skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ostrá váčka a odlehčený setrvák
To je fakt že je to bída. Já to teť taky řeším setrvák už stočený a nevím jestli to nechám bez vyvážení nebo to budu nekam posílat, protože je to tady fakt bída a za ty prachy co oni za to chcou nedám. Ještě čekám na Urbiho říkal že má kohosi ve Zlíně tak uvidíme jestli to nebude to samé... Jinak nevíte nekdo jak je na tom Chovanec? Ten by to mohl vyvážit, ale nevím jaká bude cena.
-> Exon: to je přesně důvod proč sem tehdá motor složil bez vyvažování než abych nechal 3 a pul nějakým zlodějům...dneska bych to poslal někomu jelikož tady v okolí je to bída
-> Exon 19.11.13 12:52:17: slušná cena je těch 1000-1500
-> Exon: 3,5 za vyvážení? :-O To je docela raketa. Mě stála klika, setrvák, řemenice každý zvlášť a pak jako celek 1500,- Je sice fakt, že jsem na to čekal měsíc, ale tam to bylo daný logistikou...
Vyvažují v dopravním podniku ve Zlíně, ale nevím jestli ti to udělají i samostatně zkus si najít číslo na netu a zavolat tam. A nevím kolik za to budou chtít když tam dělal kámoš setrvák klikovku a řemenici jako komplet tak za to dával 3 500.
nevíte ještě nekdo kdo by mi vyvážil setrvačník a řemenicu v okolí zlína ??
-> Mára-rs: tak silemtblok vravíš 

a ani bych neřekl že by motoru něco mělo bějt protož hladina oleje je pořát stejná ,pěkně chytne, voda se nestrácí a zátah má slušnej až se mi urval silemtblok na převodovce :D akorát spojka chce vyměnit
-> peter l: no ja jsem na dálnici stim nebyl a těch 130km/h je ani ne na 2km tak to možná bude tím
-> VeTeV: Ach sorry nie tebe som to chcel ale-> Mára-rs:
-> VeTeV: Jo jo, myslim, že to nepatřilo Tobě. Tobě bude stačit to zajet :D.
-> peter l: nevim co bych na uplne novym motoru mel opravovat, ale dle me se tu michaji dotazy a problemy nekoho jinyho s moji osobou
-> VeTeV: Tak to pluser ak vytahne len 130km/h,seriova 136-ka by mala bez problemou vytahnut 150-160km/h podla GPS...a m8rinek ma pravdu oprav motor az potom uprav motor...
-> m8rinek: ty vole, ve skodovce sem jezdil v roce 2009, kdy jsem měl jen navigaci a motor v záběhu - takže sem jel nanejvýš 120 dle gps... a pak jsem to jednou, těsně před rozborem motoru prohnal po dálnici :-)
teď co sem to složil, sem s tim jelnejvíc 90 po okresce - nicméně co je zaběhnuto jest otázkou :-) Mám na motoru namotáno 14,5 tis, ale klika+ojnice+šály mají najeto asi 100-150km a zbytek je najetej s ohledme na těch 14,3 tis km :-) je to holt skládanec...
teď co sem to složil, sem s tim jelnejvíc 90 po okresce - nicméně co je zaběhnuto jest otázkou :-) Mám na motoru namotáno 14,5 tis, ale klika+ojnice+šály mají najeto asi 100-150km a zbytek je najetej s ohledme na těch 14,3 tis km :-) je to holt skládanec...
-> VeTeV: v době GPS modulu snad uplně ve všem měřit rychlost na tachometru s použítím neseriovejch pneumatik je trochu masochismus:))). To je novej motor? Už máš zaběhnuto?
-> m8rinek: hele tezko rict kolik by to jelo, kdybych to jakoze opravdu rozjel, ale o moc vic od toho necekam:-) - vic jak na nejakejch 150-160 na tachu sem to nikdy neposlal - coz odhaduju je tech 130 real
Zkus vyměnit vzduchový filtr a z kufru vyhodit tu mrtvolu. Odlehčená (rozuměj uklizená) 136ka s dobrou kompresí a údržbou ti těch 140 na rovině dá. Možná to není až tak svižné, ale na těch 140 dle GPS se to na dálnici určitě dostane a díky dlouhé převodovce nebude až tak řvát (i když při téhleté rychlosti ve starším modelu beztak už nic neslyšíš).
-> VeTeV: Tak to taky nic moc, když 130kmph má topspeed 105ka :D.
-> Mára-rs: clovece 130 me jezdi 120ka v seriovym usporadani 

-> Mára-rs: Jak pise M8rinek :) jestli to jede 130 tak je tam neco spatne a zadna vacka to nezachrani :)
-> Mára-rs 20.10.13 14:33:35: jestli z favorita vytáhneš 130kmph tak bys měl začít opravou a ne vačkou...
už jsem přišel na to že ty vačky měl 2 borec tak beru tu 280ku a hlavu sníženou o 0,6 tak jsem chtěl jen vědět cca jakej tam je rozdíl od seriovky co mam vytáhnu z toho 130km/h tak jaké bych mohl očekávat rozdíly chování podle otáček zda potřeba upravit karbec a tak děkuji

-> Nwkt: to od tebe vůbec není hezké takhle odpovídat...a vem si příklad z Václava:-)
jistě že to pojede jako kráva
jistě že to pojede jako kráva
-> Nwkt 19.10.13 13:57:09: já mám jen čtyři :-D
-> Mára-rs 19.10.13 13:56:00: hele, pojede to jako kráva :-) Aneb na blbou otázku blbá odpověď. Co vlastně chceš slyšet?
-> Mára-rs 19.10.13 13:56:00: hele, pojede to jako kráva :-) Aneb na blbou otázku blbá odpověď. Co vlastně chceš slyšet?
-> Mára-rs: Pojede to na 5 kvaltů dopředu a na 1 dozadu
-> vhml: NO TAK 280/300 JEN CHCI VĚDĚT JAK TO POJEDE
-> Mára-rs 19.10.13 09:12:19: budeš dělat DOHV ? :-D když máš ty dvě vačky... 

co říkate na sníženou hlavu o 0,6 mm a vačku 280° a 300° jinak je to fávo 136
-> vhml: Protože na slalomech pořád měníš otáčky volnoběh - plnej. Kdyby jsi měl lehkej setrvák, je možné, že by Ti hořely gumy ještě víc, než teď a plynulé rozjezdy by jsi s tím asi taky neudělal. Určitě to tak je kvůli rozjezdům z nulové rychlosti.
-> Martin100L:
a s tazkym zotrvakom to prešlo bez straty otáčok hej ?
to si mal asi zotrvačník z atomovej ponorky
to by si mohol urobit na 2 spojky a pod kopcom pridas plyn a mozes vypnut motor od zotrvaka a vyjde to same hore 




Je pravda že Mejra vyměnil na motoru setrvák za odlehčenej, nic jinýho v tu dobu na motoru nedělal, a byl nadšenej ze změny. Ale třeba na závodním motoru stavěným na slalom máme setrvák bez úprav, proč to tak je nevím, ptal jsem na to a bylo mi řečeno, že na slalomy tam prostě bude origo. V tý době jsem po tom nikterak neměl zájem pátrat a dneska by mi to docela zajímalo ale :-(
-> MOLSO: Tedy přesněji ztrácelo otáčky. Prostě je to neudrželo v tahu do kopce.
-> Martin100L: fakt tam bude nejaky iny problem
favo motor na 4tom kvalte vyšiel na pol plynu čo som len chcel s odlahčenym zotrvakom nebol problem sa rozbahnut alebo sa posuvat v kolone krokom na jednotke bez plynu
favo motor na 4tom kvalte vyšiel na pol plynu čo som len chcel s odlahčenym zotrvakom nebol problem sa rozbahnut alebo sa posuvat v kolone krokom na jednotke bez plynu

-> MOLSO: No jasně... jedeš na půl plynu a jedeš pořád. Ale tam jsi jel na půl plynu a ono to chcípalo....
-> Eidy: Připomínka dobrá, teoreticky máš pravdu, ale moje praktické zkušenosti jsou jiné. Ať už u té jawky, nebo u toho favíka v litříku. -> Eidy: Ty jsi zkoušel jezdit s lehkým setrvačníkem a pak s těžkým? Víš, zkoušet na stejném motoru různé setrváky? Podle mě je to jen vyrovnaností chodu. Pokud Ti píst pracuje, tlačí na něj plyny, tak odevzdává energii. Takže pohybuje autem. Na ostatní tři pracovní fáze naopak energii spotřebovává, tak jí musíš dodat. Pokud máš hmotný setrvačník, tak tu energii odevzdá píst setrvačníku a ten jí plynule odevzdává přes převodovku na kola a i zpět pro ty zbylé tři nepracující fáze pracovního cyklu. A nebo je to tím, jakou energii máš akumulovanou v tom setrvačníku? Protože přece jen při stejných otáčkách bude s různými setrvačníky různá. Pokud budeš mít těžší setrvačník v nižších otáčkách, bude mít stejnou energii jako lehčí setrvačník ve vyšších otáčkách. Aneb vysvětlete praxi teorií? :-)
-> Martin100L: to mal asi potkana v sacom potrubí
už favo motor na 4.22 prevodovke je neznakopec
nie ešte 4,44


-> vhml: Není Václave. Jel jsi někdy na těchto motorkách? Myslím si že ano... na jaké jsi jel?
-> Martin100L: Otázkou tedy zůstává, co ten člověk při montáži na tom motoru pos*al.
Říkám to pokaždý. Kdyby byla energie nahromaděná v setrvačníku tak veliká, že by pomohla vyjet kopec, tak by se po zhasnutí musel motor točit ještě spoustu minut. Ale to se co? Netočí. Když nedokáže točit motorem ani 10 vteřin, jak může vyjet kopec???
A komentáře v podobě brzdění motoru kompresí si nechte od cesty. V porovnání s energií potřebnou na vyjetí kopce autem je zanedbatelná.
Říkám to pokaždý. Kdyby byla energie nahromaděná v setrvačníku tak veliká, že by pomohla vyjet kopec, tak by se po zhasnutí musel motor točit ještě spoustu minut. Ale to se co? Netočí. Když nedokáže točit motorem ani 10 vteřin, jak může vyjet kopec???
A komentáře v podobě brzdění motoru kompresí si nechte od cesty. V porovnání s energií potřebnou na vyjetí kopce autem je zanedbatelná.
-> Eidy: Jedna zkušenost ze života. Jeden kluk tady zdědil krásnou tisícovku. Sehnal motor z fáčka, upravil ho pro použití vzadu a hurá s ním ho litříka. Motor bez úprav, převodovka taktéž. Tak je Vám všem asi jasné, jak to s autem cvičilo. Favorit motor na čtyřkvaltu s diferákem 4,44. Bylo mu to málo a tak motor ven, setrvačník k soustružníkovi a nějaké to kilo dolů. Samozřejmě reakce všem známá, letělo to do otáček a dokud ho držel pod krkem, motor jel pocitově "o mnoho lépe" po rovině. Jakmile přišel kopec, tragédie. Otáčky padaly a v nízkých prakticky žádná síla. Takže neochotu pracovat v nízkých otáčkách nezachránil ani silný diferák.
-> Martin100L: jenže neni motor jako motor...srovnávat malý motorek z jawy se škodovkou není zrovna dobrý příklad pro porovnání ....vahy klikovek dosti rozlišné a každá chce svoje
-> Martin100L: pojem hodnějši je u 380tky hodně relativní :-D
Mě by fakt zajímalo, kde se pořád bere teorie, že pomocí setrvačníku na motoru vyjedu autem kopec.

-> matisek: Ještě reakce na Tvůj příklad s extrémním zatížením setrvačníku. Když se před válkou vyráběly motorky s oddělenou převodovkou, tak tzv: "horské" provedení mělo na klice pod řetězovým kolečkem přídavný setrvačník, který zvyšoval hmotu kliky třeba dvakrát. Další příklad: ČZ 380 má na klice magneto jako setrvačník, ale ČZ 250 ne. Klika je maličká, ale moment setrvačnosti je dám velikým rotorem magnetky. Takže ačkoli je ČZ 380 výkonnější než ČZ 250, je "hodnější". Takže jak vidíte, ani pro závodní motor neplatí že MUSÍ mít lehkou kliku.
-> matisek: Abych to shrnul do několika vět: Buďto ženeš auto setrvačníkem, nebo motorem. Pokud máš slabej motor, musíš ho hnát setrvačníkem. Pokud máš opravdu výkonný motor( u škodovky bych to viděl od 100 koní výše), MŮŽEŠ auto hnát jen motorem. Slovo "můžeš" používám záměrně.
-> Urbi:
-> Martin100L:
No vsetko co píšete je síce pekné ale tu nikto nič o nejakom extrémnom odlahčovaní nepíše.To že odlahčiť ojnice atd.je lepšíe,je jasné ale na motor ktorí stavia zakladatel témy je tu už niekde inde.A ja hovorím že ked mám autu pomôcť k dynamike a mám možnosť z neho ubrať kilo a mám si vybrať odkial to kilo zoberiem tak zotrovačník je to najlepšie miesto.Tým nechcem povedať že to je nejaké terno ale určite to pomôže viac ako ubrať kilo z dverí.
Koní to samozrejme nepridá nič ale k lepšej akcelerácii to prispeje.
A ked už tu padol ten príklad z extrémnim odlahčením kluky,tak aj ja dám jeden taký,skus si dať na škodovku 100kg zotrovačník a skus ako bude šprintovať.
Myslím že chalan sa chcel dozvedieť aké odlahčenie bude pre jeho motor dobré tak aby sa s tým dalo normalne jazdiť a samozrejme že bez odlahčenia sa bude jazdiť najnormálnejšie.Ja som tiež neodlahčoval aj ked som kluku vyvažoval a sústruh mám doma,takže ja mu neporadím.No určite sú tu ludia čo majú odlahčené a môžu zrovnávať ale nejak sa nikto neozval.
Edit--To že sa nikto neozval beriem speť,som už zabudol.
-> Martin100L:
No vsetko co píšete je síce pekné ale tu nikto nič o nejakom extrémnom odlahčovaní nepíše.To že odlahčiť ojnice atd.je lepšíe,je jasné ale na motor ktorí stavia zakladatel témy je tu už niekde inde.A ja hovorím že ked mám autu pomôcť k dynamike a mám možnosť z neho ubrať kilo a mám si vybrať odkial to kilo zoberiem tak zotrovačník je to najlepšie miesto.Tým nechcem povedať že to je nejaké terno ale určite to pomôže viac ako ubrať kilo z dverí.
Koní to samozrejme nepridá nič ale k lepšej akcelerácii to prispeje.
A ked už tu padol ten príklad z extrémnim odlahčením kluky,tak aj ja dám jeden taký,skus si dať na škodovku 100kg zotrovačník a skus ako bude šprintovať.
Myslím že chalan sa chcel dozvedieť aké odlahčenie bude pre jeho motor dobré tak aby sa s tým dalo normalne jazdiť a samozrejme že bez odlahčenia sa bude jazdiť najnormálnejšie.Ja som tiež neodlahčoval aj ked som kluku vyvažoval a sústruh mám doma,takže ja mu neporadím.No určite sú tu ludia čo majú odlahčené a môžu zrovnávať ale nejak sa nikto neozval.
Edit--To že sa nikto neozval beriem speť,som už zabudol.
-> Martin100L: Plný souhlas.
- Než ubírat hmotnost na klice, kde ten rozdíl na seriovém motoře poznáte leda na volnoběh, rači řešit hmotnost pístu a pístního čepu, tady už může být rozdíl víc než citelný ve vysokých otáčkách. Odstředivé síly rostou s otáčkami exponenciálně.
- Než ubírat hmotnost na klice, kde ten rozdíl na seriovém motoře poznáte leda na volnoběh, rači řešit hmotnost pístu a pístního čepu, tady už může být rozdíl víc než citelný ve vysokých otáčkách. Odstředivé síly rostou s otáčkami exponenciálně.
-> matisek: Mám zkušenosti s lehkou klikou v jawce. Budu stále psát o o motoru jawa 250 typ559. Jistě ho spousta z Vás zná. V sérii má klikovka průměr 170mm a váhu 7 kg. Pro sprinty jsem jí zmenšil na 106mm a váží asi 2,6kg. Myslím si, že to, co jsem z motoru dostal, že je v amatérských podmínkách více, či méně maximum. Svědčí o tom i například to, že na 200 metrů je rychlejší, než kamarádův závodní pérák, který má doložených 30 koní. Mému motoru se už ani nechce jezdit na Shell W power racing, takže se budu muset poohlédnout po něčem ještě drsnějším. Motor v této úpravě reaguje na přidání plynu vyloženě prudce. Rychle mu po ubrání padají otáčky, což je výhodné pro řazení bez vypnutí spojky. Zkoušel jsem válec sundat a na takto lehký spodek dát sériový válec. Na volnoběh je motor neklidný, napřidání plynu reaguje sice prudce, ale v porovnání s ostrým motorrem přece jen pomalu. Při jízdě hrůza a děs, v nízkých je sice klidnější, než ostrý motor, ale jezdit se s tím nedá, na přidání plynu reaguje mnohem pomaleji, než úplně sériový motor. V kopcích přímo tragédie, otáčky klesají a nepomůže nic, než podřadit, někdy i o dva stupně a to je o čtyřkvaltu opravdu tragédie. Když vím, jak funguje lehká klika na tomto motoru, nikdy bych si extrémně nesnižoval váhu setrvačníku u sériového motoru ani u škodovky. Naopak bych přemýšlel o odlehčení posuvných hmot, tedy pístu a horního oka ojnice, které působí příznivě na životnost.
-> Urbi: Ved hej,Ja som hlavne chcel povedať že si myslím že to práveže skôr bude poznať na slabšom motore ako na upravenom silnejšom.Ked si zoberiem nejaký V8 z 400hp tam by to asi tažko bolo poznať pretože v takom obrovskom výkone by sa to úplne stratilo.Lahšie nájdeš jedného koníka medzi 50-timi ako medzi 400

-> matisek: Ten rozběh do otáček je při zařazeném stupni tak pomalý, že to není váha kliky, co brzdí rozběh do otáček, ale 880 kg auta které to musí rozpohybovat. Možná na 1 převodový stupěň tam bude malý rozdíl...ale celkově dle mě spíše placebo efekt.