-> minno: ETKA kecá, nebo jsi něco přehlédl, ale všechny 105/120/130 měly tenkou (+-3 mm) pertinaxovou podložku (zpočátku výroby se dvěma kulatými dírami, později s jednou oválnou), silná podložka - opracovaný odlitek z "plastu" (termoset) přísluší pouze typům 135 a 136, protože odpadá potřeba odkapávacího plechu a jednoho těsnění...
Karburátor se bude lehce deformovat vždy, pokud pod ním bude měkký materiál (těsnění), ale pokud mimo jednoho kusu těsnění pod ním bude navíc deformovatelná podložka, bude se karburátor deformovat mnohem víc.
-> COL 18.04.23 15:26:50: Co se přenosu tepla týče, tak tím, že u všech škodovek je sání hnedle na výfukových svodech, tak to bude vždy s tím zinkovým karbecem průšvih, ať tam je sebelepší izolační podložka. Teplo od svodů bude vždy sálat na karbec. Osmikanálové sání má sice výhřev/chlazení vodním okruhem, ale mnohem víc sálavého tepla od svodů odstíní svým tvarem (horký vzduch nemůže proudit přímo na karburátor), ale o to je důležitější, aby byl karburátor od příruby sání dobře tepelně odizolován...
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Tloušťka pertinaxové podložky Sedr
21:51:58
18.04.2023
18.04.2023
Bukaj
15:32:14
18.04.2023
18.04.2023
minno
-> COL: Tie tesnenia som aj ja chcel spomenúť. A čím je príruba karburátora viac prehnutá, tým viac tesnení sa zvykne dávať - aby to vykompenzovalo deformáciu. A tým viac sa to potom ešte deformuje.
15:26:50
18.04.2023
18.04.2023
COL
-> Bukaj 16.04.23 09:21:40: Myslím, že když je pod karburátorem cokoliv měkčího, tak se to prohne vždy po utažení. Tomu zrovna třeba ta papírová těsnění nesvědčí, protože to sice zatěsní, ale dávají prostor k prohnutí, čím je jich víc, tím je to z hlediska možného prohnutí horší. Nicméně i to cyklení může něco udělat.
Možná by stálo za to prověřit, jaké jsou z pohledu tvarové stálosti vlastnosti textitu a sklotextitu.
Duralová podložka by asi fungovat mohla taky, klidně třeba i lehce víc než ty 3mm. Nevím jak moc to s tou tepelnou izolací hrotit - zejména u 135/136, kde vyhřívané sání dodává teplotně stabilizovanou bariéru. Navíc karburátor má v režimech s málo otevřenou klapkou tendenci se chladit expanzí směsi pod klapkou....
Možná by stálo za to prověřit, jaké jsou z pohledu tvarové stálosti vlastnosti textitu a sklotextitu.
Duralová podložka by asi fungovat mohla taky, klidně třeba i lehce víc než ty 3mm. Nevím jak moc to s tou tepelnou izolací hrotit - zejména u 135/136, kde vyhřívané sání dodává teplotně stabilizovanou bariéru. Navíc karburátor má v režimech s málo otevřenou klapkou tendenci se chladit expanzí směsi pod klapkou....
15:01:00
18.04.2023
18.04.2023
minno
A u Š120M má byť originál teda tá tenká pertinaxová podložka?
Ja som mal v škodovke (120L 88) ešte za sedra odjakživa tú hrubú čiernu a pochybujem, že by to otec niekedy menil (auto je v rodine od nova). Pertinaxovú som ani nikdy nemal v rukách
Etka píše, že podložky sa dávali do 1987 jeden typ (asi pertinax) a od 1987 druhý typ (zrejme tá čierna tlstá) nezávisle od typu motora.
Tak či tak, aj s tou čiernou hrubou sa ten karburátor aj tak furt deformoval. Okrem zlého materiálu karburátora je chyba aj vo veľkej rozteči uchytenia karburátora po obvode a v tom, že sa to uchytuje len za tú 1 cm prírubu a nie dlhými šróbmi skrz celé telo karburátora.
Ja som mal v škodovke (120L 88) ešte za sedra odjakživa tú hrubú čiernu a pochybujem, že by to otec niekedy menil (auto je v rodine od nova). Pertinaxovú som ani nikdy nemal v rukách
Etka píše, že podložky sa dávali do 1987 jeden typ (asi pertinax) a od 1987 druhý typ (zrejme tá čierna tlstá) nezávisle od typu motora.
Tak či tak, aj s tou čiernou hrubou sa ten karburátor aj tak furt deformoval. Okrem zlého materiálu karburátora je chyba aj vo veľkej rozteči uchytenia karburátora po obvode a v tom, že sa to uchytuje len za tú 1 cm prírubu a nie dlhými šróbmi skrz celé telo karburátora.
09:21:40
16.04.2023
16.04.2023
Bukaj
-> COL: Ještě jsem zkoušel těleso karburátoru se srovnanou přírubou nasadit na sání se sériovým složením (3 těsnění, pertinax a plech) a dotáhnout, nechat pár hodin a sundat a ta příruba se prohne i bez cyklického tepelného namáhání.
Z karburátorů, které mi přijdou na opravu, mám vysledováno, že nejvíc ohnuté jsou ty ze škodováckých pětikanálů (tedy ty s "měkkým podložím"), oproti tomu z T613 bývají prohnuté jen velmi málo (prakticky vůbec, pokud je někdo nepoužil jako tuning ve škodovce) a ty ze škodováckých osmikanálů a W353 jsou někde mezi, co se deformací příruby týče.
U Warťase je karburátor uložen mimo hlavní zdroj tepla (sání je na boku motoru a výfukové svody jsou na druhé straně bloku) a tedy bez izolační podložky (není potřeba), jen s odkapávacím plechem, u Tatry bez odkapávacího plechu a izolační podložky, daleko od výfukových svodů, přímo nad motorem, ale s nuceným prouděním vzduchu (ventilátor chlazení).
Předpokládám, že mezi provozní teplotou karburátorů u 105/120 a 135/136 nebude moc velký rozdíl a přesto bývají ty z osmikanálů (s tvrdším uložením) méně deformované. Oproti tomu provozní teplota karburátoru u W353 bude asi výrazně nižší, než u škodovek a přesto bývají deformované - byť méně, než u pětikanálových škodovek.
U tatry je jak tvrdé uložení, tak menší tepelné namáhání, takže tam není divu...
Celkem by mne zajímala ta provozní teplota u jednotlivých typů vozidel - kdyby někdo měl nějaký přesnější maximominimální teploměr s velkým rozsahem (nebo digitál) a chtěl to u zmíněných typů vozidel změřit, tak hurá do toho
Takže za mne to tvrdší uložení smysl má, otázkou je, zda 3 mm duralu budou dostačující (když pod nimi bude plech, pertinax a 3 těsnění) a jestli to naopak nebude horší (nutnost přidání čtvrtého těsnění).
Spíš by byla lepší nějaká tlustší podložka z originálního materiálu, jako mají osmikanály...
Z karburátorů, které mi přijdou na opravu, mám vysledováno, že nejvíc ohnuté jsou ty ze škodováckých pětikanálů (tedy ty s "měkkým podložím"), oproti tomu z T613 bývají prohnuté jen velmi málo (prakticky vůbec, pokud je někdo nepoužil jako tuning ve škodovce) a ty ze škodováckých osmikanálů a W353 jsou někde mezi, co se deformací příruby týče.
U Warťase je karburátor uložen mimo hlavní zdroj tepla (sání je na boku motoru a výfukové svody jsou na druhé straně bloku) a tedy bez izolační podložky (není potřeba), jen s odkapávacím plechem, u Tatry bez odkapávacího plechu a izolační podložky, daleko od výfukových svodů, přímo nad motorem, ale s nuceným prouděním vzduchu (ventilátor chlazení).
Předpokládám, že mezi provozní teplotou karburátorů u 105/120 a 135/136 nebude moc velký rozdíl a přesto bývají ty z osmikanálů (s tvrdším uložením) méně deformované. Oproti tomu provozní teplota karburátoru u W353 bude asi výrazně nižší, než u škodovek a přesto bývají deformované - byť méně, než u pětikanálových škodovek.
U tatry je jak tvrdé uložení, tak menší tepelné namáhání, takže tam není divu...
Celkem by mne zajímala ta provozní teplota u jednotlivých typů vozidel - kdyby někdo měl nějaký přesnější maximominimální teploměr s velkým rozsahem (nebo digitál) a chtěl to u zmíněných typů vozidel změřit, tak hurá do toho
Takže za mne to tvrdší uložení smysl má, otázkou je, zda 3 mm duralu budou dostačující (když pod nimi bude plech, pertinax a 3 těsnění) a jestli to naopak nebude horší (nutnost přidání čtvrtého těsnění).
Spíš by byla lepší nějaká tlustší podložka z originálního materiálu, jako mají osmikanály...
00:25:24
16.04.2023
16.04.2023
COL
-> COL 15.04.23 17:03:09: No nedivil bych se kdyby se to tim tepelnym cyklenim prohlo, aniž se prohne ta položka....
22:29:27
15.04.2023
15.04.2023
k.jarek
-> isti: To, že to nebude na měkké podložce, takže se příruba karbce nebude tak kroutit a zároveň to bude odizolované pertinaxem, takže nebude docházet k nadměrnému odpařování benzinu vyšší teplotou, než bez pertinaxu pouze s podložkou.
Ale jak říkám, pokud je úvaha chybná, budu rád za opravu...
Ale jak říkám, pokud je úvaha chybná, budu rád za opravu...
22:18:22
15.04.2023
15.04.2023
isti
-> k.jarek: Aké sú očakávané plusy tejto úpravy?
21:24:26
15.04.2023
15.04.2023
k.jarek
Tak vzhledem k tomu, že se údajně na sebe vejdou dva pertinaxy (vycházím z diskuse zde na virtu), tak když by byl jeden pertinax a jedna podložka o stejné tloušťce (vycházím z uvedené tloušky cca 3mm, nikoli z toho širšího pro 135/6). Takže by snad neměl být problém se sériovým filterboxem. Celkové složení by pak bylo sání, těsnění, plech, těsnění, pertinax, těsnění, dural/hliník podložka a těsnění. Pokud by měl někdo opačnou zkušenost, dejte prosím vědět, abych nevymýšlel kraviny
20:59:24
15.04.2023
15.04.2023
castrol
-> k.jarek 15.04.23 20:06:20: to vyzera jak ?
20:47:36
15.04.2023
15.04.2023
isti
-> k.jarek: Akože na tenký pertinax ešte dať hliník?Aká je max hrúbra aby to ešte zmestilo?
20:06:20
15.04.2023
15.04.2023
k.jarek
Pánové, budete někdo vyrábět hliníkovou/duralovou mezipodložku, nebo mám začít plánovat sám?
19:23:46
15.04.2023
15.04.2023
Bukaj
-> COL: Cyklické tepelné namáhání na to má samozřejmě největší vliv, ale pokud by byl karburátor přišroubován k nedeformující se podložce, tak se jeho příruba nemá důvod prohýbat.
17:03:09
15.04.2023
15.04.2023
COL
-> Bukaj 12.04.23 08:02:55: Já tedy měl za to, že k pertinaxu má spíš blíž kartit. Ani mi textit strukturou moc pertinax nepřipomínal... Myslel jsem, že textit popř. sklotextit by mohly mít lepší vlastnosti.
Ale přijde mi, že priruba se ma tendenci prohnout za všech okolností. Jestli to spíš třeba nebude tepelný cyklenim tě slitiny, než podložku.
Ale přijde mi, že priruba se ma tendenci prohnout za všech okolností. Jestli to spíš třeba nebude tepelný cyklenim tě slitiny, než podložku.
14:15:37
15.04.2023
15.04.2023
Jozka
-> Bukaj 14.04.23 18:37:09: Kdysi asi jo - ale teď nemám naprosto tušení, kde jsou odložený, abych ověřil. Ono na tom materiálu dle zpracování originalita určit nelze..
21:06:05
14.04.2023
14.04.2023
Pavel P..
Někde mám podložku z nějakýho červenýho materiálu podobnýho klingeritu nebo fíbru, ale tloušťka tak 7-8mm, tušim že to bylo na Volhu nebo moskviče... ale má to místo oválné dvě kulatý díry.
18:53:53
14.04.2023
14.04.2023
isti
-> Bukaj: Hlavne som myslel na to či je v takej hrúbke pertinax vhodný materiál.
18:37:09
14.04.2023
14.04.2023
Bukaj
-> Jozka: Buď tak anebo klame voko (pokud jsi je neměřil)
17:17:11
14.04.2023
14.04.2023
Jozka
-> Bukaj: Takže ty 5 - 6 mm silný, co mám doma (nebo měl jsem - asi 3 ks), jsou teda domácí výroby?
16:28:22
14.04.2023
14.04.2023
Bukaj
-> isti: Tloušťka origo pertinaxové (tenké) podložky je (+-) 3 mm (naměřil jsem na nových nevymačkaných originálech od 2,8 do 3,5 mm).
Tloušťka odlitku (ano, polotovar je skutečně odlitek) silnější termosetové podložky pro 135/6 je 8 mm, po opracování (broušení styčných ploch) má podložka 7 mm.
Tedy 8 mm je vhodná alternativa, aby se vešla na origo štefty.
Na 130LPG mám origo štefty, silnou (7 mm) podložku a zachovaný odkapávací plech včetně patřičného počtu těsnění (3 ks) a vychází to akorát:
Tloušťka odlitku (ano, polotovar je skutečně odlitek) silnější termosetové podložky pro 135/6 je 8 mm, po opracování (broušení styčných ploch) má podložka 7 mm.
Tedy 8 mm je vhodná alternativa, aby se vešla na origo štefty.
Na 130LPG mám origo štefty, silnou (7 mm) podložku a zachovaný odkapávací plech včetně patřičného počtu těsnění (3 ks) a vychází to akorát:
13:37:10
14.04.2023
14.04.2023
isti
Poprosíme publikum o hlasovanie či je vhodný z pertinaxu vyrobiť tak hrubú podložku.
12:11:01
14.04.2023
14.04.2023
castrol
-> isti: cca 8mm ked tak zmeriam a ano vieme
21:36:45
13.04.2023
13.04.2023
isti
-> castrol: Chceš povedať že by sa z toho dalo/vedeli by ste vyrobiť podložky?Aká je hrúbka?
21:13:24
13.04.2023
13.04.2023
castrol
-> Robert 106: je to pertinax nie preglejka
20:17:23
13.04.2023
13.04.2023
Robert 106
-> castrol: a není měkké zase ? To mi připomíná bednění na beton.
22:50:14
12.04.2023
12.04.2023
Robert 106
-> Bukaj: Jasný spíš kde to sehnat. Tyhle materiály se už řádnou dobu nepoužívají v rozvaděčích a podobně. Někde jsem měl takovou krabici od velkého stykače, že by se z boku dalo něco vyřezat ale to už asi nenajdu.
08:07:36
12.04.2023
12.04.2023
k.jarek
-> Bukaj: Když jsem tohle téma hledal, někde jsem tu našel zmíňku, že se tam vejdou dvě pertinaxové podložky (aby šlo nasadit origo filtrbox). Nešlo by dát třeba jednu origo na přírubu sání jako izolant a pak to přikrýt ještě třeba výpalkem/vyfrézovanou podložkou z hliníku o stejné tloušťce k přírubě karbce?
EDIT: Byl jsi rychlejší:-)
EDIT: Byl jsi rychlejší:-)
08:02:55
12.04.2023
12.04.2023
Bukaj
-> COL 11.04.23 22:51:18: Koukám, co je Textit a on je to pertinax - s tím je právě ten problém, že se deformuje...
...leda tam dát origo tenkou pertinaxovou podložku a na ní pod přírubu karburátoru třeba ještě druhou podložku z duralu nebo nerezi...?
...leda tam dát origo tenkou pertinaxovou podložku a na ní pod přírubu karburátoru třeba ještě druhou podložku z duralu nebo nerezi...?
08:00:05
12.04.2023
12.04.2023
Bukaj
-> Robert 106 11.04.23 22:36:44: Materiál by měl být co nejlepší tepelný izolant a co nejtvrdší, aby se nedeformoval a nedocházelo k ohybání příruby karburátoru. Takže se nabízí nějaký termoset...
22:51:18
11.04.2023
11.04.2023
COL
Co treba textit?
22:36:44
11.04.2023
11.04.2023
Robert 106
To snad z něčeho zkusím vyrobit. Tvar to není složitý jen sehnat správný materiál.
22:13:27
11.04.2023
11.04.2023
Bukaj
-> Robert 106:
Dneska už asi jen na burzách a tak. Taky jich tu pár mám, ale jen pro vlastní potřebu - doba, kdy jsem jich měl nepočítaně už je pryč...
Dneska už asi jen na burzách a tak. Taky jich tu pár mám, ale jen pro vlastní potřebu - doba, kdy jsem jich měl nepočítaně už je pryč...
21:51:43
11.04.2023
11.04.2023
StepaNoFUN
-> Robert 106: Jako tu černou silnou? Někde by tu 2-3 měly bejt. Ale kde... Teď jsem zběžně kouknul, a tam, kde jsem si myslel, že jsou, tak nejsou. :-/
Jestli jsem to už nevyházel nebo někomu nevěnoval s něčím.
Jestli jsem to už nevyházel nebo někomu nevěnoval s něčím.
21:40:19
11.04.2023
11.04.2023
Robert 106
Navázal bych na téma a zeptal se jestli někdo nevíte kde sehnat takovou tu
černou pevnou podložku co byla pod 136 karburátory. Nám pouze jeden exemplář
možná do Lady, nebo někam jinam. Ta příruba je normalizovaná a má jí hodně výrobců.
černou pevnou podložku co byla pod 136 karburátory. Nám pouze jeden exemplář
možná do Lady, nebo někam jinam. Ta příruba je normalizovaná a má jí hodně výrobců.
20:04:37
10.04.2023
10.04.2023
k.jarek
-> isti: To by asi mohlo sedět.
18:51:06
10.04.2023
10.04.2023
isti
-> k.jarek: Také isté mám asi z e-shopu AUTOTYP.
18:08:03
10.04.2023
10.04.2023
k.jarek
-> Bukaj: Děkuju za info To jsem si chtěl právě ověřit, zda je to ok nebo raději ne.
15:45:17
10.04.2023
10.04.2023
Bukaj
-> k.jarek: Myslím, že tahle podložka je hrozně měkká a rozhodně bych ji nepoužíval pod EDSR/SEDR...
To leda tak pod DDSR, který má hliníkovou základnu a tedy netrpí na "tečení materiálu" (prohýbání příruby).
To leda tak pod DDSR, který má hliníkovou základnu a tedy netrpí na "tečení materiálu" (prohýbání příruby).
13:04:11
10.04.2023
10.04.2023
k.jarek
Borci, v dílech v garáži jsem našel tuhle podložku od Reinzu, která je aj o něco vyšší, než ta pertinaxová. Nemá někdo vyzkoušeno, jak moc se vymačkává oproti originálu?
18:02:49
22.02.2021
22.02.2021
Polyš
-> Bukaj: Dík.
09:25:27
22.02.2021
22.02.2021
Bukaj
-> Polyš: Je.
Nechce se mi ho vyndavat, ale nad broušenou rovinu sání ční cca 28 mm, z toho je závit cca 23 mm. k tomu přičti odhadem 15 mm závitu v sání.
Domnívám se, že to je přesně tento šteft:
Nechce se mi ho vyndavat, ale nad broušenou rovinu sání ční cca 28 mm, z toho je závit cca 23 mm. k tomu přičti odhadem 15 mm závitu v sání.
Domnívám se, že to je přesně tento šteft:
17:44:23
20.02.2021
20.02.2021
Polyš
Není to úplně k tomuto tématu.Není někdo schopen změřit délku šteftu v sacím potrubí na karbec na škoda 136 zadohrab?
00:14:53
20.04.2017
20.04.2017
Petr Urban
-> StepaNoFUN: Se nedivím ! Já nepsal dvě. A motor musí mít výkonnostní potenciál aspoň 100HP, aby na něm něco rozeznat šlo.
17:44:38
19.04.2017
19.04.2017
StepaNoFUN
-> Urbi: Kdysi jsem zkoušel 2 (což se ještě jakž takž vejde) a znát to nebylo...
14:14:28
19.04.2017
19.04.2017
Petr Urban
Ideální pro průběh i výkon kdyby jste těch 7mm dali tak 5ks na sebe, ale to by se tam nedal dát žádný filtr bohužel.
16:37:04
18.04.2017
18.04.2017
King
Takova podlozka z penovyho polystyrenu - to by bylo hi-fi! :-)
21:18:38
16.04.2017
16.04.2017
shade105
Ten pertinax je tam proto, aby se nepřenášelo teplo od sání na karbec to by rovnou mohli hodit na tenké těsnění
12:58:00
08.02.2017
08.02.2017
Jajda
mám tam ten silnější, takže 7 mm :) díky