skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Pozor - Temac tesnenia pod hlavou
-> 71skoda100 19.11.19 22:53:13: Radiátor topení u Fav. těče málo kdy - nejčastěji tekl kohout topení. Hlavu po demontáži je možno montovat zpátky bez rovnání - ALE musel bys ji proměřit nožovým pravítkem a 0,05mm měrkama,nesmí být v místě těsnění vyžraná. Protože to tak většinou není - vyřeší se to srovnáním dosedací plochy.
-> minno 18.11.19 22:24:03: Tesnenie sa menilo ked som auto kupil od stareho pana ktory s tym jazdil raz za tyzden asi 2km do obchodu (pocas 10 rokov co auto vlastnil). Po tyzdni jazdenia mi vtedy zmizla voda, a pod vieckom to bolo cele biele. Takze sa to menilo niekedy zaciatkom leta, presahy boli ok a hlava sa zdala byt rovna, tak sme ju nedavali zbrusit (toto bola mozno chyba).
Ale cele leto to bolo ok, voda sa zacala stracat ako som zacal musiet kurit - vsetky spoje (aj ventil kurenia) som pozeral ale nikde to vizualne netecie. Je mozne ze tecie samotny radiator kurenia, urcite to musim rozobrat a pozriet to, kym sa zacneme vrtat v motore znova.
Inak jedna sa o Favorit 1.3 BMM :) Zatial jazdim viac menej denne s 110L a tam je to uplne bez problemov![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Ale cele leto to bolo ok, voda sa zacala stracat ako som zacal musiet kurit - vsetky spoje (aj ventil kurenia) som pozeral ale nikde to vizualne netecie. Je mozne ze tecie samotny radiator kurenia, urcite to musim rozobrat a pozriet to, kym sa zacneme vrtat v motore znova.
Inak jedna sa o Favorit 1.3 BMM :) Zatial jazdim viac menej denne s 110L a tam je to uplne bez problemov
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> 71skoda100: Koľko vody mizne? Netečie to niekde? Doteraz voda nemizla? Prečo sa tesnenie pod hlavou menilo? Presahy sú ok?
-> MVM 18.11.19 22:02:59: No vidíš, nečtu pořádně. Tak pak beru zpět, úbytek vody už normální není.
-> minno 18.11.19 22:11:54: Tak jasně, ztráta chladící kapaliny nemusí být vždy spojována s těsněním hlavy..
-> MVM: Keď ono v škodovke je to rozbité, keď sa voda nestráca![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Tuner#2 - zrušená registrace 18.11.19 21:59:46: Ale jemu se ztrácí i voda .. ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> 71skoda100 18.11.19 21:58:03: běžný jev v zimě, zkus jet trasu alespoň 50km, pak by emulze být neměla.
Zdravim, myslim ze sa mi stalo nieco podobne ako je tu popisane... pred par mesiacmi som dal nove tesnenie hlavy ("original Skoda" z Auto Kelly, ale bolo tam zabalene Temac), a teraz ako prisla zima tak sa mi naraz straca chladiaca a je to cele biele pod olejovym vieckom. Najazd za tu dobu mam mensi nez 1000km. Ze by ta kvalita bola fakt taka zla? Nerad by som to menil znova.
Inak motor bezi, kuri, neprehrieva sa, a nepribuda hladina oleja (na mierke je cisty olej). Len pod vieckom je to cele biele, a voda mizne. Cize asi je nacate tesnenie?
Inak motor bezi, kuri, neprehrieva sa, a nepribuda hladina oleja (na mierke je cisty olej). Len pod vieckom je to cele biele, a voda mizne. Cize asi je nacate tesnenie?
V každým "nemagnetickým" austenitu jsou přece nějaký zhruba 3-4 % "magnetickýho" feritu, aby to celý fungovalo, takže se na něj magnet lehce chytá - což by měl být případ tý 1.4301, čili americký 304. Pokud se ale drží moc, není to určitě 304, ale pořád to ještě teoreticky může být feriticko-perlitickej nerez, kterej na magnet reaguje standardně.
-> StepaNoFUN 05.07.19 17:57:54: i v CrNi je urcita magneticka permeabilita - muze byt castecne zmagnetizovana, na kulatinach brousenych na centrlesu jsem se s tim setkaval![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Zajímavý postřeh. Někdo něco konkrétního k těsnění?
-> vaclavka: je to zvlastni, ale treba nemagneticka nerez trubka kdyz se ohne, tak v ohybu zacne magnetovat. A taky se to v tom miste mizerne svaruje.
Ano máte pravdu. Bylo tedy psáno, že těsnění nemagnetizuje a kroužky jsou z Cr-Ni DIN 1.4301
O přesně které těsnění se jedná?
O přesně které těsnění se jedná?
-> vaclavka: To, že těsnění bere magnet, neznamená automaticky, že to není nerez. Jsou i magnetické nerezi.
Tak jsem zakoupil těsnění Elring č.825.257 A magnetizuje. I když tady přispěvatelé Jada a Tomaso435 psali, že je z nerezi. Tak nevím jestli ho tam dávat. Nebo si raději koupit od kaliny na zakázku z nerez kroužkama.
-> vaclavka: Elring 825.257
-> vaclavka: Nikdy jsem neměl problém se seriovým těsněním od Elringu. Ani na upraveném motoru.
Dobrý den.
Dělám si motor na feldu 1.3Mpi 50Kw 136M a mám pár otázek ohledně těsnění. Nechci si tam dávat Temac atd.. Rád bych pořádné a kvalitní těsnění. Ve firmě Kalina dělají na zakázku. Jen nevím které si vybrat. Hlavu mám jen srovnanou. Mohu tedy dát trochu nižší těsnění než originál 1,5mm ? A o kolik? A pak mě zajímá výběr materiálu. Standard je lem kroužky pozink za cca 110,- Potom mi nabídli lem nerez či poměděné či měděné za cca 460,- Nebo oboustraně oplechované mědí za cca 1000,- Tak netuším které materiály mají jaké vlastnosti, výhody či trvanlivost?
Dělám si motor na feldu 1.3Mpi 50Kw 136M a mám pár otázek ohledně těsnění. Nechci si tam dávat Temac atd.. Rád bych pořádné a kvalitní těsnění. Ve firmě Kalina dělají na zakázku. Jen nevím které si vybrat. Hlavu mám jen srovnanou. Mohu tedy dát trochu nižší těsnění než originál 1,5mm ? A o kolik? A pak mě zajímá výběr materiálu. Standard je lem kroužky pozink za cca 110,- Potom mi nabídli lem nerez či poměděné či měděné za cca 460,- Nebo oboustraně oplechované mědí za cca 1000,- Tak netuším které materiály mají jaké vlastnosti, výhody či trvanlivost?
-> Tomaso435 30.01.19 21:30:08: no jde o oboje, ale vzdy jsem to menil az kvuli tem krouzkum :) kdyz to zacalo tlacit do vody
nekvalitu cernyho temacu jsem na felde vyresil dotesnovakem, krouzky nevyresis nicim...
Kdyz jsem tu psal, ze kazdej temac je sracka, tak mi nikdo nechtel verit, posledni motor, kde mam sedej temac je v cervenym MTX, ale to ma asi jen 65tis.km, na nivu jsem dal ajusu a ani jsem to nezkusil, co to je za matros.
Davam jen todle www.autodily-stancl.cz/fa bia/.../tesneni-hlavy-valc u-fabia-i-elring-825257.ht ml jsem zvedav, az sundam nekterou hlavu, kde je... temac, ikdyz jeste neprofukovalo, tak bylo vzdy na sra*ku
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Kdyz jsem tu psal, ze kazdej temac je sracka, tak mi nikdo nechtel verit, posledni motor, kde mam sedej temac je v cervenym MTX, ale to ma asi jen 65tis.km, na nivu jsem dal ajusu a ani jsem to nezkusil, co to je za matros.
Davam jen todle www.autodily-stancl.cz/fa bia/.../tesneni-hlavy-valc u-fabia-i-elring-825257.ht ml jsem zvedav, az sundam nekterou hlavu, kde je... temac, ikdyz jeste neprofukovalo, tak bylo vzdy na sra*ku
-> Jarda: originál na fabii je normálně škoda. Kdo to pro ně dělá to netuším... Ja mam hafo temac tesneni a asi k hovnu :-D:-D
A nejde o kroužky jde hlavně o ten plech na kterým je nalisovaná ta hmota těsnící
A nejde o kroužky jde hlavně o ten plech na kterým je nalisovaná ta hmota těsnící
-> Tomaso435 30.01.19 18:54:27: ale to je elring ne? s nerez krouzkama... je na nem fabia, octavia 1.4mpi, uz jsem to meril spektrometrem a krouzky jsou z Cr-Ni DIN 1.4301, to nevyrezne![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
A ano s tim magnetem mas pravdu, je nemagneticky, to je nejrychlejsi test...
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
A ano s tim magnetem mas pravdu, je nemagneticky, to je nejrychlejsi test...
Ted jsem měl příjemnej telefonát s panem Nepomuckým. Takže co se týká těsnění pod hlavou, tak kupovat pouze originál pro fábii. Tam se už přišlo na to proč to doposud relativně málo vydrželo a těsnění nabobtnavalo. A že je na fabii se dá při koupi poznat magnetem. Nemagnetizuje - je z nerezu.
-> Bukaj 23.05.18 07:16:02: temac ve zlutym rapidu pred timdle elringem, co tam mam ted me vratil od madarskych hranic - trhlina v lisovanem tesnicim krouzku
na 3. valci smerem ke 4.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Tak on asi taky nebude Temac jako Temac. Já teď kupoval na 130 novej Temac a je světle šedej a na rozdíl od starších ověřených je úplně matnej. Je to už asi pátá varianta TEMAC těsnění na 130, o které vím. (1) šedej polomat se slepicí, šedej polomat bez slepice, ale s vyraženým datem výroby, černej polomat, černej lesk (ten byl údajně problémovej), a teď ten šedej mat...
Tak uvidíme, co vydrží, ale v poslední době jsem žádné z mnou montovaných těsnění neměnil kvůli vadě těsnění![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
Tak uvidíme, co vydrží, ale v poslední době jsem žádné z mnou montovaných těsnění neměnil kvůli vadě těsnění
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> Vojťas 22.05.18 18:47:21: no klasika pri prohnute hlave... vubec bych temac nedaval, stoji 150,-kc? elring jsem koupil za 300,- v akci a u rapida jsem to dal na natazenej blok, presah u zdvihatek 0,1 a nahore 0 a vydrzelo i par slusnejch prehrati a drzi, u fabie byla 2. vlozka sikmo, taky to tam vylitlo a elring uz drzi asi 40tis.km, kazdy mi tu rikal, ze to bude na chvilinku... dat tam temac, tak uz bych to davno musel resit, nejak mi bubla do expanzky na cervenym MTX, je tam temac 60tis. km a presahy byly dobre nastavene, tak tam dam elring![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Kdysi (r.2006) jsem koupil v akci 10 puvodnich sedejch temacu po 69,-kc a vsechny uz to maji za sebou, posledni mam v tom MTX, oproti tomu elring jsem jeste zadnej menit nemusel.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Kdysi (r.2006) jsem koupil v akci 10 puvodnich sedejch temacu po 69,-kc a vsechny uz to maji za sebou, posledni mam v tom MTX, oproti tomu elring jsem jeste zadnej menit nemusel.
Jinak aktualni, bohuzel neznam historii motoru, v miste propalu je prohnuta hlava, ale tezko rict co bylo driv.
mate nekdo zkusenost s tesnenim ajusa? dostal jsem ho za daco a vypada jako sedej temac... tak jestli ho vubec montovat nebo dat radeji elring
-> Jarda: V jiném složení možná ano, ale ten materiál co dávají na těsnění hlav je k tomu určený ... Dle toho co já dohledal a co mám také zkušenosti není žádný klasický motorový silikon na žádné louhy, fridexy apod. Po rozdělání tam kde jsem ho v minulosti kdysi dal do kontaktu z fridexem je rozleptaný a určitě bych nechtěl aby mi koloval v vodním hospodářství ty žvýkačkový kousky. K dotěsnění prostoru s fridexy je spousta jiných přípravků, ale preferuji dva rovné čísté povrchy, těsnění a zatáhnout.
-> charon: ja daval Temac pravidelně asi 4x na upravený Favo motor který měl přesahy místy na nule a vždycky sem se divil že to funguje.Ovšem kdysi to po složení foukalo ale pomohlo dotáhnout.Vždycky to odešlo když se to někde uvařilo většinou kvůli mrazovce nebo tak.Jinak to asi normálně funguje dokud to neprožere voda což sem řešil na feldě kde sem ale dal už Elring.
Copak to ja nějaký zásoby těsnení mám. Jestli motor fuguje uvidíme, původní majtel říkal že šel jako hodinky a že s tim po úpravě najel cca 5000 km. Ale jestli se dělali přeshy vložek neví/nepamatuje si/nechce říct že ne. No, asi to risknu.
-> Petr Urban 13.11.17 00:31:03: jj a ty "linky" cervene na tesneni, to neni silikon?![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> Jarda: Silikon je vhodný na těsnění oleje, případně čisté vody, tím jeho rozsah použití na motoru končí, není na těsnění fridexů, ty ho leptají, ani benzinů atd. Společně s těsněním se může zdát, že to funguje, ale samotné těsnění na rovných plochách by možná úplně stačilo. Pokud těsnit něčím tekutým, jsou na to jiné přípravky viz. int. vyhledávač.
-> charon 12.11.17 17:06:09: svody a sani, tam temac funguje, dokonce jej nekdy pouzivam i opetovne a pro dotesneni vodniho okruhu cervenej silikon, pod hlavou to tesneni muze par let vydrzet, pokud mas stesti na lepsi kousek, tereba u MTX Roa na tomdle tesneni mam uz pres 60tis. km
ale kdyz budu delat nejakej motor, tak uz bych ho nikdy nedal![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> charon: Na motoru co funguje se těsnění preventivně nemusí měnit. Nachystal bych si případně originály fabrický do zásoby nebo např. Elring nebo Victor Reinz. Původní originály jsou šedý s znakem škoda, né černý.
Chlapci, kdyz se tady strasi s Temacemem. Koupil jsem upravenej motor fa a těsnení pod hlavou (pod svodama sáním taky) je Temac. Je todle těsnení opravdu takova srajda a mám ho zrovna vyměnit? A udělat přesahy?
-> skodoukolemsveta.cz 25.07.17 16:29:35: vsude davam elring, sracku temac uz nikdy, ono ani puvodni elring nestalo za moc, ale dnes uz je lepsi i vika
-> skodoukolemsveta.cz 02.08.17 09:25:09: a nepotřebuje pokovený jiný přesahy než klasický?
-> minno 02.08.17 08:43:08: Já už jsem si objednal alespoň pokovené z Meraka, dokonce byli natolik vstřícní, že mi ho posílají zadarmo. Tak snad ho jen nebudu potřebovat...
-> Marty227: ou :/ Tak to nedopadlo dobre. Ale to by neprežilo asi žiadne tesnenie, len celokovové.
-> Bukaj 21.06.17 08:06:22: -> minno 21.06.17 08:46:09: Můj Temac vydržel tentokrát z Bogoty(po 4500km skvělého provozu mi tam prasknul kroužek na posledním válci vzadu...) až někam za Cartagenu, 80km od venezuelský hranice předevčírem (kde mi těsnění v 41´C vystřelilo u předposledního válce, na rovině, nic jsem nepřehřál, teplota v bílém+ cca 6mm od začátku bílého doprava...) Ztratil jsem asi 5litrů nemrzky z auta a asi 6litrů vlastní tekutiny, vlivem pocení při výměně u krajnice..:-). Ten motor nevychladnul snad ani po 2hodinách..:-). Teď se domlouvám, že mi pošlou nějaké z vlasti, protože těsnění už mi nějak došli... Z jakého vrhu Temac ale byl nevím...
-> Bukaj: Áno, rovnako ako pražáci. Aj tí musia makať, až sú všetci čierni![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: Dlouho zavřený, až zčernal?
Ale i černý Temac může něco vydržet. Po 20 000 (a asi půl roce na autě) vypadal úplně v pohodě.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ale i černý Temac může něco vydržet. Po 20 000 (a asi půl roce na autě) vypadal úplně v pohodě.
-> Marty227: to bol možno len šedý temac, ktorý časom sčernel ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
dnes som zhodil hlavu zo starého motora a na moje prekpavapenie bol pod ňou čierny temac v stále veľmi slušnej kondícií.. bolo tam cca 7 rokov a nejakých 60-70 000 km
-> suri: ale sak jo ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> castrol 06.12.16 20:07:02: na foto je naškrabané tesnenie spod pumpy , má to cez 270tkm to nove nebude
-> suri: okolie prs
-> castrol 06.12.16 19:59:34: čo sa ti nezdá?