vychádzam zo skúseností, aký je prietok kvapanného LPG pri teplote motora 80° a prietok pri teplote 0° na voľnobeh? overene asi 3ásobný... čím to je že za studena je vôbec motor a LPG ide? asi preto že dostáva viac niečoho - plynného LPG... tak ako pri benzíne musí dostávať podstatne viac benzínu, tam to rieši buď sytič alebo vzduchová prívera, pri LPG to rieši tepelná rozťažnosť.
hustota vzduchu je jedna vec a tepelná rozťažnosť druhá, objem za mení pri rovnakom tlaku dosť zásadne, nepleť si to...
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Za studena nejede na Lpg
19:25:13
28.12.2007
28.12.2007
michalkatka
22:37:08
27.12.2007
27.12.2007
King
-> michalkatka: Tak jsme si udělali takový malý exkurz do fyziky zákl. školy a hned máme jasno :)
Předně malá poznámka - rozdíl mezi hustotou vzduchu při 20C a 0C je asi 7 (slovy 7) pct. Při extrémních, řekněme -20C, to dělá asi 14pct - jinými slovy 1l mrazivého vzduchu má o 14pct větší hmotnost, než stejný objem při příjemných +20C.
Pro dodržení stechiometrickýho poměru směsi by se mělo motoru teoreticky dodávat v mrazivým ránu o 14pct víc lpg (hmotnostně) oproti vlahému
odpoledni. Ale ouha! :) Selanku nám kazí např. kapalná fáze lpg, která se nám chladem rovněž smršťuje (zvyšuje hustotu), což nám částečně kompenzuje zvýšenej průtok přes lpg filtr.....ne, počítat to nebudu :) No a pak ta potvůrka reduktor - ona je ta mrška řízaná podtlakem v oblasti mixeru a je stavěná a štelovaná na jisté provozní podmínky (90C na 1. stupni, nasávanej vzduch kolem 20C). Mno a pak tu najednou máme mráz a
všechno je jinak, takže nemůžeme garantovat ani tu lambda=1......prostě připusťme si, že jistej (řádu procent) nárůst průtoku přes lpg filtr, může v mrazech nastat, ale v reálným světě se málokdy
stává, aby to způsobilo kolaps zásobování reduktoru kapalnou fází LPG. Tím ovšem nepopírám, že část plynivkářů si naprostou ignorací existence lpg filtru, zadělává na zbytečný problémy (ovšem nejen v mrazu)
Jinak moje reakce byla namířená hlavně na větu:
....."LPG pri takých mrazoch (vďaka teplotnej rozťažnosti plynu) potrebuje strašne veľa kvapalného LPG....."
....je otázkou jestli je nárůst o několik procent ekvivalentem slovenského "strašne veľa" :)
Předně malá poznámka - rozdíl mezi hustotou vzduchu při 20C a 0C je asi 7 (slovy 7) pct. Při extrémních, řekněme -20C, to dělá asi 14pct - jinými slovy 1l mrazivého vzduchu má o 14pct větší hmotnost, než stejný objem při příjemných +20C.
Pro dodržení stechiometrickýho poměru směsi by se mělo motoru teoreticky dodávat v mrazivým ránu o 14pct víc lpg (hmotnostně) oproti vlahému
odpoledni. Ale ouha! :) Selanku nám kazí např. kapalná fáze lpg, která se nám chladem rovněž smršťuje (zvyšuje hustotu), což nám částečně kompenzuje zvýšenej průtok přes lpg filtr.....ne, počítat to nebudu :) No a pak ta potvůrka reduktor - ona je ta mrška řízaná podtlakem v oblasti mixeru a je stavěná a štelovaná na jisté provozní podmínky (90C na 1. stupni, nasávanej vzduch kolem 20C). Mno a pak tu najednou máme mráz a
všechno je jinak, takže nemůžeme garantovat ani tu lambda=1......prostě připusťme si, že jistej (řádu procent) nárůst průtoku přes lpg filtr, může v mrazech nastat, ale v reálným světě se málokdy
stává, aby to způsobilo kolaps zásobování reduktoru kapalnou fází LPG. Tím ovšem nepopírám, že část plynivkářů si naprostou ignorací existence lpg filtru, zadělává na zbytečný problémy (ovšem nejen v mrazu)
Jinak moje reakce byla namířená hlavně na větu:
....."LPG pri takých mrazoch (vďaka teplotnej rozťažnosti plynu) potrebuje strašne veľa kvapalného LPG....."
....je otázkou jestli je nárůst o několik procent ekvivalentem slovenského "strašne veľa" :)
14:42:42
27.12.2007
27.12.2007
michalkatka
hovorí ti niečo pojem tepelná rozťažnosť plynov?
ak je motor studený tak nasaje do valca rovnaké objemové množstvo ako pri zohriatom, ale nezohriaty potrebuje väčšie množstvo kvapalného LPG na rovnakú objemovú jednotku ako zohriaty...
nafúkaj obyčajný balón doma teplým vzduchom s pľúc poriadne zauzluj, daj ho von a uvidíš sám ako sa zmenší, ak ho dáš znova dnu a zohreje sa tak sa opäť zvačší..
takže pri rozdielnych teplotách potrebuješ na zmes LPG/vzuch iné množstvo kvapalného LPG a to čím chladnejšie tým viac... jednoduchá fyzika
alebo si zožeň prietokomer kvapakného LPG a zaraď ho medzi filter a reduktor, uvidíš rozdiel za studena a za tepla...
ak je motor studený tak nasaje do valca rovnaké objemové množstvo ako pri zohriatom, ale nezohriaty potrebuje väčšie množstvo kvapalného LPG na rovnakú objemovú jednotku ako zohriaty...
nafúkaj obyčajný balón doma teplým vzduchom s pľúc poriadne zauzluj, daj ho von a uvidíš sám ako sa zmenší, ak ho dáš znova dnu a zohreje sa tak sa opäť zvačší..
takže pri rozdielnych teplotách potrebuješ na zmes LPG/vzuch iné množstvo kvapalného LPG a to čím chladnejšie tým viac... jednoduchá fyzika
alebo si zožeň prietokomer kvapakného LPG a zaraď ho medzi filter a reduktor, uvidíš rozdiel za studena a za tepla...
11:50:11
27.12.2007
27.12.2007
King
-> michalkatka: Jenom pro upřesnění: Ať už je mráz nebo není, motor (reduktor) potřebuje zhruba stejný množství lpg za jednotku času Jedinej problém, kterej pak zanešenej lpg filtr představuje, je to, že v lpg nádrži je v mrazech daleko menší tlak, než za běžných teplot, takže odpor filtru může způsobovat
nedostatečný zásobení reduktoru kapalnou fází.
Při mínus 20C, to odpařování lpg v reduktoru rozhodně není tak bezproblémový, jak popisuješ. Skupenský teplo varu PB směsi odebírá při odpařování teplo nemrznoucí kapalině, která může
zamrznout (pokud nemá dostatečnou rezervu v bodu "tuhnutí" - musí bejt aspoň na -30C). Odpařování probíhá pomalejc a proto je potřeba v takovým mrazu nejdřív zapnout zapalování, nastříknout lpg sytičem a pak výrazně déle čekat, než začnu startovat. Klidně jsem si čistil škrabkou okno se zapnutým zapalováním a pak šel teprve startovat, bay byla jistota, že to blafne ASAP.
nedostatečný zásobení reduktoru kapalnou fází.
Při mínus 20C, to odpařování lpg v reduktoru rozhodně není tak bezproblémový, jak popisuješ. Skupenský teplo varu PB směsi odebírá při odpařování teplo nemrznoucí kapalině, která může
zamrznout (pokud nemá dostatečnou rezervu v bodu "tuhnutí" - musí bejt aspoň na -30C). Odpařování probíhá pomalejc a proto je potřeba v takovým mrazu nejdřív zapnout zapalování, nastříknout lpg sytičem a pak výrazně déle čekat, než začnu startovat. Klidně jsem si čistil škrabkou okno se zapnutým zapalováním a pak šel teprve startovat, bay byla jistota, že to blafne ASAP.
16:52:37
24.12.2007
24.12.2007
michalkatka
vymeň filter LPG pri takých mrazoch (vďaka teplotnej rozťažnosti plynu) potrebuje strašne veľa kvapalného LPG ktorý nestíha pretekať zaneseným filtrom. reduktor môže mať aj - 20 a bez problémov dokáže s kvapalného LPG vyrobiť plynný...
predpokladám že máš Lovato vákuový 100kW
predpokladám že máš Lovato vákuový 100kW
12:25:21
24.12.2007
24.12.2007
Bukac
Děkuji všem za dobré rady.Problém se vyřešil naprosto sám a je to teď bez problému.Nevím fakt,čím to bylo.Ono LPG dokáže udělat divy
krásné svátky přeje Bukač
krásné svátky přeje Bukač
18:20:52
23.12.2007
23.12.2007
King
-> Bukac: Normálně by mělo, při daný HW konfiguraci, jít nastartovat přímo na plyn i ve 20st mraze
Zaměřil bych se na to vyhřejvání reduktoru - chybí popis jak máš reduktor do okruhu chlazení/topení zapojenej - některý montážníci lpg jsou tukani z údolí Dutých lebek, takže vyplatí se to po nich předělalat. Jakej máš poměr fridex/voda? Jestli to je jenom nějaká směska pochybný teploty tuhnutí a stáří, vyměnit za novej (min. 4l fridex a zbytek voda).
Jestli se tě nic výše uvedenýho netýká, může jít o špatný nastavení směsi nebo spíš stabilitu nastavení. Klasikou bejvá nevykuchaná nebo apsoň nezablokovaná termostatická klapka v sání -
máš či nemáš?
Zaměřil bych se na to vyhřejvání reduktoru - chybí popis jak máš reduktor do okruhu chlazení/topení zapojenej - některý montážníci lpg jsou tukani z údolí Dutých lebek, takže vyplatí se to po nich předělalat. Jakej máš poměr fridex/voda? Jestli to je jenom nějaká směska pochybný teploty tuhnutí a stáří, vyměnit za novej (min. 4l fridex a zbytek voda).
Jestli se tě nic výše uvedenýho netýká, může jít o špatný nastavení směsi nebo spíš stabilitu nastavení. Klasikou bejvá nevykuchaná nebo apsoň nezablokovaná termostatická klapka v sání -
máš či nemáš?
17:05:16
23.12.2007
23.12.2007
Dušan
-> Bukac: predpokladam ze ti to dela jen ted v zime kdyz mrzne, tudoz predpokladam ze to mas za studena zamrzly. Jakmile se ti ohreje okruh tak to rozpusti a jede normalne. LPG ti zamrzne klidne okamzite. Ale muzes mit klidne ucpanou podtlakovou hadicku od svodu k mixeru
17:00:20
23.12.2007
23.12.2007
Bukac
Při zahřáté vodě na provozní teplotu mi,ale auto jede výborně.Akorát musím ujet asi 10 km na benzín,než mohu přepnou na plyn,což je divné.Normálně by to mělo jít přepnou ihned po vyjetí.Takže nějaké zavzdušnění bych vyloučil.
16:24:13
23.12.2007
23.12.2007
Cába
Taky mi to uz jednou udelalo.nastartoval sem na plyn,rozjel sem se a najednou to zaclo skubat a zdechlo to.neprisel sem na to co to bylo,tak me otec roztah a jelo to
10:40:51
23.12.2007
23.12.2007
Dušan
podle me se ti neprohriva mixer a hned ti zamrza. Schvalne se ne nej bey podivat jestli je omrylej jak y lednicky. Bud mas zavzdusnenej okruh nebo ucpany trubky
10:31:39
23.12.2007
23.12.2007
Bukac
Ahoj.Mám zajímavý problém.Mám motor favorit ve škodě 120,zapalování favo,karbec Sedr 130,zplyňovač Lovato.Na benzín startuje a jede na první šup i při velmi nízkých teplotách,ale na plyn ne.S tím bych se ještě smířil,ale auto jede na plyn až,když se motor zahřeje na 88 C,potom musím jet asi 5 minut a potom teprve mohu přepnout na plyn.U mého minulého vozu stačilo startnout na benzín a ihned jsem mohl přepnout na plyn.Ale,když to udělám teď,tak auto prostě chcípne,jako by tam nešlo palivo.Nemáte někdo nějaký typ?Po zahřátí jinak jede auto i na ten plyn perfektně,táhne,volnoběh Ok,teplé startuje OK.Fakt nevím.co s tím