Světla pro denní svícení Ii.

prohledat
20 příspěvků (zobrazeno 1 až 20) od 06.01.2008 do 15.08.2010, založil/a panMilan
řadit dle data
23:00:18
15.08.2010
Syny
-> David29 15.08.10 15:10:17: ne. Bud parkovacky/potkavacky a nebo denni...
15:12:02
15.08.2010
Tomaso435
-> David29: v polsku musí svítit denní + koncový
15:10:17
15.08.2010
David29
-> Zazaa: Takže nemůže svítit denní svícení a zároven parkovačky?



Vim, že nesmí svítit denní svícení+koncový svítilny....
10:40:46
15.08.2010
Zazaa
-> Vojtisek: parkovacek
09:58:36
15.08.2010
Vojtisek
měl bych otázku, denní svícení musí zhasnout při zapnutý parkovaček nebo při zapnutí tlumených?
12:13:18
08.11.2008
Nwkt
-> Stanyczek: Ne
12:12:17
08.11.2008
Stanyczek
a jak to je ze zadnimy svetlama ty svitit nemusi?
21:26:25
06.01.2008
Syny
-> Kuladmin: Dole sou wesemacky zluty mlhovky a nahore wesemacky svetla na denni sviceni... A na krabici bylo napsano svetla na denni sviceni 3
21:02:14
06.01.2008
spartra
-> Kuladmin: jo dělaj se 21w alespoň wesem
20:12:36
06.01.2008
Kuladmin
-> Syny: A to mas original pro denni sviceni? Nejsou to jen naky pridavny mlhovky ci dalkovy? Mas od nich i krabici? Co je na ni psany?
20:09:38
06.01.2008
Kuladmin
Tady je to celkem hezky sepsany:





Novelou zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích došlo k zásadní změně v ustanovení § 32, kde je nyní stanoveno, že motorové vozidlo musí mít od 1. 7. 2006 za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Znamená to tedy, že povinnost celodenního svícení v zimním období se od 1. 7. 2006 rozšiřuje na celý rok bez ohledu, zda je snížená viditelnost či nikoli.



Denní svícení





S uvedenou novou povinností celodenního a celoročního svícení se objevuje nový pojem a to „ světlo pro denní svícení“. Jedná se o svítilny jejichž umístění, počet a zapojení v elektrické instalaci stanoví předpis EHK OSN 48-02 a jsou určena pro svícení dopředu pro snadnější zviditelnění vozidla při denním provozu. Jednoznačně se tedy při použití těchto světel poznají vozidla tzv. aktivní tedy při jízdě nebo neaktivní (stojící ) bez pohybu a s vypnutým motorem.



Denní svícení



Uvedené světlo pro denní svícení se automaticky rozsvítí při zapnutí zapalování vozidla a zhasíná pro jeho vypnutí. Při použití těchto světel nesmí na vozidle svítit žádné jiné osvětlení mimo použití světelného výstražného znamení tzv. „světelné houkačky“. Po zapnutí standardního stanoveného osvětlení musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.



Vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:



*

počet - dvě na přídi vozidla

*

na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)

*

na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.



K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek:



* svítí samostatně bez obrysových světel

* automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru

* povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů

* kontrolka je nepovinná.



Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.



Světlo pro denní svícení nebo jinak řečeno denní svítilna je vybavena žárovkami s celkovým příkonem pouze 12 W a to z důvodu, že nemusí splňovat kritéria pro osvětlení vozovky, mohou být menší a umístěná na jiném místě, nejčastěji v prostoru určeném pro mlhová světla.



V současné době uvedeným novým zařízením nejsou vozidla běžně vybavována, ale je možná jejich dodatečná montáž. Výhodou těchto světel kromě toho,že se nemůže stát, aby se i omylem použila dálková světla a následně oslnila protijedoucího řidiče, je i částečná úspora PHM a to, že po zapnutí motoru se světla automaticky rozsvítí, čímž lze předcházet pokutám od 1500 do 2500 korun, které hrozí za přestupek z důvodu porušení ustanovení § 32 zákona o osvětlení vozidla včetně záznamu 1 bodu za toto jednání v registru řidičů.



VÝHODY DENNÍHO SVÍCENÍ



Výhody denního svícení jsou zcela zřejmé:



-> včasnější vnímání v bočním zorném poli (periferní vnímání), zejména protijedoucích auta a při odbočování,

-> lepší schopnost vnímání, zvláště za snížené viditelnosti (např. proti nízko stojícímu slunci nebo v oslňujícím slunečním světle),

-> včasnější rozpoznatelnost a při střídání světla a stínu ("tunelový efekt" v lesích a alejích, u kopcovitého průběhu silnice),

-> lepší viditelnost v jednotvárné krajině (zvýšení kontrastu) ,

-> přesnější odhad vzdálenosti a rychlosti blížících se vozidel,

-> jasné rozpoznání pohybu dopravních prostředků (rozlišení jedoucích a parkujících vozidel).
20:08:09
06.01.2008
Syny
-> Kuladmin: zajimavy - ja mam 21W jedno svetlo... Uspora to je urcite a pokud mas drazsi H4ky ve svetlech, tak se to dost hodi...
20:07:00
06.01.2008
Kuladmin
Tak jsem si dal googla: od zeme v nezatizenem stavu 250mm od roviny vozovky 400mm od odvesu vozidla mereno k cinne svitici plose.a koukam ze se delaji 6 nebo 16W coz je pekna uspora.
18:33:09
06.01.2008
Syny
-> panMilan: Na ty svetla je predepsany umisteni... Musi bejt v urcitej vysce nad vozovkou a nesmi bejt dal nez 40cm od bocniho obrysu auta...

Ja to vyresil takto - jsou to ty nad naraznikem... skoda-virt.cz/cz/.../7045 4
13:37:17
06.01.2008
U-Geen
-> Kuladmin: doufam ze jo... cim niz tim hur to bude plnit fci.
13:22:39
06.01.2008
Kuladmin
Ja se jen zeptam - nevim to - nemuseji byt ty svetla pro deni sviceni i v nejake min vysce od povrchu vozovky?
13:02:13
06.01.2008
King
-> Honza M: To beze sporu ano, ale pokud fabrika začala dělat z nějakýho důvodu do čela ďoury (což zvyšuje náklady), pak ten důvod za to asi stál4 Samozřejmě, že při ježdění do Kauflandu pro proviant je to šumák, ale s naloženým autem na Šumavě to už může bejt cejtit (doslova :)....a to prosím patřím do kategorie, která brzdy moc nepoužívá :)

Tím mám na mysli ty špeciálisty, co jedou třeba dolů z Božího daru, imrvére jim svítěj brzdovky a dole ve městě to pak kolem hlavní smrdí od kotoučů a bubnů do červena :)
12:36:06
06.01.2008
Honza M
-> King: však první čela byla bez děr a taky to jezdilo 6
11:48:37
06.01.2008
King
-> panMilan: S SPDS asi neporadím, ale koukám podobná bota, jakou jsem kdysi udělal i já :) ....mlhovky, co zakrejvaj otvory v čele pro chlazení předních brzd...
11:27:30
06.01.2008
panMilan
Opět vás zdravím

a děkuji těm, kdo mi odpověděli na předchozí dotaz. Nyní bych ještě potřeboval vyřešit toto: Vzhledem k tomu, že na Škodovce mám namontované mlhovky a přídavná dálková světla (viz obázek) a ani jednoho z toho se nechci vzdát, řeším umístění SPDS (jde o ty hranaté od Wesemu). Jde o požadavek aby se světla vešly do 400 mm od kraje auta. Napadlo mě tedy, že bych jim udělal místo v nárazníku (viz obrázek Varianta 1 - zeleně) - nebude tady ale problém na STK nebo při kontrole PČR s tím, že jde o zásah do konstrukce vozidla?

Další věc (na obrázku Varianta 2 - červeně), že by byly mlhovky a SPDS vedle sebe na spodní straně nárazníku. Zde je však problém viz výše (400 mm od boku auta).

Děkuji za rady
zvětšit Světla pro denní svícení Ii. - obrázek od panMilan vložen 06.01.2008 11:27:30
Extreme Tyres