skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vyčištění chladícího okruhu
-> Žblambomírek: Zajeď si někam do servisu, vybavení na otlakování nejspíš budou mít... ale jinak by asi stačilo jakýmkoliv způsobem doprasit na expanzku víčko s ventilkem na hustilku.
-> Žblambomírek: tipujem na utopenu vlozku .... ak bola hlava otlakovana tak bud utopena alebo praskla vlozka ..... utopi sa jednoducho ... staci parkrat prehriat motora valce su zrazu zarovno bloku bez presahu .... on sa totiz tiez kruti
-> srdcar 120L 27.08.14 16:10:15: Prasklina v hlavě asi nebude, byla na srovnání a zkoušku těsnosti v poměrně seriózní firmě. Že by zapadly vložky se mi také úplně nezdá - jak by se jim to povedlo? To by muselo být už z výroby, nikdy to nebylo rozebrané. Ale za dobrý nápad považuji tu tlakovou zkoušku - pokud by byla prasklina ve vložce, napustilo by ji to vodou - za studena a bez tlaku se nějaká malinká prasklinka nemusí projevit. Drtivá většina hadic je už měněná - zde zmíněné všechny (ta kolem kufru, od termostatu do expanzky, ten krátký vajgl vedle benzínové pumpy). Horší je, že nemám žádný tlakovací přípravek a kvůli jednorázovému použití se mi ho moc nechce vyrábět. Nemáte někdo na půjčení? A na jaký tlak to zkoušet?
-> srdcar 120L:
Jojo, tohle se mi zdá už realističtější. Jednou se mi povedlo auto slušně ohřát na místě, pak jsem to chcípnul, po pár minutách startoval a bílej kouř jak kdyby bylo studený. Takže hlava nebo cosi asi taky bude mít někde nějakou prasklinku. Jinak netlakuje, nevaří, nic, ale vodu evidentně někudy do válce pustila.
Jojo, tohle se mi zdá už realističtější. Jednou se mi povedlo auto slušně ohřát na místě, pak jsem to chcípnul, po pár minutách startoval a bílej kouř jak kdyby bylo studený. Takže hlava nebo cosi asi taky bude mít někde nějakou prasklinku. Jinak netlakuje, nevaří, nic, ale vodu evidentně někudy do válce pustila.
-> Žblambomírek: bych to videl na utopený vložky .. s tím hydr. olejem si pobavil 

Pokud i po výměně těsnění pod hlavou ti po určité době jde do expansky vzduch, tak máš nejspíš někde prasklinu v hlavě a tlačí ti to vzduch do vody ( může být i prasklina ve vložce válce) Chce to udělat tlakovou zkoušku celého okruhu, jestli ti někde neuniká tlak ( nejspíš ano ). Tvoření vzduchu v chladicím okruhu zpravidla jinou příčinu nemá.
Prohlížel jsi průchodnost malého okruhu ( propojovací hadička a náhrubky k ní, zda nejsou ucpány, na trubkách k topení ) a dále zda je taky průchodná hadice z termostatu do expansky?
Zapomněl jsem na důležitou věc a to je odvzdušňovací hadice od chladiče a od topení, když je špatná, tak po zchladnutí přisává vzduch do okruhu.
Prohlížel jsi průchodnost malého okruhu ( propojovací hadička a náhrubky k ní, zda nejsou ucpány, na trubkách k topení ) a dále zda je taky průchodná hadice z termostatu do expansky?
Zapomněl jsem na důležitou věc a to je odvzdušňovací hadice od chladiče a od topení, když je špatná, tak po zchladnutí přisává vzduch do okruhu.
-> Žblambomírek: Taky se mi ta teorie se zbytkama vodního kamene nezdá - chladící okruh je přetlakovej. Pokud jí chceš trochu víc otestovat, zkus tam dát víčko ze 136 - tzn na přetlak 0.1MPa, to by mělo posunout bod varu až někam na 120°C a tím případně omezit i tuhle tvorbu bublinek (ale jak říkám, moc tomu nevěřím).
Spíš bych začal výměnou všech hadic - a tím myslím úplně všech. Otlakovanej celej systém jsi měl (ne jen hlavu)?
Spíš bych začal výměnou všech hadic - a tím myslím úplně všech. Otlakovanej celej systém jsi měl (ne jen hlavu)?
-> Žblambomírek: Nebo tak..

-> Jozka: Je pravda, že nevím, co do chladícího okruhu vlastně lil. Nejspíš koupím samoodvzdušňovací ventil a někam ho namontuju 

-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Motor 120 (Š125L). Hlava byla i na srovnání a zkoušku těsnosti.
-> Žblambomírek: Mě se to zavzdušňování z důvodu zbytků štěrku v systému nějak nezdá - a určitě ten kotelní kámen nepocházel z dešťovky a to ani v případě, že by jí nabíral v kamenolomu.. to strýko lil do auta tvrdou vodu ze studny nebo z vodovodu. Jinak mě to zajímá, už jen že stejnou záhadu řeším už léta doma v baráku, kde se mi zavzdušňuje jeden radiátor fakt masívně a to i přesto, že v topným systému vůbec nikdy nic jinýho nebylo, nežli destilka + inhibitor koroze..

-> Žblambomírek: o jaký se jedná motor? kdžy jsi měl hlavu dole, dával jsi zkontrolovat její rovinu, popř. zabrousit?
já jsem si užil dost se 136kou (včetně brutálních proplachů octem) , a stejně jsem musel nakonec přesahy opravovat - stačí to párkrát přehřát (uvařit) a jde to do háje
já jsem si užil dost se 136kou (včetně brutálních proplachů octem) , a stejně jsem musel nakonec přesahy opravovat - stačí to párkrát přehřát (uvařit) a jde to do háje

O čištění chladícího okruhu bych mohl napsat knihu. Akorát by bohužel neměla žádný pořádný závěr, ale třeba ho nakonec vykoumáme společně. Do snahy o pročištění chladícího okruhu mne přivedl předchozí majitel mé škodovky - byl to důchodce, žijící na venkově, škodovka celoročně v garáži a tak odhaduji, že ve snaze ušetřit nepoužíval destilku ani fridex, ale dešťovku (ve starých knihách se taková možnost uváděla - destilovaná nebo dešťová voda). Jinak si totiž neumím vysvětlit, kde se v motoru vzala taková spousta kotelního kamene. Všechno začalo obvyklým přehříváním, nízkým výkonem topení => vzduch v chladícím systému. Zdroj neustálého zavzdušňování nešlo najít, takže první podezření padlo na těsnění pod hlavou. Což se potvrdilo - těsnění úplně sežrané, ale co hůř - kolem vložek bez přehánění hrsti kotelního kamene ve skupenství přibližně škváry. A teď co s tím. Do kompletního rozhození motoru (vymontovat vložky) jsem si netroufl, už bych to asi nikdy nesrovnal na správné přesahy. Tak jsem hadrama ucpal 4x vnitřek spalovacího prostoru, nasadil do vyrovnávací nádržky hadici a začal s výplachem spojeným s ručním bagrováním všude, kam jsem se dostal. Vytěžil jsem z toho takové menší pískoviště, ale docela určitě zdaleka ne všechno. Následně jsem vyměnil za zcela nový chladič, radiátor topení, vodní pumpu a termostat. Pak jsem rozpojil hadice u topení a oběma směry chladící okruh proplachoval asi kubíkem vody. Po smontování jsem koumal, čím rozpustit ten zbytek, který se nedostal ven vyplavením. Nejprve jsem zkusil nějakou "značkovou" chemikálii z Kelly, ta se úplně minula účinkem. Daleko lépe zafungovaly dvě láhve octa, přidané do zatím obyčejné vody. Jezdil jsem s tím pár dní - to byly vlastně nejlepší chvíle celého chlazení - teplota držela na osmdesátce, topení žhavé. Vypustil jsem pak hodně rezavou vodu (ale ne kaši), několikrát celý systém propláchl čistou vodou, nechal prohřát a promíchat a tak několikrát dokola. Pak už tekla poměrně čistá voda a ocet byl ze systému snad dostatečně vypláchnut (aby nezkyselil trvalou chladící směs). Nalil jsem destilku se Stabilem a jezdil. Chvíli to bylo jakž takž, ale postupně se situace zase zhoršovala - chladící systém opět plný vzduchu, každou chvíli kvůli tomu přehřívání (nikdy to ale nenechám příliš uvařit - vždy hned zastavím, počkám až vybublá nahromaděný vzduch, doliju destilku, odvzdušním a jede se dál. Topení je sotva vlažné, prostě pořád vzduch. Domnívám se proto, že vzduch má původ ve spoustě bublinek, které vznikají na zbylém vodním kameni (zkuste si doma do vařící vody v hrnci nasypat trochu kamínků - od všech jdou bublinky ještě před bodem varu). Jak se ale zbavit dědictví dešťové vody, to už vážně nevím. Není asi myslitelné všechno do posledního zákoutí rozebrat a vyčistit ručně - musí se na to nějak chemicky, aby se vše rozpustilo a přitom to nesežralo litinu ani hliníkový blok. Závěrem musím zdůraznit, že motor je jinak až překvapivě v pořádku - spotřeba kolem 6 l/s, svižný, dobře táhne, spotřeba oleje také v obvyklých mezích. Budu rád za každý nápad, co s tím - díky jinak dobrému stavu se mi motor víc rozebírat nechce, ale toho vzduchu v chladícím okruhu bych se moc rád zbavil jednou provždy. Takhle to skoro nechladí, ani netopí - profil všech úzkých míst je nejspíš vzduchovými kapsami snížen málem na nulu. Za studena se zpočátku vzduch moc neobjevuje, ale prohřátím po půlhodince jízdy ho stále přibývá, až se zcela zavzdušní komora termostatu a nejspíš i vodní pumpy - nepomáhá pak už ani otevření kohoutu topení. Jen zastavit, počkat, odvzdušnit a zase to chvíli jde. Už mne dokonce napadlo nahradit chladící kapalinu hydraulickým olejem - ten má bod varu daleko výš a bublinky by nejspíš nevznikaly. Pak jsem si ale představil, až mi pukne některá hadice a na silnici by vyteklo dvanáct litrů oleje
- možná bude lepší nějak přeci jenom zvítězit nad tím vzduchem v okruhu.

-> Bukaj: Teorie určitě dobrá - systémy, obsahující "odplyněný" kapaliny, tj. bez kyslíkovejch molekul, fakt nereznou, pokud ta kapalina není nějak jinak korozně agresivní, což by chladící směs s inhibitorama koroze byt neměla, i když jsou už vyčichlý..
-> Bukaj: Reznout ale může něco i pod hladinou vody..? Teda, ale fakt by ta kapalina musela být vodička, než nemrzka. Když jsem nechal stát v kýblu vodu, taky chytl lišku
.
edit: teď koukám, že jsem v podstatě zopakoval to tvoje

edit: teď koukám, že jsem v podstatě zopakoval to tvoje

-> Jozka 26.06.14 19:54:34: Asi největší průšvih je u aut, kde se vypouštěl chladicí okruh, nebo které měly fouklé těsnění pod hlavou, nebo byly uvařeny. Prostě když se dostával do trubek a bloku vzduch, tak dostal šanci oxid. Pokud byla stále v trubkách kapalina a nikdy nevyvřela, tak i přes neúčinná aditiva nebyl důvod, aby to rezlo...
...moje teorie
...moje teorie

-> palinator: Kdo ví, čím to přesně je - takových výměn bez výplachu po letech jsem dělal několik a k vysrážení humusu došlo jen jednou..
Fridex jsem měnil až já za G48 a žádný sračky nikde nemám... a to jsem se díval i dole do trubek.
-> Bukaj: Ale nevěděl jsem, žes takovej aktivista přes lhůty
Mazlavo v ložiscích taky měníš pravidelně ? ..nestíhám to ani systematicky sledovat tohle, natož nějak plnit..


-> Jozka 26.06.14 01:19:51: mne už jsi, pokud si dobře pamatuju, potkal 

Tak teď u nás na vymytí chladiče/radiátoru topení a trubek padlo pět sáčků kyseliny citrónové smíchaných s 1 a 1/2 konvice horké vody. Pro jistotu jsem to ještě vypláchl pořádným proudem teplé i studené vody, pak mýdlovou vodou a pak zase proudem studené vody. No doufám, že jsem tomu pomohl
.

-> darklord 26.06.14 01:21:21: /-> Tomaso435: Tři kousci.. no nic moc..
Ono takhle, u mě stejně manipulacemi s motorama nebo chladičema je kolikrát ta doba i kratší, takže výrazný přetažení těch tří let nastalo tak u dvou aut a jenom u jednoho s tím byl problém, neb bylo nutný po vyvření a pak i výtoku během rozpojování dolejt i fridex..
Na vlastně flekouš už si asi jezdí na stejnou náplň asi docela dlouho, od přidření předchozího motoru..


Ono takhle, u mě stejně manipulacemi s motorama nebo chladičema je kolikrát ta doba i kratší, takže výrazný přetažení těch tří let nastalo tak u dvou aut a jenom u jednoho s tím byl problém, neb bylo nutný po vyvření a pak i výtoku během rozpojování dolejt i fridex..
Na vlastně flekouš už si asi jezdí na stejnou náplň asi docela dlouho, od přidření předchozího motoru..
já proplachoval zvlášť chladič octem 1:1 z rychlovarný konvice + fixinela, na několikrát
zvlášť zbytek - dal jsem místo chladiče trubku od vysavače, nalil auto 1:1 octem + fixinela, zahřál to pár kolečkama kolem garáže a rozpojením vylil do kybla
následně proplach hektolitry čisté vody
smrad octa cca půl roku, ale jen velmi jemný
zvlášť zbytek - dal jsem místo chladiče trubku od vysavače, nalil auto 1:1 octem + fixinela, zahřál to pár kolečkama kolem garáže a rozpojením vylil do kybla
následně proplach hektolitry čisté vody
smrad octa cca půl roku, ale jen velmi jemný
Taky jdu na výměnu po dvou letech. Ale pravda, že to jsem tam lil G12++ a vyteklo mi něco takovýho tmavýho... A beztak bych asi měnil, když okruh bude celý vyčištěný a nové těsnění pod hlavou.
-> Jozka: já to tak nějak měním no:)
-> Jozka: to som asi jediny 

-> Bukaj: Dobrej fór s těma intervalama výměny.. Fridex po dvou letech.. nikoho takovýho jsem nikdy nepotkal..



-> Jozka: -> Tomaso435:
S chladicím okruhem je to podobné, jako s mazacím v motoru...
...když se po delší době (po předepsaném intervalu výměny) nalije nová chladicí směs, tak aditiva v ní obsažená uvolňují bodrdel, který se tam usadil poté, co aditiva v původní náplni přestala působit. U většiny starších aut je vysoká pravděpodobnost, že někdo někdy přešvihl (i mnohonásobně) výměnný interval. Ono to není tak složité, když Fridex se měl měnit po dvou letech, Fridex Stabil a modernější zelené (modré) kapaliny (G48) po třech...
Nezřídka se mi stávalo, že jsem někomu servisoval škodovku a on tam měl ještě původní náplň...
Nebo třeba když jsem po sedmi letech vyměnil antifreeze ve firemním Jumperu, tak během 14 dnů byla nádržka plná rzivého kalu, který se uvolnil z bloku a chladiče...
S chladicím okruhem je to podobné, jako s mazacím v motoru...
...když se po delší době (po předepsaném intervalu výměny) nalije nová chladicí směs, tak aditiva v ní obsažená uvolňují bodrdel, který se tam usadil poté, co aditiva v původní náplni přestala působit. U většiny starších aut je vysoká pravděpodobnost, že někdo někdy přešvihl (i mnohonásobně) výměnný interval. Ono to není tak složité, když Fridex se měl měnit po dvou letech, Fridex Stabil a modernější zelené (modré) kapaliny (G48) po třech...

Nezřídka se mi stávalo, že jsem někomu servisoval škodovku a on tam měl ještě původní náplň...
Nebo třeba když jsem po sedmi letech vyměnil antifreeze ve firemním Jumperu, tak během 14 dnů byla nádržka plná rzivého kalu, který se uvolnil z bloku a chladiče...

-> Tomaso435: Bych taky rád věděl.. u mě vznikla zelená hmota konzistence "namazat na topinky" smísením náplně původního Fridexu bolševickýho s tím samým, leč moderním..
-> krtik: tak proč to dělaj jednoduše že :D
-> Jozka: nebylo. bylo to hnědý později "jen" rezatý... asi po 50L co sem tím prolil tak to teklo jen jako mlha... ale čirý to nebylo... . kdyby bylo zelený co to znamená?
-> Tomaso435: Nebylo zelený to bahno ?
Tohle funguje : katalog.wuerth.cz/chladic
-cistic-5861510001039-1 když vylítně těsnění pod hlavou nebo třeba mrazová zátka a je emulze v oleji a všechno smíchaný se vším. Teď už ale nevím kolik to stálo - asi jsou i levnější. 

-> Tomaso435: Koukám, že to máš taky co nejsložitější
. Též jsme prolil výplachem a stejnak celý chladící systém je dole a bude vyčištěn + sundaná hlava a nový chladič 


já si nechtěně vyčistil chladící šistém zaručeně nekvalitním "fridexem" popsaným jako že antifreeze nevim co... no co, fridex sem nesehnal dal to tam a jezdil. po pul roce v nádržce neuvěřitelný bahno. tak sem sehnal fridex(už ho zase měli) tohle vylil.. system proplách asi tak 8x aby z toho teklo něco co je aspoň průsvitný a dal fridex... pár měsíců na to si vyměnil těsnění pod hlavou který už fakt chtělo (nevim zda mu ta směs pomohla) a máme čisto :)
Nedávno jsem použil přípravek od GOLD EAGLE (www.drive-cz.cz/21-coolin
g-system-rapid-flush.html)
. Vypustil jsem z mírně zahřátého motoru vodu, nechal schládnout a nalil čistou vodu z kohoutku, kterou jsem smíchal s přípravkem. Pak jsem nastartoval, ohřál motor a zároveň půl hodiny jezdil po dědině. Po jízdě jsem nechal rozumně schládnout a vypustil vlažnou vodu, resp. takový hooodně špinavý hnus. Po schládnutí motoru jsem nalil pouze čistou vodu a zase půl hodiny zahříval a jezdil po dědině. Vypouštěli jsme potom už relativně čistou vodu. Po rozdělání prvků chladícího systému ale třeba ještě v hadicích a expanzce bylo takového blátíčka dost, v hadicích i vodní kámen či co.
-> Syny: Ono se teda prodává opravdu kde co a úplně na všechno - ale než se poptávat na reference a riskovat, že ten "zaručenej" přípravek udělá krátký procesí např. s pržovejma částma, tak to fakt raději ocet půl na půl..

Vzdyt se prodavaj normalne cistici sady do okruhu. Vypusti se sracka, naleje voda s tou sragorou, projede, vypusti, proplachne a naleje nova. Sam jsem to udelal u myho auta, vyteklo z toho neskutecny bahno a od ty doby mam uz asi 3 roky v nadobce naprosto cisto. Pravda, posledni dobou uz to zase drobet spini, ale oproti tomu co tam bylo to je porad cisty a jsem v klidu.
-> Bobesh: Tak tableta do myčky funguje taky, že jo... ale riziko tvorby sraženin je podle mě plus mínus stejné, záleží co ti zrovna do chladícího okruhu uteklo 

-> dragon_cb_cz: Neva,jednou a stačilo. Kamenožrout pro pračky a rychlovarky je bez vedlejších účinků.
-> Bobesh: To ne, spíš naředit 

-> dragon_cb_cz: Měl jsem ho nejdřív ušpinit?!?

-> Bobesh: Tos ho tam nalil čistej ne?
-> dragon_cb_cz: To ani ne ale ten ocet zreagoval se zbytkem nemrzky a transformoval se do podoby cucků plnotučné hořčice 

-> Bobesh: No pokud jsi tam tý srágory měl tolik, tak už ti pak nepomůže ani svěcená voda, to je jasný... ale kotelní kámen ničím jiným než kyselinou ven nedostaneš.
Ocet NE,proboha,jen to ne. Aplikoval jsem u Xantie a rok jsem tu sdrclou hořčici dostával z okruhu...

-> Olin: Tak to bude každopádně někde z topení. Pravděpodobně kohout.
-> Eidy 18.06.14 23:15:30:
Super, zkusím to..Nejprve musím pořešit odkud se mi objevuje nemrzka na podlaze u spolujezdce (kdybyste věděli, napište) a pak to hned vyčistím.. Díky moc za rady!!!
Super, zkusím to..Nejprve musím pořešit odkud se mi objevuje nemrzka na podlaze u spolujezdce (kdybyste věděli, napište) a pak to hned vyčistím.. Díky moc za rady!!!

-> Olin: S kyselinou to projel asi 20km. Pak to 2x vypláchnul o ohřál s vodou z kohoutku a pak tam frknul nemrzku.
Případně ocet ALE chce to vylejt co tam je nalít klidně obyč vodu s octem cca 1:1 jet to projet na provozní teplotu a pak vylejt a prolejvat obyč vodou a až to bude čisty tak se pomodli že to nebylo zasr... až tak že se někde něco uvolnilo a ucpalo. Pak nalít směs 1:1 destilka vs nemrzka.