Já co jsem se kdysi dočet v odborný literatuře,tak vyhřívání sacího potrubí má u těchto starších motoru hlavní funkci lepší promíchání paliva se vzduchem.V karburátoru sice vznikne směs ale v ní jsou kapičky paliva ještě pořád dost velký a promíchání směsi není ideální.A právě při vyšší teplotě dochází k lepšímů smíšení paliva se vzduchem.A tato skutečnost má několik příznivých vlivů na chod motoru.
1 Lepší prohoření směsi ve válci.
2 Nižší emise jak už tu někdo říkal,protože shoří více paliva a míň paliva odejde výfukem(nikdy totiž nestihne během expanze prohořet úplně všechna směs).
3 Lepší zapálitelnost směsi.
4 Menší náchylnost k detonačnímu hoření.
Je pravdou že díky vyhřívanýmu sání se motor rychleji ohřeje o něco ale není to hlavní funkcí,jinak by tam byl nějaký ventil který by po ohřátí motoru ten okruh vypnul.
A s tím studeným vzduchem se to má tak,že u sportovních motoru tohodle typu se vyhřívání skutečně nepoužívá protože u těchto motoru je důležitej především výkon.
Takže každej si musí uvědomit co od motoru chce.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vyhrivane saci potrubi ???
07:06:41
02.11.2008
02.11.2008
Darkness
15:02:47
26.10.2008
26.10.2008
zidlik
jo ještě jedna věc..mě se nezdálo že to vyhřejvá protože sání bylo už vod motoru teplý ale voda pořád studená takže nevim
14:42:47
26.10.2008
26.10.2008
ventYl
neviem, co sa riesi :) ked mas motor zlozeny tak, jak mas mat, tak vyvody, trubky a pasky tam uz z vyroby mas, takze nie je co riesit. ja to zapojene mam a nebyt tohto tu, tak ma ani nenapadne rozmyslat nad riesenim tohto "problemu".
14:19:28
26.10.2008
26.10.2008
vhml
Voni to soudruzi nevymejšleli asi jenom kvůli zvýšení nákladů na výrobu...
14:06:19
26.10.2008
26.10.2008
zidlik
no tak já sem to zapojil protože ste mě tady nikdo nedal pořádnou odpověd.... na studenej motor to podle mě žádnej vliv nemělo škubal sebou stejně jako svině dokud se nezahřál a na teplym motoru to asi fakt chladí protože to sání je mrtě horký když si na to šáhnete blíž k hlavě a voda byla ještě studená takže to sání asi chladila a motor šel líp do votáček se mě zdálo ale možná že kecám...nebyl čas to projíždět...
11:56:23
26.10.2008
26.10.2008
Syny
Tohle je zajimava diskuse, ale zkuste si nekdy sahnout na sani po (dejme tomu) ostrejsi jizde :) To predehrivani, ma za ukol (jak uz to bylo psano) co nejrechleji ohrat sani aby se na stenach sacich kanalu nesrazel (nekondenzoval) benzin a vsechna smes sla do valcu. Ale zaroven zase muze ta voda sani ochlazovat pokud se bude nadmerne zahrivat od svodu... Myslim ze to je dobra vec jelikoz je mozne driv stahnout sytic a jet bez vyraznyho cukani. Taky si myslim ze je docela vyhodny mit co nejvic konstatni teplotu toho sani - tedy kolem tech 80-90°C, ktery tam bude udrzovat ta voda... Myslim, ze ta teplota sani do jsity meze i ovlivni slozeni smesi (myslim tim chuda/bohata)... Ja bych to urcite zapojil kdyz uz to tam je a staci tam dat jen dve hadice navic :)
11:54:33
26.10.2008
26.10.2008
MOLSO
-> suri: este nie ... chcel som ho dat az na ten favo motor .... a aj tak tam chyba injektor a šrob pridavneho vzduchu ... a je plny lanzy ale asi to urobm lebo reku ked budem davat favo tak chcem plech pod karburator z tohto motora (nema tam tu "vrtulku" na druhom stupni)
Ja osobne teda asi vyhrievanie nezapojím
Ja osobne teda asi vyhrievanie nezapojím
11:35:26
26.10.2008
26.10.2008
suri
-> MOLSO: a ten akrbec si neskusal?
11:28:47
26.10.2008
26.10.2008
MOLSO
-> suri: ale to sa neda ked ma dieru v plyne a zacina tahat az ked dam plyn do tristvrte
11:18:37
26.10.2008
26.10.2008
suri
-> MOLSO: budeš ju musieť šetriť
11:14:26
26.10.2008
26.10.2008
MOLSO
-> suri: jj presne tak ...
hadam do zimy dožije ta 120ka
hadam do zimy dožije ta 120ka
11:09:39
26.10.2008
26.10.2008
suri
-> petr s: aj tak dá motor až na jar
11:09:28
26.10.2008
26.10.2008
MOLSO
-> petr s: v zime akosi neplánujem jazdiť
11:08:21
26.10.2008
26.10.2008
petr s
-> MOLSO: Na zimu to zapoj
11:05:32
26.10.2008
26.10.2008
MOLSO
chlapci chlapci ... vy ste to tu taak zamotali .... som to chcel zapojiť a teraz som zase nerozhodý a skor rozhodnutý nezapájať
10:58:56
26.10.2008
26.10.2008
zidlik
-> Crestik: takže bez zapojenýho vyhřejvání by to mělo mít lepší výkon než se zapojenym protože obsah nasátý směsi je větší když bude studená??
10:27:58
26.10.2008
26.10.2008
Crestik
zidlik 25.10.08 20:47:56 napsal: -> merfolk: takže ty řeči tady že když už je motor vohřátej tak že to chladí je blbost podle tvejch naměřenejch hodnot jo?to je blbost už když člověk nad tím zauvažuje levým kolenem...by mě zajímalo, kdo s takovou kravinou přišel, měl by si zopakovat druhý stupeň ZŠ
21:00:51
25.10.2008
25.10.2008
merfolk
no blbost, namerena hodnota je teplota nasavane smesi, ne samotneho sani. a jelikoz skodovacke budiky pod 40 nemeri tak nevim kdybych nahoudou zapojil "vyhrivani" jeslti by ta teplota nasavane smesi klesla, jen jsem chtel rict ze je to ta teplota ktera asi nas vsechny zajima, tedy teplota nasavane smesi. A je jasne ze za urcitych jinych provoznich podminek je jina, jizda cca 60st, mesto cca80st, pokud se to zapoji a bude tam trebas stale 70 tak bych rekl ze je lepis odpojene, ale jen pro stalou jizdu v lete , jinak ja nevim kolik ma smes pri zapojenem vyhrivani, a zase jsem chtel jen rict ze je relativne jednoduche si to zmerit, aniz by se muselo neco predelavat, jen presroubovat a prehodit jeden kablik
20:47:56
25.10.2008
25.10.2008
zidlik
-> merfolk: takže ty řeči tady že když už je motor vohřátej tak že to chladí je blbost podle tvejch naměřenejch hodnot jo?
19:28:58
25.10.2008
25.10.2008
merfolk
Pokud si nejste jisti, doporocuji sundat podtlak na brzdy, odsroubovat ten naustek a nasroubovat tam cidlo teploty vody, nahodit budik a merit. Ja mam namereno bez "vyhrivani" 40-60 stupnu za jizdy, po meste 80 max 85 (v lete). Takze to vyhrivani pokud se bude jezdit i v zime asi urcite ano, pokud v lete nevidim ze by se mel dit nejaky velky rozdil, jedine pockat na leto a zkusit jaka bude teplota se zapojenym "vyhrivanim" to ja nezkousel. Jsem zastancem odpojeneho, kvuli tesneni, mnozstvi hadic a nemam termosytic . Jo a kdyby to nekdo delal tak todle neni navod jak se zabit takze s brzdama opatrne , ja jezdim bez posilovace furt, me je to celkem jedno .
19:23:37
25.10.2008
25.10.2008
Adam6666 - zrušená registrace
-> zidlik: no ovsem nic nestoji v ceste tomu aby sis to zkusil sam jestli je to lepsi tak nebo tak
18:57:55
25.10.2008
25.10.2008
zidlik
tak ja zase nevim
18:12:44
25.10.2008
25.10.2008
Adam6666 - zrušená registrace
-> Jakub M.:
18:05:40
25.10.2008
25.10.2008
Jakub M.
-> Adam6666:
no na seriovy motor je to možná dobré... mě se to také neosvědčilo, neboť sportovní (event. závodní motor) by měl mít jaksi co nejstudenější směs, která do něj vstupuje... aby se chladily písty a sací ventily atd... taktéž molekuly vzduchu jsou při nižší teplotě jaksi zhuštěny (omluvit terminologii, nejsem vzdělán v oboru chemie či fyziky) = do spalovacího prostoru je nasáto více O2 (viz. fce intercooleru u turbomotorů) asi tolik všeobecná praxe...
Já jsem pak postupem času přišel na jednu zajímavost.. a sice, že do určité doby výroby odlitků vyhřívaného sání, byla ta slitina příliš pórovitá a docházelo tak ke vzlínání vody do sání, mám to potvrzené ze škoda servisů, kde s tím kdysi bývaly problémy (náhlé mizení vody u favoritů s následným vyžráním hlavy atd..)
Takže protože auto ve kterém máme motor, který by měl mít vyřívané sání a je to současně motor upravený, provozujeme převážně v létě. Nemám na něm vyhřívané sání a můj subjektivní pocit je, že možná došlo ke zlepšení (vyhlazení) průběhů charakteristik onoho motoru.
no na seriovy motor je to možná dobré... mě se to také neosvědčilo, neboť sportovní (event. závodní motor) by měl mít jaksi co nejstudenější směs, která do něj vstupuje... aby se chladily písty a sací ventily atd... taktéž molekuly vzduchu jsou při nižší teplotě jaksi zhuštěny (omluvit terminologii, nejsem vzdělán v oboru chemie či fyziky) = do spalovacího prostoru je nasáto více O2 (viz. fce intercooleru u turbomotorů) asi tolik všeobecná praxe...
Já jsem pak postupem času přišel na jednu zajímavost.. a sice, že do určité doby výroby odlitků vyhřívaného sání, byla ta slitina příliš pórovitá a docházelo tak ke vzlínání vody do sání, mám to potvrzené ze škoda servisů, kde s tím kdysi bývaly problémy (náhlé mizení vody u favoritů s následným vyžráním hlavy atd..)
Takže protože auto ve kterém máme motor, který by měl mít vyřívané sání a je to současně motor upravený, provozujeme převážně v létě. Nemám na něm vyhřívané sání a můj subjektivní pocit je, že možná došlo ke zlepšení (vyhlazení) průběhů charakteristik onoho motoru.
17:47:01
25.10.2008
25.10.2008
zidlik
-> LiMaK: asi to skusim zapojit teda....uvidime..ale je fakt ze kdyz to je studeny tak se motor dusi kdyz seslapnu plyn tak uvidim jestli to tomu nak pomuze az to zapojim
17:41:57
25.10.2008
25.10.2008
alfik
-> Adam6666: Myslim ze na sportovom motore je vyhrievane sacie uplne zbytocne ,lebo zo studenym motorom asi nepojdes na trat zavodit.....
15:17:38
25.10.2008
25.10.2008
Adam6666 - zrušená registrace
dyt je ta vec uplne na hovno...v motorsportu se to nikdy nepouzivalo... a este sem nevidel ze by to nekdo jezdil zapojene na zavodnim voze.... ale kdyz se vam to tak libi muzete zacit vymyslet ohrivane saci potruby na webry (rovne) a nebo kitove ohrivane sani na feldu 1500....... hodne uspechu pri prodeji
14:37:22
25.10.2008
25.10.2008
mb136gl
Obyčajný benzín ma bod varu medzi 80-130°C, takže si ja myslím, že voda by ho mala držať stále niekde na teplote pod 80°C, aby sa nevaril, takže spočiatku ho zohreje a potom ho udržuje na konštantnej teplote, niečo ako prevádzková teplota, môj názor
11:06:02
25.10.2008
25.10.2008
LiMaK - 742 forever
-> zidlik: tak jako podivej, ja to zapojil, musel bys sednout ke me do schade a projet se.....mam sice lekr a automat sytic,ale absolutne zadne cukani pri studenem motoru, startuju na brnk a nepocituju zadny rozdil v jizde pri teplem motoru a pri jizde na sytic...teda krom toho, ze mam vesi otacky....ale proste slapnu a jedu...
tusim ze ten vyhrev/chlazeni sani vymysleli z duvodu hlavne toho, aby se pri nizkejch teplotach nesrazely na stenach potrubi kapky benalu, coz samozrejme vede ke kuckani a cukani pri jizde na sytic....
je mozne ze rozdil pocitis, je mozne ze ne, ale ja kdyz ho mam zapojene, tak si na nic nestezuju, slapnu a jedu....a to i rychle a prudlke rozjezdy na krizovatce se studenym motorem, kde mi sedr davno zakuckal a duil se..... asi tak
tusim ze ten vyhrev/chlazeni sani vymysleli z duvodu hlavne toho, aby se pri nizkejch teplotach nesrazely na stenach potrubi kapky benalu, coz samozrejme vede ke kuckani a cukani pri jizde na sytic....
je mozne ze rozdil pocitis, je mozne ze ne, ale ja kdyz ho mam zapojene, tak si na nic nestezuju, slapnu a jedu....a to i rychle a prudlke rozjezdy na krizovatce se studenym motorem, kde mi sedr davno zakuckal a duil se..... asi tak
10:58:38
25.10.2008
25.10.2008
zidlik
tak ještě sem neslyšel konečný rozhodnutí jestli to má bejt zapojený nebo ne pojede to líp se zapojenym nebo s nezapojenym?já to zapojený nemám a ani sem to nikdy neměl takže nevim.... a nechce se mě to zapojovat jentak pro nic
23:18:32
24.10.2008
24.10.2008
Mach
nerikam ze to bude raketa,ale to vyhrivani//chlazeni tam urcite nejkej vyznam ma jak na studenym,tak na teplym motoru.. Jinak by to takhle soudruzi v CSSR nevymysleli
23:04:30
24.10.2008
24.10.2008
Crestik
btw
skoda-virt.cz/cz/.../5966 7
tohle je taky vyhřívané sání ;-) tam je ten přímý kontakt víc než přímý :-)
skoda-virt.cz/cz/.../5966 7
tohle je taky vyhřívané sání ;-) tam je ten přímý kontakt víc než přímý :-)
22:37:20
24.10.2008
24.10.2008
Crestik
-> LiMaK: to jako sání má taky 300 stupňů? Hele, jak říkáš, je tam asi centimetr místa, za jízdy je tam dobrý průvan, takže sáláním se ztratí toho teplat víc než dost...a jak píšeš, hliník je dobrý vodič tepla, jenže je přišroubovaný na hlavě, a tam je furt 90 stupňů...kdyby bylo sání ohřívané tak razantně od výfuku, tak by se to muselo zas dál přenášet do hlavy...i kdyby se sání ohřálo na 200 stupňů tím sáláním od výfuku, jako že neohřeje, tak na přechodu hlava-sání by musel být rozdíl přess 100 stupňů :-)
22:30:25
24.10.2008
24.10.2008
LiMaK - 742 forever
-> Crestik: hmmmm. tak litina vyfukovych svodu je asi centimetr od sacich....HLINIKOVYCH....
litina vyfuku je rozzhavena na 300.....dal at si udela obrazek kazdy sam...BEZ vody --> se hlinikem nese teplota 300 dal do smesi....pokud je zapojena voda--> tak mezi 300 stupnema a smesi je VODA na 80-90stupnich, ktera NECO urcite udela....
jak rikam, 10 let sem jezdil na 5-kanalu sedr/edsr, a momentalne bych za 8mi kanal chlazenej/vyhrivanej s LEKREm dal ruku do ohne....
KAZDY AT SI VYZKOUSI SAM, nikoho nelamu k tomu aby to zapojil,jen rikam, ze to k necemu je, ikdyz mam o 2 hadice vic:-)
jak rikam, 10 let sem jezdil na 5-kanalu sedr/edsr, a momentalne bych za 8mi kanal chlazenej/vyhrivanej s LEKREm dal ruku do ohne....
KAZDY AT SI VYZKOUSI SAM, nikoho nelamu k tomu aby to zapojil,jen rikam, ze to k necemu je, ikdyz mam o 2 hadice vic:-)
22:23:05
24.10.2008
24.10.2008
Crestik
-> Mach: jenže těch 300 nebo kolik maj jen ty svody, a né že je 300 stupňů v celém motorovém prostoru...omg. Dle mě je to kravina jak vrata, že ta voda to vlastně ochlazuje...to by kolem motoru muselo být tak 150 stupňů...
21:18:11
24.10.2008
24.10.2008
LiMaK - 742 forever
vyhrev sani umi i chaladit a za tim si stojim.....zpocatku vyhriva a pak i chladi...to kdyz maj vyfukove svody 300, tak saci sou chlazene vodou....mam je taky zapojene, protoze mam termosytic a oboje, tedy zapojene saci a zapojeny termosytic, si nemuzu vynachvalit....zvlaste v tomto pocasi...uz se tesim na zimu.....asi 10 let sem jezdil na SEDR a EDSR a uz ted se tesim na prvni zimu s LEKRem a zapojenym sanim :-)
20:02:36
24.10.2008
24.10.2008
gabo000000 - zrušená registrace
-> Mach: takze ked obmotam termopaskou potrubie tak to bude najhusto hustejsi tuning a skodovka mi poleti?:))))
18:58:31
24.10.2008
24.10.2008
Mach
pro vsecky zasstance odpojenych hadic: Saci potrubi je nad vyfukovym,ze?? Teply vzduch stoupa-svody maji cca 300stupnu. Myslim si ze odpojene hadice jsou jen na skodu,a sani se ohriva jeste vic nez kdyz je v nem voda. Tot muj nazor.
19:43:57
07.12.2005
07.12.2005
jate-line
-> Johny Death: Taky možnost
00:20:10
07.12.2005
07.12.2005
Johny Death
-> jate-line: no treba potrebovali vic dilu na kterejch by se dalo vydelavat
19:09:32
06.12.2005
06.12.2005
jate-line
Jako pro srandu králikům to tam asi nebylo!
17:50:20
06.12.2005
06.12.2005
Labros
-> King: Asi máš pravdu, benzín je hodně těkavej a sací potrubí tak funguje jako lednička...
17:38:04
06.12.2005
06.12.2005
King
2 Labros: Ja si myslim, ze pomuze, protoze odparujici se kapky benalu na stenach saciho potrubi potrebujou k odpareni tzv. skupensky teplo varu, kterezto si berou ze stan saciho potrubi a dal ho ochlazujou. V pripade, ze potrubim koluje chladici kapalina, hrave vykryva tyhle ztraty tepla, protoze tepelna kapacita smesi vody a fridexu je velka.
16:35:13
06.12.2005
06.12.2005
Labros
-> XFunny: tak tohle ví každej, ale háček je v tom, že zrovna po startu má jaksi chladicí kapalina stejnou teplotu jako ten promrzlej motor, čili s tímhle moc nepomůže. Pomůže až když se motor trochu prohřeje, díky čemuž se může dřív vypnout sytič.
16:24:10
06.12.2005
06.12.2005
XFunny
No tak jsem se o tom trosku zajimal, ze radsi zapojit vyhrivani, protoze kdyz se nastartuje na studeno, na stenach se vytvori krupeje kondenzovaneho benzinu proste se to orosi benzinem, tim vznika nedokonale spalovani a benzin se dostava do oleje a tim ho redi, tzn. ze vetsinou u vylagrovanych motoru je z oleje vodicka...., Proto tam je zapojene predehrivane sani hned za hlavou aby co nejrychleji vyhralo to saci potrubi a aby bylo co nejlepsi spalovani, ale podle me je 80C moc takze musim popremyslet jak to udelat tak aby tam bylo nanejvys 60C
09:57:32
06.12.2005
06.12.2005
Labros
-> mirčán: já nic nemyslim a nevim co o tom víš!
20:40:32
05.12.2005
05.12.2005
mirčán
kdyz myslite???!!!! vim o tom svy!!!!!
18:54:43
05.12.2005
05.12.2005
Kurvapes
-> Labros: Ale notak já jsem na tom úplně stejně.:-)
16:05:48
05.12.2005
05.12.2005
Majkl
-> Labros:
16:03:28
05.12.2005
05.12.2005
Labros
-> King: Majklovatíš