skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Hřeje se, hřeje se a hřeje se :-/
No sláva
-> Borderer: No sláva

-> zabiakPUK: Už to chladí jak má. 

nebol som tu pár dní. varí ti to ešte, alebo nie?
co myslite, bude stacit svetlost 5mm na vyhrev reduktoru a za to kdyz dam jeste vymenik?
no tak to asi budu muset vyzkouset, prave kdyz tim prohreju reduktor a pak jeste vymenik, tak uz bych ji tak teplou do motoru nemusel vratit, ale zas kdyz budu mit prohratej olej, tak mi ji dost vyhreje, ale nevim
-> Borderer 26.05.18 14:28:06: tak to abych Bukajovi neukazoval zlutyho rapida :)
no tak to asi budu muset vyzkouset, prave kdyz tim prohreju reduktor a pak jeste vymenik, tak uz bych ji tak teplou do motoru nemusel vratit, ale zas kdyz budu mit prohratej olej, tak mi ji dost vyhreje, ale nevim
-> Borderer 26.05.18 14:28:06: tak to abych Bukajovi neukazoval zlutyho rapida :)
-> red.bill: Klasicky na vypínač v interiéru. Předchozí chladič měl ko čidlo, které bylo zarostlý. Zatím to tak zůstalo, do budoucna bych chtěl zachovat obě varianty, ale zatím není čas to natahat.
-> Borderer: Jak máš řešeno napájení větráku chladiče? Origo zapojení nebo nějak upravený? Případně zkus vyměnit čidlo a budík.
Tak při návštěvě v Bukajově království proběhla opětovná revize chladícího systému - krom tedy zjištění, že sem přijel v dobré víře, že se o auto starám a odjel s tím, že ho značně zanedbávám. :-D
Pumpa byla venku, nikde nic nedrhne a není důvod, aby nečerpala vodu. Blok motoru je Mkový.
Trubky v sobě mají provozní nános koroze, nic co by mělo zásadně ovlivnit chlazení.
Ze soustavy vytekla čistá kapalina.
Vyměnilo se víčko na expanzce - dosavadní drželo o trochu vyšší tlak, což sem sám neuměl posoudit. Dále byly vyměněny zbylé hadice.
Po takovém servisním večeru se auto začalo chovat relativně normálně. Teplota se stále drží lehce nad 80°C, ale během jízdy se zde drží stabilně. Hodinové poskakování v koloně znamenalo po okamžitém puštění větráku na teploměru do 90°C.
Poslední věc co udělám je překostření budíku teploty.
Pumpa byla venku, nikde nic nedrhne a není důvod, aby nečerpala vodu. Blok motoru je Mkový.
Trubky v sobě mají provozní nános koroze, nic co by mělo zásadně ovlivnit chlazení.
Ze soustavy vytekla čistá kapalina.
Vyměnilo se víčko na expanzce - dosavadní drželo o trochu vyšší tlak, což sem sám neuměl posoudit. Dále byly vyměněny zbylé hadice.
Po takovém servisním večeru se auto začalo chovat relativně normálně. Teplota se stále drží lehce nad 80°C, ale během jízdy se zde drží stabilně. Hodinové poskakování v koloně znamenalo po okamžitém puštění větráku na teploměru do 90°C.
Poslední věc co udělám je překostření budíku teploty.
-> Bukaj: Jo, třeba pro instalaci do 110 bloku, kterej je užovkovýmu hodně podobnej, se musí zpravidla strčit vrtule do soustruhu k vytvoření rádiusu - jinak se dovnitř ani nevejde.
-> Jiskra - zrušená registrace 21.05.18 17:55:08: To, cos napsal, je blbost. Tu bezpodložkovou pumpu měly právě až poslední 125ky, které rozhodně neměly nízké lopatky
Nicméně v kombinaci z užovkovým blokem to nějaký bugr dělat může - pokud mezi lopatkami a stěnou "boule" v bloku motoru není dostatečný prostor, může se v tom místě vodní tok "trhat"...
...nicméně domnívám se, že příčina bude nějaká úplná blbost a ne tyto naše raketové teorie

...nicméně domnívám se, že příčina bude nějaká úplná blbost a ne tyto naše raketové teorie

-> red.bill: Zatím jsem vyměnil faston na čidle. Teplota při rozsvícení světel občas poskočí, občas ne. Skáče v rozmezí 2-3 stupňů. Mají na to vliv pouze hlavní světla, takže když teplota letí nahorů, bliknu si světlama, abych viděl, jestli to není tím.
-> Jiskra: Zítra budu vypouštět soustavu, tak vyndám i pumpu a vyfotím.
edit 22.5. :
Tak soustavu dnes bohužel nevypustím, zjistil sem, že nemám do čeho.
Nicméně sem dneska zatím měl karburátor dole, hladina je seřízená, víčko rovný a karburátor i sání je čistý jak dětská prdelka, takže spodek nefouká. Pokusím se poshánět těsnění, abych kouknul na pumpu, dneska udělam dutiny.
-> Jiskra: Zítra budu vypouštět soustavu, tak vyndám i pumpu a vyfotím.
edit 22.5. :
Tak soustavu dnes bohužel nevypustím, zjistil sem, že nemám do čeho.

Nicméně sem dneska zatím měl karburátor dole, hladina je seřízená, víčko rovný a karburátor i sání je čistý jak dětská prdelka, takže spodek nefouká. Pokusím se poshánět těsnění, abych kouknul na pumpu, dneska udělam dutiny.
-> Borderer: Ocet bys musel udržovat teplý. Pod autem rozpojit ropovody a zkusit propláchnout jestli z toho nějaký špunt vypadne. Pak ještě opravdu to vaří? Neblbne jen kostra budíků? Když pustíš vypneš světla teploměr ukazuje stále stejnou teplotu?
Pisu z mobilu tak sorry ale COL je na spravne ceste. Kdyz jsem skladal fa motor resil jsem pumpu a zjistil jsem ze varianta bez podlozky ma jiny prumer diry a nefacha s hrideli s velkyma lopatkama prestoze montazi nic nebrani. V nejake knize je o tom zminka a tam jsem zjistil ze velke lopatky musi na verzi s podlozkou jinak varim... Zkusim to dohledat ale myslim ze cedrych 2000.
Pumpa bez podlozky je uzovka ja ji mam a proto jsem ji htel pouzit jen sem vymenil hridel s malyma za hridel s velkyma a byl to problem proto si vzpominam...
Pumpa bez podlozky je uzovka ja ji mam a proto jsem ji htel pouzit jen sem vymenil hridel s malyma za hridel s velkyma a byl to problem proto si vzpominam...
Tak po přiškrcení obtoku žádná změna. Během týdne propláchnu trubky - jen vodou nebo tam něco přidat? Třeba nalejt litr octu, nechat to v nich půl hodiny a propláchnout?
Ještě mne napadá přičinná souvislost se skládáním motoru, nemohla by křivá vložka způsobovat nadměrné zahřívání nebo by se to rovnou zadřelo?
Ještě mne napadá přičinná souvislost se skládáním motoru, nemohla by křivá vložka způsobovat nadměrné zahřívání nebo by se to rovnou zadřelo?
-> Borderer 15.05.18 20:06:06: jedine spravne reseni

-> Jarda: Po zadření bez zjevné příčiny jsem chtěl, aby to dal dohromady odborník, který to zkontroluje. :-) Sám bych to doma nejspíš splácal, ale tady bych mohl něco přehlédnout atd, už sem to nechtěl riskovat, protože mám na motory fakt smůlu a třetí GO během pár let by mne asi už položila na znak. :-X Už sem z toho poměrně na nervy, protože na jednu hodinu opravování se v tom půl hodiny vozím....začíná ve mne hlodat myšlenka favomotoru...
-> Borderer 15.05.18 19:35:26: co je na usazeni vlozek? jen tam davas medeny podlozky ruzny tloustky a meris presah - uhelnik a sparovy merky

-> minno: Jakože od výroby špatné kroužky nebo kde hledat chybu? Pístní sadu mám od zdejšího člena a skládal to člověk na místní doporučení, tak nečekám nějakej ojeb co se týče skládání nebo materiálu (já si vložky sám usadit neumim). Ještě zkusím po seřízení hladiny vyměnit svíčky.
P.S. Výdechem z ventildeklu to v podstatě nefouká.
P.S. Výdechem z ventildeklu to v podstatě nefouká.
-> Borderer: No neviem, zabiehal som dva nové motory v škodovke a ani na jednom ani od nova sviečky od oleja neboli, to nesmie brať olej cez krúžky, ani keď je to nové nezabehnuté. A prečo by mala byť pracovná teplota 2. a 3. valca vyššia?
Ten motor asi nebude moc OK...
Ten motor asi nebude moc OK...
-> minno: Bohatá to bude, omylem sem seřídil hladinu o 2mm vyšší, ale jede to, nekucká, takže odloženo až bude po státnicích (místo ve čtvrtek je mam v pondělí a nevim co dřív
) .
A co se týče svíček 1 a 4 válec jsou opravdu od oleje, ten ale ten už nemizí. Svíčky jsou v motoru od nové pístní sady, takže předpokládám, že je to pozůstatek počátku záběhu, než si sedly kroužky. Po oleji byly stopy i u 2,3 válce, ale tam se to asi vyšší pracovní teplotou vypálilo. Je to možné?
A bohužel jiný motor nemám.

A co se týče svíček 1 a 4 válec jsou opravdu od oleje, ten ale ten už nemizí. Svíčky jsou v motoru od nové pístní sady, takže předpokládám, že je to pozůstatek počátku záběhu, než si sedly kroužky. Po oleji byly stopy i u 2,3 válce, ale tam se to asi vyšší pracovní teplotou vypálilo. Je to možné?
A bohužel jiný motor nemám.
-> Borderer 13.05.18 14:59:55: Sviečky nevyzerajú moc dobre. 2. a 3. moc bohaté a 1. a 4. od oleja? Alebo blbá fotka.
Nemáš možnosť vyskúšať v aute iný motor? Aby si sa netrápil zbytočne a nehľadal chybu tam, kde nie je.
Nemáš možnosť vyskúšať v aute iný motor? Aby si sa netrápil zbytočne a nehľadal chybu tam, kde nie je.
-> zabiakPUK: To já též. Zatím to vypadá, že auto podlehne zkoušce v neděli na klasické trase Trutnov - Praha. Tam už bude čas a možnosti vypustit, propláchnout systém. Případně udělat jiné zásahy.
-> Borderer: tak ja som v koncoch. musím to vzdať. som veľmi zvedavý na rozuzlenie
-> red.bill: ovplyvní. ale tak málo že je to zanedbateľné.
-> zabiakPUK: Teplota potom běhala v tomto rozmezí a při jízdě těch 95km/h se držela na té nule. Předtím se držela (při stejné rychlosti a mírném tempu - akcelerace atp.) viz ty zelené čáry.
Jinak sem tedy ještě zkusil přiškrtit ten obtok a snad to v nejbližších dnech vyzkouším.
Jinak sem tedy ještě zkusil přiškrtit ten obtok a snad to v nejbližších dnech vyzkouším.
-> zabiakPUK: Jenže absence a upravení malýho okruhu který má za následek větší průtok v něm, je úplně jiná situace. Nechceš mi snad tvrdit, že když do motoru vrátím 2-3x větší množství teplý vody než původně, že to nijak chlazení neovlivní?
-> Borderer: " Po druhé koloně za Poděbradama ale teplota spadla na "0" u číslice 80 a tam už se držela, ať jsem s autem dělal co sem chtěl."
-to je preklep, alebo ako to mám chápať? myslené ta 0.
-to je preklep, alebo ako to mám chápať? myslené ta 0.
-> red.bill 12.05.18 18:10:22: je vyskúšané, že či malý okruh je do "skratu" alebo vôbec nie je, ak je veľký okruh a motor v poriadku, -tak sa to nehreje. a to prosím na upravenom motore z veľmi slušným výkonom. preto som si dovolil poradiť: na malý okruh sa vysrať, a hľadať inde.
-> zabiakPUK: Hadice jdou právě bez problému promáčknout, expanzka poblitá není a kapalina nemizí. Jinak sem psal, že to nevykazuje žádný symptom KO těsnění pod hlavou a ostatní mne zrazovali, že to tak úplně jednoduchý není :-) .
-> red.bill: Schválně zítra kouknu na svíčky a zkusím je vyfotit.
-> red.bill: Schválně zítra kouknu na svíčky a zkusím je vyfotit.
Ještě by mohl být z nějakýho důvodu na limitu chlazení a mít chudou směs.
-> zabiakPUK: Proč by se to nehřálo? Kdyby ten malý okruh nebyl potřeba tak proč u všech vodních chlazení je? Pokud ti voda v bloku bude stát tak termostat bude otevírat se spožděním a teplota bude značně kolísat. Pokud malý okruh upravíš, že v něm zvedneš průtok o to víc teplý vody se ti bude vracet do motoru a o to menší průtok je ve velkým okruhu. Tím snižuješ účinnost chlazení. Proto doporučuju uvíst chlazení do původního stavu (ať už ten obtok zaslepit nebo jen zaštípnout hadici) vyzkouší a vyloučí problém jinde v soustavě. Vzhledem k tomu, že chladič je tam druhý a hřeje se to stejně v něm problém nebude. Obě trubky jsou teplý takže výrazně ucpaný být nemůžou. Hadice tvrdý nejsou, termostat píše, že je funkční. Víc už tam toho není. Jedině čerpadlo bez lopatek ale to není moc pravděpodobný. Takže zbývá ten upravený malý okruh nebo se to odněkud zavzdušňuje. Pak upravit víčko a natlakovat to na 1-1,5atm uvidí kde by to teklo.
-> Borderer 11.05.18 23:48:10: tvrdil si že pod hlavou nefúka na sto percent. potom sa tu všetci trápili zbytočne.
edit:utopené vložky,alebo tesnenie poznáš ľahko, -hadice sú tvrdé. tož??? hlás stav!
p.s. na ten malý okruh sa fakt vyserte. ten môže byť zapojený akokoľvek, (aj do "skratu") a nemôže sa to hriať, -keď je motor a hlavny okruh v poriadku...
edit:utopené vložky,alebo tesnenie poznáš ľahko, -hadice sú tvrdé. tož??? hlás stav!
p.s. na ten malý okruh sa fakt vyserte. ten môže byť zapojený akokoľvek, (aj do "skratu") a nemôže sa to hriať, -keď je motor a hlavny okruh v poriadku...
-> Tomaso435 11.05.18 21:32:25: Nevim jak přesně je to u fáva ale předpokládám, že kohout topení bude jako 4cesťák. Tam těžko říct co by to mohlo způsobovat. U 120 to dělala ucpaná ta propojka, při zavřeným topení voda nemá kudy kolovat.
-> zabiakPUK: Odvzdušněný byl dobře. Vždy přiskřípnu jednu větev, počkám až teče jen voda a pak druhou. Spíš mi přišlo na mysli opravdu ty utopený vložky nebo lehce fouknutý těsnění pod hlavou. Trochu to vypadá, že se to při delším provozu v otáčkách 3 tisíce + stíhá odvzdušňovat samo. Když zvolním či poskakuju v koloně na volnoběh, tak ne a hřeje se to. Ale je to jen teorie.... Zatím zkusím udělat to, co sem napsal...nechce se mi sundavat hlava Xkrát ročně. :-/
To s tím topením zkusím, je fakt, že sem ho pouštěl ON/OFF.
To s tím topením zkusím, je fakt, že sem ho pouštěl ON/OFF.
-> red.bill: kdyby byl nefunkční tak by to netopilo ne?
-> palinator 11.05.18 19:53:05: tohle většinou způsoboval nefunkční malý okruh
-> palinator: :D já to nějak neřeším, jedu prostě :-D ale jako je to zvláštní. je to jediný auto co takhle kolísá :D
-> Tomaso435:
Mně to funguje i bez toho, mám to rozbitý?
Mně to funguje i bez toho, mám to rozbitý?

nečítal som to celé, dosť som toho preskakoval. základná otázka: mal si dobre odvzdušnený chladič? zdá sa to blbé ale môže sa stať, že odvzdušňuješ, voda tečie z kohútika, ale len z kúrenia.
treba pri odvzdušnovaní zlomiť hadičku z kúrenia, a pretúrovať aby vytekala voda len z chladiča.
píšeš že problém sa vyriešil, -je možné že sa tým dlhodobým trápením vzduch z chladiča pomaly vybublinkoval prevádzkou. ale je po funuse, takže je to len špekulácia. (jedna z možností)
treba pri odvzdušnovaní zlomiť hadičku z kúrenia, a pretúrovať aby vytekala voda len z chladiča.
píšeš že problém sa vyriešil, -je možné že sa tým dlhodobým trápením vzduch z chladiča pomaly vybublinkoval prevádzkou. ale je po funuse, takže je to len špekulácia. (jedna z možností)
-> palinator: a? fávo mi dělá to stejný. s topením ne 

-> Borderer:
Ještě zkus 2 věci.
Maličko otevři topení, jen opravdu decentně, jestli se chlazení výrazně zlepší. Dědovi kdysi houpala teplota asi o 15°C, vždycky skoro až k červenýmu, pak se to zase ochladilo a tak furt dokola. Když maličko pootevřel topení, tak držela tam kde má jak přibitá.
A zkus dát jinej termostat.
Ještě zkus 2 věci.
Maličko otevři topení, jen opravdu decentně, jestli se chlazení výrazně zlepší. Dědovi kdysi houpala teplota asi o 15°C, vždycky skoro až k červenýmu, pak se to zase ochladilo a tak furt dokola. Když maličko pootevřel topení, tak držela tam kde má jak přibitá.
A zkus dát jinej termostat.
Já to nechápu a připadám si jako blbec...Dnes když byla okolní teplota o cca 10°C míň sem se tedy vracel domů z Prahy. Zezačátku se to přehřívalo, párkrát sem dojel do kolony, takže větrák, topení a nervy na pochodu. Po druhé koloně za Poděbradama ale teplota spadla na "0" u číslice 80 a tam už se držela, ať jsem s autem dělal co sem chtěl. Mazali jsme po státovce stále těch 95 km/h +/-, tzn. plyn občas na podlaze, občas lechtání z kopce a teplota se takřka nehla. Teplota vylezla výš jen když jsem potřeboval předjet dva slimáky a kamion, takže jsem držel trojku u huby "co dá", protože jsme byli plně naložený a při teplotním doběhu v obcích atp.
Po víkendu zkusím vypustit kapalinu a uvidím, co na mne vyteče, jestli tam někde byl špunt, mohl povolit, tak zkusím celou soustavu propláchnout.
Ještě sem teda cestou sahal na trubky a pocitově tam moc velký rozdíl nebyl. Pálily obě dvě.
Po víkendu zkusím vypustit kapalinu a uvidím, co na mne vyteče, jestli tam někde byl špunt, mohl povolit, tak zkusím celou soustavu propláchnout.
Ještě sem teda cestou sahal na trubky a pocitově tam moc velký rozdíl nebyl. Pálily obě dvě.

Ja to u rapida docela dlouho planuju, tak to zkusim dat taky na vratku od topeni, co to bude delat... Kdyby se mi to povedlo dnes, tak to muzu projet na Doxy :) ale pumpu mam teda z felicie... Ja si myslim, ze to tim neni, ropovody nebo pumpa, ale vracet z5 teplou vodu se mi take nelibi. Jeste me napada, dat to pred LPG reduktor, at se prohreje z neho mi to jde na vymenik voda/olej.
Za předpokladu, že to skutečně nefouká do vody(vařilo by to i z kopce), 100% funkčního termostatu vidím problém právě v tom obtoku. Stačí zkusit jak teplá voda se vrací zpátky z chladiče do motoru. Když budou podobně teplý nestíhá chladič, když vratka bude studená buď voda koluje jinudy nebo přicpaná cesta do/z chadiče. Pak neni nic jednoduššího než porovnat teplotu u motoru a u chladiče.
-> Bukaj 11.05.18 06:33:30: tak to je potom zahada, jedine pricpany trubky pod autem uz, ale tam je svetlost jak krava, nechapu teda...
-> Jarda - zrušená registrace 10.05.18 23:01:22: Borderer dával novej chladič právě kvůli tomu přehřívání - a proto, že to nepomohlo, vzniklo toto téma...
-> Eidy 10.05.18 22:38:07: jo to jsem psal nize, taky bych sel po chladici prvne, kor kdyz daval novej a jestli to predtim nedelalo - muze byt zalepenej - zmetek z vyroby
-> Eidy: Na 136 jsem to měl na vratku z topení do pumpy a taky bez problému a taky bez problému
Obtok 4. válce jsem měl na 120LS, na Fáčku i na 130 na vratce topení a vždycky mi to fungovalo bez problému. Tam problém nebude. Zkusil bych průtok chladiče a trubek. Asi bych to napojil na vodní řád a prohnal to tlakem proti oběhu, aby se vypláchly všechny nečistoty.