-> Filip Krtička: Vím jak tyto (FT-IR, GC, HPLC) metody pracují a že bez patřičných standardů se nic nezměří. Všchny tyto přístroje mají u otce v práci, sice je používají na stanovení vitaminů, aminokyselin, chemoterapeutik apod., ale to je jedno.
Prostě mi jen přijde divné, že by rafinérské společnosti zjišťovali OČ motorovou zkouškou a ne laboratorně.
Pokud máš nějaké materiály (normy, metodiky, apod.) k této problematice budu za ně velmi rád.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
pre tych co tankuju 98 oktanov : )
-> Pilot 105: -> Pilot 105: Pokud jsi viděl FTIR spekrometri (Infračervená spektrometrie s Fourierovou transformací) ... Tak z tého metody dostaneš graf (spektrum) a jediné co tam vidíš jsou píky jejich výška a tvar a vlnočet... toť vše, benzín je celkem velmi složitý sloučenina obsahuje C4-C12 a další příměsi. FTIR spektrometrie se dá dobře použít na odhalení nežádoucích přímeší, vody a jiných cizorodých látek. (pořebuješ standard)
Z GC (plynové gromatografie) dostaneš zase jen chromatogram... a zase tam jen vidíš, píky a časovou osu (osa x) ... prostě kdy se daná látka v koloně odpaří. A bez standardů s tím nehneš ani nezjistíš co k čemu patří. Na obouch přístrojích jsem pracoval a něco málo o tom vím. Nevím jak by jsi chtěl zjistit, oktanové číslo, když každý výrobce hlavně u svých špičkových produktů používá malinko jiný systém aditivace, bylo to předmětem mé práce Bc. práce. Vem si že toluen má OČ 110, ale nad 10 obj% zhoršuje vlastnosti, Benzen je limitován normou na 1% z důvodu karcinogenosti. ale také zvyšuje oktanové číslo... atd
Neříkám, že by se otanové nedalo zjisti v laboratoři, ale ty dvě metody se opravdu zjišťují na tom 1-válcové motoru, jen jedná se menuje výzkumná a druhá motorová ...Research octane number a Motor octane number... jestli chceš, našel jsem i ofocená skripta ze Spalovacích motorů...
Z GC (plynové gromatografie) dostaneš zase jen chromatogram... a zase tam jen vidíš, píky a časovou osu (osa x) ... prostě kdy se daná látka v koloně odpaří. A bez standardů s tím nehneš ani nezjistíš co k čemu patří. Na obouch přístrojích jsem pracoval a něco málo o tom vím. Nevím jak by jsi chtěl zjistit, oktanové číslo, když každý výrobce hlavně u svých špičkových produktů používá malinko jiný systém aditivace, bylo to předmětem mé práce Bc. práce. Vem si že toluen má OČ 110, ale nad 10 obj% zhoršuje vlastnosti, Benzen je limitován normou na 1% z důvodu karcinogenosti. ale také zvyšuje oktanové číslo... atd
Neříkám, že by se otanové nedalo zjisti v laboratoři, ale ty dvě metody se opravdu zjišťují na tom 1-válcové motoru, jen jedná se menuje výzkumná a druhá motorová ...Research octane number a Motor octane number... jestli chceš, našel jsem i ofocená skripta ze Spalovacích motorů...
Že bych byl další, kdo by napsal, že klepání je způsobený detonačním spalováním a souvisí s kompresním tlakem, předstihem a oktanovým číslem paliva? Ale to snad už nebude ani nutný.
-> Filip Krtička: Já se s tebou nehádám, jenom si myslím, že OČ RON (Research Oktan Number) se zjištuje laboratorní zkouškou (např. pomocí infračervené spektrometrie nebo GC) a OČ MON (Motor Oktan Number) se zjišťuje tebou zmíněnou zkouškou na pokusném motoru, toť vše.
-> Pilot 105: Tak jsou metody 2 Výzkumná (RON) a Motorová (MON)
Zkušební motor je jednoválcový 4-takt s odpařovacím chlazením (tzn. motor nemá čerpadlo, ale voda se odpařuje a v kondenzátoru se kondenzuje) Kompresní poměr se dá u obou metod měnit, při chodu. U MM(motorová metoda) 900 ot./min. mění se předstih (5;5,5;6;7) a teplota směsi je 149 °C VM 600 ot/min předstih je 13° a teplota nasávaného vzduchu je 52 °C. A vždy danou směs porovnáváš se směsi isooktanu (OČ 100) a n-heptanu (OČ 0)...Ještě by se dalo OČ zjistit třeba přes plynovou chromatografii, ale za použité standardů, ale jedíné a správé a normou uznávané metody jsou ty dvě, které jsem hrubě popsal. Pokud si myslíš, že to není pravda, zkus se podívat třeba po internetu a něco si přečíst.
Zkušební motor je jednoválcový 4-takt s odpařovacím chlazením (tzn. motor nemá čerpadlo, ale voda se odpařuje a v kondenzátoru se kondenzuje) Kompresní poměr se dá u obou metod měnit, při chodu. U MM(motorová metoda) 900 ot./min. mění se předstih (5;5,5;6;7) a teplota směsi je 149 °C VM 600 ot/min předstih je 13° a teplota nasávaného vzduchu je 52 °C. A vždy danou směs porovnáváš se směsi isooktanu (OČ 100) a n-heptanu (OČ 0)...Ještě by se dalo OČ zjistit třeba přes plynovou chromatografii, ale za použité standardů, ale jedíné a správé a normou uznávané metody jsou ty dvě, které jsem hrubě popsal. Pokud si myslíš, že to není pravda, zkus se podívat třeba po internetu a něco si přečíst.
-> Filip Krtička: No, mě je jasné, že u benzínky se udává RON, protože benzín s oktanovým číslem 85 by nikdo nechtěl.
Ale nezdá se mi ten rozdíl ve zjišťování oktanového čísla RON a MON co uvádíš. Podle mě se RON nezjišťuje motorovou zkouškou.

Ale nezdá se mi ten rozdíl ve zjišťování oktanového čísla RON a MON co uvádíš. Podle mě se RON nezjišťuje motorovou zkouškou.
Zdar... metody nechám bokem ale když chceš taknkovat benzín s vyšším oktanovým číslem, tak je důležité, aby byla komrese a taky seřídit předstih... To je to klepání
Klepání se odstrání, zvýšením oktanového čísla, předstihem, nebo polohou akceleratoru (prostě ubereš) ... To je celý. další metody pominu, jak tvar spalovacího prostoru, umístění svíčky ... ventily atd. Takže 98 nic nezkazíš, ale když není komprese, může to být tak trošku psychologie... A jen tak na okraj metody RON a MON se od sebe líší v teplotě nasávaně směsi, předstíhem a otáčkami na motorech, kde se dané palivo zkouší ... a oktanové číslo je jen poměr isooktanu a n-heptanu a platí že RON>MON ... a u čerpacích stanic se uvádí čislo RON

-> Labros:
jj



-> chooki: mno tebe jsme svýho času taky pěkně vytočili
kamarádi Slováci to s tebou taky uměj


-> Labros: jo jo, ja mam tunera cislo 2 celkom rad, aspon je tu trocha sranda, najviac sa mi paci jak sa lahko uraza :)) ja som znamy provokater :)
-> Tuner#2: -> chooki: co se škádlívá, to se rádo mívá
vždyť vy dva se máte vlastně rádi


-> chooki: Je vidět, že se zmůžeš jen na urážení a nevím kde jsi vzal, že jsem věčně druhý?? Fakt se nad sebou zamysli, jak jsi ubohý...
-> chooki: Tak americké metody zjišťování oktanového čísla nezmám, ale já měl za to, že RON je teoretické oktanové číslo a MON motorové oktanové číslo.
-> chooki: No LPG má okt číslo někde od 98 do 112 záleží na poměru propanu:butanu, ovšem má uplně jinou charakteristiku hoření a motory ve kterých ho používáme taky nejsou zrovna ideálně stavěny na LPG.
-> Pilot 105: no zalezi o na tom kde tankujes, RON je europska metoda a MON je americka...takze predpokladam ze v europe je to oznacovane podla RON
-> honzam: no mozes mat vacsiu kompresiu, to je tak asi vsetko :) a pochybujem ze si niekdo bude "ladit" motor len na LPG a potom bude nepouzitelny pre bezne benziny :)
-> chooki: Opravdu? Tak to musí bejt super výkon na LPG ne?


-> honzam: existuje, okolo 105 oktanov ma LPG
-> Labros: jasne, ze nie su..su to precitane postrehy ked som sa ucil na skusku so spalovacich motorov, keby som ja objavil zavislost spravania benzinu na oktanovom cisle, asi by som tu nesedel, to je jasne, tak neviem presne co si tym chcel povedat...
-> Tuner vecne cislo 2: rad som si rypol do teba...ked ty mi vzdy tak dobre nahravas :)))
-> Tuner vecne cislo 2: rad som si rypol do teba...ked ty mi vzdy tak dobre nahravas :)))
-> honzam: Ktohovie ako je to u pg, ale nan som nikdy skodovku rozzvonit nedokazal, prinajhorsom ma zacal dobiehat nejaky traktor, ale na to to co som pocul na polrocny :) v-power pri 60km/h na 4ke pri plnom plyne sa to vobec nepodobalo. A to uz nikdy pocut nechcem, brrr.
-> Milos: Jak už jsem psal, motorům nerozumím (ač si chooki myslí, že jsem prý odborník :o)) takže je to jeho věc na co jezdí

-> Tuner#2, Labros: tak pani, chooki asi ma motor ktery vyzaduje 98mu, kdyz mu to jede na ni lepe, tak at , no nemam pravdu?

-> Tuner#2: na Domažlicky na ARALu
30-60 m/s je trochu prestrelene. Spis tak 5-20 m/s (plynna paliva hori jeste pomaleji), v zavislosti na okolnostech. Mam za to, ze pri detonacnim spalovani se celo plamene nesiri beznym zpusobem, ale v dusledku prilis vysokeho tlaku a teplot vznikne nekolik dalsich ohnisek, kde zacne smes horet a odkud se zacnou sirit dalsi cela. Pojem rychlost horeni v tom pripade uz pak nema moc smysl - spis doba horeni.
-> chooki: Jinak dobrý, až na to, že pochybuju, že to jsou tvoje postřehy

-> chooki: No teorie pěkná, ale ještě si zapomněl napsat které oktanové číslo se na benzínkách udává, zda RON nebo MON.;)
-> chooki: Já jsem nikdy jako odborník na motory tady nevystupoval a ani nevystupuju (práve naopak a s motorem si nechám vždy poradit). Ale nic, jen si mě utvrdil ve své povaze

-> chooki: chtěl jsi teda v podstatě říct, že na 98ku to jede líp, pokud na 95ku nemůžeš dát plnej plyn, protože by to klepalo.
A jak to je u LPG? Tam něco jako oktanové číslo neexistuje. Nebo jak to je? Dík

-> chooki: v nedelu ma mozes presvedcit

-> chooki: Vy máte rozdíl mezi 95 a 98-kou 1,5Sk to jde tady je to o hodně výc
Zaujimva tema, napisem svoje postrehy :
Tak v prvom rade, oktanove cislo udava odolnost benzinu voci detonacnemu horeniu, to znamena, ze sirenie-rychlost plamena medzi ciastockami zmesi prekroci urcitu kriticku hranicu. normalne horenie sa pohybuje rychlostou cca 30-60 m/s, detonacne radovo niekolko 100 m/s.
Detonacie sa rozdeluju na niekolko druhov, podla vzniku atd....detonacne horenie ja charakteristicke kovovym zvukom chodu motora, klepanim (pohybujuce sa casti piestovej skupiny su namahane tlakovym narazom, preto ten kovovy zvuk), nespravne sa oznacuje sa "klepanie ventilov", aj tu som to niekde cital, tusim odbornik na motory Tuner c.2....
Detonacne spalovanie je u vznetovych motorov, preto maju taky klepotavy zvuk. (u dizlov je ekvivalent okt.cisla tzv. Cetanove cislo-udava nachylnost paliva na vznietenie-cize opak okt.cisla) Oktanove cislo u benzinov sa stanovuje na zaklade pomeru 2 zloziek (izooktan-oktan.cislo 100 a n-heptan , oktanove cislo 0). Samotne meranie oktanove cisla sa robi na skusobnom 1 valcovom motore s menitelnym kompresnym pomerom. Najprv sa odmeria skusany benzin, zisti sa pri akych kompresnych pomeroch detonuje a potom sa odmeria (namiesa) taka zmes izookt a nheptanu, ktora detonuje pri danych parametroch a pomer tych 2 zloziek udava oktanove cislo. Ked ma benzin vyssie okt.c. ako 100, znamena ze ma vacsiu odolnost ako cisty izooktan.
Odolnost voci detonaciam nam umoznuje pouzit vyssi kompresny pomer, co suvisi s vyssim tlakom, to znamena vyssi vykon.
Samozrejme dolezitu ulohu hraje aj zatazenie, ked nejazdim na plny plyn (otvorenie skrtiacej klapky, nie otacky) tak motor nedosahuje maximalne tlaky, cize nepotrebuje to idealne oktanove cislo, staci aj menej.
Motor konstruovany na benzin 91-95 benzin s vyssim okt. cislom 98 nepociti ( je mozne ze 98 bude kvalitnejsi benzin s lepsimy aditivami, tak mozno trochu hej), ale ked mam samozrejme zvyseny kompr. pomer, (+predstih), tak je vacsie oktanove cislo nutnost.
Co sa tyka praxe, tak ja osobne mam stiahnutu palicu o 0.8, motor 136. Tankujem 98. Obcas som v ramci setrenia vyskusal par nadrzi na 95 (povedal som si nebudem tomu davat, pianko....za benal davam 25% vyplaty, co je dost...), ale obcas sa najde chujo na ceste co ma vytoci, a zazavodim si... tak tomu slapnem a motor sa mi pekne krasne rozklepal. Nestoji mi to za 1.50 Sk na liter...takze ja tankujem len 98, v podstate ziadne klepanie (pri rozumnom zrychlovani..., ziadne trapenie z nizkych otacok), a mozem si bez obav aj "zazavodit" :)))
Vysledok (pre mishaaaa) : Je to citit, lepsie mi to zrychluje (bez detonacii, ktore rapidne zniz. vykon+vacsie namahanie).
Tak v prvom rade, oktanove cislo udava odolnost benzinu voci detonacnemu horeniu, to znamena, ze sirenie-rychlost plamena medzi ciastockami zmesi prekroci urcitu kriticku hranicu. normalne horenie sa pohybuje rychlostou cca 30-60 m/s, detonacne radovo niekolko 100 m/s.
Detonacie sa rozdeluju na niekolko druhov, podla vzniku atd....detonacne horenie ja charakteristicke kovovym zvukom chodu motora, klepanim (pohybujuce sa casti piestovej skupiny su namahane tlakovym narazom, preto ten kovovy zvuk), nespravne sa oznacuje sa "klepanie ventilov", aj tu som to niekde cital, tusim odbornik na motory Tuner c.2....
Detonacne spalovanie je u vznetovych motorov, preto maju taky klepotavy zvuk. (u dizlov je ekvivalent okt.cisla tzv. Cetanove cislo-udava nachylnost paliva na vznietenie-cize opak okt.cisla) Oktanove cislo u benzinov sa stanovuje na zaklade pomeru 2 zloziek (izooktan-oktan.cislo 100 a n-heptan , oktanove cislo 0). Samotne meranie oktanove cisla sa robi na skusobnom 1 valcovom motore s menitelnym kompresnym pomerom. Najprv sa odmeria skusany benzin, zisti sa pri akych kompresnych pomeroch detonuje a potom sa odmeria (namiesa) taka zmes izookt a nheptanu, ktora detonuje pri danych parametroch a pomer tych 2 zloziek udava oktanove cislo. Ked ma benzin vyssie okt.c. ako 100, znamena ze ma vacsiu odolnost ako cisty izooktan.
Odolnost voci detonaciam nam umoznuje pouzit vyssi kompresny pomer, co suvisi s vyssim tlakom, to znamena vyssi vykon.
Samozrejme dolezitu ulohu hraje aj zatazenie, ked nejazdim na plny plyn (otvorenie skrtiacej klapky, nie otacky) tak motor nedosahuje maximalne tlaky, cize nepotrebuje to idealne oktanove cislo, staci aj menej.
Motor konstruovany na benzin 91-95 benzin s vyssim okt. cislom 98 nepociti ( je mozne ze 98 bude kvalitnejsi benzin s lepsimy aditivami, tak mozno trochu hej), ale ked mam samozrejme zvyseny kompr. pomer, (+predstih), tak je vacsie oktanove cislo nutnost.
Co sa tyka praxe, tak ja osobne mam stiahnutu palicu o 0.8, motor 136. Tankujem 98. Obcas som v ramci setrenia vyskusal par nadrzi na 95 (povedal som si nebudem tomu davat, pianko....za benal davam 25% vyplaty, co je dost...), ale obcas sa najde chujo na ceste co ma vytoci, a zazavodim si... tak tomu slapnem a motor sa mi pekne krasne rozklepal. Nestoji mi to za 1.50 Sk na liter...takze ja tankujem len 98, v podstate ziadne klepanie (pri rozumnom zrychlovani..., ziadne trapenie z nizkych otacok), a mozem si bez obav aj "zazavodit" :)))
Vysledok (pre mishaaaa) : Je to citit, lepsie mi to zrychluje (bez detonacii, ktore rapidne zniz. vykon+vacsie namahanie).
-> Tuner#2: Jo a třeba na dálnici už taky nemaj ani na Shellce stofku.....Ale třeba na benzíně f Třemošnej a u Tesca mají ten jejich blueoctan nebo co to je...

-> TUNER: Aha, ale třeba Shell na většině stanic už má jen 100 a OMV to samé.
-> Tuner#2: Třeba na locháči u konečný 1....nebo 4 ...furt se mi to plete...A ještě se určitě někde něco najde...

Lepsi vykon sem neresil benzinem ale vyfukem,uz si tam brumle burges
-> TUNER: A kde?
-> Tuner#2: Ale sehnat se dá,jen musíš vědět gde.....

-> Tuner#2: OK chápu... díky
-> Majkl: Na motory jsou tu jiní, tohle Ti fakt nebudu radit, podle mě taky dost záleží motor od motoru a taky záleží na seštělování a to seřízení by Ti měli udělat na palivo na které budeš jezdit.
-> Tuner#2: Ok já vím žes nesrovnával, jen že ten příspěvek byl o dvou různých věcech.
-> Tuner#2: doporučuješ mi do mýho motru (KP 10.6 : 1) lejt 100ku? nejde mi o penize stejene tolik nenajezdim, jde mi o to jestlio to bude znat, a jestli je to lepsi. A jestli ho mam natankovat jako prvni pred tim nez necham motor odborne sestelovat
-> Pavel Korbelář: Já píšu jakém zkušenosti mám já s mým motorem.
-> Labros: To v žádném případě nechci a ani jsem nesrovnával - jen jsem napsal, že do upravených motorů, kde je třeba zvýšená komprese je to palivo sakra znát při změně nastavení a to proč používat paliva s více oktoany jsem tam jen tak nadhodil, že i závodní auta jezdí na paliva s vyšším oktanovým číslem. Jen tak mimochodem 98 už asi tak rok dva tady v Plzni nejde koupit a všude mají 100 oct. Podle mých zkušeností je to opravdu znát.
-> Tuner#2: já jsem teda měl ten samej motor co ty a stáhlou palici o 0,7mm a na 95-ku to jezdilo ůplně normálně tak teda nevím že ti to nejede, na tu 98-ku to je třeba lepší ale myslím že jsi to přehnal
-> Milos: Ale jinak jo, myslim že se to vyplatí, protože člověk většinou nestihne oddělat ani ten upravenej motor, až teda na některý případy co furt mění písty

-> Milos: Myslím že Tuner2 v jednom příspěvku smíchal svůj skoro sériový motor a WRC auta... taky jsem to chvilku nechápal ;)
-> Tuner#2: otazka zni , jestli stoji za to upravit felinacky motor na ukor zivotnosti ..
ale myslim ze kvuly tem pohledum z druhyx aut to za to stoji
ale myslim ze kvuly tem pohledum z druhyx aut to za to stoji

-> King: Třeba barvičky
No ale hlavně že je nějaký graf


-> Milos: Mě taky nevydrží motor co sériová felina... To je snad daný tím, jak obrovsky to má zvýšený výkon a točivý moment a je jasné, že každé závodní auto probíhá repasí už jen kvůli kontrole součástí
