-> Pavel P.. 02.04.21 08:28:56:
Ahoj...ale pokud by to bylo těsnění pod hlavou a jdou zplodiny do okruhu tak by měly být tvrdé gumové spojovací hadice v motoru....a to nejsou....
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rapid 136 - chlazení motoru - přehřívání
08:56:16
02.04.2021
02.04.2021
petr10
08:28:56
02.04.2021
02.04.2021
Pavel P..
-> petr10: měl jsem podobný případ u mého rapida a bylo to těsnění pod hlavou.... když se to víc neprohřálo tak to nevařilo, ale stačilo tomu někde víc přidat nebo popojíždět v koloně a už to začlo vařit.
22:09:48
01.04.2021
01.04.2021
petr10
-> Bukaj 04.01.21 14:46:31:
Ahoj všem,
s nastupujícím jarem, jsem se vrhl na řešení problému s chlazením:
1. Vymontoval jsem znova termostat a dal ho "bambulkou" nahoru.
2. Auto dal na rovinu, otevřel topení, otevřel odvzdušnovací ventil.
3. Dolil destilku.
4. Nechal v klidu.
5. Zavřel kohout odvdušnění. Nastartoval.
6. Nechal ohřát za stání...pustil topení...topilo.
7. Teplota byla ustálená...odvzdušnil jsem zalomením hadice u kohoutu na obou stranách.
8. Dolil kapalinu zavřel a nechal běžet...teplota OK bez pohybu na okraji bílého pole (sdružené budíky).
9. Zavřel topení.
10. Chladič se postupně ohřál a byl teplý po celé ploše....nejdříve byla teplá pravá hadice (přívod) ve směru jízdy a pak i levá (odvod).Hadice nebyly tvrdé.
11. Auto jsem projel bez zapnutého topení......teplota na hraně bílého pole...pak šla do poloviny bílého pole pak zase klesla (funkce ventilátoru na chladiči ?)
12. V takových cyklech jsem najel asi 20 km.....mne se to nelíbilo, protože dřív když vše bylo OK se teplota vždy držela na začátku bílého pole.
13. Pak jsem jel kopec pod plynem..... a zase to uvařil......voda v nádobce vaří...jdou bubliny z hadice chladného okruhu do nádobky....topení netopí....chladič a přívodní a odvodní hadice byly úplně studené....hadice do/z chladiče byly tvrdé nebo trvrdší než teplé (?).
14. Po vystydnutí a dolití ve stacionáru vše OK....topení topí.....teplota se nehýbe.
Takže to je moje jarní zkušenost.....máte někdo nějaké NÁPADY ?
Pitr
PS. A NENÍ TO APRÍLOVÝ ŽERT
Ahoj všem,
s nastupujícím jarem, jsem se vrhl na řešení problému s chlazením:
1. Vymontoval jsem znova termostat a dal ho "bambulkou" nahoru.
2. Auto dal na rovinu, otevřel topení, otevřel odvzdušnovací ventil.
3. Dolil destilku.
4. Nechal v klidu.
5. Zavřel kohout odvdušnění. Nastartoval.
6. Nechal ohřát za stání...pustil topení...topilo.
7. Teplota byla ustálená...odvzdušnil jsem zalomením hadice u kohoutu na obou stranách.
8. Dolil kapalinu zavřel a nechal běžet...teplota OK bez pohybu na okraji bílého pole (sdružené budíky).
9. Zavřel topení.
10. Chladič se postupně ohřál a byl teplý po celé ploše....nejdříve byla teplá pravá hadice (přívod) ve směru jízdy a pak i levá (odvod).Hadice nebyly tvrdé.
11. Auto jsem projel bez zapnutého topení......teplota na hraně bílého pole...pak šla do poloviny bílého pole pak zase klesla (funkce ventilátoru na chladiči ?)
12. V takových cyklech jsem najel asi 20 km.....mne se to nelíbilo, protože dřív když vše bylo OK se teplota vždy držela na začátku bílého pole.
13. Pak jsem jel kopec pod plynem..... a zase to uvařil......voda v nádobce vaří...jdou bubliny z hadice chladného okruhu do nádobky....topení netopí....chladič a přívodní a odvodní hadice byly úplně studené....hadice do/z chladiče byly tvrdé nebo trvrdší než teplé (?).
14. Po vystydnutí a dolití ve stacionáru vše OK....topení topí.....teplota se nehýbe.
Takže to je moje jarní zkušenost.....máte někdo nějaké NÁPADY ?
Pitr
PS. A NENÍ TO APRÍLOVÝ ŽERT
14:46:31
04.01.2021
04.01.2021
Bukaj
-> petr10 04.01.21 11:58:34: Tak ten termostat bych určitě zkontroloval, jestli je namontován správně. Co se týče hadičky, tak stčí ji vyháknout ze žlábku blatníku a dlouhá na zalomení je dost
Pokud máš ještě původní hadičku, tak nemusí vydržet, takže je lepší mít po ruce novou...
Pokud máš ještě původní hadičku, tak nemusí vydržet, takže je lepší mít po ruce novou...
12:10:34
04.01.2021
04.01.2021
Borderer
-> petr10: Pokud se ti ji nechce vytahovat z úchytů, místo zalamování ji jemně zmáčkni kombinačkama přes hadr. :)
11:58:34
04.01.2021
04.01.2021
petr10
-> Bukaj 04.01.21 11:13:30:
Ad 1) Dal jsem tam nový termostat a má tu bambulku....ale jestli je nahoru nevím....má cenu znova demontovat přirubu a koukat zda je to nahoře ?
Ad 2) 2 kohouty tam nemám....bohužel hadice není tak dlouhá....abych ji "zalomil" vždy před nebo za kohoutem :-(
Ad 1) Dal jsem tam nový termostat a má tu bambulku....ale jestli je nahoru nevím....má cenu znova demontovat přirubu a koukat zda je to nahoře ?
Ad 2) 2 kohouty tam nemám....bohužel hadice není tak dlouhá....abych ji "zalomil" vždy před nebo za kohoutem :-(
11:13:30
04.01.2021
04.01.2021
Bukaj
-> petr10:
1) Termostat je potřeba dát nejen správným koncem do motoru (to máš správně, originální termostat opačně nasadit snad ani nejde), ale termostat má na sobě malou dirku s takovou bambulkou (některé neorigo termostaty mají jen dirku bez bambulky) a tou je potřeba namontovat nahoru, aby mohly vzduchové bubliny vybublat nahoru a citlivá část termostatu byla pod vodou po nalití kapaliny. Ale tam bych problém nehledal, jestli termostat otevře, bude to OK.
2) V hadici s odvzdušňovacím ventilem voda proudí oběma směry - ventil je společný jak pro odvzdušnění chladiče, tak pro odvzdušnění topení. Dobré je odvzdušňovat zvlášť zalomením druhého přívodu hadice nebo dodatečnou montáží druhého kohoutku...
1) Termostat je potřeba dát nejen správným koncem do motoru (to máš správně, originální termostat opačně nasadit snad ani nejde), ale termostat má na sobě malou dirku s takovou bambulkou (některé neorigo termostaty mají jen dirku bez bambulky) a tou je potřeba namontovat nahoru, aby mohly vzduchové bubliny vybublat nahoru a citlivá část termostatu byla pod vodou po nalití kapaliny. Ale tam bych problém nehledal, jestli termostat otevře, bude to OK.
2) V hadici s odvzdušňovacím ventilem voda proudí oběma směry - ventil je společný jak pro odvzdušnění chladiče, tak pro odvzdušnění topení. Dobré je odvzdušňovat zvlášť zalomením druhého přívodu hadice nebo dodatečnou montáží druhého kohoutku...
10:50:10
04.01.2021
04.01.2021
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> petr10: Všichni jsme začínali tím, že jsme si to zkusili najít nejdřív v knize
uloz.to/file/.../andrt-di elenska-prirucka-s120-pdf
uloz.to/file/.../aby-jezd ili-i-v-roce-2000-pdf
Například...
Termostat má v jednom místě na tom plechu co je v domku příště dirku a ta by měla být nahoru.
Hadice topení je jen propoj mezi chladičem/topením. Voda běžně cirkuluje jiným okruhem. Má vlastní v hadicích v tunelu.
uloz.to/file/.../andrt-di elenska-prirucka-s120-pdf
uloz.to/file/.../aby-jezd ili-i-v-roce-2000-pdf
Například...
Termostat má v jednom místě na tom plechu co je v domku příště dirku a ta by měla být nahoru.
Hadice topení je jen propoj mezi chladičem/topením. Voda běžně cirkuluje jiným okruhem. Má vlastní v hadicích v tunelu.
10:43:52
04.01.2021
04.01.2021
petr10
-> Bukaj:
Zdar,
1) Co znamená správné umístění "ventilkem nahoru" ? Termostat má na sobě pružinu....vložil jsem tak, že pružina směřuje směrem do okruhu k bloku motoru. Tak tam byl původní termostat. Nevím zda záleží na jeho poloze/pootočení po obvodu. Podle mne nikoliv.
2) V hadici od topení s odvzdušňovacím ventilem voda proudí do chladiče nebo z chladiče ?
Díky.
Zdar,
1) Co znamená správné umístění "ventilkem nahoru" ? Termostat má na sobě pružinu....vložil jsem tak, že pružina směřuje směrem do okruhu k bloku motoru. Tak tam byl původní termostat. Nevím zda záleží na jeho poloze/pootočení po obvodu. Podle mne nikoliv.
2) V hadici od topení s odvzdušňovacím ventilem voda proudí do chladiče nebo z chladiče ?
Díky.
23:11:53
03.01.2021
03.01.2021
Robert 106
Tak jsem to celé přečetl a :
1) ucpaný chladič
2) vadná pumpa
3) utopená vložka
1) ucpaný chladič
2) vadná pumpa
3) utopená vložka
23:02:35
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík:
23:01:18
03.01.2021
03.01.2021
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Bukaj: Hele střílíme od boku oba. Jeho subjektivní pocit jak to poskočí může být otevření termostatu. Byť souhlas, mělo by se to někde hýbat. Diagnostika na dálku bývá často věštění z koule... Jen netuším ze které konkrétně.
22:54:51
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: Ale pokud psal, že po otevření termostatu teplota klesla, znamená to, že nebyla bublina vzduchu v domku termostatu a že kapalina musela někam proudit, takže totálně ucpaný chladicí okruh nepředpokládám.
Jinak teď v zimě v teplotách pod nulou dokážu uchladit 130 LPG jen na reduktor plynu a naplno puštěné topení (jezdím se zakrytým chladičem a termostat mám 88°), takže i kdyby byl chladič ucpaný, tak topení to uchladí.
Jeden tip: Pokud topí topení, je to známka toho, že chladicí systém není zavzdušněn. Zpravidla první, čeho si člověk všimne, když mu třeba foukne těsnění pod hlavou, je, že topení přestane topit...
Jinak teď v zimě v teplotách pod nulou dokážu uchladit 130 LPG jen na reduktor plynu a naplno puštěné topení (jezdím se zakrytým chladičem a termostat mám 88°), takže i kdyby byl chladič ucpaný, tak topení to uchladí.
Jeden tip: Pokud topí topení, je to známka toho, že chladicí systém není zavzdušněn. Zpravidla první, čeho si člověk všimne, když mu třeba foukne těsnění pod hlavou, je, že topení přestane topit...
22:47:14
03.01.2021
03.01.2021
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Bukaj: Jestli to proplachoval nějakým čističem tak se může klidně stát, že se něco uvolnilo a někde to brání... A ano, ten chladič mě napadl a tím směrem jsem mířil. Úsady, koroze z trubky a po čištění se to posunulo jinam.
22:41:27
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: Tak pokud píše, že chladicí soustavu proplachoval nějakým čističem na to určeným, tak bych maximálně očekával, že korozí zeslabená trubka začne někde téci, ale že by se "ropovod" ucpal, to nepředpokládám. To už se spíš ucpou žebra v chladiči
22:39:04
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> COL 03.01.21 22:28:59: Na to jsem narážel, že by mohla být asi jediná příčina dysfunkce čerpadla. Ale to by musela chladicí soustava být v hrozném stavu, aby se to stalo...
-> Jozka 03.01.21 22:28:54: Jednak materiál (nedovedu posoudit) a možná taky tvar odlitku. Ty původní MB/100 vrtulky byly opracovávané po odlití, kdežto 105/120/130 vrtulky byly už čistý odlitek s pěknými náběžnými hranami atd, žádné ostré hrany a otřepy
-> Jozka 03.01.21 22:28:54: Jednak materiál (nedovedu posoudit) a možná taky tvar odlitku. Ty původní MB/100 vrtulky byly opracovávané po odlití, kdežto 105/120/130 vrtulky byly už čistý odlitek s pěknými náběžnými hranami atd, žádné ostré hrany a otřepy
22:36:00
03.01.2021
03.01.2021
su.tech – nezodpovědný hajzlík
Tak je fajn řešit kapalinu a termostat a chladiče, ale trubky se moc neřeší. I na autě s pravidelnou výměnou se budete divit co je uvnitř krásné pozinkované trubky po 30ti letech.
22:28:59
03.01.2021
03.01.2021
COL
U 742 jsem párkrát viděl tu priloznou desku (doufám, že ji tam má) poskozenou kavitaci i tak, že ta díra byla podstatně větší než má být.
22:28:54
03.01.2021
03.01.2021
Jozka
-> Bukaj 03.01.21 22:06:19: Fakt je, že na ty výměny si nikdo moc nehrál, dokonce ani táta ne - a to udržoval vozík celkem pečlivě. Ale mám dojem, že to bylo spíše materiálem, původní vrtule tuším s AL moc společnýho neměly.
22:20:58
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> dragon_cb_cz: No, u 130LPG měním co dva roky (najedu za tu dobu fůru kilometrů a těch ohřívacích cyklů je taky dost) a u Å zase tak jednou za pět let, protože s ní najedu prd.
22:13:14
03.01.2021
03.01.2021
dragon_cb_cz
-> Bukaj 03.01.21 22:06:19: Až na to, že pravidelně v tříletých intervalech měněnou jí mají tak možná ty tvoje
22:06:19
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
-> Jozka: No, u těch starších vozů to bylo spíš podmínkami provozu - spousta tisícovek i kil stála půl roku ve stodole bez vody a když se na jaře nalil chladicí okruh čistou vodou a po pár jízdách uvolnily z vložek válců šupiny FE2O3, tak lopatky i další hliníkové části chladicí soustavy ubývaly mnohem ochotněji, než u vozů s trvalou náplní nemrznoucí chladicí kapaliny, v pravidelných tříletých intervalech měněné
21:59:21
03.01.2021
03.01.2021
Jozka
-> Bukaj 03.01.21 21:36:39: Je to všechno hrozně snadný - krom utržení čerpadla od bloku..
Selhávající vrtule patrně neznáš jen díky většinovému obcování se 742 - embéčkový měly ve zvyku pomalu odsmrdět celkem běžně.. zatímco u novějších čerpadel jsem to taky ještě nedetekoval.
Selhávající vrtule patrně neznáš jen díky většinovému obcování se 742 - embéčkový měly ve zvyku pomalu odsmrdět celkem běžně.. zatímco u novějších čerpadel jsem to taky ještě nedetekoval.
21:36:39
03.01.2021
03.01.2021
Bukaj
K plnění a odvzdušňování chladicího systému 742 (podmínkou je správně nainstalovaný termostat - ventilkem nahoru a auto na rovině):
1) Je čas - otevřený ventil topení, otevřený odvzdušňovací kohoutek, naliji chladicí kapalinu po hrdlo expanzky, jdu něco dělat, po chvíli se vrátím k autu, zase doliji kapalinu a zase třeba za hoďku se vrátím a doliji. Pak zavřu odvzdušňovací kohoutek, zavíčkuji expanzku, nastartuji a (nejlépe jízdou) prohřeji motor do otevření termostatu, pak s natlakovaným systémem odvzdušním zvlášť chladič a zvlášť topení (zalomením hadičky na jedné či druhé straně od kohoutku, případně u pár škodovek jsem měl instalované dva odvzušňovací ventilky - pro chladič a topení zvlášť). Poté opět na rovině doliji kapalinu po horní rysku.
2) Spěchám - opět otevřený ventil topení, otevřený odvzdušňovací kohoutek, naliji kapaliny, co se vejde, hnětením hadice k čerpadlu vyháním bubliny, co to jde, poté zavřu odvzdušňovák, zašpuntuji expanzku a vyrážím na cestu. U hřbitova (cca po 1 km cesty) stavím s vařícím motorem, při dolévání vody se spálím párou, stoupající z expanzky a po dolití vody, opětovném nastartování a odvzdušnění kohoutkem jedu dál. Po dojetí do cíle a vychladnutí motoru zkontroluji hladinu, případně doliji.
Co se týče vodního čerpadla, tak u škodovky jsem se ještě nesetkal s tím, že by fatálně selhaly lopatky, případně se oddělily od hřídelky (to by se pravděpodobně projevilo zvýšenou hlučností a únikem kapaliny přes čerpadlo). Běžnou závadou je zpuchření axiálního těsnění a únik chladicí kapaliny, v důsledku čehož často odejdou i ložiska, občas (výjimečně) se rozpadne řemenice, ale že by se řemenice normálně točila, z čerpadla netekl proud kapaliny a přesto by nefungovalo, jsem ještě nezažil - možná kdyby byla hodně vyžraná hliníková podložka pod vrtulkou, tak by čerpadlo nemuselo fungovat správně...
Jinak pokud je čerpadlo původní, tak určitě neuškodí rozborka, kontrola a výměna ložisek a axiálního těsnění - nic moc na tom není
1) Je čas - otevřený ventil topení, otevřený odvzdušňovací kohoutek, naliji chladicí kapalinu po hrdlo expanzky, jdu něco dělat, po chvíli se vrátím k autu, zase doliji kapalinu a zase třeba za hoďku se vrátím a doliji. Pak zavřu odvzdušňovací kohoutek, zavíčkuji expanzku, nastartuji a (nejlépe jízdou) prohřeji motor do otevření termostatu, pak s natlakovaným systémem odvzdušním zvlášť chladič a zvlášť topení (zalomením hadičky na jedné či druhé straně od kohoutku, případně u pár škodovek jsem měl instalované dva odvzušňovací ventilky - pro chladič a topení zvlášť). Poté opět na rovině doliji kapalinu po horní rysku.
2) Spěchám - opět otevřený ventil topení, otevřený odvzdušňovací kohoutek, naliji kapaliny, co se vejde, hnětením hadice k čerpadlu vyháním bubliny, co to jde, poté zavřu odvzdušňovák, zašpuntuji expanzku a vyrážím na cestu. U hřbitova (cca po 1 km cesty) stavím s vařícím motorem, při dolévání vody se spálím párou, stoupající z expanzky a po dolití vody, opětovném nastartování a odvzdušnění kohoutkem jedu dál. Po dojetí do cíle a vychladnutí motoru zkontroluji hladinu, případně doliji.
Co se týče vodního čerpadla, tak u škodovky jsem se ještě nesetkal s tím, že by fatálně selhaly lopatky, případně se oddělily od hřídelky (to by se pravděpodobně projevilo zvýšenou hlučností a únikem kapaliny přes čerpadlo). Běžnou závadou je zpuchření axiálního těsnění a únik chladicí kapaliny, v důsledku čehož často odejdou i ložiska, občas (výjimečně) se rozpadne řemenice, ale že by se řemenice normálně točila, z čerpadla netekl proud kapaliny a přesto by nefungovalo, jsem ještě nezažil - možná kdyby byla hodně vyžraná hliníková podložka pod vrtulkou, tak by čerpadlo nemuselo fungovat správně...
Jinak pokud je čerpadlo původní, tak určitě neuškodí rozborka, kontrola a výměna ložisek a axiálního těsnění - nic moc na tom není
16:54:56
03.01.2021
03.01.2021
miguelias
S tou pumpou mě to kdysi nachytalo taky. Sehnal jsem motor 120 a nahodil do auta. Pořád se to hřálo. . Vyhodil jsem termostat a pořád...
Až po delší době pátrání jsem vytáhl pumpu, a hle byla tam ze š100.
Nechápu jak na to mohl bývalý majitel jezdit. motor byl vytažen ze š125.
Až po delší době pátrání jsem vytáhl pumpu, a hle byla tam ze š100.
Nechápu jak na to mohl bývalý majitel jezdit. motor byl vytažen ze š125.
16:47:18
03.01.2021
03.01.2021
ferrari
-> petr10: No len ak nemáš skúsenosti, aby si sa neoklamal. Jak tu pumpu raz das von, tak vidíš, čí je vrtuľa v poriadku
12:58:57
03.01.2021
03.01.2021
petr10
-> MVM:
OK....lepší verze než sundávat pumpu....
OK....lepší verze než sundávat pumpu....
12:56:06
03.01.2021
03.01.2021
MVM
-> petr10: Že je vodni pumpa ok se pozna i tak,že z tenké hadičky mezi skříni termostatu a expanzkou při zvýšených otáčkách proudi voda..
12:48:30
03.01.2021
03.01.2021
petr10
-> dragon_cb_cz:
Ok...díky za info.
Ok...díky za info.
11:31:12
03.01.2021
03.01.2021
dragon_cb_cz
-> petr10 03.01.21 08:19:00: "Kouknu a vidím" Pokud jí nechybí podstatná část lopatek, nebo není vrtule ukroucená od hřídelky, tak není důvod, aby nefungovala.
08:19:00
03.01.2021
03.01.2021
petr10
-> ferrari:
Ok....až pumpu demontuji dle čeho poznám, že není OK ?
Ok....až pumpu demontuji dle čeho poznám, že není OK ?
20:59:04
02.01.2021
02.01.2021
ferrari
-> petr10: tiež to vidím tak, že ak je podozrenie na KO vodnú pumpu, najjednoduchšie ju bude demontovať, veď je na 3 (či 4?) maticiach, ak sa nemýlim.
16:43:31
02.01.2021
02.01.2021
COL
to odvzdusneni zas taková věda není, ne? Auto na rovině.
Otevřít odvzdusnovak a topeni. Lejt kapalinu k horni rysce, počkat až přestane bublat. Zavřít odvzdusnovak. Prohrat do otevření termostatu, zastavit motor. otevřít expanzku a odvzdusnovak. V případě, ze je potreba, tak dolit kapalinu. Vsechno zavřít. U aut bez lpg, je často opicarna s ohrivanim zbytečná.
Otevřít odvzdusnovak a topeni. Lejt kapalinu k horni rysce, počkat až přestane bublat. Zavřít odvzdusnovak. Prohrat do otevření termostatu, zastavit motor. otevřít expanzku a odvzdusnovak. V případě, ze je potreba, tak dolit kapalinu. Vsechno zavřít. U aut bez lpg, je často opicarna s ohrivanim zbytečná.
15:56:56
02.01.2021
02.01.2021
k.jarek
-> petr10 02.01.21 15:10:01: To sem přehlédl, pak tedy něco ucpaného (chladič?, ropovody?).
1) Já vždy odvzdušňuji tak, že naliju vodu lehce nad max, nechám soustavu ohřát s otevřenou expanzkou (kontrola a případně dolití), otevřu průtok topením a po sepnutí termostatu pak na několikrát po x minutách otevírám odvzdušňovák, dokud neteče čistá voda bez bublin. Stačí mít auto v rovině a všechno funguje.
1) Já vždy odvzdušňuji tak, že naliju vodu lehce nad max, nechám soustavu ohřát s otevřenou expanzkou (kontrola a případně dolití), otevřu průtok topením a po sepnutí termostatu pak na několikrát po x minutách otevírám odvzdušňovák, dokud neteče čistá voda bez bublin. Stačí mít auto v rovině a všechno funguje.
15:34:32
02.01.2021
02.01.2021
Jozka
-> petr10: Obě otázky by mě zajímaly taky..
Nefunkční pumpu jsem zatím poznal vždy jenom tak, že tekla (mrtvý axiální těsnění) anebo tak, že se postupně zhoršovala účinnost chlazení (zvolna mizející lopatky). Nenapadá mě nic, nežli její odejmutí..
Podobně i bod 2 - model 742 jsem odvzušňoval jen párkrát, na složitý postupy jsem rezignoval - a vždy se to povedlo "embéčkovou" metodou = tj. nedělat vůbec nic, jen tu a tam sundat víčko a něco málo kapaliny dolejt. Ale prej se to takhle nedá, tak nevím..
Nefunkční pumpu jsem zatím poznal vždy jenom tak, že tekla (mrtvý axiální těsnění) anebo tak, že se postupně zhoršovala účinnost chlazení (zvolna mizející lopatky). Nenapadá mě nic, nežli její odejmutí..
Podobně i bod 2 - model 742 jsem odvzušňoval jen párkrát, na složitý postupy jsem rezignoval - a vždy se to povedlo "embéčkovou" metodou = tj. nedělat vůbec nic, jen tu a tam sundat víčko a něco málo kapaliny dolejt. Ale prej se to takhle nedá, tak nevím..
15:10:01
02.01.2021
02.01.2021
petr10
-> k.jarek:
Termostat chlazení, co je na motoru jsem měnil za nový....bez výsledku.....navíc je vidět, že po dosažení teploty ve výseči v poli najednou teplota prudce klesne......to je podle mne příznak sepnutí termostatu tzn okruhu do chladiče....
Z celé diskuse mám 2 témata:
1. Jak správně odvzdušnit chladící soustavu včetně topení ?
2. Jak poznám funkční/nefunkční vodní pumpu ?
Petr
Termostat chlazení, co je na motoru jsem měnil za nový....bez výsledku.....navíc je vidět, že po dosažení teploty ve výseči v poli najednou teplota prudce klesne......to je podle mne příznak sepnutí termostatu tzn okruhu do chladiče....
Z celé diskuse mám 2 témata:
1. Jak správně odvzdušnit chladící soustavu včetně topení ?
2. Jak poznám funkční/nefunkční vodní pumpu ?
Petr
15:06:02
02.01.2021
02.01.2021
Eidy
-> petr10: Pokud netěsní víčko, tak jadice nebudou tvrdý. Jinak máš pravdu, že za běžných situací nemá víčko vliv.
14:15:17
02.01.2021
02.01.2021
k.jarek
Pokud je chladič studený, pak ti necirkuluje voda. Buď máš ucpaný chladič nebo nejde čerpadlo, jak zmiňoval Eidy. Já bych si vsadil na seknutý termostat v zavřeném stavu. Pokud jde z ventilu teplá voda, může jít spojem od topení.
14:15:13
02.01.2021
02.01.2021
petr10
-> Eidy:
Ten proplach mi koupil servisák, kam dávám auto na větší opravy....byl to přípravek na to určený....jméno a typ už nevím.....jak s tím může souviset zda těsní nebo netěsní víčko expanzky.....chladící okruh by měl teoreticky správně fungovat i při otevřeném víčku...nebo ne ?
Ten proplach mi koupil servisák, kam dávám auto na větší opravy....byl to přípravek na to určený....jméno a typ už nevím.....jak s tím může souviset zda těsní nebo netěsní víčko expanzky.....chladící okruh by měl teoreticky správně fungovat i při otevřeném víčku...nebo ne ?
13:14:18
02.01.2021
02.01.2021
Eidy
-> petr10: Jj. Ono taky záleží na tom, jak dobře těsní víčko expanzky.
Čím jsi dělal ten proplach? Třeba sis ucpal chladič. Co já vím?
Čím jsi dělal ten proplach? Třeba sis ucpal chladič. Co já vím?
13:10:41
02.01.2021
02.01.2021
petr10
-> Eidy:
Myslíš těsnění pod hlavou ? Pak by ale byly tvrdý hadice.....máte někdo správný postup jak napustit a odvzdušnit celý systém ?
Jak poznám, že jde/nejde vodní čerpadlo ? Na čerpadlo to podle mne nevypadá....viz moje poznámka...a auto na stoupání (do kopce) +motor v otáčkách jde teplá voda z kohoutu....auto na klesání (z kopce)+motor volnoběh.....voda z kohoutu jde proudem....ale studená (?)
Myslíš těsnění pod hlavou ? Pak by ale byly tvrdý hadice.....máte někdo správný postup jak napustit a odvzdušnit celý systém ?
Jak poznám, že jde/nejde vodní čerpadlo ? Na čerpadlo to podle mne nevypadá....viz moje poznámka...a auto na stoupání (do kopce) +motor v otáčkách jde teplá voda z kohoutu....auto na klesání (z kopce)+motor volnoběh.....voda z kohoutu jde proudem....ale studená (?)
11:55:22
02.01.2021
02.01.2021
Eidy
-> petr10: Jestli je chladič studený, tak nekoluje voda. Takže buď proto, že je v pytli vodní čerpadlo a nebo je tam vzduch. A vzduch tam bude kvůli těsnění.
11:45:33
02.01.2021
02.01.2021
petr10
...problém s vařením nastal někdy v září....předtím jsem měnil kapalinu v okruhu a dělal proplach potom....hadice tvrdý nejsou, na těsnění pod hlavou to nevypadá.....pokud nechám zátku otevřenou tak když to začně vařit tak to bublá.....chladič je podle mne studený....
11:18:28
02.01.2021
02.01.2021
Eidy
-> petr10: Jsou hadice tvrdý? Když otevřeš expanzku, nebublá to tam? Chladič je studený nebo teplý?
Podle mě to fouká do vody.
Podle mě to fouká do vody.
10:43:36
02.01.2021
02.01.2021
COL
To nastalo z ničeho nic?
10:38:25
02.01.2021
02.01.2021
petr10
Zdravím všechny v roce 2021,
mám problém s chlazením motoru. Po startu se motor ohřeje, ručička na teploměru dojede na kraj bílého pole, pak prudce začne klesat (pravděpodobně sepnul termostat na motoru a sepnul se okruh do chladiče), následně pak se kapalina ohřívá až do stavu kdy začne motor vařit. Pokud pustím topení na max má to krátkodobý efekt. Topení topí. Pokud tomto stavu odvzdušním kohoutem okruh topení voda teče z kohoutu jen pokud je motor v otáčkách. Voda je horká. V tomto stavu auto stojí na mírném svahu do nájezdu do garáže, takže kohout je výše než vyrovnávací nádobka v motoru. Pokud auto otočím obráceně tzn kohout odvzdušnění je níže než vyrovnávací nádobka v motoru, tak z kohoutu teče voda proudem bez toho aniž by byl motor v otáčkách (?). Co je dále zajímavé ...voda je úplně studená i když teploměr ukazuje značně horký motor a ten defacto vaří.
Co jsem udělal....vyměnil jsem termostat chlazení na motoru...., několikrát naplnil a odvzdušnil....vše bez efektu.....nemáte někdo radu jak dále postupovat ? Díky
Petr
mám problém s chlazením motoru. Po startu se motor ohřeje, ručička na teploměru dojede na kraj bílého pole, pak prudce začne klesat (pravděpodobně sepnul termostat na motoru a sepnul se okruh do chladiče), následně pak se kapalina ohřívá až do stavu kdy začne motor vařit. Pokud pustím topení na max má to krátkodobý efekt. Topení topí. Pokud tomto stavu odvzdušním kohoutem okruh topení voda teče z kohoutu jen pokud je motor v otáčkách. Voda je horká. V tomto stavu auto stojí na mírném svahu do nájezdu do garáže, takže kohout je výše než vyrovnávací nádobka v motoru. Pokud auto otočím obráceně tzn kohout odvzdušnění je níže než vyrovnávací nádobka v motoru, tak z kohoutu teče voda proudem bez toho aniž by byl motor v otáčkách (?). Co je dále zajímavé ...voda je úplně studená i když teploměr ukazuje značně horký motor a ten defacto vaří.
Co jsem udělal....vyměnil jsem termostat chlazení na motoru...., několikrát naplnil a odvzdušnil....vše bez efektu.....nemáte někdo radu jak dále postupovat ? Díky
Petr