skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
M6a za M6ad věčné téma
-> dragon_cb_cz: tak tak, on sa baví o 120tke, tak vidíš, že by si sa toho moc nebál...
-> lolek77: No jenže proč tam dal M6A - protože netuší, co tam bylo před tím a měl strach, jestli to náhodou nebylo právě M6A. Takže to klidně na něj mohlo odjet těch 29 tisíc km - a to je právě ten problém. U 120ky bych se toho už asi moc nebál, ale u MBček byl ten pseudoolej docela běžnej 

-> dragon_cb_cz: Ale v prvom prispevku napisal, že ON tam dal M6A, nevie čo tam bolo predtým, auto má najeto 29000km a on na M6A urobil 300km, takže podľa mňa sa nemá čo pokaziť keď dá M6AD. Po 300km tam nemajú byť z čoho úsady, len ak s predchádzajúceho oleja, o ktorom nič nevie. Nejde dávať olej API SH, ani SM, ide možno o 1 triedu vyššie, ak malo M6A API SA tak M6AD bude mať možno API SB. Ale vždy to rozhodnutie bude na ňom... Ja za seba hovorím, že by som to riskol /vždy to bude 50/50 pokiaľ nevie ako motor vyzerá zvnútra, alebo nieje po GO - vyčistený/...
Tak jasně, že pokud je motor vevnitř hodně zadělanej, tak to moc dobrý není, ale pokud tam není vyloženě hnůj a je tam běžnej karbon, tak bych to nějak moc neřešil...
-> lolek77: Kdyby platilo, že "přechod z M6A na M6AD je v pohodě", tak to téma vůbec nevzniklo... zdaleka ne vždy je v pohodě, kdyby byl, tak o tom, že se ten přechod dělat nemá nepsal výrobce zmínku do každého návodu a dílenské příručky snad po celou dobu produkce zadomotorů....
-malybobicek: Ak by bol motor jazdený na olej API SG a vyššie, tak keby si dal po M7ADSIII aj 5W-40 API SM tak sa nič nestane... Ale ak bol jazdený na M6A, tak by vo vlastnom záujme mal prechádzať na lepší olej postupne, "menej výkonné" oleje majú menej prísad na odbúranie usadenín atď. (nechcem tu hádzať chytré slová,viď oleje.cz, alebo... motorove-oleje.eu/klasifi
kacia-api ) a preto pokiaľ nerobí GO motoru, tak prechod z M6A na M6AD je v pohode, ale na vyššiu API radšej postupne.
-> malybobicek: Moc jsi tohle téma "nepobral"..
M6A vs. M6AD je změna úplně jinýho kalibru, než jít z M7AD na Shell 15W40. Na ten jsem přešel asi u pěti škodovek z M6AD, to žádnej problém není..



Moc to prožíváte... Pokud není motor úplně zadělanej, není problém dát tam lepší olej. Dlouhodobě jsem měl ve 1202STW M7ADSIII, při poslední výměně jsem sundal vanu, vyčistil a nalil Shella 15W-40 ;) a není problém...
Jestli mohu přispět svou troškou do mlýna...
...tak co se filtru týká, dříve jsem filtry vybíral podle velikosti baňky (větší znamenalo větší filtrační plochu.
Dnes už to není tak úplně pravda, některé kvalitnější filtry mají velkou plochu papíru i v malé baňce (jen je více skládaný).
Snažím se buď shánět starší filtry vyrobené do devadesátých let (tehdy se ještě tolik nešidilo), nebo značkové soudobé (buď origo ze škodovky, nebo alespoň Mann, Fram apod).
Konkrétně s Filtronem mám tu zkušenost, že u nich nefungují zpětné ventily a po nastartování vždy déle trvá, než se natlakuje systém a zhasne kontrolka. To, jak moc a jestli vůbec to škodí motoru, nevím, ale už pro ten pocit...
...tak co se filtru týká, dříve jsem filtry vybíral podle velikosti baňky (větší znamenalo větší filtrační plochu.
Dnes už to není tak úplně pravda, některé kvalitnější filtry mají velkou plochu papíru i v malé baňce (jen je více skládaný).
Snažím se buď shánět starší filtry vyrobené do devadesátých let (tehdy se ještě tolik nešidilo), nebo značkové soudobé (buď origo ze škodovky, nebo alespoň Mann, Fram apod).
Konkrétně s Filtronem mám tu zkušenost, že u nich nefungují zpětné ventily a po nastartování vždy déle trvá, než se natlakuje systém a zhasne kontrolka. To, jak moc a jestli vůbec to škodí motoru, nevím, ale už pro ten pocit...

-> MBXman 12.05.14 09:24:01: ihned nemusis, ale sleduj to, ak bude čierny po 500km tak to vymeň. Čo sa týka filtru, tak okrem filtra Vika je všetko ostatne použiteľne, a aj tu Viku som už mal :-))). Ale je fakt že s tých dostupných je Mann, Fram... sú asi najlepšie. Teraz mám Purolator...
nemyslis -zaplatis :D
-> MBXman: Dělej, jak myslíš.
-> Eidy: Díky za radu, no mrknu jak velký jsou ty ostatní, ale pokud budou menší asi risknu Filtron, když na tom stejně najedu max 1000 km
-> MBXman: Že velikost filtru má mnohem menší vliv na rozdíl od kvality papíru. Se podívej dovnitř dírou a uvidíš, že to vypadá stejně. Délka může mít vliv neb tam bude větší plocha papíru. Jinak je to jedno. Šel bych spíš do dlouhého.
-> lolek77: Takže říkáš, že když začne být olej tmavší tak hned vyměnit?
Filtry - jak už jsem psal, uvažoval jsem o tom MANNu o peníze nešlo, jen mne zarazilo, respektive mne upozornili na to, že ta baňka už je malá, tak se obávám, aby to nemělo
vliv na kvalitu filtrování. Ten CHAMPION má baňku velkou?
Jakej máte názor ohledně tý velikosti baňky?
Filtry - jak už jsem psal, uvažoval jsem o tom MANNu o peníze nešlo, jen mne zarazilo, respektive mne upozornili na to, že ta baňka už je malá, tak se obávám, aby to nemělo
vliv na kvalitu filtrování. Ten CHAMPION má baňku velkou?
Jakej máte názor ohledně tý velikosti baňky?
Filter tam bude aj tak len cca 500 - 1000 km, kontroluj olej, ako vyzera na mierke a ked budes mat obavy tak ho vymen. A rataj s tým že Ti ucpe čidlo tlaku oleja - to som vymenil asi po 500km a odvtedy je klud.
Já koupil a kupuju champion, filtron je srajda, kup časem něco jiného.
-> MBXman: Zatímco Mann, Fram, Champion, Tutela atd. jsou kvalitní značky, Filtron není.
Tak to asi risknu, respektive vypustím olej, sundám vanu vyčistím jí a naleju M6AD. Jen za ten rok najedu max 500 Km. A co považujete za kvalitní filtr byl jsem v Kelly a koukal jsem na filtr mann, ale ten už je malej, tak sem koupil Filtron, ten má ještě baňku velkou
Řešil jsem na nové 125ce to samé, auto má 46tis 4roky stálo, olej neznámý.. tak jsem koupil mogul 15w40 super stabil, kvalitní filtr, motor ohřál a vyměnil, tak jsem taky zvědav co to udělá, určitě vyměním po cca 500km filtr a olej po 1000km nevím, zatím jsem za 3 měsíce najel 27km a to na stk :-)
-> Eidy: Jasný, to souhlas. Šak píšu že je nejlepší to zhlédnout zespod po shození vany a pak zvolit nejlepší postup.
-> Bukaj: O pár MBčkách kde přechod M6A -> M6AD způsobil problém ve svém okolí zprávy mám. Ono se to nutně nemusí projevit na mazacím tlaku (a tudíž ti kontrolka řekne prd) - pokud se to ucpe na blbém místě, tak se to začne lokálně přidírat, ale mazací tlak může být OK... Jakéhokoliv jiného přechodu bych se moc nebál, max se zkrácenou první výměnou... Ale tady teda jisté obavy mám.
Nemluvím o přidření vlivem nekvalitního oleje, ale právě vlivem toho přechodu M6A -> M6AD... že sériový MB motor dokáže mazat klidně kolomaz ředěna koňskou močí, o tom až tak moc nepochybuju.
Nemluvím o přidření vlivem nekvalitního oleje, ale právě vlivem toho přechodu M6A -> M6AD... že sériový MB motor dokáže mazat klidně kolomaz ředěna koňskou močí, o tom až tak moc nepochybuju.
Tákže: M6A sa používal ako motorový olej pre zábeh, to znamená prvých niekoľko sto kilometrov života poskladaného motoru a potom sa prešlo na AD olej. Ačkový olej nemá protioderové prísady v takej miere ako AD, preto si motor rýchlejšie "sadol". To bolo ešte v ére škoda 105-120M /osemdesiate roky.../.
V minulosti /cca 60te roky minulého storočia/ pokiaľ sa používal M6A celoročne tak sa musel dávať pozor, aby sa nedolial AD olej, inak to začalo v motore peniť a bol problem /tak mi to opisoval môj otec - vodič s povolania/.
Ja osobne som mal v škode 120M 1986 olej M7AD, mala najzdené niečo cez 70tis. km, na ventiloch to vyzeralo ako na obrázkoch nižšie /teda žiadna vazelína.../ a riskol som to, bola dolu vaňa - umytá dočista, dal som najlacnejší 10W-40 polosyntetika, pojazdil som cca do 1000km, kontroloval som olej dosť často, a vylial som niečo hustejšie, čiernejšie ako obvykle, a dalšia výmena cca po 2,5 tis. km a už to bolo lepšie. Teraz je tam polosyntetika už po tretej výmene a olej je v pohode, motor bez generálky nedymí, nič sa nezadrelo, ba naopak, skúsil som jazdu okolo 20 km rýchlosťou 100km/h a motor je svižný ako zamlada, zatiaľ nieje problém. Keby tam bola po M7AD vazelína - myslím na ventiloch, tak by som sa asi bál len tak dať polosyntetiku...
V minulosti /cca 60te roky minulého storočia/ pokiaľ sa používal M6A celoročne tak sa musel dávať pozor, aby sa nedolial AD olej, inak to začalo v motore peniť a bol problem /tak mi to opisoval môj otec - vodič s povolania/.
Ja osobne som mal v škode 120M 1986 olej M7AD, mala najzdené niečo cez 70tis. km, na ventiloch to vyzeralo ako na obrázkoch nižšie /teda žiadna vazelína.../ a riskol som to, bola dolu vaňa - umytá dočista, dal som najlacnejší 10W-40 polosyntetika, pojazdil som cca do 1000km, kontroloval som olej dosť často, a vylial som niečo hustejšie, čiernejšie ako obvykle, a dalšia výmena cca po 2,5 tis. km a už to bolo lepšie. Teraz je tam polosyntetika už po tretej výmene a olej je v pohode, motor bez generálky nedymí, nič sa nezadrelo, ba naopak, skúsil som jazdu okolo 20 km rýchlosťou 100km/h a motor je svižný ako zamlada, zatiaľ nieje problém. Keby tam bola po M7AD vazelína - myslím na ventiloch, tak by som sa asi bál len tak dať polosyntetiku...
M6A asi do 120ky asi neni idealní ja nejhorší olej co sem použival byl M7 ADS III ale ted použivam 15w40 polosintetika od JCB leju to do všeho a parada
Tak ono se obecně nedoporučuje přeskakovat řádově (dle API S*) o několik stupňů u zanesených motorů - což právě může,a často vede, k uvolnění větších částí úsad během krátké doby a ne jen postupné rozpouštění. M6A je SB,M6AD je SC. Tzn,že např olej 15W/40 s SG,SH už v nekterých případech "může" být příliš.
-> dragon_cb_cz 08.05.14 23:27:44: No, ale ještě jsem neslyšel o případu, že by někdo zadřel škodovácký motor kvůli přechodu na "lepší" olej.
Maximálně se ucpává sací koš, jak psal-> Eidy: , ale pokud majitel auta není ignorant, pro kterého problikávající červená kontrolka je jen zajímavým zpestřením nudné přístrojovky, tak snad nic nehrozí.
A kolik přidřených (seriových) motorů jsi viděl Ty? A že jen málokterá škůdka dobově dostávala kvalitní (dovozový) olej...
...a většina z nich navíc vystřídala několik majitelů a zpravidla po revoluci i několik značek a druhů olejů...
Maximálně se ucpává sací koš, jak psal-> Eidy: , ale pokud majitel auta není ignorant, pro kterého problikávající červená kontrolka je jen zajímavým zpestřením nudné přístrojovky, tak snad nic nehrozí.

A kolik přidřených (seriových) motorů jsi viděl Ty? A že jen málokterá škůdka dobově dostávala kvalitní (dovozový) olej...
...a většina z nich navíc vystřídala několik majitelů a zpravidla po revoluci i několik značek a druhů olejů...
-> dragon_cb_cz 08.05.14 21:49:23: Já to dělám u škodovek, jako Tomaso u Favoritů - jen u "neznámého" motoru vždy při první výměně sundám vanu, vyčistím a zkouknu stav (karbon, kousky motoru ve vaně apod)...

-> Urbi: Když on ten olej právě nerozpustí bordel komplet. Pak by to bylo fajn, stačilo by měnit olej a filtr častěji. Jenže ono se taky může stát, že se uvolní bordel v šupinách a ten pak ucpe sací koš a pak se to přidře. Kamarádův otec takhle nalil do letitý 125 moderní Shell, protože byl někde v akci. Pak několikrát sundavali vanu a čistili sítko, protože se ucpalo a svítilo mazání.
-> Urbi: Bohužel i o zadření často řeč je - prostě to někde uvolní kus bordelu, který na nejméně vhodném místě něco ucpe a je zaděláno na problém...
Sundání vany už snad není tak velká operace... a určitě stojí za to vědět co je v ní, potažmo v celém bloku. Co bych našel, nahrubo bych očistil. Nalil ten M6AD nebo nějaký 15w-40 a zkrátil výměnný interval na třetinu vč. výměny filtru samozřejmě. Asi není potřeba to více prožívat, o zadření by snad neměla být řeč, ale tu vanu, potažmo část bloku zespod bych určitě zkontroloval po takové době stání s M6A.
Takhle sundat vanu a víko bude asi nejlepší, ale je ještě nějaká míň demontážní cesta, jak to zjistit jestli jsou v motoru úsady, či nikoliv?
-> Eidy: Mě taky, ale bohužel jsem těch motorů zatím nerozebral tolik abych to zvládnul relevantně zhodnotit...
-> dragon_cb_cz: To by chtělo na pár místech otřít hadrem a zjistit co je pod tím. Takhle je to černý, ale přijde mi to spíš jako špinavej olej než jako úsady-
-> Tomaso435: Vím, jak to myslíš. Někdy moc přemejšelní škodí, ale to víš když máš auto, co je ve stavu jako nové, tak radši 2x diskutuju, než jednou naleju a konec :-)
Ono, kdyby to nějaké auto na dojetí, tak si s tím hlavu nelámu a leju, co je po ruce, ale takhle..
Ono, kdyby to nějaké auto na dojetí, tak si s tím hlavu nelámu a leju, co je po ruce, ale takhle..
-> dragon_cb_cz: jo takhle.. dobrý, už sem v klidu a ticho :)
-> Tomaso435: Jenže ty mluvíš o favoritech, který hrůzu jménem M6A nikdy neviděly. To je ještě nedetergentní olej (to D v M6AD značí právě detergentní přísady), tedy nemá přísady rozpouštějící karbon. Proto je přechod z něj na cokoliv lepšího tak problematickej - jakmile tam ty přísady přijdou, tak začnou rozpouštět letitý nánosy. Je to podstatně větší skok než mezi třeba tím M6AD a libovolným moderním olejem...
-> MBXman: Tak nejlíp asi sundat vanu a ventildekl a podívat se na případné úsady. Pokud tam nebyl celou dobu jeden olej, neočekával bych žádné velké úsady. Spíš minimální. Pak bych tam klidně dal AD.
udělal bych to jako kámoš co poprvé v životě šel měnit olej sám aby mě nemusel otravovat.. šel do lídlu, tam našel olej motorový (bylo to tam napsaný) za 199,- 5L pixla. vzal to. doma vyšrouboval zátku kombinačkama co sou v autě u nářadí, protože něco jako klíč nebo nedej bože vořech s ráčkou to ani nezná. no nic, povolil to vylil to. dal tma jinej filtr. a tu 5l pixlu tam votočil zkoro celou. hotovo. nejenom že to bylo těžce přelitý, olej 5w20 nebo co, ale vubec ho nesralo že to z toho bleje měrkou a víčkem a vlastně celej motor je jak celomáčená sušenka.. v pohodě prostě... však si ten motor zvykne :D
no ale ted už trochu reálně... to sou všechny motory tak háklivý na přechody? já tam prostě do všeho nalil to co leju všude a vždycky a vubec sem neřešil nějaký výplachy nebo nedejbože snad zjištování co v tom kdo měl.. prostě paramo 15w40 M7ADSIII. .. špatně? :D
no ale ted už trochu reálně... to sou všechny motory tak háklivý na přechody? já tam prostě do všeho nalil to co leju všude a vždycky a vubec sem neřešil nějaký výplachy nebo nedejbože snad zjištování co v tom kdo měl.. prostě paramo 15w40 M7ADSIII. .. špatně? :D
Bohužel obě auta jsem koupil od "překupníků" a rozhodně nechci experimentovat s "moderníma" olejema, ale radši bych viděl místo M6A ten M6AD. Mám to opravdu už jak veterány.
-> MBXman: O těch 300km vůbec nejde, to je nic (i dílenská příručka připouští záběh na M6A a přechod na M6AD, tuším max po třech tisících km). Spíš jde o to, jaký olej používal předchozí majitel.
Já do svého MB dal M6A preventivně taky a řeším stejné dilema...
Já do svého MB dal M6A preventivně taky a řeším stejné dilema...
Ahoj všichni vím, že se to tu řeší celkem často. Ale přesto mám trošku odlišnější dotaz. Před 6ti lety jsou koupil Š120 jako veterána a vyměnil u něj olej - dal jsem tam M6A (nevím co se do auta lilo předtím), za tu dobu se s autem najelo 300 km. Chci teď auto oživit a vyměnit všechny provozní kapaliny včetně oleje a zvažuji jestli nedát M6AD. Je možné, že pokud se předtím do auta lil M6AD, já tam udělal výměnu na M6A a teď po 300 km a 5ti letech stání dám opět M6AD. Bude tam tolik úsad, že by mi to motor zadřelo? Auto má najeto 29.000 km.
To samé jsme udělal ještě s jednou 120kou co mám, ale u té proběhla od koupě (mám jí 10 let) 2x výměna M6A (najelo se cca 5.000 km) a též bych chtěl zkusit výměnu na M6AD. Tato 120 má najeto 60.000 km.
Četl jsem, že pokud se jezdí na M6A musí se dávat proplachový olej. S autama jinak nejezdím.
To samé jsme udělal ještě s jednou 120kou co mám, ale u té proběhla od koupě (mám jí 10 let) 2x výměna M6A (najelo se cca 5.000 km) a též bych chtěl zkusit výměnu na M6AD. Tato 120 má najeto 60.000 km.
Četl jsem, že pokud se jezdí na M6A musí se dávat proplachový olej. S autama jinak nejezdím.