-> MVM: Když jsem dělal tenhle motor skoda110r.eu/110r/unor133
0001.jpg sháněl jsem nový šrouby, měl jsem pár origo, ale dost mi jich chybělo, tak jsem objednal nový u kamaráda v autodílech (všechny šrouby tuším za 600kč). Dorazily v krabičce s vikadíl, ale šroub vypadal fajn, jen hlava byla hnusná (nicméně označení pevnosti sedělo 10,9), tak jsem je vzal a použil, bez problému jsem dodržel předepsaný postup a zatím najel 7000tkm tak uvidíme...
Řešením by bylo originální šroub trhnout a nechat si je udělat, šroubáren je dost a neměl by být problém zadat i menší zakázku www.sroubarnaturnov.eu/
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Pozor - Temac tesnenia pod hlavou
-> m8rinek:
"Šrouby hlavy válců
-lze znovu použít
-povolovat v obráceném pořadí než při utahování
-dodržet rozdílné délky šroubů
-závity ponořit před našroubováním do oleje"
"Šrouby hlavy válců
-lze znovu použít
-povolovat v obráceném pořadí než při utahování
-dodržet rozdílné délky šroubů
-závity ponořit před našroubováním do oleje"
-> Jarda: Taky je dobrý je zašroubovat "nadoraz" a případně spočítat potřebnou vůli a šroub mírně zkrátit. (platí u hodně snížených hlav,nebo jiného způsobu těsnění) Dlouhý závitník mám,ale přeřezávat už natažený závit je riziko obzvlášť v hliníku. (Používám na pročištění)
-> m8rinek: Fabrika při konstrukci 781 spolupracovala s Elringem.. Každej hlavovej šroub by se měl spávně natáhnout o určitou hodnotu. Natáhne se i z feldy. Ale dneska je na trhu kdejaký bláto..
-> m8rinek: tak nove mam, ale nevim vyrobce, mozna to je china... zavitnik nemam, ale zasroubovaval jsem je napred rukou, takze tam by problem byt nemel, dotahovat dalsich 90°, tak bych v lepsim pripade vsechny natahnul
-> stepan: Asi to nejsou dost moderní motory :)))
Vzhledem k extrémnímu namáhání
moderních motorů se stalo nutností
při každé výměně těsnění hlavy válců
vyměnit také hlavové šrouby.
www.cesomot.cz/doc_cz/PAY EN_tesneni_informace.pdf
Vzhledem k extrémnímu namáhání
moderních motorů se stalo nutností
při každé výměně těsnění hlavy válců
vyměnit také hlavové šrouby.
www.cesomot.cz/doc_cz/PAY EN_tesneni_informace.pdf
-> Jarda: Vůbec netušíš o čem mluvíš a jak je hlavovej šroub namáhanej, jinak bys takovýhle čapoviny nemohl tvrdit. Ok funguje ti to, ale správně to není...
Při ohřevu se hlava roztahuje jinak než šroub, vzniká tak předpětí, ty potřebuješ ono předpětí konstantní a na předepsaný úrovni. Tim že to nějak bůh ví jak podotahuješ na studenym motoru houby zle, na teplym namáháš a deformuješ jak šrouby tak hlavu....
Ono to dost možná je popsaný v tý elringácký bibly...
Při ohřevu se hlava roztahuje jinak než šroub, vzniká tak předpětí, ty potřebuješ ono předpětí konstantní a na předepsaný úrovni. Tim že to nějak bůh ví jak podotahuješ na studenym motoru houby zle, na teplym namáháš a deformuješ jak šrouby tak hlavu....
Ono to dost možná je popsaný v tý elringácký bibly...
-> m8rinek: No, je to postup, podle kterýho se říděj autorizáky, takže to asi nebude problém. Určitě ne takovej, jako dotahovat bez momenťáku, nebo si vymyslet vlastní postup.
-> stepan: Tak to je fajnová příručka... Neříkám, že je u mrd motoru měnim, ale na motor, kterej si dělám pro sebe bych nějakou vytahanou mrazku nedal...
U takovýho šroubu pak není problém dosáhnout mezi kluzu ... no a pak se tu píšou zkazky o dotahování bez momenťáků a další pohádky o tom jaký ty konstruktéři byli pitomci, když se to dá přeci vošulit....
U takovýho šroubu pak není problém dosáhnout mezi kluzu ... no a pak se tu píšou zkazky o dotahování bez momenťáků a další pohádky o tom jaký ty konstruktéři byli pitomci, když se to dá přeci vošulit....
-> MVM: jj, jasne, ale srouby nemam od elring, takze bych to neriskoval... ja mel vzdycky strach z vytrzeni zavitu z hliniku, ale je pravda, ze se mi to nikdy nestalo (delal jsem cca 20 tesneni)
radeji to jeste prejdu po 500 km, ikdyz u hlinikove hlavy se to delat nema... ale delal jsem to temer vzdy a no problem
radeji to jeste prejdu po 500 km, ikdyz u hlinikove hlavy se to delat nema... ale delal jsem to temer vzdy a no problem
-> m8rinek 15.09.14 22:27:09: Tak snad by toto mělo být samozřejmý... ![81](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/81.gif)
![81](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/81.gif)
-> m8rinek: Šrouby podle příručky z autorizáku nový bejt nemusej, ale mělo by se mezi každym krokem nechat šrouby "odpočinout".
-> Jarda: No počkej a dodržel jsi správný postup? Nové šrouby, čisté závity?
-> Jarda: Nikomu nevyvracím postupy,ale prostě je psáno 2x90° tak to tak já dělám.
Jinak tady je trocha čtení (pro všechny) o šroubeh - a hlavně důvod proč se utahuje na stupně. www.cesomot.cz/doc_cz/ELR ING_srouby_hlavy_valcu.pdf
Jinak tady je trocha čtení (pro všechny) o šroubeh - a hlavně důvod proč se utahuje na stupně. www.cesomot.cz/doc_cz/ELR ING_srouby_hlavy_valcu.pdf
-> MVM: nikdy jsem hlavu nedelal momentakem a vse drzelo, mam koupeny momentak, testoval jsem ho a funguje +- 1Nm
vzhledem ke k.p. cca 11:1 jsem dotahl vse na 26Nm, potom jsem udal vse o 90° a bylo to na tvrdo, delat dalsich 90, tak bych to urval
- tak jsem to tak nechal, sroub u ternostatu pri tech 90° zacal jit dokonce lehceji
, lekl jsem se, vytocil jsem ho a hlinik na zavitu nebyl, tak jsem ho dotahl na citovku, neco povolilo, ze by se sroub zacal natahovat se mi nechce verit, ale jednou se mi povedlo natahnout sroub na setrvaku, jestli je sroub na mezi pevnosti, tak bych ho mel vymenit, protoze ted uz nic neudrzi, neco podobneho se mi stalo i u zlutyho rapida, ale u prostredniho sroubu, nechal jsem ho tam a tesneni uz vydrzelo neuveritelnou zatez, tady mam trochu vetsi k.p. teda, tak nevim
vzhledem ke k.p. cca 11:1 jsem dotahl vse na 26Nm, potom jsem udal vse o 90° a bylo to na tvrdo, delat dalsich 90, tak bych to urval
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
děkuji :-) tohle jsem si sehnal jak utahovat, jen mě šlo o ty M8 :-)
-> langi93: Začneš od prostředního imbusu v horní řadě,pak hned pod ním další imbus,další ve spodní řadě vlevo od něj (zkrátka děláš jakoby "šneka" od středu směrem ven) při troše hledání je to v každé dílenské knížce.) spodní M8 dotáhni jako poslední momentem 25-30 Nm a hotovo Na hlavní šrouby už jsi postup 25Nm +2x 90°dostal.. Lovu zdar
když tu knihu nemám a nemůžu to najít na netu ? tak poradíte mi někdo prosím ?
-> langi93: a čo tak pozrieť sa do dielenského postupu v knihe?
a ještě jedna rychlá...dotahuje se takto všech 14 šroubů nebo jen imbusy? a ty dole 4 u svíček na menší moment ? díky
ok díky
-> langi93 08.09.14 21:02:17: ne utahuje se najednou... po zajetí se přetahuje litinová hlava
chlapy otázka... hliníkovou hlavu utáhnout na 20-25 Nm a pak 2x 90° zrovna? nebo se musí mezi tím něco najet aby si sedla ? díky
-> m8rinek 04.09.14 18:51:58: asi ještě dělají, kupoval jsem loni a byl to Reinz.
-> fidelmc: jj dělaj z Reinze
nebo alespoň dělali...
nebo alespoň dělali...
-> dragon_cb_cz: Koukam na kalinu, objednal jsem si na 130 tesneni pod palici 1,8 a 2,0 pro upravu KP. To delaji z polotovaru Victor Reinz? Nejake zkusenosti ma nekdo?
-> Stepan FUN: Nevím jestli "na zakázku" - maj ho normálně v katalogu za pár šupů, můžeš si vybrat i různou tloušťku atd: www.kalina.cz/eshop-autom
obilova-tesneni/tesneni-sk
oda
-> dragon_cb_cz: Vůbec nic. Jenom po čase vyreznou ty drátky vevnitř a pak teče voda ven.
Jinak samozřejmě těsnění na zakázku není problém. Já ale mluvil např. o tom doporučovaným Elringu. Každopádně teď tam dám ten původní Temac, kterej mi přišel a on tam určitě nějakou dobu vydrží. Na to, kolik to auto najezdí... :-)
Jinak samozřejmě těsnění na zakázku není problém. Já ale mluvil např. o tom doporučovaným Elringu. Každopádně teď tam dám ten původní Temac, kterej mi přišel a on tam určitě nějakou dobu vydrží. Na to, kolik to auto najezdí... :-)
-> Stepan FUN: Kalina? Jinak co je špatnýho na těch původních?
-> Tomaso435 02.09.14 21:08:22: tak to bola asi niekde chyba, keď ti Viktor odišiel po 20 tkm....
To je hezký. Elring, Reinz... Ale poraďte mi, kde seženu něco jinýho než Temac nebo to původní grafitový na 100/105?
Elring je ještě dneska značka kde se nebojím o kvalitu - a když už někdy sundávám hlavu - beru právě toto. (v Elitu)
-> langi93 02.09.14 18:30:42: kusově to vyjde levnějc o dost ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tomaso435: az to nekdy rozdelas, tak budes valit oci v jakem to je stavu, ze to mohlo vubec jezdit, ja se teda pokazde divil, jak je to vyzrane po par letech, jak jsem psal me drzi elring na motoru, na kterem uz temac nedrzel
reinze chvali kamos, ja ho nikdy nemel, ale daval jsem od te firmy gufera a bere to nejaky olej
reinze chvali kamos, ja ho nikdy nemel, ale daval jsem od te firmy gufera a bere to nejaky olej
-> m8rinek: -> Tomaso435: ved preto smajl
inac aj ja mam temac a zatial klep klep drzi
inac aj ja mam temac a zatial klep klep drzi
-> castrol: a prd. jinýho než temac nejezdím po zkušenostech s reinzem... reinz vodešel po 20 tis km. temac je tam od té doby... asi tak 2x tolik co reinz a pořád cajk
-> castrol: kecy v kleci
-> langi93: Tak kup tu sadu...
-> Tomaso435: ale temac je zlo a viktor nie ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> m8rinek: jojo když už jí mám dole tak si jí v práci srovnám a ventily zabrousím proč ?
díky za info, jdu to objednat :-)
ja osobne bych uz dal temac jen do auta, ktere dlouho mit nebudu, to tesneni nevydrzi dyl nez 5 let
-> langi93: kamarad to dava a pry no problem, ja mam zatim nejlepsi zkusenost s tesnenim ellring
euroautodily.cz/index.php ?page=item&...
na projizdky po evrope a asii si teda s sebou jeden temac vozim![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> langi93: kamarad to dava a pry no problem, ja mam zatim nejlepsi zkusenost s tesnenim ellring
euroautodily.cz/index.php ?page=item&...
na projizdky po evrope a asii si teda s sebou jeden temac vozim
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> langi93: Budeš měnit i gufera ventilů?
a tak kvalita u této sady jde ne ?
-> langi93: od temacu tě to vyjde do 250kč....
ahoj chlapci, včera mi odešlo těsnění u rapida 136, tak se ptám jestli můžu objednat tuto sadu, protože v kelly za to chctěj 12 stovek, díky za info. www.automedik.cz/autodily
.html?path[]=174...
-> Stepan FUN: toto nie je lesklo cierne -> kludne pouzi
Priznam se, ze se mi to nechce cely cist. Ktery je tohle? To spravny, nebo spatny? Je tmave sedy, misto A je trojuhelnik.
Pak tu mam jeste to uplne stary grafitovy, tak ktery namontovat.
Pak tu mam jeste to uplne stary grafitovy, tak ktery namontovat.
-> vhml: Na vložce je přesná drážka a měděný kroužek je ze silnějšího materiálu
Na tom spotřebáku to pravděpodobně v lepším případě fungovat nějakou dobu bude. Na druhou stranu pokud bude motor venku a není vyžraný blok nebo vložky - jde to přeskládat taky.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)