Olakování vozu a příprava povrchu

prohledat
33 příspěvků (zobrazeno 1 až 33) od 14.08.2009 do 22.08.2009, založil/a choze
řadit dle data
19:20:28
22.08.2009
JoseA
-> Stepan FUN: JJ díky, no kšeft by to samo byl neplacený když sem ji naboural já, ale nevyšlo by to moc peněz kdybych to sám opravil oproti tomu, že přes pojišťovnu sice nebudu platit škodu, ale příjdu o bonusy, což už jakýsi peníz dělá. Tak sme sepsali protokol o nehodě a domluvili se tak, že se baba zeptá známeno za kolik ji to opraví, pak mi cinkne a řekne cenu, já podle ceny usoudím jestli ji to rači zacvakám nebo pujdem na pojišťovnu.
22:36:58
21.08.2009
StepaNoFUN
-> JoseA: Ale tyhle kšefty který si uděláš sám bejvaj (jestli Ti to ještě nikdo neřekl :-D ) bohužel neplacený.... :-( A navíc - docela na nich záleží...



U metly je postup stejnej jako u akrylu... Jenom o jednou víc při stříkání meješ pistoli. :-) Já dávám u metalízy 2-3 vrstvy báze (stříkat křížem a kontrolovat aby to dělalo stejnoměrnou kresbu těch kovovejch částeček) a pak 2-3 vrstvy čirýho laku. Ten se stříká úplně stejně jako akrylát (je to stejnej základ, jenom neprobarvenej), jenom je na něj potřeba víc světla, protože průhledný je logicky hůř vidět...



Jinak kupuju buď Mobihel (cca 100 kč za deci), nebo Lessonal (cca 130 kč za deci). Ale přesný ceny nevím. Ono se to taky mění nákup od nákupu a nakupuju u firmy, která mi dává cca 10% slevu z běžný ceny. Ředidlo do báze (i na ten lesslonal) dávám Mobihel (cca 40 kč za deci). Čirej lak stojí něco kolem 50 -80 kč a tužidlo s ředidlem do něj je stejný jako u akrylátu (tužidlo asi 40, ředidlo asi 35)...
upraveno 1x, naposled 21.08.2009 23:46:45
22:09:50
21.08.2009
JoseA
-> Stepan FUN: je třeba u stříkání metalízy dodržovat v něčem jiný postup než u stříkání akrylátem? Například průměr trysky, rychlost stříkání, slívání vrstev, a nevím co ještě. A ještě jakou metlu kupuješ a na kolik vyjde i s lakem?

-> felda1,6: Prasáci3 , ikdyž známý co dělá v hoře taky natřel škodovku válečkem, já sem se mu smál, ale jak sem to nakonec viděl, tak to nebyla až taková hrůza, celkem se mu to slilo v celek a na škodárnu do hory luxus. No já si zatím taky netroufám na nic extra, spíš se chci naučit stříkat na takových starších autech, kde se nějaká ta chybička odpustí. Dneska sem mohl mít kšeft, jel sem k penny na nákup, chci zaparkovat předkem a nějak mi to nevyšlo to stočit, tak rychle zpátečku, že pohnu chlup dozadu a hup, už sem byl nárazníkem ve fabii ve dveřích. Jenom promáčklé dveře u řidiče, barva ani neopadla. Hold sem se blb nepodíval do zrcátka, ale byla to fakt vteřina kde se tam ta baba vzala.
10:36:04
21.08.2009
felda1,6
před 15-ti lety jsme s kámošem nechali namíchat na jeho auto Š100 barvu -takovou tu pískove žlutou, nějaká finská syntetika to byla a jali se milou stovečku natřít štětkama a válečkem1 při správném rozředění se na to celkem dalo i koukat, barva se dobře rozlívala a dlouho schla.... výsledek byl celkem pěknej3 a jednou jsme stříkali fiata regatu barvou Hempel přímo na mastnou a špinavou karoserii... věřím že barva dodnes drží tu rezavou boudu pohromadě...
09:57:31
21.08.2009
StepaNoFUN
-> 105: Dá... Jenom musíš počítat s tím, že v tom bude o maličko víc prachu než v akrylátu... Já taky box nemám (a asi nikdy mít nebudu) a metalíza se tu stříkala naposledy včera... ;-)
09:24:18
21.08.2009
105
-> Stepan FUN: da se to nastrikat v domacich podminkach obstojne metaliza?
00:09:07
21.08.2009
StepaNoFUN
-> JoseA: Metla není ani akryl, ani pur.... metla je tzv. báze... Nepřidává se tužidlo, ale jenom ředidlo 2:1 (2 díly barvy : 1 díl ředidla) a až teprve po zaschnutí (10-15 min) se stříká normální 2K čirej lak (2 díly laku, 1 díl tužidla, 10-15% ředidla)
22:02:45
20.08.2009
JoseA
A ještě dotaz jak je to s metalickýma barvama a bezbarvým lakem, metly jsou jenom akryly nebo i PUR? Jaký je rozdíl postupu při stříkání metly? Abych to objasnil, tak soused se za mnou stavil, že má zhnilé blatníky na feldě a v servisu mu řekli cenu za výměnu 5tis/ks včetně laku, blatníku, práce, prostě komplet nové přední blatníky 10tis. Tak se ptal jestli bych to neudělal levněj, ale stejně to dělat nebudu, neboť dělám vjezd do dílny a není čas.
15:37:18
20.08.2009
105
-> Stepan FUN: kujuuu 5 1 3 6
15:31:46
20.08.2009
StepaNoFUN
-> 105: MOBIHEL je akryl... Jeden z těch levnějších, ale pracuje se s ním dobře. ;-)

Ten postup co jsi popsal celkem odpovídá... ;-)
11:53:09
20.08.2009
105
-> Stepan FUN: no prave oni i rekli ze maji akryl a dva druhy puru prumyslovej a autařskej ... a proste u prumyslovyo maj jen zakladni barvy kdežto u toho autarskyho maj vzornik podle znacek auta ..



mobihel je akryl?? ... ešte jednou se zeptam 1 mam novy zadni blatnik bez forezi + nove navareny lem... mam postupovat takto ? odmastim povrch , vykituju povrch kolem lemu, cely povrch toho plecu striknout tim zakladem co doporucujes , vybrousit do hladka.. potom bych to chtel pro jistotu kolem toho lemu striknout strikacim kitem (pro vyrovnani nerovnosti po plose) rozbrousit, potom plnic a pak dve vrstvy laku
upraveno 1x, naposled 20.08.2009 12:48:59
09:37:59
20.08.2009
StepaNoFUN
-> 105: Nevím co konkrétně myslíš, ale zkusil bych se poptat po MOBIHELu... Cena příznivá a je to opravdu autařina... ;-)
09:12:10
20.08.2009
105
-> Stepan FUN: u nas nabizeji dva typy polyuretanu, prumyslovej a jako polyuretan (rikaj tomu italsky) origo lak na auta je lepsi vzit ten akrly nebo poly na auta dík
22:43:12
19.08.2009
StepaNoFUN
-> Apple STS Chvojkovice-Brod: Toho neznáš... :-D Ale dopadlo to výborně a doufám, že tam zejtra dorazí s tím nastříkaným autem...
21:38:16
19.08.2009
Apple STS Chvojkovice-Brod
-> Stepan FUN 14.08.09 09:35:43: kdo u tebe stříkal auto? prej nějakej profíík5 4
12:15:51
19.08.2009
Labros
-> Stepan FUN: ok díkes, aspoň vím na co se mám ptát ;)
11:56:06
19.08.2009
StepaNoFUN
-> Labros: Plast se tmelí pěkně na ho.... :-/ Já dávám normální tmel přes základovku na plasty, pod ní to musí bejt zdrsněný... Nebo prodávaj tmel přímo na plasty... ;-)
10:41:23
19.08.2009
Labros
Když je tady tolik odborníků, využil bych toho k dotazu z trochu jiného soudku: Jak na plast? Potřebuju opravit menší místo s odřeným lakem na nárazníku, takže odstraním popraskaný lak, pak bych to tmelil, kdyby to byl plech, stěrkovým tmelem. Jaký tmel se používá na plast? a dává se přímo na plast, nebo na nějakou základovku?
upraveno 2x, naposled 19.08.2009 10:41:47
00:46:34
15.08.2009
JoseA
no já se taky ještě budu muset chvíli věnovat feliciím apod... kde je kladen důraz spíše na nízkou cenu než na kvalitu
22:03:02
14.08.2009
HavajskejBubeník
inu nacvicim to na fichtlovi a na sousedovim farotu a pak hura na svoje az bude pripravene.6 6 6
21:38:23
14.08.2009
JoseA
-> Stepan FUN: Taktéž díky za odpověď. S tím zvednutím si mi vysvětlil i jeden problém, který nastal při mojem posledním pokusu o autolak. Na kapotěse objevila po první vrstvě malá nerovnost, tak trochu tmelu, stříkacího tmelu, vybrousit a druhá vrstva ejhle udělala jakoby praskliny na tom místě, nechápal sem čím to je, když ten stříkací tmel byl zaschlý a dokonce přebroušený a samozřejmě odmaštěný.
19:49:39
14.08.2009
StepaNoFUN
-> LiMaK - 742 forever: Tak to jsem měl asi vždycky na ho... základovky. :-) Nicméně i syntetiku (která by se nitrem ředit neměla, ale jde to) lze většinou přelakovat nitrem. Ale tak po 14ti dnech (a stejně není jistota, že se to nezvedne) a ne po 12ti - 24 hodinách jako např. u formexu. A čekat 14 dní na možnost nánosu další vrstvy se mi opravdu nechce... ;-) Navíc... Proč dělat pokusy s obyč syntetikou, když formex má stejně lepší vlastnosti. :-)
19:12:18
14.08.2009
LiMaK - 742 forever
jakoukoli zakladovku (synt atd) jsem vždy ředil c6000...nemam a nebudu shanet jiné zdroje na hektolitry jineho ředidla :-)



a pokaždé, at se jednalo o psí boudu, plot, vrata od garáže nebo auto jsem nemel problem s naslednym nanasenim barvy....

plot strikam syntetikou, auto akrylem nebo PURem,....





jako pokud tu syntetickou zakladovku naredi nekdo syntetikou a pak chce pres to strikat akryl, tak budiž...ale jak pisu...redim acetonem(resp c6000) timpadem dostanu kombinační zaklad, kterej mi nezvedne ani syntetický vrch, a ani acetonky a ani akryly...
18:48:04
14.08.2009
StepaNoFUN
-> Labros: Nejsem profík... ;-) Ale pár aut už jsem nastříkal a nechával jsem si radit od profi lakýrníků. :-)



Formex je sice syntetika, ale jako jedna z mála základních barev má psáno ředidlo C6000 pro stříkání a je tedy vhodná i pod laky na bázi nitro. Takže syntetickou základovku obyč ne, ale základní barvu na lehké kovy Formex (výrobce Barvy - Laky Hostivař), nebo Syntorex Extra (Colorlak) ano....
17:58:10
14.08.2009
Labros
-> Stepan FUN: díky, není nad odpověď od profíka. To o základovce mě překvapilo - co tady čtu, tak lidi běžně dávají jako základ Formex, což je podle mě syntetika, a na to stříkají akrylát.
17:16:42
14.08.2009
StepaNoFUN
-> Labros: Moc otázek najednou. Nicméně pokusím se...

Polyuretanový plnič a akrylový plnič slouží k tomu samému. Ale rozdíl je (jak už název napovídá) materiálem ze kterýho jsou vyrobený... Polyuretan jsem ještě neměl šanci (ani chuť) vyzkoušet. Každopádně polyuretan (ať už plnič, nebo lak) je průmyslová záležitost. Na auto patří akrylát...

Pozor!!! Akrylát není akrylkombinační barva (jak bylo výše zmíněno)!!! Akrylkombinace je jednosložková barva, která se ředí ředidlem C6000 a má skoro stejný složení jako nitrokombinační. Navíc už je dneska velmi špatně dostupná... Akrylát je 2K, neboli dvousložkovej s poměrem míchání 2:1 (2díly barvy a 1 díl tužidla).



Dále spříkací tmel versus plnič... Stríkací tmel je na tmelení větších nerovostí (Větších plošně, nikoli do hloubky. Snažit se stříkacím tmelem srovnat milimetr je skoro blbost...). Plnič slouží k tomu, aby se zatáhly póry po tmelení a skryly přechody materiálů...



Základová barva - Pouze na místa kde je čistej plech (bez tmelu, původního laku). Pozor na výběr základovky. Např. syntetická základní barva je naprosto nevhodná. Nelze totiž přelakovat ničim jiným než znovu syntetikou, nebo vodou ředitelnejma barvama.



Tmely (plniče) ve spreji... :-/ Opět. Na bázi vytěkání rozpouštědel, nikoli dvousložkové... Takže menší pevnost, nižší odolnost... Pokud není perfektně zaschlej (i několikrát déle než udává výrobce) tak se po přelakování tzv. zvedne... To znamená, že můžeš začít znovu. A některé odmašťovače je rozpouštěj taky. Takže s jejich použitím bych byl hodně opatrnej...
16:39:58
14.08.2009
Labros
-> 105: jasně, ale ten stříkací tmel má se stěrkovým podobné snad jen jméno - podle mě je to skoro to samé, jako plnič. Aspoň co jsem viděl. Jestli se pletu, opravte mě.
16:38:24
14.08.2009
105
-> Labros: myslim ze tmel at uz jakkykoliv ma po nastrikani porovity povrch takze by to na laku videt..
14:16:47
14.08.2009
Labros
-> JoseA: řekl bych, že ten plnič není potřeba, pokud to máš stříknutý tim stříkacím tmelem a zbroušený, ale uvidíme, co odpoví Stepan, taky mě to zajímá. Jinak na ty plniče a stříkací tmely ve spreji jsou lakýrníci hákliví, ale mně to teď zrovna taky prošlo.
upraveno 1x, naposled 14.08.2009 14:17:54
11:48:30
14.08.2009
JoseA
-> Stepan FUN: Ahoj. Pro co je tak důležitý ten plnič? Já sem to dělal tak, že vyvařované, tmelené místa sem vybrousil, stříknul stříkacím tmelem (značka eurospray) ve spreji, protože na to nemám pistol a nechce se mi kvůli tomu zasírat pistol, protože to hned zaschne, tak mi připadá ten sprej jednodušší, ikdyž dost drahý. Takže pak ten kit rozbrousím, ale ne na plech, jenom aby byl hladký a rovný povrch, ale byla tam vrstva toho stříkacího tmelu. Původní lak na celém autě rozbrousím pod vodou od zažraného prachu a špíny, umyju, odmastím a jde se na věc. No ale sem uplný amatér a ty výsledky taky nejsou nic moc. Jenom mě zajímá, jak moc a kvůli čemu je důležitý nějaký základ a plnič v tom případě, že nemám na autě nikde holý plech? Jinak podotýkám, že jako naprostý amatér sem zatím stříkal jenom auta známým, které unikly kovošrotu a bylo potřeba je nějak zachránit, aby ještě chvilku sloužily, vesměs škodovky, favority, atd... Takže samé vraky, na kterých nikdo nečekal zázraky, ale aby to neprovokovalo nějakýma flekama a dírama. Taky sem si od známých vzal vždycky jenom pár kaček na elektriku a nebo pomohli oni s něčím mně. To jen tak na okraj, ale rád bych se v tom zdokonalil, protože mě to i docela baví.
11:45:47
14.08.2009
choze
-> Stepan FUN: Jj, dík za tvoje zkušenosti, už je mi to trochu jasnější, dík moc. No s tim jestli si to ám nechat udělat od profíka, sem se rozhodoval docela dlouho, ale abych naspal někomu desetitisíce do kapsy, jen za lak auta, to s emi moc nechce, ikdyž by ta kvalita byla uplně někde jinde.



Má ještě někdo, nějaký zkušenosti, nebo cenný rady?

Ještě by mě docela zajímalo twen rozdíl mezi polyuretanovym a akrylovym pklničem, když bych stříknul polyuretanovej plnič a pak navrch akrylkombinační barvu, nebude to dělat neplechu?
09:35:43
14.08.2009
StepaNoFUN
-> choze: Tam kde je holej plech, bych dal nejdřív základ. Nejlépe formex (základní barva na lehký kovy - já používám Synorex Extra od firmy Colorlak), po zaschnutí (24-48hodin, i když návod udává dobu o dost kratší) přebrousit do hladka. A zastříkat tim stačej místa, kde je čistej plech. Ale rozbrousit to musíš celý, protože zbytek bude zaprášenej. Tam kde je původní barva nechat jak je. Jenom do hladka rozbrousit pod vodou šmirglem zrnitosti cca 500. To se týká i tmelu a míst ošetřenejch tou základovkou. Potom můžeš nastříkat plnič. Ttřeba já používám 4-1 od BODY. A stříkám celý auto, aby bylo komplet v plniči. pokud někde probrousím, dostříknu znova. Teda včetně těch míst, kde zůstala původní barva. Přes tmel a základ musí přijít plnič každopádně, ale teď tady stříkal auto profík a třeba střecha v plniči nebyla. Zůstala tam původní barva a dopadlo to na 1*. Nicméně já osobně bych se toho bál, i když mi bylo v praxi ukázáno, že to nutný není. :-) No a po řádném přebroušení a opětovném zalepení můžeš začít s vrchním lakem... Ale ten povrch musí už bejt naprosto hladkej. Barva nic neschová. Spíš zvýrazní... A hodně důležitý je pořádný odmaštění všeho co se bude stříkat a to i mezi vrstvama. (Samozřejmě myšleno před základem, před plničem, před lakem... :-) )

Jinak s tou potřebou (spotřebou) barvy... Na celolak Rapida padlo cca 2,2l barvy. A plnič je přibližně to samý co barva.... Ale záleží na tom, kolik chceš dávat vrstev, jak se Ti to podaří slejt, jakou máš pistoli (podle toho je ztrátovost barvy)... Každopádně je lepší, když Ti barva zbyde, než aby sis u rozstříkanýho auta v 10 hodin večer říkal: "Že já blbec jsem toho nevzal o dvě deci víc. Bejvalo by to vyšlo. Teď to není na tý kapotě slitý, takže jí budu muset rozbrousit a stříkat znova..."



Tohle je asi stručnej popis... Snad jsem na nic podstatnýho nezapoměl a doufám, že mě tady za to nikdo neukamenuje, ale případným konstruktivním připomínkám se rozhodně nebráním. ;-)



Jenom podotýkám, že lakování není taková sranda jak se zdá... Taky jsem si to kdysi myslel, ale naučit se to alespoň trošku slušně stálo dost času a ještě víc peněz. ;-) Takže bych si bejt Tebou rozmyslel, jestli nebude lepší ten lak někomu svěřit (přece jenom je to jedna z prvních věcí, na který lidi koukaj), nebo se o to chceš pokoušet sám...
upraveno 1x, naposled 14.08.2009 09:38:05
08:08:56
14.08.2009
choze
Ahoj chlapi potřeboval bych pár rad, chystám se dát mojemu Mku novej kabát, ale ještě sem to nikdy nědělal, takže premiéra.



Dotaz první: Potřeboval bych poradit jak připravit povrch pod lak, jak mám postupovat? Všechno mám vybroušeno, díry vykytovaný, ale ted čim začít někde ostal původní lak, nekdě kyt a někde je holej plech, mám na to stříknout stříkací kyt a přebrousit, nebo nejdřiv nějakej základ, a pak teprv stříkací kyt? A když základ tak, ho mám dát na celý povrch nebo jen tam kde byl holej plech?



Dotaz druhý: Jaký používáte značky a typy stříkacích kytů? Mě osobně se zamlouvaj stříkací kyty a plniče od BKP poly, jaký na ně máte názory? A ještě jakej je lepší použít plnič akrylovej nebo polyuretanovej? Jakej v nich je ubec rozdíl?



A poslední dotázek: Kolik čeho? kolik tak bude potřeba stříkacího kytu a kolik plniče, popř kolik barvy? Někde sem vyčetl že na dvě vrstvy plniče je potřeba tak asi 3 kila, ale mě se to zdá nějak moc ne?



Předem dík za rady chlapi.
Extreme Tyres