-> Urbi:
Ať už byl ten rozsáhlý příspěvek myšlen jakkoliv, třeba i hanlivě, já ho samozřejmě beru jako vysoce kvalitní popis celé problematiky, jsem za něj nesmírně rád a spoustu informací si z něj odnesu. Zkušeností mám mnohem méně než ty a určitě se s tebou nechci a nebudu v ničem přít. To by si odporovalo s mými dotazy, že? Přece se nebudu ptát, když bych všechno znal
Jen bych tě rád seznámil s našimi možnostmi a dejme tomu i schopnostmi. Taťka se v autech vrtá dá se říct už desítky let v rámci volného času, já se snažím též dlouhá léta schopnosti a um okoukávat a stavět na něm. Ale přiznám se, jsme "ryzí" opraváři, takže ložiska, poloosy, rozvody, těsnění pod hlavama, nejzákladnější repase motorů (v tomto příspěvku tedy hodně omílané šály a kroužky) výfuky, vyvařování různých karosářských dílů a jejich výměny, dejme tomu u starších aut nastavování ventilů, předstihů, odtrhů kladívek a takové ty základní údržbářské věci. Všechno dá se říct na koleni na dvorku u domu. Tím nechci naznačovat nic jiného, než to, že spoustu mechanických věci si dokážu představit nebo se minimálně dokážu zapojit do tématu, pokud se o takové problematice hovoří. Ale fyzikální záležitosti chodu motoru opravdu v malíku nemám a ať už disponujeme rozsáhlým spektrem odborné literatury, těžko si určitě záležitosti představím, když k tomu nemám "polopatické" vysvětlení, které jsi mi tady napsal ty.
Nešel bych do projektu stavby závodního auto, kdybych se pod autama od malička neválel. Samotného mi zarazilo, když na to taťka kývl, protože to byl opravdu velký krok do neznáma. Šli jsme do toho s tím, že seženem auto za pár korun, navaří se rám, seženou se nějaké jeté závodní komponenty a prostě se to zkusí. Neměli jsme v závodnickém světě absolutně žádné zkušenosti. Takže se sehnala NĚJAKÁ vačka, NĚJAKÝ karburátor po vzoru sk.A, vyleštěné sání, NĚJAKÝ otevřený výfuk, stály převod do převodovky 4,5, NĚJAKÁ závodní hlava a zkusilo se to. Hele, ono to fungovalo. Druhé housle jsem s tímto NÁHODNÝM setem určitě nehrál, ale přiznám se, že na špičku to zase nebylo. Každopádně spodek motoru byl sériový a měl najeto dle tachometru přes čtvrt milionu. Jelikož jsem byl hlupák, olej měnil né po dvou třech závodech, ale až po sezóně a k tomu jsem neimpregnoval vzduchový filtr, nemůžu se vlastně ani divit, že se ten motor máznul. Každopádně následovala výměna agregátu za jiný motor (už s klikou a písty z fábie tudíž 1.4), jiná vačka, jiný výfuk a asi největší přinos - jiná převodovka a závodilo se dál. Troufnu si říct, že i trochu rychleji. Ale to sem nepatří.
Chtěl bych reagovat na to, jak jsi psal o tolerancích kliky. Je mi jasné, že sebemenší defekt na její klice ať už na povrchu čepů nebo na její rovinnosti se logicky projeví na životnosti celého motoru. Ovšem jak ses přiznal, že ses dokonce dostal i na náš facebookovský profil PD Racing Team (za což jsme nesmírně vděční), tak tam je jsprávně uvedeno, že klika šla na výbrus. Pak by platilo MOŽNÁ to, co říkáš. Třeba nebyl defekt způsoben nečistotami a zacházením, ale opravdu "nekvalitní" klikou. Ovšem nechci tam zveřejňovat každou kravinu a tak, jak celá situace dopadla, už se tam neobjevilo. Renomovaná společnost, která se měla výbrusem kliky a proměřením ojnic zabývat, mi díly po čtyřech dlouhých měsících poslala zpět s tím, že výbrus kliky a GO ojnic u závodních motorů nedoporučuje z důvodu snížení životnosti komponentů. Takže mi poslali jinou kliku i jiné ojnice. údajně vytažené z motoru, kam se dával právě spodek z fábie a sériové díly tedy zůstaly na skladě. Opět jsme kliku proměřili v mnoha místech tebou odsuzovanými mikrometry a jeví se v mnohem lepší kondici než ta původní. Každopádně není na jednom čepu zničená, jako ta první

Sada ojnic bůhví.....když nic jiného, tak na nich nejsou křivé šrouby a spodní víka ojnic jdou na ně sundavat a nandavat asi tak jak by měli jít. Na té řekněme "mázlé ojnici" byly totiž lehce ohnuté ojniční šrouby a s největší pravděpodoností to odnesla i ojnice. Zaslaná sada ojnic žádnou újmu nevykazuje, takže půjde do auta také právě ona. Ve zkratce - eventuelní variantu "křivé kliky" a její následné zadření, které mi tenkrát potkalo, obejdeme tím, že jí vyřadíme a osadíme kliku jinou doufajíce nepoškozenou, rovnou.
Omlouvám se za své slohové cvičení, ale opakuji, že jednat ve dvou větách není můj styl, protože čtenáři nemohu řict vše, co bych potřeboval.
Ještě jednou tě Urbi moc děkuji za ten odborný příspěvek. Moc pro mě znamená. A mimochodem si také velice vážím toho, žes alespoň prolistoval ty naše stránky na facebooku. Moc díky
