Samozápaly při plném plynu

prohledat
51 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 21.05.2017 do 03.08.2017, založil/a tomvm
řadit dle data
19:33:18
03.08.2017
minno
A stále len to svoje :-) Ja som programovateľné zapaľovanie spomínal na podnet Martyho a jeho vysypaného rozdeľovača s následkom uvarenia motora + deštrukcia tesnenia pod hlavou čisto z jediného dôvodu - spoľahlivosť a kilometrová výdrž. Tak nerozumiem tým polemizáciám o vhodnosti nastavenia a neveľkom prínose na funkčnosť motora. To je snáď každému jasné. Samozrejme, že aj s rozdeľovačom s mechanicky riadeným predstihom v mechanicky dobrom stave s dobrým nastavením bude motor fungovať +/- rovnako dobre ako s RJ, laik by nepoznal rozdiel... To je však druhoradé. Na občasné použitie možno fajn a postačuje... Lenže, povedzme si na rovinu, v čom je rozdiel? V stálosti nastavenia... O tom je to moje "nadosmrti pokoj", z ktorého sa tu tak smialo. Nastavím raz dobre a už len jazdím. A nemusím sa báť, že cestou do sveta tomu 500 km v diaľničnom tempe šliapnem na krk a cestou nazad to už udetonujem k smrti pre vyťahané pružinky... 4
18:11:40
03.08.2017
MVM
-> darklord: Nikde nepíšu že rozdělovač reguluje podle teploty. Píšu,že pokud to je možný/umožněný řídící jednotkou - je vhodný to na těch proměnných hodnotách vstupů regulovat. (Nepíšu záměrně ani slovo nutný - pouze vhodný.)Věc,že má někdo vysypaný rozdělovač do šrotu a vytahaný rozvody je jiný problém.Mechanický problém.. Tvrdá,lomená nebo přímková charakteristika je funční - ale není a nebyla nikdy ideální.
Elektronické zapalování je samozřejmě výhodou a krok kupředu. Což jsem nikdy nezpochybnil ..
upraveno 2x, naposled 03.08.2017 18:19:21
17:26:09
03.08.2017
darklord
-> MVM: rozdelovac ako reguluje predstih podla teploty? :))) podla mna tvrda ciara podla charakteristiky rozdelovaca je isto lepsia ako vyhrkany rozdelovac s bohvieako rozsypanymi pruzinami na vylietanom kolecku a roztahanymi rozvodmi...
16:56:04
03.08.2017
MVM
-> Jiskra - zrušená registrace 03.08.17 13:44:58: Z důvodů "ztráty" kšeftů to bezpochyby není.. Tady šlo o To,že do řídící jednotky je vhodný namodelovat určitou křivku a pokud je to možné - tak i tvarovat ve vztahu k podtlaku v sání,v závislosti na teplotě motoru atd... Jako základ pouze tvrdý průběh je vhodný jen pro závodní motor pracující převážně v plným zatížení a předem známým režimu otáček. (Samozřejmě je možné pouze okopírovat průběh nového rozdělovače do jednotky - což na jízdu stačí,motor se bude "nějak" univerzálně točit - ale aby se namodeloval průběh předstihu ke každému jednomu individuálnímu motoru - je nutný o tom něco vědět,zvlášť bez snímače klepání.) Jninak je přínos el zapalování jen na mírně lepší úrovni el. zapalování z Favorita,pokud jde o seriový motor.4
13:44:58
03.08.2017
Jiskra - zrušená registrace
Urbi se asi bojí, že s programovatelným zapalováním má po kšeftě. Pravdu má podle mého rozhnodně Minno. S programovatelným zapalováním se skutečně nějaké problémy v rozdělovači z roku raz dva neřeší. Navíc si to jde nastavit velmi přesně. To s klasickým mechanickým byť dobře udělaným rozdělovačem nemůže vůbec soupeřit. Za cca 6000 kč je to nejen jako tuning rozhodně jasná volba i bez čidel klepání i na klasický motor. A Urbi to moc dobře ví :-). Stejně tak zinkový šmejd typu Sedr... Lekr je úplně někde jinde. Od doby co ho mám na motoru sem na na to nemusel vůbec sahnout... Tyto dvě věci na motoru jsou podle mého základ tuningu a udělají na motoru mnohem více užitku, než ostatní úpravy. :-)
14:20:50
01.08.2017
Petr Urban
-> minno: Když není možné nastavit klasický rozdělovač, aby motor nedetonoval, je na místě přemýšlet nad rizikem správného nastavení i s jednotkou a pak bude zase "šaškovat s předstihem" Stále je potřeba vidět souvislosti. Ty souvislosti jsem chtěl v minimu nastínit místo rychlé věty od klávesnice "zahoď, vyměň, nadosmrti", toť vše.
13:18:40
01.08.2017
minno
-> Urbi: Zas to netreba zbytočne rozoberať a zasahovať do detailov z iného súdku a to všetko len preto, aby sa ukázalo svetu, aký som macher a viem o tom niečo viac :)
Samozrejme že je to všetko o správnom nastavení. Tu ale šlo o niečo iné. Marty písal, že mu rozdeľovač odišiel a preto mu to hádzalo všelijaké neregulovateľné predstihy. Čo je bohužiaľ celkom bežná prax u rozdeľovača s mechanicky riadeným predstihom, zvlášť pri ostrom nasadení motora. A na to som ja reagoval. Asi to nebolo dostatočne zreteľne napísané :)
13:02:18
01.08.2017
Petr Urban
-> minno: Silná slova. Když nebude vědět jaký naklepat předstih do jednotky a když se motor přehřeje vlivem teplot teď v létě, opět detonace mohou nastat. Vždy to bude o správném nastavení motoru a dokud nebude kompletní řízení motoru jednotkou, která umí zasahovat šprávně dle čidla klepání nebo dle teplot motoru a teploty nasávaného vzduchu snížit vhodně předstih, vždy to riziko jistým způsobem bude reálné. Leda by si naklepal do mapy předstihu velmi nízké hodnoty předstihu, potom bude ale ošizen o část výkonu a účinnosti motoru při správných provozních teplotách. Slova "nadosrmti" mě v tomto kontextu tedy vůbec nesedí. Promiň, ale zní mi to krátkozrace.
08:36:41
01.08.2017
minno
-> Marty227 01.08.17 00:08:49: Zahoď rozdeľovač a daj programovateľné zapalko a máš nadosmrti od podobných problémov a šaškovania s predstihom pokoj.
00:08:49
01.08.2017
Marty227
-> MVM: ďakujem, cez víkend na favozraze mi počas orientačného závodu odišiel rozdeľovač, od 2500 otáčok detonácie a mohol som z rozdelovačom robiť hoci čo a nezbavil som sa toho a odvtedy som začal pozorovať stúpanie teploty až som to v jednom kopci prehrial.. 10 po príchode domov som dal druhý rozdelovač a po detonáciach ani stopa.. ale prehrieva sa pri plnom zaťažení tak či tak.. takže predpokladám že tesnenie niekde povolilo a výmenu si zopakujem, aj keď voda v oleji a ani naopak zatiaľ nieje..
18:26:16
31.07.2017
MVM
-> Marty227 31.07.17 18:19:51: Jasně .. Ale nejdříve provozem při zatížení a příliš velkým předstihu postupně zvyšuje teplota která vznik detonací umocní a s přibývajícím přehřátím dojde k "řetězové" reakci kdy se motor přehřeje,foukne těsnění,praskne hlava,písty .... Doslova může v extrému klepat jako malé kladívko a nejde díky samozápalům vypnout 4
18:19:51
31.07.2017
Marty227
taká otázka..: Môžu detonácie natoľko zvýšiť teplotu motora, že sa neuchladí a vyvre voda ?
22:19:30
18.07.2017
tomvm
Nechám už to takhle, jede to teď fakt krásně, i odspodu při rozjezdech do kopce. Ještě vyzkouším spotřebu na dálku a jestli i ta bude dobrá tak není nad čím dumat. Tak díky moc za rady.4
16:53:20
18.07.2017
Petr Urban
-> tomvm: Ten vzdušník je doladění směsi velmi jemné na plný první stupeň těsně před otevřením druhého, poznat to nejde, ale bohatost směsi mě s ním vyhovovala. To rozpálení výfuku možná bude zcela běžné a nasvědčuje např. dobře seřízenému motoru ... motor co má výkon topí...
08:22:52
18.07.2017
tomvm
minno : To bych řekl taky tak, akorát je divný, že je to po obohacení směsi

Dušan : Nazačátku jsem měl 1.komoru 112/200 a jak jsem dal 115/200 tak jsem cítil zvýšení výkonu, jak jsem dal včera 115/190 tak zvýšení výkonu už jsem moc necítil, to jelo tak nějak stejně. Takže vypadá že by mělo stačit 115/200. Zase abych prošel na technický tak nějak emisema a zbytečně to víc nepapalo.
07:40:39
18.07.2017
Dušan
Takovy trysky na 105 nebudou chudy, 115 na prvni komore je dost. Karbec ukrmi 1300 akorat. Toto bude dle me bohaty. Ale je to nazor lajka ( ne toho psa )
22:45:39
17.07.2017
minno
-> tomvm: ak sa nemylim, tak chudobna zmes = vyssia teplota horenia, a opacne. Benzin "ochladzuje" horenie.
22:12:22
17.07.2017
tomvm
Ahoj, znova se ozývám po odmlce. Až dnes jsem dal vzdušník 1.komory 190 jak mi radil urbi. Takže nastavení mám 115/190 a 135/140 v SEDR 130 a všiml jsem si že výfukové zplodiny jsou hodně horké i za výfukem a konec výfuku byl taky rozpálený. Snad nemám blbou otázku, ale značí to něco ? Nemám směs už příliž bohatou ? ... Jinak bylo to po ostré jízdě cca 10km. Zdá se mi že i po takové jízdě dřív výfukové zplodiny tak horké nebyli. Díky předem za odpovědi.

Jinak detonace už přestali s obohacením 2.komory.
09:48:37
12.07.2017
minno
-> Urbi: pekný článok
02:32:37
03.06.2017
Petr Urban
-> tomvm: No vidíš. Ještě vzdušník 190 na první stupeň.
18:24:54
31.05.2017
tomvm
Tak jsem zkoušel a vypadá to že naladil. Nechal jsem základní předstih na 3° a karb jsem osadil původníma tryskama. Pocítil jsem větší výkon ale pořád při plném plynu zlobilo. Tak jsem dal vzdušník na 2.komoru 140 z mého původního karbu a už to jede při plném plynu krásně plynule. Ta směs byla chudá.

Nastavení mám teď teda 115/200 a 135/140.

Asi se mi zvýší spotřeba, protože tomu budu hodně šlapat jak to jede hezky 3

Tak díky moc chlapi a omlouvám se za ten negativní koment. 5
07:40:18
31.05.2017
Petr Urban
-> tomvm: Rozdělovač už určitě není v kondici a jeho odstředivá regulace uvnitř by potřebovala zásah - min. maličké předepnutí pacek držících pružinky. Velikost předstihu je ovlivněna všemi popsanými faktory co jsem ti napsal a tedy dej natolik malý základní předstih, aby motor měl klidný chod bez detonování při plném plynu. Zapomněl jsem možná také podotknout, že chudší směs také negativně ovlivňuje teplotu v spal. prostoru při hoření, tím také spal. přehřívá a nárok na předstsih se opět snižuje. Tedy mrknout také na trysky, pokud je to Š130 karb., určitě ať tam jsou minimálně sériové trysky - tedy 115 a 135. Osobně bych se klonil i k větší na první stupeň a vysvětlil jsem v minulém příspěvku proč a nebo ideálně vzdušníky 180 / 140 s sériovými tryskami. To co jsi udělal, že jsi dal trysky 112 a 130 je bohužel špatně pro motor. Větší dif. na menším objemu motoru potřebuje větší trysku, né naopak ! Podtlak v nejužším místě - tedy difuzoru je menší a tedy vysává se paliva méně. A pak tedy vliv chudší směs, větší KP a špatně nastavený a vyběhaný rozdělovač dělají právě ty detonace. Sprav předstih a dej větší trysky, ideálně i vzdušníky vyměň za menší z typu Š120.
upraveno 1x, naposled 31.05.2017 07:42:15
20:15:23
30.05.2017
ondrej.
-> tomvm:
Ahoj - naštvať som ťa rozhodne nechcel, snažil som sa ti poradiť ako som to považoval za najúčelnejšie pre daný prípad. A poslať nápad... no v mojich 2 príspevkoch v tomto vlákne nejaký určite nájdeš, len asi ťa to neoslovilo, lebo si čakal niečo iné, preto v tom vidíš iba slová. Veľa podnetov nájdeš aj v príspevkoch napr. od Vrba, MVM, Urbi.. Treba už iba z toho čerpať.
Držím ti teda palce, nech sa ti dielo podarí :)
upraveno 1x, naposled 30.05.2017 20:24:59
19:12:11
30.05.2017
tomvm
Kluci já jsem strašně nerad že to takhle chápete. Já jsem pouze chtěl napsat to že při téměř stejném motoru, které mají KP o 1 hodnotu jiné jsou od výrobce téměř stejně nastavené, proto když já jsem změnil hodnotu KP o 0,75 tak mi nejde na rozum proč by to mělo být nějak razantně jinak nastavené. A poslední větou jsem to přímo napsal, že se rád poučím, že rozhodně všechno neznám. Já si určitě na pana všeználka nehraju. Já jsem rád že mi pomůžete.
15:27:47
30.05.2017
Petr Urban
-> tomvm: Na karb. s menším dif. prvního stupně to pojede na částečné zatížení - tedy otevření jen 1 stupně lépe - v menším dif. je lepší promísení a víření směsi a vyšší podtlak který rovnoměrněji vysává z směšovače dávku paliva, i spotřeba by měla být menší. Další věcí je, že větší dif. na menším objemu sér. motoru generuje nárok na větší trysku, protože motor s menším objemem má také menší podtlak a tedy vysávací podtlak v oblasti směšovače je menší, tedy motor potřebuje větší trysku pro zachování stejného mísícího poměru jako u motoru s větším objemem.

A co se zapalování týče, tak všeobecně platí, že čím větší je dynamický tlak ve válci a čím větší je promísení směsi či vyšší teplota nasáté směsi a vyšší teplota motora, tím menší předstih motor vydrží. Tedy se zvyšováním KP u sér. motoru by se měl nastavovat zakl. předstih už jen menší. Avšak na nárok kdy zapálit ideálně směs má vliv : teplota motora, tepl. nasátého vzduchu, promísení směsi které je dost ovlivněno i otáčkami motoru, tvarem spal. prostoru, velikostí ant. štěrbiny, mísícím poměrem palivo-vzduch, tlakem ve válci po stlačení směsi (tedy plnící účinností ovlivněnou zásadně vačkovým hřídelem při daných ot.), oktanovým číslem právě natankované paliva a v neposlední řadě také množstvím přisátého oleje např. přes kruhy či vodítka.... A mnoho těchto věcí může každý nějakými zásahy ovlivnit nebo také nemůže: už jen vydechlí motor bez správných tlaků ve válci vydrží třeba jiný předstih než motor s perfektně těsnou pístní skupinou. Takže přistupovat k naladění každého motoru individuálně je více než na snadě.

Být bádavější, skeptičtější ohledně svých zásahů a pokornější k dané problematice přináší z mého pohledu mnohem lepší výsledky než přesvědčování ostatních o "své pravdě" která právě může být dále od správné reality co motor potřebuje... Avšak u mužů zvláště některých zde na virtu není vzájemně prospěšný dialog o vlastních závěrech či zkušenostech možný, protože přiznání si, že něco nevím nebo myslím si mylně je pro ego velmi bolestná záležitost. Tímto mluvím i z vlastní zkušenosti bohužel. 3 Jsme však jen lidé a chybovat je lidské a odpouštění sobě i ostatním k tomu také patří.
upraveno 1x, naposled 30.05.2017 15:30:38
21:30:05
29.05.2017
MVM
-> tomvm 29.05.17 20:57:55: Neděláš dobře předsedo 41 S takovou Ti tady s Tvým motorem zachvíli moc lidí neporadí. Bohužel má tady -> ondrej. 29.05.17 16:32:05: pravdu a ta se blbě poslouchá a skousnout ji bývá hořké - to se pak těžko radí. 71 Nemůžeš nikdy motoru vytvořit podmínky spalování s vysokou kompresí,příliš velkým předstihem a chudou směsí. Vše ostatní je o zkombinování těchto záležitostí - vhodném naladění pro daný motor. (který může být díky úpravám natolik jedinečný - že je nutný individuální přístup a univerzální rada a nastavení neexistuje)
20:57:55
29.05.2017
tomvm
ondrej.: Podívej se, máš hromadu slov, ale nápad si mi nenapsal žádnej. Nechci tady vypisovat co všechno o motoru vím co a jak funguje, základy pro to abych si takovou úpravu udělal ale mám. Už když se podíváš do katalogu,nebo do nějaké příručky tak vidíš, že i když máš 120tku s KP 8,5 nebo LSo s KP 9,5 tak máš stejný rozdělovač, se stejnou regulací jak podtlakovou tak odstředivou, tak stejné základní nastavení. Karburátor úplně stejně. Difuzory stejné a směs o chloupek bohatší, právě kvůli zvýšenému KP. Píšu to protože každý kdo se na toto podívá tak ho napadne že když vezmu 105tku která má KP 8,5 a zvýším na KP 9,25 tak naladění zas až tolik jiné není. 130tkový karbec tam mám, protože jeden čas to hodně letělo dávat karb s většíma diuzorama, kvůli tomu že motor má pak větší výkon a o chloupek jsem směs ochudil právě kvůli nižší KP které jsem tehdy měl v sérii 8,5. A s tím difuzorem...když jezdila 110R s difuzorem první komory 22, tak proč by nemohla 105tka.

Jinak když jsem dělal úpravy tak sem věděl co chcu a jakej to bude mít dopad. Chtěl jsem motor lepší než sériový, nikoli závodní. S co nejlepším výkonem a nejmenší spotřebou. Každou úpravou jsem viděl výkon lepší, ale prostě když mi motor nedělal přesně co jsem chtěl tak jsem založil dotaz jestli někdo nemá nějaký dobrý nápady co s tím. To je celá věda. Rozhodně mě docela naštvala tvoje odpověď ve stylu že sem blb co něco do motoru nacpe a nic o tem neví.

Nechcu, aby to někdo bral že sem dokonalej a dělám všechno nejlíp, rád poslechnu názor ostatních, ale toto mě fakt naštvalo
17:11:30
29.05.2017
Petr Urban
-> ondrej.: 171 171
16:32:05
29.05.2017
ondrej.
-> tomvm:
V tvojom prípade sa nejedná o samozápaly, ako ti bolo vysvetlené MVM, ale o detonačné spaľovanie. Oba javy sú však pre motor veľmi škodlivé. Pri použití benzínu s vysokým OČ však detonačné spaľovanie nemusí nastať ani pri veľmi nepriaznivých podmienkach čo sa týka nastavenia motora, kedy má neprimerane veľký predzápal. Výkon však ide voči ideálnemu nastaveniu aj tak dolu.
Nerozumiem ešte, prečo dávaš na motor Š-105 karburátor zo 130ky... Pokaľ ten motor netočíš do výrazne vyšších otáčok, je takáto úprava viac na škodu, ako na osoh. Ak jazdíš normálne, stačí originál karburátor, maximálne ak SEDR pre Š-120, nie však EDSR, ktorý má väčší prvý stupeň. Existuje tiež súvis medzi priemerom difúzora a otryskovaním. Takéto veci treba poznať, ak sa do toho púšťaš, inak vznikne viac škody, ako osohu.. :(
Preto ak robíš nejaké úpravy je dobre vedieť, prečo ich chceš a aký budú mať dopad..
upraveno 1x, naposled 29.05.2017 16:32:55
09:27:38
26.05.2017
minno
-> Jiskra - zrušená registrace 25.05.17 20:05:41: Áno, ako píše MVM, len som trochu narážal a chcel upozorniť na to, že každý výrobca má tepelné hodnoty uvádzané inak. Napr. u NGK sa v autách bežne používajú sviečky s tepelnými hodnotami 5-8.
23:10:41
25.05.2017
tomvm
Svíčky mám v motoru Denso WF20TT. Nikde bohužel nepíšou jakou mají tepelnou hodnotu. Jezdím teď na 100oktan a zkoušel jsem vyjet kopec s s plným plynem a hodně se to změnilo. Slyšel jsem ten ´Samozápal´ snad jen jednou hned pod kopcem a pak už nic. Jde vidět že je v nastavení motoru něco hodně na hraně. Jak bude čas zkusím obohatit směs. Dám zpět trysky do karburátoru které tam byli, tak jak je originál SEDR130.

Ještě upřesním četl jsem v příručkách,že ten samozápal je dutý klepání a u mě je to spíš v pozadí jemný zacinkání.
20:38:39
25.05.2017
Jiskra - zrušená registrace
-> MVM: Jasne díky za upozornění. Takže bych tedy použil svíčku studenější. V označení Brisk N15Y. Protože na 105 patří teplejší v označení Brisk N17Y. Je to tak správně?
upraveno 1x, naposled 25.05.2017 20:40:12
20:16:36
25.05.2017
MVM
-> Jiskra: Ne "blbě" - ale nepřesně. Svíčka může být teplejší/studenější. Napříč spektrem výrobců se značení různí. Tudíž 15 za 17 a naopak platí jen pro Brisk.
20:05:41
25.05.2017
Jiskra - zrušená registrace
-> minno: Ano tak je to myšleno.. Píši něco blbě?

drifty.websnadno.cz/autod ata/motory_zavodnich_autom obilu_julius_mackerle.pdf
Vcelku fajnové počtení...
upraveno 1x, naposled 25.05.2017 20:09:22
20:01:39
25.05.2017
minno
-> Jiskra: "Tepelnou hodnotu svíček bych použil 15" - napríklad NGK 15tky? :)
19:49:07
25.05.2017
Jiskra - zrušená registrace
Lazení křivky odstředivé regulace předstihu lze provést natahováním paciček dzržících pružinky v odstředivém regulátoru. Podtlaková regulace jde upravit přidáváním podložek pod pružinu, nebo naopak přidáním podložek pod matici, nebo výměnou pružiny například z Fa. rozdělovače, kde jsou dokonce dva různé typy odlišné od té ze 105/120... Jsou měkčí. Jedna víc a druhá méně. Nejtvrdší je 105/120... Já osobně bych ladil spíš původní rozdělovač ze 105, než 120... Ale to je otázka do pranice, protože 120 má rozsah 14°a 105 má 17°... Tepelnou hodnotu svíček bych použil 15. Tu mají i Fa. a ostatní motory s vyšším KP. Jen lazení základního předstihu nepomůže. Ventilovou vůli za studena bych dal na oba ventily 0,20. Obohatil bych lehce směs. Chladící kapalinu bych ředil nemrzkou na slabší koncentraci. Pro chlazení hlavy ve standartním těsnění jsou příliš malé otvory, které snižují průtok do hlavy (zvlášt Temac je v tomto na prd). Zvětšil bych je. Vyměnil bych vačku za favorití (možná) a plech olejovou vanu za vanu hliníkovou (určitě). To můžeš udělat s malými finančními náklady a mělo by to dle mého pomoci. Olej já osobně používám Paramo DTT 15W/40 pro kamiony. Snese vcelku dost vysoké teploty a za studena je pořád ještě dostatečně tekutý (mám ho ve Fa motoru a maximální spokojenost i v zimě). Teď mě momentálně už nic dalšího nenapadá :-).

PS: Použitím směsi N95 a E85 lze zlepšit chlazení spalovacího prostoru a zároveň E85 má oktanové číslo něco kolem 100... Ale biosračku bych použil jen v nouzi krom toho, že není dostupná všude a navíc se musí dál obohatit směs. Tak to jen tak na okraj...
upraveno 1x, naposled 25.05.2017 20:12:12
17:39:15
25.05.2017
MVM
-> tomvm: Jen taková malá vsuvka. Detonační hoření a samozápaly jsou dva rozdílný pojmy. Detonační hoření ve spalovacím prostoru zážehovýho motoru (zvonění/klepání ) je obvykle dáno převážně velkým předstihem.Ale jeho vznik umocní i další jiný okolnosti. Zatímco "samozápal" - vznikne (převážně u starších motorů) po přehřátí(vyvření) chladící kapaliny, nebo při nesprávně zvolené tepelné hodnotě svíček,chudé směsi,nedovřeném ventilu - tzn. k zapálení směsi dochází bez výboje na svíčce, směs chytne od nejteplejší hrany,nebo součástky a motor obvykle nejde buď vypnout, nebo má snahu se ještě párkrát převalit,nebo střelí do výfuku. Obvykle za projevu silného tvrdého zaklepání..
23:03:51
24.05.2017
ondrej.
Motor Š-105 je konštruovaný na KP 8,5 kedy sa nastavuje základný predstih na 3°, čo je preň ideálne. Rozdeľovač pre Š105 má inú krivku priebehu odstredivej regulácie, ako ostatné motory a pri vyšších otáčkach pridáva viac (jednoduchá charakteristika bez zalomenia) čo pri 3000 ot. už môže robiť aj 3° naviac voči rozdeľovačom s lomenou krivkou. Ak máš naviac unavené pružinky odstredivého regulátora, nárast môže byť ešte strmší.
Zvýšenie KP toto všetko rozladí a treba preto urobiť aj iné zásahy.
Základný predstih by som skúsil nechať na 3°, rozhodne však bude treba zmeniť priebeh odstredivej regulácie na lomený (napr. rozdeľovač zo Š-120 s nevyťahanými pružinkami odstredivej regulácie).
Inak podtlakovú reguláciu nechaj kľudne zapojenú - funguje iba pri čiastočnom zaťažení a hlavne v deceleračných režimoch pomáha znižovať emisie. Pri plnom plyne je vyradená z činnosti, teda nefunkčná.
09:05:46
24.05.2017
Vrba
-> tomvm: Ten rozdělovač bude nevhodný svou charakteristikou a také stavem,pořád máš předstih moc vysoko,respektive v oblati ,kde motor klepe ho máš stále moc vysoký. Pokud používáš rozdelovač š105 ,tak ho zkus vyměnit na š 120 a celé to ladění zopakuj.
upraveno 1x, naposled 24.05.2017 09:17:19
22:49:52
23.05.2017
tomvm
Jiskra : Díky za suprovou odpověď. Zatím jsem žkoušel ladit jen předstih. Dal jsem z 5ti stupňů při vypnutém motoru podle rysky postupně na 3 a skončil jsem až u nuly. Zkoušel jsem aji odpojit podtlak od karburátoru k rozdělovači a dělá to neplechu přiblibně pořád stejně. Akorát jsem si všiml při základním předstihu 0° snížení výkonu motoru. Zkusím natankovat ještě 100 oktan palivo a popřípadě obohatit směs pokud to nepomůže a dál uvidím.

Jinak zkouším to do táhlého kopce na čtyřku kdy mám otáčky lehce pod 3000.
21:22:01
23.05.2017
Jiskra - zrušená registrace
Má úvaha by šla tímto směrem. Snížením hlavy bez úpravy spalovacího prostoru se změnily parametry kladoucí větší nároky na antidetonační štěrbinu (už nemusí na všechno sama stačit). To je první aspekt, který bych vzal v úvahu. Vyšší KP způsobí také větší kompresní a spalovací tlak a spolu s tím vzroste ve spalovacím prostoru teplota. Spalování směsi pak probíhá rychleji. Tomu se musí upravit předstih, který bych v celém rozsahu přizpůsobil těmto změnám. Většinou se snižuje. Detonace vznikne tím, že po zapálení směsi se plamen nešíří postupně od svíce, ale od horkých míst ve spalovacím prostoru vzplane na více místech a směs shoří defakto najednou detonací. Tím se příliš rychle zvýší tlak a teplota.... Řešením je úprava spalovacího prostoru (což se na těchto motorech moc neřeší) a nebo zlepšení chlazení spalovacího prostoru. Například změnou časování rozvodu a tím i lepším výplachem ve vysokých otáčkách... Já to na původním motoru provedl zvětšením děr v těsnění hlavy a výměnou vačky. Taky karburátor ze 130 nebude si myslím moc dobře fungovat s rozdělovačem ze 105 hlavně teda podtlaková regulace... Tu bych zkusmo odpojil jestli se situace nezlepší. Na takto upravený motor ze 105 bych nahodil karbec, který tam má být a naopak směs trochu obohatil. Spíš než velikost difuzorů ( pro takto malý objem motoru) bych řešil nastavení trysek a vzdušníků. Přebytek paliva pak pomáhá chladit spalovací prostor. Taky bych dal ostřejší vačku, sériová nebude ta pravá..

PS: Nejsem dostatečně fundován v oblasti lazení motorů, tak pokud jsem napsal nějakou blbost neváhejte mě opravit...
15:28:21
22.05.2017
tomvm
Jo, mrknu, diky ...bohuzel nemam nic na pozorovani celeho spektra tak musim zkouset
11:33:56
22.05.2017
Vrba
-> tomvm: mrkni se na rozdelovac. Pri tomto KP Ti muze vyjit zakladni predstih klidne i zaporny - na seriovem vybehanem rozdělovači
09:54:33
22.05.2017
tomvm
Dal jsem na fórum dotaz, jestli se s tím někdo náhodou nesetkal, na co se mám nejprve ohlídnout popřípadě jak to řešil. Nastavení motoru, popřípadě úpravy jsou blízko k sériovému motoru, proto dámám hodnoty jak karbu tak rozdělovače přibližné sérii. Základní nastavení předstihu mám v rozmezí 1-5° jak je v příručce a karb jsem hooodně málo ochudil protože mám menší KP než sériová Š130. Tak mi to dávalo smysl. Navíc na ME mě naměřili lambdu při zvýšených otáčkách 0,98 tak sem s nastavením karbu byl spokojený. Podle mě toto smysl dává, rozhodně nechcu jezdit nachudou směs, ale nechci naopak zbytečně jezdit na příliž bohatou. Já tedy zkusím zmenšit základní přestih a uvidím.
08:54:54
22.05.2017
Vrba
-> tomvm: Proc zvedas kompresni pomer ,zlepsujes pruchodnost sani a pak nastavis chudou smes a vysoky predstih? Takhle ten motor zničíš ,navíc nepojede a ani měrnou spotřebu nesnížíš.
20:35:27
21.05.2017
Pecyn
Možná bych to viděl na chudou směs. 105tka s karbem 130, zvýšený KP... Chtělo by to asi natryskovat karbec. Udělej to brzo než ti to propálí písty :-)
20:23:10
21.05.2017
minno
-> tomvm: 5° predstih máš predpokladám pri vypnutom motore podľa rysky na remenici. To je absolútne nič nevypovedajúci údaj. Pri vysokých otáčkach a plnom plyne môže byť predstih kľudne - preženiem - 50 st. a to je už moc. Treba pomerať krivku stroboskopom, prípadne skúsiť predstih ubrať. Karburátor by som tam dal ten, čo tam patrí a na ňom prípadne doladiť trysky. Väčšie difúzory neznamenajú automaticky, že sa do valcov dostáva viac zmesi, skôr je tam potom menší podtlak a motor nemusí pracovať správne.
upraveno 1x, naposled 21.05.2017 20:24:25
18:30:43
21.05.2017
tomvm
Mě aji napadlo jestli to není většíma difuzorama oproti originálu, že je ve válci víc směsi, nebo natryskováním karbu. To můžu zkusit odpojit podtlakovou regulaci, ta by měla taky 5 stupňů ubrat.
16:39:28
21.05.2017
Evž@
-> tomvm: tak zkus snižovat předstih do té doby než to přestane.Může být vychozený rozdělovač.
Extreme Tyres