skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Hlava válců
17:51:08
12.12.2024
12.12.2024
Petr Urban
Nechodí Vám správně vahadlo - ucpaný kanálek pod ním a nebo velké odpory čehokoliv co je rozvod - ventil - vahadlo - zdvihátko - cokoliv z toho když nechodí volně, tyčka může jít ven. Může se také tyčka někde v šachtě mezi bolkem a hlavou lehce něčeho opírat - k těsnění je tam moc blízko a někdy na tyčkách jde vidět právě otěr, tyčka má v otáčkách mírný průhyb do stran a musí kolem nich být nějaký místo. Za mě však vázne a může to být také přerušovaně, nějaký výše zmíněný díl.
16:14:29
11.12.2024
11.12.2024
JuroSport
-> ajok: ako vravíš, tiež som si pri stavbe nového motoru zaobstaral hliníkový domec favo upravený na čidlo mpi a zohnal dva termostaty Wahler (88st/ 82st) na zimný a letný režim jazdenia a myslím, že bude vystarané.
So starým motorom sa mi viac krát totiž stalo, že to termostat nedal a ostal mi neustále otvorený (tam bolo ale viac problémov ako utopená vložka a pod.)
So starým motorom sa mi viac krát totiž stalo, že to termostat nedal a ostal mi neustále otvorený (tam bolo ale viac problémov ako utopená vložka a pod.)
14:34:36
11.12.2024
11.12.2024
Bukaj
-> ajok: Litina má o dvě mrazovky víc, než hliník - a jedna z nich je pod plechovým držákem filtrboxu - tudíž pro přístup k ní je potřeba vyšroubovat 4 šrouby hlavy - a to už raději hlavu rovnou dolů a nové těsnění, zkontrolovat přesahy atd...
11:19:13
11.12.2024
11.12.2024
ajok
-> vhml 11.12.24 09:32:31: taky si myslim, ze to s tim bude souviset, pokud tam teda neni fakt nejaka blato pruzina
-> Bukaj 11.12.24 09:47:52: litina ma mrazovky jinak, nez hlinik? ze to nejde udelat z venku? me asi 2x vyskocila u feldy jedna pod vahadlama a pokazde to bylo soucasne s destrukci termostatu, pak jsem hlavu rozklepal, aby nemohly ven, dal termostat favo Wahler a uz se to nikdy nestalo, naposled mi termostat u zelene pri 108tis.km znicil plynar (nevycital jsem mu to, kdyz vim ze to je nejporuchovejsi vec na felda mpi motoru), ale mrazovky nevylitly, tak jsem dal zas favo wahler
-> Bukaj 11.12.24 09:47:52: litina ma mrazovky jinak, nez hlinik? ze to nejde udelat z venku? me asi 2x vyskocila u feldy jedna pod vahadlama a pokazde to bylo soucasne s destrukci termostatu, pak jsem hlavu rozklepal, aby nemohly ven, dal termostat favo Wahler a uz se to nikdy nestalo, naposled mi termostat u zelene pri 108tis.km znicil plynar (nevycital jsem mu to, kdyz vim ze to je nejporuchovejsi vec na felda mpi motoru), ale mrazovky nevylitly, tak jsem dal zas favo wahler
09:47:52
11.12.2024
11.12.2024
Bukaj
-> COL 10.12.24 22:30:22: Nemačkal - jen jsem zkoušel, jestli to chodí volně a co by mohlo být příčinou. Ale byla zima, pršelo a spěchal jsem...
...od prvního "výpadku" to najelo prý něco přes 1000 Km, kolik má motor najeto od generálky (kterou si prý soused nechal před lety dělat), to netuším. Před cca 2 lety jsem mu dělal karburátor a to už ten motor byl nějakou dobu po generálce...
...každopádně na jaře stejně asi půjde hlava dolů, netěsní mrazovky...
...od prvního "výpadku" to najelo prý něco přes 1000 Km, kolik má motor najeto od generálky (kterou si prý soused nechal před lety dělat), to netuším. Před cca 2 lety jsem mu dělal karburátor a to už ten motor byl nějakou dobu po generálce...
...každopádně na jaře stejně asi půjde hlava dolů, netěsní mrazovky...
09:32:31
11.12.2024
11.12.2024
vhml
-> MVM 11.12.24 07:13:51: na závodní tisícovce nám to udělal přidřený ventil. Na RZ vypadla tyčka, tu jsme nasadili, ale na přejezdu na další se to kouslo definitivně. Tehdy to byla nějaká čerstvá hlava po repasy, tak se asi nepovedly vůle.
07:13:51
11.12.2024
11.12.2024
MVM
-> Bukaj: Váznoucí ventil ve voditku,vahadlo na čepu,stejně tak zdvihátko v bloku. Klidně jen diky karbonové hraně. Nekdy je potřeba silou dotlacit zdvihatko na základovou kružnici vačky. Bývá potom zkresleně nastavená ventilová vůle. (Tim netvrdim že to děláš špatně) Ale stalo se mi že zřetelně zdvihatko cvakne a klidně si o pár desetin si sedlo.
K pružinám jen tolik a znova se budu opakovat. Pokud je pružina správně zakladně podložená a vačková hridel je sériová se seriovym profilem, tak to dynamicky nemůže vyskočit.
K pružinám jen tolik a znova se budu opakovat. Pokud je pružina správně zakladně podložená a vačková hridel je sériová se seriovym profilem, tak to dynamicky nemůže vyskočit.
22:30:22
10.12.2024
10.12.2024
COL
-> Bukaj: A mačkal jsi i na ty ostatní?
22:07:33
10.12.2024
10.12.2024
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: Ten ventil se v tomto pripade mohl seknout a zaroven hned uvolnit...
22:00:38
10.12.2024
10.12.2024
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ale tady u toho motoru chodí ten ventil, na kterém byla vyskočená ta tyčka naprosto volně, stejně jako vahadlo. Jediné, co mi přišlo divné, že ten ventil s pružinou zmáčknu tlakem palce - což vím, že u škodováckého pětikanálu není normální...
21:57:58
10.12.2024
10.12.2024
Bukaj
-> MVM: Jde o to, že to není seriová konfigurace - jde sice (pravděpodobně) o seriové komponenty, ale skombinované neseriově - motor z půlky osmdesátých let s ventily (a pružinami? ) z konce let devadesátých - to bylo to jediné, co mne napadá, že by mohla být příčina...
21:37:44
10.12.2024
10.12.2024
Matthes, záškodník z TechWebu
Ja jednou resil zatuhlej ventil a vyskocenou a prelamanou tycku u Johna Deera 4045. Museli jsme sundat hlavu, ventil jsem vytukal z hlavy mosaznou tyckou a kladivem... Ventil a voditko jsem vycistil od divnejch hutnejch sazi, dal jsem novy gufero ventilu a dobry. Motor pak jezdil bez problemu. Proc se to stalo nevim, ale byl to kompresor z pujcovny, kterej byl skoro novej - mel tak 50 motohodin.
21:36:22
10.12.2024
10.12.2024
MVM
-> Bukaj: Nejsem jasnovidec ani nemam věšteckou kouli. Ale bude to mechanická chyba v rozvodu. Pokud se nebavim o motoru kterej točí 8tis, tak prostě sériový rozvod je z fabriky natolik spolehlivě spočítaný, že je nesmysl vubec vést úvahu o tom že by pružina nepokryla sily v rozvodu pri civilních 2000-4000ot/min. Ten motor je schopen vydržet desítky minut v 5000ot.
21:32:59
10.12.2024
10.12.2024
Bukaj
-> COL: Jo, slyšel jsem o případech, kdy se to stalo iu léta odstaveného motoru nebo motoru s chladicí kapalinou v oleji (oxidace, povlak z chladicí kapaliny a zatuhlý ventil ve vodítku nebo zatuhlé vahadlo). Ale u provozovaného motoru?
21:27:49
10.12.2024
10.12.2024
COL
-> Bukaj: Otci to vyskocilo na autě (motor 742.136), který se moc nepoužívá, řekl bych, že někdy při startování. Podle mne se to stane tehdy, když tyčku z nějakého důvodu přestane tlačit vahadlo proti zdvihatku/vačce následkem čehož vznikne tak velká vůle, že ten nastavovaci šroub vyskočí z misticky na tyčce.
21:15:15
10.12.2024
10.12.2024
Bukaj
-> MVM 10.12.24 16:25:53: Tak čím by to mohlo být? Mně se to taky nikdy nepřihodilo. A když jsem se souseda ptal, jak se to stalo, tak prý normálně při jízdě - ani podtočené, ani přetočené...
20:05:22
10.12.2024
10.12.2024
ajok
-> Bukaj: a nedeje se mu to pri studenym startu, kdyby byla mala vule voditko-drik? jinak bych zkontroloval i misku na tycce... a pruzina muze byt taky zamena materialu nebo ji nekdo vyzihal, kdyz jde tak lehce zmacnout
19:57:03
10.12.2024
10.12.2024
Bery
-> MVM: je to vtipný čtení, ať si tím každý projde a něco se naučí
19:20:31
10.12.2024
10.12.2024
palinator
-> StepaNoFUN:
18:42:30
10.12.2024
10.12.2024
StepaNoFUN
Mne teda tycka z vahadla nevyskocila nikdy, a to jsem mel 120LS s jednoduchejma pruzinama a tocil ji bezne "dokud to tahlo". Kdyz se ty ventily srovnaly do jedny lajny a tahnout to prestalo, tak jsem teprve radil.
17:12:21
10.12.2024
10.12.2024
ajok
-> MVM 10.12.24 16:25:53: me to vahadlo u nivy taky poprve vyskocilo, kdyz jsem tomu daval ve snehu, prijel jsem do prace a vratnej myslel, ze mam naftovou... tycka u cervenyho rapida zas, kdyz jsem to po pul roce nastartoval, nevedel jsem, ze to je od bioslozky a myslel jsem, ze se mi zadrel drik, tak jsem tam dal jinou hlavu... nikdy jindy mi tycka nevyskocila
16:25:53
10.12.2024
10.12.2024
MVM
-> Bukaj: Pánové nechci se Vám míchat do jinak plodné debaty. Ale domněnka že kuželová pružina je "měkká" a proto vyskakuje tyčka je lichá.
V žádném případě u sériovýho motoru a správně zapérovanýho ventilu tato situace neexistuje. Naposledy jsem to zažil když jsme v mládí blbli se š110 a motor jsme přetočili.
V žádném případě u sériovýho motoru a správně zapérovanýho ventilu tato situace neexistuje. Naposledy jsem to zažil když jsme v mládí blbli se š110 a motor jsme přetočili.
08:33:46
10.12.2024
10.12.2024
Bukaj
-> Robert 106: Domnívám se, že by to tak mohlo být. Jediný motor, o kterém vím, že měl jednoduchou válcovou pružinu, byla 120LS v prvních letech výroby (snad do modelu 80?), před ní i po ní měly všechny seriové verze tohoto motoru dvě válcové pružiny a až nakonec ty kuželové...
21:20:17
09.12.2024
09.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: Jako, že by pak začaly dávat v rámci unifikace všechny pružiny stejné a ještě měkké jako na 135 ? Je to skoro o polovinu měkčí než původní provedení - dobře pro rozvody :-)
20:18:00
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> vhml 09.12.24 19:33:13: Jo, tuhost vnějších pružin je plusmínus stejná 135 i 136 a též 135M, ale k těm cca 300-430 N ještě nutno přičíst dalších 100-130N, které přidá vnitřní pružina. Takže je rozdíl, jestli je celková síla cca 520-550 N (u 136) nebo pouhých 300-350 N u 135M, ne?
-> Robert 106 09.12.24 19:36:53: Ta 135M je právě ta kuželová pružina, ne? A asi je to vydané v době před faceliftem Feldy, takže novější motory, které už shodně měly jen jednu pružinu, tam nejsou zmíněné. nebo se pletu?
-> Robert 106 09.12.24 19:36:53: Ta 135M je právě ta kuželová pružina, ne? A asi je to vydané v době před faceliftem Feldy, takže novější motory, které už shodně měly jen jednu pružinu, tam nejsou zmíněné. nebo se pletu?
19:48:29
09.12.2024
09.12.2024
ajok
-> Bukaj 09.12.24 17:26:33: u nivy mi 2x vyskocilo stejny vahadlo a az na potreti ta pruzina praskla, zjistil jsem, ze je nemagneticka (material jsem dal nezjisoval), ostatni byly magneticke, lomova cast mi rozsmelcovala gufero a podrapala drik ventilu, jen uz si nepamatuji, jestli ma jednu nebo 2 pruziny, ale rozhodne neni kuzelova, schvalne to muzes zkusit magnetem, ale to by byla moc velka nahoda, ze by byla stejna zamena...
19:36:53
09.12.2024
09.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: Tam, ale píšou 135 M nikoliv 136M a 135M má vždy jednu pružinu.
Dál tam jsou vnitřní a vnější
Dál tam jsou vnitřní a vnější
19:33:13
09.12.2024
09.12.2024
vhml
-> Bukaj 09.12.24 19:23:31: já tam teda vidím, že ta tuhost je víceméně stejná jako u vnějších válcových pružin. Které jsou až na drobný rozdíl ve vnějším průměru taktéž stejné
19:31:00
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> Robert 106: Poslední řádek.
19:27:01
09.12.2024
09.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: Já tam tedy kuželové pružiny nevidím vůbec
19:23:31
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> Robert 106 09.12.24 17:45:13: V tom článku skoda-virt.cz/cz/.../6995
-hlavy-felicia-rozdelenie
je i tabulka s hodnotami těch pružin
Vyplývá z ní, že jedna kuželová pružina má menší tuhost, než vnější pružina válcová.
Ale jsou tam popsány i rozdílné vnější pružiny pro 136 a 135...
je i tabulka s hodnotami těch pružin
Vyplývá z ní, že jedna kuželová pružina má menší tuhost, než vnější pružina válcová.
Ale jsou tam popsány i rozdílné vnější pružiny pro 136 a 135...
19:22:20
09.12.2024
09.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: no vida taky nečtu :-)
19:17:44
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> Robert 106 09.12.24 17:45:13: V tom článku skoda-virt.cz/cz/.../6995
-hlavy-felicia-rozdelenie
je i tabulka s hodnotami těch pružin
je i tabulka s hodnotami těch pružin
17:45:13
09.12.2024
09.12.2024
Robert 106
Jestli a o kolik jsou dvě pružiny tvrdší než jedna kuželová taky asi nikdo vědět nebude že ?
Jinak jsem koukal na pružiny Fab. / Fe a vypadají že mají stejné číslo. Katalog ale nemám jen co je na netu v obchodech.
Jinak jsem koukal na pružiny Fab. / Fe a vypadají že mají stejné číslo. Katalog ale nemám jen co je na netu v obchodech.
17:26:33
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> ajok 09.12.24 09:58:34: Nejsem si 100% jist, ale myslím, že v obou případech vyskočila stejná tyčka (víko ventilů bylo odřené od tyčky jen na jednom místě). Poprvé jsem to dělal u sebe doma (soused se nechal odtáhnout domů) a nenašel jsem žádný důvod, proč by se to mělo přihodit, tak jsem to považoval za náhodu.
Podruhé narychlo na ulici v Praze a zkoušel jsem právě tuhost té pružiny a divil jsem se, že jde smáčknout tak lehce ve srovnání se sériovou dvoupružinou...
...ale prasklá nebo jinak viditelně poškozená ta pružina nebyla.
Podruhé narychlo na ulici v Praze a zkoušel jsem právě tuhost té pružiny a divil jsem se, že jde smáčknout tak lehce ve srovnání se sériovou dvoupružinou...
...ale prasklá nebo jinak viditelně poškozená ta pružina nebyla.
11:36:40
09.12.2024
09.12.2024
ajok
-> vhml 09.12.24 10:24:45: já to zkoušel na volné délce a ani to moc nešlo, jak jsem ji fotil...
11:26:45
09.12.2024
09.12.2024
MVM
-> Bukaj: Záleží jaky je tam použity ventil (délka ventilu) v kombinaci se základním zapérovánim pružiny. Jinymi slovy kolik ma pruzina předpětí pri zavřeném ventilu.
10:24:45
09.12.2024
09.12.2024
vhml
-> ajok 09.12.24 09:58:34: taky si nedovedu predstavit, že by ta pružina šla umáčknout prstem.
09:58:34
09.12.2024
09.12.2024
ajok
-> Bukaj 09.12.24 00:43:07: ty pruziny urcite tak mekke nejsou, jak popisujes... nevim co tam ma za blato
vyskakuje vzdy ta sama tycka?
vyskakuje vzdy ta sama tycka?
00:43:07
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> ajok 08.12.24 15:54:34: Jak jsem psal - vyskočila vždy jedna tyčka, tyčka je rovná, ventil ve vodítku chodí lehce bez drhnutí...
...co tam má za ventily a pružiny netuším (naposledy jsem mu tu tyčku nahazoval s čelovkou na ulici v Praze cestou z práce a poměrně jsem spěchal, abych stihnul zkoušku, takže jsem neměl ani posuvku, abych změřil průměr dříků), ale zkoušel jsem prstem zatlačit na pružinu a normálně jsem ji o kus stlačil - což se mi tedy u dvojitých pružin nepovede bez velké námahy - takže měkčí je to určitě...
...je vlastně rozdíl mezi ventily s klínky, miskami a pružinami mezi faceliftovou Feldou a zmíněnou Fabií? Nebo jsou stejné? Jaký má zámek klínku fabiácký dřík ventilu? Stejný, jako Felicia MPi (7 mm dříky a 3 drážky) a nebo jako Favorit (8 mm dřík s jednou drážkou na klínek)? Nebo úplně jiné?
...co tam má za ventily a pružiny netuším (naposledy jsem mu tu tyčku nahazoval s čelovkou na ulici v Praze cestou z práce a poměrně jsem spěchal, abych stihnul zkoušku, takže jsem neměl ani posuvku, abych změřil průměr dříků), ale zkoušel jsem prstem zatlačit na pružinu a normálně jsem ji o kus stlačil - což se mi tedy u dvojitých pružin nepovede bez velké námahy - takže měkčí je to určitě...
...je vlastně rozdíl mezi ventily s klínky, miskami a pružinami mezi faceliftovou Feldou a zmíněnou Fabií? Nebo jsou stejné? Jaký má zámek klínku fabiácký dřík ventilu? Stejný, jako Felicia MPi (7 mm dříky a 3 drážky) a nebo jako Favorit (8 mm dřík s jednou drážkou na klínek)? Nebo úplně jiné?
00:19:33
09.12.2024
09.12.2024
Bukaj
-> Robert 106 08.12.24 15:47:20: Aha, to jsem netušil, že do škodováckého OHV se dělaly i hydroštely
Šlo by to použít do bloku 130, nebo to má jiné rozměry vývrtů pro zdvihátka?
Ale tam spíš bude potíž v tom, že ty hydroštely potřebují tlak oleje a ve starších blocích až po Feldu na to nejsou kanálky, zdvihátka jsou mazaná stékajícím olejem z vahadel - takže jako bych nic nenapsal...
Šlo by to použít do bloku 130, nebo to má jiné rozměry vývrtů pro zdvihátka?
Ale tam spíš bude potíž v tom, že ty hydroštely potřebují tlak oleje a ve starších blocích až po Feldu na to nejsou kanálky, zdvihátka jsou mazaná stékajícím olejem z vahadel - takže jako bych nic nenapsal...
17:59:08
08.12.2024
08.12.2024
Robert 106
Takže to vidím, že pokud na původní hlavě nebude defekt, tak očistit zjistit, že vložky jsou pořád utopený jako před 9-ti lety a 79tis km dát nový zdvihátka a zase to poskládat a jezdit.
Mám určitě v garáži 2 Fábiové hlavy nechané v podstatě na hliník.
Mám určitě v garáži 2 Fábiové hlavy nechané v podstatě na hliník.
15:54:34
08.12.2024
08.12.2024
ajok
-> Bukaj 08.12.24 14:50:35: ja mam ted na rapidu hlavu fabia se zvetsenymi kanaly od sakyho, kuzelove pruziny mi teda mekke neprijdou
Soused ma jen problemy s vyskakovanim? nechces mu spis zkusit C vahadla. No a vis co mi vlastne u cervenyho 136 rapida delalo vyskakovani? drik ventilu zalepenej bioslozkou
Soused ma jen problemy s vyskakovanim? nechces mu spis zkusit C vahadla. No a vis co mi vlastne u cervenyho 136 rapida delalo vyskakovani? drik ventilu zalepenej bioslozkou
15:47:20
08.12.2024
08.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: Fábie má "hydroštely". Všechny tyčky jsou kovové a kratší.
Blok motoru nemá boční víko a vačka je také jiná. Minimálně má výstupek na čidlo polohy.
www.autodily-stancl.cz/fa bia/.../zdvihatko-ventilu. html?srsltid=Af...
Blok motoru nemá boční víko a vačka je také jiná. Minimálně má výstupek na čidlo polohy.
www.autodily-stancl.cz/fa bia/.../zdvihatko-ventilu. html?srsltid=Af...
14:50:35
08.12.2024
08.12.2024
Bukaj
-> Robert 106: A v čem jsou jiná zdvihátka a tyčky Fabia a Felicia? Myslel jsem, že je to totožné...
...stejně, jako ty kuželové pružiny - že jsou shodné od Fel 1998 po Fabii...
...nebo jak to je? V těchto novějších škodovkách už se neorientuju.
...stejně, jako ty kuželové pružiny - že jsou shodné od Fel 1998 po Fabii...
...nebo jak to je? V těchto novějších škodovkách už se neorientuju.
14:43:25
08.12.2024
08.12.2024
Robert 106
-> Bukaj: Děkuji za odpověď. Já si také právě myslím, že tvrdost pružin z Fabie bude odpovídat požadavkům zdvihátek, aby to správně fungovalo.
Ohledně sousedovo LS bych volil pružiny z MPI Felicie (budou asi tvrdší). Měl jsem na 130 ventily a sedla z MPI s kuželovými pružinami a s " C " vahadalama ze dvou sad Favorit. Fungovalo to bez problémů i za agresivní jízdy.
Pak by v mém případě byla možnost dát zdvihátka a tyčky z MPI, ale nevím co na to Vačka z Fábie.
Ohledně sousedovo LS bych volil pružiny z MPI Felicie (budou asi tvrdší). Měl jsem na 130 ventily a sedla z MPI s kuželovými pružinami a s " C " vahadalama ze dvou sad Favorit. Fungovalo to bez problémů i za agresivní jízdy.
Pak by v mém případě byla možnost dát zdvihátka a tyčky z MPI, ale nevím co na to Vačka z Fábie.
13:58:15
08.12.2024
08.12.2024
Bukaj
-> Robert 106: Není to úplně odpověď na Tvou otázku, jen pár zkušeností...
...řešil jsem kdysi záměnu opačnou - na mou Feldu MPi GLXi combi (50 kW, 1997 - dvojité válcové pružiny) jsem sehnal za dobrou cenu krásnou a srovnanou hlavu z Fabie (jednoduché kuželové pružiny) - důvodem bylo to, že původní hlava byla dost vyžraná do hloubky a nechtěl jsem jí tolik snižovat na sériový motor.
Po výměně (hlava z Fabie bez úprav - tedy s menšími kanály, než původní 50kW hlava) jsem subjektivně nepoznal jediný rozdíl ve výkonu či chování motoru...
Další zkušenost se týká záměny dvojité pružiny za jednoduchou konickou - ale na hlavě 120LS:
Sousedovi občas servisuju provozní škodovku s motorem 120LS, který si před několika lety nechal zgenerálkovat. Hlava upravená na jiné ventily (asi Felda nebo Fabia) a místo původních pružin jsou na hlavě jednoduché kuželové pružiny, vahadla původní (ne "C"). Za poslední půlrok jsem sousedovi už dvakrát "opravoval" vyskočenou zdvihací tyčku ventilového rozvodu - přitom tyčka rovná bez poškození, vahadla jdou volně, ale bez vůlí, ventily chodí ve vodítkách též lehce, ventilové vůle, předstih, atd. - vše OK.
Oproti původnímu provedení ale jsem schopen pružinu bez problému stlačit prstem - v tom bude, předpokládám, zakopaný pes - že pružiny z Fabie jsou příliš slabé...
Rozhodl jsem se, že mu na jaře vyměním pružiny za ty, co tam patří, ale nejsem si jist, co je tam za ventily a zda existují nějaké misky dvojitých pružin, kompatibilní s klínky oněch ventilů (například misky 742 a 781 nejsou záměnné, protože klínky ventilů a tedy i misky těchto motorů mají rozdílný úhel konusu)...
...řešil jsem kdysi záměnu opačnou - na mou Feldu MPi GLXi combi (50 kW, 1997 - dvojité válcové pružiny) jsem sehnal za dobrou cenu krásnou a srovnanou hlavu z Fabie (jednoduché kuželové pružiny) - důvodem bylo to, že původní hlava byla dost vyžraná do hloubky a nechtěl jsem jí tolik snižovat na sériový motor.
Po výměně (hlava z Fabie bez úprav - tedy s menšími kanály, než původní 50kW hlava) jsem subjektivně nepoznal jediný rozdíl ve výkonu či chování motoru...
Další zkušenost se týká záměny dvojité pružiny za jednoduchou konickou - ale na hlavě 120LS:
Sousedovi občas servisuju provozní škodovku s motorem 120LS, který si před několika lety nechal zgenerálkovat. Hlava upravená na jiné ventily (asi Felda nebo Fabia) a místo původních pružin jsou na hlavě jednoduché kuželové pružiny, vahadla původní (ne "C"). Za poslední půlrok jsem sousedovi už dvakrát "opravoval" vyskočenou zdvihací tyčku ventilového rozvodu - přitom tyčka rovná bez poškození, vahadla jdou volně, ale bez vůlí, ventily chodí ve vodítkách též lehce, ventilové vůle, předstih, atd. - vše OK.
Oproti původnímu provedení ale jsem schopen pružinu bez problému stlačit prstem - v tom bude, předpokládám, zakopaný pes - že pružiny z Fabie jsou příliš slabé...
Rozhodl jsem se, že mu na jaře vyměním pružiny za ty, co tam patří, ale nejsem si jist, co je tam za ventily a zda existují nějaké misky dvojitých pružin, kompatibilní s klínky oněch ventilů (například misky 742 a 781 nejsou záměnné, protože klínky ventilů a tedy i misky těchto motorů mají rozdílný úhel konusu)...
13:15:19
08.12.2024
08.12.2024
Robert 106
Ahoj,
využiju tohoto vlákna a přidám také jeden hloupý dotaz.
Už nějakou dobu se mi doma válí předmětná hlava po repasu doma, protože osobně radši při stavbě motorů dávám poslední MPI-čko s kuželovými pružinami.
Zrovna včera jsem zjisti, že mi u mé Fábie 1.4 jde voda do oleje. A otázka tedy zní:
Co kdybych tam rovnou šoupnul tuhle halvu, když je doma ?
Problémy jsou dva:
1) zřejmě přijdou o kroutící moment dole, když to nahoře otevřu.
2) nevím co řeknou Fábiové zdvihátka (mám už několik let doma připravené nové) na Feldí dvojité pružiny.
Díky Robert
využiju tohoto vlákna a přidám také jeden hloupý dotaz.
Už nějakou dobu se mi doma válí předmětná hlava po repasu doma, protože osobně radši při stavbě motorů dávám poslední MPI-čko s kuželovými pružinami.
Zrovna včera jsem zjisti, že mi u mé Fábie 1.4 jde voda do oleje. A otázka tedy zní:
Co kdybych tam rovnou šoupnul tuhle halvu, když je doma ?
Problémy jsou dva:
1) zřejmě přijdou o kroutící moment dole, když to nahoře otevřu.
2) nevím co řeknou Fábiové zdvihátka (mám už několik let doma připravené nové) na Feldí dvojité pružiny.
Díky Robert