Škoda 105-136 chlazení

prohledat
75 příspěvků (zobrazeno 51 až 75) od 14.08.2019 do 17.05.2022, založil/a petr10
řadit dle data
19:37:48
07.09.2020
Shader
Zdravím. Řeším problém s teplotou chladící kapaliny. Nedostanu se s teplotou nad 80°C. Vyměnil jsem čidlo + vyzkoušel jiný budík, stále stejné. Už mě napadá jedině termostat, ten byl montován nový (88°C). Vyměnit ho? Nějaké rady, tipy? Dík.
19:43:16
31.08.2019
darklord
-> petr10 31.08.19 11:11:59: chladene vyfukove zvody na 742? Mas fotku? 41
11:11:59
31.08.2019
petr10
Ještě jedna poznámka....chlazené jsou i výfukové svody...nemůže být problém v těsnění i tam...
upraveno 1x, naposled 31.08.2019 11:13:11
23:58:45
20.08.2019
Bukaj
-> petr10 20.08.19 16:16:19: To, co máš na první fotce určitě není olej ve vodě, ale buď ti to napěnil "vzduch" ze spalovacího prostoru, nebo to třeba mohlo vzniknout při nějakém "lokálním varu" někde v motoru.

Pokud z expanzky cítíš spaliny, pak je to ta první varianta...7

-> Tuner#2 - zrušená registrace 20.08.19 17:32:28: Nevím, co má za motor, ale na 105-120 Elring těsnění pod hlavu nedělal. Alespoň co jsem se ptal a koukal do katalogů, tak Elring jen pro třináctistovky (Jak 130, tak 135/6), přičemž k sehnání (objednání) je už jenom ten na 135/6.

A jen tak mimo záznam - mám dojem, že Elring byl ve 130 motorech od výroby. Alespoň jsem se dosud nesetkal s žádným jiným dobovým těsněním na 130ku, jen původní Elringy, které jsem nacházel i v několika motorech, o kterých jsem sice neměl informace, ale vypadaly na původní včetně těsnění (třeba v mé 130LPG, kterou jsem servisoval od cca 45 000 km jsem hlavu sundaval poprvé někdy při cca 180 000 km a byl tam dobový Elring...).
18:58:13
20.08.2019
Jarda - zrušená registrace
-> Tuner#2 - zrušená registrace 20.08.19 17:32:28: no jeden vylozene zmetkovej jsem taky mel4
17:32:28
20.08.2019
Tuner#2 - zrušená registrace
-> petr10 20.08.19 16:16:19: S šedým temacem problém nebyl, ale i tak bych raději dával elring...4
16:29:04
20.08.2019
minno
-> petr10:

1. olej do vody môže ísť aj bez toho, aby šla voda do oleja. Záleží, kde je netesnosť a čo tlačí viac :)

2. Hlava sa doťahuje momenťákom a nie len tak od brucha.

3. Šedý Temac je OK. Problémový bol čierny Temac. A predajca obvykle nerobí chemickú skúšku predávaného tesnenia, aby ťa vedel upozorniť na vadu :) Naopak, predajcom sa nikdy neverí, im ide len o kšeft.
16:16:19
20.08.2019
petr10
Tak jsem udělal výzkum....

1.Pokud by šel olej do vody byla by voda i v oleji. Na víčku od oleje nejsou stopy po vodě/kondenzátu, sundal jsem víko hlavy kde by měl být také kondenzát a také nic. Dle měrky je olej čistý, nezakalený a není mléčný nebo usazenina na spodní části měrky.

2. Zkoušel jsem dotáhnout hlavu. Při pohledu zepředu na motor tak levé šrouby byly na fest, napravo jsou svorníky a hlava se dotahuje přes matky. Tam to bylo dost volné tak jsem to dotáhl.

3. Jinak zde bylo vlákno pro těsnění pod hlavou Temac. Samozřejně, že když jsem měnil loni ty písty, tak jsem tam dal ten šedej Temac. Ale ten jsem koupil v létě 2018 u Krbce v Plzni. O tom problému s Temacem jsem loni nevěděl, jinak bych ho tam nedával. Krbec také nic neříkal. Doufám, že kdyby o tom věděl, tak by nebyl taková sv.ně, aby mi prodal vadné těsnění (?). Nevím, zda ještě byly ty problémy, které začaly v roce 2016 i v roce 2018 (?). Doufám, že šlo jen o špatnou sadu a Krbec nemá 2 roky staré zásoby (?).

Jinak loni se i přebrousila/srovnala hlava.

Obyčejnou vodu do chlazení neleju, jen správný fridex a destilku.

Jinak min týden ještě před dotažením jsem jel do práce a zpět celkem 40km. Většinu po přivaděči kde jedu tak 110-120 km/h. Po dojetí žádná pěna v nádržce nebyla. Motor se nepřehřívá, ani před tím úplně nevařil, jen při nestandarnách situacíh (jízda v horku po měste v koloně) se posunula poloha na ukazateli teploty cca do poloviny bílého pole (mezi standardní polohu a červené pole), vždy se ale sepnul větrák.

Budu to ještě sledovat (pěnu a popř. úbytek kapaliny v nádobce), než se rozhodnu, zda to sundávat hlavu. Moc se mi do toho nechce to zas rozebírat, zvláště když jsem najel po výměně cca 3000km.

Víčko nádobky kapaliny jsem dával nové před 2 lety. Občas ho vyndám a procvičím pružinu. Zdá se mi, že funguje a těsnění správně.

upraveno 3x, naposled 20.08.2019 16:23:02
10:59:38
19.08.2019
Tom Troll
-> Eidy: Asi jsem se špatně vyjádřil, to že auto se může v nekrityckejch podmínkách provozovat i bez víčka je samozřejmě pravda, spíš mi přijde jako nesmysl že pouštějcí víčko je zaručeně porucha motoru/systému celkově, když unavený víčko je taky velmi častá, snadko diagnostikovaelná porucha, když je v sázce tolik zbytečný práce. Těžko říct, protože petr tu od tý doby nebyl. 6
23:15:32
18.08.2019
Jarda - zrušená registrace
-> Eidy 18.08.19 21:53:34: vsak o tom, ze lidi s KO tesnenim jezdili par km do prace bez vicka jsem psal4
23:03:34
18.08.2019
dragon_cb_cz
-> Eidy: OK, myslím, že si rozumíme/shodneme se 4
21:53:34
18.08.2019
Eidy
-> dragon_cb_cz: Ale nikdo tady neřekl, že víčko je zbytečné. Jen, že to musí fungovat i bez něj. Minimálně za jízdy, pokud pomineme nějaké extrémní počasí. Minno napsal v podstatě to co ty a Tom mi napsal, že to co říkám, je nesmysl, což není. Souhlasím s tebou a no, víčko je kvůli posunu celého systému chlazení. Ale nemění to nic na tom, že musí fungovat i bez víčka. Znám případ, kdy fouklé těsnění pod hlavou šlo provozovat naopak bez víčka, jelikož s ním zůstávala ve vodě spousta vzduchu. Takže pokud mi někdo tvrdí, že Země je placatá, tak nemám náladu dále diskutovat. 4
19:14:58
18.08.2019
dragon_cb_cz
-> Eidy: -> minno: Dovolil bych si trochu oponovat - ale jen částečně. Máte pravdu, že chlazení v zásadě musí fungovat i bez víčka, to jo. Ale zároveň má pravdu -> Tom Troll 16.08.19 14:38:43: , když říká, že jde o posunutí vlastností celkově - nejde totiž o var systému jako celku (když tam je 100°C, tak už je to fakt blbě a jak říkáte, víčko to max trochu zamaskuje) - ale dostatečný přetlak v systému je tam důležitý třeba pro zamezení (nebo alespoň omezení) lokálního varu na kritických místech - a tím zlepšení účinnosti chlazení. Pokud je u čidla 90°C, tak na stěnách vložek a v hlavě je určitě víc - a vznik lokálního varu tam pak chlazení dál zhoršuje (horší přenos tepla). Z toho důvodu je přetlak důležitý...
21:26:13
17.08.2019
minno
-> Jarda: -> Tom Troll: Pred časom som na škodovke jazdil víčko expanzky, ktoré malo kratšie telo a teda bola tam medzera medzi dosadacou plochou hrdla a tesnením víčka, t. j. systém bol úplne bez tlaku, akoby tam ani víčko nebolo. A jazdil som s tým dosť dlhý čas a fungovalo všetko úplne normálne. Všimol som si to až potom, keď som testoval iné víčka. Víčko bolo talianskej výroby, asi určené na nejaké iné vozidlo.

A takisto aj keď napĺňam systém kvapalinou po nejakom servise, tak víčko tam na pár km len položím, nech bubliny zbytočne netlakujú okruh, kým sa to samo odvzdušní.



Víčko a tlak tam samozrejme majú zmysel. Ten zmysel je v tom, aby tam bola dostatočná rezerva do bodu varu v sústave, čo nachádza využitie napr. po vypnutí rozhicovaného motora po dlhej jazde.
04:44:07
17.08.2019
Jarda - zrušená registrace
no bez vicka asi ne, mozna v zime jeste bez termostatu... ze by vicko posunulo uz existujici problem je naprostej mesmysl, kdyz to bude tlacit do vody, tak vicko pretlaci jak nic a voda bude litat ven, na termostatu vzduch, neotevre, vari...

Naopak jsem znal lidi, kteri jezdili bez vicka a bez termostatu, kdyz meli KO tesneni pod hlavou, kontinualne to odfukovalo, nenatlakovalo se to a nevylitala voda, nevarili, na par km do prace to stacilo, ale samo motor sel rychle do kytek.

-> petr10 14.08.19 21:33:41: jo je to na vymenu tesneni, hlavne ty presahy promer... s ladou v podobnym stavu jsem dojel od chinske hranice 8tis.km po tom co jsem to udetonovat, ale ta funguje i s pulkou chladice a termostat ma uplne dole, i tak jsem tam nalil vody dost, neco se s tim da asi najezdit, kdyz Ti nebude lito motoru, tak vyhod termostat, proste hlavne zabran vareni, to motor muze poskodit vic, nez je opotrebeni neprohrateho

Jednou se mi u rapida udelala trhlina na krouzku tesneni a slo tolik vody do spalovaku, ze jsem mel s 10l problem dojet 100km
15:44:46
16.08.2019
Eidy
-> Tom Troll: Jak myslíš.
14:38:43
16.08.2019
Tom Troll
-> Eidy: to je nesmysl, voda bublá a dost se roztahuje už v 80 stupních, provozní teplotě... přetlak systému nemá zvýšit bod varu kvůli krizovejm situacím uvaření ale posunout charakteristiku tlakový vody v celym rozsahu, když tam nebude víčko tak bude celej systém rozhozenej a když bude na koncipovaný horní mezi provozní teploty tak se pochopitelně uvaří když by s víčkem byl v harmonii.



Nějakej čas po koupi škodovky mi nešla sahara, první den se uvařilo protože bylo slabý víčko a voda tekla přepadem ven, po výměně víčka auto drželo i při cukačkách v 30°C max 90 stupňů a chladící systém byl plně funkční i bez sahary.



Slabý víčko se nejsnáz pozná tim že je motor na provozní teplotě (80-90) v klidu ale když se zhasne tak začne týct z přepadu, protože rozpálenej motor nyní bez stálýho proudu vody lokálně vodu uvaří, nýbrž tlak víčka neudrží systém na uzdě, v provozu to pak čůrá když je teplota už okolo 100, když má držet až do 120.
upraveno 1x, naposled 16.08.2019 14:39:12
13:43:14
16.08.2019
Eidy
-> Tom Troll: Jiné víčko nic neřeší. Možná potlačí již existující problém, ale jinak je to k ničemu. Chlazení musí fungovat i bez něj, jak říká minno.

-> petr10: Vše důležité již bylo řečeno. Hlava dolů a pak vše přeměřit a zkontrolovat.
10:39:55
15.08.2019
dragon_cb_cz
-> petr10 14.08.19 23:17:07: A hlavu jsi v předepsaných intervalech dotáhnul?
08:27:22
15.08.2019
minno
-> Tom Troll 14.08.19 22:19:47: V chlazení škodovky se dějou všelijaký věciTo sa dejú, ale len keď niečo nie je úplne v poriadku.



Inak auto musí úplne normálne jazdiť aj bez víčka na expanzke. To víčko a vyšší tlak v systéme len posúva bod varu trochu nahor (čiže pomôže len v extréme). Čiže to nevarí pri cca 108°C ako je bežný bod varu nemrzky, ale dajme tomu pri 120°C.



Ak ti to robí penu len za nižších teplôt, zrejme tam máš tiež niekde netesnosť....



-> petr10: Dôležité sú správne presahy vložiek. V tom možno nastal problém v tvojom prípade. Alebo si použil nekvalitné tesnenie. Prípadne nemal si v systéme len čistú vodu? Tesnenie mohlo prehrdzavieť.
23:17:07
14.08.2019
petr10
-> Bukaj 14.08.19 22:01:28:

Min rok jsem měnil písty a vložky, břebroušená hlava, těsnění pod hlavou bylo nové. Najel jsem po výměně cca 2500km. Objevila se to až letos, když se to trochu zahřálo...ne že jsem úplně vařil....jen šel větrák.



Mám teda vypustit kapalinu. Sundat hlavu, vyměnit těsnění a novou kapalinu ? Jak dlouho se s tím dá ještě jezdit. Chtěl bych jezdit ještě cca 2 měsíce a udělat až někdy v říjnu.
upraveno 3x, naposled 15.08.2019 07:17:00
22:19:47
14.08.2019
Tom Troll
-> Bukaj: Mě to dělá pěnu za nižších teplot, v létě čirá kapalina.

img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../11795_2019-0 3-09_16-50-17_7.jpg



-> petr10: vyměnit víčko expanzky klidně za polský za 50 korun, ikdyž systému nic neni tak zeslábne a předčasně vypouští přepad když nemusí. Takhle jsem popvrý uvařil.



E: V chlazení škodovky se dějou všelijaký věci, dokud to nevaří tak to s pěnou i rezatou barvou nechat žít svym životem, kdyžtak občas dolejt hladinu. Zkušenost potvrzená mnoha lidma...
upraveno 2x, naposled 14.08.2019 22:21:59
22:01:28
14.08.2019
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Tohle není olej, ale napěněné je to spalinami, prolínajícími skrze těsnění do chladicí kapaliny.

Každopádně hlavu dolů, zkouknout přesahy vložek, srovnat hlavu, nové těsnění a hurá, jedem...4
21:35:30
14.08.2019
dragon_cb_cz
-> petr10: Jde ti olej do vody... těsnění pod hlavou nejspíš udělalo papá.
21:33:41
14.08.2019
petr10
Dnes mi běžel několikrát větrák, motor se trochu v koloně hřál, ale vždy sepnul. Nicméně s expanzní nádobky šla přepadem trochu kapalina. Po dojetí a vychlazení jsem nádobku otevřel...byla tam pěna viz foto...nevíte od čeho to je?



Dílky P.
zvětšit Škoda 105-136 chlazení  - obrázek od petr10 vložen 14.08.2019 21:33:41
Extreme Tyres