie s 5q kulisou také blúdne pomiešané.
no hlavně máš u 5kvaltu dole "pojistku" aby si nepřeřadil z 5tky na zpátečku,takže 4kvaltová se moc nedoporučuje
no hlavně máš u 5kvaltu dole "pojistku" aby si nepřeřadil z 5tky na zpátečku,takže 4kvaltová se moc nedoporučuje
14:32:39
04.09.2009
04.09.2009
palinator
-> vhml:
Znám...
Děda na 4q má tenkej klacek s koulí se závitem, kdežto já na 5q mám širokou tyč s naraženou hlavicí...Co z toho plyne? Že když máma řadila, hlavice mi spadla pod nohy...
Znám...
Děda na 4q má tenkej klacek s koulí se závitem, kdežto já na 5q mám širokou tyč s naraženou hlavicí...Co z toho plyne? Že když máma řadila, hlavice mi spadla pod nohy...
12:36:39
04.09.2009
04.09.2009
vhml
-> Syny: ty si muj clověk jenom je třeba na křižovatce točit doprava, doleva se mi povoluje ta koncovka
12:27:36
04.09.2009
04.09.2009
minno
-> Syny: no veď a čo vravím ja? to, že sa mi viac páči 4q kulisa. S 5kovou kulisou to je také čudné, hodíš akúkoľvek rýchlosť a páka stojí skoro furt ako v neutráli.
09:50:14
04.09.2009
04.09.2009
Syny
-> minno: A to me se zase libi 4q kulisa... Otaceni mi nevadi (dobra zabava na krizovatkach ), ale radicka neni zahnuta, ale je rovne :)
07:49:32
04.09.2009
04.09.2009
minno
-> Mr.Lumpy: 4q kulisa + 5q prevodovka = stále 5q prevodovka a 5 rýchlostí kulisy sú zámenné, menia sa len trochu technickým prevedením. Jedinú výhodu 5q kulisy vidím v tom, že tá páka je aretovaná voči otáčaniu sa v ose, ináč mi ale vždy prišlo radenie s 5q kulisou také blúdne pomiešané.
22:32:57
03.09.2009
03.09.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
Treba mysli ze 4q kulisa neumi dat petku
22:31:59
03.09.2009
03.09.2009
havlik
-> Mr.Lumpy: ?
22:30:58
03.09.2009
03.09.2009
Mr.Lumpy
-> minno: takže z toho máš 4q ne?
22:23:19
03.09.2009
03.09.2009
Kapřík
5q suchá převodovka, olej PP80, řadička zkrácená o 8 cm a řadí krásně a krátce Ve spotřebáku mám stejnou kombinaci jen origo řadičku a řadí to o mnoho lehčeji ale zase jsou delší dráhy řadící páky. Tak co si má člověk vybrat. Ne rozhodně je lepší kratší řazení
22:09:50
03.09.2009
03.09.2009
minno
-> palinator: 4q aj 5q radí rovnako takže je to skôr o stave radiaceho ústrojenstva a tiež prevodovky....V mojom aute po výmene 4q za 5q (kulisa radenia ostala tá čo bola, tiahlo radenia sa vymenilo za repasované v podobnom stave ako staré tiahlo z 4q) a radenie je úplne rovnaké, aj rýchlosti zapadajú rovnako, rovnako je problém občas zaradiť jednotku a spiatočku, tak ako na všetkých škoda prevodovkách....
Ináč s 5q kulisou radenia mám skôr horšie skúsenosti ako s kulisou pre 4q, a preto aj pri 5q prevodovke mám 4q kulisu
Ináč s 5q kulisou radenia mám skôr horšie skúsenosti ako s kulisou pre 4q, a preto aj pri 5q prevodovke mám 4q kulisu
14:28:31
03.09.2009
03.09.2009
palinator
-> Kočislav:
Mě nepřeskakuje jednička na trojku, ale pro změnu dvojka na čtyřku a to takým stylem, že se musí řadit tak, že máš páku snad zarytou v sobě , ne, jen je ta dráha asi čtvrtmetrová... To bude asi něco přihnutýho...
Mě nepřeskakuje jednička na trojku, ale pro změnu dvojka na čtyřku a to takým stylem, že se musí řadit tak, že máš páku snad zarytou v sobě , ne, jen je ta dráha asi čtvrtmetrová... To bude asi něco přihnutýho...
11:06:47
03.09.2009
03.09.2009
Kočislav
-> palinator: Ten 20 let starý olej vyměň a dal bych skoro ruku do ohně za to, že se ti sníží hluk a půjde lépe řadit.
Jinak co se týče 5q, mám vlečkový, na autě po prvním majiteli a v servisní knížce je snad už při prohlídce 20 000 nebo 30 000 km poznámka, že místo trojky se tam snaží zapadnout jednička a ještě nějaké další závady... A i přes poctivé výměny oleje je ta převodovka sice tichá, ale sem tam tam nějaká rychlost nechce zapadnout, nejčastěji samozřejmě jednička. A to mám půl roku zpátky vyměněný synchron na dvojce a kolo jedničky a dvojky. Po počátečním trápení si to sedlo a vše bylo jak má a ted to začíná zase nějak zlobit...
Jinak co se týče 5q, mám vlečkový, na autě po prvním majiteli a v servisní knížce je snad už při prohlídce 20 000 nebo 30 000 km poznámka, že místo trojky se tam snaží zapadnout jednička a ještě nějaké další závady... A i přes poctivé výměny oleje je ta převodovka sice tichá, ale sem tam tam nějaká rychlost nechce zapadnout, nejčastěji samozřejmě jednička. A to mám půl roku zpátky vyměněný synchron na dvojce a kolo jedničky a dvojky. Po počátečním trápení si to sedlo a vše bylo jak má a ted to začíná zase nějak zlobit...
22:49:40
02.09.2009
02.09.2009
COL
Kulisa ma vyrez akorat na zpatecku, takze razeni jinych kvaltu moc neovlivni. Spis bych se koknul jak vypada radicka dole, jak vypada spoj radicky s tahlem (povolenej, nalomenej) a jak vypada spoj tahlo-prevodovka (kost/jezek)... Jinak neni moc duvod, aby sel 5q radit hur, je to furt +- ta sama prevodovka, akorat i ta posledni z tyci se pouziva obema smery (5ka a zpatecka)
20:29:19
02.09.2009
02.09.2009
palinator
-> vhml:
No tak, děda má ve čtyřkvaltu taky olej starej asi jako auto samo, a ten tenhle problém nemá... Nedělej ze mě zas nějakýho idiota... Nevím, kdy byl ten olej měněnej, jestli vůbec byl, ale na pohled vypadá pěkně. A navíc když má Syny stejnej problém...
No tak, děda má ve čtyřkvaltu taky olej starej asi jako auto samo, a ten tenhle problém nemá... Nedělej ze mě zas nějakýho idiota... Nevím, kdy byl ten olej měněnej, jestli vůbec byl, ale na pohled vypadá pěkně. A navíc když má Syny stejnej problém...
16:59:14
02.09.2009
02.09.2009
Syny
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Me to delalo i s 80tkou :)
15:51:05
02.09.2009
02.09.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> palinator: Taky sem jeden cas mel v 5q 90 olej a bylo to naprd. V zime sem nastartoval, pustil spojku s neutralem a jel sem dopredu jak s automatem Dej 80...
A na jednicku musis pouzivat meziplyn.
A na jednicku musis pouzivat meziplyn.
15:36:18
02.09.2009
02.09.2009
vhml
-> palinator: takže když si ho shrneme: tvoje převodovka stojí za hovno, jelikož nemá žádnou údržbu. V tom případě nevím co řešíš za problém.
15:13:16
02.09.2009
02.09.2009
palinator
Nevím, asi je tam 90tka olej...ne, že bych nezařadil, ale jde to dost ztuha...Výrazně tíž, než když se to ohřeje, ten med v převodovce roztaje..Taky to bude tím stářím oleje...
15:12:28
02.09.2009
02.09.2009
havlik
-> Pavel P..: no tos měl kliku moje byly jak omačkaný tak rozleptaný
15:04:40
02.09.2009
02.09.2009
Pavel P..
-> havlik: já po 24letech gumy z klícky vyndal a rozleptaný od oleje vůbec nebyly.. akorát manžetka na špazjce byla nacucaná ale gumy byli dobrý, akorát vymačkaný.
15:01:48
02.09.2009
02.09.2009
Syny
-> palinator: Tak to bude spis neco spatne u tebe Ja se skodovkou v klidu zaradil i v -20ti... Sice je pravda, ze po nastartovani a pusteni spojky pri neutralu se mi to rozjelo, ale to uz je zase jina pohadka
15:01:14
02.09.2009
02.09.2009
Nwkt
-> palinator: Tak máš špatnej druh oleje, já řadil se zkrácenou normálně, v létě, v zimě furt
14:59:29
02.09.2009
02.09.2009
palinator
-> Syny:
No pozor!! Musíš taky brát v úvahu, že soudruzi páku neudělali tak dlouhou jen z hecu... Ono, kdybych ji zkrátil, tak nezařadim v zimě vůbec nic, protože i s takovouhle mega pákou to jde v zimě (přestože auto stojí v garáži a je tam slabě pod nulou), dost blbě, navíc motor musí běžet aspoň minutu s vypnutou spojkou, aby byl vůbec v chodu. Já podrobně neznám konstrukci převodovky ani jejich hejblátek, takže ani nevím, jestli je tam něco vymačkanýho. Ten zvuk na volnoběh je takovej těžko specifikovatelnej...
No pozor!! Musíš taky brát v úvahu, že soudruzi páku neudělali tak dlouhou jen z hecu... Ono, kdybych ji zkrátil, tak nezařadim v zimě vůbec nic, protože i s takovouhle mega pákou to jde v zimě (přestože auto stojí v garáži a je tam slabě pod nulou), dost blbě, navíc motor musí běžet aspoň minutu s vypnutou spojkou, aby byl vůbec v chodu. Já podrobně neznám konstrukci převodovky ani jejich hejblátek, takže ani nevím, jestli je tam něco vymačkanýho. Ten zvuk na volnoběh je takovej těžko specifikovatelnej...
14:11:03
02.09.2009
02.09.2009
Evž@
-> vhml: to by nezařadili skoro nic.....myslim že jedničku a dvojku vubec…se mi nedavno rozpadla
14:06:55
02.09.2009
02.09.2009
vhml
A co pánové zkusit vyměnit rozpadlou kuličku v kulise řazení?
13:59:52
02.09.2009
02.09.2009
havlik
-> Syny: no ono když se rozleptaj ty gumy v kleci tak to tam taky lovíš jako vařečkou v hrnci
13:58:24
02.09.2009
02.09.2009
Syny
Obecne 5ti kvalty odchazi vic... Nevim cim to, ale zkusensot mam stejnou. V mem aute (4q) bylo vsechno super a v druhem co sem mel 125L (5q) synchrony na 2ce v prdeli, prevodovka hucela a jak pises, radici paka mela rozmach tak pul metru... Ono je to taky danou delkou radici paky. Kdyz ji zkratis (jako ze to serii jen prospeje) tak ziskas mensi rozmachy a dle me i pohodlnejsi razeni... Kazdopadne to, ze nedje zaradit 1nicka za jizdy je vcelku normal, je to dano kontrukci prevodovky... I pres to, ze ma synchron, tak za jizdy ji tam proste nedas, nebo blbe... Kazdopadne kulisa 4 a 5q je rozdilna a taky jsou rozdilny tahla razeni... Nevim tedy presne od kdy se davala misto klece kost, ale kdyz se ta kost vymacka, tak to ma prave za nasledek, ze ma radicka rozmach pres pul auta a kvalty tam honis jak jezedaci traktory...
13:36:39
02.09.2009
02.09.2009
palinator
Zdravím,
chci se zeptat, jaký máte zkušenosti se 4 i 5kvalty, co se vůlí týče, přesnosti řazení nebo hluku na volnoběh. Mě přijde, že řadící konzole v mým 5q je jako knipl ve stíhačce, protože jakoby tam kulisa ani moc nebyla, řadí se "poslepu" a při zařazený rychlosti má asi čtvrtmetrový vůle, ve všech horizontálních osách má dráhy skoro půl metru, težko za jízdy podřazuje z dvojky na jedničku (i s přidáním meziplynu) a na volnoběh vydává zvláštní zvuk. U dědovýho 4kvaltu jsou vůle menší, dráhy kratší, přesnost lepší a žádný pískohučení není slyšet. Moje převodovka ve 120tce má najeto 91 tkm, r.v.1989, oleje je dost, i když je taky asi 20 let starej...
Nevím, jestli měly ty pětikvalty tyhle nedostatky už od výroby nebo je to určitým opotřebením. Díky.
chci se zeptat, jaký máte zkušenosti se 4 i 5kvalty, co se vůlí týče, přesnosti řazení nebo hluku na volnoběh. Mě přijde, že řadící konzole v mým 5q je jako knipl ve stíhačce, protože jakoby tam kulisa ani moc nebyla, řadí se "poslepu" a při zařazený rychlosti má asi čtvrtmetrový vůle, ve všech horizontálních osách má dráhy skoro půl metru, težko za jízdy podřazuje z dvojky na jedničku (i s přidáním meziplynu) a na volnoběh vydává zvláštní zvuk. U dědovýho 4kvaltu jsou vůle menší, dráhy kratší, přesnost lepší a žádný pískohučení není slyšet. Moje převodovka ve 120tce má najeto 91 tkm, r.v.1989, oleje je dost, i když je taky asi 20 let starej...
Nevím, jestli měly ty pětikvalty tyhle nedostatky už od výroby nebo je to určitým opotřebením. Díky.