-> JoseA: No s tou pistolí a jejím pracovním tlakem opravdu nevím. Já osobně používám RD od Kovofiniše Ledeč nad Sázavou... Ta stála kdysi nová asi 7,5 tisíce. S tímhle jsem nikdy stříkat nezkoušel... No už vzhledem k ceně tý pistole bych jakejmkoli překladům návodů, nebo údajům výrobce nevěřil a to včetně označení toho HVLP, protože už samo o sobě označení "profi" na tom obalu je celkem nesmysl... :-( Takže pokud to stříká až na 5 bar, tak buď docela rád, že to stříká vůbec...
Jinak ten pomeranč po tom, co jsi nastříkal špatně první vrstvu a nechal ji uschnout je celkem jasnej. Ostatní vrstvy Ti jakoukoli nerovnost (v velice malou) jenom zvýrazněj.... Bohužel nepřekrejou. :-(
Jinak pokud bys chtěl opravdu profi stříkací pistoli, tak bych se zkusil podívat po značce SATA. Ale ty začínaj tak kolem 4tis za malou, a normální (ta levnější řada) se pak pohybujou kolem 7-8tis...
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
autolak 2
-> JoseA: Asi zásadní problém s tím že si nastříkal jednu ta nebyla dokonale slitá a další si stříkal až když to zatvrdlo to už se prostě nemá možnost slít a ať by jses snažil jak chceš tak zatvrdlý pomeranč jen barvou nezaleješ.
Pistol mám tuhle:
www.aukro.cz/item69010346 7_strikaci_pistole_profi_1 _4mm_zn_magg_nova.html
Tady třeba jsou uplně jiné informace o pracovním tlaku:
www.dobre-naradi.cz/zbozi /.../p-6910
www.aukro.cz/item69010346 7_strikaci_pistole_profi_1 _4mm_zn_magg_nova.html
Tady třeba jsou uplně jiné informace o pracovním tlaku:
www.dobre-naradi.cz/zbozi /.../p-6910
-> Stepan FUN: Ano, stříknul sem jednu vrstvu, nebyla ideálně sletá, druhý den druhou vrstvu, tu sem se snažil dobře slít. Ale jak sem psal, dalo se stříkat až když sem nastavil tlak na nějakých 4,5-5bar, na ty 3bar sem to nějak nemohl vyštelovat. U té HVLP pistole mám štelování množství vzduchu, ale povolil sem ho na plno, myslel sem, že je to jen pro případ, že by nebylo možné zredukovat tlak před hadicí. Jinak nevím jak to naštelovat na tak nízký tlak. Asi budu muset sehnat nějaké školení nebo kurz pro lakýrníky. Brzo bude chtít kámoš stříkat formana, ale ten se bude stříkat syntentikou a ani na tom moc nezáleží, protože ho vyvařuje na dojetí kvůli lpg. Ale na naučení by to bylo ideální. Ikdyž zase syntentikou se mi stříkalo líp
-> JoseA: I pistolí HVLP se dá udělat hladkej lak... :-) Pracovní tlak si nastav jak Ti to vyhovuje aby fungovala jak má. Ona se potřeba vzduchu taky mění pokud stříkáš jenom úzkej paprsek a nebo rozptyl. Proto je na většině novejch pistolí štelování i množství vzduchu (šířka kuželu a množství barvy je snad na všech :-) )
Ale jestli jsem to dobře pochopil, tak jsi nastříkal první vrstvu, nechal jsi ji úplně zaschnout a pak jsi stříkal další??? Vrstev by se mělo stříkat několik, ale doba mezi jednotlivejma je velmi krátká. Ta předchozí vrstva musí ještě lepit aby se to s tou další slilo. Ale nesmí to bejt zase moc brzy, aby to nezačalo stýkat. Třeba u celolaku auta akrylátem mi to vycházelo na max. pauzu na cigáro mezi první a druhou vrstvou a to nebylo žádný vedro a mezi druhou a třetí (třetí a čtvrtou) tak 20 min... V případě jednotlivýho dílu (stříkáš ho kratší dobu) je to třeba 15-20 minut při teplotě okolo 20°C. Ale hodně záleží hlavně na vrstvě barvy a na jejím naředění. První vrstva by měla bejt slabší aby povrch lepil (nemusí ani moc krejt) a další vrstvy musíš už trošku nalejt, aby se to slejvalo. Ale zase ne moc, aby to nestýkalo... Na tohle je potřeba hlavně trénink a odhad. To se nedá moc poradit. Musíš si to jedině vyzkoušet. ;-)
Ale jestli jsem to dobře pochopil, tak jsi nastříkal první vrstvu, nechal jsi ji úplně zaschnout a pak jsi stříkal další??? Vrstev by se mělo stříkat několik, ale doba mezi jednotlivejma je velmi krátká. Ta předchozí vrstva musí ještě lepit aby se to s tou další slilo. Ale nesmí to bejt zase moc brzy, aby to nezačalo stýkat. Třeba u celolaku auta akrylátem mi to vycházelo na max. pauzu na cigáro mezi první a druhou vrstvou a to nebylo žádný vedro a mezi druhou a třetí (třetí a čtvrtou) tak 20 min... V případě jednotlivýho dílu (stříkáš ho kratší dobu) je to třeba 15-20 minut při teplotě okolo 20°C. Ale hodně záleží hlavně na vrstvě barvy a na jejím naředění. První vrstva by měla bejt slabší aby povrch lepil (nemusí ani moc krejt) a další vrstvy musíš už trošku nalejt, aby se to slejvalo. Ale zase ne moc, aby to nestýkalo... Na tohle je potřeba hlavně trénink a odhad. To se nedá moc poradit. Musíš si to jedině vyzkoušet. ;-)
Takže ta HVLP pistol asi není uplně vhodná na stříkání hladkého povrchu co? Nebo To chce jenom hodně naředit barvu a stříkat tím nízkým tlakem? Já sem musel přidat tlak na 5bar, nevadí to nebo to je ještě horší když je ta pistol určena na nízký tlak? Teplota možný problém, byl celkem hyc a v dílně mohlo být až těch 25°C. První vrstvu sem začínal večer při nižší teplotě, ale jenom sem potřeboval cosi vyjít ven a už tam naletělo hejno hmyzu, tak sem to musel pohubit.
-> Apple STS Chvojkovice-Brod: jj ako pises, ak ho dodavaju,mnoho vyrobcov(distributorov) ma len jeden druh tuzidla ...a rovnako ako pomale tuzidlo existuju aj pomale riedidla
-> BeBe: ještě doplním že v létě je lepší používat pomalé tužidlo aby barva měla čas se slejt.......
-> JoseA: hlavne nemozes porovnavat syntetiku s PUR,alebo akrylovou farbou,ta syntetika schne omnoho dlchsie a lepsie pohlcuje prach z rozstreku a okolia,nabuduce pridaj len riedidlo -pomer farba/tuzidlo by mal zostat zachovany .Cast riedidla sa odpari skor nez ti ciastocky farby dopadnu na striekany povrch a ostane ti tam farba s vacsim mnozstvom tuzidla co ma za nasledok rychlejsiu reakciu,ja niekedy davam tak o 5-10% menej tuzidla - ked je teplo,aby sa netvoril pomaranc...ako si tam mal teplo ... z mojej skusenosti sa cas schnutia skracuje s teplotou exponencialne,teraz v lete je najlepsie striekat skoro rano teplota tak do 23C
HVLP znamena v preklade velky objem -nizky tlak (high volume - low pressure)vzduchu,takze nemusis mat tlak ako pri klasickych pistoliach okolo 5atm,ale staci aj tych 3,5atm.
Jedine co ti mozem poradit je skusat,nast vhodny pomer medzi nastavenim tlaku a velkosti rozstrekoveho kuzela,aby to bolo pekne jemne rozprasene aj pri vacsom objeme farby + najst vhodnu hustotu farby,aby mala cas sa zliat...
HVLP znamena v preklade velky objem -nizky tlak (high volume - low pressure)vzduchu,takze nemusis mat tlak ako pri klasickych pistoliach okolo 5atm,ale staci aj tych 3,5atm.
Jedine co ti mozem poradit je skusat,nast vhodny pomer medzi nastavenim tlaku a velkosti rozstrekoveho kuzela,aby to bolo pekne jemne rozprasene aj pri vacsom objeme farby + najst vhodnu hustotu farby,aby mala cas sa zliat...
-> JoseA: Spirálovou hadici opravdu zahoď, kup si někde zahradní hadici vnitřní průměr 10mm a 2 rychlospojky... Nestojí o svět a je to o poznání lepší práce.
Pokud je ta pistole HVLP, tak bych se držel spíš toho spodního tlaku (cca 2,5 bar). HVLP je úplně něco jinýho než normální pistole. Pracuje na systému malýho tlaku a velkýho průtoku vzduchu.
V barvě můžou bejt zbytky zatvrdlýho tužidla z uzávěru plechovky a další jiný částice. Před nalitím do pistole to chce prohnat přes sejtko, případně alespoň punčochu...
Pokud je ta pistole HVLP, tak bych se držel spíš toho spodního tlaku (cca 2,5 bar). HVLP je úplně něco jinýho než normální pistole. Pracuje na systému malýho tlaku a velkýho průtoku vzduchu.
V barvě můžou bejt zbytky zatvrdlýho tužidla z uzávěru plechovky a další jiný částice. Před nalitím do pistole to chce prohnat přes sejtko, případně alespoň punčochu...
-> Apple STS Chvojkovice-Brod: Konečně promluvil odborník. :-) No já to říkám pořád, že na auto je akrylát... :-)
-> JoseA: takže jestli dobře chápu tak si stříkal PUR? tu asi nenaleješ,a schne rychle, takže v techto teplotách ji nenapojíš, já s ní stříkal kamošovi vojenskej transporter, 6hodin nonstop a stejne to nikdy nešlo jako třeba s mobihelem, jinak spirálová hadice-zahodit, zvláště jestli si ji používal na jinou činnost, tzn , bude v ní olej a voda, navíc má malej prutok, to že nebylo celý auto v plniči na to vliv nemá, tam je duležitý zmatovatění dílů a odmaštění, a tryska 1.4 je jentaktak, chtělo by to spíš 1,3 a ridčí barvu
-> BeBe: Beru barvy od helios, dva favority sem stříkal tessarolem (syntetika), barva nevybledla, dřív se ukázala rez a po třech zimách sem to opravoval. Tu PUR barvu sem stříkal prvně ale sem na to nějaký levý. PUR tužidlo sem dostal na naředění 3:1. Poměr sem dodržel, poslední barvu sem naředil víc tužidla i víc ředidla, mírně to možná pomohlo na slévání, ale pořád to není na výstavu.
-> Stepan FUN: Já teď koupil pistol HVLP s tryskou 1,4 a tou to stříkal, jinak mám jenom z nějaké sady z baumaxu s tryskou 1,5. Tak sem stříkal tlakem 5bar. Kompresor mám nový schneider 90L, hadice byla zapojená k vývodu přes odlučovač (suchý stlač. vzduch). Tužidlo ani nevím jaké mi dali, ředidla sem nakonec dával hodně a trochu to taky pomohlo, líp se barva slévala. Ale trochu pomeranč to je, možná i díky první vrstvě. Další problém je, že sem občas v laku objevilo nějaké malé smítko. Nevím jestli to šlo z pistole, nebo přistálo ze vzduchu. Dílnu mám plechovou, podlahu čistou, namokřenou, okna, vrata zavřené, zaplé jenom odsávání a klapka přívodu vzduchu, přes žaluzku se síťkou. Prach to odsávalo celkem dobře. Tak mě napadá několik věcí, co sem udělal špatně. Hlavně nechápu co je HVLP stříkací pistol, přiznávám koupil sem ji jenom kvůli označení profi a čekal že bude dobrá. Další věc, auto mělo jenom na pár malých místech drbky, které se opravovaly kitováním a stříkacím kitem (+broušení pod vodou). Dál sem celé auto lehce obrousil pod vodou a na to šel lak. Žádný plnič, šlo jen o obnovu laku. Je teda chyba v tom, že sem nedal podklad? Další věc: Hadici ke komproseru používám spirálovou, která byla předtím připojená na malém kompresorku (24L Gude) jenom k nýtovací pistoli, aby mi nezavazal velký kompresor v dílně při práci. Takže teoreticky v té tuším 10m dlouhé spirálovce mohl být olej nebo voda z toho malého kompresorku bez odkalovače, tím pádem po připojení na velký šla ta voda či olej do pistole z hadice. Ale ještě sem schválně chvilku ofukoval celou dílnu od prachu (než sem tam dal auto). Další možnost sem pomalý. Než sem přestříkal celé auta a na začátku lak nadpojil, tak už byl začátek zavadlý a neslil se jak by měl, zůstal tam prach od rozstřiku kolem kužele laku z pistole. Ještě mě napadlo, že sem měl možná barvu po namíchání ještě přes něco přecedit od prachu, ale nevím kde by se v plechovce s čerstvě namíchanou barvou vzalo tolik prachu. Výsledek je podprůměrný garážový lak, lepší sem nastříkal venku tím malým kompresorem s hobby pistolí a na starém fáčku syntetickou barvou . Pište vaše zkušenosti s lakováním a tipy co dělám zle. Rád bych se to naučil líp. 

JoseA: neviem aky PUR pouzivas,ale moje odporucanie je nariedit to aspon v pomere tuzidla,ono polyuretan sa zlieva horsie,ja mam skusenosti s Temadurom od Tikurilly,tiez ho musim riedit viac ako odporuca vyrobca,aby to nerobilo pomaranc a pekne sa to zatiahlo->
-> JoseA: Na normální pistoli je to opravdu 2.5 - 3.5 bar. Většinou nastavím 3.5 a škrtím to na pistoli podle potřeby. Potom jsou pistole HVLP a ty používaj tlak ještě nižší... Ale dost záleží na hadici (měla by mít max 8m a vnitřní průměr min 8mm) A ten tlak by s měl nastavovat při zmáčknutý pistoli. Pokud máš nějakej malej kompesor s miniaturním redukčákem, tak si nastavíš třeba 3bar a při zmáčknutí Ti to spadne i pod 2 bar...
To že se Ti to neslejvá může bejt daný barvou (PUR barvy moc na hladkej povrch nejsou. Je to spíš průmyslovej lak a tam na nějakým pomeranči moc nezáleží. Na auto je akrylát.), nebo použitým ředidlem a tužidlem (rychlé, normální) pro danou teplotu, případně tloušťkou vrstvy a dobou schnutí mezi vrstvama...
To že se Ti to neslejvá může bejt daný barvou (PUR barvy moc na hladkej povrch nejsou. Je to spíš průmyslovej lak a tam na nějakým pomeranči moc nezáleží. Na auto je akrylát.), nebo použitým ředidlem a tužidlem (rychlé, normální) pro danou teplotu, případně tloušťkou vrstvy a dobou schnutí mezi vrstvama...
-> JoseA: mi máme trysku 1,3 a tlak od 4,5-5ti...
v prodejně mi říkali, že tu pur barvu mám ředit na stříkání velice málo, dával sem i víc ředidla a furt to není ono, povrch není ideálně hladký
kolem 5 max...ale pod ty 3 by to fakt jako jit nemelo....
ja mam teda trysku 1,5 a strikam od 3 do 5 atm....samozrejme redim dle potreby podle toho jak se mi barva slívá...
ja mam teda trysku 1,5 a strikam od 3 do 5 atm....samozrejme redim dle potreby podle toho jak se mi barva slívá...
No tak tych 3,5 baru,by som videl ako minimum,ale dolezita je aj hustota farby,cim hustejsia tym vacsi tlak,musis skusat...
Jaký pracovní tlak by měl být nastaven při stříkání laku (PUR) na auto? Koupil sem novou pistol s tryskou 1,4 a v návodu je psán pracovní tlak 2,5-3,5 bar. Ale bylo to nějak málo, dělalo to kapky.