skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
favorit automatický sytič( nepravydelný chod)
23:05:11
05.04.2013
05.04.2013
tekknošpína
no jasný ale tak to by měl fungovat teda furt stejně ale jak řikáš musí bejt asi ten podtlakoví ovladač špatný tet sem řešil to těsnění pod karburátorem, a ta mrcha mi podsávala a propouštěla benzin, tak sem vyměnil tu vložku a pecka akorát mi zlobí ten sytič a jak sem tak jak ty říkáš rozhodil tu teplotu tak sem tam pak kroutil nějakým šroubem až sem ho ukroutil takže tet musím sehnat ten termo regulátor. nebo jak to nazvat.
21:02:00
05.04.2013
05.04.2013
Nepér
-> tekknošpína: Jenže ty jsi nenastavil otáčky ale posunul teplotu, kdy sytič vypíná... nejdřív musíš mít zhruba správně mezery, pak šroub nastavení zvýšenejch otáček a v neposlední řadě ti musí fungovat ten podtlakovej ovladač...
20:42:52
05.04.2013
05.04.2013
tekknošpína
když to tady tak čtu tak mám skoro to samé, akorát že mi na sytič točil asi 4000ot. tak mi tady někdo poradil at pootočim tím regulátorem, jak do něj de voda a od tý doby to nefunguje takže vždy po ránu musím auto tůrovat jak blbec aby se trochu ohřálo a jelo normálně jinak při tom studenym startu se zdá jako by motor běžel na 3 válce když sešlápnu plyn tak na těch 5000ot. tak to přestane ale jak mile spadnu na 1000ot. tak zase... už mám z toho hlavu v pejru, tak zda budete někdo něco tušit tak dík za radu.
23:30:43
05.12.2012
05.12.2012
werty
Jinak pro lepší pochopení funkce a také snadnému otestování je možné provést následující...
Na studeném motoru se demontuje airbox a aktivuje sytič. Z objemového ovladače se následně stáhnou obě hadičky a na jeho spodní vývod se nasune hadička o odpovídajícím průměru (cca 4 mm). Druhý konec hadičky si dáme do úst a vytvoříme podtlak - vzduchová přívěra by se měla mírně pohnout a vytvořit "malou" mezeru 0,8 mm. Nyní prstem ucpeme horní vývod a znovu nasajeme vzduch. Teď když už není prostřednictvím horního vývodu ovladač propojený s okolím se vytvoří ona druhá "velká" mezera 2 mm. V tento okamžik pokud podržíme špičku jazyka na konci hadičky je nutné aby mezera zůstala zachována... pokud tomu tak není a přívěra se není schopná udržet v pootevřené poloze a jsme si jistí že jak horní vývod tak i konec hadičky v ústech máme utěsněny pak to s jistotou svědčí o vadné resp. netěsné membráně ovladače. Samo sebou pro bezchybnou funkci je za provozu také nutné aby obě hadičky ovladače byly v bezvadném stavu.
Na studeném motoru se demontuje airbox a aktivuje sytič. Z objemového ovladače se následně stáhnou obě hadičky a na jeho spodní vývod se nasune hadička o odpovídajícím průměru (cca 4 mm). Druhý konec hadičky si dáme do úst a vytvoříme podtlak - vzduchová přívěra by se měla mírně pohnout a vytvořit "malou" mezeru 0,8 mm. Nyní prstem ucpeme horní vývod a znovu nasajeme vzduch. Teď když už není prostřednictvím horního vývodu ovladač propojený s okolím se vytvoří ona druhá "velká" mezera 2 mm. V tento okamžik pokud podržíme špičku jazyka na konci hadičky je nutné aby mezera zůstala zachována... pokud tomu tak není a přívěra se není schopná udržet v pootevřené poloze a jsme si jistí že jak horní vývod tak i konec hadičky v ústech máme utěsněny pak to s jistotou svědčí o vadné resp. netěsné membráně ovladače. Samo sebou pro bezchybnou funkci je za provozu také nutné aby obě hadičky ovladače byly v bezvadném stavu.
23:10:25
05.12.2012
05.12.2012
werty
-> Petr Volfik: Funguje to následovně...
Objemový ovladač je dvoustupňový tzn. že pracuje ve dvou krocích po startu studeného motoru. Aby tomu tak mohlo být musí se vřadit mezičlen který podtlak přiváděný z pod šk. klapky bude po jistou dobu redukovat. Čili při teplotě pod cca 10°C je termoventil otevřený a je tak umožněný obtok vzduchu k objemovému ovladači. Po sepnutí zapalování a startu studeného motoru se ihned vytvoří mezera 0,8 mm. V tuto chvílí je objemový ovladač přes otevřený termoventil (přes bílou krycí čepičku) spojený s okolím atmosferickým tlakem a podtlak tudíž nepůsobí na membránu ovladače plnou měrou. Po cca 5 vteřinách (při teplotě cca 0°) kdy dojde k dostatečnému nahřátí termoventilu se uzavře tudíž již není možný obtok vzduchu a podtlak na membránu ovladače bude působit již zcela a tím dojde k dalšímu posunutí táhla ovladače a zvětšení mezery mezi stěnou hrdla a hranou vzduchové přívěry na 2 mm. Pro zajímavost u vozů VW z první poloviny 80 let se používal ovladač jednostupňový kdy ovladač byl jen jednoduchá komora s membránou a táhlem, ale pak se přešlo právě na tento typ dvoustupňového ochuzení které zabezpečí ještě hladší běh studeného motoru ihned po startu.
Objemový ovladač je dvoustupňový tzn. že pracuje ve dvou krocích po startu studeného motoru. Aby tomu tak mohlo být musí se vřadit mezičlen který podtlak přiváděný z pod šk. klapky bude po jistou dobu redukovat. Čili při teplotě pod cca 10°C je termoventil otevřený a je tak umožněný obtok vzduchu k objemovému ovladači. Po sepnutí zapalování a startu studeného motoru se ihned vytvoří mezera 0,8 mm. V tuto chvílí je objemový ovladač přes otevřený termoventil (přes bílou krycí čepičku) spojený s okolím atmosferickým tlakem a podtlak tudíž nepůsobí na membránu ovladače plnou měrou. Po cca 5 vteřinách (při teplotě cca 0°) kdy dojde k dostatečnému nahřátí termoventilu se uzavře tudíž již není možný obtok vzduchu a podtlak na membránu ovladače bude působit již zcela a tím dojde k dalšímu posunutí táhla ovladače a zvětšení mezery mezi stěnou hrdla a hranou vzduchové přívěry na 2 mm. Pro zajímavost u vozů VW z první poloviny 80 let se používal ovladač jednostupňový kdy ovladač byl jen jednoduchá komora s membránou a táhlem, ale pak se přešlo právě na tento typ dvoustupňového ochuzení které zabezpečí ještě hladší běh studeného motoru ihned po startu.
22:37:44
05.12.2012
05.12.2012
Petr Volfik
-> Markop: Hele ještě mě napadlo- do toho ochuzovače jdou 2 hadičky:
ta co jde do tělesa karburátoru v tý je podtlak?
a ta co jde do termokomory v tý je naopak tlak? Nebo obojí podtlak?
ta co jde do tělesa karburátoru v tý je podtlak?
a ta co jde do termokomory v tý je naopak tlak? Nebo obojí podtlak?
20:41:42
04.12.2012
04.12.2012
afro100
-> Markop: hmm, tam to vsetko fungovalo, ale toto bolo pri montazi motora s LEKRom puknute(nasledne mnou zalepene) .. byvalemu majitelovi to vraj pracovalo v pohode a myslim, ze sa tomu da verit. Poskodilo sa to pravdepodobne pri prevoze motora.. kazdopadne, dik za reakciu, ale uz je to pasé :)
20:38:18
04.12.2012
04.12.2012
Markop
-> afro100: Ne, tohle jen brání zahlcování studeného motoru. Právě to vyvolává nepravidelný volnoběh.
Pokud je vysoký volnoběh za tepla, je špatně nastavený nebo nepohyblivý mechanismus sytiče - šroub zvýšeného volnoběhu i za tepla dosedá na zubový segment sytiče - stupňovitou vačku kterou natáčí spirála bimetalu.
Otáčením tělesa bimetalu se nastavuje okamžik, kdy se deaktivuje zvýšený volnoběh. Šroubem zvýšeného volnoběhu se nastavují otáčky na jednotlivé zuby segmentu.
Pokud je vysoký volnoběh za tepla, je špatně nastavený nebo nepohyblivý mechanismus sytiče - šroub zvýšeného volnoběhu i za tepla dosedá na zubový segment sytiče - stupňovitou vačku kterou natáčí spirála bimetalu.
Otáčením tělesa bimetalu se nastavuje okamžik, kdy se deaktivuje zvýšený volnoběh. Šroubem zvýšeného volnoběhu se nastavují otáčky na jednotlivé zuby segmentu.
20:06:20
04.12.2012
04.12.2012
afro100
-> Markop: aha .. toto teda predpokladam moze za to, ze mi drzal lekr 2500 tis/ot volnobeh aj na zohriatom motore ..
20:03:51
04.12.2012
04.12.2012
Markop
Ano, do termoventilu jde proud při zapnutém zapalování stále.
Celý ochuzovač jde vyndat a koupit nový, vyžaduje to ovšem demontáž bimetalové komory a mechanismu sytiče.
Celý ochuzovač jde vyndat a koupit nový, vyžaduje to ovšem demontáž bimetalové komory a mechanismu sytiče.
18:07:06
04.12.2012
04.12.2012
JorgeRs
→ Markop:
do tý termokomory má jít proud když zapnu klíček? a pak furt až do vypnutí klíčku?
tak to asi bude ta membrána ochuzovače protože když jsem si hrál stim imbusem tak to bylo furt stejny nerágoval na dotažení nebo povolení
Dík moc za pomoc
do tý termokomory má jít proud když zapnu klíček? a pak furt až do vypnutí klíčku?
tak to asi bude ta membrána ochuzovače protože když jsem si hrál stim imbusem tak to bylo furt stejny nerágoval na dotažení nebo povolení
Dík moc za pomoc
21:37:27
03.12.2012
03.12.2012
Petr Volfik
-> Markop: Jo, paráda. Já si řikal že to táhlo tam k něčemu bude, i jsem to před tim zkoušel, ale ani se to nehne. O víkendu si s tim pohraju jestli u toho neumrznu. Dík moc.
18:28:41
03.12.2012
03.12.2012
Markop
Tak jestli kolega nekecá, tak u studeného motoru má být mezera mezi přívěrou a šachtou 0,8 mm. Po zavření termoventilu se má mezera zvětšit na 2 mm. A to lze seštelovat tím imbusem.
18:13:25
03.12.2012
03.12.2012
Markop
Haha, já tomu celej život říkám obohacovač a kolega mě teď taktně upozornil že je to ochuzovač :-)
Termoventil je málokdy porouchaný, když se zahřívá, je většinou OK.
Membrána ochuzovače je spojena táhlem s ozubem, který pootevírá přívěru, pokud je v komoře membrány podtlak (termoventil se zavřel). Ten imbus z druhé strany slouží k nastavení o kolik se má přívěra otevřít.
Sundej dekl airboxu, aktivuj sytič, nastartuj studený motor a přívěra se musí po 10 - 15 sekundách viditelně pootevřít.
Nemám k dispozici servisní příručku, nepamatuji si kolik by měl motor na jaký ozub točit, většinou se nastavuje tak aby se zvýšený volnoběh vyřadil při cca 50 stC motoru. Studený motor Favorita má na sytič a nejvyšší ozub točit mírně přes dva tisíce otáček.
Termoventil je málokdy porouchaný, když se zahřívá, je většinou OK.
Membrána ochuzovače je spojena táhlem s ozubem, který pootevírá přívěru, pokud je v komoře membrány podtlak (termoventil se zavřel). Ten imbus z druhé strany slouží k nastavení o kolik se má přívěra otevřít.
Sundej dekl airboxu, aktivuj sytič, nastartuj studený motor a přívěra se musí po 10 - 15 sekundách viditelně pootevřít.
Nemám k dispozici servisní příručku, nepamatuji si kolik by měl motor na jaký ozub točit, většinou se nastavuje tak aby se zvýšený volnoběh vyřadil při cca 50 stC motoru. Studený motor Favorita má na sytič a nejvyšší ozub točit mírně přes dva tisíce otáček.
16:16:18
03.12.2012
03.12.2012
Petr Volfik
-> JorgeRs: Tak to máme asi stejný problém. Já to teď řešil že jsem ubral tim šestihranem na bimetalu, ale zase se tomu moc nechce jet na sytič.
-> Markop:
Co to teda má dělat? Když se nastartuje tak po 10ti vteřinách má taková ta membrána s táhlem pootevřít startovací klapku? Když ne, tak je teda špatná ta termokomora.
To táhlo se má malej imbus, to se nějak seřizuje?
Nevíš jak má bejt seřízenej ten šestihran na bimetal?
Otáčky na ten druhej nejvyšší zub maj bejt kolem 1200 ot./min. ?
-> Markop:
Co to teda má dělat? Když se nastartuje tak po 10ti vteřinách má taková ta membrána s táhlem pootevřít startovací klapku? Když ne, tak je teda špatná ta termokomora.
To táhlo se má malej imbus, to se nějak seřizuje?
Nevíš jak má bejt seřízenej ten šestihran na bimetal?
Otáčky na ten druhej nejvyšší zub maj bejt kolem 1200 ot./min. ?
14:33:55
03.12.2012
03.12.2012
Markop
Nefunguje membrána obohacovače a ten je stále aktivovaný.
Jde ti proud do termokomory obohacovače? Pokud ano, bude ta membrána protržená. Te to to ufo zezadu na karbeci, po deseti vteřinách to pootevře startovací klapku, tobě zůstává hodně zavřená, proto ten nepravidelný běh.
Jde ti proud do termokomory obohacovače? Pokud ano, bude ta membrána protržená. Te to to ufo zezadu na karbeci, po deseti vteřinách to pootevře startovací klapku, tobě zůstává hodně zavřená, proto ten nepravidelný běh.
22:03:28
02.12.2012
02.12.2012
JorgeRs
čauvec, neví někdo co může způsobovat nepravydelný chod motoru na sytič?
Když ho poprví nastartuju tak chvili beží normalně a pak najednou začne nepravidelně běžet ( motor až do vypnutí sytiče. Když je pak sytič vypnutý tak motor běží pěkně čistě, drží si +-900ot.
Neví někdo náhodou co to způsobuje? předem díky za odpovědí
Když ho poprví nastartuju tak chvili beží normalně a pak najednou začne nepravidelně běžet ( motor až do vypnutí sytiče. Když je pak sytič vypnutý tak motor běží pěkně čistě, drží si +-900ot.
Neví někdo náhodou co to způsobuje? předem díky za odpovědí