skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Přidírání olejového čerpadla.
-> vinorak: tak sis možná odpověděl sám,není tedy návaznost této závady na to,že předchozí motor jezdil bezproblémů,ale jedná se o zcela jiný motor,který touto závadou trpí a jelikož do toho nijak hlouběji nevidím,těžko někoho nabádat k hledání chyby.Tu nese vždy stavitel motoru,pokud není motor předán nezaběhnutý,což by nikdy být nemělo,pokud jsi motor skládal sám,tak přemýšlej,co bylo jinak,než na tom předchozím...jedna z těch věcí to bude.Každopádně tohle je radiální opotřebení,nikoliv axiální a otázka,jak vypadá samotný sací koš na dosedací ploše,jestli stejně a nebo mu nic není.
-> Petr Urban 02.08.22 01:25:43: Nepřekvapuje mne, že jsou kola po takovém nájezdu opotřebená, spíš to, že jen půlka zubů - takže je možná nějaká drobná nesouosost kol a kde měly zuby menší vůli, tam trpěly víc...
-> MVM 02.08.22 07:50:58: Jo, to je mi jasné, že se stále setkávaly stejné dvojice zubů, když mají obě kola stejný počet zubů.
Takže neřeším a dávám jiná kola![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> MVM 02.08.22 07:50:58: Jo, to je mi jasné, že se stále setkávaly stejné dvojice zubů, když mají obě kola stejný počet zubů.
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Takže neřeším a dávám jiná kola
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
tak obě záhady vyřešený, co těm máme dál
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Bukaj 02.08.22 00:08:38: To nerovnoměrny opotřebení je taky umocněné tím, že je nutný v tomto případě mit stejný počet zubů (i=1). Takže se vzdy potkávají shodny dvojice.
Právě proto se u převodovek tomuto stavu vždycky snaží vyhnout.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Právě proto se u převodovek tomuto stavu vždycky snaží vyhnout.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj 01.08.22 23:51:18:
Myslím že existuje i čištění čistě vodním paprskem, ale používaj se pro to řádově větší tlaky a tudíž i to zařízení je řádově dražší.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Na mokré tryskání s abrazivem stačí i 130 barů a 10l/min.
Myslím že existuje i čištění čistě vodním paprskem, ale používaj se pro to řádově větší tlaky a tudíž i to zařízení je řádově dražší.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Na mokré tryskání s abrazivem stačí i 130 barů a 10l/min.
-> Bukaj: ty kola jsou materiálově bláto a když má motor hodně km, vždy vypadají opotřebeně. To že jsou více z jedné strany znamená, že je nesouost vyzubení vůči otvoru, nic jiného... Zuby se nerozhodli, že se budou opotřebovavat jen z půlky a o výrobních tolerancích a tomu kdo to někde v pátek za komančů ožralý sekal v fabrice, se ani rozepisovat nebudu... Kvalitní olej často měněný však prodlouží samozřejmě životnost.
Když už tady to téma je, tak se zeptám:
Poškození záběrové strany zubů kol olejového čerpadla viz foto - čím je způsobeno? Běžným provozem? Čerpadlo je původní ze 130L(PG), najeto ke dnešnímu dni 372 tisíc kilometrů.
Zajímavé je, že poškození není rovnoměrné na všech zubech, ale jen na polovině kola (6 zubů z 12 a krajní zuby z té šestice jsou poškozeny minimálně)...
Poškození záběrové strany zubů kol olejového čerpadla viz foto - čím je způsobeno? Běžným provozem? Čerpadlo je původní ze 130L(PG), najeto ke dnešnímu dni 372 tisíc kilometrů.
Zajímavé je, že poškození není rovnoměrné na všech zubech, ale jen na polovině kola (6 zubů z 12 a krajní zuby z té šestice jsou poškozeny minimálně)...
-> darklord 01.08.22 14:35:39: Aha, myslel jsem, že se to tryská vysokým tlakem vody bez abraziva...![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
Chladič bude asi ten zdroj, protože vždycky se to začne kazit když pustí termostat do olejovýho chladiče.
Tak jsem se ptal majitele a blok byl pouze chemicky odlakován, protože ho předtím někdo natřel na žluto
jenom prsa se tryskaly...
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> vinorak 01.08.22 13:23:57: Olejovej chladič nikdy nevypláchneš dokonale, resp.uz nikdy neni 100%. Je obrovský riziko zdroje uvolněných špónek, nemluvě o abrazivu. Tryskat motor zvenku, nikdy zevnitř. Vnitřek leda suchym ledem.
-> vinorak: Blbý, no, ale nic jinýho s tím nejde.
Zkus přefiltrovat olej, jestli v tom něco najdeš.
Zkus přefiltrovat olej, jestli v tom něco najdeš.
jsou to miniaturní skelný kuličky.. Bude se to muset holt rozebrat a pořádně propláchnout....![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> vinorak: Takže to vypadá, že je motor plnej abraziva. Jiný prsa to nespraví.
-> Bukaj: no ale v tej vode je co? Zase len nejaky piesok ci ine abrazivo.
-> darklord 01.08.22 14:27:03: Tryskané vodou (viz odkaz)![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> vinorak: pískovaný to nebylo, jenom tryskaný ![36](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/36.gif)
![36](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/36.gif)
pískovaný to nebylo, jenom tryskaný www.trytech.cz/vodni/vodn
i-tryskaci-kabina-aquablas
t-915-vixen
a vše důkladně vyčištěno a propláchnuto před montáží...
s novým čerpadle se vždycky dal nový filtr a propláchly se kanály, ale ještě mě napadá, jestli něco nezbylo v olejovym chladiči...
a vše důkladně vyčištěno a propláchnuto před montáží...
s novým čerpadle se vždycky dal nový filtr a propláchly se kanály, ale ještě mě napadá, jestli něco nezbylo v olejovym chladiči...
-> Petr Urban: Také mne napadlo, jestli nebyl třeba blok pískovaný...![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> vinorak: originál kola jsou z obyčejné konstrukční houževnaté oceli, bohužel nejsou vůbec nijak tepelně zpracována. Protože jsou měkká, krom pittingu v vys. ot. či starým olejem, z nich vůbec nic nejde a boky zubů jdou samozřejmě min. vizuálně a hmatem zkontrolovat, taktéž když se čerpadlo vloží namazanedi prsou a stáhne se k němu S koš, musí jít zcela volně bez odporů čerpadlem točit. Pokud tomu tak je, není důvod aby se prostor čerpadla "likvidoval" jinak, než tím že to něco nevhodného násává... Ať je to cokoliv, za mě to přichází externě kdekoliv od čerpadla směrem k koši, vaně, bloku, oleji... Něco nevhodného byť to může být malé a netozpoznatelné očividně, se zřejmě saje a vydírá to prostor prsou. Např. Stačí opískovat vanu nebo nějaký kryt motoru i zevnitř a postupně hliník pouští ty zabodané kousíčky brusiva z pískování.
->Václav Vašák : z toho motoru zbyl jenom blok.
->Bery: Olej se nikdy netlačil manuálně, vždycky se to jenom protočí na startér a pak to hned chytne... Takhle se to dělalo u všech motorů za poslední roky a nikdy nebyl problém.... ale je pravda že tenhle má nejvíc koní ze všech... předchozí 14ka se 125koňmi mazala bez jediného problému a tam se tenkrát ani žádná vůle neměříla, prostě se vzalo čerpadlo z feldy co jezdila a hotovo
Jo nasysleno toho bylo dost ale zásoby dochází. Zkoušeli jsme i vika čerpadlo, ale to mělo malou vůli v zářezu nahoře a jak se to ohřálo, tak se opřelo o komínek až se přidřel a vybrousilo to přírubu koše... Jinak kolo na vačce není nabroušený, že by se to málo mazalo....
->Bery: Olej se nikdy netlačil manuálně, vždycky se to jenom protočí na startér a pak to hned chytne... Takhle se to dělalo u všech motorů za poslední roky a nikdy nebyl problém.... ale je pravda že tenhle má nejvíc koní ze všech... předchozí 14ka se 125koňmi mazala bez jediného problému a tam se tenkrát ani žádná vůle neměříla, prostě se vzalo čerpadlo z feldy co jezdila a hotovo
Jo nasysleno toho bylo dost ale zásoby dochází. Zkoušeli jsme i vika čerpadlo, ale to mělo malou vůli v zářezu nahoře a jak se to ohřálo, tak se opřelo o komínek až se přidřel a vybrousilo to přírubu koše... Jinak kolo na vačce není nabroušený, že by se to málo mazalo....
tohle člověk musí mít v zásobě, nebo koupit pár motoru a rozebrat, popř. draze kupovat, ale to je prostě osud.
pokud to děláte na 0.1 merku, tak natlačíte olej před startem? manuálně? jinak ty prsa/kola musely být poškozený.
nebo je to fakt od jinud a čerpadlo to semele
pokud to děláte na 0.1 merku, tak natlačíte olej před startem? manuálně? jinak ty prsa/kola musely být poškozený.
nebo je to fakt od jinud a čerpadlo to semele
-> vinorak: přemýšlel bych,co kromě většího vrtání se s tím motorem udělalo,když to předtím jezdilo ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
nový prsa jsme hledaiy a nejsou nikde a čerpadlo leda vika.....![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
tak až budeš vědět, napiš.
to nemáte do motoru za 200 kolíků nový prsa a čerpadlo? už teď jste prohnali kanalama hromadu hliníku, to není nic dobrého pro budoucnost motoru.
to nemáte do motoru za 200 kolíků nový prsa a čerpadlo? už teď jste prohnali kanalama hromadu hliníku, to není nic dobrého pro budoucnost motoru.
Tak jak se píše v andrtovi. Ted z hlavy nevím...Naposled se vzalo komplet všechno z motoru co měl prd najeto a všechno bylo čistý bez známek opotřebení.
-> vinorak: co je vaše predepsana vůle? jak ji kontrolujes?
Je to záhada. Taky to nechápu. Vždycky tam je předepsaná vůle a pak se to zase vydře... ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Bery: No právě. Tohle není slabý místo...
navíc je to bez rozdělovače...když usadite kola, zabrousite a stahnete koš, tak pokud je vše jak má, tak se to nestane. v prsou je...plácnu 20,05, kola musí mít lehce pod 20,00...
Nemůže se prostě vyštípnout šponka z kol čerpadla a udělat tenhle masakr? Jsou ta kola nějak povrchově upravena v originále?
Kavitace na kolech? :-D
Kavitace na kolech? :-D
-> Jarda/felda: Ne. Tam byly jiný důvody (odlejvání atd.). Normálně to čerpadlo musí vydržet. Slabý místa jsou jinde (pohon čerpadla a rozdělovače). Tohle mi hlava nebere.
-> vinorak 31.07.22 11:32:30: nebyl to taky jeden z důvodů proč se na LR dávala suchá vana ?
Všechno se čistilo když se motor skládal. A ty šponky jsou od čerpadla, protože sítkem neprojdou... ať pak jak se sekne kulička a protýká to hned do vany tak se nachytají že spoda koše...jak kdyby ten točivej moment způsobil, že se nějak záhadně roztáhne čerpadlo... motor je původní prototypový do lr, a normálně mazal, udělala se z toho ostrá 15ka a ničí čerpadla po cca 15 minutách zátěže. Přesahy dobrý, všechno vyvážený, brzdil to mistr Čepek a jede to neskutečně, jenom to prostě má tuhle drobnou vadu ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vinorak: Napadlo mě, že jsou po obrábění v hlavě nebo bloku špony a jak se spláchnou dolu do vany, čerpadlo je nabere a vydře se. A nebo máš písek ve vaně. Jinak tohle není možný..
Většinou jsou v háji, takže jiný. Naposled se to tam dalo z jedný 120ky komplet čerpadlo i prsa a koš co byl krásný... Jo motor je kompletně udělaný. Hlavu rovnaly v Hovorčovicích, i blok když usazovali vložky, je to 15ka
-> vinorak: Je na tom motoru rovnaná hlava?
-> vinorak: Kola čerpadla dáváš zpět stejný, nebo pokaždý další?
Ahoj všem, na novém motoru řešíme zajímavý problém. Po pár minutách ostřejší jízdy se udělá hliníková šponka a zasekne se u kuličky a padá tlak oleje. Jsou tam už asi 3. prsa i čerpadla, vždy perfektní bez škrábanců a po chvíli tohle. Vůle jsou správné, olej 10w60 milers olejový chladič s termostatem a olej nemá přes 90.... o 2mm podložena pružina, za 15 let to nikdy nikde na žádném motoru nezlobilo až tady. Jinak šály ani vačka bez jediného opotřebení. Prostě se náhle roztáhne čerpadlo a začne hlodat hliník....