
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
přepínání LPG->benál a z5 v zimě
-> King2:
naštěstí sem nekuřák.. zase mi to dneska nechytlo, mam baterku na nabíječce tak pak uvidíme.. sem tam má snahu a člověk si říká no vždyť už to běží.. a nic. já už vim co s tim udělam, zaparkujutu to rodičům před barák a budu jezdit sockou.

Jestli jses zvyklej problemy resit s cigaretou v ruce...

-> King2:
řek bych že mě čeká napínavý víkend


2 fine-ray: Nic neni nemozny :) Proste staci se pri startu dostat se s lambdou pod 0,6 (nebo tak nejak) a smes je nezapalitelna...
-> King2: oki zkusim to, nezdá se mi že to nestartuje ani ne benál, mohlo by to bejt tim že to vlastně netěsní a tim pádem tam jde plyn i benzín.. je to možný?
2 Fine-ray: Takze klasicka shade depka :) Snad bych zacal tim, ze zavru plyn primo na multiventilu a vyjet zbytek plynu z trubek a reduktoru. Tim si pripravim cistej stul pro vychytani problemu na benal. Teprve az bude benzin OK, pustit plyn (ne sobe :). Vzpominam si na jednu neprijemnou zavadu, kdy mi netesnil ventil na 2.stupni reduktoru a vlastne jeste pred startem se do valcu dostala hodne bohata smes a start byl porod. Podobnou zavadu mel jeden pan s Waranem na lpg. Tam zase sedlo tesneni pod elmag. syticem na reduktoru a trn elektromagnetu lehce tlacil na membranu a ta otvirala ventilek, cili se to taky uchlastavalo. V obou pripadech je krasne slyset, kdyz se zastavi motor, ze z reduktoru se ozyva slabe syceni....
tywe další provar s LPG:
autí mi nechce startovat... nový kladívko v rozdělovači, seřízenej předstih, pálí to kde má na všech válcích, svíčky ok, plyn ,zdá se, tam de taky, ale přemluvit to k nastartování mi stálo skoro celou baterku.
Jde hlavně o první nastartování třeba po 10ti hodinach nečinnosti. Když sem to zkusil natočit na benál tak se tomu nechce taky, ale nakonec naskočilo, ale měl sem pocit že jen na tři válce
a po chvilce chcíplo, při dalším natočení už na 4.
Už nevim kde hledat, bylo mi ještě doporučeno těsnění pod hlavou.. fakt už nevim.. radši bych to poslal ze skály.
autí mi nechce startovat... nový kladívko v rozdělovači, seřízenej předstih, pálí to kde má na všech válcích, svíčky ok, plyn ,zdá se, tam de taky, ale přemluvit to k nastartování mi stálo skoro celou baterku.
Jde hlavně o první nastartování třeba po 10ti hodinach nečinnosti. Když sem to zkusil natočit na benál tak se tomu nechce taky, ale nakonec naskočilo, ale měl sem pocit že jen na tři válce

Už nevim kde hledat, bylo mi ještě doporučeno těsnění pod hlavou.. fakt už nevim.. radši bych to poslal ze skály.
To snad nee :) Tyhle sracicky maj snad na kazdy lpg pumpe....
-> King2: To zas na mě budou všude v obchodech blbě čumět. ;-)
2 Gryzly: No, to kazdopadne :o) Ja ji tam mam uz 6 let taky zvenku a uz se potvora odlepuje.....
-> King2: Já ted menil okna za černý a tak jsem o tu nálepku přišel a když si ju koupím a nalepím zevnitř tak nebude vidět. Mám někde sehnat nálepku co se dá nalepit z venku?
2 fine-ray: Nemam ten predpis nikde v dohledu, ale nic nezkazis tim hornim pravym rohem (strana spolujezdce), ale myslim, ze pripustnej je dolni roh. Horni roh je tutovka, ma to tak vetsina lpgistu.......a ja se za to nestydim

-> Baghira: díky! Pravdou je, že na technickej sem s tim nebyl, jakože v tej době to tam bylo.
-> Gryzly: oká díky za info, zítra ho koupim! Je potřeba nějak přesně to umisťovat (tak jak píše King)? Protože origo sem to měl vpravo dole.
zas o něco chtřejší, to se mi na virtu líbí, chytrému napověz, blbého kopni!
-> Gryzly: oká díky za info, zítra ho koupim! Je potřeba nějak přesně to umisťovat (tak jak píše King)? Protože origo sem to měl vpravo dole.
zas o něco chtřejší, to se mi na virtu líbí, chytrému napověz, blbého kopni!
-> fine_ray: Já když byl poprvé na STK tak mě na to taky upozornil, že to tam nemám ale že mi to za 75 Kč prodá oboje. Aj žlutý kolečko LPG aj BÍLEJ rohlíček LPG. a na tom žlutým bylo logo firmy co ten plyn montuje a tak jsem se pak dověděl že to prodávaj za asi 30 Kč.
-> King2: A ten trojuholnicek pri hrdle musi byt aj u "cezpolnych" ? U nas je nutna len ta nalepka na skle.
Tak, tak. Musi bejt zluta kulata s cernym napisem LPG vprevo nahore (pohled zezadu) na zadnim skle. A pak je snad i povinna samolepcicka nad plnici pripojkou LPG - takovej zlutej "rohlicek" s napisem LPG. O ten jsem ted prisel pri vymene zadniho cela, taxem to vyriznul ze žluty samolepky Ceskyho Telecomu a fixou na CDecka jsem spachal napis :)
-> fine_ray: Musí...z technický by tě bez ní taky vyhodili.
Nchce se mi kvůli tomu zakládat téma, se mi včera v noci že mi stavěla POLICIE a při normální silniční kontrole mi bylo připomenuto že nemam samolepku LPG. Auto bylo této samolepy zbaveno na základě odstraňování všech samolepek po původním majiteli(bylo jich mraky
)
Ptám se tedy jestli tam ta samolepa (kulatá origo) bejt musí.. fakt sem nad tim ani neuvažoval když sem to sundaval.

Ptám se tedy jestli tam ta samolepa (kulatá origo) bejt musí.. fakt sem nad tim ani neuvažoval když sem to sundaval.
-> King2: Něco s kerbem? Já ti řeknu co...je v hajzlu :-). Ale jen na benzin. Na LPG je ideálně dokurvenej, rozvrtanej a sprzněnej, takže pokud to půjde měnit ho nebudu :-).
2 Baghira: Pak je jasny, ze mas neco s karbem - ale co, ty nase votuneny sedry videj stejne benal jednou za uherskej rok :)
-> King2: No já v neděli odpoledne 50 kiláků od baráku sháněl náhradní palec :-/...celkem prdel. Jojo mam teda Tartarini, jestli to má nějakej vliv... Benzin je na karbecu nastavenej na 1000 a LPG v poloze "stálé" taky na 1000ot. Při přidávání bohatosti to jde do 1300 ot. a pak už to padá.
2 Baghira: To s tim palcem se mi stalo taky. Docela zakerna zavada, ale jako spravnej paranouk sebou vozim i nahrani palec :) Jeste k tomu jak pises, ze se otacky zvedaji do 1300rpm - tomu nejak nerozumim. To jako ze pri stelovani bohatosti na reduktoru stoupnou otacky volnobehu takhle vysoko?
-> KEAN: Tak kabely se doporučujou vyměnit každou třetí výměnu svíček a palec a víko poznáš jak moj jsou opálený, nicméně, pokud je to v pohodě, tak je lepší zajetej originál než nová replika co teď prodávají, už se mi taky stalo, že se mi palec v 5000 ot utrhl a začal pálit jak chtěl...motor to naštěstí přežil.
Myslite ze je dobry pro lepsi starty mit novy kabely, viko a palec?ja totiz vubec nevim jak je to tam staryAle jenom se ptam....diky
-> COL: Tak je pravdou, že jezdim ne emise k maníkům co plyn i montují a jsou v kraji vyhlášeni, jako profíci, takže to bylo možná plácnutí vedle, že ti to dobře seštelují všude...Ona ta křivka na štelování bohatosti je , že když přidáváš, tak se otáčky zvedají a zhruba v 1300ot. začnou padat, takže by to možná chtělo najít nějakou "základní" hodnotu. Ale z vlastní zkušenosti musím říct, že kuckání po nastartování bylo u mě vždy způsobeno, buď problémem v zapalování (svíčky, kabely, ETZ) a nebo netěsností pod airboxem, karburátorem...
Toz zkontoluj. Pro doplneni dodavam, ze nejprukaznejsi je odsroubovat a sundat tu tenkou podtlakovou hadicku ze saciho potrubi a sanim vlastni hubou se presvedcit, ze to jako celek tesni a drzi to podtlak - nejlip na ohratym reduktoru. K tomu nazvoslovi: myslim, ze usalenej nazev sroubu na reduktoru s pruzinou je sroub bohatosti a ten sroub na hadici k mixu je sroub maxima. To si to akorat lovato malinko zcustomizovalo :)
-> King2: Jo chapes to dobre, musim mit sroub minima (alespon tak to dokumentace od lovata nazyva) uskrcenej tak, ze volnobeh je dost nepravidelnej - jedine tak to to po pridani a ubrani nechcipne... Hadice jsou podle mne v poradku, ale zkontroluju to, plus se kouknu, jestli neodpozoruju jeste nejake dalsi informace... Hmm. koukam, ze je nejlepsi si to udelat sam. Jestli najdu ucet, tak musim zpet k tem pytlikum z HL propanu, aby se na to koukli :o)
-> Baghira: Jiste, ze volnobeh na benzin mam uz pred tim nastavenej. Jde o to, ze po vymene membran to proste na krouceni sroubem minima reaguje jinak nez to byvalo, plus ty doprovodny jevy. Na emisich to sesteloval tak skvele, ze kdyz jsem vyjel do zimy, tak to hned zdechlo a melo dost problemy i na benzin, tak jsem to musel poupravit. Metodu jsem pouzivam stejnou jako tu popsal King2...
-> King2: jo jo jo, ja to myslel tak, že tam dokážou dobře nastavit volnoběh, bohatost, spotřebu i výkon na LPG i bez toho, aby bylo totéž nastaveno na benzín, tudíž pro ty co mají karbec v řiti, tudíž pro mě :-).
Toz to sice ja, ale pokud mame na mysli nastaveni benzinovyho vonobehu, tak tam si myslim, ze bohate staci nastavit tech 850-1000rpm a sroubem bohatosti utahovat dokud nezacne volnobeh klesat (klasika "od oka"). Pro lpg volnobeh je hlavni to otevreni sroubu pridavnyho vzduchu, protoze to je hlavni kanal, kudy jde lpg smeska pod klapky - to nastaveni benalovyho sroubu bohatosti uz lpg tolik neovlivnuje....si mysim:)
-> King2: Špatně jsem se vyjádřil, Nemyslel jsem emise související s STK, myslel jsem...paltest?...jestli se tomu tak říká? Prostě emise :-)...Stejnej přístroj, ale nastavení ne do limitních hodnot.
2 Baghira: Dovolil bych si zapolemizovat :) Na emisich maji tendenci stelovatza kazdou cenu na lambda=1 a na co nejnizsi emise, coz vubec neznamena, ze auto dobre pojede a uz vubec ne, ze pojede usporne. Na tom se shoduje vetsina lidi z lpg konfery na Pandore.
2 COL: Tak to v zasade muze bejt tim netesnicim ventilem. Ale tam kde pises, ze musis mit kuckavej volnobeh - chapu to spravne, ze musis mit sroubem bohatosti na reduktoru nastavenou chudsi smes? Druha kurioznejsi zavada je mnou nedavno popsana netesnost benalovyho ventilu (mezi AC pumpou a karbem), kdy mi to malinko benalu, co se dostavalo do karbu rozhazovalo volnobeh. Stejny ci podobny projevy jsem ale zaznamenal, kdyz jsem po repasi asi spatne usadil velkou membranu a ta se v jednom miste vtahla dovnitr a netesnila! Bylo to taky hlavne diky deformaci vika reduktoru. Volnobeh se choval podobne jankovite a hlavne kolem auta byl cejtit plyn - samozrejme jenom ta troska, co zustala po vypnuti motoru v 1. stupni, takze zadna potencialni tragedie
No a dalsi vec spodobnejma symptomama je netesnost maly membrany nebo ty hadicky ktera k ni vede podtlak - casto chybej spony na ty hadicce nebo je zpuchrela nebo netesni sama membrana at uz na prirube nebo ve spojeni s tou kovovou bradafkou ve stredu. Za jizdy je to vcelku sumak, ale volnobeh to rozhazuje dost. Kazdopadne ten zapach plynu ukazuje na netesnost ventilu nebo velky membrany. A jeste douska z meho opravarenskeho sejfu: Na dvou autech jsem se setkal s tim, ze jadro solenoidu elmag. sytice se bez napeti dotykalo stredu velky membrany a opet unikal plyn a neslo stelovat volnobeh. Proste nejakej paranoik nasrouboval tu civku na reduktor pres gumovy tesneni navzdory tomu, ze pod syticem zadnej plyn bejt nemuze a to tesneni se casem zbortilo. Hmmm, asi jsem ti moc nepomoh, co?


-> COL: Jenže to šteluje na reduktoru a ne na karbecu viď? Ten šroub ovšem není na volnoběh, ale na bohatost. Volnoběh se zásadně musí seštelovat na karbecu, ideálně spolu s benálem. Kuckání je většinou příznak chudý směsi...je to o laborování, hlavní předpoklad je mít dobře nastavenej volnoběh na karbecu. Ale ideálně ti to udělají na emisích, tam totiž přesně vidí jak bohatou máš směs, nastaví ti volnoběh podle compu, prostě asi nejjednoduší postup.
2king2: To s tim netesnicim ventilem me zajima. Jednak mi nedavno prislo, ze po chvili se zapnutym klickem to v motoru ponekud smrdelo plynem a za druhe mi zahadne funguje volnobeh. Pozoruji to od te doby, co jsem nechal vymenit membrany. Driv jsem byl zvykly, ze sroubem minima lze snadno najit extrem volnobeznych otacek, jenze ted to vykazuje podivnou hysterezi a ten extrem neni tak snadno patrny. Navic, kdyz nastavim jakz-takz rozumny chod volnobehu tak po kratkym pridani plynu - tuknuti na packu u karbce a naslednym ubrani to zakucka a zdechne - aby to nezdechlo musim mit nastavenej ponekud kuckavej volnobeh s uskrcenym sroubem minima. Pak to po pridani a naslednym pusteni plynu nezdechne.....
2 lipnicak: Jeste jak si zminoval to startovani svyho kolegy, kterymu to chytne hned a bez kliknuti na lpg sytic......Neni to zas takova zahada, kdyz mas opotrebenej guvej ventil na 2. stupni reduktoru a ten lehce netesni, utika malinko plyna faze porad do sani a tak mas v podstate porad ve valcich zazehnutelnou smes. Jednou jsem to resil na svym a je slyset neznatelne syceni z reduktoru po zapnuti zapalovani. Ma to ovsem malinko vliv na stabilitu volnobehu....
Baba at si kazdej startuje sporak dle sveho


2 PeterP: Ja zase souhlasim, ze neni servis jako servis, ale bohuzel "montaznici elpege" jsou tak nejak v presile proti zkutecnym servisakum :( A to co popisujes s tim startem, je presne i muj pripad - proste s lehce seslapnutym pedalem chytne na cvrnk, ale s castecne ci uplne vytazenym syticem to je proste takovy nepresvedcivy - navzdory tomu, ze by jedno melo bejt z hlediska lpg obdobou toho druhyho. Nechame to konovi, ten ma vetsi hlavu

-> King2: Nie je servis ako servis :)). Aj ked obecne vzate suhlasim.
Zaujimave je, ze ja pri starte mierne prislapujem plynovy pedal (aby motor chytil otacky a nezhasol), ale ked mam pritom otvoreny aj benzinovy sytic, tak uz start nieje taky pohotovy. Vysvetlit si to ale neviem. Inac ked to nechytne behom par otacok, tak idem s plynom na podlahu a do 10 otociek to lapne. Ale len na sytic nemam istotu. Proste zahada. :)
Zaujimave je, ze ja pri starte mierne prislapujem plynovy pedal (aby motor chytil otacky a nezhasol), ale ked mam pritom otvoreny aj benzinovy sytic, tak uz start nieje taky pohotovy. Vysvetlit si to ale neviem. Inac ked to nechytne behom par otacok, tak idem s plynom na podlahu a do 10 otociek to lapne. Ale len na sytic nemam istotu. Proste zahada. :)
2 lipnicak: Za prve: Mluvime o STARTU. Dale Podtlak, kterej pri volnobehu pod klapkou je lpg mixeru v celku putna protoze se nachazi NAD zavrenyma klapkama (nad karbem). To co nas, majitele sporaku, zajima je potlak v oblasti mixeru a ten je umernej otevreni klapky a otackam. Prave volobeh je pro plynare relativne nejpruserovejsi, protoze podtlak v mixeru je minimalni a kazda tlakova zmena (zaneseni filtru, proudici vzduch kolem nasavaciho otvoru, drobne netesnosti airboxu a sani vubec) dost vyrazne ovlivnujou bohatost smesi volnobehu a to nekdy az do vitezneho zdechnuti :) Jenom tvrdim, ze na zacatku startovani musi vzniknout POD KLAPKOU v sani urcitej podtlak, aby odblokovala mala membrana v reduktoru - pokud ten potlak nevznikne, zablokovana velka membrana plyn nepusti. Samozrejme neplati to pro novejsi systemy, kde funkci male membrany nahradil elmag. ventil, kterej se odblokuje pri prekroceni urcitych minimalnich otacek motoru.
V okamziku, kdy se membrany podtlakem odblokujou, nastane normalni chovani tzn. s otevirajici se klapkou se zvetsuje podtlak v oblasti mixeru a motor saje vic plynu i vzduchu = jde do otacek. Ekonomer je merak pro kolenovrty s benalovym pohonem :) Jeho funkce na lpg je tusim jenom pro informaci - aby o necem vypovidal musel bys snimat potlak u mixu....
V okamziku, kdy se membrany podtlakem odblokujou, nastane normalni chovani tzn. s otevirajici se klapkou se zvetsuje podtlak v oblasti mixeru a motor saje vic plynu i vzduchu = jde do otacek. Ekonomer je merak pro kolenovrty s benalovym pohonem :) Jeho funkce na lpg je tusim jenom pro informaci - aby o necem vypovidal musel bys snimat potlak u mixu....
proste a jasne kazdej ma svuj figl a kazdej ma nejak nastavenej system LPG ale norma pro startovani sporaku proste neexistuje je tam az prilis faktoru,ktere to moho ovlivnit.Jo a k tim klapkam:podle toho co pises ma motor pri seslapnutym pedalu jakoby chudou smes,tak proc de do otacek? kdyz bezy? ze by jel na vzduch?. Pri volnobehu je v potrubi nejvetsi podtlak a pri seslapnutym pedalu zmizi. Divny, ale je to tak,mam tam ekonomer a ten kdyz je bez tlaku tak je v cervenym pasmu(zere to) a kdyz nastartujes,skoci do zelenyho-meri podtlak.Takze jak to vlastne facha?? to mi hlava nebere.
2 lipnicak: s tim syticem pri lpg mas sice pravdu, ale nelze opomenout, ze otevrenej sytic zmensuje potlak v sani pri startu a u nekterejch lpg systemu diky tomu nemusi odblokovat "mala! podtlakova membrana 2. stupen a zvlast pri defaultnim S120 starteru je to docela pruser
BTW: Jestli ja na neco neverim, tak je to LPG nastaveny v servisu

BTW: Jestli ja na neco neverim, tak je to LPG nastaveny v servisu

a jinak sytic je u LPG jako lehce prislapnuty pedal plynu.Takze pri startu ma nepatrny vliv.Je pouzitelny akorat k udrzeni volnobehu pri studenem motoru, viz. konstrukce karburatoru EDSR/SEDR
jinak co se tyce zapalovaci soustavy,tak sem skousel nekolik druhu svicek vcetne LPG, kabely,vyko rozdelovace, palec,civka jsou nove. Vim ze karburator nema vliv na funkci LPG (pouze nastaveni sroubu vzduchu volnobehu) ale mluvil sem o dvou motorech,ktere jsou identicke, vcetne novych zapalovacich komponent a stari celku.Kazdy znich ma stejny system LPG a spusoby startovani jsou i prez to rozdilne a nezamene.Rozdil je akorat v tom ze kazdy byl nastavovan v jinem servisu LPG :-) .Proto neverim v jednotne navody jak startovat LPG (vlastni zkusenost asi u 5ti vozu 120-135rapid)
-> lipnicak: Spíš než na nastavení volnoběhu půjde o stav zapalovací soustavy jako celku, protože stav karburátoru při startování byl mému LPG vždy celkem ukradenej. Každopádně, kdo chce líp startovat ať jde do el. zapalování to je velmi návratná investice.
hadani se o to co je lepsi je nanic ja si bez sytice a prifouknuti asi 2sek. pri studenejch startech ani neskrtnu,a kolega startuje jen na pul plynu bez sytice a bez foukani, je to fakt divny protoze mame stejny motory 742.136 a stejnej system LPG. Podle mne hrozne zalezi na celkovym nastaveni jak karburatoru(volnobeh) tak celeho systemu LPG.
-> Racyk: tybrďo
jenže kdyby si čet příspěvky ostatních tak by ses dozvěděl (stejně tak jak já) že zapnutí benál sytiče je proti funkci lpg...
(při startu)


nečetl jsem všechny příspěvky, ale já startuju asi takhle: mám 742.136 s normálním zapalováním a startuju tuto zimu zatím do -13°C a to jen tak že vytáhnu normální sytič, pustím asi na 1sekundu plynový sytič, točím startérem cca 1-2sek a sešlápnu pedál plynu a v tu chvíli chytne, někdy na druhé sešlápnutí... startér felicie, zapalování standart a jsem neprosto spokojeny a jede to hned, ted jsem chvili musel jezdit na benál a vůbec mi to na to nejede, mám zapraný karbec:) tak vivat LPG!!!!! i v těch největších mrazech:)
Jinak ja starty resim nasledovne: Elektricke cerpadlo s pretlakovim ventilem a prepadem do hrdla nadrze. Rano zapnu benzin,tim se pusti cerpadlo, napumpuje a pak staci 10x naslapnout cvrnknout a uz to bezi i v -20ti. Prepne se na 0 a az motor sezere benzin tak hned na LPG a tada do prace :-) . Jeste na LPG a silnejsi motor doporucuju starter s reduktorem na 120ku otoci z motorem za kazdeho pocasi a peknym fofrem, jako kdyz u motoru vyndate svicky :-)
2 Kean: To jsou 2 temata uzce spolu souvisejici :) Pokud je vsechno v poradku (motor, starter, zapalovani, nastaveni LPG) v podstate vystacis s doporucenou svickou pro danej motor popr. doporucenou svickou v provedeni LPG (literatura, www stranky napr. BRISKu). Pokud je neco z toho v ne uplne optimalnim stavu = vetsina skodovek :) Je to o experimentovani. Priklad: na starsim 105kovym motoru, kterej uz zral olej se mi osvedcily o 2 stupne teplejsi svicky, protoze dokazaly spalovat usady od oleje na svym izolatoru, ale stejne nevydrzely vic jak 12tkm a v polocase se stejene musely cistit :( Silvery od brisku v tomto pripade zkoncily v roli totalniho skubajiciho outsidera.