Rapid 136 - chlazení motoru - přehřívání

prohledat
196 příspěvků (zobrazeno 101 až 150) od 02.01.2021 do 22.03.2023, založil/a petr10
řadit dle data
12:08:36
12.05.2021
Eidy
-> petr10: Hlavně je potřeba překontrolovat přesahy vložek, vzájemný přesah a rovinnost vůči bloku. Už jsem viděl vložky padlý směrem ke zdvihátkům. A pak taky rovinnost samotného bloku a případně ještě vložky na prasklinu a hlavu nechat otlakovat.
07:46:57
12.05.2021
Borderer
-> COL: Já čínu jezdím už asi 10 - 15 tisíc kilometrů a vše v pořádku. Plasty se zdály celkem masivní, voštiny jsou trochu řidší. Tuším dlouhodobě bych motor neuchladil pouze jednou, což ale asi nebude chladičem. Už to neuchladila ani kombinace sahara, topení naplno + větrák topení naplno.

Šplhali jsme plně naložený cca 8km do kopce (800m převýšení) po rozbitý šotolině na 1čku pod plným plynem, když bylo asi 30°C. Dole motor na 80°C, na kopci 95°C.
01:11:22
12.05.2021
COL
-> petr10: Ohledně chladiče z PRC, musíme počkat na někoho, kdo to vyzkoušel. Já mám jen z doslechu, že to snad nějak funguje, ale nezkoušel jsem to, protože stále mám nový autopal v zásobě.



Jinak, pokud by byl chladič nějak ultrazarostlej, že by to způsobobalo přehřívání, nebude se tenhle problém omezovat jen na chladič....



Nicméněne tvůj aktuální problém budou spaliny v chlazení. Dej pak fotku těsnění.
01:05:48
12.05.2021
COL
Co je to za značku?

Ja používám dlouhodobě Wahler a funguje pěkně. Kdysi dávno Motorad, a také si nepamatuju, že by s ním byl problém. Ale třeba Vernet/Calorstat jsem ani nenamontoval, protože už při testu v hrnci se choval divně.
00:57:41
12.05.2021
petr10
-> COL 12.05.21 00:53:35:



termostat jsem měnil.... a kupoval na ŠKODA-Díly....výrobce nevím....



Na minerálku se nejezdilo...stacionárně se prohřeje....pod výkonem ztvrdnou hadice a chladič je studený....dle tvrdších hadic tuším že zavzdušněný.....bez ohledu na toto je otázka zda chladič není zarostlý.....ten PCR stojí 550-850Kč....to bych do toho dal. Jde o to zda to není total shit
upraveno 2x, naposled 12.05.2021 01:01:12
00:53:35
12.05.2021
COL
A co by s tim chladicem melo byt?

Jestli netece, nema zhobybany lamely a nejezedilo se s tim autem na mineralku nebo nejakou vodu ze studny, tak to nejspis nicemu nepomuze.

Radeji bych si dal pozor na to, co se tam da za termostat...
upraveno 1x, naposled 12.05.2021 00:54:20
00:32:20
12.05.2021
petr10
-> petr10 02.04.21 12:43:39:



Tak půjdu do výměny těsnění ev přebroušení hlavy....ta se teplotami mohla hnout....takže:

1) nové těsnění a přebrousit hlavu.

2) Známý ještě doporučuje odstranit příčinu, aby po 3000km zas nebylo těsnění...navrhuje něco udělat a vyměnit chladič....PAL se sehnat nedá...ty PCR CHINA jakou máte zkušenost ?

3) Ještě mne napadá že fungoval dřív větrák a teď jsem ho při přehřátí neslyšel....tak asi vyměním ten snímač na chladiči...



Díky
upraveno 1x, naposled 12.05.2021 00:34:08
22:21:04
05.04.2021
Bukaj
-> MB_CML 04.04.21 14:20:40: Jenže sání vzduchu do okruhu jaksi nehrozí - leda, že by bylo víčko expanky porouchané (respektive přisávací ventilek) a při chladnutí by tam vznikl nějaký větší podtlak. Ale přetlak v systému bude jistě větší, než podtlak, takže netěsnost se spíš projeví únikem (kapáním), než přisáváním vzduchu. A i kdyby, tak se bublina při prvním otevření termostatu vybublá do expanzky a do dalšího vychladnutí motoru to problémy nedělá. Takže to rozhodně není příčina zde popisovaného problému4
12:19:37
05.04.2021
Jarda - zrušená registrace
-> palinator 04.04.21 18:04:38: jo ty hadice jsou kvalita a drzi to dodnes, ne jako dnes na tech novejch sracich4

ja mam skoro vsechny puvodni, neco se mechanicky prodrelo, ale 600 tis.km
18:04:38
04.04.2021
palinator
-> dragon_cb_cz:

Vidiš... já mám taky hadice chlazení komplet původní, jen dole ty krátký propojky u ropovodů mám stažený novodobejma sponama, protože motexky uhnily a malinko to rosilo.



Ale kámoš ten je má vyměněný už snad všechny. To samý brzdový hadice.



Já jen hadice paliva krom tý od hrdla.
upraveno 2x, naposled 04.04.2021 18:06:20
14:20:40
04.04.2021
MB_CML
-> Jarda: přesně, jak píše -> dragon_cb_cz 04.04.21 09:00:03: a to, že ti někde lehce prolíná kapalina si nemusíš vůbec všimnout a přesto to může být zdroj sání vzduchu do okruhu.
09:00:03
04.04.2021
dragon_cb_cz
-> Jarda - zrušená registrace 04.04.21 07:59:12: Množství spojů s tím souvisí tak, že s jejich rostoucím počtem klesá pravděpodobnost toho, že jsou všechny OK. Ale taky jsem s tím nikdy problém neměl. Možná protože děda preventivně vozil (mimo jiné) všechny hadice chladícího okruhu v autě - většinu nejspíš alespoň 2x. Takže podle hesla "co máš sebou, to se nekazí" mě nakonec zastavil až HSV, který tam děda vozil taky a já ho vyndal 3
07:59:12
04.04.2021
Jarda - zrušená registrace
-> MB_CML 03.04.21 12:51:42: jak s tim souvisi mnozstvi spoju?9 pokud jsou ok, tak to nemuze mit vliv... ja s timdle problem nikdy nemel a to me i obcas nekde prolina G12 a dokonce par motexek jeste nedavno jsem mel, ted uz mam asi vsechny sroubovaci
17:16:59
03.04.2021
MB_CML
-> Bukaj: Vyvinulo se to tak, že jsem s tím jezdil 5let bez problémů a pak jsem Rapida prodal. Ale žádné problémy naznačující odcházející těsnění jsem nepozoroval.
13:07:53
03.04.2021
Bukaj
-> MB_CML: Zvláštní, nikdy jsem podobný problém nezaznamenal jinak, než s postupně odcházejícím těsněním. A u toho Tvého motoru si to po čase "sedlo" nebo jak se to vyvinulo? Napadá mne leda, že u celoplechového těsnění bude větší citlivost na dotažení při montáži (aby se to dobře smáčklo a dosedlo) a tedy může lehce netěsnit, než si to sedne (u Al hlavy se neprovádí dodatečné dotažení po několika ohřívacích cyklech, takže předpokládám, že je počítáno s tím, že si to sedne samo, naopak u litiny jsem měl občas po montáži nějakou dobu lehký únik chladicí kapaliny do oleje či mimo blok a po pár jízdách se to "zatáhlo")
12:51:42
03.04.2021
MB_CML
-> Bukaj: né, že bych nesouhlasil s tím, co jsi popsal, ale konkrétně v mém případě byl motor po GO, tedy nějaké načaté těsnění nehrozilo. A měl jsem celoplechové. Spíš bych to přisuzoval celkově blbě navrženému chlazení u 742. A hlavně množství spojů v okruhu.
11:21:40
03.04.2021
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Asi tak.

Jinak ten případ, o kterém psal -> MB_CML 03.04.21 08:52:24: souvisí s lehkým "foukáním do vody", kdy to ještě není na uvaření celého systému, ale v tlakově uzavřeném systému porůznu bloudí vzduchové bubliny okruhem (kolísání teploty a občasné výpadky topení), zatímco bez přetlaku v systému vzduch unikne nejkratší cestou nahoru od termostatu do expanzky, kde vybublá do atmosféry.

Poměrně vzácný a značně nestálý stav, který většinou záhy přejde do stavu, jaký tu aktuálně řeší Petr107
10:07:26
03.04.2021
dragon_cb_cz
Já myslím, že tu v zásadě nikdo není ve sporu. Pokud -> Matthes, záškodník z TechWebu: , -> ferrari: a -> MB_CML: tvrdí, "mně to vždycky i bez víčka fungovalo v pořádku", tak to není v rozporu s tím co říkají ostatní včetně mě - že samo o sobě to pro funkci skutečně nutné není, ale snižuje to rezervu toho systému pobrat nějakou nečekanou zátěž nebo skrytou závadu typu usazenin, snížené průchodnost, toho že to někde začne přisávat falešný vzduch a směs bude chudší a tudíž víc zatěžovat chlazení atd atd atd...



Takže ve výsledku je to o tom, jak moc člověk věří, že se ho podobný srandy netýkají a případně, že si je dokáže v klidu a včas pořešit.
upraveno 1x, naposled 03.04.2021 10:08:37
08:52:24
03.04.2021
MB_CML
-> ferrari: vedlo mě k tomu to, že s uzavřeným okruhem se teplota neustále měnila a v ziměto mizerně topilo. Když se povolilo víčko, tak byla stabilně kolem 90° v závislosti na termostatu. Kterou hodnotu přesně jsem tam měl už si nepamatuju.
07:57:37
03.04.2021
Jarda - zrušená registrace
ja mel u zlutyho rapida v turecku teplotu na hrane, mozna i lehce za hranou, nevaril jsem tam nikdy, mel jsem 88 wahlera s vetsi dirkou, vicko mi tesnilo, cervenou nemrzku na -15°C

Ale obcas tam byly takove podminky ke kterym dojde v CR maximalne 1x za 10 let :)

Bez vicka se da jezdit v zime s 80°C termostatem, s 88°C v lete si to nedovedu predstavit....
23:45:04
02.04.2021
COL
Lokální přehřátí má tendenci vznikat i po každým zastavení prohratyho motoru.

Ano bez tlaku se jezdit dá, ale moc rezervy tam není a vědomě bych tak nejezdil.

Nicméně vickem to u petra10 nebude...
23:36:32
02.04.2021
COL
-> ferrari 02.04.21 22:41:38: No, ale každý nechce jezdit tímto způsobem.
22:51:36
02.04.2021
ferrari
-> MB_CML: a na druhú stranu, čo ťa k tomu viedlo?
22:44:59
02.04.2021
MB_CML
-> Pavel P..: z dob, kdy jsem měl ještě 136 Rapida, tam jsem jezdil s povoleným víčkem, defakto jen zajištěným aby nevypadlo a nikdy nebyl problém. Ani při kodrcání po Praze v Červenci, ani když to člověk držel na trojku pod krkem ze Zbraslavi do Břežan. Takže souhlas s -> Matthes, záškodník z TechWebu 02.04.21 13:30:42:
22:41:38
02.04.2021
ferrari
Nikdy som sa na to víčko nespoliehal. Vždy radšej termostat 80 C, jedno oko na teplomeri a jak to vyliezlo cez 85 st, už som púšťal vetrák :-)
22:38:17
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> ferrari: Diky, konecne nekdo :-D



Jako neresim samozrejme upraveny motory, ktery jezdej na plnej ceres zavody do vrchu, ale serii...
upraveno 1x, naposled 02.04.2021 22:38:34
22:32:40
02.04.2021
ferrari
Tiež sa prikláňam k Matthesovi, že to víčko nebude zásadný problém. Predpokladám, že polovica víčok na 742 riadne netesnila a jazdili veselo. Aj ja som tak jazdil.



Pozri veru poriadne tú nádržku, naozaj sú to šmejdy, napr. som sa stretol s takou, ktorá nemala priechodziu dieru v nátrubku na tú tenkú hadicu,ktorá ide k termostatu.
22:26:54
02.04.2021
Eidy
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Nemrzka sice zvyšuje bod varu, ale současně zvyšuje povrchové napětí chladící kapaliny a snižuje přenos tepla a tím podporuje lokální přehřátí. Takže nemrzka neznamená úplnou výhru.
22:20:33
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Pavel P..: Pár vařících pleček už jsem řešil... Bavím se vysloveně o 742. U feldy věřím, že to dělá problémy...



Jak říkám, jezdím se 136 motorem, termostat 88°C a bez těsného víčka není problém ani v létě v kopcích... Teploměr se furt drží těsně před 90 °C. Lokální přehřátí vznikají, pokud kapalina neproudí tak, jak má, je blbej předstih/bohatost nebo člověk chcípne rozhicovanej motor bez dochlazení.



Jinak bod varu zvyšuje i ta nemrznoucí směs.
21:03:08
02.04.2021
Pavel P..
-> Matthes, záškodník z TechWebu 02.04.21 14:38:22: kolik s tim máš zkušenosti že tady tak přesvědčivě tvrdíš že to víčko má zanedbatelný vliv na chlazení?



já to řešil u dvou nebo tří aut... konkretně u mého rapida se 136 motorem, kdy jsem jednou při cestě na sraz, kdy jsem jel po dálnici a furt lezla teplota a když bylo stoupání tak to snadno lezlo ke 100st. a pomalu se to vracelo zpět.... když jsem pak zastavil na pumpě, tak jsem zjistil že jsem víčko zapoměl zavřít, bylo tam jen položené... zavřel jsem ho a bylo po problemu.



druhý stejný problem jsem řešil na 130 kde u víčka praskla pružinka a ten ventilek zespod tam nedržel... takže při cestě po Praze v létě se to hodně rychle ohřívalo až k varu a ani zapnutý větrák na chladiči moc nepomohl....





a nakonec i na feldě jsem to řešil a byl to stejný problem i stejná příčina.... tu jsem i uvařil jelikož to šlo docela rychle a nebylo kde zastavit.
20:58:28
02.04.2021
dragon_cb_cz
-> COL: 52 52 52
20:47:25
02.04.2021
COL
Tohle se mi dělo před 20ti lety. Trochu pomáhalo superpretlakovy víčko, který jsem si vyrobil, nicméně řešením bylo odstranit příčinu a tou bylo špatné těsnění po nepovedené výměně od předchozího majitele.



Jinak chlazení musí být těsné se správným vičkem. Bez schopnosti udržet tlak se dějí lokální prehrevy a celkově se snižuje chladicí schopnost v meznich situacích. Běžnou jízdu při 20C to dá i bez tlaku.



Jinak nové nadobky z poslední doby bez kroužku jsou pěkný šmejdy. 3 z 5 jsem měl děravý na žádné nedrží víčko a netesni. Je potřeba mu trochu ohnout packy.
upraveno 1x, naposled 02.04.2021 20:48:06
17:57:50
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Nerikam ze ne, ale v 99 % pripadu to nebude pricina problemu u skodovky. Jo, pokud bude zarostla 4. vlozka a nebude se z jedny strany chladit, tak tam muze vzniknout lokalni prehrati, ale to je zas o tom, v jakym stavu je motor a chlazeni...
15:23:19
02.04.2021
dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ono jí třeba nevyužiješ celkově, ale brání to i vzniku lokálního varu na nejvíc zatížených místech atd, takže funkční víčko motoru rozhodně prospěje.
14:38:22
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Pavel P..: Ano, to máš pravdu, ale pokud je motor v kondici a stejně tak celý chlazení, tak to do varu nepřivedeš a tuhle funkci papiňáku nevyužiješ...
13:55:28
02.04.2021
Pavel P..
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Víčko má má dost podstatný vliv na chlazení.... jelikož udržuje přetlak v chladícím okruhu, tak se posouvá i bod varu, s nefunkčním víčkem to rychleji začne vařit při vyšší záteži a pomaleji se to pak ochlazuje.
13:30:42
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> petr10: Takhle, pokud ti funguje vetrak na chladici vcetne spinani (je lepsi pouzit cidlo na nizsi teplotu zapojene pres rele), tak vicko nemusis vubec hrotit. Vicko samotne neni nikdy pricina problemu (pokud nejezdis nekde v Alpach).
12:43:39
02.04.2021
petr10
-> Bukaj 02.04.21 09:04:22:

Ahoj.....nádobku jsem koupil novou včetně víčka. Těsnění je OK. Ten tlak je uveden na víčku ? PS. Jinak jsem ani nevěděl, že existují dva typy víček s různou pružinou pro 105-130 a 135/136.
upraveno 1x, naposled 02.04.2021 12:46:32
12:00:21
02.04.2021
petr10
-> Matthes, záškodník z TechWebu:



Díky.
11:22:08
02.04.2021
petr10
-> Bukaj 02.04.21 11:05:38:

To nevím...dělal to známej, snad....sundám teda hlavu a uvidím....koukal jsem Krbec ten těsnění pod hlavu 136 nemá....dejte typ kde koupit.....mělo by být stejné jako pro Favorit 136 (?)....nevím zda pro Felicia (?)....Škoda-díly máte někdo zkušenost ?
upraveno 3x, naposled 02.04.2021 11:25:14
11:21:03
02.04.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj 02.04.21 09:04:22: Taky bych rekl, ze to bude neco s tesnenim/hlavou. Jinak jezdim (ted teda ne aktivne) s vickem, ktery nedrzi tlak vubec a neni problem ani v kopcich a to ma skodovka teplomer na vodu, kterej nekeca jak u novejch aut zejo :-)



Fakt zlaty monobloky bez vlozek, tak se tyhle kokotiny neresej...
upraveno 1x, naposled 02.04.2021 11:21:47
11:20:07
02.04.2021
petr10
-> darklord 02.04.21 11:04:44:

Těsnění bylo od Krbce...šedivé
11:11:25
02.04.2021
Eidy
-> petr10: Já to měl na nově složeném motoru. 2x měněno těsnění, než se zjistila křivá horní plocha bloku. Vložky tak byly “skloněné”. Byl to motor od Schwejka.
11:05:38
02.04.2021
Bukaj
-> petr10 02.04.21 11:01:43: A přesahy vložek kontrolovány a OK?4
11:04:44
02.04.2021
darklord
-> petr10 02.04.21 11:01:43: cierny temac? tak to 3000 je cca 2x jeho zivotnost
11:01:43
02.04.2021
petr10
-> Eidy 02.04.21 09:26:21:



Před cca 3000 km byla sundaná hlava a břebroušená + nové těsnění. Tak se mi to těsnění nezdá....
09:26:21
02.04.2021
Eidy
-> petr10: Bylo to tu řečeno už několikrát. Fouká to do vody. Hadice nebudou jako kámen, protože víčko expanzky odfoukne. Ale přesně takhle se chová fouklé těsnění pod hlavou. Kdysi jsem měl to samé.
09:04:22
02.04.2021
Bukaj
-> petr10 02.04.21 08:56:16: A jaké máš víčko expanzní nádobky? Originál 0,1 Mpa (135/136), originál 0,04 Mpa (105-130) nebo nějakou druhošku? A také v jakém stavu je jeho těsnění?4
09:01:35
02.04.2021
Bukaj
-> petr10: Tlakuje do vody. Nejpravděpodobnější příčina viz -> Pavel P.. 02.04.21 08:28:56:

Případně utopené vložky, v extrémním (spíše vzácném) případě ještě prasklá vložka nebo hlava.

Každopádně hlavu dolů, zkontrolovat případně srovnat (pokud je křivá či vyžraná), změřit přesahy případně vypodložit vložky, nové těsnění a hurá4
Extreme Tyres