-> Shatter: to je divné že máš dutú priečku keď máš 136 ročník 88.
-> Bukaj: u kyvky to ani skoro nemá význam riešiť :) Tam sa moc zázrakov robiť nedá. Apropo na hluk má vplyv ako uloženie prevodovky, tak aj uloženie motora. Stačí si dať u vlečky pod prevodovku tvrdý silentblok a hluk je na svete. Rovnako stačí u vlečky dať tvrdé silentbloky motora a zas len hluk.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Příčka motoru š120 vs š130
prohledat
129 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 11.06.2011 do 14.07.2017, založil/a Martin/125/
10:23:23
16.01.2013
16.01.2013
minno
10:19:26
16.01.2013
16.01.2013
Bukaj
-> Shatter:
A ohledně zavěšení motoru á la Fa/Fel - to by šlo u vlečky, ale na kyvceby to hejbalo s geometrií nápravy.
Hluk na škodovce se právě ani tak nepřenáší přes příčku motoru, ale přes tvrdé uložení převodovky a příčku převodovky do kastle. Takže i kdyby příčka motoru nebyla vůbec, tak u kyvky je hluk v autě stejný...
A ohledně zavěšení motoru á la Fa/Fel - to by šlo u vlečky, ale na kyvceby to hejbalo s geometrií nápravy.
Hluk na škodovce se právě ani tak nepřenáší přes příčku motoru, ale přes tvrdé uložení převodovky a příčku převodovky do kastle. Takže i kdyby příčka motoru nebyla vůbec, tak u kyvky je hluk v autě stejný...
10:17:09
16.01.2013
16.01.2013
minno
-> Shatter: no to nemáš pravdu, zvuk sa šíri ako vlna, rezonancia, kmitanie, čiže v tomto prípade ide tá vlna od motora skrz silentblok až na plech priečky, ktorý síce aj keď má svoju hrúbku, kmitá. Tlmiaci materiál kmit utlmí.
Ja motor na Felda silentblokoch mám, písal som o tom v príspevku nižšie. A je to opačne ako píšeš ty. Na sériových silentoch motor visí, na Felda silentblokoch je motor položený.
Ja motor na Felda silentblokoch mám, písal som o tom v príspevku nižšie. A je to opačne ako píšeš ty. Na sériových silentoch motor visí, na Felda silentblokoch je motor položený.
10:16:13
16.01.2013
16.01.2013
Bukaj
-> Shatter:
Závaží bylo myslím od modelu 86 a nejnovější příčky (od modelu 87, nebo 88) měly konce trubky zavíčkované vevařeným vydutým víčkem.
Jinak ohledně toho spojení příčky s kastlí jsem před chvílí napsal docela dlouhej příspěvek, ale spadlo mi připojení, takže se nevložil a už se mi to nechtělo psát znova
Závaží bylo myslím od modelu 86 a nejnovější příčky (od modelu 87, nebo 88) měly konce trubky zavíčkované vevařeným vydutým víčkem.
Jinak ohledně toho spojení příčky s kastlí jsem před chvílí napsal docela dlouhej příspěvek, ale spadlo mi připojení, takže se nevložil a už se mi to nechtělo psát znova
10:09:24
16.01.2013
16.01.2013
Shatter
-> minno: myslím, že keď sa už vibrácie dostanú na priečku, tak je jedno čím ju obalíš, pretože na karosériu sa už prenášajú pevným spojením priečka-karoséria.
Rozmýšľal som o zmene uloženia motora, a to zavesiť ho podobne ako Fa/Fe, teda aby na silentblokoch nesedel, ale visel. Najlepšie na jednom, ale potom by trebalo niečo spraviť s krutom.
A čo myslíte pojmom novšie priečky? Ja moju zavarenú nemám, ani naplnenú pieskom, je tam len to jedno závažie.
Rozmýšľal som o zmene uloženia motora, a to zavesiť ho podobne ako Fa/Fe, teda aby na silentblokoch nesedel, ale visel. Najlepšie na jednom, ale potom by trebalo niečo spraviť s krutom.
A čo myslíte pojmom novšie priečky? Ja moju zavarenú nemám, ani naplnenú pieskom, je tam len to jedno závažie.
09:59:43
16.01.2013
16.01.2013
Bukaj
-> minno:
Tak o tom, že nejnovější typ příčky má zavařené konce trubky, vím, ale nevěděl jsem, že v ní je písek. tedy nikdy jsem to nezkoumal a nevrtal do ní. A tahle nová příčka se mi dostala pod ruku jen jednou, když jsem likvidoval shnilou 125L, ale šla rovnou do šrotu, protože byla dost orezlá a měla utržené tři ze čtyř závitů na upevnění krycích plechů...
Tak o tom, že nejnovější typ příčky má zavařené konce trubky, vím, ale nevěděl jsem, že v ní je písek. tedy nikdy jsem to nezkoumal a nevrtal do ní. A tahle nová příčka se mi dostala pod ruku jen jednou, když jsem likvidoval shnilou 125L, ale šla rovnou do šrotu, protože byla dost orezlá a měla utržené tři ze čtyř závitů na upevnění krycích plechů...
09:59:03
16.01.2013
16.01.2013
minno
-> ZdenoR: -> Bukaj: No práveže materiály ako som uviedol, majú dosť veľkú hmotnosť, preto sa používajú na tlmenie rezonancíí plechov. Síce nie tak silných plechov ako je priečka motora, no efekt by to mohlo mať.....
Bolo by potrebné ale priečku opieskovať, aby bol povrch hladký, aby tento materiál dokonale prilnul k povrchu. A následne to omotať nejakou omotávkou, aby to aj vyzeralo.
O čo ide. Priečka motora prenáša najviac vibrácií do karosérie. Keby motor nebol s priečkou pevne spojený, je v aute úplné ticho. Čím tvrdšie silentbloky motora, tým viac hluku. Mám silentbloky motora z Feldy. Mal som obidva Fe silenty tie najmäkšie čo sa vyrábajú (čiže sériové). V aute bolo takmer dokonalé ticho (od rezonancií karosérie), no motor bol až príliš na mäkko uložený, za jazdy to bolo nepríjemné. Preto som vymenil jeden ten Fe silentblok za tvrdšiu verziu, motor je už uložený pevne a stabilne, no už to zas nie je také tiché ako predtým. Preto si myslím, že keď nejde utlmiť rezonancie na strane motor - silentblok, pomohlo by utlmenie na strane čo je najbližšie za silentblokom = priečka.
Bolo by potrebné ale priečku opieskovať, aby bol povrch hladký, aby tento materiál dokonale prilnul k povrchu. A následne to omotať nejakou omotávkou, aby to aj vyzeralo.
O čo ide. Priečka motora prenáša najviac vibrácií do karosérie. Keby motor nebol s priečkou pevne spojený, je v aute úplné ticho. Čím tvrdšie silentbloky motora, tým viac hluku. Mám silentbloky motora z Feldy. Mal som obidva Fe silenty tie najmäkšie čo sa vyrábajú (čiže sériové). V aute bolo takmer dokonalé ticho (od rezonancií karosérie), no motor bol až príliš na mäkko uložený, za jazdy to bolo nepríjemné. Preto som vymenil jeden ten Fe silentblok za tvrdšiu verziu, motor je už uložený pevne a stabilne, no už to zas nie je také tiché ako predtým. Preto si myslím, že keď nejde utlmiť rezonancie na strane motor - silentblok, pomohlo by utlmenie na strane čo je najbližšie za silentblokom = priečka.
09:44:54
16.01.2013
16.01.2013
minno
-> Bukaj: pieskom naplnené a zavarené sú predsa všetky novšie priečky už z výroby
-> su.tech: Tak sa zdá, že áno....
-> su.tech: Tak sa zdá, že áno....
09:31:06
16.01.2013
16.01.2013
Bukaj
-> minno: Nevím, ale to by ta hmota musela mít docela velkou molekulární hmotnost, aby to s rezonancí ocelové příčky nějak pohlo...
...za mých časů se příčky plnily pískem a z obou stran trubky se zavařilo víčko...
...sice to bylo o cca dvě až tři kila těžší, ale na rezonanci okolo 2700 ot/min to docela pomáhalo.
...za mých časů se příčky plnily pískem a z obou stran trubky se zavařilo víčko...
...sice to bylo o cca dvě až tři kila těžší, ale na rezonanci okolo 2700 ot/min to docela pomáhalo.
09:30:59
16.01.2013
16.01.2013
ZdenoR
-> minno: Podle me u pricky takove experimenty nemaji cenu. Funkce jmenovanych materialu je zalozena na jejich hmotnosti a posunuti rezonancniho kmitoctu jinam. Pricka je na tohle moc tuha viz. experimenty skodovky s piskem nebo zavazim u novejsich modelu.
09:25:49
16.01.2013
16.01.2013
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> minno: Obavam sa, ze v tychto dimenziach uprav sa pohybujes prave hlavne ty a ty to vedies kupredu svojou cinnostou takze myslim, ze to vymisliet a odzkusat budes zasa muset iba ty
09:20:40
16.01.2013
16.01.2013
minno
Neskúšal niekto experimentovať s oblepením celej priečky motora nejakým matrošom pohlcujúcim vibrácie? Myslím niečo ako Tecsound, Dynamat a podobne? Mňa táto myšlienka láka vyskúšať to, len keby boli nejaké pozitívne referencie, bolo by lepšie
10:09:12
11.01.2013
11.01.2013
Jozka
-> Bukaj: Neee, tyhlety úplně nejlehčí jsme z kontrolního vzorku vyřadili..
18:43:20
10.01.2013
10.01.2013
Bukaj
-> Jozka:
...Přitom konstatoval, že 1000 a 100 mají roury nejlehčí (= nejhlučnější?).
Jestli ono to nebude tím, že rez je lehčí, než ocel...
...Přitom konstatoval, že 1000 a 100 mají roury nejlehčí (= nejhlučnější?).
Jestli ono to nebude tím, že rez je lehčí, než ocel...
15:11:20
10.01.2013
10.01.2013
minno
-> MOLSO 10.01.13 14:40:04: tak nejako
14:59:31
10.01.2013
10.01.2013
Jozka
-> MOLSO:
-> oppik: Já myslím, že zkraje nebyla.. moje bezoká se sice do rodiny dostala až v roce 1983, ale pochybuju, že by ho prastrýc - důchodce někde urazil.. Roura z okem byla z o něco novějšího kusu.
Nicméně s rozdílama nosnejch rour na mě chodil v létě kamarád, hledajíc na závaďáka co nejlehčí.. a chodil s váhou. Přitom konstatoval, že 1000 a 100 mají roury nejlehčí (= nejhlučnější?).
Někde tu bývalo o rourách téma, kde byly ty protizávaží asymetrický apod. popsaný, ale to bude muset někdo dát odkaz..
-> oppik: Já myslím, že zkraje nebyla.. moje bezoká se sice do rodiny dostala až v roce 1983, ale pochybuju, že by ho prastrýc - důchodce někde urazil.. Roura z okem byla z o něco novějšího kusu.
Nicméně s rozdílama nosnejch rour na mě chodil v létě kamarád, hledajíc na závaďáka co nejlehčí.. a chodil s váhou. Přitom konstatoval, že 1000 a 100 mají roury nejlehčí (= nejhlučnější?).
Někde tu bývalo o rourách téma, kde byly ty protizávaží asymetrický apod. popsaný, ale to bude muset někdo dát odkaz..
14:41:48
10.01.2013
10.01.2013
oppik
-> Jozka: já právě mám užovku z roku 77 a není tam.jestli třeba upadla,ale žádný náznak že by tam byla není
14:40:04
10.01.2013
10.01.2013
MOLSO
-> minno: Chválospev ako minno s hlukom bojoval
14:39:09
10.01.2013
10.01.2013
minno
-> Shatter 03.08.11 23:49:22: No prínos malo každé polepenie, resp. každá úprava. Je to sranda sa s tým hrať. Lepšie je ale odstrániť alebo znížiť zdroj hluku ako sa potom pokúšať riešiť už vzniknutý hluk a dunenie karosérie. U škodovky to znamená hlavne zmenu uloženia agregátu. Prechod z kyvky na vlečku (použitím sériových silentblokov) má väčší prínos v znížení hluku ako kdejaké pracné polepovanie celého auta. Takže najskôr odstrániť zdroj hluku a to polepovanie plechov je už len na vyladenie hladiny hluku k dokonalosti.
Ja som sa s tým už čosi nalaboroval, dal by sa o tom napísať román
Ja som sa s tým už čosi nalaboroval, dal by sa o tom napísať román
14:38:32
10.01.2013
10.01.2013
MOLSO
-> oppik: tak si to tam namontuj a hotovo. co na tom nejak zalezi ? oko mozno vyuzijes ked sa budes kochat.
a ta plna odstranuje dunenie motora pri 2500 otackach
a ta plna odstranuje dunenie motora pri 2500 otackach
14:35:51
10.01.2013
10.01.2013
Jozka
-> oppik: Mám na embéčku rouru z užovky 1977 s okem a na užovce z roku 1977.. nic. Asi tam dělal nějakej Babica v tý době..
14:32:01
10.01.2013
10.01.2013
oppik
-> MOLSO: jasně a ještě nějaký rozdíl?já na užovce nemám tažný oko.a ted jsem sehnal příčku a ta už to má
14:15:03
10.01.2013
10.01.2013
MOLSO
-> oppik: emkova je plna uzka je duta
14:07:19
10.01.2013
10.01.2013
oppik
je nějaký rozdíl mezi užovkou a emkem?
23:49:22
03.08.2011
03.08.2011
Shatter
-> minno: samozrejme..ja mám odhlučnenie v tých zadných kapsách nad podbehmi, to pomohlo najvýraznejšie..potom už jemnejšie mirelon zvnútra na blatníkoch, dvojité origo tlmiace srandičky za sedadlami a molytan tiež tam..z toho vyplýva že ak by sa tieto priestory polepili kvalitným odhlučňovacím matrošom tak by sa to auto malo výrazne ztíšiť..ty máš polepené plechy za a pod sedadlami takže vieš aký prínos to malo
23:39:59
03.08.2011
03.08.2011
minno
-> Shatter: no len vyplnením zasedačkového priestoru si fakt skoro vôbec nepomôžeš.... To chce polepiť priamo plechy nejakým antivibračným matrošom.... A dutiny to je zas také polemizovateľné, lebo dutiny tú sú väčšinou nosníky a podobné časti karosérie a tam niečo dávať asi nie je to pravé.....
Raz pred pár rokmi sme sťahovali bráška z intráku, využil sa každý kútik nejakými vecami aby sme to všetko odviezli....Za sedačkami to bolo napchaté vankúšmi a perinami....Som sa vtedy veľmi tešil ako to auto pôjde tichúčko a cestou domov som sedel vzadu a bol to rachot ako kedykoľvek predtým, až som bol z toho sklamaný....
Raz pred pár rokmi sme sťahovali bráška z intráku, využil sa každý kútik nejakými vecami aby sme to všetko odviezli....Za sedačkami to bolo napchaté vankúšmi a perinami....Som sa vtedy veľmi tešil ako to auto pôjde tichúčko a cestou domov som sedel vzadu a bol to rachot ako kedykoľvek predtým, až som bol z toho sklamaný....
23:31:21
03.08.2011
03.08.2011
Shatter
-> minno: o tom by sa dalo polemizovať..zabráni sa tým práve tomu vibrovaniu plechov..proste v škodovke všade kde má dutiny treba niečo napchať..molytan, mirelon..
10:59:43
25.07.2011
25.07.2011
minno
minno 19.07.11 10:19:58 napsal:
Neskúšal niekto robiť dodatočnú antivibračnú úpravu priečky motora?
Konkrétne mám na mysli polepiť priečku nejakým antivibračným materiálom
typu Dynamat, Tecsound a pod.
Mám vlečku a kvôli nepeknému traseniu sa auta od motora hlavne na voľnobehu
a pri 70km/h na štvorke som vymenil 1 zo 4 silentblokov motora z mäkkého
za tvrdý (3 ostali mäkké, 1 tvrdý), chovanie auta sa dostatočne
zlepšilo, ale už aj ten 1 tvrdý silentblok začal prenášať rezonančné
zvuky od motora do karosérie – zvuky ala kyvka. A tak rozmýšľam, že
rezonácie čo teraz prenáša ten silentblok dodatočne nejako utlmiť
polepením priečky?Takže ten jeden tvrdý silentblok motora šiel včera už zas do preč. Neskutočné, koľko dunihlavov to prenášalo do kasne. Zas si užívam krásne ticho. Je veľmi zaujímavé, že rachot v interiéri v škodovkách nespôsobuje ani tak moc samotný motor, ako rezonácie a dunenie plechov. Sa smejem, ako ľuďia odhlučňujú škodovky vyplnením priestoru za sedačkami perinami To má efekt nula bodov.
Neskúšal niekto robiť dodatočnú antivibračnú úpravu priečky motora?
Konkrétne mám na mysli polepiť priečku nejakým antivibračným materiálom
typu Dynamat, Tecsound a pod.
Mám vlečku a kvôli nepeknému traseniu sa auta od motora hlavne na voľnobehu
a pri 70km/h na štvorke som vymenil 1 zo 4 silentblokov motora z mäkkého
za tvrdý (3 ostali mäkké, 1 tvrdý), chovanie auta sa dostatočne
zlepšilo, ale už aj ten 1 tvrdý silentblok začal prenášať rezonančné
zvuky od motora do karosérie – zvuky ala kyvka. A tak rozmýšľam, že
rezonácie čo teraz prenáša ten silentblok dodatočne nejako utlmiť
polepením priečky?Takže ten jeden tvrdý silentblok motora šiel včera už zas do preč. Neskutočné, koľko dunihlavov to prenášalo do kasne. Zas si užívam krásne ticho. Je veľmi zaujímavé, že rachot v interiéri v škodovkách nespôsobuje ani tak moc samotný motor, ako rezonácie a dunenie plechov. Sa smejem, ako ľuďia odhlučňujú škodovky vyplnením priestoru za sedačkami perinami To má efekt nula bodov.
21:01:52
24.07.2011
24.07.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
-> myschaak AZNP K.Hora 23.07.11 20:58:21: Zlatej, když písek, tak zlatej
20:58:21
23.07.2011
23.07.2011
myschaak AZNP K.Hora
-> Tuner#2: jakej písek,potřebuju křemičitej
06:47:20
23.07.2011
23.07.2011
MOLSO
-> Tuner#2: co hovada ty si si svoju otvoril a nic v nej nebolo
23:21:24
22.07.2011
22.07.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
-> alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí): -> MOLSO: Hovada
-> ozzman1000 22.07.11 09:22:59: Co jsem viděl tak jo.
-> ozzman1000 22.07.11 09:22:59: Co jsem viděl tak jo.
12:37:52
22.07.2011
22.07.2011
MOLSO
-> alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí): teraz budu vsetci rezat priecky
11:53:53
22.07.2011
22.07.2011
alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí)
-> ozzman1000: v jednej z 10 000 bol zlaty privesok na kluce, taka tajna loteria
09:22:59
22.07.2011
22.07.2011
ozzman1000
-> Tuner#2:
ja mám doma dve zavarené, ak to chápem správne - vo všetkých zavarených je piesok? alebo aj niečo iné?
ja mám doma dve zavarené, ak to chápem správne - vo všetkých zavarených je piesok? alebo aj niečo iné?
23:05:32
21.07.2011
21.07.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
-> J3STER 21.07.11 15:16:01: A já mám doma tři a všechny jen zavařené s pískem.
15:16:01
21.07.2011
21.07.2011
J3STER
-> minno: To je vše co v knížce bylo. Předpokládám že se jedná o příčky bez pískové výplně. Sám jsem se s příčkou vyplněnou pískem a zavařenou nikdy nesetkal.
13:15:51
21.07.2011
21.07.2011
Dušan
-> Jozka: to jsem na 136GL taky vytahl z pricky. Kupodivu to bylo docela tichy auto.
12:29:42
21.07.2011
21.07.2011
Jozka
Co se hluku samotnýho týče, tak jsem měl po předchozích majitelích (ale byly to jen kila a MB) příčku obohacenou o gumovou silnostěnou hadici, pak vypěněnou polyuretanem a dokonce jednu vylitou betonem.. Při pozdějších záměnách za neupravené se nic moc nezměnilo a jestli, tak jen v nižších otáčkách, nejlíp na tom byla hlučností patrně ta s tlakovou hadicí uvnitř..
12:27:44
21.07.2011
21.07.2011
minno
-> J3STER: zaujímavá informácia. Obe tie prečky o ktorých sa tam píše sú aj vyplnenie pieskom a uzavrené? To sa tam už nepíše? Alebo nebola potom vykonávaná v ďalšom období ďalšia úprava?
18:21:39
20.07.2011
20.07.2011
TTomas
-> minno: Slo o vyvazeni motoru. V 8tis uz je cejtit vse.
-> Tuner#2: Co jsem videl original kousky, tak mely drzak stejnej nebo podobnej jako kilo a typickou kratouckou nozicku i s odvetranim.
-> Tuner#2: Co jsem videl original kousky, tak mely drzak stejnej nebo podobnej jako kilo a typickou kratouckou nozicku i s odvetranim.
17:47:09
20.07.2011
20.07.2011
J3STER
Moje chytrá knížka praví:
O nosné příčce motoru je zajímavé se zmínit teprve v souvislosti s její úpravou realizovanou od modelu 1985, tj. od srpna 1984. Tímto modelem je rozlišována úplná nosná příčka motoru pro vozy s kyvadlovou zadní nápravou a odlišná příčka pro vozy se zadní nápravou s vlečenými rameny.
Úpravy a rozlišení příček jsou motivovány skutečností, že v příčce byl - složitým měřením - objeven uzel, ve kterém se dá ovlivnit vibrace projevující se náhlým vzestupem hlučnosti v poměrně úzkém rozmezí otáček motoru.. Do nosné příčky motoru určené pro vozy s kyvadlovou zadní nápravou vsunuje výrobce z obou stran závaží čtvercového průřezu, o hmotnosti po 0,85kg a provařením v předlisovaném otvoru v místě držáku pružných lůžek je upevňuje. U příček určených pro vozy se zadní nápravou s vlečenými rameny se závaží vkládá pouze na pravou stranu.
M.R. Cedrych
O nosné příčce motoru je zajímavé se zmínit teprve v souvislosti s její úpravou realizovanou od modelu 1985, tj. od srpna 1984. Tímto modelem je rozlišována úplná nosná příčka motoru pro vozy s kyvadlovou zadní nápravou a odlišná příčka pro vozy se zadní nápravou s vlečenými rameny.
Úpravy a rozlišení příček jsou motivovány skutečností, že v příčce byl - složitým měřením - objeven uzel, ve kterém se dá ovlivnit vibrace projevující se náhlým vzestupem hlučnosti v poměrně úzkém rozmezí otáček motoru.. Do nosné příčky motoru určené pro vozy s kyvadlovou zadní nápravou vsunuje výrobce z obou stran závaží čtvercového průřezu, o hmotnosti po 0,85kg a provařením v předlisovaném otvoru v místě držáku pružných lůžek je upevňuje. U příček určených pro vozy se zadní nápravou s vlečenými rameny se závaží vkládá pouze na pravou stranu.
M.R. Cedrych
14:54:07
20.07.2011
20.07.2011
minno
-> stepan: lešenárska žabka asi nebude to správne odhlučňovadlo
14:44:22
20.07.2011
20.07.2011
stepan
Já když koupil škodovku, tak byla na prostředku příčky lešenářská žabka a po jejím sundání podle mně žádnej rozdíl
10:53:40
20.07.2011
20.07.2011
minno
-> Dušan: prečo by nepomohlo?
10:51:00
20.07.2011
20.07.2011
Dušan
-> minno: u me nepomuze ani 10kg
10:49:59
20.07.2011
20.07.2011
minno
-> Dušan: tak to vyskúšaj a potom mi daj vedieť
10:22:39
20.07.2011
20.07.2011
Dušan
-> minno: ja spis nekde jednou cetl ze se na tusim pravou stranu veselo zavazi na pricku. Vahu si nepamatuju jestli to bylo 1kb nebo 5kg. Za zkousku by to stalo a ma to neco do sebe.
09:40:12
20.07.2011
20.07.2011
minno
-> Dušan: ktohovie, ale aj tak by ma zaujímalo vyskúšať to, čo píšem.
01:06:35
20.07.2011
20.07.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
-> TTomas 19.07.11 17:20:37: A nebylo to čistě kvůli ventilaci bloku?