skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ventilova vule - kolik ? Nechyta
22:38:54
29.11.2014
29.11.2014

Zdenek136
-> Urbi: práce na Škodovkách mě baví,i když samouk,tak než se do něčeho puštík,tak si nastuduji informace,vše dělám pečlivě a s rozvahou a o čem nic nevím a není to nutné,tak do toho nehrabu.Ale je možné,ze jsem něco nedopatřením prodělal :-( i když po výměně rozvodu to rok jezdilo a motor si předl a tak po výměně těsnění pod hlavou jsem s ti lítal měsíc bez problémů. Kdybych nesel lit fridex,tak bych o tok ani nevěděl. S tou klikou jsem to nevedel. Když tak si dámě vědět a nějak si ji pošleme. No netusim,co tam klepe. Ventily jsem prerovnal,tlaky OK, kontrolka mazání neblika.Ještě zkusil změřit tlak oleje. Možná to bude čep.Ale je to moje jediné auto,které potřebují,takže začnou asi syslit náhradní díly,az ho otevru,aby byla kam sáhnout. Stejně jsem chtěl rezervni motor,tak rozhodim sítě. Čep bez rozvrtani motoru nejspíš nezjistil,kliku bych mohl zkusit.Sundam vanu a mrknu na to kde rad kolegovi.
19:03:58
29.11.2014
29.11.2014

MVM
-> srdcar 120L: To,že se pánvičky trochu vymáčknou a v místě spoje se vypouknou a vytvoří se v tom místě leštěné plochy (zřetelný po demontáži) je věc druhá. Je to všeobecnou nepřesností ve výrobě a někdy i montáží.. 

16:19:44
29.11.2014
29.11.2014

srdcar 120L
-> MVM: To ano, ale někdy šála přesahuje tak, že se po stažení ojnice v místě dělení slisuje a dá se říci, že i zde zadrhává o kliku. Krásně je to pak vidět, když ojnici rozpůlíš.
-> Urbi: I když tam bude olej a bude mít šála větší vůli, tak to poznáš, jak jsem psal. A nemusí být velká radiální. Pouze moje vlastní zkušenost a můžu říct, že takto se mi pokaždé podařilo nejrychleji odhalit klepající ojnici. A jak na tom přesně je, pak zjistíš rozpůlením a otřením oleje. Hlavní šály tolik netrpí.
-> Urbi: I když tam bude olej a bude mít šála větší vůli, tak to poznáš, jak jsem psal. A nemusí být velká radiální. Pouze moje vlastní zkušenost a můžu říct, že takto se mi pokaždé podařilo nejrychleji odhalit klepající ojnici. A jak na tom přesně je, pak zjistíš rozpůlením a otřením oleje. Hlavní šály tolik netrpí.
23:59:09
28.11.2014
28.11.2014

Petr Urban
-> Evž@: Když tam bude olej, ani tu vůlí zkoušet nemusíš, nic nepoznáš, leda by jsi vždy ojnici vyndal z uložení - poodjel klikou, celé to poutíral, složil a zkusil na sucho.
21:49:06
28.11.2014
28.11.2014

MVM
-> srdcar 120L 28.11.14 20:39:31: Ložisková pánev musí vždycky mírně přesahovat ! 

21:10:25
28.11.2014
28.11.2014

Evž@
-> srdcar 120L: tak kdyby to melo klepat na klice tak pro mne bude vypovídající jestli je tam radiální vůle ne?Když to bude volnější v ose do stran to by snad nevydávalo hlasitější zvuky
20:39:31
28.11.2014
28.11.2014

srdcar 120L
-> Evž@: Když budeš mít vanu dole, otoč ojnice na klice dolů a zkus, jakou mají axiální vůli, měly by mít menší odpor, ale neměly by jít vyloženě volně posouvat. O radiální vůli ani nemluvím, ta by neměla být znatelná. U které ojnice to zjistíš, tak ji rozeber a zjisti, jak píše klikovka na šálu. Někdy šála o nějakou desetinku přesahuje přes spodní půlku ojnice, tak se musí trochu upravit. Kolikrát to pomůže a ojnice sedí na klice, jak má. Když ne, tak se musí dát druhá šála. 

20:18:40
28.11.2014
28.11.2014

Evž@
-> srdcar 120L: nene...za tepla je M6 řidší a za studena hustší než M8.Je to malorozsahový olej.Nicméně tu vanu můžu shodit a mrknout na to jestli něco zjistím.
19:44:55
28.11.2014
28.11.2014

srdcar 120L
-> Evž@: Řekl bych, že máš volnější šály na ojnicích, může být klidně jen jedna či dvě. To by vysvětlovalo to klepání na volnoběh ve spodní části motoru. S předstihem to nemá moc společného, je to v mechanice. Proto se ti rozsvěcela kontrolka mazání při 800 otáčkách. No nevím, nevím, ale olej M8AD by měl být řidší než M6AD, takže asi ta 6-ka tam byla asi dost dlouho.

19:22:44
28.11.2014
28.11.2014

Evž@
-> Urbi: tlakoměr už plánuju nějakou dobu,myslím že by chtěla podložit ta pružinka na koši.Při řidším oleji M6AD to blikalo pod 800 otáček.Při M8AD který sem ted nalil to maže i pod 400 takže to neřeším.
18:51:31
28.11.2014
28.11.2014

Petr Urban
-> Evž@: Dej tlakoměr oleje a budeš vědět zda tam je aspoň dostatečný tlak. Pokud byla klika pěkná a dal si nové šálky a dobrý olej, problém bude spíše jinde, tlak oleje napoví jednu z možností, ale zřejmě to řešit nebudeš a jezdit to bude.
-> Zdenek136: Pokud by to bylo na ojnicích, pouzdra ti vyměním a dopasují se průměrově dle dodaných čepů, i když je rozměr čepů přesně definován, rád bych je viděl pro zjištění stavu i vč. pístů, protože vůle nemusí nutně být jen v pouzdře ojnice. Pokud by v dnešní době někdo uvažoval o výbrusu kliky, tak snad na klice která je špatně sehnatelná, u dostupných jako na naše motory to snad není třeba, navíc přesně přebroušení klikovek vč. ojničních dělá jen pár odborníků v čr... většina brusičů klik to nemá ani zdaleko tolik přesné, jak to bylo z fabriky a s ohledem na peněžní stránku, navíc s oslabeným průměrem kliky absolutně nestojí za to o tom přemýšlet. Za zlomek ceny kvalitního broušení klikovky ti raději pošlu jinou, Na Fav. a Fel. mám pěkné klikovky jeté v ok stavu, na Fab. nové za rozum. Myslím si ale, že tak fatální problém snad v motoru není, motory favoritového typu vydrží moc, to už musí být velké nedostatky, aby ne a s promintím si za to z 90% případů může majitel.
-> Zdenek136: Pokud by to bylo na ojnicích, pouzdra ti vyměním a dopasují se průměrově dle dodaných čepů, i když je rozměr čepů přesně definován, rád bych je viděl pro zjištění stavu i vč. pístů, protože vůle nemusí nutně být jen v pouzdře ojnice. Pokud by v dnešní době někdo uvažoval o výbrusu kliky, tak snad na klice která je špatně sehnatelná, u dostupných jako na naše motory to snad není třeba, navíc přesně přebroušení klikovek vč. ojničních dělá jen pár odborníků v čr... většina brusičů klik to nemá ani zdaleko tolik přesné, jak to bylo z fabriky a s ohledem na peněžní stránku, navíc s oslabeným průměrem kliky absolutně nestojí za to o tom přemýšlet. Za zlomek ceny kvalitního broušení klikovky ti raději pošlu jinou, Na Fav. a Fel. mám pěkné klikovky jeté v ok stavu, na Fab. nové za rozum. Myslím si ale, že tak fatální problém snad v motoru není, motory favoritového typu vydrží moc, to už musí být velké nedostatky, aby ne a s promintím si za to z 90% případů může majitel.
08:27:09
28.11.2014
28.11.2014

Zdenek136
-> Urbi: Dělá to na stojícím motoru při volnoběhu a mírně zvýšených otáčkách. Pak to buď přestane nebo to prostě není přes řev slyšet. Zkusím přerovnat ventily, seženu někde budík na tlak, předstih kolem 5st. je celkem vyhovující, při cca 3st. je motor dost neklidný. Kdyby to byly pánve nebo čep na ojnici, tak to už je asi lepší udělat motor komplet znova co? Výbrus kliky, nový ložiska ojnic a futra, čepy a možná i nějakej píst že?
Mně taky kontrolka mazání nebliká, olej je tam nový a po výměně těsnění pod hlavou najeto tak 1000km a žádný problém. Snad zlobí nějakej ventil.
Mně taky kontrolka mazání nebliká, olej je tam nový a po výměně těsnění pod hlavou najeto tak 1000km a žádný problém. Snad zlobí nějakej ventil.
07:54:21
28.11.2014
28.11.2014

Evž@
-> Urbi: asi jo.Zrovna u toho motoru jsem měl kdysi kliku venku a ještě jsem se kochal že vypadá jak nová.Kliku sem oměřil a nasadil jen novè šálky když už to bylo venku.Tak 15 tis km pphoda a ted se začlo něco ozývat.Asi fakt neřešit.
00:07:54
28.11.2014
28.11.2014

Petr Urban
-> Evž@: Nemusí se nutně rožínat kontrolka, která v sérii reaguje někdy i hluboko pod 0,5 baru a může ti to klidně pak klepat na hlavních. Dokud to nedělá v otáčkách, zřejmě neřešit.
19:36:07
27.11.2014
27.11.2014

Evž@
Mám stejný problém jako kolega.V otáčkách klid a jak spadnou otáčky tak se tam něco rozklepe.Není to uplně moc ale člověka co ví jaká je normální mez hluku motoru to krapet se.e .Mazat to maže(otázka kolik),výkonově nemám co bych vytknul ale mam podezření taky na kliku nebo pístní čep i když zvuk jde zespod motoru.Akorát problém na klice bývá většinou spojený se ztrátou mazacího tlaku minimálně na volnoběh což se neděje.
19:05:58
27.11.2014
27.11.2014

MVM
-> Zdenek136: Takhle na dálku bez poslechu to tipuju na pístní čepy (nepatrně volnější v oku ojnice, nebo v pístu) Jinak tak jak píše Urbi - prohřát a změřit tlak oleje.
18:25:24
27.11.2014
27.11.2014

Petr Urban
-> Zdenek136: Dělá to za jízdy nebo i na stojícím motoru ? Jaký je tlak oleje a jaký je stav toho motoru, pokud není dostatečný tlak a motor má něco za sebou, mohla se udát nějaké událost jako např. nedostatečně těsný přetlakový ventil a teď to s malým tlakem oleje normálně mlátí v hlavních uloženích. Zkus dát menší předstih, zda se to zlepší = detonace. Pokud ne, nějaká mechanická záležitost v rozvodu, pístní čep a nebo to klepe na hlavních lágrech, což by se muselo něco odehrát s olejovým hospodářstvím když to před tím nedělalo. Pístní kroužky těžko půjdou slyšet jako tupé kovové bouchání co popisuješ a tlaky jsou ok, zřejmě stejně jako pístní sada. Kolik to má najeto ? Pokud nepomůže seřizování vůlí a předstihu, zřejmě bych zkusil nějaký tlakoměr oleje.
17:49:50
27.11.2014
27.11.2014

Zdenek136
tak jsem změřil tlaky a všechny válce mají 1,3 MPa. Svíčky jsou cihlový. Takže asi klepou ventily. Ale není to jako šicí stroj nebo cvrlikání, ale tupý kovový bouchání. Zítru sundám ventildekl a projedu vůle. Pak už nevím. Když jsem startoval na tlaky, tak mi přišlo, že nic nemlátilo. Ale potřeboval bych někoho k ruce, abych byl u motoru.
08:28:33
25.11.2014
25.11.2014

Zdenek136
-> m8rinek: I to je možné, ale nechtěl jsem vyndavat svíčky z horkého motoru. Dnes na ně kouknu.
08:19:13
25.11.2014
25.11.2014

m8rinek
-> Zdenek136: neznamena to spis, 4 valec spatne pali?
08:00:40
25.11.2014
25.11.2014

Zdenek136
-> Urbi: Díky moc Urbi. Po výměně tesn. pod hlavou mi totiž něco klepe v motoru, při stiknutí pístů žádná vůle, válce krásné bez škrábanců a vybroušené drážky, předstih stoboskopem na 5 st. a najednou včera po cca 500km klepání. Rozdělovač nový origo, ale jak čtu zrovna tvoje příspěvky, tak nemusí být vůbec ok. Předtim jel krásně. Při odpojování kabelů od válců mam podezření na kroužky na 4. válci. 1,2,3 při vysunutí kabelu vynechává, ale 4. skoro žádná změna. Změřím tlaky. Jestli jsou válce pěkné a písty budou neporušené bez vůle na čepech, stačí je překroužkovat? Ale zatím musím přijít na chybu.
01:19:19
25.11.2014
25.11.2014

Petr Urban
-> Zdenek136: Při 60C motoru může být 0,25mm volně! nebo i 0,30mm více vsuvně, většinou nechávám na sání maličko méně než na výfuku i u sériového motoru. Nechte motor zahřát na provozní teplotu a při chládnutí, kdy bude na teploměru cca 70C už začněte nastavovat, při 60 C na budíku už jen kontrolujte zda je všude stejně. Pokud chcete nastavovat za provozní teploty 80-90C, tak do 10 min. od vypnutí motoru musí být nastaveno a 0,30mm až 0,35mm s železnými tyčkami - toto platí pro sériový motor s sériovou vačkou.
22:20:52
24.11.2014
24.11.2014

Zdenek136
Přečetl jsem tady toho na virtu už hodně, vůle už jsem dělal. Měnil jsem těsnění pod hlavou, seřídil ventily cca při 17 stupních, když jsem nandal hlavu. Teď si vše sedlo a vypadá to, že by chtěly znova udělat. Ale jakou vůli, když je venku zima? Četl jsem tu, že lze seřídit při teplém motoru na provozní teplotu na 0,25mm místo 0,20. Do minuty to ale nedam a bude to pekelně pálet :D Všechny tyčky ocelové, motor 742.136.
22:20:37
24.09.2014
24.09.2014

Jozka
-> Stepan FUN: I já..

22:10:20
24.09.2014
24.09.2014

StepaNoFUN
-> Jozka: Nepotřebuju návod. Dokážu to zku_vit sám i bez tištěné pomoci. :-D
21:58:34
24.09.2014
24.09.2014

Jozka
-> Stepan FUN:
Aneb "když všechno selže, přečtěte si návod".. Krom ztráty času je snad ještě horší, že se potom člověk cítí jako úplnej idiot.
E: No k tématu a tomuto bych se přiznal, že jsem asi dva roky nazpět seřizoval vůle sice jinak správně, ale sací ventily na měrku výfukových a naopak.. což je navíc i proti logice fungování..


E: No k tématu a tomuto bych se přiznal, že jsem asi dva roky nazpět seřizoval vůle sice jinak správně, ale sací ventily na měrku výfukových a naopak.. což je navíc i proti logice fungování..
21:54:52
24.09.2014
24.09.2014

StepaNoFUN
-> Jozka: Asi jako když jsem půl dne bojoval s avií... Až pak mě napadlo si tu příručku přečíst celou a zjistit, že má válce opačně. :-/
21:47:50
24.09.2014
24.09.2014

Jozka
-> stepan: No, to by šlo.. jsem se ale nachomejtl vloni k nějakýmu starýmu jaguáru, řemenici měl vpředu a první válec přitom až u čelního skla, takže od ní nejdál.. Takže asi dle vkusu každého soudruha..

21:40:30
24.09.2014
24.09.2014

stepan
-> Jozka: Protože je zvykem začínat se značenim od řemenice. To že do škodovek od 1000mb dávali motor obráceně než bylo do té doby zvykem na tom nic nemění.
20:48:03
24.09.2014
24.09.2014

Jozka
Už mě kolikrát napadlo, proč zrovna je 1. válec úplně ten vzadu na konci auta, když přitom všechno na autě je přední a zadní jaksi ve směru jízdy.. Je to vůči 4. válci hodně nespravedlivý..

20:02:25
24.09.2014
24.09.2014

MVM
Taky mě na vojně vypekl UAZ když jsem to nastrkal na svíčky automaticky stejně jako škodovku a nejelo to... O to víc si pamatuju že zapaloval 1243 

19:41:50
24.09.2014
24.09.2014

minno
-> King:
jj, tiež poznám veľa ľudí, čo to už aspoň raz za života zle pozapájali podľa tých čísel


14:40:19
24.09.2014
24.09.2014

castrol
-> minno: 

14:35:34
24.09.2014
24.09.2014

King
-> minno: V tom se často chybuje :-) Švára si takhle jednou ilegálně vypůjčil tchánova žigulíka a aby měl jistotu, že mu ho nějakej čmoud před nádražím nešlohne, vzal si sebou do batohu víko rozdělovače vč. kabelů. Když se večer vrátil z vejletu, málem vyplácal baterku při marných pokusech o zážeh. Jako správnej škodovkář jsem hned zavětřil chybu a prozradil mu po telefonu záhadu 4taktních benzíňáků - pořadí zapalování 1-3-4-2 :-) Inu, co čekat od manažera v automotive :-)
13:02:14
24.09.2014
24.09.2014

minno
-> Westas: Číslovanie nie je na bloku ale na boku
Boku hlavy. A to číslovanie uvádza poradie zapaľovania, ktorý valec páli 1. a ktorý 2., 3. a 4.

11:38:22
23.09.2014
23.09.2014

Westas - zrušená registrace
dik 

11:36:06
23.09.2014
23.09.2014

MOLSO
-> Westas: v rade za sebou
11:35:12
23.09.2014
23.09.2014

Westas - zrušená registrace
Ahoj, prosím, číslovanie valcov sa počíta podľa toho ako idú v rade za sebou, alebo podľa číslovania na bloku?
20:19:40
09.01.2010
09.01.2010

Zdena-rapid 136L
Ok.
19:16:44
09.01.2010
09.01.2010

ZbyŠek
-> Zdena-rapid 136L: diky diky, ale uz to mam za sebou a jezdi to paradne.....
19:14:02
09.01.2010
09.01.2010

Zdena-rapid 136L
Odtrh 0.40mm. Zlatá střední cesta, dyštak je můžeš i pečlivě očistit, pokud máš pecku, tak zabrousit a pečlivě seřídit, možná je jednoduší koupit nové (cca. 60,--). Seřídíš to tak, že vačka v rozdělovači musí být v plném zdvihu proti pložce kontaktů. Vyplatí se možná vyměnit i kondenzátor, (neber žádné náhrašky, ale pouze originál PAL).
17:37:34
06.01.2010
06.01.2010

ZbyŠek
Tampajs 05.01.10 21:19:55 napsal: → petr s: Pamatuju se že když sem měl takhle malej odtrh tak sem to nenastartoval :) šíleně to střílelo a když se to tvářilo že to poběží tak to hned zdechloano takovy problem byl i u me......a ted je vse v poradku, jeste uvidim jak to chytne venko v tomhle mrazu.....
23:29:42
05.01.2010
05.01.2010

Tampajs
-> Nwkt: Byl ok :) čistě sem srovnal odtrh a auto jelo zas jak z praku
21:20:34
05.01.2010
05.01.2010

Nwkt
-> Tampajs: a předstih?
21:19:55
05.01.2010
05.01.2010

Tampajs
-> petr s: Pamatuju se že když sem měl takhle malej odtrh tak sem to nenastartoval :) šíleně to střílelo a když se to tvářilo že to poběží tak to hned zdechlo
20:57:26
05.01.2010
05.01.2010

petr s
-> Tampajs: Jede ale cuká
20:56:09
05.01.2010
05.01.2010

Tampajs
-> ZbyŠek: Blbost.. Pokud máš odtrh 0,15 tak to nemůže jet..
20:43:53
05.01.2010
05.01.2010

ZbyŠek
-> Tampajs: no prave ten problem resim, a ja myslel ze to jsou ventili ze mi nedoviraji.....
20:42:50
05.01.2010
05.01.2010

Tampajs
-> ZbyŠek: A to to jede?

20:42:02
05.01.2010
05.01.2010

ZbyŠek
-> Tom.t: 0,40
jejej ja mam 0,15 - takze zly ?.... v tom smyslu ze to muze delat brykule ?
