Já jsem to za dob minulých dělal přesně jako Bukaj. Tahací vypínač s emotikou ventilátoru
do plastu u volantu. Ralé dle mě určitě netřeba, kontakty ve spínači budou zrovna takový jako v relé. Relé tak na nějaký čína malý vypínače z GM.
No a postupem času jsem zjistil, že kontrolku ani termospínač nepotřebuji a praktikuji to pouhým propojením vodiče místo čidla a vytažením drátu (žlutý) z pojistky tuším č.1 a zapojením přes vypínač do pojistky č.2 přes co by mělo být +15 (pokud č2 nejsou světla a č.3 15). Taková úprava potřebuje asi 10 - 15 cm drátu a 30 sec pod autem.
Nic jiného netřeba ovládání ruční a když vypnu zapalování tak ventilátor taky.
Pokud auto dobře chladí, třeba jako u Modrý tak saharu zapínám tak v létě v zácpě a to hned jak do ní přijedu, jinak na běžných semaforech a pod. netřeba.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Š120 zapojeni sahary
-> Simi324 25.01.24 17:16:13: to ne, bez vrtule mozna, ale jak fouka, tak chladi i sam sebe![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> ajok: to se divim ze se motorek ventilatoru nezapekl ![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
to ja rele u rapida mam, ale na privodu, po klicku, protoze parkrat jsem to nechal zapnuty a vybilo to baterku, rucni spinac paralelne na termospinac a kontrolku jsem nikdy nedodelal, ale pamatuji ze u favorita mi to taky kdysi svitilo za jizdy, jak ventilator vyrabel proud
-> Simi324: pokud to napojíš bez relé tak ti bude kontrolka svítit více nebo méně podle větru, který podfoukne pod auto a začne ti točit s vrtulou. Když napojíš relé tak se toto nestane
Ted uz jsem z toho jelen. Takze me schema je ok s pouzitim rele?
Tak jak to mám já napojené tak právě náporem větru žádná kontrolka nesvítí. Rozsvítí se až ho zapnu ručně nebo sepne automaticky. Takže podle mého schéma funguje jak má
-> Simi324 23.01.24 17:56:25: Relé viz co psal Minno. Ale jinak je to zbytečné - škodovácké přepínače jsou dělány na velké proudy a relé je jen další prvek, který se může podělat...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> minno 23.01.24 17:26:23: Přesně tak. Jen já si to kdysi udělal už rovnou s kontrolkou a vodič jsem použil nějaký silnější (zrovna byl po ruce)...
A u 130LPG mám doteď původní termospínač 95°C a navíc používám termostat z Favorita (88°C místo 80°C) a navzdory tomu, že tam nemám dodělané ruční spínání, to funguje bez problému![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A u 130LPG mám doteď původní termospínač 95°C a navíc používám termostat z Favorita (88°C místo 80°C) a navzdory tomu, že tam nemám dodělané ruční spínání, to funguje bez problému
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Simi324 23.01.24 17:56:25: Použitím relé odľahčíš kontakty spínača a predĺžiš im životnosť :) A podľa umiestnenia relé je možnosť použiť aj slabšie káble.
A celkovo to bude po konštrukčnej stránke viac OK.
Termospínač 85°C je blbosť, keďže 80°C je prevádzková teplota a cez leto je na budíku skoro stále 80-85, to ti bude bežať skoro furt.
Daj klasiku (spína pri 92° až 98°C, vypína pri 80°), to je absolútne dostačujúce a vyhovujúce (ak máš chladiacu sústavu a motor OK).
A celkovo to bude po konštrukčnej stránke viac OK.
Termospínač 85°C je blbosť, keďže 80°C je prevádzková teplota a cez leto je na budíku skoro stále 80-85, to ti bude bežať skoro furt.
Daj klasiku (spína pri 92° až 98°C, vypína pri 80°), to je absolútne dostačujúce a vyhovujúce (ak máš chladiacu sústavu a motor OK).
Jen bych vymenil termospinac. 85C° - 80C°
Spis si rikam, ze na co rele. Tim dratum neulehcim. Takze kdyz to dam naprimo tak je to mene prace a ve finale uplne stejne
-> Simi324: Nebo tak..
..chtěl jsem dát relé pod auto poblíž spínače větráku, ale když došlo na realizaci, tak mě akorát ukrutně bolelo rameno a válení se pod autem bylo záhodno zkrátit - a už to takhle napřímo asi zůstane. Prosvěcování jsem si zatím ani nevšiml..
..chtěl jsem dát relé pod auto poblíž spínače větráku, ale když došlo na realizaci, tak mě akorát ukrutně bolelo rameno a válení se pod autem bylo záhodno zkrátit - a už to takhle napřímo asi zůstane. Prosvěcování jsem si zatím ani nevšiml..
Ale tak to se na cely rele muzu vyprdnout a rovnou z vypinace na kontrolku a termospinac a je to...
-> Bukaj 23.01.24 16:46:55: Takto to mám dodnes ešte z čias, keď to pred mnohými rokmi zrealizoval otec (bude to už určite aj 25 a viac rokov).
Kontrolku som potom dodatočne pripojil ja. Ale mechanický vypínač je pripojený natvrdo paralelne k vetráku. Bežným káblom cca 1,5 mm2. Nikdy sa na tomto zapojení nevyskytla porucha. Kedysi to bolo využívané asi častejšie. Posledné roky so mnou len sporadicky (automatika funguje veľmi uspokojivo).
Kontrolku som potom dodatočne pripojil ja. Ale mechanický vypínač je pripojený natvrdo paralelne k vetráku. Bežným káblom cca 1,5 mm2. Nikdy sa na tomto zapojení nevyskytla porucha. Kedysi to bolo využívané asi častejšie. Posledné roky so mnou len sporadicky (automatika funguje veľmi uspokojivo).
-> Bukaj 23.01.24 16:46:55: Taky tak..
..na relé jsem byl línej, že doplním později, ale dopadlo to jako vždycky
.
..na relé jsem byl línej, že doplním později, ale dopadlo to jako vždycky
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> COL 23.01.24 16:34:02: no to je asi ptaktictejsi zpusob ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Na své první škodovce jsem to měl (a vlastně dodnes mám) zapojené úplně jednoduše bez relé - jen mechanický spínač paralelně k termospínači na chladiči - a funguje to úplně bezproblémově.
Také tam mám kontrolku a ta kontrolka lehce žhne - napájena motorkem ventilátoru, když jedu vyšší rychlostí. Ale vidět je to víceméně jenom v noci nebo když je hodně zamračené nebe...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Také tam mám kontrolku a ta kontrolka lehce žhne - napájena motorkem ventilátoru, když jedu vyšší rychlostí. Ale vidět je to víceméně jenom v noci nebo když je hodně zamračené nebe...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Treba ji dat paralelne k ovladaci civce rele... Ale pak nepoznas, ze se rele podelalo.
Pokud ti ale nevadi prosvecovani za jizdy, nech to podle nacrtku - alespon budes vedet, ze se vetrak toci, a vyrabi napeti - coz indikuje, ze je ve funcknim stavu. :)
Pokud ti ale nevadi prosvecovani za jizdy, nech to podle nacrtku - alespon budes vedet, ze se vetrak toci, a vyrabi napeti - coz indikuje, ze je ve funcknim stavu. :)
No jo. Jak na to?
-> Simi324: Takhle zpojena zarovka bude pravdepodobne pri rychlejsi jizde trochu svitit, kdyz se ventilator roztoci naporem vzduchu pres chladic.
No to je asi ono. Prave ze bych termospinac vymenil za nizsi teplotu aby byla rezerva nez z toho bude parnicka
Takhle to mám já. A ten termospínač nemusíš mít stejný jako já. Můžeš mít originál. Já jsem dal nižší aby v létě to sepnulo dřív než se začne přehřívat
Ahoj. Jiste toto tema je tu probirane, ale nemohu to najit. Chtel bych napojit saharu pres rele a i na rucni ovladani s kontrolkou. Neco jsem vycetl, ze se ma vymenit termospinac za 85C° - 80C°. Pak uz moc nechapu zapojeni mezi termospinacem a relatkem a i od rele k vypinaci. Pojistka ventilatoru je asi 1 zleva. Mate rady ci schema? Dekuji