![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vodní pumpa vs. vysoké otáčky
-> srdcar 120L: Díky za informaci. Říkal jsem si též že by to mohlo být z MB![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> aceboss: To levé lopatkové kolo je originál MB, bylo hliníkové a lakované hnědým lakem. Asi kvůli agresivnímu fridexu, aby tak rychle nesežral lopatky, když jsem ho kupoval někdy v r 1979, tak takto vypadalo. A ta těsnící ucpávka je taky původní, co se tam dávala, je z bakelitu, uvnitř je těsnicí gumička,mosazná podložka a pružinka zaháknutá zobáčkem za ucpávku, aby se to celé otáčelo s hřídelkou. Používala se i na emku, ale už nevím, ve kterém roce se začala dělat ta vylepšená.
-> vhml: vím. zkus ...
-> Petr Urban 06.06.15 00:30:57: tak já to mám teď pomalejší než 1:1. Můžu s tím někdy zkusit polaborovat ještě.
-> vhml: 1:1 ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> aceboss: Levý lopatkový kolo mi připadá jako embéčkový mosazný (?).
-> vhml 04.06.15 23:43:05: jj to jsem věděl že jsi šel touto cestou. Já mám řemenici na klice sice taky dělanou ale stejného průměru.
-> MVM: Děkuji za radu dám tedy velkou lopatku i řemenici.
Ted' malinko odbočím řemenice vlevo je z čeho? Byl jsem překvapen mini lopatkami a použitým těsněním... To je nějaká evoluce nebo starší provedení? Těsnění je OK a funkční.
-> MVM: Děkuji za radu dám tedy velkou lopatku i řemenici.
Ted' malinko odbočím řemenice vlevo je z čeho? Byl jsem překvapen mini lopatkami a použitým těsněním... To je nějaká evoluce nebo starší provedení? Těsnění je OK a funkční.
-> MVM: Volnoběh nešel při 260/260 nastavit pod 850 asi.. ale fakt je, že já to nemám na dálnici ani na závody a tak tu maximálku, kterou dá dohromady embéčkovej 4q a těch 6000 otáček, aplikuju jen tu a tam, takže snad to ten alternátor vydrží..
-> Jozka: Tak když je to krátkodobě a jen občas nemá to moc smys- pak to ubírá při běžným ježdění a na volnoběh.
-> MVM: / -> vhml: Při 6000 /min tu a tam pár km asi nemá cenu ještě ten alt řešit - nebo jo?
-> MVM 05.06.15 12:19:29: Já právě nevím co jsou nebo nejsou ideální otáčky pumpy. Možná by to mojemu chlazení taky trochu pomohlo kdybych si tu pumpu zpátky zrychlil. Ale nemám chladič vpředu, tudíž toho taky nepotřebuju tlačit tolik.
Zpřevodování altíku je nutnost, už kvůli tomu jak se vyšších otáčkách točí úplně zbůhdarma.
Zpřevodování altíku je nutnost, už kvůli tomu jak se vyšších otáčkách točí úplně zbůhdarma.
-> vhml: No protože když si to právě spočítáš,tak je to jen mírně pomalejší než otáčky kliovky. Mám i řemenice pumpy 100mm,je to podle mojí převodovky a použití právě hodně pomalý - právě na pumpě a musel bych to držet hodně pod krkem. V počátku mi šlo hlavně o úmrtnost altíků .. což jsem snížil 80kou na klice..
-> MVM 05.06.15 11:39:23: a proč na pumpu jen 85? To je seriova 120tkova ne?
Já mám ještě velkou na altík, 85mm. Ale podle grafu v Andrtovy už by to bylo dost na hraně, ale v praxi jsem ji nezkoušel.
Já mám ještě velkou na altík, 85mm. Ale podle grafu v Andrtovy už by to bylo dost na hraně, ale v praxi jsem ji nezkoušel.
-> vhml: Tak to když už - rovnou ostřik chladiče vodní mlhou, podobně jako trucky chlazení brzd. To zase spínač pro neutrál a jedničku ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Já mám připravenou 80mm KH,85mm pumpa,70mm altík. Šlo by to vyjářit i převodovýma poměrama,nechce se mi to hledat.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Já mám připravenou 80mm KH,85mm pumpa,70mm altík. Šlo by to vyjářit i převodovýma poměrama,nechce se mi to hledat.
-> MVM 05.06.15 11:32:33: to ještě přemejšlím, že bych si na řadící táhlo dal sprostě mikrospínač aby se zařazenou pětkou rovnou pouštěl větrák
Ale do budoucna tam pětka bude kratší, tak to taky něco vyřeší.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: To je pochopitelný. Každá pumpa má svoje idální provozní spektrum otáček. Motor jako takovej se hřeje nejvíc v otáčkách Mt.max .. Tzn málo otáček na "pětku" je co se týká chlazení rozhodující. Ale jak správně píšeš - Ty už dokážeš mezní situace předvídat (pustíš např. větrák) Ale člověk který si začne hrát s pumpama a řemenicema - se taky může dostat z bezúdržbovýcho chlazení úplně na druhou stranu potíží..
-> MVM 05.06.15 08:40:40: kitová felda má dokonce 120mm na pumpě a 70mm na klice. Teď jsem na revivalu vypozoroval, že se mi to nejvíc hřeje na pětku když to jede na nějakejch 2500otpři 90kmh. Ale zapnutím elektrickýho větráku to během chvilky padne dolů, takže mám asi spíš pomalou vrtuli chladiče než pumpu.
-> aceboss: Nechej tam velký lopatky a dej řemenici pumpy 100mm.(Takhle se to točilo ve formuli škoda) Když bys držel trvale motor nad 5000Ot .. potom je možný snižovat otáčky ještě víc. Ztratíš ale výkon čerpadla na volnoběh a při nízkých otáčkách.
Samozřejmě jak psal -> vhml:
Samozřejmě jak psal -> vhml:
-> aceboss 04.06.15 21:15:36: já jezdím aktuálně velký lopatky, řemenici pumpy 100mm a řemenici na klice 80mm.
Vytáhneme staré téma s novým dotazem.
Skládám vodní pumpu pro blok 136 umístěný v Š100 s chladičem vzadu. Velká řemenice 100mm která varianta lopatek je optimální? Dosud jsem měl vysokou origo eMko tedy pravou, ale chtěl bych se vyhnout řezání vody ve vysokých otáčkách.....nutno podotknou že i s touto lopatkou vůz chladil dostatečně. Momentálně řeším ideální a optimální trvalé řešení když motor skládám znovu.
Jedná se o motor 136 upravená snížená hlava vačka 278 atd atd žádná serie proto i vyšší provozní otáčky chladič je z CU. Vím že někteří z vás s tímto laborovali, ale výsledek jsem nepostřehl.
Já se přikláním k zlaté střední cestě. Díky za rady a názory.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Skládám vodní pumpu pro blok 136 umístěný v Š100 s chladičem vzadu. Velká řemenice 100mm která varianta lopatek je optimální? Dosud jsem měl vysokou origo eMko tedy pravou, ale chtěl bych se vyhnout řezání vody ve vysokých otáčkách.....nutno podotknou že i s touto lopatkou vůz chladil dostatečně. Momentálně řeším ideální a optimální trvalé řešení když motor skládám znovu.
Jedná se o motor 136 upravená snížená hlava vačka 278 atd atd žádná serie proto i vyšší provozní otáčky chladič je z CU. Vím že někteří z vás s tímto laborovali, ale výsledek jsem nepostřehl.
Já se přikláním k zlaté střední cestě. Díky za rady a názory.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Mam plastové trubky s asi polovičným prierezom, než pôvodné "ropovody" pod autom a tiež som si myslel že pri ostrej jazde to neuchladim a ejha... Mal som male lopatky, vysoke lopatky + kilo remenica a ostal som pri emkovej s normalnou remenicou, tá chladí najlepšie... Skúste do motora naliať poriadnu chladiacu zmes, nie vodu z potoka... odkedy mam g12 motor uchladím aj pri 115°C a to som ho tam mal iba raz po zábehu, nemrzka zvyšuje bod varu a čo eštee? no predsa chráni pred koróziou...
Čekal jsem vášnivější diskuzi. Nikdo jiný s tím nemá problém?
-> vhml: Myslíš výtok pod čtvrtým hrncem?
-> Eidy 02.11.13 23:24:20: bez vrtule chladiče :-D
Ještě chlazení rozšířím o chlazení 4. válce. Asi nějak není důvod to nezapojit...
Ještě chlazení rozšířím o chlazení 4. válce. Asi nějak není důvod to nezapojit...
-> vhml: Souhlasím, ale jak by tohle mohlo fungovat líp? Bez chladiče?
Zkus nižší a za 5 let nám dej vědět.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Zkus nižší a za 5 let nám dej vědět.
-> Eidy 02.11.13 22:25:55: že něco funguje není důvod k tomu aby to nemohlo fungovat líp :-)
Zkusím asi dát nízký lopatky. Ač mám jednu vysokolopatkovou pumpu fungl novou. Nechám si jí vystavenou dál :-)
Zkusím asi dát nízký lopatky. Ač mám jednu vysokolopatkovou pumpu fungl novou. Nechám si jí vystavenou dál :-)
-> vhml: exotů je tu málo
Chci říct, je nás tu málo.
Ale kavitace to bejt může, proč by ne. Stává se to i u lodí nebo ponorek a tam určitě nebude 6000 ot./min.
Václave, nehroť to tolik a dej tam buď to samý nový nebo "slabší". Chladilo to? Chladilo. Tak o co jde.
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
Ale kavitace to bejt může, proč by ne. Stává se to i u lodí nebo ponorek a tam určitě nebude 6000 ot./min.
Václave, nehroť to tolik a dej tam buď to samý nový nebo "slabší". Chladilo to? Chladilo. Tak o co jde.
-> vhml: Takovy vrtule sem vyndaval i u seriovejch motoru a bylo to spis vyzrany (asi chemicky), na to srat.
Bordelem to (asi) nebude. Ta struktura mateiriálu je vyloženě vytrhaná jako tady cs.wikipedia.org/wiki/Sou
bor:Cavitation_Propeller_D
amage.JPG
Spíš mě zajímali zkušenosti jiných. Má s tím taky někdo problém nebo jsem sám za exota?
Spíš mě zajímali zkušenosti jiných. Má s tím taky někdo problém nebo jsem sám za exota?
-> pecen: Lodní šrouby se podle mě o moc rychleji než vodní pumpa ve škodovce v otáčkách netočí a kavitace je u nich taky velký problém...
-> vhml: Nejsem strojař, ale hádal bych, že lepší bude spíš pumpa s většíma lopatkama a velkou řemenicí, aby se točila pomaleji...
-> vhml: Nejsem strojař, ale hádal bych, že lepší bude spíš pumpa s většíma lopatkama a velkou řemenicí, aby se točila pomaleji...
-> pecen: prečo by to nemohla byt kavitacia ? ked bude tahat 80 - 90°C vodu a pri čerpaní sa zníži tlak v okolí lopatiek kludne tam môže kavitácia nastať ... už som pár vrtuliek rozbitých videl ... táto je ešte jedna z tých lepšie vyzerajúcich
-> vhml: To tam asi muzes nechat :-D
-> vhml: Já čekal, že bude půlka chybět. Tohle ještě jde. Tak jak říkám, dej tam střední. A nebo novou velkou a zase bude na 10 let pokoj. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> vhml:
já bych to viděl ve vší skromnosti na droboučkej písek (usazeniny) ve vodě, voda by tohle v těhle motorech neudělala, tlak, rychlost tam určitě není jako ve vodních elektrárnách
a že by kavitace? to snad nééééééé
já bych to viděl ve vší skromnosti na droboučkej písek (usazeniny) ve vodě, voda by tohle v těhle motorech neudělala, tlak, rychlost tam určitě není jako ve vodních elektrárnách
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
Ono je z těch fotek jako tradičně vidět hovno, ale je to vytrhaný třeba do půlky síly materiálu.
-> vhml: Jasně. Tak v tom případě bych tam dal užovkovou. EMková má na to asi moc velkej úhel.
-> Eidy 02.11.13 17:39:24: Ne, chladí to ( chladilo ) normálně.
Co všechno má pumpa za sebou těžko soudit, ale když jsem to tam pár let zpátky dával, tak bych tam určitě takovou nedal...
Co všechno má pumpa za sebou těžko soudit, ale když jsem to tam pár let zpátky dával, tak bych tam určitě takovou nedal...
-> vhml: Zeptám se jinak. Jak dlouho tam vrtulka vydržela? V jakým stavu byla, když jsi ji tam dával? A poznal jsi zničenou na teplotě vody?
-> MOLSO: stavím sa že tá zničená je len akási hliniko zliatinová gulka na konci![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> dragon_cb_cz 02.11.13 16:32:33: jo, jasně, potřebuju dovolenou ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
tak hriadelku z užovky / kila.... to by malo pomoct
som zvedavy na fotku tej zničenej
som zvedavy na fotku tej zničenej
-> vhml: Předpokládám, že jsi chtěl napsat že lopatky jsou zničený od kavitace?
... aneb řežeme vodu.
Vyndal jsem pumpu ze stovky a vrtulka je dobře rozmlácená od kavitace ( foto dodám večer). Byla to pumpa s vysokýma lopatkama a velkou stovkovou řemenicí, chladič vzadu.
Tudíž kudy dál? Menší lopatky z užovky? Větší řemenici nechat vyrobit?
Jaké jsou vaše zkušenosti? Měli jste s tím problémy? Samozřejmě se to netýká sériových motorů, které se nepohybujou v otáčkách kde tenhle problém může nastávat.
Dostupné lopatky zde: -> afro100 19.12.11 21:49:02:
Vyndal jsem pumpu ze stovky a vrtulka je dobře rozmlácená od kavitace ( foto dodám večer). Byla to pumpa s vysokýma lopatkama a velkou stovkovou řemenicí, chladič vzadu.
Tudíž kudy dál? Menší lopatky z užovky? Větší řemenici nechat vyrobit?
Jaké jsou vaše zkušenosti? Měli jste s tím problémy? Samozřejmě se to netýká sériových motorů, které se nepohybujou v otáčkách kde tenhle problém může nastávat.
Dostupné lopatky zde: -> afro100 19.12.11 21:49:02: