skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Tlaky ve válcích favorit 136
21:44:40
04.10.2016
04.10.2016
Bororo
-> tunerlada: Ahoj, motor asi má ostrou vačku ( nějakou starší s velkým úhlem a se stadardním zvihem ),tím se také naměří menší tlaky ve válcích. Takový motor potřebuje otáčky volnoběhu někde kolem 1100-1200 ot.,pak se motor uklidní a nevibruje. Sám jsem se před mnoha lety pokoušel seřídit motor normální Š110. Po hodině práce a výměny všeho možného mě majitel řekl, že je tam asi 280tka vačka. Myslel jsem že ho zabiju.
01:31:20
03.10.2016
03.10.2016
Petr Urban
-> tunerlada: brutálně nesnížil hlavu nikdo, dědova 120 má tlaky 10. Mění se to s zatížením a otáčkami? Tím správným set up nastavení si jak moc jistý, resp. Co je tam nastaveno, zkus povolit šroubek bohatosti směsi a nastavit celkově správně hodnoty na volnoběh. Za jízdy se to chová jak ?
21:51:35
02.10.2016
02.10.2016
tunerlada
obnovím tému.. dokázal by někdo poradit ohledně motoru favo 135 ? Motor má možná vačku jinou (netuším koupil sem to tak z autem), seřízený je tak jak má být (ventily,předstih, karbec na paltestu) , na motoru a převodovce jsou nové origo silentbloky , kompresní tlaky to má 9 bar na všech válcích.. problém je ten, že na volnoběh jde motor sice pravidelně , ale strašně se třepe že rozvibruje celé auto a sám pomalu vyskočí z vozu.. napadá mě že by tam někdo celkem brutálně snížil hlavu a do toho stáhl setrvák a nevyvážil. Sem z toho už celkem bezradnej protože tak by se to podle mě třepat nemělo.. přitom auto jede jak pila a od 4 tis. to i na pětku znatelně táhne a na dálnici tam je 160 hned...
19:13:32
05.01.2015
05.01.2015
Majki
-> Urbi: Zkus si ten citovany příspěvek přečíst ještě jednou...
až někdy budu mit cestu na jih tak se stavim
až někdy budu mit cestu na jih tak se stavim
12:50:20
05.01.2015
05.01.2015
Petr Urban
-> Majki 03.01.15 03:39:16: Tady se píše něco jiného a to že to nebylo nejspíše upravené a na sériových "škodováckých" motorech to rozhodně není normální, aby měly tlaky 17.
08:33:09
05.01.2015
05.01.2015
Majki
zajímave, na jiných motorech to ukazuje normalně... a že by to byla serie jsem neřekl
12:14:13
04.01.2015
04.01.2015
Petr Urban
-> minno: Pravda. 16-17 není zdravý tlak či reálný na sériovém motoru ani náhodou.
23:43:41
03.01.2015
03.01.2015
Lukyn742
-> minno: Ale fuj. jak tohle vůbec můžeš říct ?
23:00:28
03.01.2015
03.01.2015
Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> minno:
22:56:56
03.01.2015
03.01.2015
minno
Tí, čo máte na valci tlak 16-17 atm, tak si dajte skalibrovať tie vaše meráky
18:44:38
03.01.2015
03.01.2015
Petr Urban
-> Bororo: S tím olejem bacha ! Několik cm krychlových jsou i zcela jiné hodnoty, musí se dát zcela stejné množství (dávám jen 1cm krychlový) v stejný čas před měřením každého válce - aby olej nestihl protéci např. přes zámek či nedoléhajícími kruhy a bylo tak měření nejobjektivnější + ta baterie jak píše MVM. Propálený píst či ohnutý ventil = nejsou téměř žádné tlaky, i hodně podpálený ventil má aspoň nějaké měřitelné.
12:30:33
03.01.2015
03.01.2015
MVM
Rada: dejte si během měření tlaků baterku průběžně na nabíječku .. jednak jsou měření přesnější,baterka dostane míň zabrat - kolikrát přoběhne víc měření a opakovaně
12:04:09
03.01.2015
03.01.2015
Bororo
Pokud tlaky ve válcích byly nestejné, dělal jsem daší měření: svíčky vymontované, klapka po celou dobu měření otevřená naplno. Před každým měřením se do příslušného válce stříkne několik cm3 motorového oleje. Olej dotěsní vše kolem kroužků, tlaky stoupnou asi o 1-2 at. a vyrovnají se. Pokud se tak stane, je problém ve ve válcích ( prasklý nebo zapečený kroužek atd. ) Pokud je u některých válců stále stejný tlak jako před použitím oleje ve válci, je problém ve ventilech ( nezavírá, propálený atd.)
03:39:16
03.01.2015
03.01.2015
Majki
-> Bororo 02.01.15 18:17:56: Moje fela ma tlaky 17 at... nevím jak moc do toho bylo sahnute ale předemnou to měli dva ZTP kteří na tom žádné úpravy nedělali... Teda pochybuju o tom jeden 81 let a druhy byl úplný ležák a jezdila s tim manželka...
20:01:58
02.01.2015
02.01.2015
Petr Urban
-> BooCheer: Tak si znova přečti můj příspěvek.... prostřední válce byly už dobře "sedlé" - těsnili a teď už se tak nestalo, ovalita válce a kroužků není stejná a ten kruh se vyjetému válci nepřizpůsobí ideálně, nebo nové kroužky nejsou kvalitní či mají větší vůli v zámku kde utíká tlak. Já mám tlaky na origo motoru Fel. 136MPI bez snížené hlavy 14-15, což si myslím je správná hodnota, pokud je vše jak má být.
18:17:56
02.01.2015
02.01.2015
Bororo
Přijel pán, F 136 a prožranou hlavu sníženou o 1,5 mm !!. Budík byl do 16 at. a šel na doraz.
17:21:43
02.01.2015
02.01.2015
BooCheer
Ještě mě ted napadla jedna věc. Je možné aby díky snížení hlavy o nějakých 0.5mm narostl tlak ve válci z 12 na 14 barů? Než jsem měnil kroužky tak tam byla o 0.5mm snížená hlava. prostřední válce měly hodnoty 14 barů a krajní něco mezi 6 a 8. To byl ten důvod výměny kroužků. Nyní mají všechny válce 12 Barů a mě by zajímalo kam se ty 2 bary z prostředních válců poděly a nezdá s emi že by ta hlava až o 2 bary zvýšila tlaky. Myslíte že je to možné?
17:25:08
29.12.2014
29.12.2014
Petr Urban
-> BooCheer: Vůle ve válci se měří nejčastěji šupitem či dutinoměrem, píst se měří mikrometrem u fav/fel. 10-15mm nad jeho spodní hranou kolmo k ose čepu (u jiných aut dle výrobce) a několikero měření pro určení správné aritmetické hodnoty stejně tak se měří i válec pro určení ovality - více měření nahoře i dole kolmo k čepu a v ose čepu. U motoru fav. by němala být hodnota vůle ve válci větší jak 0,08mm, to už bych přemýšlel o vyšší toleranční třídě pístů a nechal přehonovat. Honovací kríž musí být ideálně patrný na jakémkoli motoru při jakýchkoli km a co nejrovnoměrněji všude stejný, je jasný že kolmo k pístnímu čepu bude v těchto místech více zaleštělý, ale pokud tolik, že nepůjde už vidět honovací kříž vůbec, je to zle - takový motor nemá tlaky, žere olej a nemá výkonnost a je záhodno s tím něco dělat = minimálně přehonování, které veme v ideálním případě max. 0,02-0,03mm s celkového průměru, dají se klidně i jeté písty v dobrém stavu s vyšší tolerační třídou, např. z A pístů, B-čka, někdy klidně i C-čka jeté kde nebude píst na boční straně zcela ojetý-zaleštěný, nové origo kruhy a motor je tlacích po správné zajetí tipnu si říct že na lepších hodnotách než z fabirky, protože nové válce origo co jsem již párkrát měl v rukách mají styl honování strašný a dokonce nové orig. zabalené mají znatelné škrábance v směru chodu pístu, tyto hlubší škrábance by se na motoru také neměly vyskytovat, né takové, aby v nich zůstával "viset nehet".
Bacha při koupi nových kruhů, i takové značky jako KS mohou mít mikro otřepy na koncích kroužků (nutno strhnout nejlépe na diamantovém brousku), které vám udělají rýhy ve válcích, naposled se mi tak stalo a není to určitě dobrá záležitost.
Pokud dáváte do motoru pouze nové kruhy bez přehonování, je možné že díky ovalitě vyjetého válce a přesné kruhovitosti pístního kroužku, který nedosedne do tohoto ojetého oválného válce všude stejně si nezajistíte dobré tlaky jak bste očekávali a tedy správnou funkci ... spousta lidí si řekne ... překroužkuji a jedu - pokud je motor hodně slušný, tak je určitým způsobem přínos díky menší vůli v zámku, i když už si kruhy nikdy nesednou tak dobře, jako kdyby se válce jen lehce přehovovali a mohly si tak kroužky "pořádně" sednout a sjet se díky nové "hrubosti" válce přesně dle jeho "ovality".
Nemusí to tedy být tak jednoznačná sranda ... navíc pokud Vám např. i orig. prodejce dílů škoda dá origo nové škoda zabalené kroužky, které v zámcích měly 0,60mm vůli ! Ty samé od KS pouze 0,30-0,35mm, což už je ok a cena byla ještě přijatelnější.
Bacha při koupi nových kruhů, i takové značky jako KS mohou mít mikro otřepy na koncích kroužků (nutno strhnout nejlépe na diamantovém brousku), které vám udělají rýhy ve válcích, naposled se mi tak stalo a není to určitě dobrá záležitost.
Pokud dáváte do motoru pouze nové kruhy bez přehonování, je možné že díky ovalitě vyjetého válce a přesné kruhovitosti pístního kroužku, který nedosedne do tohoto ojetého oválného válce všude stejně si nezajistíte dobré tlaky jak bste očekávali a tedy správnou funkci ... spousta lidí si řekne ... překroužkuji a jedu - pokud je motor hodně slušný, tak je určitým způsobem přínos díky menší vůli v zámku, i když už si kruhy nikdy nesednou tak dobře, jako kdyby se válce jen lehce přehovovali a mohly si tak kroužky "pořádně" sednout a sjet se díky nové "hrubosti" válce přesně dle jeho "ovality".
Nemusí to tedy být tak jednoznačná sranda ... navíc pokud Vám např. i orig. prodejce dílů škoda dá origo nové škoda zabalené kroužky, které v zámcích měly 0,60mm vůli ! Ty samé od KS pouze 0,30-0,35mm, což už je ok a cena byla ještě přijatelnější.
22:20:42
28.12.2014
28.12.2014
MVM
-> BooCheer 27.12.14 23:02:35: Tohle je strojařina.Takže se měří a podle toho se usuzuje co je malá nebo velká vůle. (Někdy je setina strašně málo - jindy hrozně moc) Tím pádem pojem "celkem vůle" neříká nic.
22:11:51
28.12.2014
28.12.2014
Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> BooCheer: tak snad vidíš jak vypadají válce, jestli mají hranu... po 100tis musí být krásne honování videt ..
23:02:35
27.12.2014
27.12.2014
BooCheer
Jak jsem ty písty dával do vložek tak jsem si všiml že tam mají celkem dost vůli. To taky asi neni dobré že? Jinak ten motor má najeté asi 100 tis.
22:32:09
27.12.2014
27.12.2014
MVM
-> Bororo: Tak hluboce do toho nevidím,ale podobný info už jsem zaslechl. 781 prošla údajně jakýmsi vývojem v použitým materiálu (legování) litiny a převzetím licenční výroby pístů.
22:23:36
27.12.2014
27.12.2014
Bororo
-> MVM: Favority r.v.87-90 měly asi nejlépe udělané motory. Je zajímavé, že motory 742/136 neměly tak dobré hodnoty, a jejich GO oprava byla nutná mnohem dříve než motorů Favorit. Nevím proč, motory jsou téměř stejné.
21:59:39
27.12.2014
27.12.2014
MVM
-> Bororo 27.12.14 21:49:22: Přesně tak. Jako minimum se uváděla hodnota 1,0MPa u 135 a 1,1 pro 136. Já měl na 136 origo fav rok 89 tak jak to složili ve fabrice při 85tis.km cca 1,5-1,6
Měření kompesních tlaků je právě vhodný z důvodů porovnání válců mezi sebou, taky je důležitý aby byl motor prohřátej nejlíp na jedno sepnutí ventilátoru. Hodně udělá stav starteru a baterky. Taky je důležitý sledovat kolik motor natlačí na první zdvih a ne,že to "vypotí" po minutovým točení.
Pokud můžu doporučit - tak spíše kontrolu ztráty tlaků .. těsnost spalovacího prostoru v % na prohřátým motoru.
Měření kompesních tlaků je právě vhodný z důvodů porovnání válců mezi sebou, taky je důležitý aby byl motor prohřátej nejlíp na jedno sepnutí ventilátoru. Hodně udělá stav starteru a baterky. Taky je důležitý sledovat kolik motor natlačí na první zdvih a ne,že to "vypotí" po minutovým točení.
Pokud můžu doporučit - tak spíše kontrolu ztráty tlaků .. těsnost spalovacího prostoru v % na prohřátým motoru.
21:49:22
27.12.2014
27.12.2014
Bororo
Koncem osumdesátých let jsem pracoval na paltestu a seřizoval i nové Favority. Na origo měřidle byly tlaky 136-- 14at. 135--12.5 at. Motory Favorit byly skutečně dobré, tlaky u všech motorů do takových 80 tis km byly stejné. Na naměřený tlak má velký vliv: použitý měřák, teplota oleje, stav baterie atd. Důležitý je stejný tlak ve válcích, než výška tlaku. Správné měrění : zahřátý motor, po celou dobu naplno otevřený karburátor.
19:06:24
27.12.2014
27.12.2014
Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> BooCheer: 12 je ok
19:01:35
27.12.2014
27.12.2014
Nepér
Důležitý je, že jsou všechny stejný.
18:59:05
27.12.2014
27.12.2014
BooCheer
Zdravím. Možná se to tu už řešilo,ale asi tu neumím hledat. Jaké jsou u sériového motoru favorit 136 karburátor udávané tlaky ve válcích? Měnil jsem totiž pístní kroužky a mám hlavu po repasi. Naměřil jsem na všech válcích 12 Barů bez minimální odchylky naměřených hodnot mezi válci. Nevim jaký mám vyhodnotit závěr protože jsem se nikde nedovedel jaké mají byt tlaky u sériovky.