
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ventilator topeni skoda 105
Presne tak jak popisujes, uz bych mel mit objednanou novou vrtuli, tak doufam ze potom uz bude fungovat spravne, ten ventilator me nebavi opravovat

-> tomvm: pokial som spravne porozumel tak odlomeny kusok z casti ktora je v styku s hriadelkou, navlieka sa na nu ta kovova spona. pokial je to tak, pises ze je vyoseny, tak potom by som sa rozlucil s ventilatorom a zohnal iny. pripadne prilepit odlomenu cast nejakym silnym lepidlom. ten vetrak sa toci velmi rychlo, vyvazenie je podmienkou spravnej funkcnosti.
Vyvazeny ano, ale jak je ulomena cast ulozeni na hridelce je lehce vyoseny, jen by me zajimalo jesi nema s timto nekdo zkusenost, abych to zase nerozebiral a zbytecne
-> tomvm: obezne koleso je vyvazene z vyroby, moze drhnut o drziak motorceka pokial si ho nalisoval prilis tesne. Je tam z vyroby urcena nejaka velkost medzery, momentalne mi napada 2mm, ale to je asi blbost.
Kluci, znova pisu s problemem, vuli na hridelce jsem odboural jak to slo a pri skladani sem si vsiml ze jak je uchyceno obezne kolo na hridelce 4ma packama tak jedno bylo ulomene, i kdyz jsem pod tu pruznou sponu narval ten plast, tak obezne kolo neni vystredeny a lehce klochta, v porovnani s drzakem motorku cca o 2mm, dal jsem ventilator do auta a jako nic nevrze, motorek se rozbiha hezky rychle i hodne fouka, ale vydava to zvuk jak starej mrazak kdyz chladi, je to asi tim nevystredenym obeznym kolem ze ?
Prave samotnej motorek rozebranej nemam
-> tomvm: Keď to máš rozobrané tak to môžeš vyriešiť aj elegantnejšie.
Zkusim to vymezit tim dratkem

-> tomvm 27.01.18 22:13:00: Tu máš riešenie -> Bukaj 24.01.18 09:12:16:
Motorek topeni mam ted venku z auta a nevypada ze jsou vydrena pouzdra, jen to chodi cca 2mm cela hridelka nahoru/dolu, to tak ma ? ... jinak sem promazal prevodakem a pri pripojeni na 12V bezel hezky, potichu. Asi ho vratim takto promazlej do auta a dam mu jeste sanci

-> tomvm: Omlouvám se, proto jsem psal, že mělo by. Přece jen, je to už dost doba, co jsem to dělal. Já měl ta pouzdra i hřídelku vydřené, tak jsem to potřeboval řešit, protože mi už rotor chytal o stator. A jiný motůrek jsem okamžitě nemohl sehnat.Takže jsem to rozebral a dělal za pochodu. Pokud si pamatuji, tak určitě hřídelka měla 6 mm. A díra ve statoru byla buď 22 nebo 21 mm. Budeš to muset změřit a podle toho dát ložisko. Vím, že tam šlo sériové, běžně dostupné, oboustranně zakryté.
Dekuju za hezky popis, jen chci jeste poprosit, jestli nekdo nema ten motorek venku na omereni toho pouzdra, aby mi to tam opravdu sedlo, ja koukal ze to lozisko 609 ma vnitrni prumer 9 a vnejsi 24 

-> tomvm: Jde to poměrně jednoduše. Vyndáš nejdřív uhlíky, aby je nepoškodil. Po sundání vrtule vydloubeš z držáku statoru hvězdicové pérové podložky, které drží původní pouzdra. Musíš si změřit průměr osičky rotoru a vnitřní průměr držáku rotoru, kde byly hvězdice. Mělo by to být 22 mm a 6 mm, ale radši si to přeměř. Tomu by mělo odpovídat kuličkové ložisko 609 s oboustranným krytím. Ložisko je o něco nižší, než je výška těla, do kterého přijde.Nasadíš na rotor ložiska a usadíš všechno ve statoru. Pak tečně navrtáš v těle statoru díry 1 mm vrtáčkem nad vnějším kroužkem ložiska tak, aby nebránily ložisku v provozu. Totéž uděláš i na druhém ložisku tak, aby obě nevypadla. Po zkompletování zajistíš ložiska přes díry drátem tak, aby drát nevadil větráku. Napsal jsem to sice dost krkolomně, ale snad je to k pochopení.
Pokud jsi nic podobného dosud nedělal, chtělo by to si vyzkoušet na vzorku, který je na vyhození.
Pokud jsi nic podobného dosud nedělal, chtělo by to si vyzkoušet na vzorku, který je na vyhození.
-> Bukaj: To mi je jasné, ale pre teba možno dostatočný prístup pre mňa znamená nedostatočný až vysoko obmedzený prístup

-> minno: Přitom k dostatečnému (nikoli pohodlnému) přístupu k víčku na tunelu pod kobercem stačí vyndat věci z pod sedaček a koberec nadzvednout...

-> Bukaj: Priznám sa dobrovoľne a bez mučenia, koberec kvôli prístupu k spojeniu kulisy s tiahlom som nedávno narezal aj ja. Akosi som potreboval častejšie pristupovať k tomu spoju a hodí sa to aj do budúcnosti na uľahčenie života. Ale koberec som nenarezal prasácky na drzovku zhora ako je "zvykom", ale pekne z boku na pravej strane pod sedačkou v rohu ako je napojený tunel na podlahu. Pod sedačkami mám aj tak umiestnené bedničky s náradím a koberec defacto nie je originál. Nikde nič nevidno a v prípade potreby si koberec ľahko odklopím a som tam.
Chúťky na vysekanie striešky nad kúrením som už mal tiež, ale zatiaľ som sa bez toho zaobišiel, lebo s motorčekom som zatiaľ nemal nikdy problém a k ničomu inému by to neslúžilo. Ale ak by prišlo obdobie, že by ma ten motorček nejako príliš často sral, bez váhania by som k tejto úprave pristúpil
Chúťky na vysekanie striešky nad kúrením som už mal tiež, ale zatiaľ som sa bez toho zaobišiel, lebo s motorčekom som zatiaľ nemal nikdy problém a k ničomu inému by to neslúžilo. Ale ak by prišlo obdobie, že by ma ten motorček nejako príliš často sral, bez váhania by som k tejto úprave pristúpil

-> tomvm: Většinou nejsou vůle v ložiskách, ale rotor má axiální vůli (je to tam poměrně hloupě předpotopně řešené - axiální vůle je vymezena kovovými podložkami a mezi pertinaxovými podložkami je tam filcový prstýnek, který má držet mazivo - a právě ten filc se časem smáčkne a vytvoří se tam velká axiální vůle a rotor při běhu vibruje nahoru a dolů a vydává ony zvuky...).
Tato vůle jde vymezit buď po úplném rozebrání motorku vyměněním filcu, nebo přidáním vymezovacích podložek, já to většinou řeším narychlo bez rozebírání - tenkým drátkem vsunutým mezi filc a pertinax a stažením tohoto drátku - i když ne zcela "čisté", tak rychlé, účinné a trvanlivé řešení
-> Borderer: Palubku rozebírat netřeba, jen přední panel, vzduchovodné potrubí (kolena od topení a spodní hadici k tunelu) a celé topení vysunout dolů. Nejhorší na tom je vypouštění kapaliny - tedy pokud máš zánovní a zdravé hadice, tak to jde i bez vypouštění, jen odpojíš u odvzdušňovacího kohoutku hadičku a při spouštění topení dolů ji soukáš skrz průchodku...
...už jsem se setkal i s řešením "líný mechanik", kdy byla vysekaná plechová stříška nad topením - ventilátor pak jde vytáhnout bez vyndavání topení, ale je to hrozná prasečina (asi jako rozřezaný koberec kvůli přístupu k lanku sytiče a spoje kulisy řazení s táhlem)...
Tato vůle jde vymezit buď po úplném rozebrání motorku vyměněním filcu, nebo přidáním vymezovacích podložek, já to většinou řeším narychlo bez rozebírání - tenkým drátkem vsunutým mezi filc a pertinax a stažením tohoto drátku - i když ne zcela "čisté", tak rychlé, účinné a trvanlivé řešení

-> Borderer: Palubku rozebírat netřeba, jen přední panel, vzduchovodné potrubí (kolena od topení a spodní hadici k tunelu) a celé topení vysunout dolů. Nejhorší na tom je vypouštění kapaliny - tedy pokud máš zánovní a zdravé hadice, tak to jde i bez vypouštění, jen odpojíš u odvzdušňovacího kohoutku hadičku a při spouštění topení dolů ji soukáš skrz průchodku...
...už jsem se setkal i s řešením "líný mechanik", kdy byla vysekaná plechová stříška nad topením - ventilátor pak jde vytáhnout bez vyndavání topení, ale je to hrozná prasečina (asi jako rozřezaný koberec kvůli přístupu k lanku sytiče a spoje kulisy řazení s táhlem)...

Kdybys mi napsal jaky presne loziska a jak to predelat tak bych do toho sel 

Přiseru se, abych se dostal na vrtulku a pouzdra, musím rozebrat palubku a topení vyndat nebo to jde nějak "lidsky"? Ventilátor mi taky vydává děsivý zvuky. 

Ja ne




-> tomvm 23.01.18 18:25:08: tie spravis aj na sustruhu
Pouzdra bych vymenil, jenze nove nesezenu, ty loziska si resil jak ?
Buď máš pouzdra ventilátoru přidřená, proto asi ten velký odběr( při tom množství vzduchu, co tam projde a prakticky bez filtrace prachu se není čemu divit) a nebo eventualita horší, že pouzdra jsou už vydřená a rotor chytá o stator.
V prvém případě lze po sundání vrtulky pouzdra promáznout, aby se rotor začal zase lehce točit, ve druhém případě, pokud není poškozená hřídelka, vyměnit pouzdra. Většinou postačuje promazání. Já jsem před lety nahradil pouzdra zakrytovanými kuličkovými ložisky, pouze jsem ve spodní části musel zajistit ložisko, aby nevypadlo. Mám za to, že tam jdou ložiska číslo 609, dávají se do motorů vysavačů. Mám je tam asi 18 let a zatím fungují. Ventilátor běhá během jízd neustále, nevypínám ho ani v zimě, ani v létě. Být tebou, nechal bych nový motůrek na horší časy a nejdřív zkusil to, co jsem ti popsal. Když nebude zbytí, tak samozřejmě nový.
V prvém případě lze po sundání vrtulky pouzdra promáznout, aby se rotor začal zase lehce točit, ve druhém případě, pokud není poškozená hřídelka, vyměnit pouzdra. Většinou postačuje promazání. Já jsem před lety nahradil pouzdra zakrytovanými kuličkovými ložisky, pouze jsem ve spodní části musel zajistit ložisko, aby nevypadlo. Mám za to, že tam jdou ložiska číslo 609, dávají se do motorů vysavačů. Mám je tam asi 18 let a zatím fungují. Ventilátor běhá během jízd neustále, nevypínám ho ani v zimě, ani v létě. Být tebou, nechal bych nový motůrek na horší časy a nejdřív zkusil to, co jsem ti popsal. Když nebude zbytí, tak samozřejmě nový.
drzi ju tam taka kovova objimka ale sak to zbadas pri demontazi sam
Ahoj, mel bych dotaz ohledne ventilatoru topeni, uz delsi dobu mi pri rozbehu ventilatoru vydava nepekny zvuky, dnes pri mereni jsem zjistil ze misto udavanych 60w ma kolem 300w odber. Chci se zeptat, pri vymene jak drzi vrtulka na hridelce motoru ? Chci davat novy motorek.