-> Petr Urban: Tak k ladění motoru to patří. V grafech motoru je ten přínos vidět.
Já to příště, radši, vložím jinam.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ladění upraveného motoru
-> Šediváček: Už i ty se necháváš strhávat na stranu ubohých sdělění ? Komu ten výkřik ze tmy něco řekl do tématu ladění ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Nevím kam bych to dal. Tak zkusím jsem. O víkendu jsme se hecly s Vaškem. Tak snad to bude mít nějaký přínos.
samozřejmě je to vše nové za mírně jeté. Aby bylo porovnání.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Petr Urban 15.03.20 15:20:32: Souhlas. Hlavně Ty máš tu výhodu, že máš praktické zkušenosti Tebou opravených/upravených dílů z provozu závodních vozů, kdežto já se dozvím maximálně z reklamací, že něco nefunguje, jinak moc zpětnou vazbu nemám. Tedy kromě poznatků z provozu vlastních škodovek...
-> Petr Urban 17.03.20 02:19:53: Nojo, stárneme![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Petr Urban 17.03.20 02:19:53: Nojo, stárneme
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Debata o sekačkách jo ... Trochu jinej gang než bych čekal ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Milan 136: Tohle je 190OHC, 5HP... Ale oproti nějaký (dle štítku 4HP) číně co jsem měl předtím to žere o polovinu víc. Ale krouťák je rozhodně jinde.
-> StepaNoFUN 16.03.20 19:29:10: Mám ve starý plečce Hondu GCV 160 5.5 koně. Zahrada je veliká dost plus nějaká plocha před domem.
-> Milan 136: máš malej pozemek, nebo úspornou sekačku? Sekám nějakejch 600m2 a na jedno sekání si to vezme přes litr... Je fakt, že ve v tom 5HP Honda a že to nezastaví ani přerostlá tráva. Ale žere to jak prokopnutý.
-> Milan 136: Tak Verča je suprovy benzin. Ale zažil jsem v r.2005 kdy přes zimu zůstal Shell V Power v nádrži závodního favorita a na jaře (6mesicu odstávky) a ten benzín prostě nešel jiskru jiskrou zazehnout..
Do sekačky dávám jedině vervu. Těch 8 litrů za sezónu mě fakt nezabije.
-> palinator 16.03.20 18:54:06: Tak on benzín jako takovej to sežere jakýkoliv v podstatě. Jde spíš o to že v době nečinnosti to ten karburator za***e.
-> MVM:
Co jsem slyšel tak právě starší Briggsy jsou na palivo celkem odolný, nový už ne a Hondy že prej nemaj rády špatnej benzín snad všechny.
Co jsem slyšel tak právě starší Briggsy jsou na palivo celkem odolný, nový už ne a Hondy že prej nemaj rády špatnej benzín snad všechny.
-> MVM 16.03.20 17:30:34: a kolko asi usetria ze ?
-> palinator: No Briggs Straton (nebo jak se to píše). Klidně i čínský kopie Hondy - vlastně je to furt dokola (co chceš taky vymýšlet na sekačce).
-> MVM:
Co to je za motory v tý zahradní technice?
E: já jsem svýho času naučil SV Briggse i na mix s E85![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Co to je za motory v tý zahradní technice?
E: já jsem svýho času naučil SV Briggse i na mix s E85
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> SO545 16.03.20 17:18:48: To je jasný už dlouho. Sekačky a zahradní technika s tim začala mít potíže už v počátku. Nadělal jsem toho tady na vesnici desítky kusů,všem jsem po opravě dal do nádrže 1/2litru modrý Vervy. Všem jsem to řekl že je ten jeden kanystr nezabije - a hle - pulka lidí se mi za chvili vrátila v sezonně že to zas nejede - no bodejť. Znova tam začali dávat sračku 95..
-> MOLSO 16.03.20 17:16:05: davam 100 oktan uz dlhsie...nastartujem aj po par mesiacoch co u 95 sa nepodarilo... po par mesiacoch som vypustil zltu brecku a to bol E5
-> MVM: asi z dovodu E10 ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> palinator: Záleží z jakyho důvodu přechází na vyšší oktanovy číslo. Konstrukčně je daný nějaký požadavek s rezervou vůči detonacim. Pro nějaký daný palivo který má vyhrevnost stanovenou v určitým lambda poměru. V takovým případě je jen jeden okamžik předstihu správný ,dříve i později je špatně..
-> palinator: zaleží od motora, niektoré motory majú maximálny točivý moment pri určitých otáčkach ďaleko pred hranicou detonačného horenia.
-> MVM:
Jsi si tím jist? Nevypadne z odlišnýho průběhu hoření vzhledem k úhlu natočení klikové hřídele nějakej (pozitivní) efekt?
Jsi si tím jist? Nevypadne z odlišnýho průběhu hoření vzhledem k úhlu natočení klikové hřídele nějakej (pozitivní) efekt?
-> minno: Můžeš.. ale neznamená že to pojede líp. Oktanovy číslo udává odolnost proti detonacim. Co se týká energie vzniklé pri spálení má ten benzín stejný smešovaci poměr i podobnou vyrevnost jako N95.
Pri prechode z N95 na 100-oktán môžem si dovoliť zvýšiť mierne predstih v celom spektre (o 2-3°)?
Samozrejme následne podľa jazdných skúšok.
Samozrejme následne podľa jazdných skúšok.
-> Bukaj: Hodnota nové trysky měřeno na podobném zařízení co máš :) To nevadí že máš jiný závěr. Já se nepřu. Je to názor. Mě ani tak nejde o velikost + - setiny, ale o mísící poměr skutečný co motor potřebuje k ideálnímu výkonu a toto spektrum je na lambdě hodně úzké, kdy to jede nejlépe.
-> ZdrubT: Přikláněl bych se k první napsané variantě, jde také hodně o použití - prostupnosti sání a výfuku. Při zcela otevřeném filtru nebo bez filtru a zcela otevřeném výfuku bych pse přikláněl i k variantě větších trysek. Při standardním modrém filtroxu a litinovém svodu a od něj cokoliv bych volil to co píšeš jako první variantu.
-> ZdrubT: Přikláněl bych se k první napsané variantě, jde také hodně o použití - prostupnosti sání a výfuku. Při zcela otevřeném filtru nebo bez filtru a zcela otevřeném výfuku bych pse přikláněl i k variantě větších trysek. Při standardním modrém filtroxu a litinovém svodu a od něj cokoliv bych volil to co píšeš jako první variantu.
-> Petr Urban 15.03.20 11:34:18: Zajímavý poznatek s tou velikostí trysek (že by tryska byla větší, než je na ní napsaná hodnota) - jakým způsobem to měříš?
Já mám totiž spíše opačnou zkušenost - tedy, že průtok trysek je spíše menší, než je udaná hodnota - samozřejmě pokud se bavíme o tryskách použitých.
Zatímco všechny vzdušníky mají po chemické očistě víceméně přesnou hodnotu (měřeno na "bublinkovači" Somet), tak trysky obvykle i po chemické očistě musím na danou hodnotu protáhnout jehlovou frézou. Pokud měřím nové trysky, tak hodnoty sedí.
Z tohoto důvodu jsem se domníval, že se trysky (na rozdíl od vzdušníků) něčím zanášejí - například nějakým minerálem z paliva...![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
Já mám totiž spíše opačnou zkušenost - tedy, že průtok trysek je spíše menší, než je udaná hodnota - samozřejmě pokud se bavíme o tryskách použitých.
Zatímco všechny vzdušníky mají po chemické očistě víceméně přesnou hodnotu (měřeno na "bublinkovači" Somet), tak trysky obvykle i po chemické očistě musím na danou hodnotu protáhnout jehlovou frézou. Pokud měřím nové trysky, tak hodnoty sedí.
Z tohoto důvodu jsem se domníval, že se trysky (na rozdíl od vzdušníků) něčím zanášejí - například nějakým minerálem z paliva...
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> Petr Urban 15.03.20 11:34:18: Dík, podle situace v čr ho nechám překontrolovat a seřídit u Bukaje. Jde o použití teda sedru pro 130-136 a základního naladění 125/160 a 135/160, případně 130/160 a 140/160?
-> ZdrubT: Tatru bych tam nedával, v domácích podmínkách velmi velmi blbě naladitelné pro plynulost chodu motoru a nepřinese zvýšení výkonu u tvé popsané koncepce, to je fakt několikrát otestovaný ...
Při tvých daných úpravách doporučím : první stupeň si dej trysku 125. Vzdušníky dej oba 160 a jdi jezdit :) Trysku druhého stupně nech 135, druhý stupeň už je přemíru bohatý z fabriky a reálně ta tryska má 138 až 140 měřeno. Velmi důležité je, aby ihned od začátku ti šla akcelerační tryska-sprcha a to od nulové pozice pohybu klapky, tzn. ohnutím ovládání vymezit vůle a perfektně vyčistit špičku nástřikové sprchy - akcelerační trysku. Zespod bude karb. prohlý jak luk, nech to srovnat a už jej posléze dotahuj jen jemně přes pérovky s obdelníkovým průřezem, které na to budou stále tlačit a nic se nedude odtahovat - opravdu jemně jinak se ta příruba opět prohne ! Kdykoliv si dotažení případně můžeš kontrolovat. Samozřejmostí je dobře nastavená hladina, rovné víko, těsnost jehl. ventilu, čistota...
Dá se tam toho upravovat samozřejmě mnohem více, ale také to zabere mnohem více času, pečlivosti a nervů a vzhledem k přínosu se to hodí řešit spíše na závodní motory.
petr42.rajce.idnes.cz/kar burator_SEDR_-_zavodni_upr ava
Při tvých daných úpravách doporučím : první stupeň si dej trysku 125. Vzdušníky dej oba 160 a jdi jezdit :) Trysku druhého stupně nech 135, druhý stupeň už je přemíru bohatý z fabriky a reálně ta tryska má 138 až 140 měřeno. Velmi důležité je, aby ihned od začátku ti šla akcelerační tryska-sprcha a to od nulové pozice pohybu klapky, tzn. ohnutím ovládání vymezit vůle a perfektně vyčistit špičku nástřikové sprchy - akcelerační trysku. Zespod bude karb. prohlý jak luk, nech to srovnat a už jej posléze dotahuj jen jemně přes pérovky s obdelníkovým průřezem, které na to budou stále tlačit a nic se nedude odtahovat - opravdu jemně jinak se ta příruba opět prohne ! Kdykoliv si dotažení případně můžeš kontrolovat. Samozřejmostí je dobře nastavená hladina, rovné víko, těsnost jehl. ventilu, čistota...
Dá se tam toho upravovat samozřejmě mnohem více, ale také to zabere mnohem více času, pečlivosti a nervů a vzhledem k přínosu se to hodí řešit spíše na závodní motory.
petr42.rajce.idnes.cz/kar burator_SEDR_-_zavodni_upr ava
Potřebuji poradit, jak naladit karbec SEDR (difuzor 22,24) ???
Motor je 1.4, hlava Felda 1.3MPI snížená o 0,8mm a vačka - Motor Excel Cepek 278/263 zdvih 7mm
Nebo mam karbec asi Tatra SEDR (difuzor23/27)
DÍK![76](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/76.gif)
Motor je 1.4, hlava Felda 1.3MPI snížená o 0,8mm a vačka - Motor Excel Cepek 278/263 zdvih 7mm
Nebo mam karbec asi Tatra SEDR (difuzor23/27)
DÍK
![76](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/76.gif)
-> maritn91: Pokud netrváš na nových, tak použité kalibrované mohu dodat dle Tvých požadavků, nové mám jen určité rozměry (standardní rozměry trysek a vzdušníků pro karburátory Jikov SEDR 105/120/130), ovšem nemohu nabídnout takové služby, jako -> Petr Urban: ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> maritn91: Trysky mám nové a prostružím na jakýkoliv rozměr. Vzdušníky bohužel nemám.
-> maritn91: Slo to bezne koupit. Ale jak dneska, to netusim. Jinak sehnat z jinyho karburatoru.
-> maritn91: Buď sehnat z jiného karbce nebo koupit. Vzdušníky mají snad aj na skodateamu, ale trysky si budeš muset opatřit někde jinde. Stávající trysky lze zvětšit provrtáním, ale je to samozřejmě nevratný proces. Případně to rovnou řešit třeba s Petrem Urbanem a rovnou si aktuální nastavení kontrolovat aj přes lambdu.
Teď budu vypadat. Jak debil ale ze zvětšením vzdušníku a trysek nemám zkušenosti. Jak toho dosáhnu? Sehnat z jiného karburátoru? Děkuji
-> Petr Urban: -> minno:
3 těsnění tam byla standardně, nikoli jako řešení přisávání.
sání/těsnění/plech/těsněn í/podložka/těsnění/karburá tor
Netvrdím, že jsem se nesetkal s přisáváním v tomto místě, ale spíše ojediněle - s originálními asbestovými těsněními, která "nasáknou" benzínem a zvětší svůj objem tak, že je pak problém je vůbec od příruby odloupnout. S druhovýrobními papírovými těsněními osobní zkušenost nemám...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
3 těsnění tam byla standardně, nikoli jako řešení přisávání.
sání/těsnění/plech/těsněn í/podložka/těsnění/karburá tor
Netvrdím, že jsem se nesetkal s přisáváním v tomto místě, ale spíše ojediněle - s originálními asbestovými těsněními, která "nasáknou" benzínem a zvětší svůj objem tak, že je pak problém je vůbec od příruby odloupnout. S druhovýrobními papírovými těsněními osobní zkušenost nemám...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj: No neviem, keď som jazdil ešte SEDR, skúšal som pridávať tesnenia pod prírubu a ona tá medzera vzniknutá deformáciou karburátora bola furt rovnaká
Dal som LEKR a je kľud...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Dal som LEKR a je kľud...
-> Bukaj: Nemám stejné závěry... ale to víš ty že 3 těsnění, ideálně na ně hustou vazelínu atd. Když máš chemii na dobrou indikaci podsávání, podsává to tam na 98% motorů co jsem se setkal a bylo jich už stovky. Ano tu osu prvního stupně jsem zapoměl zmínit... Takže možností proč škodovka nejede plynule je hned velké množství.
-> Petr Urban: Tady bych nesouhlasil jen s jedinou věcí - podsávání pod prohnutou přírubou - to je spíše ojedinělé. Ne, že by 99,9% EDSR/SEDR karburátorů nemělo deformovanou přírubu, ale 3 těsnění, plech a pertinaxová podložka mezi sáním a přírubou to všechno s přehledem "vychytají". To spíše přisává vzduch kolem vyběhané osičky klapky I. stupně...
A co se bohatosti (nebo spíš "chudosti") prvního stupně týče, tak to byl záměr výrobce kvůli snížení spotřeby (respektive emisí). Pro ty řidiče, kteří se nebojí sešlápnout pedál víc, jak do poloviny, je tu druhý stupeň...![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
A co se bohatosti (nebo spíš "chudosti") prvního stupně týče, tak to byl záměr výrobce kvůli snížení spotřeby (respektive emisí). Pro ty řidiče, kteří se nebojí sešlápnout pedál víc, jak do poloviny, je tu druhý stupeň...
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> maritn91: Zvětšit trysku prvního stupně o 3-5 a zmenšit vzdušník 1 stupně o 10 až 20. Perfektně vyčistit volnoběžnou trysku a obtokový kanál, to je ten jak jsou dírky po boku škrtící klapky...chemii a vyfoukat perfektně když bude voln. tryska venku. Na částečně zatížení a při přechodové režimu je i tento systém obtoku velmi potřebný k dobré fuknci. Dále 90% škoda ohv motorů podsávají vzduch pod prohlou přírubou "měkkého" karburátoru, podtlakovou hadicí od posilovače nebo těsněním u hlavy, hodně často však všemi třemi
Pak se nestrhává dostatek paliva, protože je směs naředěna tímto podsáváním. I po vyřešení všech "neřestí" bych neváhal zvětšit trysku 1 stupně a změnšit vzdušník a to pouze u prvního stupně. 2. stupeň je už z fabriky dostatečně bohatý.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Karburator je tam sedr. Než jsem tam dal tu vačku tak to jelo bez problémů. Ale je možný že by to mohlo být tou akcelerační pumpičkou. Mrknu na to.
-> maritn91 20.01.20 21:40:00: zvets trysku na prvnim stupni. Pokud mas jednokomorak, tak hlavni trysku. Podobnej boj jsem mel na 120ls. Pri prudkym pridani plynu zaskubala a az pak jela. Uz si kulovy (po tech letech) pamatuju, ale myslim, ze jsem skoncil na 125 (ze 112). Na 135 to bylo idealni, ale zralo to jak malej tank.
-> maritn91: Zkus jestli Ti pracuje akcelerační pumpička na karburátoru. Zbytek je obecná údržba,kterou bych začal. Nejprve mít jistotu že je karburátor vpořádku,čistý a bezvadně funční. Stejně tak vše co se týká zapalovaní.
Bez zatížení se nešteluje ani fichtl. Vzdycky je lepší alespoň rovina,(lepší ale mírný stoupání), dát trojku/čtverku a plynule sešlapovat plyn - v zátěži.
Bez zatížení se nešteluje ani fichtl. Vzdycky je lepší alespoň rovina,(lepší ale mírný stoupání), dát trojku/čtverku a plynule sešlapovat plyn - v zátěži.
Když to vytočím bez zatížení tak v pohodě ale když se chci normálně rozjet tak mi to jakoby chtělo zdechnout, tak to musím trochu víc vytočit a přes spojku to rozjet, starty jsou v pohodě jak teplý tak studený. Zkusím zítra natočit video co to dělá. když dám podlahu tak to párkrát jakoby zacuká než se to dostane do nějakých otáček a pak se to krásně plynule začne rozjíždět. Otáčky nevím protože motor je ve š100.
-> maritn91: Nejsem odborník na motory, ale tady podezřívám směs. Tahle vačka není nic speciálního, aby to cukalo. Cuká to dole vždycky nebo jen s malým zatížením? Když dáš podlahu tak co?
Zdravím všechny. Měl bych dotaz ohledně naladění motoru. Dal jsem do motoru 120 vačku 136B zbytek je origo. Zajímá mě jaký dát předstih. Mám tam teď 7° a v nizkych otáčkách to cuká ale pak ve vyšších otáčkách už v pohodě a jede krásně. Rozdelovač je tam vysoký. A tyhle stupně jsou zatím nejlepší co jsem vypozoroval. Nějaký tip jak to naladit.
-> MVM: jojo, blbě to píšu....
takže to mám někde prostě neco špatně, protože mi pořád vychází velký KP....
takže to mám někde prostě neco špatně, protože mi pořád vychází velký KP....
-> T: Píšeš blbosti ohledně přesah válce přes vložky. Předpokládám že tam má být přesah pístu přes vložky.
Prostě E= zdvihový objem Vz +kompresní objem Vk : kompresní objem Vk
Takže když naliješ hlavu, vrtání x zdvih vypočítáš, tak jediný co zbývá je objem těsnění do kterýho buď píst zasahuje a nebo k tý horní hraně válce nedobíhá. Já už nevim jak to jinak napsat..![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Prostě E= zdvihový objem Vz +kompresní objem Vk : kompresní objem Vk
Takže když naliješ hlavu, vrtání x zdvih vypočítáš, tak jediný co zbývá je objem těsnění do kterýho buď píst zasahuje a nebo k tý horní hraně válce nedobíhá. Já už nevim jak to jinak napsat..
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> MVM: takže tak jak jsem psal ?
-> MOLSO 17.11.18 19:48:39: Tohle platí když bys to nalíval a počítal na složeným motoru.
Pokud to chce spočítat na rozebraným motoru,tak ty objemy musí sčítat jednotlivě,včetně objemu těsnění a taky zohlednit jestli mu píst v uvrati běhá do těsnění nebo naopak je při HU pod hranou vložky ..
Pokud to chce spočítat na rozebraným motoru,tak ty objemy musí sčítat jednotlivě,včetně objemu těsnění a taky zohlednit jestli mu píst v uvrati běhá do těsnění nebo naopak je při HU pod hranou vložky ..
-> T: ak by si nalial spalovák pri HU, a máš objem spalovacieho pristoru, napr 34ml
pri 1289ccm máš 322,25 ml objem jedného valca bez spalováku ....
objem valca + objem spalováku / objem spalováku
(322,25 + 34 ) / 34 = KP 10,477
pri 1289ccm máš 322,25 ml objem jedného valca bez spalováku ....
objem valca + objem spalováku / objem spalováku
(322,25 + 34 ) / 34 = KP 10,477